Spelconsoles

Discussieer hier over alles met betrekking tot de computer, games en overige electronica/huishoudelijke apparaten. Het vragen om warez, cracks en serials is niet toegestaan.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

RaJitsu schreef: 08 nov 2021, 15:22
Josef Dettelbacher schreef: 04 nov 2021, 15:11 Ik speel nog regelmatig spellen van NES, SNES, Megadrive/Genesis, en daarom kon ik de verleiding niet weerstaan om terug in de tijd te gaan en een heuse CRT televisie te kopen. Een echte Bang en Olufsen waar je in de 90's een compleet maandsalaris aan kwijt was.

Zin in om te gaan gebruiken :)
Nice. Ik heb een jaar of wat geleden ook een JVC overgenomen van een oom van mij. Was destijds ook een topper, en inderdaad ideaal voor retro-games. Wel jammer dat retrogames tegenwoordig veel duurder zijn dan een paar jaar terug waar je ze voor een appel en een ei op iedere rommelmarkt kon vinden.
Echte hardware inderdaad wel, maar er zijn twee alternatieven:

Een Raspberry pi 3b+ met een Pi2scart of RBG-Pi add on.

Een MiSTer. Ik neig ernaar er eentje aan te schaffen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
RaJitsu
Vaste waarde in elftal
6
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 aug 2017

Josef Dettelbacher schreef: 09 nov 2021, 11:32
RaJitsu schreef: 08 nov 2021, 15:22

Nice. Ik heb een jaar of wat geleden ook een JVC overgenomen van een oom van mij. Was destijds ook een topper, en inderdaad ideaal voor retro-games. Wel jammer dat retrogames tegenwoordig veel duurder zijn dan een paar jaar terug waar je ze voor een appel en een ei op iedere rommelmarkt kon vinden.
Echte hardware inderdaad wel, maar er zijn twee alternatieven:

Een Raspberry pi 3b+ met een Pi2scart of RBG-Pi add on.

Een MiSTer. Ik neig ernaar er eentje aan te schaffen.
Probleem is alleen dat je dan met emulatoren zit, en die zitten niet op hetzelfde niveau als de originele games. Ik dacht dat de emulatie in mini-consoles van de laatste jaren wel goed gedaan was, en op zich is dat ook zo. Maar iemand heeft mij het verschil tussen de originele games en die mini-consoles laten horen, en dat is toch wel te merken. Niet dat die mini-consoles geen goede deal zijn, maar toch.

Overigens is een leuk Twitch-kanaal om te volgen 'donny_k'. Je zal weinig mensen vinden die zo veel kennis hebben van retro-games en de tech-erachter. Speelt op zijn kanaal ook bijna alleen retro-games. Donny (Donovan Kerssenberg) zat in het verleden o.a. bij Gamekings en schrijft tegenwoordig o.a. voor Hardware.Info.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

RaJitsu schreef: 09 nov 2021, 15:25
Josef Dettelbacher schreef: 09 nov 2021, 11:32

Echte hardware inderdaad wel, maar er zijn twee alternatieven:

Een Raspberry pi 3b+ met een Pi2scart of RBG-Pi add on.

Een MiSTer. Ik neig ernaar er eentje aan te schaffen.
Probleem is alleen dat je dan met emulatoren zit, en die zitten niet op hetzelfde niveau als de originele games. Ik dacht dat de emulatie in mini-consoles van de laatste jaren wel goed gedaan was, en op zich is dat ook zo. Maar iemand heeft mij het verschil tussen de originele games en die mini-consoles laten horen, en dat is toch wel te merken. Niet dat die mini-consoles geen goede deal zijn, maar toch.

Overigens is een leuk Twitch-kanaal om te volgen 'donny_k'. Je zal weinig mensen vinden die zo veel kennis hebben van retro-games en de tech-erachter. Speelt op zijn kanaal ook bijna alleen retro-games. Donny (Donovan Kerssenberg) zat in het verleden o.a. bij Gamekings en schrijft tegenwoordig o.a. voor Hardware.Info.
De mini consoles moet je ook niet als referentie nemen. De emulators die Nintendo, Sega en Sony hiervoor gebruiken, halen het niet bij de beste open source emulators.

NES = MESEN
SNES = BSNES
Genesis/Megadrive = Genesis plus GX

Voor wat betreft MiSTer, dat is FPGA. Datcis als het ware hardware emulation, wat identiek is aan de echte hardware. Maar daar betaal je wel grif geld voor.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
RaJitsu
Vaste waarde in elftal
6
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 aug 2017

Josef Dettelbacher schreef: 09 nov 2021, 17:36
RaJitsu schreef: 09 nov 2021, 15:25
Probleem is alleen dat je dan met emulatoren zit, en die zitten niet op hetzelfde niveau als de originele games. Ik dacht dat de emulatie in mini-consoles van de laatste jaren wel goed gedaan was, en op zich is dat ook zo. Maar iemand heeft mij het verschil tussen de originele games en die mini-consoles laten horen, en dat is toch wel te merken. Niet dat die mini-consoles geen goede deal zijn, maar toch.

Overigens is een leuk Twitch-kanaal om te volgen 'donny_k'. Je zal weinig mensen vinden die zo veel kennis hebben van retro-games en de tech-erachter. Speelt op zijn kanaal ook bijna alleen retro-games. Donny (Donovan Kerssenberg) zat in het verleden o.a. bij Gamekings en schrijft tegenwoordig o.a. voor Hardware.Info.
De mini consoles moet je ook niet als referentie nemen. De emulators die Nintendo, Sega en Sony hiervoor gebruiken, halen het niet bij de beste open source emulators.

NES = MESEN
SNES = BSNES
Genesis/Megadrive = Genesis plus GX
Genesis plus GX heb ik wel eens van gehoord. Nooit geprobeerd though. Ik zal het eens checken. Ik had begrepen dat die miniconsoles die de laatste tijd uitgekomen zijn een zeer goede emulatie hadden en ook het beeld van het origineel wat opschoonden. Maar goed, uiteindelijk kun je het beste effe vergelijken.
Voor wat betreft MiSTer, dat is FPGA. Datcis als het ware hardware emulation, wat identiek is aan de echte hardware. Maar daar betaal je wel grif geld voor.
Ah, ik herinner me nu; een tijd terug bij Digital Foundry hier een item over gekeken te hebben.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

RaJitsu schreef: 10 nov 2021, 22:27
Josef Dettelbacher schreef: 09 nov 2021, 17:36

De mini consoles moet je ook niet als referentie nemen. De emulators die Nintendo, Sega en Sony hiervoor gebruiken, halen het niet bij de beste open source emulators.

NES = MESEN
SNES = BSNES
Genesis/Megadrive = Genesis plus GX
Genesis plus GX heb ik wel eens van gehoord. Nooit geprobeerd though. Ik zal het eens checken. Ik had begrepen dat die miniconsoles die de laatste tijd uitgekomen zijn een zeer goede emulatie hadden en ook het beeld van het origineel wat opschoonden. Maar goed, uiteindelijk kun je het beste effe vergelijken.
Voor wat betreft MiSTer, dat is FPGA. Datcis als het ware hardware emulation, wat identiek is aan de echte hardware. Maar daar betaal je wel grif geld voor.
Ah, ik herinner me nu; een tijd terug bij Digital Foundry hier een item over gekeken te hebben.
Het is over het algemeen ook prima hoor, die classic consoles. Sowieso zie je vaak pas verschillen als je zaken naast elkaar kunt zien horen. In de SNES classic zit trouwens Nintendo's eigen Canoe emulator. Als je de SNES hackt, dan merk je pas dat hij wat gebreken vertoont en niet elk SNES spel kan spelen. Daarvoor moet je dan weer een speciale versie van Retroarch installeren op je classic.

Wat trouwens ook heel tof is, is dat veel emulators tegenwoordig beschikken over een run ahead mode. Hiermee kun je de latency die met emulatie gepaard gaat 1 of 2 frames reduceren. Met name belangrijk bij shmups en fighters.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Zijn er trouwens mensen hier die 2k22 spelen op current gen?
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Heruone schreef: 03 dec 2021, 15:16 Zijn er trouwens mensen hier die 2k22 spelen op current gen?
Wat is eigenlijk nog het nut van die k als er inmiddels al 2 getallen achter staan? :tear:
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 08 dec 2021, 22:46
Heruone schreef: 03 dec 2021, 15:16 Zijn er trouwens mensen hier die 2k22 spelen op current gen?
Wat is eigenlijk nog het nut van die k als er inmiddels al 2 getallen achter staan? :tear:
Geen idee haha, zo heet het spel gewoon.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15284
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Heruone schreef: 10 dec 2021, 16:21
Josef Dettelbacher schreef: 08 dec 2021, 22:46

Wat is eigenlijk nog het nut van die k als er inmiddels al 2 getallen achter staan? :tear:
Geen idee haha, zo heet het spel gewoon.
Uitgever is 2k sports, toch?
Hoe is deze editie? Ik dacht eraan om hem te kopen, omdat 2k20 mijn laatste is…
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Iemand toevallig nog tips om aan een Playstion 5 te komen? Digital of disc versie maakt in principe niet uit, ik ben sowieso geen zware gamer. Maar leek me wel tof om soms op een regenachtige zondag een potje Fifa te spelen of CoD etc. Maar die dingen zijn werkelijk nergens te vinden, ook niet in die paar Telegram groepen waar ik lid van ben. Als er eens een linkje staat, bijv. bij de Wehkamp wel eens, is het al weg voor het scherm geopend hebt.

Dus mocht iemand me kunnen helpen... mijn PM box staat wagenwijd voor je open :)
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14376
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

[mention]Juancho[/mention]
https://www.rebuy.nl/kopen/zoeken?q=playstation%205

Nog 9 op voorraad.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

[mention]deninho32[/mention] thanks maar uit principe doe ik niet mee aan Deze idiote praktijken. Snel opkopen en dan voor 2x de prijs doorverkopen. Walgelijk. Dan maar ff wachten op een Wehkamp, Coolblue etc.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14376
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Ow haha geen idee wat zo'n ding normaal kost.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

399 voor de digitale en 400 voor de disc versie. Die idiote bedragen die je op bepaalde sites leest... Nee daar doe ik uit principe alleen al niet aan mee. Zo hoog is de nood nou ook weer niet 😁
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Je inschrijven bij de sites die de PS5 verkopen, daar alvast accounts aanmaken en zodra je bericht krijgt meteen als een malle inloggen en hopen dat je nog op tijd bent.

Zo heb ik er eentje kunnen regelen voor een vriend. En ik ken iemand die er op die wijze al een stuk of 9 heeft gekocht, om ze vervolgens met dikke winst door te verkopen. Dat vind ik te triest om zelf te doen, al levert het goed op.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
mr.top
Internationale topspeler
4
Berichten: 4192
Lid geworden op: 1 dec 2019

Juancho schreef: 28 feb 2022, 20:07 Iemand toevallig nog tips om aan een Playstion 5 te komen? Digital of disc versie maakt in principe niet uit, ik ben sowieso geen zware gamer. Maar leek me wel tof om soms op een regenachtige zondag een potje Fifa te spelen of CoD etc. Maar die dingen zijn werkelijk nergens te vinden, ook niet in die paar Telegram groepen waar ik lid van ben. Als er eens een linkje staat, bijv. bij de Wehkamp wel eens, is het al weg voor het scherm geopend hebt.

Dus mocht iemand me kunnen helpen... mijn PM box staat wagenwijd voor je open :)
Waarom neem je dan geen ps4? Je zegt zelf dat je geen zware gamer bent.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

mr.top schreef: 01 mar 2022, 13:28
Juancho schreef: 28 feb 2022, 20:07 Iemand toevallig nog tips om aan een Playstion 5 te komen? Digital of disc versie maakt in principe niet uit, ik ben sowieso geen zware gamer. Maar leek me wel tof om soms op een regenachtige zondag een potje Fifa te spelen of CoD etc. Maar die dingen zijn werkelijk nergens te vinden, ook niet in die paar Telegram groepen waar ik lid van ben. Als er eens een linkje staat, bijv. bij de Wehkamp wel eens, is het al weg voor het scherm geopend hebt.

Dus mocht iemand me kunnen helpen... mijn PM box staat wagenwijd voor je open :)
Waarom neem je dan geen ps4? Je zegt zelf dat je geen zware gamer bent.
Ten eerste is die ook lastig te verkrijgen en ten tweede hoor ik van iedereen dat de PS5 wel echt een next generation apparaat is. Dus dan kan je gewoon weer een stuk langer vooruit. Daar heb ik dan wel een paar knaken extra voor over.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
Vogelund
Vaste waarde in elftal
4
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 aug 2019
Oude naam: Vogelund
Clubvoorkeur: PSV

Mijn ervaring is dat Telegram groepen toch echt het meeste succes opleveren. Bij mij en 2 vrienden is het op die manier gelukt een PS5 te kopen. Je moet alleen snel handelen. Dus zet je alert aan. Op een gegeven moment krijg je het spelletje een beetje door en wordt er regelmatig voorspeld op welke dag een webshop nieuwe voorraad heeft. Als je ‘m echt graag wil, raad ik je aan om het via een Telegram groep te doen. Kost je wellicht iets meer moeite, maar dan lukt het je wel.

Nu nog een PS4 kopen, is zonde. Inmiddels beginnen de grote spellen eindelijk (exclusief) uit te komen voor de next gen consoles.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

[mention]Vogelund[/mention] ik zit idd in een paar groepen. Soms krijg je een alert (vaak Wehkamp of Mediamarkt), klik je erop, in de winkelmand en bij afrekening alsnog uitverkocht. Zooooo irritant.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
Vogelund
Vaste waarde in elftal
4
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 aug 2019
Oude naam: Vogelund
Clubvoorkeur: PSV

Ja, het blijft lastig. Ik zit al een aantal maanden niet meer in zo’n groep omdat ik er gelukkig eentje in bezit heb. Misschien dat het nu moeilijker is. Je moet ook een beetje geluk hebben.
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Afgelopen weken gehaald:

ATgames Legends Flashback
Via SD card kun je daar alle .nes, (NES) .fig (SNES) en .md (Sega Megadrive) games op spelen.
Even de complete NES bibliotheek er op geknald plus wat favos van die andere systemen.
Mooi, kunnen de stilaan versleten vintage zaken weg.... en is het "probleem" dat de mini NES en SNES maar een select aantal games hebben opgelost.

Het apparaat is qua looks met afstand wel de lelijkste van alle mini consoles (ook omdat deze niet op een retro iets gebaseerd is)
Afbeelding

ATgames Atari Flashback 50
Opgegroeid met de Atari 2600
Firmware aangepakt, kabeltje (die ik in de VS moest bestellen want een uit NL deed het vreemd genoeg niet) erin.... en hop: in plaats van 130 (voorgeinstalleerde) games staat er nu elk Atari 2600 spel dat ooit verschenen is op....inclusief homebrew en nooit verschenen prototypes die in de loop der jaren ontdekt zijn. Als ik dit aan mijn 10 jarige ik in de 80's kon geven zou die doordraaien.

Het apparaat ziet er geweldig uit. Een kleine remake van de 'Woody VCS', al is het hout nu geen echt hout maar kunststof.
Afbeelding

A500 (Mini Amiga 500)
Mijn favoriet uit de 80's en vroege 90's. Het aanbod op dit apparaat was (muv KickOff 2 en Speedball 2) maar meh. Firmware updaten zodat de Arcade Joystick werkt en wat uurtjes aanklooien om extra zut er op te gooien én werkend te krijgen....... al mijn favo's (Kult, Indiana Jones and the Last Crusade & Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Player Manager, North and South, Sensible Soccer....zelfs Monkey Island) heb ik weer.
Fun fact: van KickOff 2 had ik nooit de 'Return to Europe' uitbreiding. Nu wel. Vandaag lootte ik met 'Eindhoven' in de Europacup voor bekerwinnaars 'Amsterdam'.
Heenwedstrijd 2-1 winst!

Zeer fraaie replica! Enige minpunten zijn het ontbreken van het Commodore logo en het feit dat het toetsenbord niet werkt (via USB kun je een externe aansluiten)
Afbeelding
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Goed om meer retro liefhebbers te hebben hier.

Na veel verschillende dingen te hebben geprobeerd, speel ik het liefst op de (mini)pc met een mooi frontend en megabezel toegepast. Dat geeft het beste gebruiksgemak, mooiste beeld, en het is all in one.

Paar dingen om te checken voor de liefhebbers:

Coinops Forgotten Worlds Atarashii (deze komt binnenkort uit en gaat met afstand het mooiste stukje software zijn om arcade games te spelen

Exodos: project van inmiddels 15 jaar om alle DOS games te verzamelen en super gebruiksvriendelijk aan te bieden. Bij interesse, check ook exowin3x. Idem, maar dan voor het 3.11 platform als voorloper van win95.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

De m.i. 2 beste retrogames per apparaat:

Philips Videopac G7000 (Odyssey2) meer dan 40 jaar geleden bij de Philips personeelswinkel gehaald)
Speurtocht naar de Ringen
Krazy Chase

Atari 2600
Dig Dug
Pengo

Atari 7800
Donkey Kong
Mario Bros.

Colecovision
Lady Bug
Burger Time

Commodore64
Archon
Archon II: Adept

NES (Nintendo/Famicom)
Legend of Zelda
Bubble Bobble

SNES (Super Nintendo/Famicom)
Legend of Zelda: A Link to the Past
Super Bomberman

Amiga500
Kick Off 2
Indiana Jones & the Last Crusade (the graphic adventure)
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik mis toch wel castlevania, shinobi, ghosts n goblins, streets of rage, dat soort games in je overzicht. 2 is veel te beperkt;)
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Breur
Internationale topspeler
6
Berichten: 3744
Lid geworden op: 1 mar 2018

Mr. Spock schreef: 27 jun 2023, 07:45Bubble Bobble
Grijs gespeeld. Geweldig spel. Jeugdsentiment met mijn broer om het uit te spelen in een zit.
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14376
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Simpsons op de NES 👍
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Spelconsoles