Covid-19

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Gesloten
Gebruikersavatar
GillesdelaCroquette
Internationale topspeler
4
Berichten: 4229
Lid geworden op: 26 mar 2020

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ongeveer de helft van alle basisscholen heeft de afgelopen tijd klassen naar huis moeten sturen omdat er een coronabesmetting in de klas was of omdat een leerkracht geen les kon geven door corona. Demissionair minister Arie Slob (Onderwijs) noemt het 'forse aantallen' en gaat het Outbreak Management Team (OMT) vragen ook scholen mee te nemen in het volgende advies.

Slob noemt het 'ernstig en zorgelijk' dat zoveel scholen klassen naar huis moeten sturen. Hij vindt het nog verantwoord dat scholen open zijn, maar wil wel het OMT vragen hoe scholen het aantal besmettingen binnen de perken kunnen houden.
De scholen nu open houden moet wel een van de grootste fails in een lange lijst van fails zijn. Tientallen ongevaccineerde kinderen samen zonder enige vorm van bescherming in combinatie met de Delta variant. :applaus:
When you have nobody to fuck with, you can go fuck yourself.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

GillesdelaCroquette schreef: 18 nov 2021, 22:57
Ongeveer de helft van alle basisscholen heeft de afgelopen tijd klassen naar huis moeten sturen omdat er een coronabesmetting in de klas was of omdat een leerkracht geen les kon geven door corona. Demissionair minister Arie Slob (Onderwijs) noemt het 'forse aantallen' en gaat het Outbreak Management Team (OMT) vragen ook scholen mee te nemen in het volgende advies.

Slob noemt het 'ernstig en zorgelijk' dat zoveel scholen klassen naar huis moeten sturen. Hij vindt het nog verantwoord dat scholen open zijn, maar wil wel het OMT vragen hoe scholen het aantal besmettingen binnen de perken kunnen houden.
De scholen nu open houden moet wel een van de grootste fails in een lange lijst van fails zijn. Tientallen ongevaccineerde kinderen samen zonder enige vorm van bescherming in combinatie met de Delta variant. :applaus:
Tja, volgens mij is het open houden van scholen zo'n beetje als het meest belangrijke gezien vorig jaar. Vanwege werkende ouders en functioneren enzo. Wel extra pijnlijk dat dit nu juist de grootste (?) bron blijkt te zijn. Vanuit egoïstisch perspectief gezien vind ik het wel prettig, maar we houden sinds vorige week al wel preventief rekening met de broze gezondheid van oma. Daar gaan de kinderen voorlopig niet spelen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
GillesdelaCroquette
Internationale topspeler
4
Berichten: 4229
Lid geworden op: 26 mar 2020

Ik weet het, maar met de kennis van nu (kinderen zijn ook gewoon besmettelijk) had dit vermeden kunnen worden. Scholen zijn de grootste katalysator van de situatie waar we ons nu in bevinden.
When you have nobody to fuck with, you can go fuck yourself.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

GillesdelaCroquette schreef: 18 nov 2021, 23:12 Ik weet het, maar met de kennis van nu (kinderen zijn ook gewoon besmettelijk) had dit vermeden kunnen worden. Scholen zijn de grootste katalysator van de situatie waar we ons nu in bevinden.
Aan de andere kant is het ook een doelgroep die geen vaccin zal krijgen op korte termijn, of misschien wel nooit. Misschien is het een optie om het de komende maand of twee maanden onder basisschoolkinderen te laten uitrazen, zodat ze op die manier immuniteit opbouwen als het niet met vaccins gaat. Dat je bijvoorbeeld de kwetsbaren en risicogroepen tijdelijk in quarantaine plaatst.

Ik vrees dat dit onder die mensen kwaad bloed zal zetten, zeker als ze zelf niets te maken hebben met de besmettingsbron, maar kinderen blijven anders een lastig verhaal. En ja ik weet dat dit lijkt op de reactie van de niet-gevaccineerden, maar zij hebben wél de mogelijkheid tot het halen van een prikje.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Pfizer heeft in de VS een EUA voor 5-11 he... Die was verstrekt op 29 oktober, op 10 november waren al bijna een miljoen kinderen geprikt. Hopelijk kunnen we hier ook snel gaan prikken in die leeftijdsgroep.

GillesdelaCroquette schreef: 18 nov 2021, 23:12 Ik weet het, maar met de kennis van nu (kinderen zijn ook gewoon besmettelijk) had dit vermeden kunnen worden. Scholen zijn de grootste katalysator van de situatie waar we ons nu in bevinden.
Alleen: hoe lang kun je kinderen thuis houden?

In Duitsland hebben ze op de basisscholen tot voor kort trouwens ook een mondkapjesplicht gehad. Blij dat mijn kleintje dat niet heeft hoeven doen...

Of scholen de grootste katalysator zijn, geen idee. Grappig trouwens: Macron zei dat helemaal aan het begin van de pandemie al. Daar deden ze dan ook als eerste de scholen dicht. Heeft ze niet veel geholpen.

Maarre.... we hadden op 8 oktober gewoon moeten zeggen: Sorry mensen maar we zijn vorige maand waarschijnlijk te snel gegaan, we draaien de versoepelingen weer terug. En vervolgens elke keer als je je kritische hoeveelheid besmettingen raakt, weer wat erbij. Dan had je dit waarschijnlijk ook vermeden. Ik zou dat ook geen intelligente aanpak willen noemen, maar de 'gebruik überhaupt je verstand' aanpak.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik zie trouwens het probleem van mondkapjes voor kinderen niet? Geef ze er eentje met een leuk motief, en ze vinden het prima.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Kleintje is nu 4, die zijn het leven nog helemaal aan het ontdekken he, omgang met anderen ook. Elkaars gezicht dan niet normaal kunnen zien zou een gigantische handicap zijn.

Het is m.i. al erg genoeg dat ze de laatste anderhalf jaar heeft moeten zien dat volwassen abnormaal met elkaar omgaan (gelukkig niet de hele tijd)
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Bes1987
Bankzitter
2
Berichten: 247
Lid geworden op: 5 apr 2021
Clubvoorkeur: PSV

Las net een bericht vanuit Ja21 dat de Jonge tóch gaat kijken naar het inzetten van een serologische test voor een tijdelijke ctb. Er is contact geweest met Zwitserland. Daar kun je na zo’n test bij voldoende antistoffen een herstelbewijs voor 3 maanden krijgen.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Ik sta intussen echt nergens meer versteld van.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Bes1987
Bankzitter
2
Berichten: 247
Lid geworden op: 5 apr 2021
Clubvoorkeur: PSV

Onnavolgbaar is hij zeker :p
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26050
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

ziege maar ook zagge schreef: 18 nov 2021, 23:48 Alleen: hoe lang kun je kinderen thuis houden?
Week of 4 tot 6 net als in de zomervakantie? Houden ze ook geen trauma's aan over toch?

Maar je kan scholen openhouden(en thuiswerken als advies geven en niet opleggen) ook belangrijker vinden en een zorginfarct op de koop toe nemen. Het blijven keuzes.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Bes1987 schreef: 19 nov 2021, 07:50 Las net een bericht vanuit Ja21 dat de Jonge tóch gaat kijken naar het inzetten van een serologische test voor een tijdelijke ctb. Er is contact geweest met Zwitserland. Daar kun je na zo’n test bij voldoende antistoffen een herstelbewijs voor 3 maanden krijgen.
Goh ja daar hebben ze de serologische tests op 3 november goedgekeurd idd:

https://www.thelocal.ch/20211103/switze ... rtificate/

Je kunt er alleen geen internationale QR code mee krijgen maar goed, we hebben niet voor niks ook nationale QR codes, en als een EU land dit gaat doen (zoals wij) lijkt me de kans groot dat dat snel navolging kan krijgen.

Dit zou een hele mooie ontwikkeling zijn.

ShovingNE2 schreef: 19 nov 2021, 08:43Maar je kan scholen openhouden(en thuiswerken als advies geven en niet opleggen) ook belangrijker vinden en een zorginfarct op de koop toe nemen. Het blijven keuzes.
Grapjas, zo kun je alle opties wel formuleren he... "Je kunt cafés toch overdag openhouden en een zorginfarct op de koop toe nemen".

Maar tsja, dikke kans dat alles weer nodig gaat zijn. Hopelijk wordt de avondklok straks 1 avondje opgeschort op de 31e dec :zip:
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26050
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

ziege maar ook zagge schreef: 19 nov 2021, 08:47 Grapjas, zo kun je alle opties wel formuleren he... "Je kunt cafés toch overdag openhouden en een zorginfarct op de koop toe nemen".
Ik ben vooral voor om maatregelen te nemen in sectoren waar de meeste besmettingen voorkomen. En scholen zijn complete brandhaarden. Hier in Wageningen is een basisschool dicht gegaan voor bijna alle klassen omdat het 1 grote coronabesmetting was.

Maar met al die maatregelen tegen de horeca zou je haast gaan denken dat dat de basis is van alle besmettingen inderdaad.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

En in de afgelopen jaren hebben we vaak genoeg scholen gezien die klassen naar huis moesten sturen omdat de leraar ziek was. Kinderen op de basisschool, en zeker de jongsten, zijn chronisch ziek en dat is maar goed ook daarmee bouwen ze weerstand op voor later. Opa's en oma's kunnen een griepprik halen en datelfde gaat straks voor Covid gelden, linksom of rechtsom als meer mensen zich hadden laten vaccineren hadden we geen zorginfarct gehad waarmee zij niet de schuldigen zijn maar zo langzamerhand is toch wel duidelijk dat dat de enige optie is als we geen maatregelen meer willen.
Meer gevaccineerden, minder circulatie, minder besmettingen, minder ziekenhuis opnames en druk op zorg. En zolang het geen plicht is, mensen principieel tegen blijven zullen we rekening moeten houden met maatregelen en de allerlaatste is wat mij betreft scholen, dat is en blijft belangrijker dan de kroeg of het theater.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

[mention]ShovingNE2[/mention] heeft natuurlijk wel een punt dat als bij scholen voornamelijk de besmettingsbronnen liggen (ik ken de cijfers niet, hoor wel veel verhalen van besmettingen op scholen), dat je daar iets aan moet doen. En niet de horeca en de voetbalclubs de dupe moet maken.

Uiteraard is er de afweging of je scholen belangrijk genoeg vindt om open te houden (dat kan natuurlijk ook in aangepaste vorm), maar om vervolgens voetbalclubs dicht te smijten en totaal niet te kijken naar scholen, is wel heel vreemd beleid.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26050
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Op weg naar nr 25 schreef: 19 nov 2021, 09:17 Meer gevaccineerden, minder circulatie, minder besmettingen, minder ziekenhuis opnames en druk op zorg. En zolang het geen plicht is, mensen principieel tegen blijven zullen we rekening moeten houden met maatregelen en de allerlaatste is wat mij betreft scholen, dat is en blijft belangrijker dan de kroeg of het theater.
Je kan ook mensen verbieden in het bos te lopen om besmettingen tegen te gaan. Mooie maatregelen, maar het gaat je besmettingscijfers niet drastisch doen dalen. Theater ook niet. Horeca ook niet. Voetbalduels ook niet.

Zolang bedrijven mensen verplichten naar kantoor te komen en er iedere dag nog files staan en de scholen openblijven zullen de besmettingscijfers hoog blijven.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Horeca en theaters kunnen compleet dicht, niet-essentiële winkels dicht, OV alleen nog in noodzaak, Schiphol dicht, avondklok kan terug, noem maar op - legio mogelijkheden om de cijfers omlaag te krijgen. Been there, done that.

Hoe langer je te weinig doet, hoe pijnlijker de maatregelen worden. Scholen sluiten zou zo'n superpijnlijke maatregel zijn. Maar ja als het nodig is, is het nodig.

Uiteindelijk zitten we allemaal weer binnen als Mark en Hugo er genoeg hun best voor doen.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26050
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Ja, we gaan de crisis te lijf door ongeveer 10% waar de besmettingen zijn dicht te gooien. Dat is dom. De avondklok? Die achteraf niet of nauwelijks invloed bleek te hebben? Zolang de koters maar niet naar huis komen en mensen naar kantoor kunnen.

Gevolg: binnenkort een hele harde lockdown. Alsnog de scholen dicht en nog veel hardere klappen voor de economie.

Ik heb liever nu een complete lockdown. Eigenlijk een week of 3 geleden al. Allemaal de pijn pakken voor een week of 3. In plaats van deze zachte heelmeesters. Dan kunnen we half december open en heb je wat aan de feestdagen. Nu verneuken Mark en Hugo het weer.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Scholen dicht zou een hamer zijn die nodig kan worden doordat er niks anders gebeurt. Maar het is een hele dure hamer, die vooral door kinderen betaald wordt.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

[mention]ShovingNE2[/mention] heeft geen kinderen lijkt me.
Anders weet je wat de gevolgen zijn voor de sluiting van scholen, niets voor niets wordt in alle landen dit pas als allerlaatste noodmiddel gebruikt.

Ik snap de discussie, maar 'even' de scholen enkele weken sluiten heeft verregaande en langdurige gevolgen. Wat de vorige keer al aantoonde.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14379
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Scholen weer dicht zou echt een ramp zijn. De achterstanden zijn nu al gigantisch. Nu kunnen wij als ouders nog wel een soort leraartje spelen om die achterstand misschien wat te beperken, maar veel kinderen hebben ouders die helemaal geen idee hebben. Van mij mogen ze alles dichtgooien, zolang de scholen maar open blijven.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26050
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Prima. Maar accepteer dan gewoon dat we de komende jaren iedere herfst in lockdown zitten met alle gevolgen van dien.

Niet zeiken dat we met kerst opgehokt zitten. Zolang we brandhaarden niet aanpakken en daar maatregelen voor verzinnen blijft dit.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14379
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Dat accepteer ik zonder morren als dat betekent dat de scholen gewoon doorgaan.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26050
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Prima, dat is een keuze.

Maar iedereen die denkt dat het dichtgooien van de horeca net zo'n groot effect heeft als scholen dicht: helemaal nooit.

Zoals we het nu doen blijft gewoon niet houdbaar. We kunnen nog beter 2x per jaar bij stijgende cijfers 3 weken in complete lockdown waarbij ook scholen dicht zijn en alleen essentiele beroepen naar kantoor mogen dan dit beleid.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Misschien kan er ook gekeken worden naar maatregelen die het onderwijs wel helpen om de besmettingen te beperken, maar waar de leerlingen niet meteen de dupe van zijn. Ik hoor eigenlijk nergens dat dat gebeurt.

Ventilatie op scholen, strengere regels voor het omkleden tijdens gymlessen, om maar wat simpele voorbeelden te noemen. Van de scholen die ik ken, zeggen ze simpelweg: kan niet, doen we niet, geen budget voor, geen mensen voor.
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Volgens mij is er hier niemand die dat beweert dat horeca sluiten net zoveel effect heeft, hoe kom je daarbij? Maar dat de zorg vastloopt komt ook niet door de scholen maar vooral omdat er te weinig mensen gevaccineerd zijn. We zullen een structurele oplossing moeten vinden, met 2G of vaccinatieplicht voor bepaalde groepen dat kan een moeilijk punt zijn maar anders houdt je dit beleid omdat het super complex is, even 3 weken lockdown, alsof het niets is.

Covid-19