Ajax

Clubs en wedstrijden uit de Eredivisie kunnen hier besproken worden.
Gesloten
Brael
Vedette
4
Berichten: 8683
Lid geworden op: 1 aug 2019

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Johan-Cruijff schreef: 28 mar 2022, 12:34 Toch zie je dat trainers (Ten Hag, maar ook EK-coach De Boer) voornamelijk kiezen voor de sportieve belangen en de rest minder interessant vinden. Zolang het maar geen (grote) invloed op hun selectie heeft.
Ik geloof bij Ten Hag niet dat het enkel en alleen kiezen voor de sportieve belangen is. De man verdedigt zijn spelers, wat in eerste instantie natuurlijk te prijzen is, maar hij draaft daarin veel te ver door. Hij praat elke idiote actie die er vanuit een Ajax-speler of vanuit de club wordt gedaan, goed. Promes, Onana, corona-vluchten, natrappende spelers, noem maar op. Ze zitten daar bij Ajax in een ivoren toren, en kritiek vinden ze eigenlijk per definitie onterecht. Ze zijn ten slotte Ajax.

De zaak Overmars was eigenlijk de enige waarbij hij wel wat zinnige teksten uit zijn puntmuts toverde.
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

De diepere vraag is natuurlijk waarom overkomt dit telkens. In wezen komt het in mijn ogen neer op twee kern problemen. Het eerste probleem is vooral organisatorisch, en zal ik proberen toe te lichten met wat voorbeeldem
Er zijn in de loop der jaren heel wat zaken geweest die mis zijn gegaan bij Ajax en waar men op menselijk vlak tekort is geschoten. De communicatie in het begin bij de zaak Nouri met de familie, de zaak Overmars, de zaak Promes, de escalatie van de ruzie onder de technische staf met Peter Bosz, de eerdere conlficten met Jonk, Overmars, Bergkamp en Van der Sar.
Elke situatie waar een conflictsituatie ontstaat gaat van een veenbrand naar een inferno, elke situatie waarbij personeel dubieus handelt wordt het eerst genegeerd waardoor dingen veel sneller uit de hand lopen. Een goede organisatie heeft antwoorden op bepaalde problemen, je kan nooit alles geheel voorkomen, je kan nooit naar de tevredenheid van allen en iedereen zakenoplossen maar je kan wel handelen wanneer een situatie daar om vraagt en daarmee zorgen dat dingen niet uit de hand lopen.

Toen het met het technisch hart mis ging omdat bepaalde partijen niet meer met elkaar communiceerden was de eerste vraag die ik me stelde waarom het zo uit de hand gelopen was. Waarom was er niet eerder mediation toegepast? Hetzelfde gebeurde opnieuw opnieuw met het conflict van Bosz’ assistent Kruzen met de rest van de staf. Dat was ook wienig handhaafbaar meer, zonder dat er organisatorisch ingegrepen was. Bij Nouri heeft Ajax zich aanvankelijk ook gewoon lomp gedragen, dat die situatie later gelijmd is doet daar weinig aan af. Ook de zaak Promes – blijven opstellen - , zaak Overmars. Organisatorisch was dus niet goed geregeld dat men problemen kwijt kon bij een vertrouwenspersoon. Elk van die problemen wijst op een duidelijk ontbreken van HR beleid, waarin procedures en zaken vaak al oschreven staan. Hoe en wanneer pas je mediation toe? Hoe signaleer je problemen?
Bij Ajax is het HR beleid al jaren een ondergeschoven kindje en dus ‘overkomt’ het Ajax telkens als er zich bepaalde problemen voordoen omdat men geen idee heeft hoe te handelen. De HR afdeling staat organisatorisch onder dezelfde portefuille als de boekhouding (eerst Slop, later Lenderink). Zo kun je geen bedrijf leiden. Nergens zal je in Nederland ook zien dat men dit zo georganiseerd heeft met bedrijven van dezelfde grootte aan FTE. De constructie die je bij Ajax ziet zie je eigenlijk alleen bij bedrijven met minder dan 50 FTE, Ajax heeft 400 FTE. Er zijn ook voldoende organisatiemodellen die problemen kunnen voorstellen als je de zaken niet goed oplost.
Afgeleid van dit kernprobleem kun je verder stellen dat dingen ook niet zo uit de hand zouden lopen als bepaalde personen leiderschap zouden tonen. Die zouden het gebrek aan procedures grotendeels kunnen compenseren door in ieder geval het juiste voorbeeld gedrag te laten zien, en het juiste leiderschap te tonen. Edwin Van der Sar is daarvoor de voornaamste kandidaat, maar dat is een beetje als Mark Rutte – it all happens under his watch but he never claims responsibility -. Maar ook de RvC zou natuurlijk kunnen ingrijpen ten aanzien van een incapabele Algemeen Directeur. Daar rust men eveneens op hun lauweren. Het is eigenlijk verbazend dat na alle incidenten Van der Sar nog stabiel op zijn plek zit.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

Brael schreef: 28 mar 2022, 13:42
Johan-Cruijff schreef: 28 mar 2022, 12:34 Toch zie je dat trainers (Ten Hag, maar ook EK-coach De Boer) voornamelijk kiezen voor de sportieve belangen en de rest minder interessant vinden. Zolang het maar geen (grote) invloed op hun selectie heeft.
Ik geloof bij Ten Hag niet dat het enkel en alleen kiezen voor de sportieve belangen is. De man verdedigt zijn spelers, wat in eerste instantie natuurlijk te prijzen is, maar hij draaft daarin veel te ver door. Hij praat elke idiote actie die er vanuit een Ajax-speler of vanuit de club wordt gedaan, goed. Promes, Onana, corona-vluchten, natrappende spelers, noem maar op. Ze zitten daar bij Ajax in een ivoren toren, en kritiek vinden ze eigenlijk per definitie onterecht. Ze zijn ten slotte Ajax.

De zaak Overmars was eigenlijk de enige waarbij hij wel wat zinnige teksten uit zijn puntmuts toverde.
Je hebt een punt, ik zie dit bij Ten Hag ook wat breder. Bij hem constateer ik eigenlijk al anderhalf jaar het 'na mij de zondvloed principe', hij probeert eigenlijk sportief zoveel mogelijk over zijn spelers te beschikken en in de media hen niet negatief te benaderen om de ogenschijnlijk lieve vrede zoveel mogelijk te bewaren. Maar je ziet het egoisme bij ten Hag ook bij het perse roepen om versterkingen terwijl dat financieel niet meer verantwoord is, en het perse behouden van spelers terwijl daar weinig grond meer voor is (Tagliafico vind ik daarin het beste voorbeeld) en het doorpushen van zijn eigen spelerswensen (Labyad, Promes). Nu probeert elke trainer dat in zekere mate wel maar heeft Ten Hag er ook alle ruimte voor gehad. Ik heb al een tijdje het geval dat hij heel erg bezig is zich naar de volgende stap te lanceren en moeilijke vraagstukken zoveel negeert of uit de weg gaat.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
koetje
Legende
6
Berichten: 10469
Lid geworden op: 25 aug 2017

Het trio Overmars, Ten Hag en Van der Sar loopt niet bepaald over van empathie. Of beter gesteld ze hebben alle drie een groot gebrek daaraan. Koppel dit aan een onvermogen om goed voor de camera te communiceren en een laag moreel besef en je krijgt de meerdere uitglijders van afgelopen jaren.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Als succesvolle voetballer sta je m.i. ook niet bepaald met beide benen in de maatschappij, je leeft een soort fantasieleventje bestaande uit spelen, geld en adoratie en dat doorgaans al vanaf je prille jeugd. Dat je zo weing gevoel kweekt voor maatschappelijke zaken is denk ik niet zo vreemd.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26041
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

ziege maar ook zagge schreef: 28 mar 2022, 15:06 Als succesvolle voetballer sta je m.i. ook niet bepaald met beide benen in de maatschappij, je leeft een soort fantasieleventje bestaande uit spelen, geld en adoratie en dat doorgaans al vanaf je prille jeugd. Dat je zo weing gevoel kweekt voor maatschappelijke zaken is denk ik niet zo vreemd.
Dit geldt lang niet voor alle voetballers natuurlijk.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Brael
Vedette
4
Berichten: 8683
Lid geworden op: 1 aug 2019

ziege maar ook zagge schreef: 28 mar 2022, 15:06 Als succesvolle voetballer sta je m.i. ook niet bepaald met beide benen in de maatschappij, je leeft een soort fantasieleventje bestaande uit spelen, geld en adoratie en dat doorgaans al vanaf je prille jeugd. Dat je zo weing gevoel kweekt voor maatschappelijke zaken is denk ik niet zo vreemd.
Klopt, maar je zou mogen verwachten dat er op topfuncties binnen een grote voetbalclub als Ajax juist wel enigszins geselecteerd wordt op dit soort kenmerken. Ik vind het wel tekenend voor de club Ajax dat dat blijkbaar veel te weinig gebeurt.
guus
Internationale topspeler
4
Berichten: 4432
Lid geworden op: 2 nov 2019

Brael schreef: 28 mar 2022, 13:42
Johan-Cruijff schreef: 28 mar 2022, 12:34 Toch zie je dat trainers (Ten Hag, maar ook EK-coach De Boer) voornamelijk kiezen voor de sportieve belangen en de rest minder interessant vinden. Zolang het maar geen (grote) invloed op hun selectie heeft.

De zaak Overmars was eigenlijk de enige waarbij hij wel wat zinnige teksten uit zijn puntmuts toverde.
Daar had Ten Hag een week op kunnen oefenen. En daar wordt ie dan vervolgens door geprezen. Belachelijk!
Ten Hag is net als iedereen bij Ajax teveel in zichzelf gaan geloven waardoor bij die club een gedoogcultuur is ontstaan.
koetje
Legende
6
Berichten: 10469
Lid geworden op: 25 aug 2017

"Dat zien ze binnen Ajax ook", erkent Verweij daarop inhakend, "maar ik weet niet of Ajax op dit moment heel daad- of slagvaardig is zonder Overmars. Daar moeten mensen nog even hun plekje vinden. Ik denk dat Ajax het niet zal laten gebeuren dat hij naar PSV gaat."

Verweij benadrukt dat Ajax Maduro niet voor het oprapen heeft. "Maar volgens mij is Maduro niet iemand die heel clubgebonden is. Voor hem is het volgens mij geen uitgemaakte zaak dat hij naar Ajax gaat als Ajax en PSV voor hem komen. Wie het beste plan heeft, dat soort geneuzel."
Ze dekken zich alvast in via hun brekende perschef :D
Gebruikersavatar
Skuddem
Nationale topspeler
2
Berichten: 2356
Lid geworden op: 14 jan 2022
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven

Wie het beste plan heeft, dat soort geneuzel….😂 Ajax is satire
Gebruikersavatar
Persepolis
Vedette
6
Berichten: 7237
Lid geworden op: 30 jan 2018
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Dus kiezen voor een daadwerkelijk plan en project is "geneuzel", mensen kunnen beter blind voor een clubnaam kiezen voor hun carrière 😄
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Maduro is altijd erg neutraal vind ik als analist, komt niet over als een Marciano Vink of Perez die toch erg geilen op ajax en stiekem daar een baan willen hebben.
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12992
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

Die Verweij is echt misselijkmakend. Heeft ie ook weer geroepen dat Ajax een poging gaat wagen voor Bergwijn en dat het niet mee zou vallen omdat Levy van Tottenham een moeilijke onderhandelingspartner is en dat Bergwijn open staat voor Ajax maar dat ze eerst willen dat Ajax eruit komt met Tottenham?

Maduro is een toffe peer maar een echte Randstad jongen. Prima om die als PSV zijnde aan te trekken in een bepaalde rol maar ik geloof ook dat als Ajax dezelfde rol voor hem heeft dat ie dat prefereert.
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Iemand die Hedwiges heet moet je bij voorbaat al niet aan beginnen.
Net als Timo of Zakaria.
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

Skywalker schreef: 29 mar 2022, 07:23 Iemand die Hedwiges heet moet je bij voorbaat al niet aan beginnen.
Net als Timo of Zakaria.
Of Davy / Daley.
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Sjonge jonge wat een mutsen hier. Zegt gewoon zinnige dingen en tis toch mooi als iemand zoals hij eindelijk het licht gaat zien zodra ie de Herdgang binnenrijdt.
FritskePhilips
Nationale topspeler
5
Berichten: 1953
Lid geworden op: 11 jul 2018

RIO schreef: 29 mar 2022, 08:14 Sjonge jonge wat een mutsen hier. Zegt gewoon zinnige dingen en tis toch mooi als iemand zoals hij eindelijk het licht gaat zien zodra ie de Herdgang binnenrijdt.
Het is een godenzoon hè. Die rijden niet binnen, die komen binnenschrijden.
guus
Internationale topspeler
4
Berichten: 4432
Lid geworden op: 2 nov 2019

FritskePhilips schreef: 29 mar 2022, 08:23
RIO schreef: 29 mar 2022, 08:14 Sjonge jonge wat een mutsen hier. Zegt gewoon zinnige dingen en tis toch mooi als iemand zoals hij eindelijk het licht gaat zien zodra ie de Herdgang binnenrijdt.
Het is een godenzoon hè. Die rijden niet binnen, die komen binnenschrijden.
Maduro niet. Is sympathiek en zeker niet arrogant.
Batsu
Vaste waarde in elftal
4
Berichten: 602
Lid geworden op: 16 apr 2019

Skywalker schreef: 29 mar 2022, 07:23 Iemand die Hedwiges heet moet je bij voorbaat al niet aan beginnen.
Net als Timo of Zakaria.
Zo heet die vogel van harry potter toch ook
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

koetje schreef: 28 mar 2022, 20:58 Ik denk dat Ajax het niet zal laten gebeuren dat hij naar PSV gaat.
Gaat dit ook over Maduro?
Zo ja, dan is Verweij helemaal van god los...alsof Maduro zelf geen persoonlijkheid heeft en meteen komt als Ajax hem wil :lol: :wall:
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ik denk eigenlijk dat Maduro veel beter qua karakter past bij PSV dan bij Ajax als ik hem zo op TV zie en ook eerder in het veld. Is in niks zo'n patserig ventje met de Amsterdamse arrogantie. Juist rustig, kalm, netjes en beleeft en een open blik. Die zou prima bij PSV passen.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
DonyellMalen
Vedette
3
Berichten: 9997
Lid geworden op: 4 nov 2020
Clubvoorkeur: PSV

Dat denk ik ook. Vind hem sowieso erg sympathiek, hij wel kijk op het spelletje. Potentie om een goede trainer te worden, die moet je altijd proberen binnen te halen. Blijft gewoon zichzelf en laat zich niet snel gek maken volgens mij, dat straalt hij in ieder geval uit. Mag dan een verleden bij de neuzen hebben, maargoed dat vind ik in zijn geval totaal geen probleem.
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

Ren Höek schreef: 29 mar 2022, 10:31 Gaat dit ook over Maduro?
Zo ja, dan is Verweij helemaal van god los...alsof Maduro zelf geen persoonlijkheid heeft en meteen komt als Ajax hem wil :lol: :wall:
PSV moet dan ook eerst toestemming aan Ajax vragen. ;)
Brael
Vedette
4
Berichten: 8683
Lid geworden op: 1 aug 2019

Het mooie aan Maduro op tv vind ik dat hij ook heel veel vanuit zijn buitenlandse ervaringen praat en redeneert, in tegenstelling tot veel andere ex-Ajax-spelers die alles relateren aan Ajax.
Maduro heeft in Spanje enorm interessante trainers meegemaakt, en lijkt daar echt bewust mee bezig te zijn.
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12992
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

Ik vond het toppunt van die podcast dat Breaking aan gaf dat Raiola en Brobbey 'oorlog' moeten maken zodat Leipzig geen hoofdprijs kan verlangen voor een 'dood en dood ongelukkige voetballer'. Echt de tering wat ben je dan een laffe supporterjournalist zonder enige vorm van schaamte.

Hopelijk zegt Leipzig dat ze 15 miljoen willen zien want dat gaat Ajax betalen linksom of rechtsom. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik Brobbey niet perse bij Ajax hoef te zien volgend jaar want ik denk dat ze met Brobbey tov Haller er niet op achteruit gaan maar wel 15 a 20 miljoen in hun zak kunnen steken. Nog liever zie ik Brobbey verhuurd worden aan een Sassuolo of Real Betis Sevilla of Lille.
guus
Internationale topspeler
4
Berichten: 4432
Lid geworden op: 2 nov 2019

11 Sir Tinus schreef: 29 mar 2022, 13:39 Ik vond het toppunt van die podcast dat Breaking aan gaf dat Raiola en Brobbey 'oorlog' moeten maken zodat Leipzig geen hoofdprijs kan verlangen voor een 'dood en dood ongelukkige voetballer'. Echt de tering wat ben je dan een laffe supporterjournalist zonder enige vorm van schaamte.

Hopelijk zegt Leipzig dat ze 15 miljoen willen zien want dat gaat Ajax betalen linksom of rechtsom. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik Brobbey niet perse bij Ajax hoef te zien volgend jaar want ik denk dat ze met Brobbey tov Haller er niet op achteruit gaan maar wel 15 a 20 miljoen in hun zak kunnen steken. Nog liever zie ik Brobbey verhuurd worden aan een Sassuolo of Real Betis Sevilla of Lille.
Brobbey is helemaal geen vooruitgang op Haller. Een domme speler met een hoofd net zo dik als in reet.

Ajax