Russische invasie Oekraïne

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

https://www.mirror.co.uk/news/world-new ... g-26556571

Het was al een tijdje gaande. Verder kunnen we ook kijken naar de dood van personen zoals Berezovsky etc. Soms opereert Rusland met gif: Joesjenko, Litvinenko, Skripal om een signaal af te geven. Maar heel vaak zijn het ook verdachte hartaanvallen, zelfmoorden etc. Het gebeurt statistisch te vaak om het toeval te noemen. Ik denk dat zeker een deel FSB operaties zijn die het moeten doen lijken op een zelfmoord of ongeluk. Waarom? Waarschijnlijk is het bij Poetin zo dat als hij ook maar twijfelt aan iemands loyaliteit of bevreesd is voor contraspionage of dubbelagenten hij mensen wel laat omleggen. Wat dat betreft even paranoia als Stalin. Bij een enkele olicharcgh zal het misschien een echte zelfmoord zijn vanwege de stress van de sancties en wat je zag bij grote hedgefundmanagers die veel verloren tijdens de crisis. Dat kan ik me voor een aantal wel voorstellen, maar dit is gewoon te veel om het daar alleen op te steken.


Dingen zoals dit ook, gebeurt mij net wat te vaak dat mensen van een klif of uit een raam van grote hoogte vallen om het nog toeval te noemen.
https://www.bbc.com/news/world-europe-59175317
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Maar al die Oligarchen zien dat probleem toch ook dat het geen toeval is. Die leggen toch 100 miljoen bij elkaar om Putler zelfmoord te laten plegen?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

ShovingNE2 schreef: 02 mei 2022, 11:33 Maar al die Oligarchen zien dat probleem toch ook dat het geen toeval is. Die leggen toch 100 miljoen bij elkaar om Putler zelfmoord te laten plegen?

Zo simpel ligt het natuurlijk niet. Denk dat aangaande die olicharcghen je ook wel een aantal dingen moet begrijpen.

1. Er zijn heel wat olicharcghen die dankzij Putin hun rijkdom hebben. Doodat ze op bepaalde posities gezet zijn. Vriendjes van de judoclub, zijn KGB tijd en tijd en anderen uit het Kremlin.
2. Er is een een groep die niet tot (1) behoort maar die met de sancties en dergelijke doorgevoerd werden na de bezetting van de Krim compensatie vanuit de Putin kant kreeg. Enerzijds door contracten bij de Oliympische Spelen en het WK (niet voor niets waren die de duurste ooit) maar wat veel minder vaak vermeld is is dat met het opkrikken van het leger en de investeringen daarin ook heel veel militaire contracten aan de olicharcghen ‘gegund’ werden, daarmee werd ook hun medeplichtigheid met de oorlogen gekocht.
3. Putin is natuurlijk sterk gelieerd aan zowel het leger als de veiligheidsdienst, beiden hebben enorm van hem geprofiteerd en laten hem dus ook niet vallen.
4. Putins beveiliging is natuurlijk opgekrikt, heeft niet voor niets zijn 1000 man persoonlijk staf vervangen. En heeft natuurlijk ook veel FSB beveiliging om zich heen, daarnaast neemt hij ook geen risico’s als hij iets vermoed wat hem niet welgezind is.
5. Mensen die olicharcgh zijn hebben niet al hun geld zomaar op hun bankrekening staan, die hebben belangen in bedrijven dm.v. aandelen en dergelijke. Zaken die middels een gestuurd rechterlijk bevel zomaar ongedaan geaakt kunnen worden.
6. Olicharcghen bestaan in Rusland met permissie, het is bewust ook collaboreren met de overheid. Net zoals je in Nazi Duitsland ook op een bepaalde manier moest collaboreren met de overheid. We spreken dus over mensen die daar in beginsel voor openstonden.
7. De wraak van de overheid beperkt zich niet tot het individu, ook je familie en vrienden zijn het bokje

Vergelijk het met andere woorden met het zijn van een maffialid waarbij je uit de school klapt over je grote baas. Dat is een heel riskant spel.
Loop jij in de smiezen dan heb jij de hele maffiaclan tegen je, zelfs al vermoord je Putin.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Zit wat in inderdaad. Ben benieuwd... er zullen er heel wat voor hun leven vrezen als zij dit zo volgen.

Men verwacht nu dat op 9 mei de oorlog wordt verklaard aan Oekraïne, dus geen speciale militaire operatie meer. Wellicht gaat ie nog wat aparts doen qua grote wapens inzetten. Hoe zit China er de laatste tijd in?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

ShovingNE2 schreef: 02 mei 2022, 13:40 Zit wat in inderdaad. Ben benieuwd... er zullen er heel wat voor hun leven vrezen als zij dit zo volgen.

Men verwacht nu dat op 9 mei de oorlog wordt verklaard aan Oekraïne, dus geen speciale militaire operatie meer. Wellicht gaat ie nog wat aparts doen qua grote wapens inzetten. Hoe zit China er de laatste tijd in?
Mja heel veel van die olicharcghen zullen vooral hun kop laag willen houden en niet Putin tegen de haren in willen strijken. In retrospectuef, Abramovic gaf aan met geld Oekrainse vluchtelingen te willen steunen (waarschijnlijk een leugen, maar toch) en korte tijd later heeft hij ineens last van een veriftiging.

Ja, dat denk ik ook dat je wbt die 9 mei zaak helemaal gelijk hebt. Ze kunnen geen overwinning halen dus gaan ze met een ubernatiolaistisch sausje een oorlogsverklaring doen aan de 'nieuwe nazi's'

Hoe zie jij dit trouwens?

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... warns.html
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Dat we nog sneller de big tech zoals twitter, facebook etcetera moeten reguleren.

Nu totaal onbereikbaar omdat het alle landen overstijgt en ook zelfs de EU overstijgt. Miljardje boete hier, miljardje boete daar. Nobody cares daar. In ieder land moet je een fysiek kantoor hebben die de taal van het land machtig zijn en die aanspreekbaar zijn op wat ze doen of nalaten.

Als dit een groot probleem word kan je niet anders dat je alleen met je identiteit die bekend is bij de social media nog posten. Ik ben er een vurig tegenstander van om mijn ID gegevens aan zo'n techcompany te geven, want je weet 100% zeker dat ze verkeerde dingen ermee doen. Maar je moet iets.

Thierry zal ook wel weer knaken krijgen vanuit Rusland.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

Ik vraag me af hoe zo’n trollen leger gaat werken. De publieke opinie is zwaar tegen Rusland. Poetin himself is een grote slechte pr campagne terwijl Zelensky een natural is qua pr. Ik zie onder mening yt of Twitter bericht ook wel pro Rusland reacties die vaak lachwekkend slecht zijn. Europa is zelden zo eensgezind geweest. Een land als Polen en wij als Nederland zijn dikke maatjes ineens. Zelfs Turkije hoort er weer helemaal bij.

Ik denk dat het gevaar eerder ligt in de energie afhankelijkheid. Hongarije met die gekke Orban koopt zijn gas weer in roebel. Die zwichten dus voor de Russen. De vraag is hoe andere landen dit gaan doen, als deze situatie langer duurt.

Wat betreft die oligarchen, die zijn allemaal afhankelijk van Poetin. Het hele idee dat deze oligarchen in opstand zouden komen door wat sancties is niet heel realistisch. Die rijkaards zijn afhankelijk van Poetin en zijn FSB maffia club, niet andersom. Veel van die oligarchen hebben zelf een verleden van de geheime dienst.

Er is nu best een grote zuivering gaande in en rond het Kremlin, leger en veiligheidsdiensten. Ik vraag me af of Poetin hiermee zijn positie versterkt en wat de gevolgen hier van zijn.

Overigens is China hier de grote winnaar. Rusland is straks is verzwakt en is afgesloten van het Westen. Poetin mag straks op zijn knieën naar Peking vragen of hij in China zijn olie en gas voor dumpprijzen mag verkopen.

Het Westen gaat ook hun prijs betalen. Hoge inflatie, inmiddels vele miljarden aan steun aan Oekraïne die toch betaald moet worden. Daarnaast heeft deze oorlog ook wat zaken aan het licht gebracht. Enerzijds zijn we met name in Europa keihard geconfronteerd met onze buitenland en veiligheidspolitiek. Jarenlang bezuinigen op defensie waardoor we totaal niet in staat zijn om een grootschalige oorlog te voeren. Eindelijk gaan Europese landen investeren maar dat gaat jaren duren. Bovendien zullen de prijzen voor nieuw materiaal omhoog schieten omdat iedereen nu gaat investeren.

Daarnaast zijn we in Europa eensgezind richting Rusland. Maar een hoop andere landen kijken de kat uit de boom. Landen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika geloven het wel en kijken vooral naar hun eigen (economische) belang. Een land als India ziet vooral dat ze goedkoop olie en gas uit Rusland kunnen inkopen. Mexico houdt zich afzijdig en zo zijn er nog genoeg andere landen. Een les dat de verhoudingen in de wereld veranderen.
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

Ach ik zit ook op een internationaal platform waarin ik steun voor UA uitsprak en Russische trollen over me heen kreeg...mja zo gaan die dingen dus.
i hate ukraine
20:18 CEST
you must remember this
Apr 30, 2022
11:34 CEST
you are a stupid man. you cant read my message.

VeresRivne
11:52 CEST
Ok and now try some capital letters in your sentences. I know you can do it! My writing also improved a lot once my first grade teacher taught me that! Believe me people will take you more serious! Then you will only need to worry about your deplorable and belligerent content. :))))

Russische trol
12:24 CEST
I dont care about your opinion i never listen to stupid people
12:28 CEST
i hope they put you in jail why are you helping the ukrainian army? you stupid piece of shit if you give them money the war will never end - you are an animal.
12:30 CEST
ukraine deserves it
12:30 CEST
go to ukraine and live there.
12:30 CEST
I hope your house is destroyed.
May 01, 2022

Russische trol
15:42 CEST
stupid
15:42 CEST
shut up
VeresRivne
15:47 CEST
:)))))))))))
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Johann Vogel schreef: 02 mei 2022, 16:39 Ik vraag me af hoe zo’n trollen leger gaat werken. De publieke opinie is zwaar tegen Rusland. Poetin himself is een grote slechte pr campagne terwijl Zelensky een natural is qua pr.
Het aantal PSV supporters dat Putin steunt en gelooft dat alles wat in Oekraïne gebeurt is aanzienlijk kan ik je vertellen. Heb er zeker 10 geblockt.

Het aantal FVD aanhangers dat zo anti Rutte is dat ze per definitie de tegenpartij geloven..... 400.000?

Dus dat trollenleger werkt echt wel. Thierry zegt het op het randje. Dan gaan ze hun eigen onderzoek doen en komen ze de trollen tegen met 'bewijs' en dan is hun onderzoek geslaagd.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Johann Vogel schreef: 02 mei 2022, 16:39 Ik vraag me af hoe zo’n trollen leger gaat werken. De publieke opinie is zwaar tegen Rusland. Poetin himself is een grote slechte pr campagne terwijl Zelensky een natural is qua pr.
Het aantal PSV supporters dat Putin steunt en gelooft dat alles wat in Oekraïne gebeurt is aanzienlijk kan ik je vertellen. Heb er zeker 10 geblockt.

Het aantal FVD aanhangers dat zo anti Rutte is dat ze per definitie de tegenpartij geloven..... 400.000?

Dus dat trollenleger werkt echt wel. Thierry zegt het op het randje. Dan gaan ze hun eigen onderzoek doen en komen ze de trollen tegen met 'bewijs' en dan is hun onderzoek geslaagd.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Holyfuck wat een domheid. Ga koken mens!

"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30697
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Johann Vogel schreef: 02 mei 2022, 16:39Ik vraag me af hoe zo’n trollen leger gaat werken
Werkt al jaren, zonder dat trollenleger waren we nu Baudet waarschijnlijk alweer vergeten, was de Brexit nooit gebeurd enz enz

Op dit moment propageren ze o.a. de riedel 'Oekraïne wapens geven is de oorlog verlengen waardoor juist extra veel Oekraïners om zullen komen'.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

ShovingNE2 schreef: 02 mei 2022, 19:40 Holyfuck wat een domheid. Ga koken mens!

Jezus, hoog spuit elf gehalte inderdaad.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30697
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Johann Vogel schreef: 02 mei 2022, 16:39Een les dat de verhoudingen in de wereld veranderen.
De vraag is denk ik wat we daarmee aan moeten. Wij zijn ook onderdeel van veranderende verhoudingen, misschien moeten we onze aanpak dus veranderen.

Persoonlijk denk ik dat we weer actiever met de wereld aan de slag moeten, in het licht van onze idealen.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

ShovingNE2 schreef: 02 mei 2022, 17:39
Johann Vogel schreef: 02 mei 2022, 16:39 Ik vraag me af hoe zo’n trollen leger gaat werken. De publieke opinie is zwaar tegen Rusland. Poetin himself is een grote slechte pr campagne terwijl Zelensky een natural is qua pr.
Het aantal PSV supporters dat Putin steunt en gelooft dat alles wat in Oekraïne gebeurt is aanzienlijk kan ik je vertellen. Heb er zeker 10 geblockt.

Het aantal FVD aanhangers dat zo anti Rutte is dat ze per definitie de tegenpartij geloven..... 400.000?

Dus dat trollenleger werkt echt wel. Thierry zegt het op het randje. Dan gaan ze hun eigen onderzoek doen en komen ze de trollen tegen met 'bewijs' en dan is hun onderzoek geslaagd.
Het is wat, de FVD, 5 zetels in de tweede kamer. Moeten we daar wakker van liggen. Je hebt altijd mensen die op zulke figuren stemmen, ook zonder Poetin.

Poetin heeft in zijn eentje de NAVO tot leven gewekt. Landen die tot voort kort recht tegenover elkaar stonden staan weer gebroederlijk naast elkaar. En ook gezorgd dat jarenlang kop in het zand steken wat betreft veiligheidsbeleid in Europa is in een keer verandert; miljarden investeringen in defensie zijn toegezegd door heel Europa heen.

Een trollenlegertje gaat daar niks aan veranderen. Als ze niet eens hun leger op een fatsoenlijke manier kunnen inrichten, dan kan je er vanuit gaan dat ook deze desinformatie campagne de mist in gaat.
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

ziege maar ook zagge schreef: 02 mei 2022, 19:50
Johann Vogel schreef: 02 mei 2022, 16:39Ik vraag me af hoe zo’n trollen leger gaat werken
Werkt al jaren, zonder dat trollenleger waren we nu Baudet waarschijnlijk alweer vergeten, was de Brexit nooit gebeurd enz enz

Op dit moment propageren ze o.a. de riedel 'Oekraïne wapens geven is de oorlog verlengen waardoor juist extra veel Oekraïners om zullen komen'.
Tuurlijk wordt Baudet gesteund vanuit Rusland. Dat helpt hem zeker om te overleven. Maar dat een figuur als Baudet een aanhang heeft komt niet zozeer door Rusland. Voor Baudet had je Wilders, Verdonk, Fortuyn. Zulke figuren bestaan al veel langer en komen voort uit zaken als globalisme, falend immigratie beleid, een Europese Unie die te ver van de burger staat enzovoort.

Een bepaalde groep zal vatbaar zijn voor de anti Oekraïne riedel. Die geloven ook dat corona niet echt is en dat de wereld een groot complot is. Die mensen ga je toch niet overtuigen. Dat blijft echter wel een kleine minderheid.
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

ziege maar ook zagge schreef: 02 mei 2022, 20:16
Johann Vogel schreef: 02 mei 2022, 16:39Een les dat de verhoudingen in de wereld veranderen.
De vraag is denk ik wat we daarmee aan moeten. Wij zijn ook onderdeel van veranderende verhoudingen, misschien moeten we onze aanpak dus veranderen.

Persoonlijk denk ik dat we weer actiever met de wereld aan de slag moeten, in het licht van onze idealen.
Ik geloof niet dat we meer met de wereld moeten bemoeien. Vanuit Rusland wordt naast een hele hoop onzin terecht gewezen op de Westerse invallen in Irak en Afghanistan. Ik denk dat ‘we’ daar in een hele hoop landen kwaad bloed hebben gezet. Het verhaal van het Westen als hoeders van de vrije wereld heeft daar een flinke deuk opgelopen.

Ik denk dat we geen veranderingen in een ander land kunnen afdwingen. De enige manier om zamen als vrijheid, democratie en rechtsstaat in andere landen te krijgen is als deze door de bevolking zelf wordt afgedwongen. We zullen moeten accepteren dat sommige landen daar totaal nog niet klaar voor zijn. Op veel plekken op de wereld heeft het gros van de bevolking geen tijd voor de door ons zo belangrijke gevonden waarden. Die mensen zijn al lang blij als ze ‘s avond te eten hebben, een dak boven hun hoofd en relatief een veilig bestaan voor zichzelf en hun familie.

De Oekraïners hebben wel duidelijk massaal gekozen om het juk van het Russische imperialisme van zich af te gooien. Dat we dat nu zo massaal steunen lijkt me een goede zaak.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Rusland is echt alle schepen achter zich aan het verbranden. Nu weer gereageerd op de woede van Israël. Dat Israël nazi's ondersteunt. Die banden zijn ook voorgoed kapot. Rusland isoleert zich voor de komende 50 jaar. Als de aardkloot nog steeds bestaat... Ik maak mij zorgen om 9 mei. Dan staat er iets te gebeuren. Hopelijk alleen de aankondiging van oorlog (dat is het al, maar dan kunnen we echt een jonge generatie Russen wegvagen), maar wie weet wel een oorlogsverklaring aan NATO.

En welke zijde gaat China kiezen, want NATO gaat zeggen: with us, or against us.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30697
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Johann Vogel schreef: 02 mei 2022, 22:45We zullen moeten accepteren dat sommige landen daar totaal nog niet klaar voor zijn.
Dat denk ik ook, maar de andere kant van de medaille is dat antidemocratische regimes intussen imperialistisch bezig zijn en bijv. actief dictators in het zadel brengen/houden. Ik denk niet dat het verstandig is om daarvan weg te kijken, ook niet uit een schuldbewust historisch besef. Daarnaast is het m.i. onverstandig om zulke regimes sterker te maken door alleen oog te hebben voor economische belangen op korte termijn.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

- Rusland streeft er niet naar om de oorlog in Oekraïne op 9 mei te beëindigen. Dat heeft minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov aangegeven. 9 mei viert Rusland ieder jaar de overwinning van de Sovjetrepublieken op nazi-Duitsland

- Volgens CNN gaat Poetin feestdag 9 mei aangrijpen om Oekraïne officieel de oorlog te verklaren. Dat maakt de weg vrij om dienstplichtigen en reservisten op te roepen.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30697
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

ShovingNE2 schreef: 03 mei 2022, 12:44- Volgens CNN gaat Poetin feestdag 9 mei aangrijpen om Oekraïne officieel de oorlog te verklaren. Dat maakt de weg vrij om dienstplichtigen en reservisten op te roepen.
Lijkt mij ook waarschijnlijk yup. Ze hebben ruim 2 maanden de tijd gehad om de Russische bevolking zo te manipuleren dat ze een oorlog zouden accepteren en die tijd hebben ze maximaal benut.

De vraag is of dit de Russische wensen in Oekraïne gaat redden, en wat Poetin gaat doen als dat niet zo is.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

ShovingNE2 schreef: 03 mei 2022, 10:27 Rusland is echt alle schepen achter zich aan het verbranden. Nu weer gereageerd op de woede van Israël. Dat Israël nazi's ondersteunt. Die banden zijn ook voorgoed kapot. Rusland isoleert zich voor de komende 50 jaar. Als de aardkloot nog steeds bestaat... Ik maak mij zorgen om 9 mei. Dan staat er iets te gebeuren. Hopelijk alleen de aankondiging van oorlog (dat is het al, maar dan kunnen we echt een jonge generatie Russen wegvagen), maar wie weet wel een oorlogsverklaring aan NATO.

En welke zijde gaat China kiezen, want NATO gaat zeggen: with us, or against us.
China heeft als beleid dat ze niet met interne aangelegenheden van andere landen gaan bemoeien. Die hebben totaal geen belang om zich hiermee te gaan bemoeien. Rusland met zijn grondstoffen wordt in de handen van China gedreven op deze manier. Terwijl China tegelijk kan observeren hoe het Westen omgaat als een grootmacht een klein buurland aanvalt. China kan hier lessen uit trekken ivm Taiwan.

Ik zie ook niet in hoe de NATO China tot een keuze kan dwingen. China is daar te groot voor zowel militair als economisch.

Als Rusland nog verder escaleert zouden de Chinezen misschien het verschil kunnen maken. Die Chinezen hebben geen zin dat de wereldeconomie instort dus als Rusland verder escaleert kunnen de Chinezen op een gegeven tegen Poetin zeggen; het is leuk geweest. Oorlogje voeren moet je zelf weten, maar de wereldeconomie en daarmee onze handel in gevaar brengen, dat hebben we liever niet kleine Vlad.
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

ziege maar ook zagge schreef: 03 mei 2022, 11:02
Johann Vogel schreef: 02 mei 2022, 22:45We zullen moeten accepteren dat sommige landen daar totaal nog niet klaar voor zijn.
Dat denk ik ook, maar de andere kant van de medaille is dat antidemocratische regimes intussen imperialistisch bezig zijn en bijv. actief dictators in het zadel brengen/houden. Ik denk niet dat het verstandig is om daarvan weg te kijken, ook niet uit een schuldbewust historisch besef. Daarnaast is het m.i. onverstandig om zulke regimes sterker te maken door alleen oog te hebben voor economische belangen op korte termijn.
Ik denk dat we ingehaald zijn door een nieuwe realiteit. We kunnen wel leuk heel principeel zijn maar daar komen we in de wereld van vandaag niet zo heel ver mee.

Vorige week zag ik een item over dat de hele wereld tegen Poetin zou zijn. Toen werd een kaartje bij gepakt van de hele wereld, wie de economische sancties steunde. Dat is dus Noord-Amerika, (West-)Europa, Australië, Japan en Zuid-Korea. Heel grof gezegd een kwart van de wereld qua oppervlakte, aantal inwoners en steeds meer ook qua economie. De rest van de wereld (veelal autocratische landen of landen met een populist aan het roer) denkt, jullie zoeken het maar uit met je oorlog in Europa. Wij hebben onze eigen problemen. Genoeg landen denken daarbij pragmatisch, er is een flinke inflatie door corona en nu kunnen ze goedkoop olie en gas uit Rusland krijgen. Daarnaast zien een hoop landen het Westen als hypocriet. Zelf naar Irak en Afghanistan om deze kapot de schieten. En nu verontwaardigd als Rusland Oekraïne binnenvalt.

Daarnaast zijn we zelfs op dit moment tegenstrijdig bezig. Rusland enerzijds sanctioneren maar wel nog steeds olie en gas importeren. Kijk naar Slowakije bijvoorbeeld. Enerzijds als een van de eerste zware militaire spullen naar Oekraïne sturen maar ook tegen olie import restricties wegens te grote afhankelijkheid.

Ook in andere delen van de wereld worden we geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. In het verleden ging ‘we’, het Westen naar Afrika en Azië voor de grondstoffen. Maar steeds meer zeiden we tegen de machthebbers, alleen handel als er ook wat aan de mensenrechten wordt gedaan. Inmiddels zijn de verhoudingen veranderd en staan behalve Westerlingen ook andere landen op de stoep in Afrika en Azië. Een land als China maar ook Rusland bijvoorbeeld die totaal geen vragen stellen over mensenrechten of een rechtsstaat.

Ik denk dat het hele idee om onze waarden te exporteren niet goed heeft uitgepakt in het verleden. Alleen als de bevolking in een land zelf kiest voor deze waarden kan zo iets werken. In Oekraïne zie ik daar meer kans van slagen. De bevolking kiest massaal voor een Europese koers weg van Rusland (87% wil bij de EU las ik laatst). Deze oorlog is ook nog eens de bevestiging dat zij de juiste keuze maken. Het Oekraïense leger, goed georganiseerd door Westerse hulp, weet het veel sterker geachte maar door corruptie en vriendjespolitiek besmeurde leger van de Russen klap op klap te geven. Deze hele oorlog is een grote campagne van Poetin van het failliet van zijn dictatoriale maffia systeem.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30697
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Johann Vogel schreef: 03 mei 2022, 13:43Daarnaast zien een hoop landen het Westen als hypocriet. Zelf naar Irak en Afghanistan om deze kapot de schieten. En nu verontwaardigd als Rusland Oekraïne binnenvalt.
Is zeker zo, maar dat idee is voor een groot deel het gevolg van propaganda. Het was verschrikkelijk hoe we Irak binnengerold zijn, ook de gevolgen waren rampzalig (ISIS), dat zeker. Maar ook die oorlog is verder totaal onvergelijkbaar met wat er nu gebeurt. Ook was daar erg veel verzet tegen, veel landen in Europa verwierpen de Amerikaanse onzin. Helaas zaten wij met Jan-Peter Balkenende en Jaap de Hoop-Scheffer.
Afghanistan is weer een totaal ander verhaal. In de antidemocratische media wordt alles op één hoop gegooid - inclusief Libië, Libanon, Syrië, Kosovo, Mali, noem maar op, terwijl daar bijv. de nodige VN missies tussen zitten met als doel peacekeeping of bestrijden van hongersnood. In Joegoslavië vonden werkelijke etnische zuiveringen en massa executies van burgers plaats, ingrijpen was 100% terecht maar natuurlijk niet volgens Russisch-gezinde media.
We zijn ook op het punt van propaganda m.i. dan ook veel te naief, we zouden daar veel actiever mee aan de slag moeten. Landen als Rusland en China maken handig gebruik van onze open (informatie)samenlevingen terwijl ze zelf de boel dichthouden (maar zijn zeker niet de enige kwalijke actoren). Dus ja, genoemde sentimenten leven absoluut, maar we moeten niet de fout maken om die zelf ook te gaan geloven of ons daarbij neer te leggen. We moeten denk ik actiever tegenwicht bieden aan die propaganda en intussen onszelf verbeteren opdat zoiets als Irak nooit meer kan gebeuren.

Ik geloof niet zo in een breedgedragen antidemocratisch sentiment in de wereld, dat gaat m.i. te vaak om mensen die onderdrukt worden - zij het door een autoritair bewind, door religieus extremisme of door armoede.

Ik denk dat het andersom is; we hebben bijv. China supergroot gemaakt door centjes te willen verdienen en geen oog te hebben voor de andere kant daarvan. Wat Rusland betreft precies hetzelfde: lekker dat criminele geld naar de Zuidas halen, fijn alle ballen op Nord Stream, de Koning naar Sotchi, alleen oog voor de centjes. Och wat draaiden we toch lekker, de sky was de limit, meer, meer, meer. Gevaren? Ach nee we hadden de Koude Oorlog toch gewonnen? Die naïviteit, daardoor is bijv. Afrika nu grotendeels in Chinese en Russische handen. En door dezelfde naïviteit kan Europa nu amper militair weerwoord bieden, mocht dat nodig zijn.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

BNR meldt: geruchten over over een coup in Moskou.....

Laatbhet zo zijn.

Knijpen we dat volk maar 49 jaar af ipv 50.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30697
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Hoop doet leven... maar kan er echt totaal niks over terugvinden
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Russische invasie Oekraïne