Covid-19

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2130 times
Been thanked: 1140 times

Covid-19

Bericht door J.B. » 29 jul 2020, 11:27

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

ShovingNE2 schreef:
28 jul 2020, 19:10
J.B. schreef:
28 jul 2020, 13:18
ShovingNE2 schreef:
28 jul 2020, 13:12
Ok, fair enough.

Op welke wijze wil jij de hele periode en de besluitvorming rond COVID-19 evalueren?
Ik blijf het een sterk staaltje crisismanagement vinden. Ik heb dat eerder hier al uiteengezet, maar petje af voor hoe Rutte het met zijn team heeft aangepakt.
Prachtig verhaal. Ik ben het zelfs met je eens.

Maar je wil niet evalueren?
Ik wil best met jou evalueren. Whisky`tje erbij, gaan we helemaal los 8-)
Tijd om Super Mario maar weer eens van zolder te gaan halen..

Brael
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 178 times
Been thanked: 333 times

Bericht door Brael » 29 jul 2020, 12:35

Josef Dettelbacher schreef:
29 jul 2020, 11:09
Nee, ik ging in op de discussie tussen JB en Shoving. J.B. vind het een sterk staaltje crisismanagement (dus lijkt tevreden met de aanpak), en Shoving vraagt nogmaals of/hoe J.B. wil evalueren. Ik haak daarop aan: Als je tevreden bent met de aanpak, dan is dat voor J.B. waarschijnlijk niet nodig. En ik haak daar juist op aan, omdat het van mij ook niet zo nodig hoeft op de manier die Shoving wenst.

En ik ben het met je eens dat ALS je evalueert, het neutraal zou moeten. Dus niet vooraf zoeken naar middelen om mensen op de vingers te tikken, maar gewoon kijken wat je tegenkomt. Het probleem is echter: hoe doe je dit neutraal? Er zijn heel veel belangen en invalshoeken om ernaar te kijken. En ALS je iets tegenkomt wat beter kan, wie bepaalt dan of er afgerekend moet worden omdat het slecht was, of dat het als les mag gelden omdat het bijvoorbeeld een extreme situatie is?

Wat ik eigenlijk nog het allerbelangrijkste vind - persoonlijk - is dat er bij aanstelling van ministers veel beter gekeken wordt of zo iemand in geval van crisis overeind blijft. Soort van stresstest dus. Stempels zetten en akkoord geven op budgetten en voorstellen kunnen redelijk wat mensen, maar na drie weken in crisis al door je hoeven zakken en ontslag nemen, dat vond ik vrij pijnlijk.
Ja, vind het toch wel een terechte vraag van Shoving. Ook als je in grote lijnen tevreden bent, zullen er in dit uitgebreide dossier vast wel zaken te vinden zijn waar je lering uit kunt trekken. Die komen natuurlijk alleen maar boven water als je grondig evalueert. Hoe gaan we om met onze IC-capaciteit in de toekomst? Gaan we een voorraad mondkapjes aanleggen? Gaan we alvast protocollen opstellen voor het geval er weer een dergelijke uitbraak komt? Moeten we meer internationale samenwerking opzetten, op dit vlak? En er zullen vast nog 1001 punten zijn waar we lering uit kunnen trekken. En zoals gezegd, lijkt het me wel handig om zo veel mogelijk te leren van de huidige crisissituatie.

Neutraal evalueren is verder niet zo lastig als je het wil doen lijken, volgens mij. Natuurlijk zijn er veel belangen en invalshoeken, en er kan prima gekeken worden of die belangen goed gediend zijn tijdens de besluitvormingen. En in sommige gevallen moet je bepaalde belangen "voorrang" geven boven andere belangen. Ook daarin kunnen gewoon afwegingen gemaakt worden, en kan achteraf prima getoetst worden of die afwegingen zorgvuldig gedaan zijn. En als je iets tegenkomt wat beter had gekund, moet je gewoon vaststellen of dat verwijtbaar was (dus of met de kennis van toen beter gehandeld had moeten worden) of dat het een soort overmachtssituatie was, omdat de kennis op dat moment ontbrak.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 912 times
Been thanked: 2591 times

Bericht door ShovingNE2 » 29 jul 2020, 15:16

29 jul 2020, 10:22

Tja, achteraf kun je altijd zaken vinden die beter kunnen (zoals het besluit om mensen te laten vliegen naar vakantieoorden ;) ;) ), maar je kunt nu prima voor jezelf bedenken of je vindt dat er met de kennis op dat moment adequaat gehandeld is. En omdat er zoveel verschillende belangen zijn (sociaal, economisch, medisch, etc) en de individuele situatie van mensen ook verschilt, ga je altijd voor en tegenstanders vinden voor je keuzes. Als de insteek is "kijken wat we een volgende keer nog beter kunnen doen", dan snap ik de behoefte naar evauleren, maar ik heb sterk de indruk dat Shoving vooral wil evalueren om af te rekenen.
Nee, ik heb eerder in dit topic juist betoogd dat het geen politieke afrekening mag zijn. Je kan je dan inderdaad afvragen of een parlementaire enquete wel het geschikte middel is hiervoor: dat geef ik grif toe. Rutte heeft zelf ook erkend dat er echt wel dingen fout zijn gegaan. Prima. Ik denk dat we rond deze crisis ons geen beter kabinet hadden kunnen wensen en op Klaver, Baudet en Wilders na (vooral politiek scoren dat het zelfs een bewindspersoon teveel werd dat hij ineenzakte) was de hele kamer erg goed bezig. Ja: kritiek zat. Maar dat is vaak kritiek achteraf en dat is inderdaad makkelijk.

Neemt niet weg dat wij van deze crisis heel erg veel kunnen leren. En als de geleerden zeggen dat een pandemie in deze vorm vaker voor gaat komen lijkt mij het heel erg wenselijk om te evalueren. 'Tevreden zijn' is niet goed genoeg. Wie weet is het volgende virus wel veel dodelijker namelijk.

De wijze van IC toewijzing hebben ze staande de vergadering uit moeten vinden en dat hebben ze heel knap gedaan. Neemt niet weg dat je het met meer tijd en er goed over nadenkend een effectiever systeem kan bedenken hiervoor. Los van het personeel: op welke wijze kan je makkelijker en sneller opschalen?

Welke maatregelen had je met de wetenschap van nu achteraf anders getroffen. Eerder of later? Waarom zou je dat niet evalueren om het een volgende keer goed te doen. 'Tevreden' kan niet goed genoeg zijn.

Naarmate ik er meer over nadenk (en hier ook gelezen heb) is een parlementaire enquete juist niet het goede middel om te evalueren. Maar hou alles tegen het licht, ga je protocollen aanpassen. Zorg dat systemen er zijn. Regel een mega voorraad mondkapjes voor een volgende keer. Zorg dat ze sowieso in ieder verzorgingshuis, ziekenhuis etc in zeer ruime mate beschikbaar zijn. Zet distributielijnen op hiervoor: je hebt de tijd.

Welke ervaringen hebben we met in- en uitreizen en testen. Gingen we te laat of te vroeg dicht en waarom? Welke criteria moeten daarvoor gelden.

Alles evalueren om een volgende pandemie nog beter het hoofd te bieden.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 29 jul 2020, 15:48

Ik denk dat er zelfs zonder een evaluatie al is geleerd van deze crisis. Niet voor niets wordt er nu al gesproken over een vaste ic opschaling, over het op voorraad hebben van mondkapjes en andere middelen.

Over het protocol, of systeem, of hoe je het wil noemen. Er zijn daar al bestaande `rampenplannen` voor. Eigenlijk is heel de aanpak ervan een `rampenplan` geweest volgens het epidemie boekje. Dit is namelijk niet de eerste keer in onze recente tijd dat er zoiets heeft plaatsgevonden. Wel de wereldwijde schaal ervan, dat is nieuw, maar het is niet zo dat dit in onze moderne geschiedenis voor het eerst plaatsvindt natuurlijk.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 86 times
Been thanked: 1019 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 29 jul 2020, 16:35

@ShovingNE2 Wat we 100% zeker geleerd hebben van deze crisis, is dat we de volgende keer niet 2 maanden lang gaan kijken naar China met een bakje chips en een paar pilsjes erbij, maar bij de eerste de beste signalering van een outbreak direct zaken gaan voorbereiden.

En waar ik zelf ook verbetering in wil zien, is Europese samenwerking.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 29 jul 2020, 16:51

Je zou natuurlijk al zo veel mogelijk moeten voorbereiden voordat er überhaupt sprake is van een nieuwe virusuitbraak. En grotendeels moet dat mogelijk zijn. Mondkapjes, IC-capaciteit, protocollen etc. kan allemaal al in grote lijnen geregeld worden, en dan aangepast worden aan de specifieke situatie van een nieuwe virusuitbraak.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 29 jul 2020, 16:57

29 jul 2020, 16:35
@ShovingNE2 Wat we 100% zeker geleerd hebben van deze crisis, is dat we de volgende keer niet 2 maanden lang gaan kijken naar China met een bakje chips en een paar pilsjes erbij, maar bij de eerste de beste signalering van een outbreak direct zaken gaan voorbereiden.

En waar ik zelf ook verbetering in wil zien, is Europese samenwerking.
Dat laatste is inderdaad nog wel een dingetje. Dat verliep niet helemaal soepel. Afgezien met Duitsland dan, die ons dan weer goed hebben geholpen met het IC probleem.

Dat we sowieso niet meer van China moeten uitgaan als het gaat om info (of het gebrek daaraan) lijkt me duidelijk. Misschien wel de grootste les, je eigen plan trekken en alle info die uit China komt wantrouwen. Want die stel ik nog steeds verantwoordelijk voor het (bewust?) onder de pet proberen te houden van dit virus. Die wisten meer dan dat ze naar buiten hebben gebracht. Het is dat die arts ermee kwam als waarschuwing..

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 92 times
Been thanked: 178 times

Bericht door grasveld » 29 jul 2020, 17:00

Ik kan me persoonlijk wel vinden in het Nederlandse beleid omtrent IC's. De capaciteit is gewoon gebaseerd op de gemiddelde vraag naar IC bedden over een bepaalde periode, lijkt me. Voor zover ik kan beoordelen, vind ik dat er snel is opgeschaald. Het is tenslotte niet uit de klauwen gelopen.

Ik zie niet in waarom deze capaciteit bijvoorbeeld vergroot zou moeten worden voor een extreme omstandigheid als deze pandemie.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 29 jul 2020, 17:04

Ik zeg ook niet dat de capaciteit structureel vergroot moet worden (hoewel de capaciteit in bijvoorbeeld Duitsland wel stukken groter is), maar het opschalen moet wel sneller en soepeler kunnen dan nu gebeurd is.

Met een gedegen plan van aanpak kun je daar de volgende keer heel veel stress mee voorkomen, denk ik. Een duidelijk plan bespaart ook veel tijd en geld, op het moment dat het echt uitgevoerd moet worden.

Thijs85
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 399 times
Been thanked: 661 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 29 jul 2020, 19:05

IC bedden toe laten nemen of flexibiliteit creëren om opschalen mogelijk te maken kost natuurlijk wel het nodige geld en handen, die niet aan andere bedden kunnen staan. In Duitsland betalen mensen met enigszins vermogen zich blauw aan de zorgverzekering. Als wij dat soort bedragen zouden krijgen, zou men het hier toch plots minder belangrijk vinden om het Duitse voorbeeld te volgen.

Op weg naar nr 25
Meervoudig international
Clubvoorkeur:
Has thanked: 254 times
Been thanked: 99 times

Bericht door Op weg naar nr 25 » 29 jul 2020, 22:33

J.B. schreef:
29 jul 2020, 15:48
Ik denk dat er zelfs zonder een evaluatie al is geleerd van deze crisis. Niet voor niets wordt er nu al gesproken over een vaste ic opschaling, over het op voorraad hebben van mondkapjes en andere middelen.

Over het protocol, of systeem, of hoe je het wil noemen. Er zijn daar al bestaande `rampenplannen` voor. Eigenlijk is heel de aanpak ervan een `rampenplan` geweest volgens het epidemie boekje. Dit is namelijk niet de eerste keer in onze recente tijd dat er zoiets heeft plaatsgevonden. Wel de wereldwijde schaal ervan, dat is nieuw, maar het is niet zo dat dit in onze moderne geschiedenis voor het eerst plaatsvindt natuurlijk.
Niet alleen gesproken, er zijn in NL aantal bedrijven die deze middelen gaan produceren en verplicht zijn in tijden van crisis x aantal tegen kost te leveren aan onze overheid. De dingen die verkeerd gegaan zijn worden nu overal uitvergroot maar ze hebben achter de schermen ook heel veel goed gedaan. Daar moeten we ook van leren, dat logge overheidsinstanties ineens heel flexibel bleken te kunnen zijn.

koetje
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 211 times
Been thanked: 325 times

Bericht door koetje » 30 jul 2020, 00:49

Overheidsinstanties zijn log omdat ze het voor "iedereen" goed en gelijkwaardig moet doen. Vraagt om veel afstemming en veel regels. Daarbij zit alles onder een vergrootglas. Bijna alles is opvraagbaar via de WOB en besluiten worden in het openbaar genomen en bediscussieerd. Nu dat allemaal even minder belangrijk was door de acute noodsituatie kon er snel door de overheid worden gehandeld.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 30 jul 2020, 08:57

Mag ik zeggen dat ik dit persoonlijk vieze praktijken vind? Zogenaamd omdat ze door Corona geen marketingactiviteiten meer uitvoeren..

https://www.ad.nl/rotterdam/coca-cola-h ... ~a5f2f8cd/

Lekker een goede indruk achterlaten bij mensen die normaliter toch al niet de meest verstandige keuzes maken qua voeding, om vervolgens weer lekker liters cola door je systeem te laten pompen op het moment dat je weer reclame gaat maken.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 30 jul 2020, 09:05

Thijs85 schreef:
29 jul 2020, 19:05
IC bedden toe laten nemen of flexibiliteit creëren om opschalen mogelijk te maken kost natuurlijk wel het nodige geld en handen, die niet aan andere bedden kunnen staan. In Duitsland betalen mensen met enigszins vermogen zich blauw aan de zorgverzekering. Als wij dat soort bedragen zouden krijgen, zou men het hier toch plots minder belangrijk vinden om het Duitse voorbeeld te volgen.
Flexibiliteit creëren is inderdaad niet gratis. Maar het zijn kosten die je in elk geval ruimschoots terugverdient als het nodig is. En aangezien de verwachting is dat dit soort virusuitbraken vaker gaan voorkomen, lijkt het me wel de moeite waard.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 30 jul 2020, 09:57

Brael schreef:
30 jul 2020, 09:05
Thijs85 schreef:
29 jul 2020, 19:05
Flexibiliteit creëren is inderdaad niet gratis. Maar het zijn kosten die je in elk geval ruimschoots terugverdient als het nodig is. En aangezien de verwachting is dat dit soort virusuitbraken vaker gaan voorkomen, lijkt het me wel de moeite waard.
Ik zou vooral investeren in en voorbereiden op binnenlandse productiecapaciteit en bemensing. Dus niet nu al een paar honderd beademingsapparaten inkopen en wachten op de volgende pandemie, maar dat je direct zelf kunt produceren op het moment dat het nodig is. Misschien kun je met IC bedden ook zoiets inrichten als met reservisten. Dat je een systeem opzet waarbij reguliere verplegers en artsen getraind worden om op de IC bij te springen indien nodig, en dat je vervolgens de plaatsen van verplegers weer invult met vrijwilligers die daar een gedegen training voor hebben gevolgd. Ik zeg niet direct dat je een arts kunt vervangen door de eerste de beste vrijwilliger, dus daar moet je wel goed naar kijken (gepensioneerde artsen, medische academici die vooral college geven, huisartsen, etc).

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 30 jul 2020, 10:31

Exact, een soort reserve-systeem waarmee heel snel opgeschaald kan worden, dat lijkt mij ook de oplossing.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 30 jul 2020, 11:40

Op weg naar nr 25 schreef:
29 jul 2020, 22:33
J.B. schreef:

Niet alleen gesproken, er zijn in NL aantal bedrijven die deze middelen gaan produceren en verplicht zijn in tijden van crisis x aantal tegen kost te leveren aan onze overheid. De dingen die verkeerd gegaan zijn worden nu overal uitvergroot maar ze hebben achter de schermen ook heel veel goed gedaan. Daar moeten we ook van leren, dat logge overheidsinstanties ineens heel flexibel bleken te kunnen zijn.
Helaas is daar altijd een of andere crisis voor nodig.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 30 jul 2020, 17:19

J.B. schreef:
30 jul 2020, 11:40
Op weg naar nr 25 schreef:
29 jul 2020, 22:33
J.B. schreef:

Helaas is daar altijd een of andere crisis voor nodig.
Vroeger is mijn vader een keer op de parkeerplaats van het philipsstadion (waar nu appartementen staan) zijn seizoenskaart verloren. Hij allemaal schelden en in paniek, maar toen kwam toevallig Harry v Raaij langsgelopen en die vroeg wat er aan de hand was. Hij uitgelegd dat zijn seizoenkaart kwijt was. "Dan moet je even hier en hier aankloppen, en zeggen dat Harry van Raaij gezegd heeft dat je naar binnen mag". En ja hoor, hij kon daar naar binnen. Je verzint het niet..

Heeft totaal niets mer Covid te maken, maar moest er gelijk aan denken toen jij het had over instanties die opeens heel flexibel zijn.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 912 times
Been thanked: 2591 times

Bericht door ShovingNE2 » 31 jul 2020, 09:06

Goed interview. En ook verklaringen waarom ziekenhuisopnames en IC's heel beperkt bezet is met patiënten.

https://www.ad.nl/binnenland/gommers-op ... ~a7b55552/
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 31 jul 2020, 09:31

Ik raak een beetje moe van die man. Ik zal aan de hand van afbeelding proberen duidelijk te maken waarom:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GillesdelaCroquette
International
Has thanked: 113 times
Been thanked: 246 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 31 jul 2020, 10:00

Hij spuugt niet op de aandacht inderdaad maar vind wel dat hij over het algemeen zinnige dingen zegt. Begin 2020 had hij ook niet verwacht nu een bekende Nederlander te zijn.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 31 jul 2020, 11:45

GillesdelaCroquette schreef:
31 jul 2020, 10:00
Hij spuugt niet op de aandacht inderdaad maar vind wel dat hij over het algemeen zinnige dingen zegt. Begin 2020 had hij ook niet verwacht nu een bekende Nederlander te zijn.
Oh zeker, wat ie zegt snijdt wel hout. Ik heb alleen wel het idee dat ie wel geniet van de camera's en de aandacht. Wat dat betreft heb ik meer op met hoe Jaap v Dissel zich profileert, maar dat is puur persoonlijk. Lekker sober in tijden van crisis.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 31 jul 2020, 11:47

31 jul 2020, 11:45
GillesdelaCroquette schreef:
31 jul 2020, 10:00
Oh zeker, wat ie zegt snijdt wel hout. Ik heb alleen wel het idee dat ie wel geniet van de camera's en de aandacht. Wat dat betreft heb ik meer op met hoe Jaap v Dissel zich profileert, maar dat is puur persoonlijk. Lekker sober in tijden van crisis.
Ik denk dat van Dissel gewoon zo is. Dat is niet echt de gangmaker op een feestje zeg maar..

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 514 times
Been thanked: 1009 times

Bericht door deninho32 » 01 aug 2020, 11:37

Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 369 times
Been thanked: 700 times

Bericht door PCGC » 01 aug 2020, 11:44

Zag de beelden van de stranden, boulevards, treinen en perrons gisteren. Mensen leren het ook niet 😂
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 514 times
Been thanked: 1009 times

Bericht door deninho32 » 01 aug 2020, 11:46

En wij maar netjes annuleren en aan de regels houden. Het kan toch niet anders dan dat na de vakantie alles weer helemaal fout gaat? Een jaartje niet op vakantie is schijnbaar verschrikkelijk..
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

Plaats reactie