Russische invasie Oekraïne

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Prima uitleg ziege.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Wat mij betreft sla je de plank volledig mis. Het is geen afweging tussen het leed van de tennissende Russen versus het leed van de Oekraïense bevolking, dus om daar proportionaliteit in te zoeken is niet de manier om dit te benaderen. Proportionaliteit zoeken we normaal tussen een misdrijf dat iemand gepleegd heeft en de straf die daarbij hoort. Maar deze Russen hebben geen misdrijf gepleegd, en verdienen dus ook op geen enkele wijze straf.

Het leed van de Oekraïners staat los van de vraag of er Russen welkom zijn op Wimbledon. Dus om daar wat voor proportionaliteits-vergelijking dan ook op los te laten, is per definitie verkeerd.

Sterker nog, volgens deze proportionaliteitsafweging zou je het ook prima kunnen verdedigen om Daniil Medvedev en alle andere Russische tennissers in de cel te gooien, voor zolang als de oorlog duurt. Dat stelt immers nog steeds weinig voor, vergeleken met het leed dat de Oekraïners nu doormaken, en bovendien krijgt de samenleving op deze manier zo weinig mogelijk met Russen te maken, want dat is ten slotte wat we willen, toch?

Met dezelfde vergelijking als die jij maakt, alleen iets verder doorgetrokken, hoop ik dat je beseft dat deze denkwijze volledig krom is.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30695
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Brael schreef: 21 apr 2022, 21:12Maar deze Russen hebben geen misdrijf gepleegd, en verdienen dus ook op geen enkele wijze straf.
En dat geldt voor alle (onschuldige) individuele Russen. En dat feit op zich, dus dat de goeien onder de kwaaien lijden, vinden we proportioneel. Ik denk dat het zo een beetje zit.

Overigens gooien we in zekere zin idd heel Rusland in de cel he, we sluiten ze compleet op, met onschuldigen en al. Waarom zouden sportmiljonairtjes dan een voorkeursbehandeling moeten krijgen? Zo kun je het misschien ook zien.

Jij denkt dat we hier onze waarden overboord gooien, ik denk van niet. Ik denk dat we de belangen van Russen in deze zaak gewoon ondergeschikt achten. Dat is dus het gevolg van die afweging.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

ziege maar ook zagge schreef: 21 apr 2022, 21:28
Brael schreef: 21 apr 2022, 21:12Maar deze Russen hebben geen misdrijf gepleegd, en verdienen dus ook op geen enkele wijze straf.
En dat geldt voor alle (onschuldige) individuele Russen. En dat feit op zich, dus dat de goeien onder de kwaaien lijden, vinden we proportioneel. Ik denk dat het zo een beetje zit.

Overigens gooien we in zekere zin idd heel Rusland in de cel he, we sluiten ze compleet op, met onschuldigen en al. Waarom zouden sportmiljonairtjes dan een voorkeursbehandeling moeten krijgen? Zo kun je het misschien ook zien.
We gaan nu een beetje in cirkeltjes draaien. Maar nogmaals dan: als er aantoonbaar kwaaien lijden onder onze sancties, vind ik het zeker te billijken (proportioneel, inderdaad) als de goeien daarin "collateral damage" zijn. Maar dat is bij deze sanctie niet het geval, er is geen enkele kwaaie Rus bij betrokken. In elk geval niet voor zover wij weten, en in dat geval moet een mooi Westers principe gelden: je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is.

En sportmiljonairtjes (lekker denigrerend om het woord in de verkleinvorm te gebruiken) krijgen geen voorkeursbehandeling, ze worden juist net zo behandeld als de rest van de Russen. Dus als ze als collateral damage mee worden genomen in sancties tegen verkeerde Russen, hebben ze pech, dat vinden we nu even proportioneel. Maar als ze geen collateral damage zijn bij andere sancties, is er dus ook geen enkel argument meer over om deze mensen dan specifiek aan sancties te onderwerpen. Ja, hooguit een "gevoelsargument" dat in de basis niet veel verder komt dan "fuck alle Russen". Maar het mooie van eigenlijk alle vrije, Westerse principes (zoals het verbod op racisme) is nu juist dat die principes boven elk gevoelsargument staan. Hoe begrijpelijk sommige gevoelens ook zijn, racisme is te allen tijde onwenselijk, daarom mag het niet en daarom doen we het niet. Maar die Westerse principes die normaal als een paal boven water moeten staan, staan nu dus onder zware druk, en gaan regelmatig zelfs zonder scrupules overboord.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30695
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Bewust denigrerend he, ik vind de belangen van die lucky few nl. gewoon bijzonder oninteressant. De gewone Rus die bij Brael op kantoor zit laten we intussen trouwens ongemoeid (althans vooralsnog), het is dus vooral een symbolische daad - we willen voorlopig geen Russen op podiums.

En tsja zoals ik al zei: wij hebben de Duitsers 40 jaar lang racistisch bejegend - niet netjes, maar wel begrijpelijk. Het geeft denk ik vooral aan hoe ernstig het is / we het vinden wat hier gebeurt.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Ja, dat heb je al een aantal keer gezegd dat je die belangen niet interessant vindt. En ik heb ook al een aantal keer gezegd dat het me niet specifiek om die belangen gaat, maar om grotere principes. Dus om de discussie steeds terug te drukken in het persoonlijke belang van die paar tennissers, dat is een beetje flauw, want daar gaat het me niet om. Hun belangen niet interessant vinden is één, maar om "en passant" racisme goed te keuren, is wel iets heel anders.

En ja, we hebben Duitsers 40 jaar lang racistisch bejegend. We doen het nu nog steeds, al is het sterk geminderd. Dat het niet netjes is, is een understatement. Of het begrijpelijk is, hangt sterk af om welke situatie het gaat, en misschien nog wel meer aan welke persoon je het vraagt. Of we geleerd hebben van het discrimineren van Duitsers (nu we er toch langzaam wel achter zijn dat dat grotendeels onterecht was, en dat de meeste Duitsers hele sympathieke mensen zijn): blijkbaar niet.
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019


ik zit er niet op te wachten om die nieuwe swastika te zien in ieder geval.

Je kunt er een hele waarden discussie van maken Brael, maar dan moet je gewoon consequent zijn en dan ook op de bres springen voor alle Noord-Koreanen die door boycots beklemd zijn. Je kunt zeggen dat de Russen wel welkom zijn op Wimbledon en zich dan maar tegen de oorlog moeten uitspreken maar dan torn je weer aan andere principes zoals 'vrijheid van meningsuiting'. Het is niet zo dat Russen voor honderd jaar geband zijn op Wimbledon, het is gewoon zo dat ze nu niet welkom zijn. En daar is gegeven de situatie alle aanleiding toe voor de organisatie. Ja ze hadden het anders kunnen oplossen maar aan deze oplossing zo enorm veel gewicht toekennen vind ik wat hypocriet gezien wat er in Oekraine allemaal gebeurt. Je kan zeggen dat dat twee afzonderlijke zaken zijn maar dat is gewoon niet zo, het zijn communicerende vaten. Die sporters vertegenwoordigen Rusland of ze dat nu leuk vinden of niet, en dan kunnen we maar duidelijk zijn over hoe er op dit moment door het Westen gedacht wordt over de hele kwestie.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

VeresRivne schreef: 22 apr 2022, 07:09Je kunt er een hele waarden discussie van maken Brael, maar dan moet je gewoon consequent zijn en dan ook op de bres springen voor alle Noord-Koreanen die door boycots beklemd zijn.
Ho, ho, ik moet helemaal niks he.
VeresRivne schreef: 22 apr 2022, 07:09 Je kunt zeggen dat de Russen wel welkom zijn op Wimbledon en zich dan maar tegen de oorlog moeten uitspreken maar dan torn je weer aan andere principes zoals 'vrijheid van meningsuiting'.
Mee eens, dat zou ik ook discutabel vinden, maar wel minder discutabel. Vrijheid van meningsuiting is wel een groot goed, maar dat eindigt wel bij goedkeuren van / oproepen tot geweld. Dus dat je mensen die de oorlog steunen niet laat meedoen, kun je prima verantwoorden. Dat hoeft dan ook niet per se beperkt te blijven tot Russen. Als een Amerikaan openlijk de oorlog steunt, vind ik dat net zo goed een valide reden om hem te weigeren op Wimbledon.
VeresRivne schreef: 22 apr 2022, 07:09Ja ze hadden het anders kunnen oplossen maar aan deze oplossing zo enorm veel gewicht toekennen vind ik wat hypocriet gezien wat er in Oekraine allemaal gebeurt. Je kan zeggen dat dat twee afzonderlijke zaken zijn maar dat is gewoon niet zo, het zijn communicerende vaten. Die sporters vertegenwoordigen Rusland of ze dat nu leuk vinden of niet, en dan kunnen we maar duidelijk zijn over hoe er op dit moment door het Westen gedacht wordt over de hele kwestie.
Ten eerste snap ik ook dat dit niet het belangrijkste onderwerp van de oorlog is. Maar het is wel iets waar wij als Westerse samenleving direct invloed op kunnen hebben.
Verder ben ik het dus oneens met jouw opvatting. De oorlog in Oekraïne en een tennistoernooi in Londen zijn geen communicerende vaten, en het is al helemaal geen afweging van het ene belang versus het andere. Simpelweg omdat die belangen elkaar niet beïnvloeden.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30695
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Jij vindt dat die belangen elkaar niet beïnvloeden, o.a. de FIFA en Wimbledon enz. vinden dat dus wel he...

Misschien is 't een idee om ze gewoon even rechtstreeks aan te schrijven?
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Johnnie Walker
Lid van verdienste
4
Berichten: 1928
Lid geworden op: 26 jun 2019
Seizoenkaart: Vak B
Clubvoorkeur: Philips

Awards:

ziege maar ook zagge schreef: 22 apr 2022, 08:48 Jij vindt dat die belangen elkaar niet beïnvloeden, o.a. de FIFA en Wimbledon enz. vinden dat dus wel he...

Misschien is 't een idee om ze gewoon even rechtstreeks aan te schrijven?
Ik vind het een interessante discussie, dus doe het maar gewoon hier en niet rechtstreeks naar de FIFA of Wimbledon ;)

Dat Russen voor sportevenementen worden uitgesloten vind ik prima te billijken. Wat [mention]Brael[/mention] in bredere zin aansnijdt is natuurlijk wel een héél belangrijke afweging om te blijven maken. Je zegt ook niet voor niets in een post dat we vooralsnog de Rus op kantoor bij Brael met rust laten. Gaan we straks gewone Russen die hier in Nederland hard werken en niets met de oorlog van doen hebben ontslaan (?), isoleren (?), weet ik het wat. Puur omdat zijn paspoort ons niet aanstaat? Dat vind ik heel eng worden. En inderdaad indruisten tegen onze waarden en tegen de lessen die we geleerd hebben in het afgelopen decennium.

Nu is een proftennisser een publiek figuur en Wimbledon een groot publiek sportevenement en daar mag je m.i. best wat anders op reageren dan de gewone Europese Rus met een kantoorbaan. Maar in de basis vind ik de discussie waar die grens bij een ieder ligt ontzettend interessant.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

ziege maar ook zagge schreef: 22 apr 2022, 08:48 Jij vindt dat die belangen elkaar niet beïnvloeden, o.a. de FIFA en Wimbledon enz. vinden dat dus wel he...

Misschien is 't een idee om ze gewoon even rechtstreeks aan te schrijven?
Beetje flauw om het deze kant op te sturen. Het niveau van de discussie hier was redelijk hoog, inhoudelijk en zonder flauwe steekjes. Dit soort semi-grappige teksten doen er wel weer wat aan af, moet ik zeggen.

Maar goed, toch even inhoudelijk dan: Wimbledon vindt inderdaad blijkbaar van wel. Anderzijds, de WTA, de ATP, tal van tennisspelers, tenniscommentatoren, oud-tennissers en allerlei andere tennistoernooien zijn het oneens met de beslissing van de Wimbledon organisatie. Wimbledon is echt de vreemde eet in de bijt met deze beslissing, eigenlijk in de hele tenniswereld. Dus het is niet alsof de hele wereld het ene vindt, en ik in mijn eentje het andere, wat je toch een beetje probeert te insinueren. Sterker nog, eigenlijk de hele tenniswereld lijkt zich te storen aan de beslissing van de Wimbledon organisatie.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26035
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Iedere sporter die voor propagandadoeleinden kan worden gebruikt (wat dictators al eeuwen lang doen, de Romeinen en Egyptenaren bijvoorbeeld, maar Adolf kon er ook wat van) moet je overal van uitsluiten.

Brood en spelen. En wat mij betreft gaat er ook een streep door het brood. Je kan Putin alleen wegkrijgen door de bevolking geen keuze meer te geven dan het omver te werpen. De druk moet enorm worden en als je ziet hoe verdwaast hij nu aan een tafel zit begint dat aardige vormen aan te nemen. Kwestie van tijd voordat iemand een kogel door zijn kop jaagt.

De bevolking in Rusland is niet onschuldig. Net zo min als de Duitse bevolking dat was. Ze wisten wat er gebeurde. Ich habe es nicht gewusst mijn reet. De amerikanen joegen ze door de concentratiekampen heen waar de lijken nog opgestapeld lagen.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Nou ja, er zijn genoeg landen waar ze en geen brood en geen spelen hebben, maar waar een dictator toch blijft zitten. De aanname dat door dit van de Russen af te nemen, ze zich uiteindelijk succesvol tegen Putin zullen keren, is precies dat: een aanname.
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

En er worden allerlei fabrieken en gebouwen in de brand gestoken, het net lijkt zich meer en meer te sluiten. Daarmee zal ook de vernietiging grote vormen aannemen, 2 weken tot 9 mei... Blijkbaar heeft Oekraïne nu net zoveel tanks als Rusland. We gaan het meemaken, houd mijn hart vast.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26035
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Brael schreef: 22 apr 2022, 10:07 Nou ja, er zijn genoeg landen waar ze en geen brood en geen spelen hebben, maar waar een dictator toch blijft zitten. De aanname dat door dit van de Russen af te nemen, ze zich uiteindelijk succesvol tegen Putin zullen keren, is precies dat: een aanname.
We maken het leven zo ellendig voor ze dat ze op een gegeven moment wel moeten. En anders stikken ze er maar in. Je kan toch niet serieus betogen dat je geen sancties doet want die arme Russen zijn onschuldig tot het tegendeel bewezen is? Dat land moet helemaal kapot. Maar dan ook helemaal. Verwoesten dat ze nooit meer een dubbeltje aan wapentuig uit kunnen geven. Er zijn pas 21.000 Russen gesneuveld. Dat moeten er 250.000 worden. Bezaai het land met lijkenzakken en zorg dat ze niets meer hebben wat vreugde brengt in het leven. Dan stoppen ze ook vanzelf met kinderen op de wereld zetten zoals eerder in het topic al aangehaald.

Benieuwd hoelang Putin dan nog blijft zitten.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30695
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Intussen vertaalt al het moorden zich in massagraven... gelukkig ook aan Russische kant van de grens.



ShovingNE2 schreef: 22 apr 2022, 10:02De druk moet enorm worden en als je ziet hoe verdwaast hij nu aan een tafel zit begint dat aardige vormen aan te nemen. Kwestie van tijd voordat iemand een kogel door zijn kop jaagt.
Zulke beelden bieden idd echt hoop. Poetin zit waarschijnlijk ook aardig op een eiland, sowieso is het al een centralistische bedoeling maar een hoop hooggeplaatste vertrouwelingen bleken niet te vertrouwen wat denk ik zal denk ik betekenen dat hij nóg meer beslissingen zelf moet nemen. Zou ie intussen nog een oog dicht kunnen doen zonder pillen?
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Over welke beelden van een verdwaasde Putin hebben jullie het?
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30695
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Josef Dettelbacher schreef: 22 apr 2022, 13:41 Over welke beelden van een verdwaasde Putin hebben jullie het?
Het is voor een groot deel maar net wat de wereld hoopt te zien he... maar hij kwam fysiek niet super stabiel over:

https://phototass4.cdnvideo.ru/width/10 ... 353145.jpg


Intussen beweren de Russen het hele zuiden van Oekraïne te willen pakken, ik vraag me af wat de bedoeling is van zo'n uitspraak. Wellicht vooral dat er voorlopig niet met de Russen te onderhandelen valt.

Maar in werkelijkheid willen ze heel Oekraïne van de kaart, dat lijkt me duidelijk uit de speeches van Poetin en de woorden van zijn propagandisten.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Woodenshoes
Nationale topspeler
6
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 jan 2018

Awards:

Er is in Rusland zelf wel het 1 en ander gaande. Toeval?

2 Oligarchen met familie dood gevonden in 2 dagen tijd.
https://www.newsweek.com/russian-oligar ... in-1699660

Chemische fabriek bij Moskou in de fik.


Military research institute in de fik afgelopen 2 dagen.
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

Zou me niet verbazen mochten daar ook covert operaties van de Oekrainers tussen zitten.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30695
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Tver ligt iig 'te ver' van Oekraïne om redelijkerwijs een false flag te vermoeden.

Ik denk dat het hoe dan ook een voorbeeldje is van
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30695
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Informatief (maar lelijk) artikel over Azovstal / Mariupol:

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... mailonline

Dat we in deze situatie af en toe nog filmpjes uit Azovstal krijgen is m.i. uniek in de wereldgeschiedenis. Hoofdzakelijk te danken aan Elon Musk.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

ziege maar ook zagge schreef: 22 apr 2022, 13:54
Josef Dettelbacher schreef: 22 apr 2022, 13:41 Over welke beelden van een verdwaasde Putin hebben jullie het?
Het is voor een groot deel maar net wat de wereld hoopt te zien he... maar hij kwam fysiek niet super stabiel over:

https://phototass4.cdnvideo.ru/width/10 ... 353145.jpg


Intussen beweren de Russen het hele zuiden van Oekraïne te willen pakken, ik vraag me af wat de bedoeling is van zo'n uitspraak. Wellicht vooral dat er voorlopig niet met de Russen te onderhandelen valt.

Maar in werkelijkheid willen ze heel Oekraïne van de kaart, dat lijkt me duidelijk uit de speeches van Poetin en de woorden van zijn propagandisten.
Die foto is idd niet fraai. Denk Shoigu en de achtergrond even weg, en je zit gewoon naar een bejaarde te kijken die kijkend naar Max geheugentrainer zit te wachten tot het eten geserveerd wordt.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
GillesdelaCroquette
Internationale topspeler
4
Berichten: 4229
Lid geworden op: 26 mar 2020



Bewegend beeld maakt het nog minder fraai. Stuiptrekkingen all over the place.
When you have nobody to fuck with, you can go fuck yourself.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30695
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Op het filmpje eronder (in hetzelfde draadje) is het nog duidelijker... bezoek aan Lukashenko vóór de invasie:



Lijkt me idd een duidelijk gevalletje Parkison.

...waar tegenwoordig hele fijne hersen-pacemakers voor te krijgen zijn, maar die hebben voor zover ik weet een ietwat nare bijwerking: paranoia en hallucinaties.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
GillesdelaCroquette
Internationale topspeler
4
Berichten: 4229
Lid geworden op: 26 mar 2020

Alsof ie elk moment de vogeltjesdans in kan zetten.
When you have nobody to fuck with, you can go fuck yourself.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Russische invasie Oekraïne