Cody Gakpo

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Plaats reactie
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Oh, ik schaam me er niet voor. Ik was actief onderdeel van het feest. Heb me ook zelden zo vermaakt op een wedstrijddag als afgelopen zondag. Het betreden van het eigen stadion, daar al de geweldige sfeer meemaken en vervolgens massaal met medesupporters naar Rotterdam om daar op fenomenale wijze onze jongens naar de zege te schreeuwen. De beleving van fans, spelers, staf en de combinatie van die drie n.a.v. die zege is echt fenomenaal. Ik vraag me af hoeveel beter het kan worden.

Maar wat mij betreft heeft dat niet zozeer te maken met het bekertoernooi op zich. Leuk hoor, een prijs pakken, maar deze wedstrijd ging om veel meer dan alleen de beker. Het ging om rivaliteit, prestige en bewijsdrang. Het ging om een club met heel veel geld en veel attitude versus een club in relatief zwaar weer, en een club die het moeilijk heeft met topwedstrijden. Het ging over de erfenis van onze Cody, de verbetenheid van Roger Schmidt en de vernedering van de kebabprins die PSV ooit verliet om vervolgens bij een club te tekenen die denkt zijn carrière te kunnen reanimeren. Dat zijn allemaal zaken die veel breder spelen en die toevallig relevant werden in een finalewedstrijd. Had AZ de halve finale gewonnen, dan had deze zege veel minder body gehad. Dan was het hooguit leuk geweest. Nu was het grandioos, maar dat komt met name door de zaken die ik opnoemde.

Het was simpelweg een nieuw, intens hoofdstuk in iets wat al decennialang waarschijnlijk de meest relevante rivaliteit is in de Nederlandse topsport. En juist dat maakt het mooi. Maar als we straks tweede zijn geworden en de eindbalans op gaan maken, dan denk ik dat de meerderheid van de mensen hier niet direct tevreden zal zijn over het seizoen. Dat betekent niet dat je niet tevreden kunt zijn over specifieke elementen binnen dat seizoen, maar overall was en is het nog te mager, zelfs met deze bekerwinst.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Ykhim schreef: 19 apr 2022, 22:01En juist dat maakt het mooi. Maar als we straks tweede zijn geworden en de eindbalans op gaan maken, dan denk ik dat de meerderheid van de mensen hier niet direct tevreden zal zijn over het seizoen. Dat betekent niet dat je niet tevreden kunt zijn over specifieke elementen binnen dat seizoen, maar overall was en is het nog te mager, zelfs met deze bekerwinst.
Ehm, maar dat zei ik toch ook, dat de beker geen verloren titel kan compenseren?

Maar het is gewoon niet relevant. De beker is óók de moeite waard en daar moet je dus ook voor gaan, dat is waar het om gaat - als je de strijdbijl ook op dat toneel op durft te pakken dan is je totale seizoen rijker met meer mooie momenten en met de kans op een echte finale in een kolkend stadion - iets wat in de competitie slechts eens in de honderd jaar voorkomt.

Je moet wel een bijzonder armetierig clubje zijn als je niet genoeg energie hebt om die bekerwedstrijden erbij te kunnen doen, dan heb je m.i. eigenlijk een heel groot probleem. Maar dat is niet zo, het is dus niet óf beker óf competitie of dat een beker alleen maar interessant zou zijn als ie evenveel oplevert qua directe inkomsten. PSV is een groot sportinstituut en de beste voetbalclub van het land, natuurlijk kunnen wij die beker erbij pakken, natuurlijk kunnen wij onze spelers en supporters dat plezier doen, daar zijn we voor.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Natuurlijk is het wél relevant als je je sportieve toestand kritisch wil analyseren. Maar goed, eigenlijk heeft zo'n discussie nu niet zoveel zin. We zouden standpunten gaan uitwisselen die uiteindelijk in essentie afbreuk zouden doen aan de geweldige prestatie van afgelopen zondag. Alles kwam samen in een tamelijk spectaculaire climax en dat moeten we koesteren, want successen van deze intensiteit komen niet zo gauw voorbij. Los van het decor of het specifieke toernooi zijn dit wedstrijden die je dankzij alle omstandigheden als fan niet gauw vergeet, en al helemaal niet als je er zelf bij bent geweest. Hier kun je de komende weken sowieso op teren, maar het zijn ook dierbare herinneringen in het supportersbestaan.

Het topic gaat over Cody en hoewel ik denk dat hij zijn eerste periode hier gaat afsluiten zonder landstitel, heeft hij deze beker toch mooi naar de Eindhovense prijzenkast geschoten. Niet alleen door z'n beslissende goal, maar ook door zijn gedrevenheid, arbeid, professionaliteit en algehele attitude. Kijk die aftermovie die PSV vandaag online heeft gezet en hoor de woorden van Schmidt tegen Gakpo, dat zijn woorden en emoties die we allemaal in ons hart voelen. Ik heb goede hoop dat deze specifieke wedstrijd over 20, 30 jaar een mooi plekje heeft in de rijke historie van PSV als een van de prachtige successen waarvan het kind uit eigen jeugd en eigen stad het gezicht was. Zo moet het zijn, inderdaad.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Ykhim schreef: 19 apr 2022, 23:10Natuurlijk is het wél relevant als je je sportieve toestand kritisch wil analyseren.
Maar dat doen we hier idd niet, hier hebben we het over Cody die opviel door zijn beleving bij de fantastische bekerfinale. Wat denk ik een prima trigger is om even te benadrukken hoe leuk dat tournooi eigenlijk ookalweer is, hoe gaaf het is om zo'n finale te spelen en te winnen, natuurlijk helemaal als dat tegen de concurrent is maar sowieso.

Vervolgens krijg je lieden die roepen 'maar het is niet de hoofdprijs'. Dat is dus niet relevant. Je moet dit elk seizoen willen, daar gaat het om. Tuurlijk, je wil óók die nog net iets belangrijkere prijs. So what?

Dat er supporters zijn die de beker echt niks aan vinden, sure, er zijn allerlei soorten fans. Maar voor de club en vooral de trainer vind ik zo'n houding gewoon onacceptabel. Als Nederlandse voetbalclub moet je je supporters dit ook willen bieden, elk seizoen weer.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21098
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

[mention]El Sordo[/mention] je hebt maar weinig overwicht zo te zien. Volgende keer toch maar de zweep erover.
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Laatste wat ik erover zeg dan, voordat El Sordo me weer boze berichten en gifjes gaat sturen: dit, zoals het in deze vorm kwam, kun je supporters niet elk seizoen bieden, zelfs niet als je het heel graag zou willen. Het is de samenloop van omstandigheden die in één wedstrijd samenkwamen. Dat maakt het ook zo bijzonder en daarom zie je nu ook letterlijk alle beelden op online plekken transformeren tot een grote, prachtige, intense film. Gakpo is het gezicht daarvan en dat moet je koesteren. De onderliggende symboliek en het resultaat van dit alles is zó bijzonder, dat maak je maar zelden mee. En dat heeft wat mij betreft niets te maken met het feit dat dit de bekerfinale was, maar dat het om zoveel meer ging dan alleen de beker. Daar mag jij uiteraard anders naar kijken, maar zoals gezegd gaat het uitwisselen van standpunten vooral afbreuk doen aan de glans die deze zege met zich meebrengt.
Gebruikersavatar
Skuddem
Nationale topspeler
2
Berichten: 2360
Lid geworden op: 14 jan 2022
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven

Ykhim schreef: 19 apr 2022, 22:01
Maar wat mij betreft heeft dat niet zozeer te maken met het bekertoernooi op zich. Leuk hoor, een prijs pakken, maar deze wedstrijd ging om veel meer dan alleen de beker. Het ging om rivaliteit, prestige en bewijsdrang. Het ging om een club met heel veel geld en veel attitude versus een club in relatief zwaar weer, en een club die het moeilijk heeft met topwedstrijden. Het ging over de erfenis van onze Cody, de verbetenheid van Roger Schmidt en de vernedering van de kebabprins die PSV ooit verliet om vervolgens bij een club te tekenen die denkt zijn carrière te kunnen reanimeren. Dat zijn allemaal zaken die veel breder spelen en die toevallig relevant werden in een finalewedstrijd. Had AZ de halve finale gewonnen, dan had deze zege veel minder body gehad. Dan was het hooguit leuk geweest. Nu was het grandioos, maar dat komt met name door de zaken die ik opnoemde.
Je verwoordt het een aantal malen geweldig!

Wat ik nog wil toevoegen is dat dit alles komt na de anticlimax die Leceister bleek te zijn. En in het verlengende van dit verhaal zou een miraculeuze landstitel wel apex zijn..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

[mention]Ykhim[/mention] het laatste wat ik er dan nog over zeg: als je die bekerfinale niet haalt dan ontneem je jezelf dus van meet af aan al de kans op zo'n unieke combinatie van factoren.


Wat die apex betreft: mocht het op de laatste wedstrijd aankomen dan ga ik die op een radiootje volgen op een regenachtige camping in Luxemburg. Werkte in 2007 ook :nerd:
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Woodenshoes
Nationale topspeler
6
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 jan 2018

Awards:

Moet ik weer kaarten in Zwolle gaan regelen 😆. Werkte toen ook.
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

Gakpo heeft wel iets speciaals met de Kuip:
25-02-2018: in de Kuip: debuut voor PSV, Fey-PSV 1-3.
17-04-2022: in de Kuip: Gakpo beslist voor de eerste keer topper en bekerfinale tegen Ajax 2-1.
08-05-2022: in de Kuip: Gakpo beslst de topper tegen Feyenoord en PSV neemt de kop over van Ajax?
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26055
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Wat heerlijk om Cody en Obispo zo te zien zeg. Echte clubjongens. Prachtig.

Eerlijk is eerlijk: de bekerwinst doet mij veel meer dan op voorhand verwacht. Komt ook door de wedstrijd zelf denk ik. Wat Roger in de kleedkamer zegt na afloop: er is zo enorm hard gevochten en ze moesten na donderdag nog een keer zo diep gaan. Op karakter voorbij de ploeg die eigenlijk wel even in februari kampioen zou worden en de champions league kon winnen. Die hadden even niet op Cody gerekend. Zo gebrand om die beker te pakken en dan belangrijk met de vrije trap en de winnende prachtig binnen schieten. Mooi man.

En het is nog niet over. Een zeperd bij Ajax kan maar zo. Maar goed: wij moeten vooral heel scherp blijven.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Menno1
Legende
6
Berichten: 14848
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ik vind de hele beker een klein detail. Het ging meer om:

- eindelijk een top wedstrijd gewonnen
- eindelijk weer van Ajax gewonnen
- PSV was dood en begraven na Leicester
- Schmidt die vertrekt en die ze een prijs gunnen
- spelers die vertrekken en dus een prijs mee pakken.
- De manier waarop de wedstrijd verliep; het zat mee, maar ze knokten zich ook als gladiatoren door de wedstrijd heen.

Dat zijn de ingrediënten geweest waarom Zondag zo mooi was. Ik gaf er geen cent voor na Donderdag. En als we de beker hadden gewonnen of verloren van pakweg Utrecht dan was dat of een golfclub applausje geweest of schouderophalend. Nu, door de hierboven beschreven ingrediënten, was het feest.

Ik heb genoten van PSV, de wedstrijd, de strijd en de emotie. Het was echt geweldig en easily de mooiste bekerwinst ooit.

Maar… het blijft als je alles wegneemt, blijft de beker winnen wel een B-prijs.
Gebruikersavatar
El Sordo
Vedette
6
Berichten: 7917
Lid geworden op: 25 aug 2017

Net zo’n ‘golfclubapplausje’ en zo schouderophalend als tegen een club als pakweg Heracles?

Menno1
Legende
6
Berichten: 14848
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

El Sordo schreef: 20 apr 2022, 09:52 Net zo’n ‘golfclubapplausje’ en zo schouderophalend als tegen een club als pakweg Heracles?

Was ook na een periode van droogte hè? Maar wat mij betreft deed deze wedstrijd mij pakweg 10x minder dan de wedstrijd tegen Ajax van zondag.
Gebruikersavatar
El Sordo
Vedette
6
Berichten: 7917
Lid geworden op: 25 aug 2017

Menno1 schreef: 20 apr 2022, 11:25
El Sordo schreef: 20 apr 2022, 09:52 Net zo’n ‘golfclubapplausje’ en zo schouderophalend als tegen een club als pakweg Heracles?

Was ook na een periode van droogte hè?
Dat stond niet in je opsomming én je gaf nota bene aan dat winnen van een dergelijke club hooguit schouderophalend zou zijn ontvangen.

Die ingrediënten zullen de volgende keer iets zorgvuldiger afgewogen moeten worden om in aanmerking te komen voor ster.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Knock-out wedstrijden zijn sowieso altijd leuk omdat het er op dat moment écht om gaat. De schaal mag dan misschien een fantastische prijs zijn maar de competitie is 95% van de tijd eigenlijk weinig aan imo.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Jullie maken het veelste moeilijk. Een topclub als PSV moet altijd, maar dan ook altijd strijden om de prijzen die je (nationaal) kan winnen. En ja, de titel is het belangrijkste maar dat maakt de beker geen troostprijs. Het is ook een prijs en een hele mooie die je elk jaar weer moet willen winnen. Die mindset moet er gewoon ingeramd worden. Prijzen pakken, daar draait het om. En ja tegen Ajax was extra bijzonder mede omdat we al zolang niks meer winnen. Maar juist dit moet weer een motivatie zijn voor volgend jaar.

Er is toch niks mooier dan straks met de schaal en beker te staan en te zeggen: Wij zijn echt, echt de beste van Nederland.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
Persepolis
Vedette
6
Berichten: 7237
Lid geworden op: 30 jan 2018
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Natuurlijk is de beker gewoon een hoofdprijs, wat een onzin. Dat het een troostprijs of niet belangrijk is is een smoes die gebruikt wordt door topclubs die uitgeschakeld worden. Is het de belangrijkSTE hoofdprijs? Nee, dat niet. Maar we hebben in Nederland, net zoals de meeste landen, gewoon 2 hoofdprijzen, waar de een (landstitel) belangrijker is voor Ajax en PSV (soms Feyenoord), en de ander belangrijker voor de rest aangezien de landstitel onrealistisch is. Maar je moet ook gewoon elk jaar vol voor die beker gaan en ik vind het schandalig dat PSV zo veel blamages heeft gehad de afgelopen jaren, en nu pas zijn 10e wint en daarmee nog lager dan Feyenoord staat.
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Als je wint van Ajax en je voorkomt daarmee dat je aartsrivaal een prijs wint (en eventueel de dubbel) dan heb je wat mij betreft een hoofdprijs gepakt, want prestige en rivaliteit. En ook de pijn die je je eigen supporters bespaart, en het geluk dat je ons geeft daarmee. Is niet in $$$ uit te drukken.
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

RIO schreef: 20 apr 2022, 14:54 Als je wint van Ajax en je voorkomt daarmee dat je aartsrivaal een prijs wint (en eventueel de dubbel) dan heb je wat mij betreft een hoofdprijs gepakt, want prestige en rivaliteit. En ook de pijn die je je eigen supporters bespaart, en het geluk dat je ons geeft daarmee. Is niet in $$$ uit te drukken.
Deze voelt als een hoofdprijs. Zeker met Mo die ingebracht werd, het had als een vernedering aangevoeld als je had verloren en hij was er in gekomen. Nu is het juist andersom. Los van het feit dat ze zichzelfs schaakmat hebben gezet m.b.t. Mo (of ze sturen hem terug naar Jong, dan is Mo boos, of ze nemen hem mee met 1 en Trojan Mo gaat lekker rustig terugwandelen, dus puntverlies). Heerlijk....
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26055
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Hier al gedeeld? Misschien wel. Krijg hier geen genoeg van:

"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

ShovingNE2 schreef: 20 apr 2022, 15:11 Hier al gedeeld? Misschien wel. Krijg hier geen genoeg van:

Tis gewoon een hele goede vent, goed persoon, niet de credits gekregen die hij verdient, wel de hoon, maar ach, we kunnen nog een maandje van hem genieten en hopelijk winnen we alle 5 wedstrijden en dan zien we wel. Ik moet nog zien hoe Ruud ervoor zorgt dat iedereen voor hem door het vuur gaat.
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12992
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

RIO schreef: 20 apr 2022, 14:54 Als je wint van Ajax en je voorkomt daarmee dat je aartsrivaal een prijs wint (en eventueel de dubbel) dan heb je wat mij betreft een hoofdprijs gepakt, want prestige en rivaliteit. En ook de pijn die je je eigen supporters bespaart, en het geluk dat je ons geeft daarmee. Is niet in $$$ uit te drukken.
Ik heb vanmorgen even wat kilometers gemaakt met de PSV Podcast in mijn oor en daarna heb ik de PSV inside teruggezien (had ik nog niet gezien) en die napret is minstens zo leuk als de overwinning zelf op dat moment. Zoals Guus ook terecht zei in de Podcast is het de verzameling van dingen die dit een soort van hoofdprijs maakte. Als je heel eerlijk bent dan was het niet zo'n prestatie om in de finale te komen en was het wat dat betreft een JCS light en als je dan tegen Heracles of Willem II met 3-0 wint dan krijg je zeker niet hetzelfde effect.

Hoe Cody die interviews deed in de bus, dat geluk bij die jongen en het feit dat hij de beslissende bal erin schiet is echt goud.
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Typisch Nederlands om aan te geven dat het niet een prestatie is om in de finale te komen. Je staat er, maakt niet uit hoe. En als we hadden verloren van GAE dan was het ook kut geweest.
Mick Jagger
Lid van verdienste
6
Berichten: 1715
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Nou ja, voor PSV is het natuurlijk wel een prestatie om in de finale te komen. De afgelopen tien jaar zijn we uitgeschakeld door onder meer NAC, RKC, Sparta en 2x Roda JC. 3 van deze tegenstanders speelden in de KKD/JL toen ze ons uitschakelden.
guus
Internationale topspeler
4
Berichten: 4433
Lid geworden op: 2 nov 2019

RIO schreef: 20 apr 2022, 15:14
ShovingNE2 schreef: 20 apr 2022, 15:11 Hier al gedeeld? Misschien wel. Krijg hier geen genoeg van:

Tis gewoon een hele goede vent, goed persoon, niet de credits gekregen die hij verdient, wel de hoon, maar ach, we kunnen nog een maandje van hem genieten en hopelijk winnen we alle 5 wedstrijden en dan zien we wel. Ik moet nog zien hoe Ruud ervoor zorgt dat iedereen voor hem door het vuur gaat.
Past perfect bij PSV. Jammer dat hij vertrekt. Een nieuwe trainer heeft tijd nodig en juist volgend seizoen zou hij kunnen oogsten.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Cody Gakpo