De klimaatverandering

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
Brael
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 181 times
Been thanked: 342 times

De klimaatverandering

Bericht door Brael » 06 mei 2020, 10:58

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

tijn0 schreef:
06 mei 2020, 07:02
ziege maar ook zagge schreef:
05 mei 2020, 20:54

Dit blijft m.i. trouwens een mooie overview van effecten bij verschillene temperatuurstijgingen:
https://interactive.carbonbrief.org/imp ... n=Redirect
Die is me iets te deprimerend.

Kunnen we geen stof de atmosfeer in schieten? De wereld koelde wel eerder af, door as van een vulkaan, of komeetinslag, misschien kunnen we dat zelf ook doen. We moeten toch al mondkapjes op.
Ander plan, alweer van een tijdje geleden, was om CO2 uit de lucht op te vangen en het ondergronds op te slaan. Klonk toen veelbelovend, inmiddels is dat plan een beetje naar de achtergrond verdreven geloof ik. Heb er zelf in elk geval nooit meer iets van gehoord.

tijn0
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 391 times
Been thanked: 511 times

Bericht door tijn0 » 06 mei 2020, 11:01

CO2 weghalen duurt ook te lang. En onder de grond stoppen is wachten op aardbevingen, zou ik denken. Al heb ik er geen verstand van, maar dat hindert me niet.

Misschien een reusachtige ondoorzichtige plaat maken en die voor de zon hangen. Dat laat de wereld vrij rap afkoelen.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2141 times
Been thanked: 1145 times

Bericht door J.B. » 06 mei 2020, 11:07

tijn0 schreef:
06 mei 2020, 11:01
CO2 weghalen duurt ook te lang. En onder de grond stoppen is wachten op aardbevingen, zou ik denken. Al heb ik er geen verstand van, maar dat hindert me niet.

Misschien een reusachtige ondoorzichtige plaat maken en die voor de zon hangen. Dat laat de wereld vrij rap afkoelen.
We moeten eerst even de satelliettroep opruimen die er hangt daar. We zijn niet alleen bezig onze aarde lekker te vervuilen. Ook in de ruimte zijn we ondertussen goed bezig. Eerst even die teringzooi opruimen daar voordat we meer troep in de ruimte gaan flikkeren..
net mn game library geupdate... laat die lockdown maar komen.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 917 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 06 mei 2020, 12:27

Ik denk dat desinformatie nog steeds onze grootste vijand is... die heeft ervoor gezorgd dat we zo'n 50 jaar amper wat gedaan hebben terwijl we 't aan zagen komen en die zorgt er nu nog steeds voor dat een hoop mensen kunnen blijven denken dat het allemaal wel meevalt.

De president van de machtigste land ter aarde waar de wetenschap van het allerhoogste niveau is, maar ook tweede grootste vervuiler van allemaal, die o.a. de klimaatverandering een Chinese hoax noemt en waarschuwt dat windturbines k@nker veroorzaken - om vervolgens uit het klimaatpact te stappen, de milieu- en natuurbeschermingsorganisaties in eigen land vrijwel compleet de nek om te draaien en de olieindustrie ouderwets vrij spel te geven...

Dat ligt niet aan Trump maar aan de stroom van desinformatie die zijn verkiezing überhaupt mogelijk maakte, al die miljoenen mensen die echt geloven dat dit door de beugel kan, sterker nog die blij zijn dat er iemand de baas die volgens hen 'eindelijk zegt hoe het zit'. We kunnen ons dit niet veroorloven, de prijs de onze kinderen hiervoor zullen betalen is een verschrikkelijk vooruitzicht. Maar we willen onze vrijheid van meningsuiting ook niet kwijt.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2325 times
Been thanked: 873 times

Bericht door Ren Höek » 06 mei 2020, 12:34

https://www.nu.nl/klimaat/6049342/onder ... ebied.html

https://www.nu.nl/klimaat/6048924/minde ... -ooit.html
De mondiale gemiddelde temperatuur doet de laatste jaren haasje-over. De vijf heetste jaren zijn sinds 2015 gemeten. Het jaar 2016 staat bovenaan en vorig jaar is het op een na warmste jaar ooit gemeten.
Laten we dit vooral blijven bagatelliseren of zelfs ontkennen, dat gaat helpen.
ShovingNE2 schreef:
05 mei 2020, 10:00
De Klimaat Kardinalen Jetten en Klaver willen ons van alles opdringen maar ondertussen vliegt Jetten voor plezierreisjes al jaren lang de hele aarde rond en heeft Klaver inmiddels kind nummer drie op de aardbol gezet. En omdat hij 3 kinderen wil moet ik mijn levensstijl aanpassen. Als hij zo begaan was met de aarde had hij geen drie kinderen op de aarde gezet. 1 maximaal. Dus flikker op met je profetie. Ik geloof alleen mensen die er naar leven. Jetten en Klaver doen het voor hun carrière.
Mooie 'tu quoque' Shoving.
Oftewel een zogeheten jij-bak. Jij eet vlees, dus ben je niet serieus te nemen in de klimaatdiscussie.

Dit valt onder de drogredenen.
Het gedrag van de boodschapper doet namelijk helemaal niets af aan de waarde van de boodschap. De wijze waarop jij dit doet is ook veelzeggend trouwens.
Trap aub niet in deze val.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 06 mei 2020, 14:21

Ren Höek schreef:
06 mei 2020, 12:34
ShovingNE2 schreef:
De Klimaat Kardinalen Jetten en Klaver willen ons van alles opdringen maar ondertussen vliegt Jetten voor plezierreisjes al jaren lang de hele aarde rond en heeft Klaver inmiddels kind nummer drie op de aardbol gezet. En omdat hij 3 kinderen wil moet ik mijn levensstijl aanpassen. Als hij zo begaan was met de aarde had hij geen drie kinderen op de aarde gezet. 1 maximaal. Dus flikker op met je profetie. Ik geloof alleen mensen die er naar leven. Jetten en Klaver doen het voor hun carrière.
Mooie 'tu quoque' Shoving.
Oftewel een zogeheten jij-bak. Jij eet vlees, dus ben je niet serieus te nemen in de klimaatdiscussie.

Het gedrag van de boodschapper doet namelijk helemaal niets af aan de waarde van de boodschap. De wijze waarop jij dit doet is ook veelzeggend trouwens.
Trap aub niet in deze val.
Onder het motto, als de argumenten op zijn komt men met dit soort reacties. Een beetje sneu is het wel inderdaad..

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 06 mei 2020, 14:36

Ren Höek schreef:
06 mei 2020, 12:34
Het gedrag van de boodschapper doet namelijk helemaal niets af aan de waarde van de boodschap.
Het wijst er alleen op dat de boodschapper zijn eigen boodschap blijkbaar niet serieus neemt. "We zouden allemaal A moeten doen, maar zelf doe ik B", dat werkt natuurlijk niet.

En juist doordat de boodschapper zijn eigen boodschap niet serieus neemt, landt de boodschap natuurlijk totaal niet bij mensen die hij probeert te overtuigen met zijn boodschap.

Er wordt van iedereen een opoffering gevraagd, dat is de boodschap. Maar de boodschapper is zelf niet bereid om die opoffering te doen. Denk je dan dat je daarmee anderen motiveert om het wel te doen?

Hierop voortbordurend ga je je natuurlijk afvragen: Als de boodschapper niet gelooft in zijn eigen boodschap, wat is dan wél de reden dat de boodschap verkondigd wordt? Zetels winnen? Een klimaatlobby waar hij belangen bij heeft? Zichzelf als Gutmensch in de etalage zetten? "Vrienden maken", om ZMOZ maar even erbij te halen?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 06 mei 2020, 15:02

ShovingNE2 schreef:
Ik geloof het niet ZMOZ. Voor jouw wetenschappelijk verhaal dat massale uitsterving propageert zet ik een ander tegenover.
Ik zit te wachten, neem dat je nog zit te Goegeloeren?
En het wachten duurt maar voort. Misschien kunnen we voorzichtig gaan concluderen dat wetenschappelijk bewijs voor en ander verhaal steeds moeilijker te vinden is....

NESTA

Bericht door NESTA » 06 mei 2020, 15:11

Het is een beetje alsof Geert Wilders dan als vrijwilliger in een azc gaat werken. Totaal niet serieus te nemen dan met zijn uitspraken. Of zou die boodschap dan nog net zo sterk overkomen? ;)

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 06 mei 2020, 15:31

06 mei 2020, 15:02
ShovingNE2 schreef:
Ik geloof het niet ZMOZ. Voor jouw wetenschappelijk verhaal dat massale uitsterving propageert zet ik een ander tegenover.
Ik zit te wachten, neem dat je nog zit te Goegeloeren?
En het wachten duurt maar voort. Misschien kunnen we voorzichtig gaan concluderen dat wetenschappelijk bewijs voor en ander verhaal steeds moeilijker te vinden is....
Je zou het bijna gaan denken :mrgreen:

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 06 mei 2020, 15:32

Brael schreef:
06 mei 2020, 14:36
Het wijst er alleen op dat de boodschapper zijn eigen boodschap blijkbaar niet serieus neemt. "We zouden allemaal A moeten doen, maar zelf doe ik B", dat werkt natuurlijk niet.
Dit is ten eerste niet waar en ten tweede heet het niet voor niets een 'drogreden'.
Dat jij dit meteen weer aangrijpt om je punt proberen duidelijk te maken is natuurlijk geen verrassing, maar wat je zegt klopt totaal niet.

Je zoveelste doorzichtige poging om de boodschap teniet te doen door de boodschapper af te serveren lukt niet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 06 mei 2020, 15:34

Ren Höek schreef:
06 mei 2020, 15:32
Dit is ten eerste niet waar en ten tweede heet het niet voor niets een 'drogreden'.
Dat jij dit meteen weer aangrijpt om je punt proberen duidelijk te maken is natuurlijk geen verrassing, maar wat je zegt klopt totaal niet.

Je zoveelste doorzichtige poging om de boodschap teniet te doen door de boodschapper af te serveren lukt niet.
Het wordt een beetje sneu inderdaad..

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 06 mei 2020, 15:38

Ren Höek schreef:
06 mei 2020, 15:32
Brael schreef:
06 mei 2020, 14:36

Ik probeer de boodschap niet teniet te doen, ik geef alleen aan dat de boodschapper niet in zijn eigen boodschap gelooft.

Maar goed, gezien ons verleden verwacht ik ten eerste niet dat je me snapt, en ten tweede verwacht ik van jouw kant geen poging om serieus naar de inhoud van mijn posts te kijken, dus we kunnen het hier beter bij laten.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 06 mei 2020, 15:41

Blablabla. drogreden blabla..

Tis goed met je... Plasje gedaan. Ren heeft in deze gewoon gelijk..

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 06 mei 2020, 15:43

Brael schreef:
06 mei 2020, 15:38
Ik probeer de boodschap niet teniet te doen, ik geef alleen aan dat de boodschapper niet in zijn eigen boodschap gelooft.
Wat niet klopt en dus onzin is. Wat ik ook heb uitgelegd, maar wat je negeert.
Ik snap jou heel goed en ik snap ook heel goed waar je heen wil, dat is namelijk hetzelfde cirkeltje waar je iedere keer heen gaat als de boodschap je niet bevalt.

En serieus naar onzin kijken is natuurlijk nutteloos.
Een drogreden is een reden of redenering die niet klopt, maar wel aannemelijk lijkt. Drogredenen worden vaak in discussies gebruikt, maar ook wel in andere situaties.
Tu quoque (jij ook, jij-bak)

Dit refereert aan een verwijt van schijnheiligheid: je ontzegt de ander recht van spreken vanwege zijn eigen gedrag, of uitspraken in het heden of verleden. Dit is een specifieke vorm van de persoonlijke aanval.

Het feit dat iemand niet naar zijn eigen stelling handelt, doet niets af aan de waarde van die stelling zelf.

NESTA

Bericht door NESTA » 06 mei 2020, 15:44

Zolang de bron geen Claudia de Breij of Dolf Jansen is klopt het natuurlijk niet meer. Dat in dit geval de bron echter het instagram account van Rob Jetten himself is doet er natuurlijk al helemaal niet toe. Dan noemen we het gewoon een drogreden.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 06 mei 2020, 15:46

Boodschappers, doet zoals u boodschapt is gewoon een totaal ander onderwerp, misschien beter passend in een draadje over de kunst van het overtuigen oid. Als iemand niet handelt naar zijn boodschap dan betekent dat trouwens ook helemaal niet dat ie er niet in gelooft, minstens zo grote kans is dat het vlees gewoon te zwak is. Waarvoor we allemaal begrip kunnen hebben, want we hebben allemaal zwak vlees.

Is iemand wiens vlees zwak is opeens onbetrouwbaar? Vind ik dus niet, volgens mij is dat een mythe, een romantische illusie van de 100% principiële mens.
Laatst gewijzigd door ziege maar ook zagge op 06 mei 2020, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 06 mei 2020, 15:47

NESTA schreef:
06 mei 2020, 15:44
Zolang de bron geen Claudia de Breij of Dolf Jansen is klopt het natuurlijk niet meer. Dat in dit geval de bron echter het instagram account van Rob Jetten himself is doet er natuurlijk al helemaal niet toe. Dan noemen we het gewoon een drogreden.
Je reageert in de verkeerde topic denk ik :mrgreen:
De drogreden gaat namelijk niet over instagram account van Jetten, dat is de andere topic.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 06 mei 2020, 15:48

06 mei 2020, 15:46
Boodschappers, doet zoals u boodschapt is gewoon een totaal ander onderwerp, misschien beter passend in een draadje over de kunst van het overtuigen oid. Als iemand niet handelt naar zijn boodschap dan betekent dat trouwens ook helemaal niet dat ie er niet in gelooft, minstens zo grote kans is dat het vlees gewoon te zwak is. Waarvoor we allemaal begrip kunnen hebben, want we hebben allemaal zwak vlees.
Ziege, je bent stroom aan het verbuiken dus jij mag niks zeggen over het klimaat. Zo wordt er gedacht tegenwoordig. Meteen kaltstellen die handel. Het moet jip en janneke, goed/slecht. Dat snap je toch wel?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 06 mei 2020, 15:49

NESTA schreef:
O God, krijgen we dit er ook bij.

Kunnen we het over de inhoud hebben? Dit heeft geen reet te maken met het onderwerp.

NESTA

Bericht door NESTA » 06 mei 2020, 15:54

J.B. schreef:
06 mei 2020, 15:49
NESTA schreef:

Kunnen we het over de inhoud hebben? Dit heeft geen reet te maken met het onderwerp.
Aldus het geweten van de wereld die hard roept andere leden te blokkeren om er vervolgens op te reageren. Vreemde vogel.

Ik heb het over de vliegdrang van Rob Jetten en heb daarbij ook niemand geciteerd.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 06 mei 2020, 16:02

Boodschappers, doet zoals u boodschapt is gewoon een totaal ander onderwerp, misschien beter passend in een draadje over de kunst van het overtuigen oid.
Het is natuurlijk wel onderdeel van dit onderwerp. Het probleem van de klimaatverandering zien we allemaal, er wordt hier voornamelijk gesteggeld over een eventuele oplossing. In het kader van "mensen meekrijgen in je verhaal" zou het natuurlijk wel handig zijn als boodschappers hun eigen boodschap ook in de praktijk brengen, puur vanwege de overtuigingskracht van je verhaal. Leading by example, zeg maar. Dus ik vind het zeer verbonden met dit onderwerp.
Als iemand niet handelt naar zijn boodschap dan betekent dat trouwens ook helemaal niet dat ie er niet in gelooft, minstens zo grote kans is dat het vlees gewoon te zwak is. Waarvoor we allemaal begrip kunnen hebben, want we hebben allemaal zwak vlees.
Ik snap het spreekwoordelijke biefstukje op zijn tijd nog wel, als het over "zwak vlees" gaat, maar dit gaat over politici die stelselmatig iets anders doen dan dat ze uitdragen. Dan kun je niet meer met het excuus "zwak vlees" komen.
Is iemand wiens vlees zwak is opeens onbetrouwbaar?
Ik zal het mevrouw Brael eens vragen, nadat ik haar blonde collega van 27 te grazen heb genomen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 06 mei 2020, 16:25

NESTA schreef:
06 mei 2020, 15:54
J.B. schreef:
NESTA schreef:

Aldus het geweten van de wereld die hard roept andere leden te blokkeren om er vervolgens op te reageren. Vreemde vogel.

Ik heb het over de vliegdrang van Rob Jetten en heb daarbij ook niemand geciteerd.
Wat interesseert mij Rob Jetten nou? Dat is net zoiets als hier zeggen, ja maar bananen zijn geel. Interessant, maar we hebben er verder geen reet aan in deze discussie.

Maargoed, ik laat iedereen zn plasjes maar even doen hier. Dan kan het straks weer gaan over het onderwerp.

Succes ermee.

NESTA

Bericht door NESTA » 06 mei 2020, 16:34

J.B. schreef:
06 mei 2020, 16:25
NESTA schreef:
06 mei 2020, 15:54
J.B. schreef:

Wat interesseert mij Rob Jetten nou? Dat is net zoiets als hier zeggen, ja maar bananen zijn geel. Interessant, maar we hebben er verder geen reet aan in deze discussie.

Maargoed, ik laat iedereen zn plasjes maar even doen hier. Dan kan het straks weer gaan over het onderwerp.

Succes ermee.
Het interesseert je niet maar reageert er wel op. Ik plaats een bericht over Jetten in het klimaattopic. Dat jij het niet relevant vindt doet er niet toe. Of kan het modteam even duidelijkheid verschaffen dat alle posts eerst langs JB moeten voordat er überhaupt gereageerd mag worden?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 06 mei 2020, 16:36

Brael schreef:
06 mei 2020, 16:02
In het kader van "mensen meekrijgen in je verhaal" zou het natuurlijk wel handig zijn als boodschappers hun eigen boodschap ook in de praktijk brengen, puur vanwege de overtuigingskracht van je verhaal.
Preciesss... zoals ik al zei he: het onderwerp van deze kritiek is de kunst van het overtuigen. Niet klimaat. Dus hier veel aandacht aan geven is pure tijdsverspilling tenzij je je liever verdiept in overtuigen dan in klimaatproblematiek. Wat natuurlijk kan, is ook echt vreselijk interessant, maar dan kan dit m.i. beter in een ander draadje.

Feitelijk weerhoudt het wijzen op de boodschapper ons weer om het te hebben over de kern, nl: de mogelijke impact van de opwarming en hoe we die kunnen voorkomen. Ik heb hier iig alweer genoeg over gezegd.

EDIT, herstel, zie onder: het is m.i. tóch zinvol het hier over te hebben. Voortschrijdend inzicht 8-)
Laatst gewijzigd door ziege maar ook zagge op 06 mei 2020, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 06 mei 2020, 16:41

NESTA schreef:
06 mei 2020, 16:34
Het interesseert je niet maar reageert er wel op. Ik plaats een bericht over Jetten in het klimaattopic. Dat jij het niet relevant vindt doet er niet toe. Of kan het modteam even duidelijkheid verschaffen dat alle posts eerst langs JB moeten voordat er überhaupt gereageerd mag worden?
Weet je, ik vind de kern van de kritiek bij nader inzien eigenlijk juist verschrikkelijk interessant, nl. iemand zegt dat iets nodig is, maar doet zelf niet alles wat mogelijk is.

Daarbij wordt dan bijv. gezegd: ja hee jij neemt een kind. Je kunt er nog over twisten of dat reeële kritiek is, maar soit, de kern is: onze manier van leven moet op de schop en dat is verschrikkelijk moeilijk. Voor jou, voor mij, maar ook voor de boodschappers. Zij zijn net als jij en ik! (Had je echt anders verwacht?)

De meeste mensen die het klimaat willen redden hebben het vooral over het ophouden met fossiele energie gebruiken, maar degenen die Klaver en Jetten onderuit willen halen vinden dus dat je zelfs moet ophouden (meer dan.. ) kinderen te krijgen.

Het geeft voor mij vooral aan hoe groot de uitdaging is waar we voor staan. Anderzijds: voor Corona gooien we ook ons hele leven overhoop, dus het kan wel. Het verschil: dat gevaar is hier, vlak voor onze neus. Het klimaat is nu nog net uit te houden dus we kunnen verder gaande actie nog heel even uitstellen, denken we.

Gesloten