Covid-19

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Gesloten
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Volgens mij is er hier niemand die dat beweert dat horeca sluiten net zoveel effect heeft, hoe kom je daarbij? Maar dat de zorg vastloopt komt ook niet door de scholen maar vooral omdat er te weinig mensen gevaccineerd zijn. We zullen een structurele oplossing moeten vinden, met 2G of vaccinatieplicht voor bepaalde groepen dat kan een moeilijk punt zijn maar anders houdt je dit beleid omdat het super complex is, even 3 weken lockdown, alsof het niets is.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Het is natuurlijk wel krom. De zorg loopt vast doordat het virus te snel rond kan gaan, en doordat er te veel mensen nog bevattelijk zijn voor een ziekenhuisopname. Dus wat kun je dan doen? Ofwel de mensen aanpakken bij wie het virus snel rond gaat (ongevaccineerde jongeren), ofwel de mensen die vatbaar zijn om in het ziekenhuis te belanden, streng beperken (ongevaccineerden en ouderen).

Maar we doen allebei niet. We komen met algemene maatregelen waar voornamelijk de mensen die in geen van beide doelgroepen vallen, de dupe zijn. Ok, met de horeca tref je nog enigszins een doelgroep, namelijk een deel van de jongeren.
Laatst gewijzigd door Brael op 19 nov 2021, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Dat doen we wel, met het idee om 2G in te voeren. OOstenrijk pakt door, 3 weken dicht en daarna blijft dat gelden voor ongevaccineerden en... algemene vaccinatieplicht.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Met een idee doen we nog helemaal niks he. We zijn mogelijk van plan om iets te doen, maar de huidige maatregelen (een beperking van de horeca voor iedereen, dichte stadions voor iedereen, niet mogen komen kijken als zoon of dochter aan het sporten is) doen eigenlijk heel iets anders.
Laatst gewijzigd door Brael op 19 nov 2021, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14376
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

[mention]Op weg naar nr 25[/mention] Plicht? Grapje neem ik aan :lol:
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

deninho32 schreef: 19 nov 2021, 10:15 @Op weg naar nr 25 Plicht? Grapje neem ik aan :lol:
Nee hoor: https://liveblog.tt.com/414/coronavirus ... 0656ca216f
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14376
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Ze leren het ook nooit hè die Oostenrijkers :lol:. Ik vind dat Nederland mensen die dat niet willen politiek asiel zou moeten verlenen, dit kan echt niet.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Haha, ze zijn in ieder geval het eerste EU land, maar er gaan er meer volgen vermoed ik zo.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

deninho32 schreef: 19 nov 2021, 10:20 Ze leren het ook nooit hè die Oostenrijkers :lol:. Ik vind dat Nederland mensen die dat niet willen politiek asiel zou moeten verlenen, dit kan echt niet.
Want jij vindt het niet willen vaccineren een politieke keuze?
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14376
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Ik vind zo'n verplichting een schending van de mensenrechten.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Overigens komt dit van een blog op een wintersportsite, mijn collega uit Wenen weet van niets, dus zolang er niets bevestigd is :)

En daar is het: https://nos.nl/liveblog/2406202-oostenr ... uurwerkbod
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

deninho32 schreef: 19 nov 2021, 10:27 Ik vind zo'n verplichting een schending van de mensenrechten.
Welk mensenrecht precies?
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26038
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

[mention]Op weg naar nr 25[/mention] Drie weken lockdown is zeker wel wat.

Maar ervan uitgaande dat we met deze covid ellende blijven zitten komende jaren dankzij die kut Chinezen moeten we lange termijn plannen gaan maken.

- hoe gaan we de zorg weerbaar maken.
- hoe gaan we ageren op komende golven ipv steeds reageren.

In het voorjaar en in de herfst is 3 weken lockdown misschien wel veel minder ingrijpend dan zoals we het nu aanpakken.

Als we dit nog 5 jaar zo doen als nu is het betaalde voetbal failliet. En tienduizenden andere bedrijven failliet. Dan is de economie voor de komende 50 jaar totaal kapot.


Vaccineren verplichten is inderdaad een schending van mensenrechten. Dat je de vraag stelt welk mensenrecht precies verbaast mij ten zeerste. Je lichaam verplicht laten inspuiten met een vloeistof.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Brael schreef: 19 nov 2021, 10:07 Ventilatie op scholen
In België zijn op de scholen CO2 meters in de klassen verplicht geworden, zodat men tijdig gaat ventileren.
Heel simpel, vanzelfsprekend een verbetering, maar hier hoor je er helemaal niets over. Bijzonder.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14376
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Brael schreef: 19 nov 2021, 10:41
deninho32 schreef: 19 nov 2021, 10:27 Ik vind zo'n verplichting een schending van de mensenrechten.
Welk mensenrecht precies?
Het recht op de onaantastbaarheid van het menselijk lichaam.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26038
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

In de horeca ook. Ik was in Gent en dat werkt fantastisch. Boven een bepaalde waarde komen er geen mensen meer binnen en gaan ramen en deuren open. Waarom hebben wij dat niet in NL. Zo'n apparaat kost 100 euro.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

[mention]ShovingNE2[/mention] en [mention]deninho32[/mention] Het is makkelijk roepen dat er mensenrechten geschonden worden. Het klinkt altijd goed, maar degenen die dat roepen hebben vaak geen idee wat de mensenrechten precies inhouden, welke mensenrechten er überhaupt zijn en hoe die gewogen worden. Het zijn namelijk geen absolute rechten, ze worden altijd gewogen tegenover andere belangen (zoals in dit geval de algemene volksgezondheid, die krachtens onze Grondwet en heel wat andere wetten en verdragen zo goed mogelijk beschermd moet worden door de overheid).

Neem anders eens een kijkje op deze site waar het duidelijk wordt uitgelegd.
2. Mag de regering zulke ingrijpende maatregelen treffen?
De mensenrechten laten behoorlijk wat ruimte aan de overheid om maatregelen te treffen ter bescherming van de volksgezondheid, ook als die een beperking van de vrijheid van burgers opleveren. Er zijn zelfs mensenrechtenbepalingen die juist van de overheid verlangen dat ze optreedt. Zo is de Nederlandse overheid verplicht om maatregelen te treffen ter bevordering van de volksgezondheid (art. 22 Grondwet). Zij moet epidemieën zoveel mogelijk voorkomen (art. 11 Europees Sociaal Handvest) en moet het recht op een zo goed mogelijke gezondheid van eenieder garanderen (art. 12 Internationaal Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten). Om deze opdrachten uit te voeren werkt Nederland samen met de 193 andere lidstaten van de Wereld Gezondheidsorganisatie en sloot zij zich aan bij de Internationale Gezondheidsregeling (2005). Als er echter vrijheidsrechten worden ingeperkt om de gezondheid te beschermen, dan stellen allerlei mensenrechtenbepalingen ook weer grenzen aan die vrijheidsbeperkingen. Belangrijk is echter dat de rechten en vrijheden die in de afgelopen periode ingeperkt werden als gevolg van de coronamaatregelen geen absolute rechten zijn. Inperkingen zijn mogelijk, bijvoorbeeld ook op het recht op lichamelijke integriteit of het huisrecht. Dus een eventuele vaccinatieplicht (die overigens in Nederland niet wordt overwogen) of een verplichting om thuis geen groepen bezoek te ontvangen is niet per definitie in strijd met de mensenrechten.
Laatst gewijzigd door Brael op 19 nov 2021, 10:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14376
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Slimme Belgen.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Brael schreef: 19 nov 2021, 10:54 @ShovingNE2 en @deninho32 Het is makkelijk roepen dat er mensenrechten geschonden worden. Het klinkt altijd goed, maar degenen die dat roepen hebben vaak geen idee wat de mensenrechten precies inhouden, welke mensenrechten er überhaupt zijn en hoe die gewogen worden. Het zijn namelijk geen absolute rechten, ze worden altijd gewogen tegenover andere belangen (zoals in dit geval de algemene volksgezondheid, die krachtens onze Grondwet en heel wat andere wetten en verdragen zo goed mogelijk beschermd moet worden door de overheid).

Neem anders eens een kijkje op deze site waar het duidelijk wordt uitgelegd.
2. Mag de regering zulke ingrijpende maatregelen treffen?
De mensenrechten laten behoorlijk wat ruimte aan de overheid om maatregelen te treffen ter bescherming van de volksgezondheid, ook als die een beperking van de vrijheid van burgers opleveren. Er zijn zelfs mensenrechtenbepalingen die juist van de overheid verlangen dat ze optreedt. Zo is de Nederlandse overheid verplicht om maatregelen te treffen ter bevordering van de volksgezondheid (art. 22 Grondwet). Zij moet epidemieën zoveel mogelijk voorkomen (art. 11 Europees Sociaal Handvest) en moet het recht op een zo goed mogelijke gezondheid van eenieder garanderen (art. 12 Internationaal Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten). Om deze opdrachten uit te voeren werkt Nederland samen met de 193 andere lidstaten van de Wereld Gezondheidsorganisatie en sloot zij zich aan bij de Internationale Gezondheidsregeling (2005). Als er echter vrijheidsrechten worden ingeperkt om de gezondheid te beschermen, dan stellen allerlei mensenrechtenbepalingen ook weer grenzen aan die vrijheidsbeperkingen. Belangrijk is echter dat de rechten en vrijheden die in de afgelopen periode ingeperkt werden als gevolg van de coronamaatregelen geen absolute rechten zijn. Inperkingen zijn mogelijk, bijvoorbeeld ook op het recht op lichamelijke integriteit of het huisrecht. Dus een eventuele vaccinatieplicht (die overigens in Nederland niet wordt overwogen) of een verplichting om thuis geen groepen bezoek te ontvangen is niet per definitie in strijd met de mensenrechten.
Als het inderdaad significant is dat een grondwet wordt overtreden als de overheid niets doet om volksgezondheid te waarborgen dan zou het bijvoorbeeld kunnen. Wat we steeds allemaal zeggen, het is super complex in een vreselijk versplinterd politiek speelveld in een woke/ cancelcultuur tijdperk.

Overigens ook wel interessant om de situatie in VK te lezen, zo slecht was het nog niet dus dat loslaten daar van de maatregelen:

ÉÉN UUR GELEDEN
Oostenrijk wil vaccinatieplicht invoeren
De Oostenrijkse regering wil een vaccinatieplicht invoeren. "Het is niet gelukt om genoeg mensen te overtuigen zich in te laten enten", zegt bondskanselier Schallenberg. Hij spreekt van een "heel moeilijk besluit".

Voor een vaccinatieplicht is een wet nodig die moet worden goedgekeurd door het parlement. Als het aan de regering ligt, wordt vaccinatie uiterlijk 1 februari verplicht. De vaccinatiegraad in Oostenrijk is met zo'n 65 procent relatief laag.

Komende maandag gaat het hele land in lockdown voor maximaal twintig dagen. Op uiterlijk 13 december is de lockdown voor gevaccineerde en genezen burgers voorbij en zal de 2G-regel weer gelden.

Sinds deze week gold er al een lockdown voor ongevaccineerden. Zij mochten alleen naar buiten voor essentiële zaken, zoals naar werk gaan en boodschappen doen. Schallenberg zei het erg te vinden dat de lockdown nu voor iedereen ingevoerd moet worden, maar dat het nodig is vanwege "zij die zich niet solidair getoond hebben". Daarmee verwees hij naar mensen die zich niet hebben laten vaccineren

ÉÉN UUR GELEDEN
Coronasituatie in VK lijkt onder controle
In het Verenigd Koninkrijk, waar sinds juli geen maatregelen meer gelden, lijkt de coronasituatie onder controle. Er zijn gemiddeld nog wel zo'n 30.000 tot 40.000 besmettingen per dag, maar sinds de zomer is er een dalende trend.

"Het is als een vliegtuig met turbulentie", zegt correspondent Fleur Launspach in het NOS Radio 1 Journaal. "Af en toe gaat het een beetje omhoog en naar beneden, maar er is nog geen nieuwe golf. Sinds juli laten ze het virus vrij rondvliegen."

En daardoor hebben veel Britten, naast hun vaccinatie en een derde prik, ook nog natuurlijke antistoffen. Volgens wetenschappers heeft inmiddels zo'n 90 procent van de bevolking antistoffen tegen covid-19. In zo'n 7 procent van de ziekenhuisbedden liggen covidpatiënten, in januari was dat nog 30 procent.

Maar dat betekent niet dat er geen problemen zijn, zegt Launspach. De gezondheidszorg verwacht een hele zware winter. "Bijna zes 6 miljoen mensen wachten op uitgestelde behandelingen en er is een chronisch tekort aan personeel."
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26038
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Als je vaccineren moet verplichten dan heb je sowieso al gefaald als kabinet en moet. Je terugtreden wat mij betreft.

Extra ironisch is dat het komt van oa twee partijen die zeggen liberaal te zijn. Dat moet je dan schrappen als partij. Verplichte vaccinatie en liberaal zeggen te zijn gaat niet samen.

Maar goed: de VVD bestaat nauwelijks meer qua ideologieën de vergeten stukken gelezen te hebben. Persoonlijk vind ik dat weer goed nieuws. Plucheplakkers.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Liberalimse "Het liberalisme heeft als uitgangspunt zo veel mogelijk vrijheid van het individu zolang hij de vrijheid van anderen niet beperkt." Juist logisch dat het van deze partijen komt.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Op weg naar nr 25 schreef: 19 nov 2021, 11:58 Liberalimse "Het liberalisme heeft als uitgangspunt zo veel mogelijk vrijheid van het individu zolang hij de vrijheid van anderen niet beperkt." Juist logisch dat het van deze partijen komt.
Dan lees je het wel omgekeerd.

In Oostenrijk doen ze niet zoveel mogelijk vrijheid, zolang het de vrijheid van anderen niet beperkt. In Oostenrijk doen ze nu een minimale mate van vrijheid voor een minderheid, om de vrijheid van de meerderheid te maximaliseren. Dat is niet hetzelfde.
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Brael schreef: 19 nov 2021, 12:08
Op weg naar nr 25 schreef: 19 nov 2021, 11:58 Liberalimse "Het liberalisme heeft als uitgangspunt zo veel mogelijk vrijheid van het individu zolang hij de vrijheid van anderen niet beperkt." Juist logisch dat het van deze partijen komt.
Dan lees je het wel omgekeerd.

In Oostenrijk doen ze niet zoveel mogelijk vrijheid, zolang het de vrijheid van anderen niet beperkt. In Oostenrijk doen ze nu een minimale mate van vrijheid voor een minderheid, om de vrijheid van de meerderheid te maximaliseren. Dat is niet hetzelfde.
Het is maar hoe je het interpreteert. Het is een individuele vrijheid die ten koste gaat van een andere individuele vrijheid. Die minderheid wordt niet uitgesloten door iets wat niet individueel gekozen kan worden zoals etniciteit.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30696
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Wat betreft de mensenrechten: als je die verplichte vaccinatie op een fatsoenlijke manier uitvoert, dwz bijv. geen lichamelijke dwang, voldoende mogelijkheid om uitgezonderd te worden, geen absurd hoge sancties voor weigering enz. dan hoeft dat (idd) zeker niet in te druisen tegen de mensenrechten.

[mention]Op weg naar nr 25[/mention] goh die situatie in de VK is wel opvallend zeg!
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26038
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Een vuurwerkverbod dus. Ik heb niets met vuurwerk, maar ik snap dat heel veel mensen dit kut vinden. Ik begrijp het ook wel weer.

"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30696
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Dus én zelf niks afsteken én geen vuurwerkshows, dat is natuurlijk wel het lullige.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!

Covid-19