Russische invasie Oekraïne

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14384
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Hier zal toch wel iemand tussen zitten die een move tegen Poetin kan regelen.
https://www.ed.nl/buitenland/de-entoura ... ~a7f7867b/
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

De sancties raken mij anders ook [mention]Brael[/mention] , maar ik heb nog nooit zo lachend a 2.16/L getankt als vanochtend.

Er is maar een volk écht zielig nu wat mij betreft, en daar moeten we het met z'n allen, inclusief Pjotr Modalski, voor doen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
mateja
Internationale topspeler
3
Berichten: 3197
Lid geworden op: 1 mar 2021
Seizoenkaart: Vak Y
Clubvoorkeur: PSV



Mooi. Laten er maar snel meer volgen. Schijnt het een na grootste bedrijf van Rusland te zijn?
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Josef Dettelbacher schreef: 03 mar 2022, 17:14 De sancties raken mij anders ook @Brael , maar ik heb nog nooit zo lachend a 2.16/L getankt als vanochtend.

Er is maar een volk écht zielig nu wat mij betreft, en daar moeten we het met z'n allen, inclusief Pjotr Modalski, voor doen.
Als ik zeker wist dat het nut had, zou ik ook wel voor 10 euro per liter willen tanken. Maat dat is het punt nu juist, dat nut ;)
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

mateja schreef: 03 mar 2022, 17:15

Mooi. Laten er maar snel meer volgen. Schijnt het een na grootste bedrijf van Rusland te zijn?
In België kun je er ook bij tanken. Daar kun je als Belg dus direct met je portemonnee je stem laten horen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5184
Lid geworden op: 7 feb 2019

[mention]Brael[/mention]
Snap ik. Maar nu worden er ook heel wat maatregelen genomen waarmee Putin en zijn innercircle helemaal niet geraakt worden, maar de normale Rus wel. Zoals het sluiten van de IKEA. Dat vind ik kansloos.
Het is grappig dat je dat aanhaalt, toch even een persoonlijk verhaal. Toen ik eens een Oekrainse over de vloer had vroeg ik waar ze naartoe wilde, had haar Breda laten zien. En toen was het antwoord ‘Naar de Ikea’. Nouja dat vind ik nou zelf niet de grootste bezienswaardigheid van een land, maar ok. Toen kwam de aap uit de mouw, ze hadden geen Ikea in UA en ze wilde weten wat er verkocht werd. In haar stad zat namelijk iemand die met een mark-up pakketjes uit Polen importeerde en het daar verkocht. Toen ben ik eens gaan graven en toen kwam het het erop neer, dat Sri Lanka er wel een hand maar Ukr niet. De reden bleek de corruptie te zijn en mede ook de negatieve ervaringen die men in Rusland al had. Ikea Rusland is namelijk al sinds jaar en dag een hoofdpijndossier. Het bisunessmodel van lean and mean van Ikea valt moeilijk te rijmen met het smeergeld dat telkens neergelegd moet worden, daarvoor zijn de mark-ups die Ikea hanteert helemaal niet zo hoog. Dus ik denk eerder dat deze hele situatie de laatste druppel van een overlopende emmer is geweest voor Ikea dan dan dat de emmer helemaal leeg was alvorens deze situatie.
https://www.alaco.com/our-insight/intel ... -in-russia
En deze vlieger gaat wel voor meer bedrijven op. Je denkt dat ze dit allemaal ditchen omdat het heel winstgevende dependances zijn die ze puur op ideologie afstoten? De enige waarvan ik dat echt denk is apple, visa en mastercard maar die moeten de overheid in USA te vriend houden. Daarnaast loop je als bedrijven nu heel andere risico’s. Countersancties, onteigening, afpersing, noem maar op. Putin heeft in het verleden laten zien daartoe in staat te zijn, wordt allemaal meegenomen in de risicoprofielen. Bedrijven spinnen het nu lekker makkelijk om via deze berichten ook positieve PR voor zichzelf te creeren.

1) Hij heeft geen keuze. Weet je wanneer Putin heeft ingebonden heeft op een volksprotest? Toen de pensieonuitkering geheel in baar geld zou geschieden waardoor ouderen hele grote inflatierisico’s liepen. Dat zorgde voor het grootste oproer van de afgelopen vijfentwintig jaar omdat men de risico’s kende en men letterlijk met een coindrop wel eens zou kunnen verhongeren.
2) Je ziet de eerste maatregelen al genomen worden: compensatie van de inflatie met een nieuwe rentestand van 20 procent.
3) De Russen komen wel de straat op voor hun levensonderhoud dat heeft de afgelopen 20 jaar wel uitgewezen. Waardendemonstraties (democratie, vrijheid, vrede) vallen qua grootte echt in het niet daarbij. Daarnaast is dat touwens ook zijn meest loyale stemgroep (55-75) die hij daarmee raakt. De Jongeren zijn sowieso al niet te spreken over Putin in het algemeenheid.
Als er nu een vriend van Putin eigenaar was van de IKEA, dan vond ik het een ander verhaal. Dan zet je zo'n grote meneer onder druk, en dan hebben de werknemers toevallig dikke pech. Die zijn dan collateral damage. Maar nu raak je dus alleen doodgewone, hardwerkende Russen, en Putin en zijn vriendjes blijven buiten schot.
Het is in mijn ogen vooral een weerslag op hoe het hele systeem georganiseerd is. Veel Westerse bedrijven zijn al niet blij met de corrupte rechtsspraak, afpersing, falende arbitrage, en politie apparaat en maffia die hun gages op komen opeisen. Tel daarbij de politieke instabiliteit, fragiele munt, onvoorspelbare president, reputatieschade allemaal bij op...

Verder is een terugtrekking van de Ikea natuurlijk vooral symboliek. Laten we nou niet doen of het niet kunnen kopen van een Bjorn Stapelbed of een Bennie tafeltje de grootste offers in iemands leven zijn.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Brael schreef: 03 mar 2022, 17:06nu worden er ook heel wat maatregelen genomen waarmee Putin en zijn innercircle helemaal niet geraakt worden, maar de normale Rus wel. Zoals het sluiten van de IKEA, of het uitsluiten van Paralympische sporters uit Rusland (alhoewel die waarschijnlijk ook onderdeel zijn van de dopingcultuur aldaar, maar dan moet je dát als reden opvoeren, niet hun idiote dictator die een oorlog is begonnen waar ze niks aan kunnen doen). Dat soort maatregelen vind ik kansloos.
Vind ik niet. Poetin heeft (of had) nl. nog best wat support onder de Russen en dat zat 'm in de nog steeds betere economische omstandigheden dan tijdens de USSR en in het nationalistische verhaal. Door ervoor te zorgen dat die beiden wegvallen valt ook de basis onder die support weg.
VeresRivne schreef: 03 mar 2022, 17:38Verder is een terugtrekking van de Ikea natuurlijk vooral symboliek. Laten we nou niet doen of het niet kunnen kopen van een Bjorn Stapelbed of een Bennie tafeltje de grootste offers in iemands leven zijn.
Het betekende wel dat je erbij hoorde, op Insta zie je als Rus dat de hele wereld leeft in huizen die vol staan met dat soort meubeltjes. Dat houdt dus ook op.

Andersom worden onze zakelijke activiteiten in China en Rusland als zwakte want dubbele moraal gezien: oh kijk zó erg vinden ze ons nou ook weer niet daar in dat Westen want als het om geld gaat.... Nou, mooi dus niet meer. Alles waar we op welke manier dan ook zonder kunnen, zijn we bereid op te offeren om duidelijk te maken: dit niet.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

[mention]VeresRivne[/mention] een maat van me werkt bij een grote Nederlandse scheepsbouwer. Die hadden een grote Russische order, maar er was wel als voorwaarde opgenomen dat een groot percentage van het schip door Russische onderaannemers zou moeten worden gebouwd. Ze zorgen daar wel goed voor zichzelf.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5184
Lid geworden op: 7 feb 2019

Haha Josef das redelijk standaard, de echte corruptie gaat nog stukken verder.

Back to the USSR van Vi

De oorlog in Oekraïne voert ook in de Russische voetbalwereld de spanning flink op. Zo stelt Maksim Suraykin, de leider van de Communistische Partij, dat Rusland als reactie op de vele sancties alle buitenlandse voetballers moet wegsturen. 'Hoe eerder hoe beter!', aldus Suraykin in de Russische media. Hij roept de minister van Sport, Oleg Matytsin, op om binnenkort met een plan te komen.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
mateja
Internationale topspeler
3
Berichten: 3197
Lid geworden op: 1 mar 2021
Seizoenkaart: Vak Y
Clubvoorkeur: PSV

Heel interessant draadje, en hij lijkt aan te geven dat de sancties op de gewone Rus wel zin (gaan) hebben [mention]Brael[/mention] :

Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5184
Lid geworden op: 7 feb 2019

mateja schreef: 03 mar 2022, 18:49 Heel interessant draadje, en hij lijkt aan te geven dat de sancties op de gewone Rus wel zin (gaan) hebben @Brael :

Erg goede bijdrage aan deze topic, danku.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Zag net op het nieuws hoe die lui elkaar de hand schudden aan de onderhandelingstafel. Petje af hoor, ik zou het niet kunnen bij lui die as we speak mijn land aan gort schieten en mensen ombrengen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

deninho32 schreef: 03 mar 2022, 17:13 Hier zal toch wel iemand tussen zitten die een move tegen Poetin kan regelen.
https://www.ed.nl/buitenland/de-entoura ... ~a7f7867b/
Ik vind dit nogal een alarmerend bericht... een echte dictatuur, het land leiden als een leger? Het kan iig haast niet zo zijn dat de huidige isolatie nog binnen dat plan past, of is Noordkorea opeens zijn ideaalbeeld?

Poetin is werkelijk doorgedraaid en da's geen erg geruststellend idee.

Josef Dettelbacher schreef: 03 mar 2022, 19:23 Zag net op het nieuws hoe die lui elkaar de hand schudden aan de onderhandelingstafel. Petje af hoor, ik zou het niet kunnen bij lui die as we speak mijn land aan gort schieten en mensen ombrengen.
Wellicht toch van tevoren elkaar op het hart gedrukt dat de Oekraïeners in die onderhandelingen meer gebaat zijn bij sympathie... de wensen kwamen als ik 't goed heb zo'n beetje neer op een staakt-het-vuren + kans om noodgoederen, slachtoffers en vluchtelingen te vervoeren, zelfs dat hebben ze dus blijkbaar niet gekregen.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

mateja schreef: 03 mar 2022, 18:49 Heel interessant draadje, en hij lijkt aan te geven dat de sancties op de gewone Rus wel zin (gaan) hebben [mention]Brael[/mention] :

Wat ik erin lees gaan ze vooral voor onrust onder het volk zorgen (op de middenlange termijn, dus voordat Putin daar echt last van krijgt, zijn we wel een aantal maanden verder). Of die onrust op de middenlange termijn er vervolgens ook toe leidt dat Putin zich terugtrekt uit Oekraïne of anderszins wenselijk gedrag gaat vertonen, dát is de grote vraag. En dát blijkt dus vaak niet te gebeuren bij regimes als dat van Putin.
VeresRivne schreef: 03 mar 2022, 17:38 En deze vlieger gaat wel voor meer bedrijven op. Je denkt dat ze dit allemaal ditchen omdat het heel winstgevende dependances zijn die ze puur op ideologie afstoten? De enige waarvan ik dat echt denk is apple, visa en mastercard maar die moeten de overheid in USA te vriend houden. Daarnaast loop je als bedrijven nu heel andere risico’s. Countersancties, onteigening, afpersing, noem maar op. Putin heeft in het verleden laten zien daartoe in staat te zijn, wordt allemaal meegenomen in de risicoprofielen. Bedrijven spinnen het nu lekker makkelijk om via deze berichten ook positieve PR voor zichzelf te creeren.
Dat zal vast meespelen. Aan de andere kant zat IKEA niet uit charitatieve overwegingen in Rusland, ze zullen daar vast winst hebben gemaakt die ze nu dus opzeggen. Maar goed, zoals jij het beschrijft is het voor IKEA dan wel een logischere stap om uit Rusland te vertrekken, maar dat doet natuurlijk niks af aan de zinloosheid ervan met betrekking tot het huidige conflict.
Verder is IKEA natuurlijk maar één voorbeeld, er zijn talloze voorbeelden te noemen. Van bedrijven, overheden, sportbonden, tot een cancelcultuur op individueel niveau.
VeresRivne schreef: 03 mar 2022, 17:38 1) Hij heeft geen keuze. Weet je wanneer Putin heeft ingebonden heeft op een volksprotest? Toen de pensieonuitkering geheel in baar geld zou geschieden waardoor ouderen hele grote inflatierisico’s liepen. Dat zorgde voor het grootste oproer van de afgelopen vijfentwintig jaar omdat men de risico’s kende en men letterlijk met een coindrop wel eens zou kunnen verhongeren.
2) Je ziet de eerste maatregelen al genomen worden: compensatie van de inflatie met een nieuwe rentestand van 20 procent.
3) De Russen komen wel de straat op voor hun levensonderhoud dat heeft de afgelopen 20 jaar wel uitgewezen. Waardendemonstraties (democratie, vrijheid, vrede) vallen qua grootte echt in het niet daarbij. Daarnaast is dat touwens ook zijn meest loyale stemgroep (55-75) die hij daarmee raakt. De Jongeren zijn sowieso al niet te spreken over Putin in het algemeenheid.
Ik weet niet in hoeverre Putin echt betrokken is bij het welzijn van zijn meest loyale stemgroep, aangezien elke verkiezing gemanipuleerd wordt en politieke tegenstanders nog vóór de verkiezingen in de cel belanden, of erger. Verder zullen de Russen op termijn misschien wel de straat op gaan, maar dat is niet het doel dat je wil bereiken. Het doel dat je wil bereiken is dat de geopolitieke koers van Putin ten goede gaat keren. En of dát gaat gebeuren onder druk van de protesten, is dus de hamvraag. Het verleden heeft uitgewezen dat sancties, verslechterde leefomstandigheden en de bijbehorende onrusten doorgaans niet dat effect hebben.
VeresRivne schreef: 03 mar 2022, 17:38 Verder is een terugtrekking van de Ikea natuurlijk vooral symboliek. Laten we nou niet doen of het niet kunnen kopen van een Bjorn Stapelbed of een Bennie tafeltje de grootste offers in iemands leven zijn.
Het gaat mij dan ook vooral om de tienduizenden Russen die door dit soort "symboliek" van de ene op de andere dag geen baan meer hebben.
ziege maar ook zagge schreef: 03 mar 2022, 18:04 Vind ik niet. Poetin heeft (of had) nl. nog best wat support onder de Russen en dat zat 'm in de nog steeds betere economische omstandigheden dan tijdens de USSR en in het nationalistische verhaal. Door ervoor te zorgen dat die beiden wegvallen valt ook de basis onder die support weg.
Zoals gezegd vraag ik me af of Putin nog heel veel geeft over de support die hij in zijn land heeft. Hij blijft toch wel aan de macht, zolang hij zijn vaste groepje oligarchen en de hoogste militairen in zijn binnenzak houdt. De berichten over zijn plannen omtrent een dictatuur wijzen daar des te meer op.

Daarnaast sluit je door deze sancties de Russen af van het Westen, niet alleen economisch, maar zeker ook qua informatievoorziening. Putin kan dus veel makkelijker via zijn propaganda spinnen dat de verslechterde economische omstandigheden de schuld van het Westen zijn, want informatie-technische tegengas krijgt hij dan steeds minder.
Laatst gewijzigd door Brael op 03 mar 2022, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mateja
Internationale topspeler
3
Berichten: 3197
Lid geworden op: 1 mar 2021
Seizoenkaart: Vak Y
Clubvoorkeur: PSV

Brael schreef: 03 mar 2022, 19:51
mateja schreef: 03 mar 2022, 18:49 Heel interessant draadje, en hij lijkt aan te geven dat de sancties op de gewone Rus wel zin (gaan) hebben @Brael :

Wat ik erin lees gaan ze vooral voor onrust onder het volk zorgen (op de middenlange termijn, dus voordat Putin daar echt last van krijgt, zijn we wel een aantal maanden verder). Of die onrust op de middenlange termijn er vervolgens ook toe leidt dat Putin zich terugtrekt uit Oekraïne of anderszins wenselijk gedrag gaat vertonen, dát is de grote vraag. En dát blijkt dus vaak niet te gebeuren bij regimes als dat van Putin.
Als mensen morgen geen baan meer hebben, geen geld meer kunnen opnemen, gaat het niet om de middenlange termijn. Die hebben op korte termijn niks meer te verliezen, en dus zullen de protesten heftiger worden. Al weet ik niet in hoeverre dat nog het geval gaat zijn als er een martial law ingezet gaat worden.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Precies. Kijk dat inwoners vroeger of later gaan protesteren, dat trek ik niet in twijfel.
Wat ik wél in twijfel trek, is of die protesten positief effect gaan hebben op de geopolitieke koers van Putin. En dat is uiteindelijk toch het doel van het Westen, lijkt me.
Gebruikersavatar
mateja
Internationale topspeler
3
Berichten: 3197
Lid geworden op: 1 mar 2021
Seizoenkaart: Vak Y
Clubvoorkeur: PSV

Brael schreef: 03 mar 2022, 19:58 Precies. Kijk dat inwoners vroeger of later gaan protesteren, dat trek ik niet in twijfel.
Wat ik wél in twijfel trek, is of die protesten positief effect gaan hebben op de geopolitieke koers van Putin. En dat is uiteindelijk toch het doel van het Westen, lijkt me.
Ja, al denk ik dat het westen denkt, alle beetjes helpen. Een boze bevolking dat niks te verliezen heeft... dat kan wel tot problemen leiden bij Poetin, wellicht via die oligarchen die er wel (om wat voor reden dan ook) gevoelig voor zijn.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Het is de enige kans die we hebben. De Russen moeten het doen.


Wat Oekraïne betreft: meer wapens ernaartoe please, liefst ook nog een zwik van die fijne drones die uit het niks precisiebombardementen op konvooien kunnen uitvoeren, als aanvulling op al het anti aircraft spul wat nu geleverd wordt.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Die oligarchen he, de vraag is natuurlijk wat daar van overblijft als Putin er echt een dictatuur van weet te maken. Dan kan hij die lui gewoon onteigenen. De meeste van die lui zijn namelijk rijk geworden met het spotgoedkoop verwerven van staatsbedrijven na de val van de Sovjet-Unie, dus weet hij daar vast wel een draai aan te geven dat het eigenlijk van Vladimir zelf is. Hij zal gewoon omgelegd moeten worden door iemand die hier van binnenuit aan meewerkt.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Die oligarchen hebben die poen dus grotendeels in het buitenland gestald, o.a. ons aller Mark Rutte vond het een zaak van nationaal belang om dat mogelijk te maken... :wall:

Om niet te spreken van de Britten. Gelukkig lijken die nu wel enigszins door te pakken.


Intussen proberen die vuilakken met z'n allen zo snel mogelijk met hun superjachten de Maladiven te bereiken omdat ze denken daar veilig te zijn voor de sancties:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ons-levied
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

ziege maar ook zagge schreef: 03 mar 2022, 20:15 Die oligarchen hebben die poen dus grotendeels in het buitenland gestald, o.a. ons aller Mark Rutte vond het een zaak van nationaal belang om dat mogelijk te maken... :wall:

Om niet te spreken van de Britten. Gelukkig lijken die nu wel enigszins door te pakken.


Intussen proberen die vuilakken met z'n allen zo snel mogelijk met hun superjachten de Maladiven te bereiken omdat ze denken daar veilig te zijn voor de sancties:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ons-levied
Kwestie van de Malediven stimuleren of dwingen (whichever works best) om daar iets aan te doen. Die eilanden verdwijnen binnenkort, dus misschien kunnen we vanuit de internationale gemeenschap iets toezeggen over dijken ofzo ;)
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Torpedootje lijkt me ook wel wat :)


Mja dit is nou typisch iets wat je wel aan de Amerikanen over kunt laten denk ik.
De vraag is inderdaad wat die oligarchen kunnen flikken. Als multimiljardair heb je normaliter nogal wat mogelijkheden maar ja, je ziet hoe Poetin zelfs Lavrov en Shoigu op afstand houdt.

Opvallend was eigenlijk vooral dat hij Bolsonaro veel dichterbij liet komen. Zegt wellicht ook wel weer iets... Rusland heeft jarenlang stoer lopen doen met de zogenaamde BRICS samenwerking die de wereld (en de dollar, etc. etc.) over zou nemen, intussen zou ie allang blij zijn om alleen Bolsonaro al aan zijn kant te krijgen.

https://www.tylaz.net/2022/02/16/putin- ... rs-at-bay/
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Lekker kladblok op het knietje en aantekeningen maken. Net komedie.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21098
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Bolsonaro is net zo'n zieke mongool als Poetin, maar dan iets minder gewelddadig. Beide heren omgelegd zou voor iedereen beter zijn. Doei doei.
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5184
Lid geworden op: 7 feb 2019

[mention]Brael[/mention]
ik weet niet in hoeverre Putin echt betrokken is bij het welzijn van zijn meest loyale stemgroep, aangezien elke verkiezing gemanipuleerd wordt en politieke tegenstanders nog vóór de verkiezingen in de cel belanden, of erger.
Putin is een machiavellist, maar ook machiavellisten moeten zich aan bepaalde regels houden om effectief te zijn. Het is een interessant punt wat mateja’s bijdrage kenmerkte daarin zei de analist: Nu zien we de usual suspects proteseren maar het wordt interessant wat er gebeurt als de mensen die bij de ATM niet meer kunnen pinnen zich aansluiten. Je kunt namelijk best protesten in je eigen land neerslaan maar niet als ze te groot worden, dan moet je er wat mee. Misschien gebruikt hij een list of afleidingsmanouvre en lukt dat, maar over de hele hij zal er wat mee moeten ,dan is hij aan zet
Verder zullen de Russen op termijn misschien wel de straat op gaan, maar dat is niet het doel dat je wil bereiken. Het doel dat je wil bereiken is dat de geopolitieke koers van Putin ten goede gaat keren. En of dát gaat gebeuren onder druk van de protesten, is dus de hamvraag. Het verleden heeft uitgewezen dat sancties, verslechterde leefomstandigheden en de bijbehorende onrusten doorgaans niet dat effect hebben.
Doorgaans ja, maar laten we niet vergeten dat sancties op zo’n enorm land als Rusland zelden vertoond zijn. Heel vaak hadden bepaalde platgelegde dicaturen een suikeroom waarop ze konden teren Transnistrie, Abchazie, Belarus  Wit Rusland met Rusland of Nood-Korea  China. Er zijn bepaalde kleinere landen met sancties totaal geisoleerd en dan kon de dictator verdergaan, neem een Mugabe in Zimbabwe. Alleen is het verschil dat Rusland in haar identiteit en ambities juist een wereldspeler wil zijn, das heel andere koek.

Het ding is verder dat heel veel andere middelen totnutoe ook niet geholpen hebben. We kunnen wel weer diplomatie proberen toepassen maar als de Russen door de ruiten heen blijven liegen zoals ze afgelopen jaren gedaan hebben ‘MH17 neergeschoten door de Oekrainers’, ‘geen soldaten op de Krim’ ‘We trekken onze troepen terug’ ‘we gaan met de Amerikanen praten – en ondertussen al Oekraine binnenvallen-’ Dan heeft dat in mijn ogen ook niet zo’n zin, hetzelfde met het narratief om de oorlog te rechtvaardigen ‘vredesmissie’ en ‘naziregime in Kyiv’of het breken van oude beloftes ‘Handtekening onder respecteren van Oekrains grondgebied in ruil voor inleveren kernwapens’.
Met de continue stroom aan leugens kun je niet de onderhandelingen in. We hadden militair kunnen ingrijpen maar daar is niet voldoende steun voor, dan is dit hetgene wat je moet doen: harde sancties.
De tweede reden is dat die ecnomische sancties natuurlijk communicerende vaten zijn met budgetten voor het leger en dat is dus ook een lange termijn effect wat je er mee aanpakt doordat
1. Het voor Rusland veel moeilijker en duurder is geworden om bepaalde grondstoffen te bekomen voor haar militaire industrie, en bepaalde onderdelen
2. De budgettering in de overheid ook communcierende vaten zijn, als elders economische branden geblust moeten worden hou je minder voor je leger over
3. Ook allerlei processen rond het leger en het uitbouwen daarvan moeilijker zullen verlopen door de boycots waar bepaalde processen in de maatschappij daar opnieuw communicerende vaten mee zijn.
En een zwakker leger is voor ons NATO landen altijd al een pluspunt.
Het gaat mij dan ook vooral om de tienduizenden Russen die door dit soort "symboliek" van de ene op de andere dag geen baan meer hebben.
Yup dat is heel vervelend. Maar zoals je weet kijk ik naar de situatie in Oekraine zie ik onschuldige burgers die helemaal geen huizen of bezittingen meer hebben, die beroofd worden van gezinsleden. Zo’n ontslag is een bump in the road daar komen mensen doorgaans nog wel omheen. En zoals ik eerder zei, van Ikea is het waarschijnlijk een afweging die op heel wat facetten een rol speelt. Misschien wil Ikea wel een statement maken omdat haar filiaal in Kyiv naar de Filestijnen wordt geholpen, dat kan ook meespelen. Al blijf ik erbij dat men al jarenlang nooit happy was met de Russische dependance (zie eerder artikel).
Zoals gezegd vraag ik me af of Putin nog heel veel geeft over de support die hij in zijn land heeft. Hij blijft toch wel aan de macht, zolang hij zijn vaste groepje oligarchen en de hoogste militairen in zijn binnenzak houdt. De berichten over zijn plannen omtrent een dictatuur wijzen daar des te meer op.
Onder de oliechrachen is het al aardig onrustig. Persoonlijk denk ik dat de Russen in Ukr mochten ze winnen een enorm probleem hebben met het het handhaven van hun marionettenstaat gezien de sentimenten. Ik denk ook dat het voor Putin ook niet heel makkelijk wordt om een totale dictatuur te organiseren in zijn eigen land zoals Noord-Korea en dergelijke. Dan moet je echt voldoende useful idiots vinden enerzijds en de bevolking moet dan helemaal over zich heen lopen anderzijds. Misschien lukt het hem wel hoor,, ik sluit het niet uit maar het is een boardgame waar de doorsnee dictator zich aan vertilt.
Daarnaast sluit je door deze sancties de Russen af van het Westen, niet alleen economisch, maar zeker ook qua informatievoorziening. Putin kan dus veel makkelijker via zijn propaganda spinnen dat de verslechterde economische omstandigheden de schuld van het Westen zijn, want informatie-technische tegengas krijgt hij dan steeds minder.
Yup, dat is een probleem wat ik ook al eens heb aangegeven.

Maar zoals mateja en ziege ook al zeggen het is de enige troefkaart die we hebben. Diplomatie gaat hem gewoon niet meer worden tenzij Rusland een compleet ander gezicht en daden laat zien maar dat gaat Putin nooit doen.
Ik denk alleen Brael dat jouw theorie van “het zijn allemaal effecten voor de middenlange termijn” wel eens achterhaald kan zijn. Tom Sauer, zoon van, geeft in deze video op minuut 9.30 en 10.00 even aan dat een vriend van hem met de beurskoers 90% van z’n geld kwijt is. Hij zal niet de enige zijn.


Overigens [mention]ziege maar ook zagge[/mention] , ik ben niet relgiues ofzo maar zullen we dan maar een gebedje doen naar Saint Javelin :P


https://www.saintjavelin.com/
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5184
Lid geworden op: 7 feb 2019

Josef Dettelbacher schreef: 03 mar 2022, 20:12 Die oligarchen he, de vraag is natuurlijk wat daar van overblijft als Putin er echt een dictatuur van weet te maken. Dan kan hij die lui gewoon onteigenen. De meeste van die lui zijn namelijk rijk geworden met het spotgoedkoop verwerven van staatsbedrijven na de val van de Sovjet-Unie, dus weet hij daar vast wel een draai aan te geven dat het eigenlijk van Vladimir zelf is. Hij zal gewoon omgelegd moeten worden door iemand die hier van binnenuit aan meewerkt.
Deze echt even kijken ;)



https://drimble.nl/regio/noord-holland/ ... ekend.html
Ok ok kom maar met die Duivendrechtgrappen. :opzijnkop: :opzijnkop: :opzijnkop:

Ohja toen deze Jorrit Fraassen dus in Moscow een verkeersakkefietje kreeg met een rijke Rus die bankdirecteur was en die dacht hem wel even de baas te kunnen, strafte Putin de boel af door hem de bak in te draaien en zijn bedrijf te onteigenen.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Russische invasie Oekraïne