Roger Schmidt voegt niks toe aan het Nederlandse voetbal

Columns over voetbal of hele andere zaken.
Plaats reactie
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15287
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

In de media waren er veel analyses van het spel onder onze nieuwe coach. De verwachtingen waren hoog gespannen, want dit was de trainer, die met het nietige Red Bull Salzburg het grote Ajax volledig van de mat wist te spelen. Het schijnt dat hij buiten die twee wedstrijden nog vaker zijn teams zo liet spelen. Hij werd eerder al genoemd als kandidaat voor Ajax of Oranje, maar uiteindelijk was het PSV, die hem binnen wist te halen.

Zowel bij de PSV supporters als bij de media zorgde dit voor veel reacties. Na een aantal maanden in deze functie volgen de eerste afrekeningen. Roger Schmidt voegt volgens vele sportjournalisten en analisten niks toe aan het Nederlands voetbal. Hij heeft beter materiaal dan zijn voorgangers, maar het voetbal is niet beter. De hand van Schmidt is voor velen niet zichtbaar.
Nu is dit goed te begrijpen. Vanuit de Hollandse School staat namelijk balbezit synoniem voor aanvallend voetbal. Schmidt doet hier niet aan mee. Passes moeten vooruit ipv opzij. Je kunt een wedstrijd domineren door de tegenstander met de bal een bepaalde richting op te drukken, die de scoringskans na een onderschepping verhogen. De bal heb je nodig om te scoren, niet om de wedstrijd te controleren. Dit zijn basisprincipes van Schmidt, die dus eigenlijk niet stroken met de Hollandse School en het gedachtegoed van onder andere Cruijff (als je de bal hebt, kan de ander niet scoren).
Dat analisten en sportjournalisten daarom nu nog niet het dominante voetbal zien of de beginselen daarvan, heeft er dus deels mee te maken dat het voetbal er nog niet ingesleept is bij ons, maar ook doordat er een totaal verschillende visie onderliggend is. Onze analisten zijn allemaal gericht op de Hollandse School, dus zullen wij op een andere manier moeten kijken en denken om de hand van Schmidt daadwerkelijk te herkennen.

Aan een speler als Götze, zie je het plezier. Hij ziet de vooruitgang en geniet ervan hoe hij hier een essentiële bijdrage kan leveren. Ihattaren begint steeds meer te ervaren dat dit spel juist heel goed bij hem past in tegenstelling tot wat gezegd werd. Ihattaren moet efficiënte meters maken, maar het totale aantal meters wat hij moet lopen is niet anders dan onder Van Bommel. Wel krijgt hij minder vaak de bal in de voorliggende fase, maar krijgt hij juist vaker de bal in de beslissende fase. Dit geldt voor alle spelers voorin, omdat er directer gespeeld wordt. Cody Gakpo speelt al jaren op deze wijze. In het begin zocht hij vooral naar de snelste, goede voorzet, later kwam daar ook de eigen doelgerichtheid steeds meer bij, wat nu zelfs op de voorgrond staat. Combinaties zijn gericht op kansen creëren in plaats van een leuk rondootje op het middenveld. Dit maakt dat het er soms niet uitziet en kansloos oogt en een minuut later plots net goed kan vallen, waardoor je op voorsprong komt. Het voetbal onder Schmidt is minder voorspelbaar dan bij de Hollandse School. Dat kan in de opbouwende fase veel kosten, maar uiteindelijk ga je ervan profiteren.

Nu wil ik hiermee niet zeggen dat Roger Schmidt iets gaat toevoegen aan het Nederlandse voetbal. Roger Schmidt zal de Hollandse School niet redden. Roger Schmidt zal de Hollandse School afbreken.
Gebruikersavatar
Fanatic-U-s
Internationale topspeler
6
Berichten: 3365
Lid geworden op: 17 okt 2017
Seizoenkaart: Vak U
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Joey Veerman

Awards:

Laat ze maar lekker lullen [mention]Thijs85[/mention], wij weten wel beter. Nu we Covid (hopelijk) achter rug hebben gaat het pas écht beginnen!
Ex unitate vires
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7217
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

Ik ben het helemaal eens met je [mention]Thijs85[/mention] !

Ik vergelijk zijn situatie een beetje met Peter Bosz bij Ajax. Dat liep bij het begin voor geen meter maar uiteindelijk halen ze wel resultaten en winnen ze eigenlijk bijna alles.
Schmidt heeft nog geen tijd gehad om met de voltallige selectie te werken na het sluiten van de transfermarkt.
Hopelijk is ons volgende blok uitstekend en overwinteren we alsnog in de UEL.

In de Eredivisie hebben we ook paar uitdagingen met onder andere Heerenveen en Twente uit.

Ik heb alle vertrouwen in Schmidt omdat de spelers het ook leuk vinden zijn systeem.
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Ja, en het gezeur van al die media bij Schmidt, gisteren Toine in zijn steenkolen Engels, your hands on PSV are not visible.. Nee gek he na 4 weken van overleven, net als Ronald en Kenneth, geen 90 minuten vol druk enzovoort enzovoort. Ze hebben nog geen 1x samen kunnen traininen met deze selectie. Tijs d heeft Schmidt nodig, echt ik ben zo klaar met die hegatieve insteek richting PSV. Malen, nog niet op niveau wara ik hem zie, Max, verdedigend kwetsbaar, waarom staat Mo er niet in. bah, ik hoop echt zo dat ze die hele eredivisie op een hoopje voetballen in de 2e seizoenshelft, op de manier waarop we gisteren de eerste 30 mminuten speelden.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Als Duitser, schopper tegen heilige huisjes, en het niet zijn van de trainer van Ajax, had ik ook niet anders verwacht.

PSV staat met een nieuwe trainer en 6 nieuwe basisspelers, en een door corona beperkte selectie, op slechts 2 punten van de koploper. Misschien is het toch allemaal niet zo slecht?

Het kan letterlijk alleen nog maar beter worden, maar dat kost de analytici waarschijnlijk te veel moeite om te analyseren. Het gros kun je ook beter gewoon tafelgast of meninggever noemen, want de term "analist" doet vermoeden dat je op basis van kennis en onderzoek de situatie helder weergeeft.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Heissenberrug
Internationale topspeler
6
Berichten: 4268
Lid geworden op: 26 aug 2017

Toen ik gisteren Ronald de Boer hoorde zeggen dat het allemaal niet pap-pap-pap was en hij niets van het volgas-voetbal ziet zette ik de tv uit. Als je niet zag dat Willem 2 er de eerste 20-25 minuten volledig niet aan te pas kwam, de bal niet langer dan 3 seconde in balbezit konden houden en niet voorbij de middenlijn kwamen, dan wil je het gewoon niet zien. Het is gewoon pure afgunst en angst voor onze provincieclub. We hebben een meer dan bekwame staf en de sterkste selectie in jaren.
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Ja idd. Zijn broer speelt op zijn best vol slakkenvoetbal. En de vergelijking met Peter Boosz maak ik niet want die heeft nog nooit wat in zijn leven gewonnen. Roger gaat wel veel winnen bij ons. Ben er nog steeds van overtuigd dat we kampioen worden met hem dit seizoen al en volgend seizoen knallen in de CL. Ik verwacht nog een kaliber Max/Gotze qua aankoop komende winter en dan de zomer erna trekken we door en gaan we over Ajax heen.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Mooi stuk [mention]Thijs85[/mention], maar moet de kop van de column niet tussen ' ' ?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Een openbaring voor mij na al die persconferenties en interviews. Wat is het gemiddelde niveau qua Engels van al die journalisten slecht zeg! Als je journalistiek studeert dan moet je toch vloeiend zijn in het Engels? Dat wappie van de Telegraaf, Robin kutkind? Als die spreekt dan denk je dat je een 2-jarige voor je hebt. Mijn dochter van 4 spreekt 10x beter Engels dan hij. Komt gewoon niet uit zijn woorden. Die Marco Timmer ook, kan er geen kaas van maken als hij een vraag stelt in het Engels. Heeft naar mijn mening ook te maken met respect en fatsoen - ze bereiden zich niet voor, alsof ze Boer Ten Hag voor hun hebben staan, gewoon uit de losse mouw, losse flodders eruitgooien. Amateurs.
Gebruikersavatar
Fanatic-U-s
Internationale topspeler
6
Berichten: 3365
Lid geworden op: 17 okt 2017
Seizoenkaart: Vak U
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Joey Veerman

Awards:

Dit begint nu al een fijn topicje te worden :) Is de interlandbreak al voorbij? :D
Ex unitate vires
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

Het is sowieso al een dagkoers in positieve als negatieve zin. Dus een trainer tijd geven, wat door alle Coronagevallen ook nog eens vertraagt wordt, dat zit er niet in. (behalve als je Van Bommel heet en vele lijntjes naar de pers hebt) In de zomer als er nog niks gespeeld is, dan kan er nog geroepen worden dat PSV een hele metamorfose van speelstijl moet ondergaan. Echter op het moment de wedstrijden er zijn, dan wordt dat allemaal weer vergeten. Het niveau zal nog omhoog moeten, maar het gros ziet hier op dit forum wel de progressie, dat sowieso nooit in een rechte lijn gaat. Over een aantal maanden als PSV deze groei kan doorzetten dan zullen opeens een aantal zich verbazen hoe dat nou opeens allemaal kan. Al zullen er een aantal het gooien op het spelersmateriaal om niet hun mening te hoeven draaien van een aantal maanden eerder, terwijl in 9 van de 10 gevallen toch echt een combinatie is van zowel trainer als spelersmateriaal.
Gebruikersavatar
GillesdelaCroquette
Internationale topspeler
4
Berichten: 4229
Lid geworden op: 26 mar 2020

Ik zie vooral veel journalisten en analisten die zich totaal niet voorbereiden en een beetje uit de heup schieten. Ben daarom ook maar weer gestopt met het kijken naar de meeste opinieprogramma's. Het gros is 30 jaar geleden blijven hangen en gunt PSV niks, zodat je vantevoren al weet welke kant het op gaat. Het zou een echte professional juist sieren als die zich verdiept in de materie en zijn persoonlijke mening op de achtergrond houdt maar hier in Nederland is het grotendeels niets zeggende borrelpraat, vriendjespolitiek en het uitventen van persoonlijke frustraties met PSV als van oudsher als makkelijk doelwit.
When you have nobody to fuck with, you can go fuck yourself.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Massimo schreef: 09 nov 2020, 11:29 Het is sowieso al een dagkoers in positieve als negatieve zin.
Precies.. ze moeten altijd wat te roepen hebben en dat moeten uitgesproken meningen zijn. Maar Perez en De Boer zagen het gisteren volgens mij écht niet. Dan heb je m.i. echt totaal niet op zitten letten. Maar frankly: I don't give a damn :D
Ik heb sowieso geen erg hoge pet op van de voetbalkunde in ons landje. We hebben nog nooit een WK weten te winnen, tot die tijd past enige bescheidenheid - en respect voor Mario :mrgreen:
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
Heissenberrug
Internationale topspeler
6
Berichten: 4268
Lid geworden op: 26 aug 2017

Het verbaasde mij ook echt dat Perez de Boer niet tegensprak want ik vind dat hij en Bruggink het vaak wel objectief beoordelen. Zijn negatief als het negatief is maar durven ook positief te zijn als het ze bevalt. Maar dat Perez ook niet zag dat PSV de eerste fase van de wedstrijd domineerde en dat deed met het spel van Schmidt valt me tegen, misschien was ie ff schijten en kwam hij pas later in de wedstrijd, anders kan ik het niet verklaren.
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

Het is ook wel hoe op dat moment je insteek is. Wij zien afgelopen donderdag na rust een heel slecht PSV, terwijl de Grieken waarschijnlijk een heel goed PAOK hebben gezien. Het lastige is dat een aantal alleen de wedstrijden van het tweeluik Ajax-Salzburg voor ogen hebben en denken dat dit met drie weken in het team zit gebakken 90 minuten lang. Zo werkt het natuurlijk niet. Daarnaast zoals bovenstaand al is aangegeven is de inslag anders dan menigeen hier al decennia gewend zijn en/of ze zelf hebben geleerd.
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Mooi gesproken, Thijs! Vaker doen!

Ik ben gisteren ook bijna van m'n stoel gevallen toen ik de commentaren hoorde. Los van het feit dat het ook gewoon niet juist is (Willem II werd in het eerste halfuur volledig weggespeeld) snap ik gezien de omstandigheden niet waarom de verwachtingen zo torenhoog zijn. Je moet als analist toch onder een steen geleefd hebben als je denkt dat PSV - gisteren stonden vijf spelers in de basis die net corona hebben gehad! - 90 minuten lang gas kan geven en druk kan zetten. Het zijn over het algemeen de ex-voetballers die aan tafel zitten, juist zij zouden moeten weten hoe het lichaam reageert op periodes van absentie, blessures of ziektes. Blijkbaar niet.

Ontzag zal ook een rol spelen, maar laten we ook niet vergeten dat men lacherig deed om Mvogo na twee blunders, waarna het toch een uitstekende keeper blijkt te zijn. Laten we niet vergeten dat men lacherig deed over Götze, die te dik en versleten zou zijn, maar ondertussen de belangrijkste speler van PSV is. Laten we niet vergeten hoe men lacherig deed over Boscagli vorig jaar, terwijl hij nu een uitstekende speler blijkt te zijn. En laten we ook niet vergeten dat Schmidt werd afgebrand om zijn behandeling van Mo, terwijl je nu ziet dat het in Mo's voordeel is.

Je kan het allemaal toeval noemen om roepen dat Mark van Bommel hetzelfde had kunnen bewerkstelligen, maar ik geloof daar niet zo in. Schmidt en z'n assistenten zijn ontzettend ervaren, hebben in alle facetten van het vak in de wereldtop rondgelopen. En hier in Nederland wordt dan gedaan alsof beginnende en/of modale trainers het beter zouden doen. Elementen binnen die argumentatie sluiten niet lekker op elkaar aan, je kunt haast spreken van cognitieve dissonantie. Dat gaat alleen maar erger worden als de progressie doorzet.
koetje
Legende
6
Berichten: 10469
Lid geworden op: 25 aug 2017

Seizoen begint pas in januari. Tot die tijd de missers beperken, wat ook prima kan met de 11 van gisteren.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Roger Schmidt voegt niks toe aan het Nederlandse voetbal