Covid-19

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1247 times
Been thanked: 2090 times

Covid-19

Bericht door Maikel_91 » 04 aug 2020, 21:09

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ze mogen in het westen van Nederland best maatregelen gaan nemen. Maar dan wel alleen voor in het westen. Want daar gaat het nu mis. In het oosten zijn nauwelijks besmettingen in vergelijking met het westen.

Op weg naar nr 25
Meervoudig international
Clubvoorkeur:
Has thanked: 254 times
Been thanked: 99 times

Bericht door Op weg naar nr 25 » 04 aug 2020, 21:20

ShovingNE2 schreef:
04 aug 2020, 20:55
1. Ik vind dat iedereen zich moet gedragen.
2. Besmettingen zeggen, zo lijkt het, niets over risicos in vergelijking met april.

Voor een stevige griep met deze cijfers gooi je geen land op slot en laat je bedrijven failliet gaan. Niet voor de cijfers zoals nu in het dashboard staan.
Ze koersen niet om besmettingen maar IC capaciteit. Dát is onmenselijk dat in een tent voor een ziekenhuis bepaald gaat worden wie wel en wie niet geholpen mag worden.
Overigens ben ik het helemaal met je eens hoor, ook het feit dat er doorbraken zijn in behandelmethoden moet je ook gaan laten meewegen wat de economie en angst voor lange termijn effecten heeft voor ons land. Die duiding qua oversterfte tov andere jaren is ook een belangrijke.
Het is absoluut geen griepje, dat kan m’n zwager heel goed uitleggen.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2126 times
Been thanked: 1138 times

Bericht door J.B. » 04 aug 2020, 23:46

ShovingNE2 schreef:
04 aug 2020, 20:00
J.B. schreef:
04 aug 2020, 17:22
ShovingNE2 schreef:
04 aug 2020, 17:21
Ik ben bang dat we ons voor een hele hele kleine groep een hele bizarre crisis in gaan gooien. Vanaf Hemelvaart roept iedereen dat het nu echt op gaat lopen. Al 3,5 maand gebeurt het niet.
Je post gisteren nog dat het aan oplopen is...
Klopt. Van 1 naar 2. Vandaag neemt het af. Maar jij snapt ook dat ik dat bedoel.

Wat vind jij: boel op slot ten kostte van ik weet niet wat voor een paar IC opnames. Laten het er 100 zijn waarvan 30% overlijdt?
Wat is een paar? Als je het over de eerste piek hebt dan vind ik dat geen paar. Aftoppen op 750 dan? Op dat moment het land even op slot. Zoiets..
Tijd om Super Mario maar weer eens van zolder te gaan halen..

tijn0
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 373 times
Been thanked: 492 times

Bericht door tijn0 » 05 aug 2020, 07:19

Lijkt me prima. IC mag niet overbelast en sterfte niet spuigaten uit. Als dat lukt, is het "gewoon" een heel vervelend virus.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 909 times
Been thanked: 2586 times

Bericht door ShovingNE2 » 05 aug 2020, 07:45

Op weg naar nr 25 schreef:
04 aug 2020, 21:20
Ik vergelijk Covid ook niet met een griepje, althans: dat is niet mijn bedoeling. Voor deze aantallen slachtoffers zoals nu gooi je geen land economisch in de puin.
J.B. schreef:
04 aug 2020, 23:46
Wat is een paar? Als je het over de eerste piek hebt dan vind ik dat geen paar. Aftoppen op 750 dan? Op dat moment het land even op slot. Zoiets..
Ze kunnen het verloop op de IC aardig goed inschatten. De grens voor de IC is ongeveer 600 Covid-patienten. Die grens moet je niet willen benaderen. Zeg dat de helft 'acceptabel' is. Dan moet je gaan aanschroeven zodra je tegen de 150 patienten op de IC hebt zoiets?
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Op weg naar nr 25
Meervoudig international
Clubvoorkeur:
Has thanked: 254 times
Been thanked: 99 times

Bericht door Op weg naar nr 25 » 05 aug 2020, 08:33

ShovingNE2 schreef:
05 aug 2020, 07:45
Ik vergelijk Covid ook niet met een griepje, althans: dat is niet mijn bedoeling. Voor deze aantallen slachtoffers zoals nu gooi je geen land economisch in de puin.
J.B. schreef:
Ze kunnen het verloop op de IC aardig goed inschatten. De grens voor de IC is ongeveer 600 Covid-patienten. Die grens moet je niet willen benaderen. Zeg dat de helft 'acceptabel' is. Dan moet je gaan aanschroeven zodra je tegen de 150 patienten op de IC hebt zoiets?
Sorry, ik doelde niet op jou met dat vergelijk met de griep. Meer in algemene zin, ook buiten het forum maar enige nuance in de cijfer paniek die nu lijkt te ontstaan is wel goed. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze weer de hele boel dicht gooien zoals in april maar anderzijds.. als de ICs weer snel volstromen is dat haast het enige dat helpt zo lijkt het.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 aug 2020, 11:05

ShovingNE2 schreef:
05 aug 2020, 07:45
J.B. schreef:
150 is ook goed. Misschien wel beter ook.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 05 aug 2020, 16:43

Kwalijke zaak. Het RIVM.
Hoewel er streng bezoekbeleid was, het personeel chirurgische mondkapjes droeg en er gebruik wordt gemaakt van een modern ventilatiesysteem, werd verpleeghuis De Tweemaster in Maassluis hard getroffen door een corona-uitbraak. Op één afdeling werden 17 bewoners en 18 medewerkers ziek. Het virus kostte aan zes bewoners het leven.

Coronavirus in filters ventilatiesysteem
De GGD Rotterdam onderzocht het ventilatiesysteem na de grote uitbraak en rapporteerde daarover aan het RIVM. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat er op het gaas van het ventilatiesysteem en de airco in een huiskamer van het verpleeghuis deeltjes van het coronavirus (SARS-CoV-2 RNA) zaten, blijkt uit een vertrouwelijke update van het RIVM, in handen van EenVandaag.

Longarts Hans in 't Veen verdenkt ventilatiesystemen al langer als mogelijke verspreider van het virus en hoopt dat nu de laatste twijfel verdwijnt. "Dit is het missende puzzelstukje. Dit aangetoonde verband is hetzelfde als het vinden van DNA bij een misdrijf. Het bewijs is geleverd. Je moet wel heel krom redeneren als je nu nog denkt dat ventilatiesystemen geen rol spelen."
De oorzaak is duidelijk en het RIVM wacht eerst maar even maanden op aanvullend onderzoek. Als dan zou blijken dat men toch gelijk had dan heeft dat echt slachtoffers gekost. 'Better safe then sorry' kent men niet. Eerst 100% onderzoek dan pas maatregelen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ver ... s-het-mis/
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 05 aug 2020, 16:46

En Maurice de Hond was gek. Het bewijs is er nu.

Ventilatieplan voor de winter werd al geroepen. Zal er nu wel komen. Goed speurwerk Eenvandaag.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 aug 2020, 16:50

Buiten dat was dit al langer het vermoeden. Ook het RIVM heeft hier al eerder over gesproken. Maurice is gewoon een clown in deze opzoek naar media aandacht. Wel fijn dat het nu ook bewezen is in ieder geval.

GillesdelaCroquette
International
Has thanked: 112 times
Been thanked: 245 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 05 aug 2020, 17:19

Maurice de Hond wilde alle regels afschaffen want de enige manier van verspreiding was volgens hem via aërosolen. Dat was en is nog steeds gek.

Daarnaast gaan deze bevindingen over aërosolen in combinatie met ventilatiesystemen. Dat is ook al iets anders dan verspreiding via aërosolen alleen.
Laatst gewijzigd door GillesdelaCroquette op 05 aug 2020, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 05 aug 2020, 17:19

Maurice een clown? Hij heeft gewoon gelijk gehad over aerosolen. Vanaf het begin. En officieel ontkent het RIVM nog steeds volgens mij.

Maar het is lastig toegeven dat soms iemand ook gelijk heeft. Blijf hem een clown noemen, als er direct naar hem geluisterd was dan had dat heel veel doden in verpleeghuizen gescheeld. Of moet ik zeggen slachthuizen?

Nee: niet in alles gelijk. Maar op het punt van aerosolen heeft hij gewoon gelijk gehad. Lijkt mij nu wel bewezen. Benieuwd naar de reactie van het RIVM. Goed dat Eenvandaag hier induikt.

Van de RIVM site. En ze weten dus allang dat dit niet klopt. Beetje zoals met de mondkapjes zeg maar. Heel lang volhouden en als het niet anders kan draaien en toch invoeren.

Afbeelding

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 aug 2020, 17:30

Maurice vind zichzelf nogal belangrijk en heeft er meer naast gezeten dan iets anders. 1,5 meter vind ie onzin (om maar wat te noemen) en het meest schrijnende was dat hij bij op1 zat, met een viroloog aan tafel waarmee ie een discussie begon wat geen discussie was. De viroloog benoemde al het verhaal over de aerosolen, de Hond luisterde niet en begon hetzelfde verhaal. Ze waren het dus eens met elkaar, alleen had Maurice dat dus zelf niet door. Teveel en te drammerig met zichzelf bezig en vooral zn eigen gelijk willen halen, met als bron google (ja, serieus, ik bedenk dit niet, dit zei ie zelf.)

Ik neem de Hond door al zal media geleuter hierover totaal niet serieus meer. Hij overschreeuwt zichzelf en heeft zichzelf door zn ego gedrag m.i. buiten de discussie gezet. Het gros van wat ie zei over de corona aanpak is onzin. En dat weet ie zelf ook wel.

Iemand die loopt te blaten dat de 1,5 meter regel onzin (terwijl alle signalen het tegendeel bewijzen) is bij voorbaat af. En hoe harder ie gaat schreeuwen, hoe belachelijker ie zich maakt. Terecht dat ie niet serieus wordt genomen door virologen en wetenschappers. Dat steekt `m ongetwijfeld (zit in het karakter) en dus gaat ie maar harder drammen. Onnodig en je zet jezelf daarmee alleen maar verder voor lul.

Zelfbenoemd huis, tuin en keuken coronagoogleexpert. Beter dat ze die man gewoon helemaal niet meer uitnodigen, maar na zn laatste paar mediaoptredens zal dat feest ongetwijfeld ook wel voorbij zijn.. Schrijnend om te zien.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 05 aug 2020, 18:08

Lang verhaal. W/e. Hij heeft gewoon gelijk op het gebied van aerosolen en ventilatie.

Maar dan terug naar het daadwerkelijke nieuws: Het RIVM houdt zo lijkt het hele belangrijke info onder de pet. Kon wel eens een dingetje worden. Dit geintje heeft honderden slachtoffers gekost. Dus benieuwd op welk moment het RIVM dit wist maar het achterhield.

PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 103 times
Been thanked: 81 times

Bericht door PSV90 » 05 aug 2020, 18:27

GillesdelaCroquette schreef:
05 aug 2020, 17:19
Maurice de Hond wilde alle regels afschaffen want de enige manier van verspreiding was volgens hem via aërosolen. Dat was en is nog steeds gek.

Daarnaast gaan deze bevindingen over aërosolen in combinatie met ventilatiesystemen. Dat is ook al iets anders dan verspreiding via aërosolen alleen.
De keren dat ik De Hond heb gehoord had hij het juist over het kijken naar ventilatie. Daarnaast wilde hij de 1.5 meter regel buiten afschaffen.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 05 aug 2020, 18:36

Yep. Deltaplan Ventilatie.

Maar blijf roepen dat het een gekkie is. Op dit punt heeft hij gewoon gelijk.

guus
Vaste waarde in elftal
Been thanked: 82 times

Bericht door guus » 05 aug 2020, 19:04

Maurice de Hond heeft gelijk gehad. De recirculatie ventilatiesystemen deugen niet. Ook in de woningbouw worden deze toegepast, zeer slecht voor de gezondheid. Vandaar ook dat de meeste besmettingen binnen opgelopen worden. Heb je zo’n systeem in je woning/appartement, zet dit uit en als dat niet gaat sluit de toevoer en afvoer gaten af. Raam open en de verse lucht stroomt naar binnen.

guus
Vaste waarde in elftal

Bericht door guus » 05 aug 2020, 19:11

PSV90 schreef:
05 aug 2020, 18:27

De keren dat ik De Hond heb gehoord had hij het juist over het kijken naar ventilatie. Daarnaast wilde hij de 1.5 meter regel buiten afschaffen.
Precies!

PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Been thanked: 81 times

Bericht door PSV90 » 05 aug 2020, 19:49

Misschien voor de volledigheid, dit was de boodschap van 14 mei. Gevat in een animatie, dus zonder dat mensen zich hoeven storen aan de boodschapper (of iig niet aan Maurice de Hond).

Ik snap ook wel dat De Hond in een andere positie zat/zit dan het RIVM en daarom makkelijker iets kan roepen. Maar de manier waarop het RIVM hier qua communicatie mee omgaat vind ik niet echt handig.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 369 times
Been thanked: 700 times

Bericht door PCGC » 05 aug 2020, 22:38

Haha Maurice de Hond, roept 40 verschillende dingen. 1tje blijkt dan later te kloppen en dan is het “kijk mij eens!”.
Past verder goed bij de complotgekkies.

Grootste clown die er rondloopt....
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 06 aug 2020, 00:04

PSV90 schreef:
05 aug 2020, 18:27

Het ging niet om het kijken naar ventilatie, het ging over het onderzoek en het bewijs. Natuurlijk hebben ventilatiesystemen invloed op luchtwegen en longziektes. Ik heb op kantoor gewerkt, mensen worden verkouden of krijgen griep door een collega een verdieping hoger. wat dat betreft trapt de Hond een open deur is. Ik heb niemand horen zeggen (incl. Het rivm) dat dat met het coronavirus niet mogelijk is, er was alleen nergens bewijs voor. En dat heeft de Hond ook nergens gegeven.

Over het afschaffen van de 1,5 meter regel buiten heeft hij ongelijk gekregen overigens.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 06 aug 2020, 06:56

J.B. schreef:
06 aug 2020, 00:04
dat dat met het coronavirus niet mogelijk is, er was alleen nergens bewijs voor. En dat heeft de Hond ook nergens gegeven.
Het was alleen wel heel erg aannemelijk. Met zo'n dodelijk virus ga je er dan vanuit dat het zo is. Ga je het onderzoeken en draai je het weer terug als het niet zo is. Het RIVM: "Zou kunnen, maar wetenschappelijk weten we het nog niet 100%." Paar honderd doden later: "Oh ja: toch wel." Terwijl iedereen die wat langer op een kantoor heeft gewerkt dat je vaker ziek en makkelijker ziek bent door zo'n airco of ventilatie.

Niet overal hoeft eerst 100% bewijs voor te zijn, zeker niet als de gevolgen zo ernstig zijn. En het ging niet om geld of zo? Nee joh: gewoon ramen open. Fors ventileren met buitenlucht. Maar oh oh oh, kom bij Jaap van Dissel aan met iets wat niet bewezen is en dan wordt het niet ingevoerd.

Afijn: tweede belangrijke punt waar het RIVM op terug moet komen. Eerst de mondkapjes en nu de ventilatie.
J.B. schreef:
wat dat betreft trapt de Hond een open deur is. Ik heb niemand horen zeggen (incl. Het rivm) dat dat met het coronavirus niet mogelijk is, er was alleen nergens bewijs voor.
Wel mooi dat je hiermee gelijk iets bevestigt wat De Hond zegt. Nu is het ineens een open deur en wist iedereen het. Als er honderden / duizenden levens op het spel staan. En het is een open deur. Wacht je dan op bewijs of ga je maatregelen nemen? Precies.

Dit zei De Hond recent:
Ik kreeg een goede les van ieman in april. “Eerst negeren ze je. Dan ridiculiseren ze je. En dan zeggen ze dat ze het al lang wisten”.
Klopt.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2305 times
Been thanked: 870 times

Bericht door Ren Höek » 06 aug 2020, 08:39

Maurice de Hond riep iets zonder wetenschappelijk bewijs. Dat maakt hem niet gek en dat geeft hem per definitie niet ongelijk, maar het geeft hem ook niet per definitie gelijk. De wetenschap heeft tijd nodig voor bewijs en zonder bewijs wordt er niet ingegrepen, er kan namelijk geen beleid gemaakt worden omdat iemand iets roept.

De wetenschap heeft overigens nooit ontkend dat aerosolen een rol spelen, er is alleen nog geen bewijs dat aerosolen dé oorzaak voor verspreiding zijn zoals De Hond beweert.
De wetenschap heeft wel aangetoond dat afstand houden helpt, wat De Hond dan weer ontkent.

Maar goed, ik zie dat De Hond bij sommigen een halve messias begint te worden en de RIVM de grote boosdoener is. Dat is allebei grote onzin en dat is ook niet de kant die we willen opgaan lijkt me.

guus
Vaste waarde in elftal

Bericht door guus » 06 aug 2020, 08:40

J.B. schreef:
[quote=PSV90 post_id=233755 time=1596644842 user_id

Over het afschaffen van de 1,5 meter regel buiten heeft hij ongelijk gekregen overigens.
De GGD constateert na onderzoek dat contactbesmettingen hoofdzakelijk binnen zijn opgelopen. Neemt niet weg dat altijd en overal die 1,5 m. in acht genomen moet worden om elk risico uit te sluiten. De demonstratie op de Dam heeft toch wel wat bewezen.

guus
Vaste waarde in elftal

Bericht door guus » 06 aug 2020, 08:45

Ren Höek schreef:
06 aug 2020, 08:39
Maurice de Hond riep iets zonder wetenschappelijk bewijs.

Maar goed, ik zie dat De Hond bij sommigen een halve messias begint te worden en de RIVM de grote boosdoener is. Dat is allebei grote onzin en dat is ook niet de kant die we willen opgaan lijkt me.
Wat een kul! Alsof hij dat even uit zijn duim gezogen heeft.
En waarom zou hij ineens een “ Messias“ bij mij zijn als ik gewoon aangeef dat hij ergens gelijk in had?

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2305 times
Been thanked: 870 times

Bericht door Ren Höek » 06 aug 2020, 08:55

guus schreef:
06 aug 2020, 08:45
Alsof hij dat even uit zijn duim gezogen heeft.
Nee, hij gebruikte Google.
En waarom zou hij ineens een “ Messias“ bij mij zijn als ik gewoon aangeef dat hij ergens gelijk in had?
Waarom ga je er vanuit dat ik doel op jou en waarom voel je je zo aangesproken?

Plaats reactie