Russische invasie Oekraïne

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30698
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Johann Vogel schreef: 25 mei 2022, 22:15In tegenstelling tot veel mensen denk ik dat China zich juist afzijdig zal houden. Zij hebben niks te winnen met het kiezen van een partij. Europa en de VS geven miljarden uit aan steun aan Oekraïne. Die zijn op die manier verzwakt. Bovendien komt er straks een duidelijk scheiding in Europa waar China handig op in kan spelen. China kan het zich echter niet veroorloven om het Westen tegen zich te krijgen en daarmee hun grootste handelspartner kwijt te raken.
Hopelijk heb je gelijk wat dat afzijdig houden betreft... Xi heeft zo z'n eigen uitdagingen, zo zou hij dit najaar de stap moeten maken naar presidentschap voor het leven terwijl er een economische crisis aan lijkt te komen en ze flinke covid problemen hebben. Als hij niet weet te scoren op die twee probleemdossiers, hoe gaat ie dan z'n waarde bewijzen?


Verder, wat de dure roebel betreft... grappig genoeg wordt dat door velen aangevoerd als zogenaamd bewijs voor falende sancties.
https://www.nu.nl/economie/6203012/russ ... oppen.html
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

Josef Dettelbacher schreef: 25 mei 2022, 23:19
Johann Vogel schreef: 25 mei 2022, 22:15 Rusland heeft de leeftijdsgrens voor militairen afgeschaft. Ook veteranen van veertig plus kunnen zich aanmelden. Geeft toch aan dat ook aan Russische zijde enorme verliezen worden geleden en ze steeds moeilijker hun troepen kunnen verversen.

Ik denk dat het nog langzaam aan in een fase belandt dat de frontlinie stil komt te liggen. Straks graven beide partijen zich in en schieten van een afstand met artillerie naar elkaar.

In tegenstelling tot veel mensen denk ik dat China zich juist afzijdig zal houden. Zij hebben niks te winnen met het kiezen van een partij. Europa en de VS geven miljarden uit aan steun aan Oekraïne. Die zijn op die manier verzwakt. Bovendien komt er straks een duidelijk scheiding in Europa waar China handig op in kan spelen. China kan het zich echter niet veroorloven om het Westen tegen zich te krijgen en daarmee hun grootste handelspartner kwijt te raken.

Ik ben vooral benieuwd wat er intern in Rusland gebeurd. Je leest wisselende verhalen. Een deel lijkt nog harder te willen optreden. Maar je leest en hoort ook steeds meer over verzet. Mensen die klaar zijn met deze oorlog zoals deze mensen; https://www.telegraaf.nl/video/13436494 ... ch-concert

Punt is wel dat alle oppositieleiders en onafhankelijk media ofwel in de gevangenis zitten of het land zijn uitgevlucht. Wellicht dat intern in het Kremlin het gaat rommelen. Maar Poetin heeft natuurlijk al een flinke zuivering aan de top laten doorvoeren. De vraag is hoe het verzet zich kan organiseren.
Uiteindelijk blijft het bij dat boegeroep. Als ze nu met die menigte het Kremlin zouden bestormen, dát zou indruk maken.
In het begin waren er wel protesten maar die werden hard neergeslagen. De leiders van die protesten zijn gevangen gezet. Zoals eigenlijk al jarenlang elke vorm van protest wordt onderdrukt. Door de controle op staatsmedia zijn alle kritische geluiden amper te horen voor de gemiddelde Rus. Mede daardoor houden een hoop Russen zich afzijdig van politiek.

Aan de andere kant zijn ze daarmee natuurlijk een deel van het probleem. En door de omvang van dit conflict en de verstrekkende gevolgen dit heeft is het wel steeds lastiger voor Poetin om dit stil te houden voor zijn bevolking. De oudere generatie kijkt veelal tv en ziet daarin de staatsomroep die propaganda uitzend. Maar voor de jongere generatie zal dat minder opgaan. Die weten middels VPN de blokkades van de overheid te omzeilen.

Ik ben vooral benieuwd hoe de oorlog in de provincie wordt beleeft. Ik vond dit wel interessant artikel, over de vele minderheden in Rusland. Zij zijn degene die veelal naar het front worden gestuurd. Terwijl de jeugd in Moskou en Sint-Petersburg thuis zit duizenden kilometers van het front. https://www.themoscowtimes.com/2022/05/ ... ity-a77714
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

ziege maar ook zagge schreef: 26 mei 2022, 12:29
Johann Vogel schreef: 25 mei 2022, 22:15In tegenstelling tot veel mensen denk ik dat China zich juist afzijdig zal houden. Zij hebben niks te winnen met het kiezen van een partij. Europa en de VS geven miljarden uit aan steun aan Oekraïne. Die zijn op die manier verzwakt. Bovendien komt er straks een duidelijk scheiding in Europa waar China handig op in kan spelen. China kan het zich echter niet veroorloven om het Westen tegen zich te krijgen en daarmee hun grootste handelspartner kwijt te raken.
Hopelijk heb je gelijk wat dat afzijdig houden betreft... Xi heeft zo z'n eigen uitdagingen, zo zou hij dit najaar de stap moeten maken naar presidentschap voor het leven terwijl er een economische crisis aan lijkt te komen en ze flinke covid problemen hebben. Als hij niet weet te scoren op die twee probleemdossiers, hoe gaat ie dan z'n waarde bewijzen?


Verder, wat de dure roebel betreft... grappig genoeg wordt dat door velen aangevoerd als zogenaamd bewijs voor falende sancties.
https://www.nu.nl/economie/6203012/russ ... oppen.html
China is bezig met een lange termijn project. Zoals in meer landen zien zij deze oorlog als een regionaal conflict in het verre Europa. Een verzwakt en geïsoleerd Rusland is in het voordeel van China. Die kunnen straks hun grondstoffen gebruiken om hun eigen economie en defensie te versterken. In 2050 moet China dé wereldleider zijn op economisch en militair gebied en de leider in innovatie. Als er al een conflict komt zal dat met de VS zijn waarbij Taiwan een ‘ideale’ casus belli zal zijn.

De gestegen roebel zegt niet zo veel. De Russen hebben een verbod ingesteld op het uitwisselen van roebel naar buitenlandse valuta. Nu de olie en gas prijzen gestegen zijn is er automatisch meer vraag naar de roebel. Overigens betekent een dure roebel ook dat de export van Rusland geraakt wordt. Spullen uit Rusland worden duurder.

Ondertussen stevent de Russische economie nog steeds af op een enorme krimp tussen de 7,5% en 12%. De prijzen van veel producten zijn omhoog gegaan en de nodige Russen zijn werkloos geraakt. Zeker degene die voor internationale bedrijven werkten die zijn vertrokken uit na het uitbreken van de oorlog.

Het enige is wel dat het Kremlin geen fuck geeft om
haar eigen bevolking. Ook al raken veel mensen werkloos, zijn de prijzen in de supermarkten met tientallen procenten gestegen en is het land geïsoleerd.
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Johann Vogel schreef: 26 mei 2022, 12:52 Een verzwakt en geïsoleerd Rusland is in het voordeel van China.
Qua goedkope grondstoffen wel, qua dreiging richting het Westen echter niet.

Nu moeten Europa en met name de VS rekening houden met zowel Rusland als China, na deze oorlog zal dat hoogstwaarschijnlijk alleen China zijn.
En dat is voor China niet gunstig.

Daarbij laat de oorlog in Oekraïne zien dat China Taiwan niet zomaar even kan innemen, dan komen de VN in actie.
Mede daarom is Biden zo genereus richting Oekraïne, dat is namelijk ook een boodschap naar China.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30698
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Wat dacht je van de hongersnood die deze oorlog tot gevolg heeft? Nog meer armoede in Afrika dus nog meer kansen voor China. Het zou me niks verbazen als Xi op het idee komt dat een langdurige oorlog in Oekraïne misschien ook wel gunstig voor 'm is en dat het in die zin interessant kan zijn om Moskou ook militair te steunen. Dat kan ook in het geniep want de Chinezen hebben in het verleden genoeg Russisch wapentuig gekocht wat ze zo terug de grens over kunnen duwen.

Niet dat dat op dit moment nodig lijkt... het lijkt erop dat de val van Azovstal toch net wat te vroeg is gekomen, en de nieuwe westerse wapenleveranties te laat. Wie weet waren de bombardementen op de aanvoer daarvan ook wel meer succesvol dan we gehoord hebben.

Trouwens, eigenlijk wel komisch dat ook landen als Polen nu tot 'het Westen' gerekend kunnen worden.

Wat Polen betreft: levend stuk stront Kadyrov weet wel wat ie daarmee aan wil: (voor degenen die 'm niet kennen: dit is de figuur waarover o.a. gezegd wordt dat ie in z'n vrije tijd tsjetsjeense gevangenissen bezoekt om eigenhandig mensen te martelen)
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30698
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:




Blijkbaar hebben de hawks in het Kremlin gehoor gevonden bij Poetin, de Oekraïnse strijdkrachten worden nu regelrecht afgeslacht. Laatst een reportage over loopgraven waarnaast ze dan nog mangaten hebben gegraven om in te schuilen voor de clusterbommen die op ze afgevuurd worden, maar hier heb je totaal geen kans tegen lijkt me...
https://www.nu.nl/293240/video/oekraine ... ommen.html


FYI: zit je in de blast radius van deze dingen, dan kan je lichaam compleet verdampen.

Dit na de fosforbommen op Azovstal en de aankondiging van Syrische barrel bombs.

Hopelijk is iemand aan het werken aan een plan B voor de aanpak van de Russen.

Ponomarenko biedt intussen gelukkig nog een klein glimmertje hoop:
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30698
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

‘We’ll grind them down in the end’
Sources tell Meduza that the Kremlin is considering another assault on Kyiv and planning victory in Ukraine by the fall

https://meduza.io/en/feature/2022/05/27 ... in-the-end
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

ziege maar ook zagge schreef: 27 mei 2022, 23:12 ‘We’ll grind them down in the end’
Sources tell Meduza that the Kremlin is considering another assault on Kyiv and planning victory in Ukraine by the fall

https://meduza.io/en/feature/2022/05/27 ... in-the-end
Het zou me ook niet verbazen. De manschappen van de Oekraïeners kunnen onder de huidige omstandigheden niet worden aangevuld, en dan is Rusland wel in het voordeel bij een algehele mobilisatie.

Of Poetin moet dood, of het westen gaat actief meedoen. Dat zijn wmb de enige situatie waarin Oekraïne kan "winnen".
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25070
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Ja, het is nu afwachten of de wapens vanuit de VS het verschil gaan maken, maar het ziet er niet goed uit voor Oekraïne als ik dat zo her en der lees.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26041
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Als Rusland dit wint is het voorgoed het einde van Rusland als welke handelspartner dan ook voor 90% van alle landen.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
mr.top
Internationale topspeler
4
Berichten: 4192
Lid geworden op: 1 dec 2019

ShovingNE2 schreef: 28 mei 2022, 09:13 Als Rusland dit wint is het voorgoed het einde van Rusland als welke handelspartner dan ook voor 90% van alle landen.
Ach, dat is waarschijnlijk ook ooit over Duitsland geroepen en dat is nu de motor van de EU. Onze Russische vrienden hebben een aardige hap graan meegenomen en dat gaan zij straks na de zomer tegen redelijke prijzen exporteren naar landen die het nodig hebben. Moet jij eens kijken hoeveel landen gewoon blijven handelen met de Russen.

In principe gaan de Russen dit winnen. Je moet nu gewoon hopen op een opstand in dat land zelf.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

ShovingNE2 schreef: 28 mei 2022, 09:13 Als Rusland dit wint is het voorgoed het einde van Rusland als welke handelspartner dan ook voor 90% van alle landen.
Ik denk dat je je daar nog wel eens op kunt verkijken. Als het straks weer rustig is, d.w.z. Oekraïne heeft een (groot) stuk grond moeten afstaan maar er wordt niet meer gevochten, dan zijn er direct een aantal landen die weer mogelijkheden zullen zien voor handel. Denk aan Hongarije en Turkije. Dergelijke landen gaan dan een doorsluisfunctie krijgen om goederen van Europa in Rusland te krijgen en andersom.
Vervolgens zullen ook in andere landen stemmen opgaan voor een normalisering van de handel. "We betalen gruwelijk hoge prijzen terwijl de landen een oplossing hebben gevonden voor het conflict" zal het argument zijn. In de meeste landen wordt de regering ook om de vier jaar vervangen, dus die politieke betrokkenheid wordt ook elke keer een beetje verder verdund.

Misschien ben ik te pessimistisch, maar ik denk dat een verminderde afhankelijkheid qua energie na een tijdje het enige tastbare resultaat is.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
mr.top
Internationale topspeler
4
Berichten: 4192
Lid geworden op: 1 dec 2019

Josef Dettelbacher schreef: 28 mei 2022, 09:39
ShovingNE2 schreef: 28 mei 2022, 09:13 Als Rusland dit wint is het voorgoed het einde van Rusland als welke handelspartner dan ook voor 90% van alle landen.

Misschien ben ik te pessimistisch, maar ik denk dat een verminderde afhankelijkheid qua energie na een tijdje het enige tastbare resultaat is.
Ik denk zelfs dat je jezelf hier nog op verkijkt. Over twee maanden gaan de tarieven omhoog en dan worden er weer veel mensen de armoede ingeduwd. De vaste lasten bond spreekt zelfs over verhogingen van misschien wel 40%?

Ook mijn werkgever heeft inmiddels kaartjes rond gestuurd waarop ze zeggen dat salarisverhoging uit den boze is en dat we als personeel gewoon de verwarming uit moeten zetten en groenten moeten eten zonder vlees.

Nee, ik denk dat we, ongeacht de uitslag van deze oorlog, een heel roerig najaar tegemoet gaan. We gaan in dit land scènes zien die we sinds het Jordaanoproer niet meer hebben meegemaakt.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

mr.top schreef: 28 mei 2022, 10:16
Josef Dettelbacher schreef: 28 mei 2022, 09:39


Misschien ben ik te pessimistisch, maar ik denk dat een verminderde afhankelijkheid qua energie na een tijdje het enige tastbare resultaat is.
Ook mijn werkgever heeft inmiddels kaartjes rond gestuurd waarop ze zeggen dat salarisverhoging uit den boze is en dat we als personeel gewoon de verwarming uit moeten zetten en groenten moeten eten zonder vlees.
Dan zou ik me toch eens gaan oriënteren op een nieuwe werkgever. Met een inflatie van 10% vind ik géén loonsverhoging eigenlijk geen optie. Helemaal opvangen kunnen werkgevers niet, maar ik neem aan dat zij ook gewoon hogere tarieven rekenen of gaan rekenen richting hun klanten.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30698
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Intussen worden er voorbereidingen getroffen voor de grote Poetin nazishow. Een 'internationaal' tribunaal - dus vertegenwoordigers van (massa)moordenaars uit een aantal al dan niet illegale boevenstaten die soort van rechtertje gaan spelen om de verdedigers van de slachtoffers van de Russen te gaan 'berechten'. Te houden op illegaal bezet Oekraïens grondgebied.

https://www.theguardian.com/world/2022/ ... -tribunals
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Is er eigenlijk al langharig werkschuw tuig gesignaleerd in bezet gebied? Die hele Russische aanpak van bezetten en leegroven heeft veel weg van de krakers gemeenschap.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/05/28/ru ... n-a4129490
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26041
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Verschil mer Duitsland is dat de moffen maar eigen grondgebied zijn gedrukt. Als die de Benelux, een deel van Frankrijk en Polen hadden gehouden was het ook anders gelopen.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30698
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Het is toch gewoon niet te geloven dat dat kan? Puur diefstal, en de hele wereld kijkt toe.

Ik maak me echt zorgen over de gang van zaken nu, het is voor mijn gevoel allemaal veel te reactief. De VS gaat nu misschien toch lange afstands raketsystemen leveren, willen ze niet maar het is nodig - tjsa maar tegen de tijd dat die dingen er zijn, zijn de Russen alweer verder. En wat als blijkt dat dat ook niet genoeg is (wat waarschijnlijk zo gaat zijn)?

Er is naar mijn mening ook veel te weinig contact met de Russen.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

ziege maar ook zagge schreef: 28 mei 2022, 17:18 Het is toch gewoon niet te geloven dat dat kan? Puur diefstal, en de hele wereld kijkt toe.

Ik maak me echt zorgen over de gang van zaken nu, het is voor mijn gevoel allemaal veel te reactief. De VS gaat nu misschien toch lange afstands raketsystemen leveren, willen ze niet maar het is nodig - tjsa maar tegen de tijd dat die dingen er zijn, zijn de Russen alweer verder. En wat als blijkt dat dat ook niet genoeg is (wat waarschijnlijk zo gaat zijn)?

Er is naar mijn mening ook veel te weinig contact met de Russen.
Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat het westen zich al lang heeft neergelegd bij een verlies van Oekraïne, en dat deze acties voornamelijk voor de bühne zijn. "Binnen het mogelijke hebben we er álles aan gedaan. Ooit zal Rusland de rekening gepresenteerd krijgen".
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30698
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Begrijpelijk cynisme maar ik denk dat er vooral te weinig regie is... met daartussen zeker spelers die vooral voor de bühne bezig zijn, zoals ook onze eigen premier.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

Terug van een weekje Hongarije /Portugal met mijn vriendin. Dank voor alle berichten, ze maakt het goed. Zo af en toe kwam de oorlog nog wel even naar boven op onze vakantie. Soms ook onbedoeld als we net een restaurantje hadden bezocht in Lissabon wat zo ongeveer naast een militair verzamelpunt lag (en dus ineens veel soldaten in een straatje had staan) of wanneer er ineens een oorlogsschip in de haven van Lissabon lag. Mijn vriendin heeft een speciale app die meldt wanneer raketten onderweg zijn naar bepaalde provincies. Dat ding ging op onze vakantie af en toe wel af ja, en ze wilde hem wegens betrokkenheid met thuis begrijpelijkerwijs ook niet uitzetten. Op dat soort momenten merk je dus hoe de oorlog het hele levensritme bepaalt want soms ging het half negen ’s avonds af en soms half vier ’s nachts. Mijn vriendin is wat harder geworden merk ik wel, foto’s van straathonden die een Russisch karkas opeten hebben toch vooral de reactie: zo net goed, zijn ze tenminste nog hondevoer.
De angst voor een atoombom zit er ook nog steeds wel in. De overtuiging is er nog steeds als die gegooid wordt Lviv als eerste aan de beurt is. Met name haar ouders zijn daar enorm bang voor. Over Lviv gesproken, er zijn dus heel wat meeuwen die vanuit Odessa in Lviv zijn neergestreken want in Odessa zijn ze waarschijnnlijk gevlucht voor alle explosies. Lviv had in het verleden nooit meeuwen.

Een oom van haar die al met pensioen was, heeft zich vrijwillig aangemeld voor de reparatie van Sovjettanks. Iets wat hij in het verleden ook gedaan had in het leger. Er is dus nu een startegie gaande dat hij soldaten uitlegt waar die tank uitgeschakeld kan worden zonder dat hij daarna compleet onbruikbaar is. Want men recycled de tanks om tegen de Russen te vechten.
Zo is ook het verhaal bekend van een opa die in de tachtig aandrong met de troepen om te laten zien hoe Russische helicopters uitgeschakeld konden worden. Men geloofde hem eerst niet, maar omdat de man zelf in het Sovjetleger gediend had en met die dingen gewerkt had mocht hij toch mee. Met een simpel geweer en mikken op de juiste plek is toen zo’n helikopter uit de lucht geschoten. Dat is een groot voordeel voor de Oekrainers, de wapens waarmee de Russen vechten zijn ze bekend en daar kan dus stratetisch naar gehandeld worden.
Tenslotte is er ook het verhaal van een vrouw die als tankbestuurder vrijwel onverslaanbaar is gebleken aan het front. Ze heeft de bijnaam princes gekregen omdat het verder een typische Oekrainse dame is in al haar vrouwelijkheid. Zij scheen haar mannelijke collega’s dus af te troeven in doeltreffendheid in tankgevechten, ze is daarom al een tijd gestationeerd in de Donbass.
Er zijn heel wat verhalen die naar boven kwamen. Belangrijkste wat wel duidelijk is geworden is dat er een generaal is die de lijnen uitstippelt en meer de strategie bepaalt en dat Zelensky vooral het gezicht en de communicator is van het hele oorlogsverloop. Zelensky wordt momenteel op de been gehouden met coke. Ironisch was overigens wel dat hoe slechter Zelensky er voor de camera’s uit zag, hoe meer de wereldleiders genegen waren steun en hulp te sturen.
Het is overigens een van de dingen waar de Russen cruciale fouten maken want Putin wil grote delen van de militaire strategie nog zelf bepalen tot op middenmanagement niveau aan toe. Wat dat betreft moet ik toch ook altijd aan hitler denken die hetzelfde deed in WO II. Putin heeft geen militaire achtergrond en maakt daardoor beginnersfouten. Er is een dorp in de Kherson regio wat slechts beperkte importantie heeft en daar hebben de Russen dus inmiddels twinting keer het onderspit gedolven en toch blijven ze terugkomen. Dan ga je dus snel door je soldaten en resources heen.
Rusland is op tactisch vlak langzaam iets beter en minder roekeloos aan het vechten toch hebben ze in mijn ogen nog steeds bepaalde problemen.

- Organisatorisch is het zo dat de positie van onderofficier niet in het Russische leger bestaat, dat zorgt er voor dat de spirit en cohesie laag is bij de troepen in het veld. Iedereen die band of brothers heeft gezien begrijpt wel waarom. Het is ook de reden dat generaals werden ingevlogen om hun manschappen op te peppen, en die zijn dus ook veel vaker gesneuveld
- Rusland heeft er vooral veel specialistische eenheden doorheen gejaagd, de Spetsnatz en speciale landingstroepen zijn echt met bosjes gevallen waardoor de Russen voor die eenheden met teokomstige aanvallen echt met grote tekorten zitten.
-Hoewel er veel gelogen wordt over de lijken die terugkeren en in extreme gevallen zelfs familie wordt omgekocht om hun mond te houden over het verlies van hun zoon, is dat toch langzaam aan het doorseipelen
- Qua materieel beginnen de Russen ook steeds meer een probleem te krijgen. Rusland heeft nog steeds heel veel oude tanks op bassissen staan, sommigen zijn repareerbaar, andere niet. Maar het feit dat nu al de eerste tekenen er zijn dat er heel oud materiaal opgesnord is recent bewijst wel in hoeverre de Russen ook hier een probleem ondervinden.
Bij het begin van de oorlog hebben velen zich aangemeld voor de landsverdediging in Oekraine. Het was zelfs zo extreem dat er corruptie gaande was dat je mensen moest omkopen om je uberhaupt te kunnen enlisten op sommige plekken. Zo paradoxaal is het af en toe. Pin me er niet op vast maar er zou dus een legermacht van 800.000 man binnen niet afzienbare tijd ingezet kunnen worden. Ook dat kan een gamechanger worden. Want hoewel slechts beperkt getraind en onervaren betekent dat wel een belangrijke aanvulling op de huidige strijdkrachten, waarvan helaas in Oost-Oekraine er ook veel gesneuveld zijn.
De SBU heeft nog steeds aangegeven dat men verwacht tegen het einde van het jaar de Russen een beslissende slag kan toebrengen. Of dat grootspraak, optimisme, realisme of de moed er in houden is durf ik niet te zeggen. Wel dat de Russen straks met grote problemen zitten zowel economisch, militairstrategisch en dergelijke.
De Russen jatten niet alleen staal maar ook graanvoorraden, combines en dergelijke. De herrineringen aan de holodmor worden daarmee weer erg levend.
Tot slot heb ik de vakantie gebruikt om het tweede boek van Bill Browder te lezen. Het eerste Red Notice vond ik al goed maar deze opvolger over het installeren van de Magnitsky act is nog veel interessanter. Het bewees in vele facetten hoe Rusland overal politiek zijn mannetjes heeft gekocht dus ook in de senaat van de USA. Het liet zijn over welke bedragen het gaat qua witwassen en dan zou het dus wel eens kunnen gaan over 1000 miljard wat is gewit via Westerse banken. Ook de show Jinek en onze eigen Mark Rutten komen nog terug in het boek. Iedereen die interesse heeft hierin of andere boeken kan me een PM sturen.
Tot slot heb ik enige vorm van activisme op een wat internationale website. Ik ben inmiddels een target geworden van wat trollen haha. Het is wel grappig hoe die te werk gaan, ze zijn nu bezig met diversificatie en dergelijke met verschillende profielen bezig. In Oekraine is een manual gevonden van welke argumenten je moet gebruiken volgens de Russen: https://en.socportal.info/en/news/a-rus ... -kiev/amp/ een paar opereren naar mij toe volgens het boekje.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

Sterkte voor jou en je vriendin VeresRivne. Wij hebben het hier makkelijk praten zo van een afstandje, nieuwsberichten afstruinend. Maar het menselijke leed is enorm.

Ik heb het eerste boek van Bill Browder wel in mijn kast staan maar nooit helemaal uitgelezen. Misschien dat ik er weer eens aan moet gaan beginnen. Ik heb wel een biografie gelezen over Poetin, waarin ook duidelijk naar voren kwam hoe Rusland in elkaar steekt. Hoe meer ik over nadenk hoe meer het haast een op een overeenkomt met een maffia clan. Jammer genoeg zijn we in het Westen ontzettend goedgelovig, zeker in Europa. Nu pas komen sommige er achter hoe kwaadaardig de man en zijn kliek is.

Ik lees hier dat men denkt dat Rusland de oorlog gaat winnen. Maar de vraag is wat winnen is. De Donbas zal wellicht veroverd worden door de Russen. Helaas zijn de orcs aan de winnende hand. Maar als je leest hoeveel moeite dat kost lijkt een verder opmars voor de Russen toch ontzettend matig. Ze hebben de leeftijd voor militair personeel omhoog gegooid en hebben tanks van vijftig jaar oud naar het slagveld gebracht. Allemaal tekenen dat Rusland ook enorme verliezen incasseert.

De Russen zijn taktisch vrij dom. Dat is het voordeel van het feit dat het land tot op het bod corrupt is. Zoals overal is ook bij de Russische krijgsmacht loyaliteit belangrijker dan competentie als het gaat om leidinggevende functies.

Aan de andere kant, de Russen hebben een taktiek die niet gebaseerd is op kunde, onderlinge afstemming en het slim inzetten van materieel en personeel. Ze kiezen voor de wet van de grote aantallen. Zo doen ze dat haast in elke oorlog. Het is vrij cynisch maar in het Kremlin liggen ze denk ik niet zo wakker dat er tot dertigduizend militairen zijn gesneuveld (aantal volgens de Oekraïners). Wat overigens opvalt is dat verhoudingsgewijs enorm veel slachtoffers een niet Russische etniciteit hebben. Relatief veel Dagestanen en Osseten, uit de Kaukakus maar ook de nodige slachtoffers uit Tuva en Boerjatië uit het verre Oosten.

Nu de Russen hun doelen hebben bijgesteld en alleen focussen op de Donbas boeken ze wat resultaten. Ik weet niet of dat door de Russen als winnen kan worden uitgelegd.

Ik ben wel benieuwd wat uiteindelijk de inzet wordt bij eventuele vredesbesprekingen. Zelensky gaf gisteren aan dat hij in eerste instantie terug wil naar de situatie zoals die voor 24 februari was. Het opgeven van de Donbas en de Krim zal voor de Oekraïners heel lastig zijn. Daarnaast zal het heel lastig zijn om iets van vrede te hebben met deze onbetrouwbare Russische regering. Zelfs bij een vredesakkoord dreigt altijd een nieuw conflict. Los van alle schade en slachtoffers die er gevallen zijn.

Ik denk wel dat een hoop landen wat minder anti Rusland zijn dan hier soms wordt gesteld. Het is bij lange na niet zo dat 90% van de wereld anti Russisch is. Oost-Europa (vooral Polen en de Baltische landen) is men anti Russisch en wil men de Russen kapot zien gaan. In andere landen balanceert men tussen Rusland aanpakken maar wel in het achterhoofd de gasleveringen in stand houden. In veel niet Westerse landen ziet men dit als een ver van ons bed show.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26041
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Als het goed is arriveert de komende week het nieuwe wapentuig vanuit de vs. Dan hebben ze precisie artillerie met een aanzienlijk groter bereik dan de Russen. Dan worden de mogelijkheden groter en kan Oekraïne ook op een andere manier de russen afmaken.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Litouwse burgers hebben geld ingezameld voor Bayraktar drones. Lijkt me een goed idee, met je statiegeld wat Russische tanks opblazen.

Moet in Nederland ook mogelijk zijn.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26041
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Lekker hoor. Kan niet wachten op de filmpjes van zinkende boten en watertrappelende Russen.

https://i.gyazo.com/614acbc3bec4723a0e9 ... 351ec3.png
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
mr.top
Internationale topspeler
4
Berichten: 4192
Lid geworden op: 1 dec 2019

[mention]VeresRivne[/mention] Zelensky word op de been gehouden met coke? 😵‍💫 nu weet ik wel dat er vreemde dingen kunnen gebeuren tijdens een conflict, maar is het middel niet erger dan de kwaal?

Ik begrijp wel dat hij, vanwege zijn achtergrond, een ideaal uithangbord is. Maar hier gaat hij een rekening voor betalen.

Overigens ga ik hier nu even speculeren: maar dan vraag ik mij ook af of hij wel vrijwillig een uithangbord is en niet gewoon had willen vluchten?

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Russische invasie Oekraïne