Racisme & discriminatie in het voetbal

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2140 times
Been thanked: 1145 times

Keuken Kampioen Divisie seizoen 2018-2019

Bericht door J.B. » 19 nov 2019, 11:09

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Grasmat schreef:
18 nov 2019, 23:30
Juancho schreef:
18 nov 2019, 20:40
Sowieso hebben al die spelers, clubs en trainers en bonden een grote mond. Zolang het ze zelf niet gebeurt is het een schande en moet er in gegrepen worden en stappen ze van het veld als het zover komt. Maar als het dan zover is...

Ben benieuwd of Koeman, Depay en Gini het team ook meesleuren het veld af als we in de halve finale tegen Rusland spelen en Promes wordt uitgescholden. Dat ze dan die wedstrijd laten lopen met alle gevolgen van dien. Ik denk dat alles dan opeens anders ligt en er wel weer een ja maar van stal gehaald wordt.
Jup, is ook helaas waar. Zelfde als bij Engeland in Bulgarije vorige interlandperiode. Vooraf grote mond over van het veld stappen als er wat geroepen wordt en dan gebeurt het ook nog eens daadwerkelijk tijdens die wedstrijd en dan wordt het niet gedaan. Zo lang er nog belangen op het spel staan blijft het alleen bij stoere woorden.
Als er een club of team op het veld een statement maakt dan volgen er uiteindelijk meer. Borst had trouwens gisteren een goed punt in Pauw, waar hij stelde dat de meldplicht hier een lachertje is. En dat privacy ondergeschikt moet zijn als het gaat om de daders. We zijn echt veel te soft..
net mn game library geupdate... laat die lockdown maar komen.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 966 times
Been thanked: 1320 times

Bericht door ruuddevil » 19 nov 2019, 11:13

Ik ben benieuwd of Koeman en Wijnaldum zo’n grote waffel hebben als dit volgende week bij Barcelona of Feyenoord gebeurt.

Brael
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 181 times
Been thanked: 341 times

Bericht door Brael » 19 nov 2019, 11:48

J.B. schreef:
19 nov 2019, 11:09
Grasmat schreef:
Juancho schreef:
18 nov 2019, 20:40
Sowieso hebben al die spelers, clubs en trainers en bonden een grote mond. Zolang het ze zelf niet gebeurt is het een schande en moet er in gegrepen worden en stappen ze van het veld als het zover komt. Maar als het dan zover is...

Ben benieuwd of Koeman, Depay en Gini het team ook meesleuren het veld af als we in de halve finale tegen Rusland spelen en Promes wordt uitgescholden. Dat ze dan die wedstrijd laten lopen met alle gevolgen van dien. Ik denk dat alles dan opeens anders ligt en er wel weer een ja maar van stal gehaald wordt.
Jup, is ook helaas waar. Zelfde als bij Engeland in Bulgarije vorige interlandperiode. Vooraf grote mond over van het veld stappen als er wat geroepen wordt en dan gebeurt het ook nog eens daadwerkelijk tijdens die wedstrijd en dan wordt het niet gedaan. Zo lang er nog belangen op het spel staan blijft het alleen bij stoere woorden.
Als er een club of team op het veld een statement maakt dan volgen er uiteindelijk meer. Borst had trouwens gisteren een goed punt in Pauw, waar hij stelde dat de meldplicht hier een lachertje is. En dat privacy ondergeschikt moet zijn als het gaat om de daders. We zijn echt veel te soft..
Ik denk dat als de belangen groot zijn, veel clubs/landen niet van het veld durven lopen, omdat men niet zeker weet wat nu de gevolgen zijn. Verlies je de wedstrijd als je van het veld loopt? Wordt hij een andere keer uitgespeeld? Verliest de ploeg waarvan de supporters zich misdragen?

Het zou goed zijn als de bonden duidelijk aangeven dat ze clubs/landen steunen, als die van het veld lopen. Dan wordt het ook makkelijker om een dergelijk statement te maken.

NESTA

Bericht door NESTA » 19 nov 2019, 11:49

Natuurlijk niet. Even lekker meeliften met de heisa om vervolgens een hotel in Qatar te boeken waar ze nog snel de lijken van slaven aan het wegwerken zijn.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 nov 2019, 11:50

Brael schreef:
19 nov 2019, 11:48
J.B. schreef:
19 nov 2019, 11:09
Grasmat schreef:

Ik denk dat als de belangen groot zijn, veel clubs/landen niet van het veld durven lopen, omdat men niet zeker weet wat nu de gevolgen zijn. Verlies je de wedstrijd als je van het veld loopt? Wordt hij een andere keer uitgespeeld? Verliest de ploeg waarvan de supporters zich misdragen?

Het zou goed zijn als de bonden duidelijk aangeven dat ze clubs/landen steunen, als die van het veld lopen. Dan wordt het ook makkelijker om een dergelijk statement te maken.
Dan verlies je maar reglementair een wedstrijd. Mag de UEFA dat gaan uitleggen, waarom ze racisme dus blijkbaar toestaan. Dat gaan ze dus niet doen want dan moeten ze dus kleur bekennen qua belangen of moreel besef.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 19 nov 2019, 11:52

Makkelijk gezegd, bij pak 'em beet een halve finale van het EK, als je 10 minuten voor tijd met 2-0 voor staat. De UEFA kan zich dan achter de regels en de waarneming van de scheidsrechter scharen, en dat is niet geheel ten onrechte. Die regels zijn er niet voor niks.
Daarom zou een aanpassing van de regels helpen. Bij racisme dat door de scheidsrechter is geconstateerd, mag je reglementair van het veld lopen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 nov 2019, 11:55

Brael schreef:
19 nov 2019, 11:52
Makkelijk gezegd, bij pak 'em beet een halve finale van het EK, als je 10 minuten voor tijd met 2-0 voor staat. De UEFA kan zich dan achter de regels en de waarneming van de scheidsrechter scharen, en dat is niet geheel ten onrechte. Die regels zijn er niet voor niks.
Daarom zou een aanpassing van de regels helpen. Bij racisme dat door de scheidsrechter is geconstateerd, mag je reglementair van het veld lopen.
Nou is de kans op incidenten bij een groot tournooi qua FC Den Bosch praktijken (wat in de regel eigenlijk een halve amateurclub is met een iets te groot jasje aan) een stuk kleiner.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 19 nov 2019, 11:56

Waarom is de kans op incidenten daar kleiner?
Volgens mij is een EK voor veel hooligans een uitgelezen mogelijkheid om onder de nationale wetgeving (stadionverboden) uit te komen, en eens lekker te gaan rellen. Zoek voor de grap maar eens op hoe vaak het mis is gegaan tijdens het laatste EK.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 nov 2019, 11:59

Brael schreef:
19 nov 2019, 11:56
Waarom is de kans op incidenten daar kleiner?
Volgens mij is een EK voor veel hooligans een uitgelezen mogelijkheid om onder de nationale wetgeving (stadionverboden) uit te komen, en eens lekker te gaan rellen. Zoek voor de grap maar eens op hoe vaak het mis is gegaan tijdens het laatste EK.
Ik bedoel dat de controle en handhaving op een groot tournooi beter is geregeld dan een Eerste divisie potje.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 19 nov 2019, 12:01

Zegt weinig over de kans of er mensen oerwoudgeluiden gaan maken, lijkt me.
Anyhow, doet dat niks af aan mijn mening dat er gewoon regelgeving vanuit de UEFA moet komen, zodat voor iedereen duidelijk is wat de consequenties zijn als een ploeg van het veld loopt. Ik denk dat de onzekerheid nu veel ploegen tegenhoudt.

Desnoods de verantwoordelijkheid bij de scheidsrechter leggen, dat hij beide ploegen sommeert om te stoppen.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2324 times
Been thanked: 873 times

Bericht door Ren Höek » 19 nov 2019, 12:08

Zijn er tijdens EK's en/of WK's eigenlijk wedstrijden geweest waarin racisme duidelijk aanwezig was?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 nov 2019, 12:19

Ren Höek schreef:
19 nov 2019, 12:08
Zijn er tijdens EK's en/of WK's eigenlijk wedstrijden geweest waarin racisme duidelijk aanwezig was?
Als dat er al is doet de UEFA zn uiterste best dat niet in beeld te brengen..

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 92 times
Been thanked: 180 times

Bericht door grasveld » 19 nov 2019, 13:30

Als je een stadion hebt van 40.000 mensen of iets dergelijks, denk ik er dat altijd wel 2000 mensen zijn die racistische dingen roepen of geluiden maken. Niet dat het perse racisten zijn. Gewoon domme idioten die teveel gezopen en/of gesnoven hebben.

Uiteraard niet goed te praten, maar het gebeurt nou eenmaal. Waar mogelijk aanpakken en een lang stadionverbod geven.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1209 times
Been thanked: 911 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 19 nov 2019, 14:19

TWEEDUIZEND! Hopelijk is dat wat pessimistisch ingeschat :lol:

Ren Höek schreef:
19 nov 2019, 12:08
Tijdens WK's niet meer hoor, die houden we tegenwoordig in totalitaire staten waar de buitenlanders ruimschoots vóór aanvang van het tournooi uit de weg geruimd worden, dan zijn de fans even verzadigd tijdens het tournooi :P

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 19 nov 2019, 14:35

grasveld schreef:
19 nov 2019, 13:30
Als je een stadion hebt van 40.000 mensen of iets dergelijks, denk ik er dat altijd wel 2000 mensen zijn die racistische dingen roepen of geluiden maken. Niet dat het perse racisten zijn. Gewoon domme idioten die teveel gezopen en/of gesnoven hebben.

Uiteraard niet goed te praten, maar het gebeurt nou eenmaal. Waar mogelijk aanpakken en een lang stadionverbod geven.
Dus zondag lopen we het risico dat 1750 van de 35 000 mensen in het stadion zoiets gaan doen? :?:
Op welk onderzoek zijn deze "feiten" gebaseerd?
Over feiten gesproken;
in het ED van vandaag staat een prima stuk van een Azie correspondent over Qatar . Het geeft aan waarom PSV daar niets te zoeken heeft.
Misschien ook nuttig om te lezen voor Wijnaldum, Koeman en nog wat lieden met een selectieve grote mond over "Den Bosch".

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 nov 2019, 14:39

grasveld schreef:

Ook is het zo dat er een verschil is tussen een paar honderd man die iets roepen met een 40.000 bezoekers in het stadion dan 50 man met 1200 bezoekers in het stadion. Het een valt net ff iets meer op natuurlijk.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 19 nov 2019, 14:40

Je moet ook wel een beetje oppassen dat dit niet te ver doorgetrokken wordt.
Als er in een land dingen misgaan, moet dat maar meteen betekenen dat je in dat hele land niet meer moet gaan voetballen?
In elk land gaan er dingen mis (uiteraard in het ene land veel meer dan in het andere, maar toch), dus waar trek je dan de grens.

Ik vind het een mooie grens als je niet speelt als er in het stadion waar je speelt, racistische uitingen te zien/horen zijn. Om maar meteen ergens niet te spelen als er in dat land dingen misgaan, is wel weer 4 bruggen verder als je het mij vraagt.

grasveld
Nationale topspeler

Bericht door grasveld » 19 nov 2019, 14:41

tirzah schreef:
19 nov 2019, 14:35
grasveld schreef:

Dus zondag lopen we het risico dat 1750 van de 35 000 mensen in het stadion zoiets gaan doen? :?:
Op welk onderzoek zijn deze "feiten" gebaseerd?
Over feiten gesproken;
in het ED van vandaag staat een prima stuk van een Azie correspondent over Qatar . Het geeft aan waarom PSV daar niets te zoeken heeft.
Misschien ook nuttig om te lezen voor Wijnaldum, Koeman en nog wat lieden met een selectieve grote mond over "Den Bosch".
Nulletje teveel (hoop ik). Maar inderdaad, in ieder stadion zitten mensen die dergelijke dingen roepen en doen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 nov 2019, 14:44

Brael schreef:
19 nov 2019, 14:40
Je moet ook wel een beetje oppassen dat dit niet te ver doorgetrokken wordt.
Als er in een land dingen misgaan, moet dat maar meteen betekenen dat je in dat hele land niet meer moet gaan voetballen?
In elk land gaan er dingen mis (uiteraard in het ene land veel meer dan in het andere, maar toch), dus waar trek je dan de grens.

Ik vind het een mooie grens als je niet speelt als er in het stadion waar je speelt, racistische uitingen te zien/horen zijn. Om maar meteen ergens niet te spelen als er in dat land dingen misgaan, is wel weer 4 bruggen verder als je het mij vraagt.
Als je zo gaat denken is het einde zoek. Buiten dat, zodra er een WK of EK begint in een `fout` land zijn we allemaal de smetjes vergeten en gaat het gewoon weer over voetbal. Ik heb ooit Sagan wel eens horen zeggen dat hij niet meer in de `woestijn` wilde fietsen. Totdat er een jaar later een dikke cheque klaar lag. Die is dus gewoon weer naar de `woestijn` gegaan.

Money talks. En dat is het. Moreel besef is te koop. Business is business.

grasveld
Nationale topspeler

Bericht door grasveld » 19 nov 2019, 14:45

J.B. schreef:
19 nov 2019, 14:39
grasveld schreef:

Ook is het zo dat er een verschil is tussen een paar honderd man die iets roepen met een 40.000 bezoekers in het stadion dan 50 man met 1200 bezoekers in het stadion. Het een valt net ff iets meer op natuurlijk.
Volledig mee eens, zo is het natuurlijk ook gewoon. Ik weet zeker dat er in ieder stadion en bij IEDERE wedstrijd racistische dingen geroepen worden. Maar op zo'n kleine schaal als bij Den Bosch valt het natuurlijk meteen op.

Tijdens PSV-Ajax zullen er ook genoeg van dergelijke dingen gezegd worden. Stel Bergwijn scoort, dan zullen een aantal eenlingen in het Ajax tenue ook dingen roepen als 'K neger'. Alleen als 50 mensen zoiets roepen in een stadion met 45.000 mensen, dan wordt dat natuurlijk nooit opgepikt.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 nov 2019, 14:49

grasveld schreef:
19 nov 2019, 14:45
J.B. schreef:
19 nov 2019, 14:39
grasveld schreef:

Volledig mee eens, zo is het natuurlijk ook gewoon. Ik weet zeker dat er in ieder stadion en bij IEDERE wedstrijd racistische dingen geroepen worden. Maar op zo'n kleine schaal als bij Den Bosch valt het natuurlijk meteen op.

Tijdens PSV-Ajax zullen er ook genoeg van dergelijke dingen gezegd worden. Stel Bergwijn scoort, dan zullen een aantal eenlingen in het Ajax tenue ook dingen roepen als 'K neger'. Alleen als 50 mensen zoiets roepen in een stadion met 45.000 mensen, dan wordt dat natuurlijk nooit opgepikt.
Onze supportersgroep is absoluut niet roomser dan de paus trouwens als het daar om gaat.

Juancho
Legende
Has thanked: 481 times
Been thanked: 749 times

Bericht door Juancho » 19 nov 2019, 14:59

Wat ik trouwens nog erger vind is dat medespelers, spelers van de tegenstanders en zelfs trainers een speler proberen over te halen om toch op het veld te blijven staan. Daarmee geef je dus al aan dat je het maar moet accepteren. Het zijn allemaal slappe zakken die niet als een eenheid gezamenlijk van het veld durven af te stappen.

grasveld
Nationale topspeler

Bericht door grasveld » 19 nov 2019, 15:01

Klopt. Het is gewoon een gegeven dat er bij iedere 10.000 mensen wel 1-10 mensen (of zo) zit die een steekje los hebben. Drugsgebruik en veel alcohol; dan komt het primitieve in een mens al gauw naar boven. Wil niet meteen zeggen dat ze racistisch zijn, maar racistische uitingen worden wel degelijk gemaakt.

Gelukkig zijn de middelen voorhanden om deze mensen op te sporen. Gewoon stadionverbod geven en een geldboete.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 nov 2019, 15:07

grasveld schreef:
19 nov 2019, 15:01
Klopt. Het is gewoon een gegeven dat er bij iedere 10.000 mensen wel 1-10 mensen (of zo) zit die een steekje los hebben. Drugsgebruik en veel alcohol; dan komt het primitieve in een mens al gauw naar boven. Wil niet meteen zeggen dat ze racistisch zijn, maar racistische uitingen worden wel degelijk gemaakt.
Dat ligt eraan wat voor drugs. XTC uitdelen en iedereen is lief voor elkaar (heb ik uiteraard van horen zeggen :roll: )

Gestelnaar
Basisspeler
Clubvoorkeur: Philips Sport Vereniging
Has thanked: 164 times
Been thanked: 123 times

Bericht door Gestelnaar » 19 nov 2019, 15:08

PCGC schreef:
17 nov 2019, 20:48
Heeft iemand die bij de wedstrijd was en onpartijdig is, gereageerd met wat er precies gebeurd is?
Den Bosch zegt dat er niks is gebeurd, de speler zegt van wel en iedereen op social media die er niet bij waren hebben ook al een mening.

Kan er iemand die daar onpartijdig was geen duidelijkheid geven? Dan kan je de club pas aanpakken imho.
Bij het gebrek aan wedstrijden van onze eigen club ben ik op een seizoenskaart van een maat meegegaan naar de wedstrijd van FC Den Bosch. Omdat het voetbal me daar totaal niet boeit heb ik daar voornamelijk bier gedronken en op de randzaken gelet (wat mij betreft dus erg onpartijdig ;))

Tot het moment van staken is er niets racistisch gezongen vanaf de tribune. Wel werden er sinterklaas liedjes gezongen. Dat was ook best begrijpelijk, daar er een 4 tal zwarte pieten met strooigoed de tribunes op- en afgingen. Wellicht dat er een aantal personen dicht bij het veld de betreffende speler wat toegewenst hebben. Massaal was het echter niet en dat wordt nu wel geschetst in de media. Na het moment van staken zullen er vast diverse verwensingen naar zijn hoofd geslingerd zijn, maar dat is niet anders/erger dan bij andere clubs.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb helemaal niets met die club, maar het geschetste beeld in de media is nu dat er massaal oerwoudgeluiden vanaf de tribune kwamen. En dat is niet waar.

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Bericht door RaJitsu » 19 nov 2019, 15:29

koetje schreef:
18 nov 2019, 19:58
RaJitsu schreef:
18 nov 2019, 14:42

Ik heb dit ook gezien en twijfelde daardoor eraan of het inderdaad een Hitlergroet is. Aan de andere kant, wat voor gebaar is het dan? Een weggooi-gebaar maak je zo niet immers?
100% een wegwerpgebaar. De hand heeft tot het allerlaatst nog een vloeiende beweging.

Doet verder niks af van de overige gebeurtenissen.
Een wegwerpgebaar stopt niet zomaar en de horizontale positie van de hand is ook niet logisch. Dus die 100% ben ik niet met je eens. Maar goed, is verder ook niet zo belangrijk.

Het is iig goed dat Den Bosch uiteindelijk zelf ook toegeeft dat het gebeurd is op basis van getuigenissen van de eigen spelers. Al is het wel typisch dat ze het lang hebben proberen te ontkennen en pas nav de ophef nu opeens de zaak serieus zijn gaan nemen. Hetzelfde geldt voor de trainer Erik van de Ven die met Moreira is gaan praten. Mensen roepen nu dat fouten altijd gemaakt kunnen worden, maar zo lastig was het niet om gewoon op de juiste manier te reageren. Voor zowel Van de Ven als de clubleiding.

Gesloten