Boeken

In dit forum kun je alles kwijt met betrekking tot boeken, films, series en andere niet-voetbalgerelateerde programmas.
Grasmat
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: P.S.V.
Has thanked: 621 times
Been thanked: 419 times

Boeken

Bericht door Grasmat » 18 sep 2019, 14:39

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Maikel_91 schreef:
18 sep 2019, 14:34
@Josef Dettelbacher Ik ben 3 dagen geleden begonnen met The Stand!
The Dark Tower ben ik ooit aan begonnen maar kwam toen niet echt lekker door het 1e deel heen. Wellicht dat ik deze serie later nog ga proberen op te pikken.
Voor mij hetzelfde. The Stand uiteraard wel gelezen (te lang geleden alweer, bedenk ik me nu). Met fantasy heb ik net een klein beetje minder, vandaar dat ik de Donkere toren nog niet stevig vastgepakt heb. Misschien toch weer eens proberen, al merk ik dat ik gewoon veel en veel minder lees dan ik 'vroeger' deed. Ik geef Pokémon Go en Netflix de schuld. :lol:

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 88 times
Been thanked: 1034 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 18 sep 2019, 14:58

[mention]Maikel_91[/mention] en [mention]Grasmat[/mention]

Het stroeve deel 1 van The Dark Tower staat erom bekend dat dit veel mensen doet afhaken. HOUD VOL. Dit is het enige boek dat op deze manier geschreven is, de rest van de boeken volgt de bekende snelheid en verhaaltechnieken van King. Echt waar, ik beloof plechtig dat je voor je geduld beloond zal worden. Mocht je er echt niet doorheen komen, dan kun je er ook voor kiezen om het boek geheel over te slaan. In deel twee staat namelijk een korte samenvatting van deel 1, wat eigenlijk ook voldoende is. Eigenlijk het allerbelangrijkste om te onthouden aan deel 1 is de allereerste zin:

"The man in black fled across the desert, and the Gunslinger followed".

Dark Tower is vanuit een andere invalshoek een stuk minder fantasy dan je zou denken. Op een gegeven moment is het gewoon een echte wereld (universum eerder) voor je.

The Stand heeft ook een prominente positie in the Dark Tower wereld. Salem's Lot ook. Zelfs elementen uit IT zijn te linken aan de Dark Tower.

StratumZuid
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1448 times
Been thanked: 476 times

Bericht door StratumZuid » 18 sep 2019, 15:01

Alles van Herman Brusselmans, zijn vriendin ook!
In Philips blauw St.Joris den draak doorstekende, alles van goud.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1254 times
Been thanked: 2099 times

Bericht door Maikel_91 » 18 sep 2019, 15:34

Josef Dettelbacher schreef:
18 sep 2019, 14:58
@Maikel_91 en @Grasmat

Het stroeve deel 1 van The Dark Tower staat erom bekend dat dit veel mensen doet afhaken. HOUD VOL. Dit is het enige boek dat op deze manier geschreven is, de rest van de boeken volgt de bekende snelheid en verhaaltechnieken van King. Echt waar, ik beloof plechtig dat je voor je geduld beloond zal worden. Mocht je er echt niet doorheen komen, dan kun je er ook voor kiezen om het boek geheel over te slaan. In deel twee staat namelijk een korte samenvatting van deel 1, wat eigenlijk ook voldoende is. Eigenlijk het allerbelangrijkste om te onthouden aan deel 1 is de allereerste zin:

Dark Tower is vanuit een andere invalshoek een stuk minder fantasy dan je zou denken. Op een gegeven moment is het gewoon een echte wereld (universum eerder) voor je.

The Stand heeft ook een prominente positie in the Dark Tower wereld. Salem's Lot ook. Zelfs elementen uit IT zijn te linken aan de Dark Tower.
Stephen King linkt wel vaker boeken aan elkaar. Zo speelt IT ook een bijrolletje in 11-22-63. Vind dat wel echt tof.
Misschien toch maar weer eens proberen op te pakken. Maar eerst mezelf volledig richten op The Stand :mrgreen: Vind het tot nu toe wel wat weg hebben van The Passage, een boek wat hier al eerder besproken is. Maar waarschijnlijk is het eerder zo dat The Passage wat weg heeft van The Stand.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 18 sep 2019, 17:11

Maikel_91 schreef:
18 sep 2019, 15:34
18 sep 2019, 14:58
@Maikel_91 en @Grasmat

Stephen King linkt wel vaker boeken aan elkaar. Zo speelt IT ook een bijrolletje in 11-22-63. Vind dat wel echt tof.
Misschien toch maar weer eens proberen op te pakken. Maar eerst mezelf volledig richten op The Stand :mrgreen: Vind het tot nu toe wel wat weg hebben van The Passage, een boek wat hier al eerder besproken is. Maar waarschijnlijk is het eerder zo dat The Passage wat weg heeft van The Stand.
The Stand komt oorspronkelijk uit eind jaren 70, en is in 1990 opnieuw uitgegeven, maar dan op de manier zoals Stephen King het écht bedoeld had. Eind jaren 70 was het schijnbaar door zijn uitgever als te groot beoordeeld, en heeft hij moeten snijden.

Veel plezier met The Stand. Doe Randall Flagg de groeten als je hem weer tegenkomt.

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur: Dagobah United
Has thanked: 274 times
Been thanked: 175 times

Bericht door Skywalker » 19 sep 2019, 07:29

18 sep 2019, 17:11

The Stand komt oorspronkelijk uit eind jaren 70, en is in 1990 opnieuw uitgegeven, maar dan op de manier zoals Stephen King het écht bedoeld had. Eind jaren 70 was het schijnbaar door zijn uitgever als te groot beoordeeld, en heeft hij moeten snijden.
De jaartallen zijn in de latere uitgave (met meer pagina's) ook aangepast; de eerste versie speelt zich af rond 1985 terwijl de latere uitgave de 90s als setting heeft.

Een paar dagen geleden zijn de opnames van de nieuwe TV serie gestart (Alexander Skarsgard -broer van Bill die Pennywise speelde- is Randall Flagg, Whoopi Goldberg = Mother Abigail, Amber Heard = Nadine, James Marsden = Stu en Owen Teague (Hockstetter in IT) speelt Harold Lauder.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 19 sep 2019, 10:05

Skywalker schreef:
19 sep 2019, 07:29

De jaartallen zijn in de latere uitgave (met meer pagina's) ook aangepast; de eerste versie speelt zich af rond 1985 terwijl de latere uitgave de 90s als setting heeft.

Een paar dagen geleden zijn de opnames van de nieuwe TV serie gestart (Alexander Skarsgard -broer van Bill die Pennywise speelde- is Randall Flagg, Whoopi Goldberg = Mother Abigail, Amber Heard = Nadine, James Marsden = Stu en Owen Teague (Hockstetter in IT) speelt Harold Lauder.
Ik had Robert Knepper (T-bag van prison break) ook wel een mooie Randall Flagg gevonden. Aan de cast te zien wordt de serie in ieder geval serieus genomen.

Ben ook wel benieuwd naar hoe sterk ze het boekverhaal volgen en hoeveel afleveringen ze in gedachten hadden. Een van de sterke punten van het boek is wat mij betreft dat de epidemie op verschillende plaatsen gedetailleerd wordt beschreven, en het een behoorlijke tijd duurt voordat de verschillende hoofdpersonages elkaar ontmoeten.

Batsu
Bankzitter
Clubvoorkeur:
Has thanked: 87 times
Been thanked: 52 times

Bericht door Batsu » 19 sep 2019, 11:57

Skywalker schreef:

Oh echt? gaaf.
Ook een van mijn favoriete boeken aller tijden. Je wordt daar zo ingezogen dat het boek bijna niet weg te leggen is!

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 19 sep 2019, 14:13

Mooi dat er op dit relatief kleine forum nog zo'n enthousiasme voor The Stand te vinden is :)

Grasmat
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: P.S.V.
Has thanked: 621 times

Bericht door Grasmat » 19 sep 2019, 16:12

19 sep 2019, 10:05
Skywalker schreef:

Ik had Robert Knepper (T-bag van prison break) ook wel een mooie Randall Flagg gevonden. Aan de cast te zien wordt de serie in ieder geval serieus genomen.

Ben ook wel benieuwd naar hoe sterk ze het boekverhaal volgen en hoeveel afleveringen ze in gedachten hadden. Een van de sterke punten van het boek is wat mij betreft dat de epidemie op verschillende plaatsen gedetailleerd wordt beschreven, en het een behoorlijke tijd duurt voordat de verschillende hoofdpersonages elkaar ontmoeten.
Een verfilming is altijd afwachten, zeker in het geval van boeken van King. Ze zijn niet allemaal even geslaagd zullen we maar zeggen. Zeker een dik boek als the Stand is risicovol. Er is ooit een miniserie van gemaakt in de jaren negentig met Gary Sinise, die heb ik wel ooit gezien maar daar is niet veel van blijven hangen. Zal wel niet heel veel indruk hebben gemaakt denk ik. Is al bekend via waar de nieuwe poging te zien is? Op IMDB staat trouwens 10 afleveringen. En Marilyn Manson staat bij 1 aflevering op de cast.

Ik ga naar aanleiding van hier het boek toch maar eens herlezen denk ik. Lang genoeg geleden om weer verrast te worden. In mijn huidige tempo ben ik dan mooi net klaar als die serie uitkomt :mrgreen:

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 19 sep 2019, 16:31

Grasmat schreef:
19 sep 2019, 16:12
19 sep 2019, 10:05
Skywalker schreef:

Een verfilming is altijd afwachten, zeker in het geval van boeken van King. Ze zijn niet allemaal even geslaagd zullen we maar zeggen. Zeker een dik boek als the Stand is risicovol. Er is ooit een miniserie van gemaakt in de jaren negentig met Gary Sinise, die heb ik wel ooit gezien maar daar is niet veel van blijven hangen. Zal wel niet heel veel indruk hebben gemaakt denk ik. Is al bekend via waar de nieuwe poging te zien is? Op IMDB staat trouwens 10 afleveringen. En Marilyn Manson staat bij 1 aflevering op de cast.

Ik ga naar aanleiding van hier het boek toch maar eens herlezen denk ik. Lang genoeg geleden om weer verrast te worden. In mijn huidige tempo ben ik dan mooi net klaar als die serie uitkomt :mrgreen:
Het schijnt dat Misery heel erg goed is qua verfilming, maar die heb ik nog niet gezien. Eigenlijk ben ik in het geheel niet blij met King verfilmingen. King is een begenadigd verteller van verhalen, en te vaak doen ze in de film iets anders. Zelfs bij het alom geprezen The Shining heb ik mijn bedenkingen. Als individuele film is het natuurlijk prima, maar te veel elementen uit het boek zijn verdraaid of anders verteld wat mij betreft. Ik doel o.a. op de manier waarop Jack Torrance doordraait in de film (vrij plotseling en al redelijk snel, terwijl het boek veel meer aandacht heeft voor wat er vooraf ging aan het hotel), en ook het einde in de film is compleet anders.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 19 sep 2019, 16:50

Mijn natte droom qua leesbeleving is om ooit nog eens een Eames chair (zeer waarschijnlijk een replica, gezien de kosten) met krukje te kopen. Dichtbij een raam, en dan lekker in je boek duiken terwijl het buiten regent, en de kinderen elders zijn ondergebracht.

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje

Bericht door Skywalker » 19 sep 2019, 18:19

19 sep 2019, 14:13
Mooi dat er op dit relatief kleine forum nog zo'n enthousiasme voor The Stand te vinden is :)
Medio jaren 80 -ik was een jaar of 10- zag ik bij een klasgenoot het boek "de beproeving" (The Stand) in de boekenkast van zijn ouders.
De kaft greep me.
Afbeelding
Zelden zoiets gezien wat zo mooi is, tot de verbeelding spreekt. Tijdloos is (en geen ene kut met het boek te maken heeft want deze scene zit niet in het boek :mrgreen: ) Ik had geen idee wie Stephen King was of waar het over ging.
19 sep 2019, 16:31

Het schijnt dat Misery heel erg goed is qua verfilming, maar die heb ik nog niet gezien.
Misery is geweldig, Caan. Bates. MUST see.
Imho zijn dit de beste King verfilmingen: IT 1&2, Shawshank, Green Mile, Misery, Silver Bullet, Dead Zone (Chris Walken!), Stand By Me en The Running Man (gebaseerd op een boek dat hij onder het pseudoniem Richard Bachman schreef).
Qua miniseries zijn IT en The Stand sterk.

Helaas zijn er ook enorm veel floppers.
19 sep 2019, 16:50
Mijn natte droom qua leesbeleving is om ooit nog eens een Eames chair (zeer waarschijnlijk een replica, gezien de kosten) met krukje te kopen. Dichtbij een raam, en dan lekker in je boek duiken terwijl het buiten regent, en de kinderen elders zijn ondergebracht.
Ik voel een Bromance aankomen aangezien een echte Eames ook mijn fapfantasie is. Bizar dit.
Grasmat schreef:
19 sep 2019, 16:12

In de VS zou CBS deze uitzenden.

De oude serie is geregisseerd door Mick Garris, die meerdere King verfilmingen op zijn naam heeft staan.
Ergens rond 2005 heeft hij deze (een grote afbeelding van de DVD cover) voor me gesigneerd (als ik het me goed herinner was dit op een filmfestival in Brussel) :mrgreen:

Afbeelding

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 19 sep 2019, 19:14

Even een snelle reactie [mention]Skywalker[/mention] over die cover: heb altijd gedacht dat die cover symbool stond voor black vs white, het kwaad vs het goede, oftewel de keuze die men moet maken in het boek. Tot welke stem ben je aangetrokken: dat omaatje of Flagg. Wie weet zoek ik het veel te ver..

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje

Bericht door Skywalker » 19 sep 2019, 19:23

19 sep 2019, 19:14
Even een snelle reactie @Skywalker over die cover: heb altijd gedacht dat die cover symbool stond voor black vs white, het kwaad vs het goede, oftewel de keuze die men moet maken in het boek. Tot welke stem ben je aangetrokken: dat omaatje of Flagg. Wie weet zoek ik het veel te ver..
Dat is ook exact waar het voor staat en wat de illustrator voor ogen had.
Maar als je een middeleeuwse Luke Skywalker VS een Jeroen Bosch achtig gedrocht verwacht kom je bedrogen uit. 😁

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 966 times
Been thanked: 1310 times

Bericht door ruuddevil » 19 sep 2019, 19:24

Wanneer komt de biografie van Ihattaren uit?

Batsu
Bankzitter
Clubvoorkeur:
Has thanked: 87 times
Been thanked: 52 times

Bericht door Batsu » 30 sep 2019, 11:22

Ik heb The Stand toch maar weer eens uit de boekenkast gepakt en ik ben eraan begonnen :)

Momfer
Bankzitter
Clubvoorkeur:
Has thanked: 16 times
Been thanked: 15 times

Bericht door Momfer » 13 aug 2020, 14:46

Vond The Stand eigenlijk best wel tegenvallen eigenlijk :?
Maar goed ben dan ook niet echt een King liefhebber heb ik gemerkt. The Stand heb ik wel uitgelezen maar bij de Dark Tower serie ben ik op een gegeven moment afgehaakt.

Juancho
Legende
Has thanked: 479 times
Been thanked: 745 times

Bericht door Juancho » 13 aug 2020, 16:38

Toen corona opkwam ben ik maar eens begonnen met meer te gaan lezen. We kennen het misschien allemaal hier wel, je wil graag meer gaan lezen maar ergens kom je altijd tijd te kort of doe je toch maar weer andere dingen. Sinds we een E-reader hebben moet ik zeggen dat ik echt veel, heel veel meer lees. Super handig ding, zeker buitenhuis.

Ik ben zelf nogal into boeken die over de 2de wereldoorlog gaan. Verhalen over de kampen van mensen die het meegemaakt hebben. Niet altijd even leuk leesvoer maar op de één of andere manier trekt het me enorm aan. Ik heb net de tatoeëerder van Auschwitz uitgelezen vandaag en ook dat vond ik weer een prachtig boek. Dus iemand die nog andere goede tips heeft over dit onderwerp? Hoeft overigens niet perse over die kampen te gaan, mag ook een stuk breder.

Om één en ander wel luchtig te houden, want soms zijn die oorlogsboeken echt heftig, lees ik ook graag biografieën van sporters (ik moet nog die van Sneijder, de beide boeken van Ricksen en nog wat andere sportboeken) lezen

En daarnaast ben ik begonnen met het eerste boek uit de trilogie van Daniel Cole, Ragdoll. De andere 2 heten Marionet en de Wolven. Ragdoll is een soort van boekvertaling (of dezelfde stijl) als de good all movie Seven die we vast allemaal wel kennen. Ben benieuwd, ik zit er iig vanaf bladzijde 1 echt in.

Leuk om dus wat meer ervaringen/tips/tricks uit te wisselen over boeken en voor mij specifiek E-books :).

El Sordo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 845 times
Been thanked: 938 times

Bericht door El Sordo » 13 aug 2020, 17:02

Mocht je geïnteresseerd zijn in een vrij toegankelijk academisch werk: Reading the Holocaust van Inga Clendinnen.
More than fifty years after their occurrence, the events of the Holocaust remain for some of their most dedicated students as morally and intellectually baffling, as 'unthinkable', as they were at their first rumouring. Reading the Holocaust, first published in 2002, challenges that bafflement, and the demoralization that attends it. Exploring the experience of the Holocaust from both the victims' and the perpetrators' points of view, as it appears in histories and memoirs, films and poems, Inga Clendinnen seeks to dispel what she calls the 'Gorgon effect': the sickening of imagination and curiosity and the draining of the will that afflict so many of us when we try to look squarely at the persons and processes implicated in the Holocaust. Searching, eloquent and elegantly written, her book is an uncompromising attempt to extract the comprehensible from the unthinkable.
Waar we winnen, maar we het niet van de daken schreeuwen.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 13 aug 2020, 17:15

Momfer schreef:
13 aug 2020, 14:46
Vond The Stand eigenlijk best wel tegenvallen eigenlijk :?
Maar goed ben dan ook niet echt een King liefhebber heb ik gemerkt. The Stand heb ik wel uitgelezen maar bij de Dark Tower serie ben ik op een gegeven moment afgehaakt.
Weet je nog waar je bij de Dark Tower bent afgehaakt?

Juancho
Legende
Has thanked: 479 times
Been thanked: 745 times

Bericht door Juancho » 13 aug 2020, 17:42

El Sordo schreef:
13 aug 2020, 17:02
Mocht je geïnteresseerd zijn in een vrij toegankelijk academisch werk: Reading the Holocaust van Inga Clendinnen.
More than fifty years after their occurrence, the events of the Holocaust remain for some of their most dedicated students as morally and intellectually baffling, as 'unthinkable', as they were at their first rumouring. Reading the Holocaust, first published in 2002, challenges that bafflement, and the demoralization that attends it. Exploring the experience of the Holocaust from both the victims' and the perpetrators' points of view, as it appears in histories and memoirs, films and poems, Inga Clendinnen seeks to dispel what she calls the 'Gorgon effect': the sickening of imagination and curiosity and the draining of the will that afflict so many of us when we try to look squarely at the persons and processes implicated in the Holocaust. Searching, eloquent and elegantly written, her book is an uncompromising attempt to extract the comprehensible from the unthinkable.
Is daar ook een NL vertaling van? Ik kan prima Engels maar boeken lezen doe ik alleen in de NL taal 😉

El Sordo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 845 times
Been thanked: 938 times

Bericht door El Sordo » 13 aug 2020, 17:59

Juancho schreef:
13 aug 2020, 17:42

Is daar ook een NL vertaling van? Ik kan prima Engels maar boeken lezen doe ik alleen in de NL taal 😉
Ben bang van niet. Maar ook in het Engels echt de moeite waard, hoor. ;)
Waar we winnen, maar we het niet van de daken schreeuwen.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 516 times
Been thanked: 1012 times

Bericht door deninho32 » 13 aug 2020, 18:01

Juancho schreef:
13 aug 2020, 16:38
Toen corona opkwam ben ik maar eens begonnen met meer te gaan lezen. We kennen het misschien allemaal hier wel, je wil graag meer gaan lezen maar ergens kom je altijd tijd te kort of doe je toch maar weer andere dingen. Sinds we een E-reader hebben moet ik zeggen dat ik echt veel, heel veel meer lees. Super handig ding, zeker buitenhuis.

Ik ben zelf nogal into boeken die over de 2de wereldoorlog gaan. Verhalen over de kampen van mensen die het meegemaakt hebben. Niet altijd even leuk leesvoer maar op de één of andere manier trekt het me enorm aan. Ik heb net de tatoeëerder van Auschwitz uitgelezen vandaag en ook dat vond ik weer een prachtig boek. Dus iemand die nog andere goede tips heeft over dit onderwerp? Hoeft overigens niet perse over die kampen te gaan, mag ook een stuk breder.

Om één en ander wel luchtig te houden, want soms zijn die oorlogsboeken echt heftig, lees ik ook graag biografieën van sporters (ik moet nog die van Sneijder, de beide boeken van Ricksen en nog wat andere sportboeken) lezen

En daarnaast ben ik begonnen met het eerste boek uit de trilogie van Daniel Cole, Ragdoll. De andere 2 heten Marionet en de Wolven. Ragdoll is een soort van boekvertaling (of dezelfde stijl) als de good all movie Seven die we vast allemaal wel kennen. Ben benieuwd, ik zit er iig vanaf bladzijde 1 echt in.

Leuk om dus wat meer ervaringen/tips/tricks uit te wisselen over boeken en voor mij specifiek E-books :).
Ik heb best veel over concentratiekampen. Zal wel even een bundeltje maken. Met name deze vind ik goed.
https://www.bol.com/nl/f/ik-ontsnapte-u ... 009984678/
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1254 times
Been thanked: 2099 times

Bericht door Maikel_91 » 13 aug 2020, 20:15

@Grasmat gaf mij vorig jaar The Passage van Justin Cronin als aanrader, voor liefhebbers van Stephen King is dit echt een fijne trilogie om te lezen.
Zelf sinds gister begonnen met Mannen die vrouwen haten van Stieg Larsson.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 252 times

Bericht door Heruone » 13 aug 2020, 20:21

Mocht je ooit een goed interessant boek willen lezen: Homo deus van Yuval Noah Harari. Wel deels een filosofisch boek vanuit wetenschappelijke ooghoeken, dus daar moet je wel van houden.

Of ik blijf Judas van Astrid Holleeder altijd een aanrader vinden, even los van wat er uiteindelijk van klopt.
Why do we pray, cry, kiss or dream with our eyes closed?
Because most beautiful things in life are not seen but only felt by heart.

Plaats reactie