Racisme & discriminatie in het voetbal

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
Brael
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 181 times
Been thanked: 343 times

Keuken Kampioen Divisie seizoen 2018-2019

Bericht door Brael » 18 nov 2019, 09:26

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ben het met @ShovingNE2 eens, die Hitlergroet is een soort wegwerpgebaar met de backhand, dit is geen Hitlergroet.
Uiteraard moet ik er meteen bij zeggen dat racisme, Hiterlgroeten en al dat soort dingen natuurlijk niet kunnen en streng bestraft moeten worden, maar laten we aub wel oppassen voordat we mensen op Twitter etc. aan de schandpaal gaan nagelen. Ik zag zelfs Hugo Borst in zijn column al over deze man praten. Je zult maar met je hoofd overal op sociale media staan met het labeltje racist of neonazi om je nek, omdat je net op het verkeerde moment een verkeerde beweging maakt, die ook nog door iedereen verkeerd wordt uitgelegd.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 370 times
Been thanked: 704 times

Bericht door PCGC » 18 nov 2019, 09:33

Hij deed het wel 2x he....en als ik een wegwerpgebaar maak dan doe ik dat altijd bovenhands (met de hand naar beneden slaan).
Maar goed, ben het met je eens dat zoiets wel bewezen moet worden (net als de oerwoudgeluiden), voordat mensen hard aangepakt worden.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 968 times
Been thanked: 1323 times

Bericht door ruuddevil » 18 nov 2019, 09:34

PCGC schreef:
18 nov 2019, 08:18
Sensation schreef:
18 nov 2019, 07:59
Het feit dat de scheidsrechter het ook hoorde en daarom richting de vierde man ging om er wat van te laten zeggen, is geen objectieve getuige?
De scheidsrechter staakte de wedstrijd omdat de speler van Excelsior TE emotioneel was om verder te spelen. (Ik geloof dus ook dat ie dit niet verzint), niet omdat ie de geluiden ook gehoord heeft.

"Ik hoorde vanuit het Excelsior-kamp dat de nummer achttien emotioneel was, vanwege de dingen die naar hem geroepen werden’, lichtte scheidsrechter Gerrits toe bij FOX Sports. ‘Ik heb daarop besloten de wedstrijd stil te leggen. Na overleg in de catacomben zijn we toch weer begonnen. Ik heb de keuze bij Excelsior gelegd. Zij wilden verder. Ik hoop dat het nu stopt’, aldus Gerrets."

Bron: Fox Sports
Exact, ik twijfel er ook niet aan dat de speler dingen naar zijn hoofd geslingerd heeft gekregen. Maar wat er nou echt is gebeurd...

Grasmat
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: P.S.V.
Has thanked: 623 times
Been thanked: 428 times

Bericht door Grasmat » 18 nov 2019, 09:56

ruuddevil schreef:
18 nov 2019, 09:34
PCGC schreef:
18 nov 2019, 08:18
Sensation schreef:
18 nov 2019, 07:59
Het feit dat de scheidsrechter het ook hoorde en daarom richting de vierde man ging om er wat van te laten zeggen, is geen objectieve getuige?
De scheidsrechter staakte de wedstrijd omdat de speler van Excelsior TE emotioneel was om verder te spelen. (Ik geloof dus ook dat ie dit niet verzint), niet omdat ie de geluiden ook gehoord heeft.

"Ik hoorde vanuit het Excelsior-kamp dat de nummer achttien emotioneel was, vanwege de dingen die naar hem geroepen werden’, lichtte scheidsrechter Gerrits toe bij FOX Sports. ‘Ik heb daarop besloten de wedstrijd stil te leggen. Na overleg in de catacomben zijn we toch weer begonnen. Ik heb de keuze bij Excelsior gelegd. Zij wilden verder. Ik hoop dat het nu stopt’, aldus Gerrets."

Bron: Fox Sports
Exact, ik twijfel er ook niet aan dat de speler dingen naar zijn hoofd geslingerd heeft gekregen. Maar wat er nou echt is gebeurd...
Dan is er toch gebeurd wat er in je zin daarvoor staat, als je er niet aan twijfelt?

Zo moeilijk is het ook niet. Die jongen is racistisch bejegend door het debiele deel van de aanhang van Den Bosch. Daar moet die club gewoon zoals normaal is voor boeten en aan de knvb de taak om te onderzoeken hoe zwaar het was en wat een geschikte straf is. Maar met fopstraffen krijg je dit de stadions niet uit, dat lijkt me ook duidelijk. Als je het überhaupt al de stadions uit krijgt, want hersenloze hooligans hou je helaas altijd.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 18 nov 2019, 10:03

PCGC schreef:
18 nov 2019, 09:33
Hij deed het wel 2x he....en als ik een wegwerpgebaar maak dan doe ik dat altijd bovenhands (met de hand naar beneden slaan).
Maar goed, ben het met je eens dat zoiets wel bewezen moet worden (net als de oerwoudgeluiden), voordat mensen hard aangepakt worden.
Ik weet niet hoe relevant het is of je het 1x of 2x doet...?
Ja, het was een soort lui wegwerpgebaar. Hij had zijn armen over elkaar en was te lui om een fatsoenlijk wegwerpgebaar te maken, dus het werd een soort backhand. Maar hier zat echt geen Hitlergroet in.

Wat betreft de oerwoudgeluiden en andere meer specifieke verwensingen, dat moet inderdaad bewezen worden, maar dat is wel gigantisch lastig. Dan moet je het vaak van getuigen hebben die hun verhaal willen doen. Daders komen daarom vaak weg met dit soort fratsen. Je ziet in dit geval dat de speler in kwestie na een duel aan de zijlijn wat woorden naar zijn hoofd geslingerd krijgt van een paar Den Bosch fans die daar langs de boarding staan. Wat er precies gezegd wordt, is niet duidelijk (het zal ongetwijfeld niet netjes zijn wat daar gezegd wordt, ook gelet op de lichaamstaal van de Den Bosch fans), maar wat wel duidelijk is, is dat de speler van Excelsior hierna volledig over zijn toeren is.

zondagintzuiden
Bankzitter
Has thanked: 68 times
Been thanked: 40 times

Bericht door zondagintzuiden » 18 nov 2019, 10:10

Kijk, dat je oerwoudgeluiden hoort als supporters andere geluiden maken, daar kan ik me nog IETS bij voorstellen. Ik ken wat mensen die bij Fortuna komen en daar schreeuwt het hele stadion "Ciss Ciss Ciss Ciss" als die aan een actie begint. Ik vond dat op tv klinken als gejoel, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Maar goed, ik zeg alleen maar dat het kán he.
Daarentegen kun je niets mishoren aan "k-neger", "k-zwarte" en "k-katoenplukker". Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een speler dat verzint.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 18 nov 2019, 10:16

Mee eens. Maar de vraag nu is: wat doe je eraan, en hoe ga je ermee om?

Mogelijk is de speler in kwestie de enige geweest die het gehoord heeft. Ga je dan als scheidsrechtersteam op de constatering van 1 speler af? Moet je een wedstrijd stilleggen op basis van de constatering en emotie van 1 speler? Moet je een onderzoek instellen op basis van de constatering en emotie van 1 speler?

Als je dit probleem wil uitbannen, moet je natuurlijk alles zo goed mogelijk onderzoeken. Maar de mogelijkheden om zaken echt te bewijzen en van daaruit te bestraffen, zijn dan zeer, zeer beperkt.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 18 nov 2019, 11:02

Ik weet dat ze bij PSV zulke goede camera's hebben dat ze (evt. met behulp van liplezers) prima kunnen zien wat iemand zachtjes zegt tegen zijn buurman. Leuzen naar een speler/scheidsrechter is helemaal een eitje.

Ik weet niet hoe de camera's bij Den Bosch zijn.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1256 times
Been thanked: 2117 times

Bericht door Maikel_91 » 18 nov 2019, 11:02

Brael schreef:
18 nov 2019, 10:03
PCGC schreef:
Ja, het was een soort lui wegwerpgebaar. Hij had zijn armen over elkaar en was te lui om een fatsoenlijk wegwerpgebaar te maken, dus het werd een soort backhand. Maar hier zat echt geen Hitlergroet in.

Zal wel een Duitse 1940 manier van het wegwerpgebaar zijn dan. Nog nooit iemand z'n arm plus hand zo gestrekt zien houden bij een wegwerpgebaar. Tot 2x toe.

Ik vind dit soort gebagatelliseer net zo kwalijk als het gebaar zelf. Hoe duidelijk wil je 't nog hebben? Het staat op beeld?!

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 18 nov 2019, 11:15

Maikel_91 schreef:
18 nov 2019, 11:02
Brael schreef:
PCGC schreef:

Zal wel een Duitse 1940 manier van het wegwerpgebaar zijn dan. Nog nooit iemand z'n arm plus hand zo gestrekt zien houden bij een wegwerpgebaar. Tot 2x toe.

Ik vind dit soort gebagatelliseer net zo kwalijk als het gebaar zelf. Hoe duidelijk wil je 't nog hebben? Het staat op beeld?!
Kijk even deze post van Shoving terug.
Overigens wil ik niks bagatelliseren. Als iemand foute dingen doet, moet hij bestraft worden. Maar dat is met deze Hitlergroet gewoon niet het geval.
ShovingNE2 schreef:
18 nov 2019, 07:05
(...)

Er wordt trouwens geen Hitlergroet gebracht: hieronder het bewijs.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 18 nov 2019, 11:15

En die foto van Willy dan hier in de topic? Dat staat toch ook op beeld?

zondagintzuiden
Bankzitter
Has thanked: 68 times
Been thanked: 40 times

Bericht door zondagintzuiden » 18 nov 2019, 11:18

Maikel_91 schreef:
Brael schreef:
PCGC schreef:

Maar het is volgens mij meer een weg-duw gebaar. Alsof je iets 'wegwuift', als je snapt wat ik bedoel. Nu ik erover nadenk ik het zo'n zelfde beweging als scheidsrechters vaak maken tegen protesterende spelers. In de trant van "weg met je gemekker". Ik probeer het absoluut niet goed te praten, maar zo komt het op bewegend beeld wel op mij over.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 18 nov 2019, 11:20

Overigens is de armbeweging van een Hitlergroet an sich niet strafbaar, dat wordt het pas als er kwetsende leuzen bij geroepen worden. Maar dat geheel terzijde.

Maikel_91
Site Admin

Bericht door Maikel_91 » 18 nov 2019, 11:21

Vind het een hele bijzondere manier van een wegwerpgebaar. Zal wel een speciale Bosche manier zijn.

Het is van de zotte dat dit soort discussies überhaupt nog een ding zijn. Allemaal wijzen naar hoe schandalig het is in Italië en Bulgarije. Maar blijkbaar zijn we in Nederland geen haar beter.

@PCGC totaal andere context plus bewegend beeld tegenover foto. Onrelevant.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 18 nov 2019, 11:22

Maikel_91 schreef:
18 nov 2019, 11:21
Vind het een hele bijzondere manier van een wegwerpgebaar. Zal wel een speciale Bosche manier zijn.
Wegwerpgebaar, wegwuifgebaar (denk dat dat de lading nog beter dekt inderdaad), noem het zoals je wil. Maar een Hitlergroet is het niet.
Maikel_91 schreef:
Het is van de zotte dat dit soort discussies überhaupt nog een ding zijn. Allemaal wijzen naar hoe schandalig het is in Italië en Bulgarije. Maar blijkbaar zijn we in Nederland geen haar beter.
Wat een flauwekul. Iedereen zegt hier dat ze tegen racisme zijn en dat daar hard tegen moet worden opgetreden. Maar als iemand onterecht beschuldigd wordt van een Hitlergroet, moet dat wel gewoon gezegd kunnen worden. Om dan maar meteen naar Bulgarije te wijzen, is inhoudelijk niet bijster sterk.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 18 nov 2019, 11:32

PCGC schreef:
Ik weet dat ze bij PSV zulke goede camera's hebben dat ze (evt. met behulp van liplezers) prima kunnen zien wat iemand zachtjes zegt tegen zijn buurman. Leuzen naar een speler/scheidsrechter is helemaal een eitje.

Ik weet niet hoe de camera's bij Den Bosch zijn.
Binnenkort staan supporters met hun hand voor hun mond leuzen te scanderen naar het veld..... Ik zie het serieus nog gebeuren.

Maikel_91
Site Admin

Bericht door Maikel_91 » 18 nov 2019, 11:36

Brael schreef:
18 nov 2019, 11:22
Maikel_91 schreef:
Wegwerpgebaar, wegwuifgebaar (denk dat dat de lading nog beter dekt inderdaad), noem het zoals je wil. Maar een Hitlergroet is het niet.
Maikel_91 schreef:
Wat een flauwekul. Iedereen zegt hier dat ze tegen racisme zijn en dat daar hard tegen moet worden opgetreden. Maar als iemand onterecht beschuldigd wordt van een Hitlergroet, moet dat wel gewoon gezegd kunnen worden. Om dan maar meteen naar Bulgarije te wijzen, is inhoudelijk niet bijster sterk.
Heb 't over Nederland in z'n algemeenheid.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 18 nov 2019, 11:39

Ok, dat is een ander verhaal. Het kwam op mij over alsof je het over de mensen had die een Hitlergroet proberen goed te praten. Ik geloof niet dat ik iemand dat hier zie doen. Ik zie alleen een (behoorlijk) aantal mensen die hier geen Hitlergroet in zien.

Overigens denk ik niet dat het hier op zo'n zelfde schaal gebeurt (en goedgepraat wordt) als in Italie of Bulgarije, maar dat maakt het fenomeen an sich natuurlijk niet minder erg.
Laatst gewijzigd door Brael op 18 nov 2019, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

StratumZuid
Nationale topspeler
Has thanked: 1453 times
Been thanked: 476 times

Bericht door StratumZuid » 18 nov 2019, 11:39

Idd Maikel, we glijden ver af door de rechtse polarisatie
In Philips blauw St.Joris den draak doorstekende, alles van goud.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 18 nov 2019, 11:42

Brael schreef:
18 nov 2019, 09:26
Ben het met @ShovingNE2 eens, die Hitlergroet is een soort wegwerpgebaar met de backhand, dit is geen Hitlergroet.
Uiteraard moet ik er meteen bij zeggen dat racisme, Hiterlgroeten en al dat soort dingen natuurlijk niet kunnen en streng bestraft moeten worden, maar laten we aub wel oppassen voordat we mensen op Twitter etc. aan de schandpaal gaan nagelen. Ik zag zelfs Hugo Borst in zijn column al over deze man praten. Je zult maar met je hoofd overal op sociale media staan met het labeltje racist of neonazi om je nek, omdat je net op het verkeerde moment een verkeerde beweging maakt, die ook nog door iedereen verkeerd wordt uitgelegd.
Dit is het meest zinnige wat ik tot nu toe gelezen heb over dit incident.
Prima dat je stelt dat dit soort wangedrag flink aangepakt moet worden. Daar ben ik het volledig mee eens.
Nog beter je opmerking dat we moeten oppassen voor de trend om alles en iedereen zonder veel feitenkennis meteen aan de schandpaal te nagelen wat via twitter en dergelijke tegenwoordig massaal schijnt te gebeuren en waar zelfs Hugo Borst in een dagbladcolumn vrolijk aan meedoet.
Er is niet veel veranderd qua menselijke beschaving , lijkt het, sinds iemand letterlijk in de schandpaal gezet werd en rotte eieren en tomaten naar zich toe gegooid kreeg.

Grasmat
Nationale topspeler

Bericht door Grasmat » 18 nov 2019, 11:47

Brael schreef:
18 nov 2019, 11:22
Maikel_91 schreef:
Nee dat geloof ik ook niet, met de bewegende beelden bekeken erbij.

Ik las dat de trainer van Den Bosch niet thuis heeft geslapen vanwege bedreigingen aan zijn adres. Dat slaat dan ook weer te ver aan de andere kant door. Maar dat lijkt de trant van maatschappelijke duscussies te zijn tegenwoordig: alleen maar extremen, beide kanten op.

Ik hoop los van dat alles dat de KNVB duidelijke beelden kan krijgen en dat de juiste daders, en de club, gestraft worden.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 18 nov 2019, 12:03

Grasmat schreef:
18 nov 2019, 11:47

Ik hoop los van dat alles dat de KNVB duidelijke beelden kan krijgen en dat de juiste daders, en de club, gestraft worden.
Dat de juiste daders gestraft worden hoop ik ook.
Maar waarom wil je de club ook aanpakken? Hebben het bestuur en al die andere supporters volgens jouw "informatie" dan ook mee staan schreeuwen?
Als de club ook wordt gestraft hoop ik dat ze gauw ook zo'n grote ophef gaan maken over wat er wekelijks in Vak F in de Arena en in vak S in de Kuip geroepen wordt.
Ik neem aan dat je het daarmee eens kunt zijn?

Juancho
Legende
Has thanked: 482 times
Been thanked: 750 times

Bericht door Juancho » 18 nov 2019, 12:06

Omdat de club verantwoordelijk is voor wat er in het stadion gebeurt. Blijkbaar is het je even ontgaan dat ze in Amsterdam en Rotterdam al tijden problemen hebben met al die geldboetes die men moet betalen vanwege wangedrag van eigen fans...

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 968 times
Been thanked: 1323 times

Bericht door ruuddevil » 18 nov 2019, 12:11

Exact tirzah, dat is precies wat ik bedoel. Maikel haalt meteen het hele land erbij, dat is precies de hysterie die we kunnen missen als kiespijn.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 917 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 nov 2019, 12:14

Grasmat schreef:
Ik las dat de trainer van Den Bosch niet thuis heeft geslapen vanwege bedreigingen aan zijn adres. Dat slaat dan ook weer te ver aan de andere kant door. Maar dat lijkt de trant van maatschappelijke duscussies te zijn tegenwoordig: alleen maar extremen, beide kanten op.
Klopt maar ik zou dat geen maatschapelijke discussie willen noemen... een hele kleine groep hondekoppen heeft door het bestaan van social media opeens de mogelijkheid om de toon te domineren en doet dat ook. Het idee dat zij representatief zijn voor wat de gemiddelde Nederlander denkt is totale onzin.

Er is wat dat betreft ook eigenlijk niks veranderd, deze figuren hoorde je vroeger alleen gewoon niet buiten de huiskamer, de kroeg of de kantine.

Grasmat
Nationale topspeler

Bericht door Grasmat » 18 nov 2019, 12:21

tirzah schreef:
18 nov 2019, 12:03
Grasmat schreef:

Dat de juiste daders gestraft worden hoop ik ook.
Maar waarom wil je de club ook aanpakken? Hebben het bestuur en al die andere supporters volgens jouw "informatie" dan ook mee staan schreeuwen?
Als de club ook wordt gestraft hoop ik dat ze gauw ook zo'n grote ophef gaan maken over wat er wekelijks in Vak F in de Arena en in vak S in de Kuip geroepen wordt.
Ik neem aan dat je het daarmee eens kunt zijn?
Zie Juancho's reactie, daar ga ik in mee. Los daarvan: de officiële reactie vanuit FC Den Bosch was bagatelliserend en ontkennend. Bang voor de eigen supporters, net als bij Feyenoord. Dat mag van mij bestraft worden ja.

Gesloten