EU politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2145 times
Been thanked: 1145 times

EU politiek

Bericht door J.B. » 21 jul 2020, 14:30

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Brael schreef:
21 jul 2020, 14:17
J.B. schreef:
21 jul 2020, 13:59
Brael schreef:
21 jul 2020, 13:54
Je stelde geen vraag.
Welke vraag wil je stellen?
Jij doelde neem ik aan op de Griekenland deal in vergelijking met deze deal. Dus mijn vraag was, zie jij het verschil daar niet tussen? Ditmaal zijn er harde eisen gesteld plus dat we in gezelschap zijn van een Oostenrijk, Finland etc. Dus m.i. is er wel een verschil met de eerdere situatie. Dus graag jouw mening over dit punt.
In grote lijnen zie ik hetzelfde. Een steunpakket dat naar zuidelijke landen gaat, met hervormingseisen daaraan gekoppeld. Als men niet aan de hervormingseisen voldoet, is er de mogelijkheid om het steunpakket stop te zetten.
In de casus Griekenland is, ondanks te weinig en te trage hervormingen, het steunpakket nooit stopgezet. Sterker nog, er zijn steunpakketten bijgekomen, onder het motto "als Griekenland failliet gaat, kost ons dat nog veel meer geld".

Het grote gevaar is en blijft, dat voornamelijk zuidelijke landen door de gezamenlijke munt noodgedwongen boven hun stand leven, en daardoor constant op de rand van een faillissement bivakkeren. Dit faillissement zou enorm schadelijk zijn voor de financiële positie van de EU, en daarom doet de EU er alles aan om zo'n faillissement te voorkomen. Een dreigend faillissement is een 100x krachtiger drukmiddel dan de "noodrem" waar Rutte het over heeft, en zolang er een faillissement dreigt van één van de lidstaten, zal de EU dan ook altijd blijven betalen.

De "noodrem" die Rutte als zekerheid heeft ingebouwd, is dus ontzettend weinig waard in een crisissituatie. En juist een crisissituatie is de enige situatie waarin de noodrem gebruikt zou moeten worden.
Ik denk niet dat je moet inzetten op een failliet land. Ook niet als drukmiddel. Daarom wordt er juist alles aan gedaan dat te voorkomen. Dan krijg je inderdaad Griekse toestanden. Overigens stond Griekenland er een stuk slechter voor en dat moest echt meteen gedaan worden. En dat was ook een keer maar nooit meer op die manier. Maar was dat land omgevallen dan had de EU daar nog meer voor moeten betalen. Ik vond het toen al een slecht idee om zwakke landen in de Euro zone te laten vallen, maargoed, daar heb ik verder ook niks over te zeggen dus we moeten het er maar mee doen. Dat even terzijde.

Buiten dat staan Spanje en Italie er ook wel beter voor dan Griekenland. En ik geloof wel dat die hervormingen er ook daar gaan komen. Het punt over de pensioenen bijvoorbeeld staat nu wel op de agenda. En dat was terecht het grote chagrijn hier dat ze er daar niets aan deden. Nu heb je in ieder geval een stok achter de deur. En ook het punt over het rechtssysteem in bijvoorbeeld Polen is een belangrijke.

Tot slot je punt dat de noodrem weinig waard zou zijn. Zodra de handtekeningen staan hebben de landen zich er maar aan te houden. En het is ook niet alleen Nederland die daar over bezig is. Dat is ook weer een verschil met Griekenland. Nu is er meer ruimte om harde eisen te stellen. Met Griekenland kon je dat wel doen, maar dat wisten we toen, een land zonder geld kan je van alles vragen, maar geen geld is geen geld. En dat is mbt Spanje en Italie ook wel iets anders.

Ik vertrouw er op dat die hervormingen er gaan komen. Ongetwijfeld gaat er nog wel geklaagd worden daar, maar ik zie het positief, nu zijn we es in de positie dat het ergens om gaat en die landen meer belang hebben bij ons dan andersom. Dat maakt onze machtspositie een stuk sterker.
net mn game library geupdate... laat die lockdown maar komen.

Brael
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 181 times
Been thanked: 343 times

Bericht door Brael » 21 jul 2020, 14:42

Het herstelfonds onder het mom van corona is slechts een rookgordijn, wat er hier echt gebeurt is weer een ordinaire geldtransfer van de sterkere naar de zwakkere landen.

Het grote probleem is de gezamenlijke munt. Zo lang daar landen met compleet verschillende economieën samen in zitten, zo lang blijf je problemen houden. Problemen die alleen maar opgelost kunnen worden door opnieuw geld over te maken. Of door de Euro te splitsen cq. helemaal te stoppen met de Euro. Maar dat is ongeveer even waarschijnlijk als dat Rutte op de SP stemt bij de volgende verkiezingen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 21 jul 2020, 15:07

Brael schreef:
21 jul 2020, 14:42
Het herstelfonds onder het mom van corona is slechts een rookgordijn, wat er hier echt gebeurt is weer een ordinaire geldtransfer van de sterkere naar de zwakkere landen.

Het grote probleem is de gezamenlijke munt. Zo lang daar landen met compleet verschillende economieën samen in zitten, zo lang blijf je problemen houden. Problemen die alleen maar opgelost kunnen worden door opnieuw geld over te maken. Of door de Euro te splitsen cq. helemaal te stoppen met de Euro. Maar dat is ongeveer even waarschijnlijk als dat Rutte op de SP stemt bij de volgende verkiezingen.
Onder het mom van corona? Heb je de toestanden daar gezien in die landen? Het tourisme ligt daar op zn gat. Ik vind het te makkelijk om dat als rookgordijn te omschrijven. Maar leg dat eens uit dan? Jij zegt dan, laat ze maar doodvallen? Of hint je op een geheime agenda of complot. Hoe moet ik dit lezen? Je bent nogal vaag hierover..

Over de Euro waarde ben ik het eens. Heb ik ook al vaak gezegd. Je kan vrij eenvoudig afspreken dat een land hun Euro kunnen devalueren wanneer nodig. Nu zijn de eisen daaromheen inderdaad iets te streng. Ik zou niet stoppen met de Euro an sich. De Euro is het probleem niet, dat zijn de iets te harde eisen die de EU hieraan stelt. Zo zou je kunnen afspreken dat bijvoorbeeld dat de zwakkere landen hun Euro tijdelijk kunnen devalueren. Moet je wel iets met rente`s gaan doen en leningen e.d. maar dat zou al schelen inderdaad. Dus eens.

koetje
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 217 times
Been thanked: 334 times

Bericht door koetje » 21 jul 2020, 15:14

De N-Euro en de Z-Euro was destijds wellicht een beter idee geweest.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 21 jul 2020, 15:17

koetje schreef:
21 jul 2020, 15:14
De N-Euro en de Z-Euro was destijds wellicht een beter idee geweest.
Breek me de bek niet open.. Alleen samenwerken met economische sterke landen was ooit eens de inzet. Tsja..

Paco Casal
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Eindhoven Football Casuals
Has thanked: 313 times
Been thanked: 361 times

Bericht door Paco Casal » 21 jul 2020, 15:22

Hey leuk, nog wat geld richting de bodemloze put die de EU heet. Geeft niks Mark, wij betalen wel. Niks aan de hand.

'Nederland gaat er bovenop zitten', laat me niet lachen.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 21 jul 2020, 15:30

J.B. schreef:
21 jul 2020, 15:07
Onder het mom van corona? Heb je de toestanden daar gezien in die landen? Het tourisme ligt daar op zn gat. Ik vind het te makkelijk om dat als rookgordijn te omschrijven. Maar leg dat eens uit dan? Jij zegt dan, laat ze maar doodvallen? Of hint je op een geheime agenda of complot. Hoe moet ik dit lezen? Je bent nogal vaag hierover..
Zie onderstaande tekst, afkomstig uit de NRC:
Het grootste – en meest omstreden – deel heeft de Commissie alvast verdeeld onder de lidstaten, op basis van drie criteria: het bruto binnenlands product (bbp), het bbp per hoofd van de bevolking en het gemiddelde werkloosheidscijfer tussen 2015 en 2019.

Die verdeelsleutel betekent dat vooral Italië en Spanje veel ontvangen. Maar kijk je naar het steunbedrag als percentage van de economie, dan profiteren vooral Bulgarije, Griekenland, Slowakije en Polen. Niet direct landen die het zwaarst getroffen zijn door de virusuitbraak. Het ongemak over de verdeelsleutel groeide de afgelopen weken, ook onder voorstanders van een ambitieus herstelfonds, zoals Duitsland.
Een groot deel van het geld wordt dus verdeeld op basis van drie criteria die volledig los staan van welke coronaperikelen dan ook.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 21 jul 2020, 15:33

Brael schreef:
21 jul 2020, 15:30
J.B. schreef:
21 jul 2020, 15:07
Zie onderstaande tekst, afkomstig uit de NRC:
Het grootste – en meest omstreden – deel heeft de Commissie alvast verdeeld onder de lidstaten, op basis van drie criteria: het bruto binnenlands product (bbp), het bbp per hoofd van de bevolking en het gemiddelde werkloosheidscijfer tussen 2015 en 2019.

Die verdeelsleutel betekent dat vooral Italië en Spanje veel ontvangen. Maar kijk je naar het steunbedrag als percentage van de economie, dan profiteren vooral Bulgarije, Griekenland, Slowakije en Polen. Niet direct landen die het zwaarst getroffen zijn door de virusuitbraak. Het ongemak over de verdeelsleutel groeide de afgelopen weken, ook onder voorstanders van een ambitieus herstelfonds, zoals Duitsland.
Een groot deel van het geld wordt dus verdeeld op basis van drie criteria die volledig los staan van welke coronaperikelen dan ook.
Met die verdeelsleutel ben ik bekend. Maar ik kreeg even de indruk dat je daarmee de coronacrisis in die landen wilde downplayen. Hoe je het ook wend of keert, je kan die landen niet zomaar laten omvallen. Verder kunnen we het wel weer gaan hebben over wat de rijke landen netto overhouden aan de EU, want dat wordt in deze plaatjes te weinig benoemd. Maargoed, andere discussie.

Maar wat zeg jij, dat we die landen moeten helpen of dat we ze in de stront moeten laten zakken?

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 21 jul 2020, 15:37

De keuze is wel iets complexer dan dat jij het stelt, zeker als je het zo verwoordt.

koetje
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door koetje » 21 jul 2020, 15:39

Zag dat in de buitenlandse kranten Conte een 8 kreeg en Rutte een 5. Heel vreemde cijfers.

Conte lijkt de winnaar omdat hij maar liefst 390 miljard aan giften heeft binnengehaald en Rutte is de verliezer omdat hij slechts 390 miljard wilde geven. Dat kan niet allebei het geval zijn, he.

Verder zou Conte een echte Europeaan zijn volgens die kranten. Ja lekker makkelijk, zoveel mogelijk geld voor je eigen land binnenharken en dat ben je een echte.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 21 jul 2020, 15:43

Brael schreef:
21 jul 2020, 15:37
De keuze is wel iets complexer dan dat jij het stelt, zeker als je het zo verwoordt.
We moeten iets. Je kan twee dingen doen, niets doen en ze het maar laten uitzoeken. Dan kun je het qua draagvlak wel vergeten en heb je half europa dat pissig is (we staan er als Nederland qua imago al zo lekker op momenteel) en dat kan handelsrelaties schaden. Of we doen wat we nu doen. Er zelf nog iets uithalen (een paar belangrijke punten) en dan toch maar iets bijdragen. Ik zou gaan voor het laatste minst slechte scenario waar we als land ook nog es een paar belangrijke punten binnenslepen. Ik heb liever dit dan een Rutte die wegloopt bij de onderhandelingstafel.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 21 jul 2020, 16:03

Je kan veel meer dan twee dingen doen natuurlijk. En natuurlijk, er is niks mis om andere landen te helpen, maar de hulp binnen de EU is te veel eenrichtingsverkeer, en de solidariteit gaat vooral één kant op. Bovendien is de hulp maar ten dele gerelateerd aan corona, en gaat een deel "gewoon" naar landen die het economisch gezien minder goed voor elkaar hebben dan wij.

Je moet je afvragen waarom bepaalde landen keer op keer op keer hulp nodig hebben. De oorzaak daarvan moet je aanpakken. Zo lang we de zwakkere landen aan een te sterke Euro vast laten zitten, zal dit zo blijven, en zullen we moeten blijven betalen. Dus als je de oorzaak van dit probleem wil aanpakken, moet je de huidige opzet van de Euro aanpakken.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 21 jul 2020, 16:08

Brael schreef:
21 jul 2020, 16:03
Je kan veel meer dan twee dingen doen natuurlijk. En natuurlijk, er is niks mis om andere landen te helpen, maar de hulp binnen de EU is te veel eenrichtingsverkeer, en de solidariteit gaat vooral één kant op. Bovendien is de hulp maar ten dele gerelateerd aan corona, en gaat een deel "gewoon" naar landen die het economisch gezien minder goed voor elkaar hebben dan wij.

Zo lang we de zwakkere landen aan een te sterke Euro vast laten zitten, zal dit zo blijven, en zullen we moeten blijven betalen. Dus als je de oorzaak van dit probleem wil aanpakken, moet je de huidige opzet van de Euro aanpakken.
Niet van de Euro, van de EU als geheel. Ik pleit al sinds de jaren `90 voor een munteenheid met de economisch sterkere landen. Ik heb nog gedemonstreerd (toen nog onder leiding van de SP in hun eurosceptische tijd) tegen de grondwet en alles. Nu ineens loopt iedereen te klagen over de EU. Tsja, lekker laat.

Dat hervormen van de EU gaat voorlopig toch niet gebeuren, dus moeten wij gewoon zorgen dat we er netto lekker aan blijven verdienen (want we moeten onze troep toch ook kwijt aan de Zuidelijke landen) en af en toe maar even een crisisje oplossen.

Ik blijf erbij, de Euro an sich is het probleem niet. Het heeft niets te maken met de munt, het heeft te maken met de strakke eisen die worden gesteld aan de zwakkere landen. Dat is heel het punt.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 968 times
Been thanked: 1323 times

Bericht door ruuddevil » 21 jul 2020, 16:09

koetje schreef:
21 jul 2020, 15:39
Zag dat in de buitenlandse kranten Conte een 8 kreeg en Rutte een 5. Heel vreemde cijfers.

Conte lijkt de winnaar omdat hij maar liefst 390 miljard aan giften heeft binnengehaald en Rutte is de verliezer omdat hij slechts 390 miljard wilde geven. Dat kan niet allebei het geval zijn, he.

Verder zou Conte een echte Europeaan zijn volgens die kranten. Ja lekker makkelijk, zoveel mogelijk geld voor je eigen land binnenharken en dat ben je een echte.
Het is erg makkelijk een Europeaan te zijn als dat betekent dat je lekker je hand kan ophouden en anderen kan laten werken voor jouw pensioen.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 21 jul 2020, 16:39

J.B. schreef:
21 jul 2020, 16:08
Brael schreef:

Zo lang we de zwakkere landen aan een te sterke Euro vast laten zitten, zal dit zo blijven, en zullen we moeten blijven betalen. Dus als je de oorzaak van dit probleem wil aanpakken, moet je de huidige opzet van de Euro aanpakken.
Niet van de Euro, van de EU als geheel. Ik pleit al sinds de jaren `90 voor een munteenheid met de economisch sterkere landen.

Ik blijf erbij, de Euro an sich is het probleem niet. Het heeft niets te maken met de munt, het heeft te maken met de strakke eisen die worden gesteld aan de zwakkere landen. Dat is heel het punt.
De Euro is niet het probleem, maar je pleit voor een aangepaste munteenheid met alleen de sterkere landen? Dan is de opzet van de Euro dus wel het probleem.

Omdat we samen in de Euro zitten, wil men ook dezelfde eisen voor alle landen. En daar wringt de schoen. Naast het feit dat de armere landen hun munt niet kunnen afwaarderen, waardoor ze relatief onaantrekkelijk zijn als handelsland.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 21 jul 2020, 16:47

Brael schreef:
21 jul 2020, 16:39
J.B. schreef:
21 jul 2020, 16:08
Brael schreef:

Niet van de Euro, van de EU als geheel. Ik pleit al sinds de jaren `90 voor een munteenheid met de economisch sterkere landen.

De Euro is niet het probleem, maar je pleit voor een aangepaste munteenheid met alleen de sterkere landen? Dan is de opzet van de Euro dus wel het probleem.

Omdat we samen in de Euro zitten, wil men ook dezelfde eisen voor alle landen. En daar wringt de schoen. Naast het feit dat de armere landen hun munt niet kunnen afwaarderen, waardoor ze relatief onaantrekkelijk zijn als handelsland.
Ik pleit voor een (tijdelijke) devaluatie van een de euro per land. Zoiets had Griekenland ook geholpen trouwens. Of in ieder geval de mensen daar die ineens de prijzen zien stijgen daar. Maar een totale munt heeft natuurlijk alleen echt zin als landen onderling economisch gezien niet al teveel verschillen nee. Maar volgens mij zijn we het over het economisch deel verder wel eens. Je hoeft dan geen nieuwe munt in te voeren, of terug naar de gulden of lire of weet ik veel. De Euro is ook maar een naampje wat het heeft gekregen. Het gaat inderdaad om de te strenge afspraken waar ook zwakkere landen zich aan moeten houden. Daar wringt `m de schoen.

PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 103 times
Been thanked: 82 times

Bericht door PSV90 » 21 jul 2020, 23:08

Ik ben economisch niet zo onderlegd, maar dat de Euro maar een naampje is lijkt me een misvatting. De Euro per land devalueren is volgens mij dan ook niet mogelijk. Of in ieder geval niet voordat je het geheel zo ver hebt uitgekleed dat je inderdaad net zo goed weer terug naar de Lire kan.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 22 jul 2020, 10:08

Correct PSV90. Je kunt een munt alleen devalueren als hij losgekoppeld wordt van andere munten. De Euro in Italië devalueren en in Nederland op peil houden, is natuurlijk niet mogelijk.

Wat een veel gehoorde oplossing is, is werken met een Noord-Euro voor de rijkere landen, en een Zuid-Euro voor de armere landen. Maar dan spreek je inderdaad gewoon over 2 aparte munteenheden, en is het bovendien nog maar de vraag of er binnen die 2 verschillende munteenheden niet opnieuw onenigheid ontstaat. Bij welke van die twee zou Litouwen bijvoorbeeld moeten aansluiten, om maar eens iets te noemen.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 924 times
Been thanked: 2622 times

Bericht door ShovingNE2 » 22 jul 2020, 10:18

J.B. schreef:
21 jul 2020, 16:47
Ik pleit voor een (tijdelijke) devaluatie van een de euro per land. Zoiets had Griekenland ook geholpen trouwens.
Dat kan niet. Maar dit is wel exact waarom je de eurozone monetair moet gaan opdelen. Dan kan het. Had Griekenland mega geholpen. Maar het is een kwestie van tijd. We blijven niet bij iedere crisis geld overmaken naar Zuid Europa als ze op andere momenten niet orde op zaken stellen of op zijn minst proberen te stellen.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

koetje
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door koetje » 22 jul 2020, 10:19

De zuidelijke landen hebben nu nadeel van de sterke euro. Normaal zou hun munt in tijden van recessie dalen waardoor export kan toenemen en daarmee economische herstel. De euro daalt echter niet vanwege de sterkere economische landen. Landen als Italie importeren meer dan dat ze exporteren en daarmee groeit hun schuldenlast.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 22 jul 2020, 10:28

https://www.ad.nl/buitenland/italexit-p ... ~a23a8432/

Benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Het lijkt me een kwestie van tijd, zoals Shoving zegt, totdat er weer een land echt genoeg heeft van deze EU. Maar juist in Italië leek het anti-EU sentiment een beetje gekeerd, dus de timing is wel opvallend te noemen.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 968 times
Been thanked: 1323 times

Bericht door ruuddevil » 22 jul 2020, 10:49

#Nexit

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 jul 2020, 12:14

ShovingNE2 schreef:
22 jul 2020, 10:18
J.B. schreef:
21 jul 2020, 16:47
Ik pleit voor een (tijdelijke) devaluatie van een de euro per land. Zoiets had Griekenland ook geholpen trouwens.
Dat kan niet. Maar dit is wel exact waarom je de eurozone monetair moet gaan opdelen. Dan kan het. Had Griekenland mega geholpen. Maar het is een kwestie van tijd. We blijven niet bij iedere crisis geld overmaken naar Zuid Europa als ze op andere momenten niet orde op zaken stellen of op zijn minst proberen te stellen.
En dat hebben we dus binnengehaald. Rutte was je voor.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 jul 2020, 12:19

PSV90 schreef:
21 jul 2020, 23:08
Ik ben economisch niet zo onderlegd, maar dat de Euro maar een naampje is lijkt me een misvatting. De Euro per land devalueren is volgens mij dan ook niet mogelijk. Of in ieder geval niet voordat je het geheel zo ver hebt uitgekleed dat je inderdaad net zo goed weer terug naar de Lire kan.
Jawel, er zijn mogelijkheden om bijvoorbeeld een land een tijdelijke renteverlaging te geven, bijvoorbeeld op leningen. Het punt is dat het mogelijk is, en de roep om versoepeling van de Euro regels is er al langer. Wat mij betreft mag de ECB daar ook best wat coulanter in zijn.

Dat was het punt eigenlijk. En ik sluit ook niet uit dat er zo`n soort afspraak gaat komen in de toekomst, dat zou na een crisis voor een EU land best een goed idee zijn.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 22 jul 2020, 12:31

Een renteverlaging is iets heel anders dan een munt devalueren, J.B.

Bovendien is er vrijwel geen enkele zekerheid binnengehaald op het gebied van zekerheid dat Zuid Europa hervormingen gaat doorvoeren. De "noodrem" waar Rutte het over had, bestaat niet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 jul 2020, 12:36

Brael schreef:
22 jul 2020, 12:31
Een renteverlaging is iets heel anders dan een munt devalueren, J.B.

Bovendien is er vrijwel geen enkele zekerheid binnengehaald op het gebied van zekerheid dat Zuid Europa hervormingen gaat doorvoeren. De "noodrem" waar Rutte het over had, bestaat niet.
Je gaat weer aan het punt voorbij mbt het devaluatie punt. Je hebt niet alles goed gelezen jong. Ik heb gezegd dat het handig zou zijn als er een mogelijkheid komt voor landen om tijdelijk hun Euro munt aan te passen aan de situatie in hun land. En dat daar middelen voor zijn om dat te doen. Zoals met rente`s spelen bijvoorbeeld. Maar daar is nu nog te weinig ruimte voor. Ik hoop het punt zo duidelijk is, anders copy/paste ik dit stukje nog wel een paar keer..

En die noodrem (wat eigenlijk gewoon een stok achter de deur is) bestaat wel want het staat in het plan wat door iedereen is ondertekend. Dat jij het niet vertrouwt is een tweede en is meer een persoonlijke mening, en die mag je hebben. Ik zie dat anders.

Gesloten