Verdienmodel PSV

Algemene zaken van PSV.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7217
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

PSV is een voetbalclub en de sportieve prestaties staan altijd op 1. Dat zijn de letterlijke woorden van Algemeen directeur Toon Gerbrands altijd.
En in essentie klopt die uitspraak natuurlijk, maar PSV moet ook een winstgevende club zijn om gezond te blijven. Soms komt het dus voor dat er spelers verkocht moeten worden om weer te kunnen investeren.
Het verdienmodel van PSV is duidelijk en luidt: spelers die bij PSV komen moeten hier 2 tot 3 jaar goed presteren om uiteindelijk de stap naar de Europese top te maken.
Dit verdienmodel is heel duidelijk en PSV moet dus investeren in jonge talenten die uit kunnen groeien naar de absolute top.
De laatste jaren heeft PSV goed verdiend uit de opleiding met spelers zoals: Sam Lammers, Pablo Rosario, Jurgen Locadia, Steven Bergwijn en natuurlijk Memphis Depay.
Op een latere leeftijd, maar wel begonnen bij jong PSV zien we Donyell Malen naar voren komen.
Verder heeft PSV spelers gekocht voor het eerste en deze spelers verkocht voor miljoenenbedragen zoals: Lozano, Wijnaldum, Strootman, Mertens, Dumfries en ga zo maar door.


Zoals we zien scout PSV op drie manieren.
- De jonge jeugd
- De oudere jeugd (Jong PSV en o19)
- A-selectie

De doelstelling voor al deze spelers blijft hetzelfde: presteren in PSV 1 en uiteindelijk de stap naar de Europese top maken.

Als we nu naar PSV kijken valt het op dat PSV investeert in de jonge jeugd en in de A selectie. In de A-selectie spelen o.a. Sangaré, Veerman, Doan, Gutierrez, Drommel, Bruma, Boscagli, en Romero. Deze spelers zijn gekocht met het idee om uiteindelijk verkocht te worden aan de absolute top. Prima beleid! Er zitten soms wat uitschieters naar boven en soms wat uitschieters naar beneden bij.

Wat opvalt is dat de oudere jeugd (Jong PSV) nu heel veel talent heeft vanuit de eigen jeugd. Dat is fantastisch nieuws en daar mag de hele jeugdafdeling trots op zijn. Echter worden er weinig grote talenten gekocht voor 1-2 miljoen voor Jong PSV die daarna net als Malen de stap maken naar het eerste. Wat we nu zien is dat bijvoorbeeld een Simon Colyn al best veel minuten maakt bij jong maar hij gaat nooit het eerste halen. Tevens is hij gehuurd..

Het laatste punt wat gemaakt moet worden is dat Vennegoor of Hesselink 26 januari jl. een interview heeft gegeven aan de VI over de cultuur binnen een club en het aantal buitenlanders in de jeugd. Hij zei vervolgens: ''Andersom geldt dat ook. Daarom proberen we vooral Nederlands talent zelf op te leiden en dat gaat heel goed. In de opleiding zitten wel spelers uit het buitenland, maar die moeten dan echt beter zijn dan wat we zelf hebben. Er zit bij ons geen quotum op het aantal buitenlanders in de opleiding, maar Nederlandse jeugd heeft zeker de voorrang", Bron PSVfans.nl

Wat hier interessant aan is dat hij aangeeft dat de Nederlandse jeugd voorrang krijgt boven de buitenlandse jeugd. Dus bij een gelijkwaardig talent krijgt de Nederlandse speler de voorkeur.
Dat vind ik een opvallende citaat, omdat er de laatste tijd steeds meer buitenlanders in de jeugd spelen en die het ook behoorlijk goed lijken te doen. Bakayoko en Delanghe zijn al 2 spelers uit jong PSV en Madueke is doorgebroken naar het eerste. Zij zijn volgens VoH dus beter dan de Nederlandse spelers en dat klopt waarschijnlijk.
Er is ook een voorbeeld van een speler die buitenlands was en helaas niet goed genoeg wasbij PSV. Hij kwam begin 2015 naar PSV en het gaat om Gianluca Scamacca. De Italiaan vertrok begin 2017 naar Sassuolo en na wat uitleenbeurten is hij nu rond de 30-40 miljoen waard.

Marcel Brands heeft een hoog doorverkooppercentage bedongen op de transfer en PSV gaat hier nog genoeg aan verdienen. Toeval? Zal dit maar 1 keer gebeuren in de 100 keer?

Ik denk dat PSV vaker moet kijken naar buitenlandse spelers. De Herdgang is een fantastisch campus geworden voor jeugd om te ontwikkelen. Het voordeel bij een Italiaanse, Engelse, Franse of Spaanse speler is dat deze spelers enorm populair zijn in hun eigen land. PSV moet wat mij betreft bij de buitenlandse spelers een heel ander traject aangaan wetende dat zij toch verkocht kunnen worden aan land van herkomst. PSV verkocht Scamacca aan Sassuolo voor 500.000 euro. Een mislukt project leek het, maar PSV gaat indirect miljoenen verdienen aan Scamacca.

Ik zou graag met jullie sparren over het verdienmodel. Vinden jullie ook dat er meer spelers met veel potentie gekocht moeten worden bij Jong PSV? En moeten er meer buitenlandse spelers (uit de toplanden) komen naar de jeugd van PSV? Het is een lastige markt, maar wat mij betreft een markt die heel winstgevend en goed voor PSV 1 kan zijn.
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25070
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Het idee an sich is goed, maar het is vaak ook zo dat buitenlanders (veel) meer kosten en hier in Nederland/België voldoende talent te vinden is. Tegenover een Scamacca staan tal van talenten die uit het buitenland komen die hier nooit iets hebben gepresteerd en nu bij FC bal op het dak spelen. We hebben tal van Balkan jongens gehad, Brazilianen, noem het maar op. Daarnaast vind ik Scamacca als onderbouwing voor je stuk wat zwakjes voor het punt dat je wil maken.
Gebruikersavatar
Sensation
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 12455
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: Ja

Ja, Scamacca is letterlijk de uitzondering. Ik snap VoH heel goed. Ben het wel met jouw punt eens; het wordt tijd dat er weer een talent in de categorie 16-18/19 wordt aangekocht die snel kan aanhaken bij het eerste zoals Malen destijds. Maar ook een goede ontwikkeling dat er juist al vroeger goed talent binnengehaald wordt.
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ik denk dat juist die categorie vrijwel onmogelijk is om te halen. Men stond destijds binnen PSV versteld dat ze Malen binnen wisten te hengelen. En als je dat genuanceerder gaat bekijken, is dat ook vrij logisch.

De categorie spelers ~18 jaar die interessant zijn voor PSV lopen niet in Nederland rond. Dergelijke spelers worden of op hun 16e weggeplukt of kiezen er bewust voor om te blijven bij hun club. Zij gaan dus een traject daarmee aan om zichzelf verder te ontwikkelen. Een jongen als bijv. die Dirk Proper is daar een goed voorbeeld van. Zowel PSV als Ajax hebben hem meerdere malen geprobeerd in te lijven, koos bewust voor NEC. Zeldzaamheid hierin is denk ik een Frenkie de Jong. Voor de rest maken vrijwel alle grote talenten meestal op hun 16e al de stap (kijk bijv. naar Kenneth Paal, Mendonca, etc.).

Daarmee kom je dus automatisch terecht bij clubs in het buitenland, eigenlijk bij clubs in een top 5 competitie. Daarbij moet de voorwaarde zijn dat ze 1. (bijna) transfervrij zijn. Anders zijn ze namelijk vaak niet te betalen. En 2. dat ze ook daadwerkelijk een stap naar PSV/JPSV zien zitten, terwijl er ook nog heel veel andere clubs zijn met interesse. Neem bijv. een Balogun die we hier al veel genoemd hebben. Wat ook mee speelt, als we het toch over Balogun hebben, is dat bij veel clubs ook nog de constructie is dat een speler bijtekend om vervolgens verhuurt te worden. Dat is iets wat men bijv. ook met Rekik en Zinchenko heeft gedaan met City. Ik denk dat in die categorie echt lastig haalbaar te scouten valt. Of je komt evt. bij spelers uit als Romero of Medina bijv. die hier al eerder besproken zijn. Maar dat is meer categorie eerste elftal lijkt mij en daar hangt bovendien ook een stevig prijskaartje aanvast.

Waar ik denk dat vooral meer winst op te maken valt is de eigen jeugdopleiding en aankoopbeleid mbt A-selectie. Madueke komt op zijn 16e binnen en heeft eigenlijk al bijna het fysiek van een O19/JPSV speler. Daar zit een cruciaal verschil in met Engeland/Duitsland/Frankrijk t.o.v. Nederland. Ander mooi recent voorbeeld is bijv. Julian Rijkhoff, talentvolle spits van Ajax die naar Dortmund is vertrokken. Eind december stond er een stukje over hem op internet (ik heb hem van voetbalzone, maar dat zal wel niet de oorspronkelijke bron zijn) over zijn stap. Onderstaande is wel een opvallende quote daaruit en benadrukt nmi heel goed het verschil tussen Nederland en (in dit geval) Duitsland als opleidingsland:
“Wat behoorlijk indrukwekkend aan hem is, zijn zijn fysieke eigenschappen en de manier waarop hij zich op dat gebied heeft ontwikkeld sinds hij hier is”, vertelt Rijkhoffs trainer in gesprek met Goal en SPOX. “In onze laatste wedstrijd liep hij bijna twaalf kilometer. Dat zie je zelden bij een spits, zelfs niet bij de profs. Daar zaten ook sprints bij van zo'n driehonderd, vierhonderd meter. Met die cijfers behoort hij tot de beste spelers van ons team. Je kunt niet zeggen dat hij eigenlijk nog een Onder 17-speler is.”
Dat Nederland qua techniek een van de beste opleidingslanden is ter wereld staat buiten kijf. Maar juist in de moderne aspecten - een uitgebalanceeerde combinatie van fysiek, kracht, explosiviteit, snelheid, loopvermogen, etc. - laakt het vaak bij dergelijke spelers. Daarin valt veel winst te behalen voor PSV vind ik, ook als je het hebt over talenten afleveren aan andere clubs/competities.

Verder anderzijds denk ik dat in het aankoopbeleid mbt talentvolle cashcows (veel) ruimte voor verbetering zit. Eigenlijk is Lozano de laatste speler die men heeft gehaald als (dure) aankoop en vervolgens voor een significant heeft doorverkocht. Romero moest dat evt. worden, maar maakt dat niet waar. Sangare gaat waarschijnlijk nu ook in die categorie vallen (ik vermoed dat hij zelfs veel hoger uit gaat vallen dan verwacht), maar daar houdt het momenteel bij op. Ik denk dat dat wel essentieel is, zeker omdat je niet moet verwachten dat je elk jaar een talent uit de categorie Gakpo kan afleveren. Kan je daarin een goede balans vinden dan biedt dat je meer zekerheid. En heeft ook sportief zijn invloed, iets wat ook een onbenoemde en onderschatte factor is als je het hebt over het verdienmodel van PSV.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12992
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

Sensation schreef: 28 jan 2022, 10:22 Ja, Scamacca is letterlijk de uitzondering. Ik snap VoH heel goed. Ben het wel met jouw punt eens; het wordt tijd dat er weer een talent in de categorie 16-18/19 wordt aangekocht die snel kan aanhaken bij het eerste zoals Malen destijds. Maar ook een goede ontwikkeling dat er juist al vroeger goed talent binnengehaald wordt.
Niet alleen Malen, ook Willems en Rosario kwamen zo binnen.

Waar PSV het meeste geld mee kan verdienen is talenten blijven produceren waarbij we bij de verkoop alles netto in eigen hand houden en hoe beter we dat doen hoe meer onze jeugdproducten waard worden. Een jongen als Piroe, die voor een mooi bedrag weg gaat en succesvol is, is vrijwel net zoveel waard als de 'toppers' Zoet Hendrix of Brenet. Uiteindelijk wil je dat je niet enkel de toptalenten verkoopt voor topbedragen maar ook die laag eronder of die laag daaronder. Helaas zijn die 2 jongens die naar AZ zijn gegaan niet echt doorgebroken maar daar stond ook 3 a 4 miljoen tegenover.

Binnen je selectie heb je een paar posities waarbij je écht kunt cashen als je daar een voltreffer scout. Als je kijkt binnen de Eredivisie en je kijkt naar wat middelmatige vleugelspitsen opgeleverd hebben dan is dat dus een positie waar je echt in kunt investeren en op kunt verdienen. Gelukkig heeft PSV al 8 jaar elke keer een nieuwe Depay, Bergwijn, Malen, Gapo of Vertessen klaar staan maar het kan ook wel eens zo zijn dat de 3 volgende toptalenten centrale verdedigers en aanvallende middenvelders zijn. Dan moet je daar je kapitaal gaan creëeren. Ik zou nu eerder 10 a 15 miljoen in een nieuwe spits stoppen dan 5 miljoen voor een keeper, 5 miljoen voor een rechtsback en 5 miljoen voor een middenvelder.

Een grote valkuil is teveel spelers halen die geen restwaarde vertegenwoordigen. We kijken allemaal naar Ajax die gewoon zoveel hebben opgebouwd dat ze in de win-now mood zijn. Wij kunnen best een paar jongens als Götze en Ramalho aantrekken die bovengemiddeld verdienen maar dat moet niet te veel worden. Zeker als je het aan gaat vullen met huurspelers. Hoewel ik best voorstander ben van huur + optie want dan weet je dat je het nooit voor niets riskeert.

Een TD kan met een flinke portie geluk heel veel geld voor je maken en met een portie pech heel veel geld verspelen. Het is naïef om te denken dat je altijd raak schiet met transfers tussen de 5 en 10 miljoen. Soms kun je 4 a 5 keer een goede hebben achter elkaar maar daarna net zo makkelijk 4 a 5 keer een miskoop. Kijk maar naar wat Ajax de afgelopen 5 jaar heeft gekocht in die categorie. Marin, Kudus, Bandé, Klaiber, Pierie, Magallan etc etc.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8683
Lid geworden op: 1 aug 2019

Ik denk dat het twee kanten op werkt, maar dat je voornamelijk moet focussen op het maximaliseren van de kwaliteit van je opleiding. Waarom zou een groot buitenlands talent anders naar PSV willen komen?

Investeer maximaal in de kwaliteit van je jeugdtrainers, de kwaliteit van alle voorzieningen en zorg dat je een aantal prachtige voorbeelden hebt van spelers die via de jeugd van PSV naar de absolute top zijn gegaan. Wat dat betreft zijn we op de goede weg, maar kunnen we absoluut nog stappen maken. Als je die stappen hebt gemaakt, word je vanzelf interessanter voor talenten van andere (buitenlandse) jeugdopleidingen.

Als laatste kan er aan de scouting wel het één en ander verbeterd worden, lijkt het. We geven behoorlijk veel geld uit op de transfermarkt, maar verkopen te weinig spelers met stevige winsten. En dat is toch waar PSV deels op moet draaien.
Heruone schreef: 28 jan 2022, 10:45 Daar zaten ook sprints bij van zo'n driehonderd, vierhonderd meter.
Verder vroeg ik me vooral af hoe dit werkt op een voetbalveld?
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Brael schreef: 28 jan 2022, 11:05 Verder vroeg ik me vooral af hoe dit werkt op een voetbalveld?
Vraag ik me ook af. Maar wellicht 4 a 5 transities achter elkaar ofzo. Op hoge intensiteit.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Jonge spelers die op 16jarige leeftijd naar het buitenland vertrekken, weten inmiddels donders goed dat je wel geld binnen harkt, maar in je ontwikkeling 9/10 keer achter blijft t.o.v. hier blijven.

Ik denk dat dit relatief eenvoudig op te lossen is, door simpelweg meer te investeren in de echte talenten. Stel bijvoorbeeld een (hoger) budget beschikbaar om de echte talenten aan je te binden of te behouden. Ik denk dan aan een (voor een 16 tot 18 jarige) royale tekenbonus, een sterk ontwikkelplan, en een fair percentage van de transfersom in de toekomst.

Even simpel gesteld, dat je bijvoorbeeld zegt:in plaats van 5 miljoen voor die ene eredivisiespeler, creëeren we ruimte om 5 grote talenten in de categorie 16-18 ieder 1 mln tekenbonus te geven.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25070
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Als je het zo leest denk je: gaat nergens over. Talentvolle spelers van 16-18 een miljoen geven op basis van talent. Maar ja, zo is Real alweer bezig met een 15-jarig Braziliaans talent die ze voor tientallen miljoenen willen halen. Zo gaan die dingen tegenwoordig.
kastoekast
Nationale topspeler
2
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 jan 2022
Clubvoorkeur: PSV

de jeugd bij PSV zit over het algemeen wel goed. Ik ben sinds dit jaar de jeugd intensief gaan volgen en ben van mening dat bij iedere leeftijdscategorie rond de 4-5 spelers zitten die het eerste kunnen halen met rond de 4 spelers waarover ik twijfel.
Natuurlijk gaan al die spelers het eerste niet halen maar dan is het de kunst om ze te verkopen met een hoog doorverkoop zoals bij matuta laatst.
Zo kan je misschien wel in de situatie van scammaca komen waardoor je toch een paar miljoen indirect verdient.
Bij bepaalde spelers moet je alles op alles zetten om ze te houden zoals babadi, jimenez, van de blaak, houben, jansen commencia etc.
met deze spelers ga je zeker cashen in een depay versie, matuta/scammaca versie of in een piroe versie.

1 ding wat zeker is de jeugd komt eraan nu is het de kunst om een mix te vinden tussen transferbeleid en jeugd, want PSV moet niet zoals AZ doen maar ze moeten ook niet alleen maar kopen.

dit is mijn visie erop
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23353
Lid geworden op: 8 feb 2018

En wie zijn die spelers dan bij elke leeftijdscategorie? Want met alle respect, het lijkt me sterk dat er 4-5 spelers bij elke leeftijdscategorie zitten die het eerste kunnen halen maar vooral lijkt het me dat dit nog helemaal niet in te schatten valt.
Gebruikersavatar
StratumZuid
Internationale topspeler
4
Berichten: 4920
Lid geworden op: 18 jul 2019

kastoekast schreef: 28 jan 2022, 11:44 de jeugd bij PSV zit over het algemeen wel goed. Ik ben sinds dit jaar de jeugd intensief gaan volgen en ben van mening dat bij iedere leeftijdscategorie rond de 4-5 spelers zitten die het eerste kunnen halen met rond de 4 spelers waarover ik twijfel.
Totaal onrealistisch, met eentje moet je al blij zijn. Ik heb veel vrienden van vroeger uit de jeugd van PSV en daarvan is er maar eentje doorgebroken. Roy Beerens
In PHILIPS blauw St.Joris den draak doorstekende,
alles van goud
kastoekast
Nationale topspeler
2
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 jan 2022
Clubvoorkeur: PSV

StratumZuid schreef: 28 jan 2022, 12:24
kastoekast schreef: 28 jan 2022, 11:44 de jeugd bij PSV zit over het algemeen wel goed. Ik ben sinds dit jaar de jeugd intensief gaan volgen en ben van mening dat bij iedere leeftijdscategorie rond de 4-5 spelers zitten die het eerste kunnen halen met rond de 4 spelers waarover ik twijfel.
Totaal onrealistisch, met eentje moet je al blij zijn. Ik heb veel vrienden van vroeger uit de jeugd van PSV en daarvan is er maar eentje doorgebroken. Roy Beerens
ik praat over potentie.
Tuurlijk snap ik ook wel dat het zo niet werkt.
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23353
Lid geworden op: 8 feb 2018

kastoekast schreef: 28 jan 2022, 12:26
StratumZuid schreef: 28 jan 2022, 12:24

Totaal onrealistisch, met eentje moet je al blij zijn. Ik heb veel vrienden van vroeger uit de jeugd van PSV en daarvan is er maar eentje doorgebroken. Roy Beerens
ik praat over potentie.
Tuurlijk snap ik ook wel dat het zo niet werkt.
Dat begrijp ik maar die potentie valt eigenlijk, op misschien de laatste drie jeugd teams totaal niet in te schatten. Bij die laatste drie is het ook nog maar de vraag.
Gebruikersavatar
StratumZuid
Internationale topspeler
4
Berichten: 4920
Lid geworden op: 18 jul 2019

Potentie hebben ze allemaal, anders spelen ze niet in de jeugd van PSV
In PHILIPS blauw St.Joris den draak doorstekende,
alles van goud
Lazo
Jeugdinternational
2
Berichten: 147
Lid geworden op: 27 jan 2022
Clubvoorkeur: PSV

StratumZuid schreef: 28 jan 2022, 12:24
kastoekast schreef: 28 jan 2022, 11:44 de jeugd bij PSV zit over het algemeen wel goed. Ik ben sinds dit jaar de jeugd intensief gaan volgen en ben van mening dat bij iedere leeftijdscategorie rond de 4-5 spelers zitten die het eerste kunnen halen met rond de 4 spelers waarover ik twijfel.
Totaal onrealistisch, met eentje moet je al blij zijn. Ik heb veel vrienden van vroeger uit de jeugd van PSV en daarvan is er maar eentje doorgebroken. Roy Beerens
Zelf verwacht ik dat 2 spelers laten doorbreken per jaar mogelijk moet zijn. Echter zal PSV meer spelers van Jong PSV moeten gaan verhuren aan laagvliegers in de Eredivisie om deze spelers de kans te geven zich tot Eredivisie niveau te ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 28 jan 2022, 11:36 Jonge spelers die op 16jarige leeftijd naar het buitenland vertrekken, weten inmiddels donders goed dat je wel geld binnen harkt, maar in je ontwikkeling 9/10 keer achter blijft t.o.v. hier blijven.

Ik denk dat dit relatief eenvoudig op te lossen is, door simpelweg meer te investeren in de echte talenten. Stel bijvoorbeeld een (hoger) budget beschikbaar om de echte talenten aan je te binden of te behouden. Ik denk dan aan een (voor een 16 tot 18 jarige) royale tekenbonus, een sterk ontwikkelplan, en een fair percentage van de transfersom in de toekomst.

Even simpel gesteld, dat je bijvoorbeeld zegt:in plaats van 5 miljoen voor die ene eredivisiespeler, creëeren we ruimte om 5 grote talenten in de categorie 16-18 ieder 1 mln tekenbonus te geven.
Dit wordt dus altijd geroepen en nmi is dat niet terecht. Sterker nog, ik vind het vooral een schrijnend teken voor het feit dat men niet in de spiegel durft te kijken. Geld is o.a. een factor dat jonge spelers voor dergelijke clubs kiezen en niet bijtekenen. Maar het altijd natrappende verhaaltje "ze kunnen daar veel verdienen en tekenen dus daar" vertelt nog minder dan de halve waarheid. Spelers kiezen ook bewust voor het buitenland, omdat daar over het algemeen nog betere en meer faciliteiten zijn, er beschikking is over personal coaches en staff die 1 op 1 maatwerk leveren, je fysiek beter opgeleid wordt tot prof en de intensitieit en weerstand hoger ligt t.o.v. in Nederland. Dat zijn wel hele bewuste verschillen.

Je gaat als speler daar natuurlijk niet doorbreken bij een City, United, Arsenal of Chelsea. Dat is simpelweg een utopie. En dat betekend ook dat de Nederlandse talenten die wel doorbreken in Nederland qua ontwikkeling in de vorm van speeltijd en daarmee wedstrijdervaring een streepje voor hebben. Maar juist in die wat latere fase als je het hebt tegen de leeftijd 22 a 23 hebben die spelers wel het voordeel in hun ontwikkeling omdat ze meer de vruchten plukken van de opleiding die hun in het buitenland hebben gehad. Bijv. een Fosu Mensah was vaste rechtsback bij Leverkussen (zonder zijn kruisbandblessure). Rekik is een gewaardeerde CV geweest bij Marseille, Hertha en nu Sevilla. Terwijl veel spelers die juist in de ED heel goed zijn, die we als talentvol beschouwen en die niet passen binnen het onorthodoxe plaatje (daarmee bedoel ik een de Roon bijv.) en waarvan we zeggen dat ze rijp zijn voor een stap omhoog, het over het algemeen niet redden.

Ik zou zelf als 16e jarige ook niet vertrekken naar het buitenland. Alleen er zijn wel degelijk goede redenen voor om het serieus te overwegen. En dat is niet louter geld, hoewel dat inderdaad wellicht wel net die ene druppel kan zijn.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
MJPSV
Bankzitter
3
Berichten: 241
Lid geworden op: 4 nov 2020

11 Sir Tinus schreef: 28 jan 2022, 11:00
Sensation schreef: 28 jan 2022, 10:22 Ja, Scamacca is letterlijk de uitzondering. Ik snap VoH heel goed. Ben het wel met jouw punt eens; het wordt tijd dat er weer een talent in de categorie 16-18/19 wordt aangekocht die snel kan aanhaken bij het eerste zoals Malen destijds. Maar ook een goede ontwikkeling dat er juist al vroeger goed talent binnengehaald wordt.
Niet alleen Malen, ook Willems en Rosario kwamen zo binnen.

Waar PSV het meeste geld mee kan verdienen is talenten blijven produceren waarbij we bij de verkoop alles netto in eigen hand houden en hoe beter we dat doen hoe meer onze jeugdproducten waard worden. Een jongen als Piroe, die voor een mooi bedrag weg gaat en succesvol is, is vrijwel net zoveel waard als de 'toppers' Zoet Hendrix of Brenet. Uiteindelijk wil je dat je niet enkel de toptalenten verkoopt voor topbedragen maar ook die laag eronder of die laag daaronder. Helaas zijn die 2 jongens die naar AZ zijn gegaan niet echt doorgebroken maar daar stond ook 3 a 4 miljoen tegenover.

Binnen je selectie heb je een paar posities waarbij je écht kunt cashen als je daar een voltreffer scout. Als je kijkt binnen de Eredivisie en je kijkt naar wat middelmatige vleugelspitsen opgeleverd hebben dan is dat dus een positie waar je echt in kunt investeren en op kunt verdienen. Gelukkig heeft PSV al 8 jaar elke keer een nieuwe Depay, Bergwijn, Malen, Gapo of Vertessen klaar staan maar het kan ook wel eens zo zijn dat de 3 volgende toptalenten centrale verdedigers en aanvallende middenvelders zijn. Dan moet je daar je kapitaal gaan creëeren. Ik zou nu eerder 10 a 15 miljoen in een nieuwe spits stoppen dan 5 miljoen voor een keeper, 5 miljoen voor een rechtsback en 5 miljoen voor een middenvelder.

Een grote valkuil is teveel spelers halen die geen restwaarde vertegenwoordigen. We kijken allemaal naar Ajax die gewoon zoveel hebben opgebouwd dat ze in de win-now mood zijn. Wij kunnen best een paar jongens als Götze en Ramalho aantrekken die bovengemiddeld verdienen maar dat moet niet te veel worden. Zeker als je het aan gaat vullen met huurspelers. Hoewel ik best voorstander ben van huur + optie want dan weet je dat je het nooit voor niets riskeert.

Een TD kan met en flinke portie geluk heel veel geld voor je maken en met een portie pech heel veel geld verspelen. Het is naïef om te denken dat je altijd raak schiet met transfers tussen de 5 en 10 miljoen. Soms kun je 4 a 5 keer een goede hebben achter elkaar maar daarna net zo makkelijk 4 a 5 keer een miskoop. Kijk maar naar wat Ajax de afgelopen 5 jaar heeft gekocht in die categorie. Marin, Kudus, Bandé, Klaiber, Pierie, Magallan etc etc.
Piroe gaat ons uiteindelijk richting de 8 miljoen opleveren

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Verdienmodel PSV