De verdediging

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
MaartenV
Nationale topspeler
3
Berichten: 1574
Lid geworden op: 23 okt 2020

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Normaal ben ik niet zo van de statistiek bij voetbal..maar deze statistiek bevestigt wel mijn beeld dat ik afgelopen jaar bij de verdediging van PSV had.. en nu overigens niet meer heb na het halen van ramalho, mwene en vaker meespelen obispo en na het vertrek van rosario.

Vorig jaar stond PSV verdedigend vaak eredivisie onwaardig. Dwz.. individuele kwaliteiten okee maar amateuristische looplijnen, gebrek aan communicatie. Waarbij voor mij rosario, dumfries, teze en boscagli eruit sprongen. Dat betekende dat tegendoelpunten op een presenteerblaadje werden aangeboden. Zo krijgen tegenstanders van een nederlandse topclub ze normaalgesproken niet kado. Typerende voorbeelden zijn dat er bij doorbraken over de zijkant, PSV verdedigers alleen naar de bal keken en hun man niet dekten. Dan wordt het echt een abc-tje. Of op compleet verkeerde momenten instappen. Dumfries en teze die tientallen secondes compleet zwommen en niemand die coachte om het recht te zetten. Gebrek aan scannen om zich heen middenvelders.

Bijkomend probleem van het niet kunnen vertrouwen van de verdediging was dat wedstrijden compleet konden omslaan uit het niets. Tegenstander ruikt bloed en krijgt vleugels. Verdedigend liep PSV dan als een kip zonder kop.

Dat gebeurt in een normaal jaar niet bij de betere clubs in nederland. Ik heb me daar vorig jaar heel vaak over verbaasd.

Mij lijkt het dat een xg inschatting niet genoeg rekening houdt met de omstandigheid waarin een speler een schotkans krijgt. Een abc kans is moeilijk in te schalen. Wordt veel gemakkelijker als er net iets meer tijd is en geen blokkende spelers in de buurt. En dat was vorig jaar vaak het geval. Daarom valt die xg tegen PSV te laag uit. De kansen waren eigenlijk groter.


Daarom is nu een van ginkel ook zo belangrijk ook al doet hij niets bijzonders. En daarom is mwene een stuk fijner dan een teze..omdat hij iha wel goed staat. Boscagli staat naast ramalho ook beter al blijf ik hem verdedigend wel rare dingen zien doen. Nu max nog... Dus ..heel verhaal geworden..laatste restje frustratie daarover van me afgetypt hoop ik :-)
MaartenV
Nationale topspeler
3
Berichten: 1574
Lid geworden op: 23 okt 2020

Misschien om herkenbaarder te maken voor wat ik bedoel... voor de mensen die zelf hebben gevoetbald.

Je staat met 2 man in het midden van een rondo..en stemt je loopacties niet goed op elkaar af. Dan telefoneer je naar die 5 waar de bal naar toe moet..en wordt je helemaal dol getikt

Dat gevoel dus.. dat had ik afgelopen jaar vaak bij de PSV verdediging.
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15283
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Zo zonder Ramalho en met een keeper, die het ook niet echt neerzet, vind ik dat we met echte verdedigers moeten spelen. Dus geen Boscagli meer, maar gewoon Obispo. Daarnaast heeft Teze vorig seizoen laten zien prima te kunnen functioneren. Als je dan met Max en Mwene twee backs hebt, die meer vanuit defensie moeten spelen zoals dit seizoen sowieso al is, heb ik er vertrouwen in dat je het zo goed genoeg op kunt lossen. Als je Bosca opstelt, bouw je beter op, maar vraag je extra anticiperend vermogen van de andere verdedigers en die is er nu niet. Dus zeggen dat Bosca beter is dan Teze klopt, maar Teze is simpelweg voorspelbaarder voor zijn maatje achterin en daardoor nu volgens mij, de betere keuze.

Hoe zouden jullie het oplossen als er geen verlosser wordt aangetrokken om Ramalho te vervangen?
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Centrum Teze-Obispo inderdaad.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7215
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

Ik zou dan toch kiezen voor Boscagli - Obispo. Zijn natuurlijk twee linkspoten maar verdedigend gezien wel de beste 2.
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25064
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Ik zou Teze niet opstellen. Is in mijn ogen te onbetrouwbaar voor het centrum. Zijn inspeelpass en duelkracht is prima, maar positioneel laat hij vaak steken vallen. Met Ramalho tov Teze zijn we er dit seizoen echt heel veel op vooruitgegaan.
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12990
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

Teze met Obispo en Boscagli op het middenveld is niet ondenkbaar.
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7215
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

In de komende weken is dat zeker niet ondenkbaar.
Wel klote dat je hele verdediging aangepast gaat worden buiten Mwene en Drommel.

Max speelde de laatste weken ook niet en zal wel weer in de basis komen. Obispo was vaak bankzitter en Teze geblesseerd en bankzitter.
Madueke
Vedette
4
Berichten: 8971
Lid geworden op: 26 jun 2019

Wel erg kwetsbaar allemaal. Een heel onzekere keeper, 2 talenten centraal achterin en met Boscagli en Veerman 2 'mooie' voetballers centraal op het middenveld. En misschien nog wel belangrijker, wie gaat de boel aansturen achterin?
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
5
Berichten: 3994
Lid geworden op: 7 aug 2018

Het is erg jammer met alle blessures.
Toch heb ik er wel vertrouwen in.
De uitspraken over een eventuele aankoop, voor korte en langere termijn bevallen mij wel.
Dat het niet makkelijk wordt, is duidelijk.

Teze was vorig seizoen een openbaring in het centrum. Hij maakte relatief heel weinig fouten en net zijn duelkracht en snelheid van grote waarde geweest.

Als de eerste volgende wedstrijd er een duo staat uit Boscagli-Obispo, Teze-Boscagli of Teze-Obispo dan ben ik wel gerust gesteld. Er mag alleen wel gekeken worden deze transferwindow en de volgende naar de kwantiteit van de verdediging die, zo wisten we ook allemaal al jaren, niet dubbel bezet is op de meeste plekken.

Benieuwd waar John en Roger mee komen de aankomende maand.
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7215
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

Voormalig KG schreef: 09 jan 2022, 14:54 Teze was vorig seizoen een openbaring in het centrum. Hij maakte relatief heel weinig fouten en net zijn duelkracht en snelheid van grote waarde geweest.
Dat kwam natuurlijk ook omdat we Baumgartl dat seizoen ervoor hebben zien schutteren. Hij deed het prima, maar ik denk als we hem nu zien dat we wel even schrikken.
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15283
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

ComeOnPSV schreef: 09 jan 2022, 14:57
Voormalig KG schreef: 09 jan 2022, 14:54 Teze was vorig seizoen een openbaring in het centrum. Hij maakte relatief heel weinig fouten en net zijn duelkracht en snelheid van grote waarde geweest.
Dat kwam natuurlijk ook omdat we Baumgartl dat seizoen ervoor hebben zien schutteren. Hij deed het prima, maar ik denk als we hem nu zien dat we wel even schrikken.
Hoezo zouden we schrikken? Baumgartl speelde bij Stuttgart en nu Union Berlin wekelijks op een niveau Bundesliga, wat in principe hoger ligt dan de Eredivisie. Ik heb hier nogal eens het gevoel dat het gras is groener buiten PSV hoogtij viert. Een talent als Armando Obispo zouden we moeten koesteren. Willem II fans zouden regelen dat die vaker basis speelt, want die jongen heeft echt veel talent, wat hij ook heeft laten zien. Maar hier gaat het dan over een paar fouten, die hij maakte, wat we bij een buitenlands talent zouden wegschrijven onder noemer nog in ontwikkeling en te weinig ritme gekregen door keuzes voor een andere type speler op zijn positie.

Ik durf te stellen dat je met Obispo-Teze verdedigend weinig tot niks onder doet voor Boscagli-Ramalho. Je mist opbouwend wel wat en in de coaching, maar puur verdedigend is het zeker niet minder en in potentie zelfs nog wat beter. Helaas hebben wij echter de neiging om onze eigen jeugd snel af te branden en vervolgens verontwaardigd doen als ze weg gaan.
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
5
Berichten: 3994
Lid geworden op: 7 aug 2018

ComeOnPSV schreef: 09 jan 2022, 14:57
Voormalig KG schreef: 09 jan 2022, 14:54 Teze was vorig seizoen een openbaring in het centrum. Hij maakte relatief heel weinig fouten en net zijn duelkracht en snelheid van grote waarde geweest.
Dat kwam natuurlijk ook omdat we Baumgartl dat seizoen ervoor hebben zien schutteren. Hij deed het prima, maar ik denk als we hem nu zien dat we wel even schrikken.
Persoonlijk denk ik dat het schrik effect erg meevalt. Als je rekening houdt met het feit dat toen Teze en Bosca ons centrum vormde de wingbacks Dumfries en Max vaak niet op tijd terug waren. Voor hun speelden Rosario en Sangaré in balbezit weinig klaar. Hij heeft het juist uitstekend gedaan toen.

Als er een voetballer in de vorm van Sangaré nu of Veerman voor hem staat, dan is de kans groot dat er niet gelijk een tegenaanval komt.
Daarnaast is een de meer behoudende speelstijl van onze backs nu niet voor niets doorgevoerd na afgelopen seizoen. Ook hierin zal het verdedigend dus makkelijker worden voor hem om een constant niveau te halen.

Iets was hij een jaar ervoor al deed onder veel moeilijkere speelomstandigheden. Dat hij liever rechtsback speelt, dat is prima. Het is niet voor niets dat mensen hier eerder (en nog steeds) over dit feit vallen.. voor mij is het een speler die zichzelf wanneer nodig wegcijferd voor het team en alles geeft, agressief in zijn spel met pressing naar voren.
FritskePhilips
Nationale topspeler
5
Berichten: 1953
Lid geworden op: 11 jul 2018

Daarnaast, wat betreft het aspect leiderschap dat zou ontbreken door het wegvallen van Ramalho, staat Obispo binnen PSV bekend als een speler met leiderschapskwaliteiten.

Dat hebben we bij hem nog niet/nauwelijks gezien in ons eerste elftal, maar daar lagen zijn prioriteiten de afgelopen maanden ook niet. Nu er een leider achterin wegvalt, kan/mag Obispo zichzelf hierin wat meer profileren. Als hij natuurlijk een basisplaats krijgt toebedeeld en een kans krijgt.

Ik zou komend weekend starten met: Drommel Mwene - Teze - Obispo - Max Veerman - Boscagli Doan - Götze - Gakpo Romero En dan even kijken hoe dat functioneert, in voorbereiding op de duels die daarop volgen.

Wissels: Mvogo, Delanghe, Seelt, Mauro Jr, Gutiérrez, van Ginkel, Ledezma, Vinicius, Vertessen.

Afwezig: Ramalho, Sangaré, Thomas, Zahavi, Madueke, Bruma, Fofana.

Obispo en Teze hebben trouwens jarenlang samen een betrouwbaar centraal duo gevormd in de Academy en kunnen harder verdedigen dan je denkt. Daarnaast zullen ze messcherp zijn voor de aankomende topduels. Zie Teze tegen Kokcü van Feyenoord en Obispo in Europa. Beiden zijn jongens die je echt wel op een boodschap kunt sturen.

Beter als menigeen hier denkt, zonder enige twijfel.
Gebruikersavatar
Heurelho
Verbannen
2
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Armoedige verdediging. Er moet zeker een goede speler bijkomen. Moet!
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Heurelho schreef: 11 jan 2022, 23:03 Armoedige verdediging. Er moet zeker een goede speler bijkomen. Moet!
Eigenlijk 2 of we moeten aandurven het met spelers van Jong aan te vullen, Öppegard bv.
Gebruikersavatar
Heurelho
Verbannen
2
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Eens. Maar dat zie ik niet gebeuren. En in de winter valt dat John niet kwalijk te nemen. Al wordt hij wel weer geconfronteerd met zijn eigen falen. 6 verdedigers is te weinig. Dat weet iedereen met een beetje verstand.
loginnaam
Nationale topspeler
4
Berichten: 2891
Lid geworden op: 10 nov 2019

Op weg naar nr 25 schreef: 12 jan 2022, 09:33
Heurelho schreef: 11 jan 2022, 23:03 Armoedige verdediging. Er moet zeker een goede speler bijkomen. Moet!
Eigenlijk 2 of we moeten aandurven het met spelers van Jong aan te vullen, Öppegard bv.
Linksback is niet het probleem nu, we zitten krap aan de rechterkant.
d'Oude
Vaste waarde in elftal
3
Berichten: 644
Lid geworden op: 4 nov 2020

Awards:

De basisopstelling van de verdediging gisteren was toch wel een letterlijk dieptepunt. En daarmee bedoel ik de lengte.
Mauro - Max - Teze - Mwene
1.71 - 1.78 - 1.83 - 1.70
Gemiddeld: 1.755

Ik heb de statistieken niet maar dit kan toch niet anders als de kleinste verdediging ooit zijn waar PSV mee heeft gespeeld.
En nog de 0 gehouden ook.
One can only hope
Vincent Vega
Veelbelovend talent
3
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 nov 2020

d'Oude schreef: 18 feb 2022, 08:32 De basisopstelling van de verdediging gisteren was toch wel een letterlijk dieptepunt. En daarmee bedoel ik de lengte.
Mauro - Max - Teze - Mwene
1.71 - 1.78 - 1.83 - 1.70
Gemiddeld: 1.755

Ik heb de statistieken niet maar dit kan toch niet anders als de kleinste verdediging ooit zijn waar PSV mee heeft gespeeld.
En nog de 0 gehouden ook.
Ja, denk niet dat dit ooit eerder is voorgekomen. Op zich niet direct problematisch, ook gisteren niet want timing is vaak belangrijker dan lengte als het gaat om koppen. Ik vergelijk ons niet graag met Ajax (want =kut), maar ook zij hebben een relatief kleine verdediging:
- Martinez (1.75m)
- Timber (1.82m)
- Blind (1.80m) / Tagliafico (1.72m)
- Mazraoui (1.83m)

Teze (1.83m) is daarbij groter dan Boscagli (1.81m) maar kan beduidend minder koppen. Gakpo en Sangaré, beide toch redelijk grote spelers, kunnen eigenlijk niet echt koppen.
Madueke
Vedette
4
Berichten: 8971
Lid geworden op: 26 jun 2019

Het dieptepunt is vandaag wel bereikt hoor.

Een wijf in de goal, 2 rookies in het centrum, een compleet uitgebluste Duitser op links en alleen Mauro die niet door de ondergrens zakt op een voor hem vreemde positie.
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

Obispo en Teze samen is gewoon ver onder PSV niveau. Teze is een nuttige reserve en over Obispo twijfel ik inmiddels nadrukkelijk.
Massimo
Legende
6
Berichten: 12634
Lid geworden op: 21 sep 2017

Centrale verdediger 3 en 4 en een keeper van het niveau Heerenveen. Dat ga je Europees wel merken.
Gebruikersavatar
PSV-DTC
International
3
Berichten: 861
Lid geworden op: 13 mar 2021
Clubvoorkeur: PSV

De verdediging vanavond in 1 woord samengevat: RUK!
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25064
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Madueke schreef: 10 mar 2022, 22:03 Het dieptepunt is vandaag wel bereikt hoor.

Een wijf in de goal, 2 rookies in het centrum, een compleet uitgebluste Duitser op links en alleen Mauro die niet door de ondergrens zakt op een voor hem vreemde positie.
Ik zou het anders verwoorden maar je hebt wel gelijk.
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
5
Berichten: 3994
Lid geworden op: 7 aug 2018

Obispo, Teze en Max op vier gele kaarten, Mauro drie, Ramalho twee en Boscagli een. Fijn dat het bijna April is en dat R dan hopelijk weer fit is.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

De verdediging