Covid-19

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2127 times
Been thanked: 1139 times

Covid-19

Bericht door J.B. » 27 jul 2020, 15:26

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Dat zegt ie wel want hij heeft het over de politiek, dus die stelling klopt niet. Rutte heeft ook gezegd dat de 1,5 meter maatregel voldoende is. Wat ook blijkt want die aanpak heeft succes gehad. Buiten dat is er ook gezegd dat er een probleem was met het bestellen van de juiste mondkapjes, dus dat was gewoon bekend en transparant. Dat is ook gewoon op te zoeken en een simpel feit. De rest klinkt allemaal spannend, maar dat is louter speculatie en voer voor complotdenkertjes. Daar doe ik verder niet aan mee als je het niet heel erg vindt.
Tijd om Super Mario maar weer eens van zolder te gaan halen..

Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 178 times
Been thanked: 333 times

Bericht door Brael » 27 jul 2020, 15:28

Ok J.B. Prima.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 27 jul 2020, 15:29

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 912 times
Been thanked: 2586 times

Bericht door ShovingNE2 » 27 jul 2020, 17:54

Sinds de ontboezeming van Gommers over de 1600 IC bedden en de druk die werd gezet op het toegeven dat ze er konden zijn heb ik geen vertrouwen meer in de complete onafhankelijkheid van OMT en het RIVM.

Daarin werd akelig duidelijk welke enorme druk wordt gezet op de experts om in het straatje van het kabinet te praten. Ze zijn niet onafhankelijk. Bewijs heeft Gommers met zijn interview wel geleverd.

Mijn houvast in deze crisis was het RIVM en het OMT en zeker Gommers. Ja: kritisch, fouten gemaakt, maar dat kan in zo'n uitzonderlijke situatie. Achteraf bleek dat in de Tweede Kamer de waarheid niet vertelt werd en dat Gommers bizar onder druk werd gezet om iets wat niet waar was over beschikbare IC bedden toch te bevestigen tijdens het debat.

Vanaf dat moment geloof ik niet in de onafhankelijkheid meer en dat de informatie die verspreid is perse juist is. Geloof het gerust wel hoor, maar Gommers is echt niet de enige die onder die druk dingen heeft geroepen. Als je denkt dat dat wel het geval is ben je wat mij betreft heel erg naïef.

En daarom hoop ik op een parlementaire enquête. Het mondkapjes verhaal was naar mijn gevoel vooral ingegeven omdat het kabinet daarin faalde en het OMT daarom onder druk werd gezet tot het advies. En nu ze er zijn draait het advies. Yeah right.

Iedereen vertrouwde het kabinet als de informatie van Gommers vandaan kwam. Gommers was/is misschien wel de meest gewaardeerde persoon van NL met zijn IC-mensen. En de informatie waarvan De Jonge in het debat zei dat van Gommers kwam wat een belangrijke wending was in dat debat bleek niet te kloppen. En voorlopig is dat een feit. Geloof de rest vooral wel, ik niet meer. Alle adviezen van het OMT zijn met een politieksausje overgoten en passen exact in datgene wat het kabinet wil.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 27 jul 2020, 18:39

Er is ook nog positief Corona nieuws.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1562738 ... is-in-peru
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 86 times
Been thanked: 1019 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 27 jul 2020, 22:51

ShovingNE2 schreef:
27 jul 2020, 18:39
Er is ook nog positief Corona nieuws.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1562738 ... is-in-peru
Het is maar hoe je het bekijkt. Bij een fatale afloop vervliegt alle hoop dat die ouders van Holloway ooit nog de waarheid te horen krijgen. Kans is nu ook heel klein, maar nog niet verkeken.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1248 times
Been thanked: 2090 times

Bericht door Maikel_91 » 27 jul 2020, 23:52

Antwerpen gaat een avondklok hanteren, feesten en evenementen weer verboden. Sportscholen weer dicht. Gaat niet helemaal lekker daar.

GillesdelaCroquette
International
Has thanked: 113 times
Been thanked: 245 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 28 jul 2020, 08:50

Hier in met name Amsterdam en Rotterdam ook niet. Doordat het vooral jongere mensen lijken te zijn die positief testen, valt het aantal ziekenhuisopnames nog te overzien maar onwillekeurig vraag ik me af hoe lang dit zo nog blijft.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 514 times
Been thanked: 1009 times

Bericht door deninho32 » 28 jul 2020, 09:25

Maikel_91 schreef:
27 jul 2020, 23:52
Antwerpen gaat een avondklok hanteren, feesten en evenementen weer verboden. Sportscholen weer dicht. Gaat niet helemaal lekker daar.
Woon 5 minuten van de grens en al die Belgen komen bij ons boodschappen doen, want goedkoper en geen mondkapjes.. Ik ben er niet zo heel blij mee..
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1248 times
Been thanked: 2090 times

Bericht door Maikel_91 » 28 jul 2020, 10:32

Ja dat is in het oosten van Nederland hetzelfde maar dan met Duitsers.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 28 jul 2020, 13:02

De conclusies in je post laat ik vooral bij jou. Ieder zn mening.

Alleen deze:
ShovingNE2 schreef:
27 jul 2020, 17:54

En daarom hoop ik op een parlementaire enquête.
In godsnaam geen p.e. Dat vind ik echt zo`n flutmiddel waar niets mee wordt gedaan. Ondertussen ben je dan 1,5 verder. Niemand geeft er dan verder meer iets om en de boel gaat in de la. Op papier lijkt het heel wat, maar in de praktijk wordt er verder vrij weinig meer mee gedaan.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 28 jul 2020, 13:12

Ok, fair enough.

Op welke wijze wil jij de hele periode en de besluitvorming rond COVID-19 evalueren?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 28 jul 2020, 13:18

ShovingNE2 schreef:
28 jul 2020, 13:12
Ok, fair enough.

Op welke wijze wil jij de hele periode en de besluitvorming rond COVID-19 evalueren?
Ik blijf het een sterk staaltje crisismanagement vinden. Ik heb dat eerder hier al uiteengezet, maar petje af voor hoe Rutte het met zijn team heeft aangepakt.

GillesdelaCroquette
International
Has thanked: 113 times
Been thanked: 245 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 28 jul 2020, 15:44

Ik moet toch zeggen dat de huidige stijging me zorgen baart. De R0 gaat omhoog, ziekenhuisopnames stijgen, al is dat nog maar licht en de hoeveelheid in het rioolwater aangetroffen virus zit weer op het niveau van eind mei, begin juni. Daarnaast heb ik het idee dat we weinig geleerd hebben van maart en dat we als er ingegrepen moet worden weer te laat gaan zijn.

Ik hoop dat ik ongelijk heb.

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 92 times
Been thanked: 178 times

Bericht door grasveld » 28 jul 2020, 15:52

Wat had je dan verwacht? Dat versoepelen zou gaan leiden tot een verdere terugloop van de cijfers? Ik weet zeker dat het tot een bepaalde hoogte ingecalculeerd is. En als dat niet het geval is, is het in mijn ogen erg naïef.

Het moet gewoon niet uit de klauwen lopen, zoals voorheen wel leek te gebeuren. Er gaan mensen besmet raken. Er gaan mensen dood. Face it. Dat is niet te voorkomen, tenzij we alles weer gaan sluiten. Maar dat lijkt me ook niet wenselijk.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 28 jul 2020, 16:17

Zo lang de medische zorg niet overbelast dreigt te raken, gaan er echt geen strengere maatregelen komen.

Op weg naar nr 25
Meervoudig international
Clubvoorkeur:
Has thanked: 254 times
Been thanked: 99 times

Bericht door Op weg naar nr 25 » 28 jul 2020, 16:30

J.B. schreef:
28 jul 2020, 13:18
ShovingNE2 schreef:
Ok, fair enough.

Ik blijf het een sterk staaltje crisismanagement vinden. Ik heb dat eerder hier al uiteengezet, maar petje af voor hoe Rutte het met zijn team heeft aangepakt.
Met je eens, zeker niet foutloos en heeft inzichten gegeven waar wat mee gedaan moet worden (voor zover dat nog niet is gedaan), zoals bv beter voorbereid zijn. Maar het blijkt wel hoe godsblij wij mogen zijn dat we in NL wonen. Vast een en ander op te merken, maar in algemene zin echt klasse gemaneged door Rutte en co.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 28 jul 2020, 19:10

J.B. schreef:
ShovingNE2 schreef:
Ok, fair enough.

Prachtig verhaal. Ik ben het zelfs met je eens.

Maar je wil niet evalueren?

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 29 jul 2020, 09:01

Als je tevreden bent met de aanpak, dan hoeft dat toch ook niet?

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 29 jul 2020, 09:13

Volgens mij weet je pas of je tevreden kunt zijn, als je (op wat voor manier dan ook) geëvalueerd hebt, toch?

Thijs85
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 396 times
Been thanked: 655 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 29 jul 2020, 10:06

Evalueren doe je om te leren van deze situatie en de volgende keer beter te doen. Bij zo’n situatie kun je alleen maar zeggen dat het kabinet het uitstekend gedaan heeft, maar het is zoiets onbekends dat er ongetwijfeld heel veel dingen op een andere manier beter waren geweest. Alleen is de vraag wanneer je gaat evalueren, omdat we nog lang niet klaar zijn en er veel mensen de uitkomsten van een evaluatie zullen gebruiken om voortaan hun eigen regels te maken.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 29 jul 2020, 10:22

Brael schreef:
29 jul 2020, 09:13
Volgens mij weet je pas of je tevreden kunt zijn, als je (op wat voor manier dan ook) geëvalueerd hebt, toch?
Tja, achteraf kun je altijd zaken vinden die beter kunnen (zoals het besluit om mensen te laten vliegen naar vakantieoorden ;) ;) ), maar je kunt nu prima voor jezelf bedenken of je vindt dat er met de kennis op dat moment adequaat gehandeld is. En omdat er zoveel verschillende belangen zijn (sociaal, economisch, medisch, etc) en de individuele situatie van mensen ook verschilt, ga je altijd voor en tegenstanders vinden voor je keuzes. Als de insteek is "kijken wat we een volgende keer nog beter kunnen doen", dan snap ik de behoefte naar evauleren, maar ik heb sterk de indruk dat Shoving vooral wil evalueren om af te rekenen.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 29 jul 2020, 10:55

Josef Dettelbacher schreef:
29 jul 2020, 10:22
Brael schreef:
Tja, achteraf kun je altijd zaken vinden die beter kunnen (zoals het besluit om mensen te laten vliegen naar vakantieoorden ;) ;) ), maar je kunt nu prima voor jezelf bedenken of je vindt dat er met de kennis op dat moment adequaat gehandeld is.
Dat is dan toch een evaluatie, zij het een zéér beperkte?

Maar goed, met welke "insteek" er geëvalueerd gaat worden, maakt voor jou dus verschil of er wel of niet stevig geëvalueerd moet worden?

Een evaluatie zou een neutrale insteek moeten hebben, en afhankelijk van de uitkomst kan er "afgerekend" worden, en/of "gekeken worden wat er volgende keer beter kan" of misschien wel geconcludeerd worden dat alles vlekkeloos verlopen is.

EDIT: Mij lijkt het dossier in elk geval belangrijk genoeg om er grondig op terug te kijken, te leren van de fouten, en als er onvergeeflijke fouten zijn gemaakt, de verantwoordelijken daarvoor terecht te wijzen. Wanneer en hoe dat allemaal moet gebeuren, is natuurlijk wel een lastige vraag, omdat we er eigenlijk nog steeds middenin zitten, en omdat onze kennis over het dossier nog steeds niet compleet is.
Laatst gewijzigd door Brael op 29 jul 2020, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 92 times
Been thanked: 178 times

Bericht door grasveld » 29 jul 2020, 10:58

De insteek om te evalueren dat er koppen moeten rollen, daar sta ik niet achter. Het is overal ter wereld gewoon een puinzooi wat Corona betreft. En dan valt het bij ons relatief gezien nog mee.

Evalueren: prima. Kijken wat er eventueel beter gedaan had kunnen worden. Maar ik denk dat wij de zaakjes gewoon goed op orde hebben met relatief veel vrijheid.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 29 jul 2020, 11:09

Brael schreef:
29 jul 2020, 10:55
Josef Dettelbacher schreef:
29 jul 2020, 10:22
Brael schreef:
Tja, achteraf kun je altijd zaken vinden die beter kunnen (zoals het besluit om mensen te laten vliegen naar vakantieoorden ;) ;) ), maar je kunt nu prima voor jezelf bedenken of je vindt dat er met de kennis op dat moment adequaat gehandeld is.
Dat is dan toch een evaluatie, zij het een zéér beperkte?

Maar goed, met welke "insteek" er geëvalueerd gaat worden, maakt voor jou dus verschil of er wel of niet stevig geëvalueerd moet worden?

Een evaluatie zou een neutrale insteek moeten hebben, en afhankelijk van de uitkomst kan er "afgerekend" worden, en/of "gekeken worden wat er volgende keer beter kan" of misschien wel geconcludeerd worden dat alles vlekkeloos verlopen is.
Nee, ik ging in op de discussie tussen JB en Shoving. J.B. vind het een sterk staaltje crisismanagement (dus lijkt tevreden met de aanpak), en Shoving vraagt nogmaals of/hoe J.B. wil evalueren. Ik haak daarop aan: Als je tevreden bent met de aanpak, dan is dat voor J.B. waarschijnlijk niet nodig. En ik haak daar juist op aan, omdat het van mij ook niet zo nodig hoeft op de manier die Shoving wenst.

En ik ben het met je eens dat ALS je evalueert, het neutraal zou moeten. Dus niet vooraf zoeken naar middelen om mensen op de vingers te tikken, maar gewoon kijken wat je tegenkomt. Het probleem is echter: hoe doe je dit neutraal? Er zijn heel veel belangen en invalshoeken om ernaar te kijken. En ALS je iets tegenkomt wat beter kan, wie bepaalt dan of er afgerekend moet worden omdat het slecht was, of dat het als les mag gelden omdat het bijvoorbeeld een extreme situatie is?

Wat ik eigenlijk nog het allerbelangrijkste vind - persoonlijk - is dat er bij aanstelling van ministers veel beter gekeken wordt of zo iemand in geval van crisis overeind blijft. Soort van stresstest dus. Stempels zetten en akkoord geven op budgetten en voorstellen kunnen redelijk wat mensen, maar na drie weken in crisis al door je hoeven zakken en ontslag nemen, dat vond ik vrij pijnlijk.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 29 jul 2020, 11:27

ShovingNE2 schreef:
28 jul 2020, 19:10
J.B. schreef:
ShovingNE2 schreef:
Ok, fair enough.

Prachtig verhaal. Ik ben het zelfs met je eens.

Maar je wil niet evalueren?
Ik wil best met jou evalueren. Whisky`tje erbij, gaan we helemaal los 8-)

Plaats reactie