Luuk de Jong

Spelers A-selectie.
Plaats reactie
PSV90
Nationale topspeler
6
Berichten: 2759
Lid geworden op: 5 dec 2017

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Menno1 schreef: 09 jan 2022, 22:42 Als je Zahavi en Vinicius kon inruilen voor Luuk, dan zou je dat moeten doen. Maar dat zie ik niet gebeuren. Om nu Luuk er bij te halen, dan heb je dus 3 trage, vrij statische spitsen. Nee, dan liever een Mertens er bij ipv Luuk. Ik ga dus mee met o.a. Massimo in deze; niks ten nadele van Luuk, in tegendeel, maar we hebben dit soort type spitsen al in huis, al zijn die minder dan Luuk.
Ik vind dat PSV niet 3 dure spitsen zonder restwaarde in de selectie moet willen hebben, maar als je voor Mertens een uitzondering wil maken zou je dat in principe ook voor De Jong kunnen doen wat mij betreft. Al heeft Mertens natuurlijl als voordeel dat hij ook op andere posities kan spelen.

Zahavi is overigens totaal niet te vergelijken met De Jong (of Vinicius) qua type, maar ik volg je gedachtegang wel dat Mertens iets anders brengt.

Ik blijf van mening dat PSV meer gebaat is bij een targetman in de spits, maar Mertens is natuurlijk een klasse apart op PSV niveau.
Menno1
Legende
6
Berichten: 14848
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Eens hoor. Je zou geen 3 30plussers als spitsen in je selectie willen. Voor Mertens maak ik een uitzondering; dat is vergelijkbaar met Cocu of Rijkaard terug naar de eredivisie kwa impact. Dat is echt een enorme impuls, ondanks 34 jaar, in tegenstelling tot Zahavi, waarbij ik geen seconde uitzonderlijke klasse heb mogen ontdekken.
PSV90
Nationale topspeler
6
Berichten: 2759
Lid geworden op: 5 dec 2017

Ter aanvulling, Mertens en De Jong hebben zelf geen restwaarde, maar zouden indirect wel de waarde van Gakpo, Madueke en in mindere mate Doan en Vertessen flink kunnen opkrikken. En ook iemand als Sangaré wordt duurder als PSV kampioen wordt.
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

voskat schreef: 09 jan 2022, 22:35 Bijzonder dat Luuk nog steeds (nota bene hier) zo afgedaan wordt als lomp breekijzer dat alleen maar kan koppen.

Kijk toch eens naar dit repertoire:



Het vrijlopen, de beheersing. Gewoon klasse. Er bestaat geen omstandigheid waarin hij niet van waarde is voor PSV.
Hij wordt niet afgedaan als een lomp breekijzer dat louter kan koppen. Ik stel alleen dat als je Luuk rendabel wil benutten, je moet inspelen op zijn kwaliteiten met zijn hoofd. Dat betekend (hoge) voorzetten richting de zestien, lange bal spelen om vanuit daar verder te voetballen. Eigenlijk de manier waarop van Bommel en Cocu 5 jaar lang met hem hebben gespeeld. En op die manier is hij voor PSV absoluut de beste spits die je kan hebben. Voor heel de ED en ook voor menige club buiten de ED.

Alleen de nuance die gezet moet worden is dat dat ook Luuk de Jong is en dat hij daarbuiten niet extreem veel meer brengt. Hij is niet technisch in de zin van functionele techniek, hij is niet snel, hij is niet bepaald super atletisch (hoewel hij inderdaad wel eens een lekkere omhaal erin schiet), hij heeft geen dribbel, hij heeft geen steekpass. Dat zijn allemaal gebreken van hem die je prima kan camoufleren, zodra je hem gebruikt zoals je hem hoort te gebruiken. En nogmaals, dan heb je echt een goede speler aan hem! Maar doe je dat niet, dan is hij echt niet beter dan Zahavi en Vinicius momenteel.

Dat is een beetje het punt. Luuk heeft een gebruiksaanwijzing en daarbinnen is het echt een verdomd goede spits. Daarbuiten niet. De vraag is of die gebruiksaanwijzing past binnen het spelsysteem, de spelprincipes en de spelopvattingen die Schmidt hanteert en voor ogen heeft.
PSV90 schreef: 09 jan 2022, 23:12
Menno1 schreef: 09 jan 2022, 22:42 Als je Zahavi en Vinicius kon inruilen voor Luuk, dan zou je dat moeten doen. Maar dat zie ik niet gebeuren. Om nu Luuk er bij te halen, dan heb je dus 3 trage, vrij statische spitsen. Nee, dan liever een Mertens er bij ipv Luuk. Ik ga dus mee met o.a. Massimo in deze; niks ten nadele van Luuk, in tegendeel, maar we hebben dit soort type spitsen al in huis, al zijn die minder dan Luuk.
Ik vind dat PSV niet 3 dure spitsen zonder restwaarde in de selectie moet willen hebben, maar als je voor Mertens een uitzondering wil maken zou je dat in principe ook voor De Jong kunnen doen wat mij betreft. Al heeft Mertens natuurlijl als voordeel dat hij ook op andere posities kan spelen.

Zahavi is overigens totaal niet te vergelijken met De Jong (of Vinicius) qua type, maar ik volg je gedachtegang wel dat Mertens iets anders brengt.

Ik blijf van mening dat PSV meer gebaat is bij een targetman in de spits, maar Mertens is natuurlijk een klasse apart op PSV niveau.
Waarom als ik vragen mag?
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Noosa
Meervoudig international
6
Berichten: 1331
Lid geworden op: 26 okt 2017

Revolinho schreef: 09 jan 2022, 19:57 Het gaat niet om de kwaliteit van Luuk, maar meer om het feit dat PSV en hij momenteel niet echt bij elkaar passen. Tuurlijk, puur als targetman zou het kunnen, maar hij heeft nu nog een hogere status als toen hij vertrok en dus zal hij die ook gaan opeisen. Moet je nu denk ik niet willen, met al het talent dat zich nu aan het ontwikkelen is binnen de ploeg.
Wat Vinicius brengt kam Luuk ook en ook nog wel een beetje meer...
Menno1
Legende
6
Berichten: 14848
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Noosa schreef: 10 jan 2022, 00:18
Revolinho schreef: 09 jan 2022, 19:57 Het gaat niet om de kwaliteit van Luuk, maar meer om het feit dat PSV en hij momenteel niet echt bij elkaar passen. Tuurlijk, puur als targetman zou het kunnen, maar hij heeft nu nog een hogere status als toen hij vertrok en dus zal hij die ook gaan opeisen. Moet je nu denk ik niet willen, met al het talent dat zich nu aan het ontwikkelen is binnen de ploeg.
Wat Vinicius brengt kam Luuk ook en ook nog wel een beetje meer...
Ja maar Henk Veerman ook. De lat moet een stuk meer omhoog dan Vinicius
PSV90
Nationale topspeler
6
Berichten: 2759
Lid geworden op: 5 dec 2017

Heruone schreef: 10 jan 2022, 00:11
PSV90 schreef: 09 jan 2022, 23:12 Ik blijf van mening dat PSV meer gebaat is bij een targetman in de spits, maar Mertens is natuurlijk een klasse apart op PSV niveau.
Waarom als ik vragen mag?
Ik hoop dat je geen uitgebreide tactische analyse verwacht, maar ik kan wel de argumenten geven op basis waarvan ik dat vind.

- In het algemeen ben ik van mening dat een aanval vaak gevaarlijker is als je een fysiek aanwezige spits voorin hebt. Types als Gomez, Klose en Giroud waren een stuk beperkter dan veel van hun concurrenten maar als zij speelden is het wel een stuk makkelijker om te scoren. Ook in de periode dat ik PSV volg zijn we het meest succesvol geweest met VoH en Luuk voorin, terwijl we wel 'betere' spitsen hebben gehad. En zelfs met Vinicius zie je de waarde die zo'n speler kan hebben t.o.v. de zwervende Zahavi.

- Ik vind dat we met Gakpo, Madueke, Götze, Doan, Vertessen en Bruma genoeg dynamische, zwervende spelers hebben. Ik denk dat die baat hebben bij een vast aanspeelpunt voorin.

- Als je een meer zwervende spits hebt moet er goede aansluiting zijn vanuit het middenveld. Zulke spelers hebben we niet, Götze is ook geen speler die dat heeft.

- Ik denk dat we met een aanspeelpunt veel meer manieren krijgen om gevaarlijk te worden dan met nog een speler die meer vergelijkbaar is met Gakpo, Madueke en Götze (en ja ik besef dat dit verschillende types zijn). Nu verzanden we te vaak in leuk combineren tot de 16 van de tegenstander zonder echt gevaarlijk te zijn.

Daarnaast denk ik specifiek voor De Jong dat we zijn leiderschap goed kunnen gebruiken en dat hij prima past in het spel zonder bal dat Schmidt graag wil zien.
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Fysiek/kracht kan je inderdaad een voordeel geven. Sowieso is kracht een vrij handig aspect om te bezitten als spits. Ik ben het ook wel eens met je punt dat men zeker een aanspeelpunt kan gebruiken, alleen ik denk dat een aanspeelpunt tegenwoordig zo erg gemoderniseerd/ontwikkeld is dat het niet alleen meer betrekking heeft tot fysiek sterke spelers met kracht etc. (een beetje het doorsnee type beeld dat men vaak heeft). Ik denk dat een speler als Mertens ook redelijk als aanspeelpunt kan vertolken, alleen dan moet je het op een andere manier invullen. Idealiter zoek je natuurlijk een mix, iemand die wel mobiel, technisch en dynamisch is, maar die ook fysiek sterk is. Hlozek acht ik volstrekt onhaalbaar, maar dat is wel een dergelijk type speler. Of bijv. onze eigen Maxi Romero, die heeft daar ook de eigenschappen voor.

Ik ben namelijk van mening dat een spits sowieso veelzijdiger moet zijn. Als aanspeelpunt kunnen fungeren is belangrijk, alleen je wilt ook andere kwaliteiten zien als diepgang etc. Zeker als je zo nadrukkelijk teert op het intensieve transitie voetbal van Schmidt. Ik denk ook dat men met de huidige spelers (Gakpo, Madueke, Götze en Doan) juist ook een spits met veel diepgang en off the ball movement kan gebruiken.

Ik denk zelf dat Luuk niet echt past in het spel zonder bal van Schmidt. En ik denk ook dat hij als aanspeelpunt niet uit de verf gaat komen, zolang men op eenzelfde manier blijft spelen (possessiespel over de grond en door het midden, snelle transities met diepgang). Daar liggen simpelweg zijn kwaliteiten niet. Zodra men meer door de lucht gaat spelen, is hij de meest ideale spits die je kan krijgen. Alleen ik vraag me af in hoeverre Schmidt daarin concessies doet, gezien het echt haaks op vrijwel heel zijn voetbalidee en achterliggend fundament staat.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
PSV90
Nationale topspeler
6
Berichten: 2759
Lid geworden op: 5 dec 2017

Heruone schreef: 10 jan 2022, 13:19 Fysiek/kracht kan je inderdaad een voordeel geven. Sowieso is kracht een vrij handig aspect om te bezitten als spits. Ik ben het ook wel eens met je punt dat men zeker een aanspeelpunt kan gebruiken, alleen ik denk dat een aanspeelpunt tegenwoordig zo erg gemoderniseerd/ontwikkeld is dat het niet alleen meer betrekking heeft tot fysiek sterke spelers met kracht etc. (een beetje het doorsnee type beeld dat men vaak heeft). Ik denk dat een speler als Mertens ook redelijk als aanspeelpunt kan vertolken, alleen dan moet je het op een andere manier invullen. Idealiter zoek je natuurlijk een mix, iemand die wel mobiel, technisch en dynamisch is, maar die ook fysiek sterk is. Hlozek acht ik volstrekt onhaalbaar, maar dat is wel een dergelijk type speler. Of bijv. onze eigen Maxi Romero, die heeft daar ook de eigenschappen voor.
Kan het in zekere zin met je eens zijn. Tadic speelde voor Ajax Europees ook een aantal keer als (valse) spits en deed dat toen prima met name op basis van zijn techniek en geslepenheid. Of Mertens dat ook kan weet ik niet, maar bepaalde aspecten ervan kan hij natuurlijk nooit zo invullen als De Jong.

Maxi ben ik erg benieuwd naar, denk ook dat hij in potentie een hele goede spits kan zijn voor ons en inderdaad iemand die vrij compleet is. Maar voordat je daar op kan bouwen moet hij eerst eens een half seizoen fit blijven.
Ik ben namelijk van mening dat een spits sowieso veelzijdiger moet zijn. Als aanspeelpunt kunnen fungeren is belangrijk, alleen je wilt ook andere kwaliteiten zien als diepgang etc. Zeker als je zo nadrukkelijk teert op het intensieve transitie voetbal van Schmidt. Ik denk ook dat men met de huidige spelers (Gakpo, Madueke, Götze en Doan) juist ook een spits met veel diepgang en off the ball movement kan gebruiken.

Ik denk zelf dat Luuk niet echt past in het spel zonder bal van Schmidt. En ik denk ook dat hij als aanspeelpunt niet uit de verf gaat komen, zolang men op eenzelfde manier blijft spelen (possessiespel over de grond en door het midden, snelle transities met diepgang). Daar liggen simpelweg zijn kwaliteiten niet. Zodra men meer door de lucht gaat spelen, is hij de meest ideale spits die je kan krijgen. Alleen ik vraag me af in hoeverre Schmidt daarin concessies doet, gezien het echt haaks op vrijwel heel zijn voetbalidee en achterliggend fundament staat.
In de praktijk zie ik ons vaak een tegenstander op de eigen helft vastzetten en vervolgens heel veel moeite hebben om daadwerkelijk gevaarlijk te worden. Met een speler als de Jong heb je daar gewoon veel meer mogelijkheden voor als combinaties door het midden niet lukken.

Was het voetbal dat we in 14-15 onder Cocu speelden ook transitievoetbal? Want daarin kwam De Jong prima uit de verf. Dat de Jong zelf minder diepgang heeft is waar, maar hij kan wel anderen daarin ondersteunen door ballen vast te houden of door te koppen. Voor zwaardere wedstrijden waarin we naar verwachting zelf zouden worden teruggedrongen werd ook regelmatig gezegd dat we niets aan de Jong zouden hebben, maar hij heeft meermaals het tegendeel bewezen.

M.b.t. spel zonder bal praten we denk ik langs elkaar heen. Ik bedoelde bij balbezit tegenstander, dus als Schmidt van zijn spits verwacht dat hij druk zet. Daar is Luuk met zijn werklust uitermate geschikt voor toch? Ik denk dat jij doelde op balbezit PSV wanneer Schmidt misschien inderdaad liever een meer dynamische spits ziet.
Gebruikersavatar
Lorenzo von Matterhorn
Internationale topspeler
6
Berichten: 3047
Lid geworden op: 30 jan 2018
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Deze discussie heb ik vaker gelezen hier. Als ik zo vrij mag zijn dan zal ik mijn mening ook even geven, ondanks dat mijn tactisch voetbalverstand niet zo groot is als dat van jullie. Als de keuzemogelijkheden zijn 'Luuk' vs 'meevoetballend, wendbaar spitsje', dan kies ik voor de eerstgenoemde. Waarom? Je hebt een plan B. Bij een behendig spitsje verloopt plan A beter, maar plan B heb je niet. Tel daarbij op dat Luuk verder echt niet compleet nutteloos is. Hij heeft hier ooit anderhalf jaar nauwelijks gescoord en toch werd hij geroemd om zijn inbreng. Ook is het gemakkelijk om je onder druk uit te voetballen: Luuk is altijd aanspeelbaar. En de dode spelmomenten worden kansrijker en zijn kopkracht zou zelfs ook in verdedigend opzicht nuttig kunnen zijn.

PSV gaat Luuk natuurlijk niet halen, maar van mij mag ie komen, ook voor 5 miljoen.
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23353
Lid geworden op: 8 feb 2018

Luuk halen, bal voorslingeren en goals maken. Hops.
Noosa
Meervoudig international
6
Berichten: 1331
Lid geworden op: 26 okt 2017

Ardbeg schreef: 10 jan 2022, 23:48 Luuk halen, bal voorslingeren en goals maken. Hops.
Dat denk ik zo vaak als ik PSV weer zie worstelen tegen een ploeg die de bus geparkeerd heeft...
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

PSV90 schreef: 10 jan 2022, 22:50
Heruone schreef: 10 jan 2022, 13:19 Fysiek/kracht kan je inderdaad een voordeel geven. Sowieso is kracht een vrij handig aspect om te bezitten als spits. Ik ben het ook wel eens met je punt dat men zeker een aanspeelpunt kan gebruiken, alleen ik denk dat een aanspeelpunt tegenwoordig zo erg gemoderniseerd/ontwikkeld is dat het niet alleen meer betrekking heeft tot fysiek sterke spelers met kracht etc. (een beetje het doorsnee type beeld dat men vaak heeft). Ik denk dat een speler als Mertens ook redelijk als aanspeelpunt kan vertolken, alleen dan moet je het op een andere manier invullen. Idealiter zoek je natuurlijk een mix, iemand die wel mobiel, technisch en dynamisch is, maar die ook fysiek sterk is. Hlozek acht ik volstrekt onhaalbaar, maar dat is wel een dergelijk type speler. Of bijv. onze eigen Maxi Romero, die heeft daar ook de eigenschappen voor.
Kan het in zekere zin met je eens zijn. Tadic speelde voor Ajax Europees ook een aantal keer als (valse) spits en deed dat toen prima met name op basis van zijn techniek en geslepenheid. Of Mertens dat ook kan weet ik niet, maar bepaalde aspecten ervan kan hij natuurlijk nooit zo invullen als De Jong.

Maxi ben ik erg benieuwd naar, denk ook dat hij in potentie een hele goede spits kan zijn voor ons en inderdaad iemand die vrij compleet is. Maar voordat je daar op kan bouwen moet hij eerst eens een half seizoen fit blijven.
Tadic is inderdaad een goed voorbeeld. Hij vulde het bij Ajax redelijk compleet in, ook o.a. in zijn rol als aanspeelpunt. In principe is Romero je meest ideale spits. Of althans een vergelijkbaar type. Hij heeft een functionele techniek voor de kleine ruimte, hij kan een bal vasthouden, hij is mobiel, hij is redelijk snel, hij heeft diepgang, hij kan koppen, etc. Fofana past imo ook redelijk in dat profiel. Alleen eerstgenoemde moet echt topfit blijven over een langere periode, terwijl Fofana nog een lange weg te gaan heeft.
PSV90 schreef: 10 jan 2022, 22:50
Ik ben namelijk van mening dat een spits sowieso veelzijdiger moet zijn. Als aanspeelpunt kunnen fungeren is belangrijk, alleen je wilt ook andere kwaliteiten zien als diepgang etc. Zeker als je zo nadrukkelijk teert op het intensieve transitie voetbal van Schmidt. Ik denk ook dat men met de huidige spelers (Gakpo, Madueke, Götze en Doan) juist ook een spits met veel diepgang en off the ball movement kan gebruiken.

Ik denk zelf dat Luuk niet echt past in het spel zonder bal van Schmidt. En ik denk ook dat hij als aanspeelpunt niet uit de verf gaat komen, zolang men op eenzelfde manier blijft spelen (possessiespel over de grond en door het midden, snelle transities met diepgang). Daar liggen simpelweg zijn kwaliteiten niet. Zodra men meer door de lucht gaat spelen, is hij de meest ideale spits die je kan krijgen. Alleen ik vraag me af in hoeverre Schmidt daarin concessies doet, gezien het echt haaks op vrijwel heel zijn voetbalidee en achterliggend fundament staat.
In de praktijk zie ik ons vaak een tegenstander op de eigen helft vastzetten en vervolgens heel veel moeite hebben om daadwerkelijk gevaarlijk te worden. Met een speler als de Jong heb je daar gewoon veel meer mogelijkheden voor als combinaties door het midden niet lukken.

Was het voetbal dat we in 14-15 onder Cocu speelden ook transitievoetbal? Want daarin kwam De Jong prima uit de verf. Dat de Jong zelf minder diepgang heeft is waar, maar hij kan wel anderen daarin ondersteunen door ballen vast te houden of door te koppen. Voor zwaardere wedstrijden waarin we naar verwachting zelf zouden worden teruggedrongen werd ook regelmatig gezegd dat we niets aan de Jong zouden hebben, maar hij heeft meermaals het tegendeel bewezen.

M.b.t. spel zonder bal praten we denk ik langs elkaar heen. Ik bedoelde bij balbezit tegenstander, dus als Schmidt van zijn spits verwacht dat hij druk zet. Daar is Luuk met zijn werklust uitermate geschikt voor toch? Ik denk dat jij doelde op balbezit PSV wanneer Schmidt misschien inderdaad liever een meer dynamische spits ziet.
Ben ik mee eens, maar dat probleem heeft uiteraard meerdere redenen. PSV heeft bijv. moeite om Götze te vinden tussen de linies als gevolg van het feit dat het niet echt een middenvelder heeft die het spel kan verdelen en maken (hopelijk nu wel met Veerman). Dan krijg je ook makkelijker aanvallers in de 1vs1 als je het spel kan verleggen. Dat is iets waar PSV moeite mee heeft, terwijl die ruimtes er wel liggen. Verder biedt kopkracht of het feit dat je een bal kan voortslingeren natuurlijk een bepaalde uitweg. Alleen het is niet datgene waar Schmidt en waar eigenlijk velen moderne coaches op teren. Statisch is gebleken dat de kans op een goal bij de bal simpelweg voortslingeren significant kleiner is t.o.v. dat je bijv. verder combineert en komt tot een strakke lage teruggetrokken voorzet. Dat is een van de redenen waarom de halfspaces tegenwoordig zo nadrukkelijk overal naar voren komen.

Verder is natuurlijk uiteindelijk het doel van positiespel om je aanvallers in de 1vs1 of een overtal te krijgen voor een individuele actie of een voorzet. Ik weet niet of je wel eens samenvattingen kijkt van City, maar daarin zie je dat heel duidelijk in terug. En bij Ajax in principe ook, ook zonder Haller. Daarin heeft Luuk uiteraard zijn waarde, zeker met het hoofd. Alleen het vraagstuk zit hem vooral in heel die fase daarvoor en de gehele opbouw naar een dergelijke voorzet toe (vanuit een statisch kansrijke situatie, niet het simpelweg voortslingeren) en in hoeverre Luuk daarin als spits zijn aandeel kan leveren. En juist dat is tegenwoordig vrij belangrijk geworden, o.a. in 3e man combinaties waarbij je niet zonder een functionerend aanspeelpunt kan.

Cocu speelde inderdaad ook transitievoetbal, maar wel op een andere manier. Cocu zakte veel verder en lager in waardoor Luuk vaak automatisch de hoogste speler was. En bij het omschakelen werd er dan of lang op hem gespeeld om een tweede bal te winnen met daaromheen Wijnaldum als loper of in de diepte met Narsingh en Depay als diepgaande buitenspelers. Schmidt verovert hoger de bal en wilt ook hoger drukzetten, waarbij de spits zelf ook mee moet kantelen (zonale principes, terwijl Cocu op mandekking teerde) en daardoor vaak niet de hoogste speler is. Bovendien is de afstand tussen de hoogste speler (stel dat dit Luuk is) en de plek waar de bal verovert (moet) worden vaak kleiner waardoor een lange bal niet werkt en de ruimtes zijn kleiner doordat Schmidt echt nadrukkelijk ervoor kiest om te kantelen. Daarin zitten wel cruciale verschillen.

Ik ben het wel met je eens dat een speler idealiter ook over het fysieke vermogen moet beschikken en moet kunnen functioneren als aanspeelpunt. Alleen je zoekt ook nog heel veel andere kwaliteiten, o.a. mobiliteit, functionele techniek en ook verfijning in een iets wat kleinere ruimte bij ballen over de grond, iets wat Luuk je niet kan bieden. Ik denk dat je dan hetzelfde probleem krijgt als nu met Vinicius. Zahavi begint vaak te zwerven, terwijl Vinicius echt een puntspeler is. In principe staat Vinicius eigenlijk elke wedstrijd positioneel gezien precies op dezelfde positie/zone waar Luuk waarschijnlijk ook zou staan. En dat werkt bij Vinicius ook niet, ook deels doordat hij teveel aspecten mist in zijn spel. Terwijl Vinicius in principe ook een spits is die door de lucht bereikt kan worden (wel veel minder dan Luuk overigens) en dat gebeurd ook vrij weinig, simpelweg omdat dat niet het spelidee is van Schmidt.

Mbt spel zonder bal bedoel ik beide eigenlijk. Zijn werklust bestaat geen twijfel over, maar het pressing gedeelte van Schmidt teert wel met name op intensiteit en explosiviteit. Daar heb ik mijn twijfels bij. Over de werklust zelf hoort iig niemand überhaupt een twijfel te hebben. Luuk was de ondergewaardeerde koning van het maken van de vuile meters bij PSV.

Ter ondersteuning trouwens: Sevilla (tijdperk Luuk daar) maakt ongeveer evenveel pressures als PSV dit seizoen heeft gedaan in de EL (ook ongeveer evenveel in de final third). Vinicius maakt 13.9 pressures per 90 min, Luuk de Jong in zijn eerste seizoen maar liefst 15.7, in zijn tweede seizoen 13.8. Vinicius doet dat met een succesrate van 40%. Luuk met resp. 29.8% en 30.0%. Bij Vinicius zijn 8.71 pressures in the final third. Bij Luuk ligt dat resp. op 7.38 en 6.74. Het zijn natuurlijk rauwe cijfers en het is lastig om er een bepaalde valide conclusie aan te binden, maar het biedt anderzijds wel een bepaald inzicht bij het beeld. Luuk de Jong is inderdaad een knots en knots harde werker. Maar is werklust louter voldoende voor het (pressing spel) zonder bal? En is hij daarmee ook een geschikte speler? Dat zijn wmb ook wel twee key vragen die men moet stellen.

Verder om daarin ook even in te haken op [mention]Lorenzo von Matterhorn[/mention]. Zoals je zelf zegt is Luuk een fenomenaal goed plan B. Luuk is een speler met een gebruiksaanwijzing, maar daarbinnen is hij voor PSV de best mogelijk speler die je kan hebben. De vraag is: is Schmidt bereidt om daaraan aanpassingen te doen binnen zijn speelstijl? En zo nee, past hij dan binnen de speelstijl van Schmidt? Volgens mij is het antwoord op beide vragen redelijk kort en krachtig nee. Haal je Luuk als plan B speler, zou dat een geweldige move zijn wmb. Alleen dan heb je wel een eerste spits nodig en wordt Luuk tweede spits, want zoals ik het persoonlijk zie krijg (en hierboven ook benoem als reactie op [mention]PSV90[/mention]) krijg je ongeveer precies hetzelfde als nu met Vinicius.

En om trouwens nog een korte toevoeging te doen: ja, Luuk had inderdaad enorm veel waarde, ook in de periode dat hij niet scoorde. Maar laten we niet vergeten dat Cocu en van Bommel 5 jaar lang beide simpel gezegd een ouderwetse kick and rush lange bal op Luuk opbouw hebben gehanteerd (niks mis mee overigens) en een lange bal voorslingeren op Luuk zodra de bal op de flanken is. Doordat dat laatste niet werkte, werd PSV steeds afhankelijker van dat eerste. Het is niet gek dat Luuk nog steeds waarde had voor PSV, gezien vrijwel heel de tactiek op hem afgestemd was. Je kon feitelijk gewoon de kleedkamer binnenlopen en zeggen: alle ballen op Luuk. Dat is gewoon jarenlang het spelbeeld geweest.

En ook nog een tweede additionele toevoeging. Ik denk dat je met een de kleinerende toon van "een of ander wendbaar meevoetballend spitsje" nmi de discussie zo zwart-wit maakt dat Luuk de Jong vanuit die situatie altijd een meerwaarde heeft. De spitspositie moet alleen meer brengen dan wat louter het profiel type Luuk brengt, evenals het ook meer moet brengen dan louter een meevoetballend wendbaar spitsje. Dat is iets wat ik volgens mij ook heel duidelijk benoem als je jezelf een beetje had ingelezen in de discussie ;)
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

Ardbeg schreef: 10 jan 2022, 23:48 Luuk halen, bal voorslingeren en goals maken. Hops.
Hatseflats.
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15288
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Geniale goal. Dat kun je nog tien keer proberen en het mislukt elke keer. :D
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Thijs schreef: 12 jan 2022, 20:42 Geniale goal. Dat kun je nog tien keer proberen en het mislukt elke keer. :D
Videootje/gifje or it didn't happen
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Bakkertje01
Bankzitter
3
Berichten: 253
Lid geworden op: 4 nov 2020

:ketchup:
Gebruikersavatar
Götzmalho
Veelbelovend talent
2
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 aug 2021
Clubvoorkeur: PSV

Bakkertje01
Bankzitter
3
Berichten: 253
Lid geworden op: 4 nov 2020

https://streamff.com/v/2a3ddd
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26055
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Heurelho
Verbannen
2
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Ongelofelijk dat zoveel PSV supporters hem niet terug willen. Wat een held. Altijd terughalen als de kans er is. Echte leider. Totaal geen discussie.
Manolev25
Meervoudig international
4
Berichten: 1478
Lid geworden op: 11 sep 2019
Clubvoorkeur: PSV und der BVB

Enorm slecht verdedigd natuurlijk maar een echte spits weet wel precies waar 'ie moet lopen. 9 van de 10 spitsen had daar niet gelopen. Luuk kan een aantal dingen niet (goed), slim is 'ie zeker wel.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Tnx manne.

Luuk gaat Barca straks gewoon als HELD verlaten, zul je zien.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
SomaQan
Meervoudig international
3
Berichten: 1444
Lid geworden op: 4 nov 2020

Heurelho schreef: 12 jan 2022, 20:52 Ongelofelijk dat zoveel PSV supporters hem niet terug willen. Wat een held. Altijd terughalen als de kans er is. Echte leider. Totaal geen discussie.
Inderdaad echt onbegrijpelijk. En nee het komt niet door deze potjes dat we hem opeens terug zouden moeten willen. Luuk is veel beter dan Zahavi en Vincius en bovendien een PSV legende.
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7218
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

Luuk Legend
Gebruikersavatar
De Realist
Internationale topspeler
2
Berichten: 3609
Lid geworden op: 24 okt 2021
Seizoenkaart: Vak V

ShovingNE2 schreef: 12 jan 2022, 20:50
"Het is echt waar"

Gadverdamme wat denigrerend zeg. Doen alsof Luuk een melaatse is die nog net op zijn benen kan staan.

Heerlijk dat hij echt iedereen zijn mond snoertje! Luuk is een held.
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Luuk de Jong