Roger Schmidt

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23352
Lid geworden op: 8 feb 2018

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ik ben helemaal klaar met het denigrerende kutgedrag tegen elkaar. Zoals ik dat tegen mensen deed, hoe veel mensen hier dat doen zodra er een meningsverschil is.

Niemand steekt hier "de kop in het zand" of welke oneliner vandaag weer hier populair is. Dat elkaar afzeiken en elkaar belachelijk maken is fucking vermoeiend. Gewoon realistisch doen. Het is even kut maar lichtjaren is overdreven en doen alsof er niets aan de hand is is overdreven.
milansandro
Vedette
6
Berichten: 9607
Lid geworden op: 4 feb 2018

Vrijwel elke (uit)wedstrijd zal voor problemen zorgen aangezien vrijwel elk team inmiddels precies weet hoe dit PSV te bespelen..
En aangezien Schmidt stoïcijns door blijft gaan met zijn speelwijze is het helemaal niet vreemd om dit te voorspellen..
We hebben heel veel moeite om te scoren en tegenstanders hebben heel weinig kansen nodig om te scoren..
Dat is een patroon dat we al weken kunnen bespeuren..
En dan zou dit vanaf nu tot aan de winterstop ineens moeten gaan verbeteren zodat we een beetje in het spoor van Ajax kunnen blijven?
Ik geloof daar niet in..
Activism is a way for useless people to feel important
— Thomas Sowell
Gebruikersavatar
Maikel
Site Admin
5
Berichten: 17716
Lid geworden op: 10 mei 2018
Clubvoorkeur: PSV

Tja.
Staat er een spits in die wel scoort dan sta je na een kwartier met 0-3 voor en stond iedereen hier op de banken.

Het ligt meer aan 't gebrek aan kwaliteit in de selectie dan aan Schmidt. Zahavi mist op dit moment nog als ie de bal voor open goal op de doellijn krijgt. Vinicius scoort niet.
Het is dramatisch.

Dat is 't grote euvel. Niet Schmidt. Want voor Benfica thuis liet PSV voetbal zien dat we in jaren niet gezien hebben zo goed speelde ze de eerste paar potten.
Maargoed, men vergeet snel.
milansandro
Vedette
6
Berichten: 9607
Lid geworden op: 4 feb 2018

Men vergeet snel omdat dat voetbal niet heeft doorgezet..
Sterker nog dat is alleen maar verder achteruit gegaan..
Niet alleen kwa resultaat maar ook kwa voetbal..
En ik zie geen indicatie dat dat voetbal terugkeert..
Activism is a way for useless people to feel important
— Thomas Sowell
Madueke
Vedette
4
Berichten: 8971
Lid geworden op: 26 jun 2019

Alles in de schoenen schuiven van JdJ is ook niet fair. Natuurlijk, ook hij heeft (veel te veel) fouten gemaakt, maar JdJ is er niet verantwoordelijk voor om een oplossing te vinden voor het bespelen van bijvoorbeeld PEC en Sparta.
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Maikel, je bent een toffe peer, maar wijzen naar kwaliteit terwijl je een wereldkampioen, de aanvoerder, twee Europese toptalenten, de beste speler van het Midden-Oosten en de voormalig topscorer van Portugal ter beschikking hebt, lijkt me niet heel terecht. Daar staat voor Eredivisie-begrippen een bak aan kwaliteit, da's niet te bevatten. Aan de trainer om daar wat van te maken en tot dusver gebeurt het nauwelijks. De moed zakt je in de schoenen bij het zien van ons aanvalsspel. Natuurlijk kan hij de kansen niet zelf afmaken, maar hij kan er wel voor zorgen dat we aan de bal meer brengen dan we nu laten zien.

Het moet beter en Schmidt heeft er de middelen voor.
Sao-Mellow
Meervoudig international
3
Berichten: 1467
Lid geworden op: 4 nov 2020

Maikel schreef: 26 okt 2021, 19:37 Tja.
Staat er een spits in die wel scoort dan sta je na een kwartier met 0-3 voor en stond iedereen hier op de banken.

Het ligt meer aan 't gebrek aan kwaliteit in de selectie dan aan Schmidt. Zahavi mist op dit moment nog als ie de bal voor open goal op de doellijn krijgt. Vinicius scoort niet.
Het is dramatisch.

Dat is 't grote euvel. Niet Schmidt. Want voor Benfica thuis liet PSV voetbal zien dat we in jaren niet gezien hebben zo goed speelde ze de eerste paar potten.
Maargoed, men vergeet snel.
Grotendeels met je eens, kwalitatief loopt het bij ons niet over. Maar als je ziet dat het niet loopt dien je wel iets anders te proberen, dat stuk mis ik heel erg op dit moment.

Er zijn eigenlijk maar 3 uitkomsten.

*doorgaan zoals het nu gaat en hopen dat het een keer goed gaat. Misschien tegen beter weten in.
* flink investeren in de winter om de selectie op pijl te krijgen en weer aansluiten.
* trainer ontslaan en kijken of een ander het beter doet met een beperkte selectie.
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

Die Frans Bovens heeft natuurlijk wel gelijk. Schmidt moet er uit, maar als ik het goed begrijp krijgt hij na

Mislopen CL
Matig presteren in EL
4-0 verliezen thuis van Feyenoord
5-0 verliezen uit van Ajax
Een doelsaldo van plus 5 na 10 wedstrijden

Een nieuw contract!?

Weg met deze clown.
Gebruikersavatar
El Sordo
Vedette
6
Berichten: 7917
Lid geworden op: 25 aug 2017

Wijzen naar gebrek aan kwaliteit in de ploeg is wmb echt een non-argument, veel te makkelijk bovendien. Net zoals het armoedig is om alleen naar Schmidt te wijzen. De samenkomst werkt momenteel niet en daar hebben spelers, trainers én de lagen daarboven een hand in.
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
5
Berichten: 3994
Lid geworden op: 7 aug 2018

In ieder geval het seizoen afmaken.
Dit PSV heeft het niet makkelijk gehad..

Spelers die niet helemaal fit zijn of externe omstandigheden. Ik ga nog voor de roze wolk!

Hup Roger! We wisten dat dit soort uitslagen verborgen zaten in zijn speltype..
milansandro
Vedette
6
Berichten: 9607
Lid geworden op: 4 feb 2018

Ja wisten we dat ja?
Als we dat wisten waarom zijn we in hemelsnaam aan hem dan begonnen?
Dit zijn topclub onwaardige uitslagen..
Je neemt dus genoegen met deze uitslagen neem ik aan?
Activism is a way for useless people to feel important
— Thomas Sowell
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30697
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Ik geloof erin, ik denk dat we door moeten bijten en ons door deze revolutie heen moeten worstelen. Ik denk dat de huidige (volmondig toegegeven: dramátische) setback te verklaren en in de toekomst te voorkomen is.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
Heurelho
Verbannen
2
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Mismanagement eerste klas wanneer Schmidt zijn contract verlengt wordt.niet geschikt voor PSV. Spelers kunnen nog geen 2 duels per week aan. Roger is daar verantwoordelijk voor. Wat een verschrikkelijke resultaten onder deze man. Beste vertrekt hij spoedig. Helemaal klaar mee.
milansandro
Vedette
6
Berichten: 9607
Lid geworden op: 4 feb 2018

Ik denk dat dit een doodlopende weg is..
En de reden daarvoor is dat deze speelwijze op een vrij eenvoudige manier te bestrijden is, zoals nu al vrij veel teams al hebben bewezen..
Deze trainer kan ook alleen maar deze speelwijze spelen wat PSV alleen maar kwetsbaarder door maakt..
Wat mij betreft zsm afscheid van nemen..
Activism is a way for useless people to feel important
— Thomas Sowell
MaartenV
Nationale topspeler
3
Berichten: 1574
Lid geworden op: 23 okt 2020

Ik ben nu voor het aanblijven van Schmidt, veel meer dan dat ik het eind van het afgelopen seizoen was :
Ze hebben dit seizoen laten zien dat ze tegen echt goede tegenstanders het betere van het spel kunnen hebben.
- benfica is gewoon een heel sterk team. Dat blijkt in de portugese competitie en europees in de CL. Tegen PSV hadden ze het erg moeilijk en zijn ze met veel geluk ermee weggekomen.
- real sociedad staat gewoon koploper in spanje. Die spelen na een europese midweekse wedstrijd nog gewoon even gelijk bij atletico uit. Erg knap. PSV had het betere van het spel, en deed zich tekort met de 1-1.
- as monaco. In tegenstelling tot wat ik links en rechts hoor, vond ik as monaco sterker dan verwacht. Uit de passing en actie op snelheid bleek dat er veel kwaliteit in dat team zit. Van hun laatste 9 wedstrijden hebben ze er 1 verloren. Uit tegen sociedad spelen ze 1-1. Na een slechte seizoenstart zijn ze aan een opmars bezig. De eerste helft had PSV het moeilijk en was monaco duidelijk beter. 2e helft draaiden ze dat heel knap om en waren ze veel beter dan monaco. Dan raken gakpo en madueke geblesseerd etc.

Dan kun je zeggen, ja maar de resultaten waren bagger. Dat is ook zo. Maar de coach kan ze er niet zelf intrappen. Zoiets heeft ook te maken met een flow waarin een team zit. Dat is denk ik nauwelijks te beinvloeden door een coach. Je moet jezelf belonen voor het goede veldspel en dan komt het zelfvertrouwen. Kip ei verhaal. Plus kwaliteit van de spitsen (ik ben zwaar Malen fan, andere niveautje dan wat er nu staat). Dat kun je Schmidt wel enigszins aanrekenen, dat hij zo lang is blijven denken dat zahavi goed genoeg is. Kunnen we niet als nog in de winterstop berisha wegvissen... ?! ;-)

Na de vele jaren met vaak verdedigend voetbal, zeker europees, vind ik het een verademing wat dit team met deze coach probeert te doen. Het lukt nog niet en dat is zwaar klote, maar dat kwartje gaat een keer goed vallen als schmidt daar de tijd voor krijgt. Nu terug naar cocu of faber is een grote stap terug wat mij betreft.

En ajax, eerlijk is eerlijk, is gewoon buitencategorie op dit moment. PSV maakte in ieder geval nog meer kans dan dortmund.
Siemen
Nationale topspeler
6
Berichten: 2235
Lid geworden op: 26 aug 2017

Ykhim schreef: 26 okt 2021, 19:59 Maikel, je bent een toffe peer, maar wijzen naar kwaliteit terwijl je een wereldkampioen, de aanvoerder, twee Europese toptalenten, de beste speler van het Midden-Oosten en de voormalig topscorer van Portugal ter beschikking hebt, lijkt me niet heel terecht. Daar staat voor Eredivisie-begrippen een bak aan kwaliteit, da's niet te bevatten. Aan de trainer om daar wat van te maken en tot dusver gebeurt het nauwelijks. De moed zakt je in de schoenen bij het zien van ons aanvalsspel. Natuurlijk kan hij de kansen niet zelf afmaken, maar hij kan er wel voor zorgen dat we aan de bal meer brengen dan we nu laten zien.

Het moet beter en Schmidt heeft er de middelen voor.
Ik deel allebei jullie mening, mag dat ook? Schmidt moet beter met de huidige middelen. Het is diep triest dat we dusdanig veel moeite hebben in de Eredivisie, daarvoor is ons team te goed. Alhoewel ik je beschrijvingen van Zahavi en Vinicius wel wat rooskleurig vind. Tegelijkertijd vind ik ons team ook weer niet goed genoeg en niet in balans genoeg voor een echte kampioensploeg. Dat is nu vaak genoeg beschreven, ook door mijzelf, dus ga ik niet herhalen.
Gebruikersavatar
Persepolis
Vedette
6
Berichten: 7237
Lid geworden op: 30 jan 2018
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ykhim schreef: 26 okt 2021, 19:59 de beste speler van het Midden-Oosten
Respect voor wat Zahavi voor Israel betekent hoor en ik begrijp je punt wel, maar hij zal met moeite een top 5 speler uit het Midden-Oosten zijn. Sterker nog, hij zal met moeite een top 5 spits zijn, wanneer de topscorers van de EPL, Primeira Liga en 2e topscorer van Rusland er ook vandaan komen. Vergeet niet dat Egypte ook deel van het Midden-Oosten is, de absolute nummer 1 komt toch daarvandaan ;)
Laatst gewijzigd door Persepolis op 26 okt 2021, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
PCGC
Vedette
6
Berichten: 9435
Lid geworden op: 26 aug 2017

Awards:

Maikel schreef: 26 okt 2021, 19:37 Tja.
Staat er een spits in die wel scoort dan sta je na een kwartier met 0-3 voor en stond iedereen hier op de banken.

Het ligt meer aan 't gebrek aan kwaliteit in de selectie dan aan Schmidt. Zahavi mist op dit moment nog als ie de bal voor open goal op de doellijn krijgt. Vinicius scoort niet.
Het is dramatisch.

Dat is 't grote euvel. Niet Schmidt. Want voor Benfica thuis liet PSV voetbal zien dat we in jaren niet gezien hebben zo goed speelde ze de eerste paar potten.
Maargoed, men vergeet snel.
Men vergeet niet snel, mensen leren snel.
Dus ook de tegenstanders van PSV zien hoe freewheelend we de eerste wedstrijden speelden. Die gaan ons analyseren, zie Benfica voor de return, zich aanpassen en ineens lukt het niet meer bij ons.

Wij blijven stug doorgaan, waar andere clubs zich aan ons aanpassen en het achter ineens dichtgooien, klem zetten en klein houden.
Tot op heden hebben we daar geen antwoord op.
#FreeGeneratie4
Gebruikersavatar
Heurelho
Verbannen
2
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Ardbeg schreef: 26 okt 2021, 19:07
Menno1 schreef: 26 okt 2021, 18:16 Laat gaan joh, Ardbeg leeft nog steeds met zijn hoofd diep in de grond verstopt. Het is niet mijlenver, het is lichtjaren ver.
Ah, de dooddoener *kop in het zand*

Lichtjaren! Miljarden lichtjaren!!!

Komt goed jongen. Het is even minder maar absoluut niet zo overdreven
Hoe kun je zo positief blijven? Echt onbegrijpelijk. Elk jaar schrijf je hetzelfde. Maar beste Ardbeg: 3 keer kampioen in de laatste 13 jaar. Wakker worden.
Gebruikersavatar
Persepolis
Vedette
6
Berichten: 7237
Lid geworden op: 30 jan 2018
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ajax is 2x kampioen geworden in de laatste 7 jaar. Zo kun je alles laten klinken zoals je het wil he, gewoon knippen waar het je het beste uitkomt.
Gebruikersavatar
Joenepsv
Legende
6
Berichten: 11197
Lid geworden op: 30 jan 2018

Awards:

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er ook maar één iemand tevreden is over het PSV onder Schmidt. We zijn een excuusclub geworden die niet presteert. We hebben onder Schmidt geen stap vooruit maar achteruit gezet. Op basis van wat zou zijn contract verlengd moeten worden? Wat mij betreft is het door de zure appel heenbijten en na het seizoen afscheid nemen van Schmidt.
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Persepolis schreef: 26 okt 2021, 23:25 Respect voor wat Zahavi voor Israel betekent hoor en ik begrijp je punt wel, maar hij zal met moeite een top 5 speler uit het Midden-Oosten zijn. Sterker nog, hij zal met moeite een top 5 spits zijn, wanneer de topscorers van de EPL, Primeira Liga en 2e topscorer van Rusland er ook vandaan komen. Vergeet niet dat Egypte ook deel van het Midden-Oosten is, de absolute nummer 1 komt toch daarvandaan ;)
Touché, een van de beste spelers van Azië dan. Frame ik Zahavi een keer op positieve wijze, is het weer niet goed :mrgreen:

Maar dat is verder niet cruciaal voor wat ik bedoel. Ik vind dat je met zulke spelers in staat moet zijn om minstens 12 van de 17 Eredivisie-clubs op de pijnbank te leggen, om een vorm van aanvallende dominantie te laten zien. Het is te wisselvallig. De ene wedstrijd creëren we veel, scoren we weinig. Dan komt er een keer helemaal niks uit en weer een andere wedstrijd kunnen we het wel. Daarin zit te weinig structuur en de terugkerende conclusie, met name in toppers, is dat we onszelf niet belonen na aardig tot goed voetbal. Sociedad en Monaco als meest treurige voorbeelden. Als je tegen zulke goeie teams zó goed kunt spelen, dan moet je ook je kansen afmaken en niet blijven hangen op 1 of 2 goals. Dan moeten er, met alle respect, gewoon vier vallen. Dan creëer je voor jezelf ook een veel makkelijkere uitgangspositie, zowel in de wedstrijd als in de poule/competitie.

Ik geloof er heilig in dat die aanvallende stootkracht er is. Er komt tot op heden veel te weinig uit, hoewel het ook niet altijd de schuld van Schmidt is.
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ykhim schreef: 26 okt 2021, 16:14 Zijn we verder dan vorig jaar is de vraag vooral. Op korte termijn moet je je helemaal niet willen meten met dit Ajax namelijk.
De vraag of je verder bent is in de huidige situatie gecompliceerd en relatief, omdat het afhankelijk is van zoveel verschillende variabelen waarbinnen het ook afhankelijk is welke variabele voor jou een significantere betekenis/impact heeft t.o.v. anderen. Ik denk dat je als ploeg persoonlijk wel verder bent. Je bent veel stabieler in het pressingspelletje/as dichthouden, hebt meer controle vanuit de zone verdedigen, bent beter in het gegenpressen en in de transities mee terug verdedigen heeft men duidelijke stappen gemaakt. Ik denk dat je als collectief persoonlijk gegroeid bent. En je bent iig een aantal rotte appels kwijt binnen de dynamiek van de groep, qua gedrag etc.

Tegelijkertijd heerst er altijd een bepaalde synergie tussen het collectief en het individu. Op de laatste vlak heeft PSV nmi met het vertrek van Dumfries, Malen en Rosario wel een stevig jasje uitgedaan. PSV oogt defensief redelijk betrouwbaar en sterk als collectief totdat het terecht komt in de hoek dat de klappen vallen: dan stort het als een kaartenhuis in elkaar. PSV mist daarin teveel bepaalde psychologische factoren, bijv. de wilskracht, onverzettelijkheid en doorzettingsvermogen van een Dumfries. Anderzijds ook het extra vuile werk dat Rosario speltechnischgewijs kan verzetten. Met Ramalho in de as erbij heeft PSV er meer een patron bij die de defensie kan sturen, maar over de gehele defensieve linie heeft PSV cumulatief gezien op individueel vlak niet kwaliteit erbij gekregen, terwijl men daarin vorig jaar al kwetsbaar ogen. Het vertrek van een van de twee spelers die daarbinnen vaak nog het cement waren, Rosario, amplificeert dergelijke situaties op een negatieve manier uiteraard. Daarnaast mis je ook het individuele vermogen van Malen om wedstrijden te kunnen kantelen en/of open te breken. Zoals Gakpo dat bijvoorbeeld ook kan.

Maar zoals ik al zei: een dergelijk antwoord is en blijft vrij relatief in deze.
El Sordo schreef: 26 okt 2021, 18:55 Dat belerende/ denigrerende toontje (haha) is toch niet nodig? Iedereen heeft op haar/zijn eigen manier het beste voor met de club. Ik heb liever dat we de discussie hier naar een hoger niveau tillen.
Laten we eerlijk zijn, op dit forum is dat trendgewijs een ijdele hoop. Alhoewel er wel wat interessante posters rondlopen. Bijv. ik heb [mention]Massimo[/mention] nog relatief weinig gehoord met een uitgesproken mening. Ik ben wel benieuwd hoe hij over de casus denkt momenteel
Johann Vogel schreef: 26 okt 2021, 19:07 Het grootste probleem is dat Schmidt nooit verder komt dan domme excuses. Spelers zijn te moe, spelers die er niet bij zijn, een interland break. De man knoopt de ene excuses aan de andere. Meneer is niet aangesteld om excuses te verzinnen maar om oplossingen te vinden.
Ik zou geen waarde hechten aan mediaoptredens om de simpele redenen dat:

1. Het niveau van de reporters, interviewers en vragenstellers (Hans Kraay, Marco Timmer, Rik Elfrink, etc.) inhoudelijk gezien eigenlijk bedroevend laag is.
2. Je om die reden eigenlijk nooit een inhoudelijk antwoord krijgt, maar er gewoon simpelweg een hoop clichés tegen aangesmeten worden. Dat is bij Ten Hag, Slot, Advocaat, Van Gaal, Koeman, etc. niet anders.
3. Een trainer in de media altijd zijn/haar spelers probeert te beschermen en deze nooit zal proberen af te vallen.
Ykhim schreef: 26 okt 2021, 19:59 Maikel, je bent een toffe peer, maar wijzen naar kwaliteit terwijl je een wereldkampioen, de aanvoerder, twee Europese toptalenten, de beste speler van het Midden-Oosten en de voormalig topscorer van Portugal ter beschikking hebt, lijkt me niet heel terecht. Daar staat voor Eredivisie-begrippen een bak aan kwaliteit, da's niet te bevatten.
Leuke hyperbool Ykhim, die zijn we soms wel eens van je gewend ;) :mrgreen: , maar laten we eerlijk zijn: jij weet volgens mij ook wel beter dan dit. Er is een interessant theoretisch en filosofisch scenario waarin twee roedels van wolven gaan jagen: roedel A heeft de beste en meest geavanceerde skillset n.a.v. de omstandigheden: aspecten als intelligentie, kracht, snelheid, etc. Roedel B is daarentegen op al deze aspecten minder ontwikkeld, maar weet i.t.t. roedel A tot in de perfecte puntjes hoe het moet samenwerken als collectief.

Roedel A en roedel B gaan jagen in het bos. Roedel A jaagt individueel, terwijl roedel B, gedwongen door hun minder ontwikkelde skillset, samen jaagt als één groep. Wie er sneller en daarmee succesvoller jaagt, valt niet te voorspellen en zullen we nooit weten. Maar als je de variabelen iets wat aanpast waarbij roedel B de skillset van roedel A heeft en tegelijkertijd de capaciteit behoudt om als collectief samen te werken, zal een simulatie van het model rationeel gezien structureel unaniem hetzelfde resultaat weergeven: roedel B jaagt effectiever dan roedel A.

In de hele discussie tussen het individu versus het collectief heerst over het algemeen een bepaalde onbewuste veronderstelling dat het collectief over het algemeen de individuele kwaliteiten/expressie onderdrukt en/of ontbreken (en vice versa), terwijl er juist een bepaalde synergie heerst tussen beiden waarin ze elkaar zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden. Laten we de theoretische situatie nemen dat in roedel A Jetro Willems zit. Linksback met een skillset waarin een fantastisch linkerbeen en een fantastische voorzet zeker bovenaan staan. In roedel B zit Angelino, ook een fantastische linksback met eenzelfde skillset. In roedel B zit echter ook Luuk de Jong, een van de beste koppers van Europa, terwijl in roedel A Donyell Malen zit, tevens ook een fantastische spits, maar iemand waarvan zijn skillset minder aansluit op die van Jetro Willems. Wie zal er meer of beter gezegd makkelijker tot assists/goals komen? My bet: roedel B.

Nu is het echter zo dat roedel A een fantastische speler in huis heeft in de naam van Pereiro. Skillset van een stylist met een fantastische steekpass in huis. Hij heeft daarmee de mogelijkheid om niet alleen Donyell Malen, een behendige spits met loopacties en gevoel voor ruimte, te kunnen bedienen, maar ook om linksback Willems weg te steken die vervolgens zijn skillset kan gebruiken om met lage strakke voorzetten Malen te bedienen in de zestien. In roedel A loopt echter ook Jorrit Hendrix rondt die de rol distributeur heeft, alleen zijn skillset sluit daar niet per se op aan. Het gevolg: Pereiro zal nooit of niet zo frequent in zones bedient worden waarin hij vervolgens zijn skillset kan toepassen om andere spelers te bedienen.

Ik snap je reactie, gezien puur roepen dat PSV kwalitatief niet goed genoeg is heel zwart-wit gesteld is, terwijl dat anderzijds ook zo geld vanuit jouw reactie. Mijn punt is, en dat snap jij volgens mij ook wel, dat het in de praktijk gewoon veel genuanceerder en gecompliceerder ligt. Om terug te koppelen aan het begin voorbeeld van de roedel met wolven: als het niveau van de individuen hetzelfde is, is het collectief datgene wat het een van het ander onderscheidt. Maar anderzijds is het ook het individu dat het collectief moet laten renderen/presteren. Om nogmaals te benadrukken: het is een bepaalde synergie.

Götze is bijvoorbeeld zo'n speler, let maar op hem een hele wedstrijd, die feilloos in staat is om de ruimtes tussen de linies te bespelen en daarin passinglijnen te vinden richting hem. Krijg je hem in die situaties aangespeeld (mochten mensen er ook echt daadwerkelijk op letten: let op de omgeving, de ruimte, overtal, etc.), dan liggen er potentieel enorm grote mogelijkheden. Vanuit de opbouw van achteruit is er echter geen enkele speler die, net als vorig jaar, die verfijnde eigenschap/skillset bezit om een dergelijke pass te kunnen geven. Boscagli geeft crosspasses, geen Daley Blind passes. Van Ginkel vertraagt en speelt louter breed i.t.t. de gewenste packing passes waar je op hoopt van een '8' in een double-pivot. Geen wonder dat PSV geen tempo(wisselingen) creëert en anderzijds geen wonder dat men moeite heeft om tegen (betere) gesloten tegenstanders heel veel kansen te creëren.

Dit is slechts een voorbeeld, maar het geeft aan dat de gehele discussie complexer is dan louter niet/wel ontbreken van kwaliteit of het puur inzoomen op individuele prestaties en individuen in plaats van het beschouwen als een puzzel waarbij je kijkt hoe elk puzzelstukje zich t.o.v. elkaar verhoudt en hoe het in elkaar past. En dat laatste geeft ook aan dat het ook bijna te simpel te stellen, hoe wrang dat voor sommige wellicht ook klinkt, dat Schmidt maar even iets anders moet verzinnen dat wel werkt en/of dat het achterliggende tactische idee van Schmidt totaal niet klopt, etc.
ziege maar ook zagge schreef: 26 okt 2021, 20:59 Ik geloof erin, ik denk dat we door moeten bijten en ons door deze revolutie heen moeten worstelen. Ik denk dat de huidige (volmondig toegegeven: dramátische) setback te verklaren en in de toekomst te voorkomen is.
Eens. Ajax ging van Frank de Boer naar Bosz naar uiteindelijk Ten Hag. Ik denk ook dat een coach met op bepaalde gebieden nogal extremistische uitgangspunten waar wij ons in Nederland/binnen PSV op mogen, lees: moeten, ontwikkelen (fysiek, spel zonder bal, tactisch collectief, pressing, gegenpressing, transities, zonale oriëntatiepunten i.p.v. mandekking), een goede initiërende trigger hiervoor is. En los daarvan denk ik dat Schmidt ook wel goed weet te identificeren waar de problemen zitten/liggen en hoe die aangepakt moeten worden.

Alleen je ondervindt nog heel veel last van het 19/20 seizoen en zomer transferwindow + nu de corona nasleep wat een dergelijk proces niet zo snel laat verlopen als dat men hoopt. Zeker als Ajax elk jaar het referentiepunt is of de stap naar Ajax zetten en daarmee dus mee te doen tot het einde om de titel. Het elk jaar benadrukken dat dit een oogst jaar moet worden, het gehype om elke nieuwe zomer transferperiode en de uitspraken van watchers/media dat PSV dit jaar de grote uitdager wordt, helpen natuurlijk daarin ook niet mee.
Siemen schreef: 26 okt 2021, 09:35 Schmidt had toch juist zijn tactiek omgegooid voor deze wedstrijd? Hoe kan je dan spreken over koppigheid o.b.v. deze pot? Zowel onze opstelling (4222 ipv 4231) als onze speelwijze (lange ballen, opportunisme, ver weg van eigen goal om onder druk van Ajax uit te voetballen) waren anders.
Tegen GAE wisselde hij ook al naar een 4-3-3 PNA om meer controle te krijgen in de tweede helft (leek goed uit te pakken, totdat Teze in de fout ging en toen werd alles weer fragiel), terwijl hij tegen Feyenoord meer 4-5-1 speelde om meer balans te kunnen bewaken. Schmidt verlegt wel degelijk vaker dan men denkt tactische accenten qua positioneren en veldbezetting om wedstrijden te kantelen, etc. Of dat lukt is vaak een tweede. Dat is ook afhankelijk van de stabiliteit van je ploeg etc.
Ykhim schreef: 26 okt 2021, 14:54 Het is of dat of ontslag, denk ik. Het open laten liggen is ook onwenselijk namelijk.
Je hebt ook de optie om uit te spreken dat je aan het einde van het seizoen niet gaat verlengen, maar dat je wel het seizoen afmaakt. Zoals bijv. bij Advocaat is gedaan.
Het Kanon schreef: 25 okt 2021, 21:19 Ik neig toch naar het tweede. We hebben een groot aantal (doel)kansen, we hebben een klein aantal makkelijke doelkansen. Aanvallen worden binnen een vrij smalle strook van het veld opgezet. Een gegropeerde verdediging kan daardoor een kleine ruimte verdedigen, wat voor hen het geven van rugdekking makkelijker maakt.

De weg naar de spits/afmaker voor het doel wordt vaak gezocht tussen een aantal verdedigers door. Dan heb je vaak een 'onmogelijke' steekbal nodig. Als de bal bij het laatste station aankomt, is het in veel gevallen geen makkelijke kans (Hoek uitkiezen en plaatsen met de binnenkant voet). Het heeft meer voeten in de aarde omdat er nog een kapbeweging bij komt, of omdat er uit de draai geschoten moet worden.

We hoeven niet meteen naar de Hollandse School, maar als ik het zo aanzie dan denk ik vaak dat we meer bereiken als we in de aanval de ruimtes groter maken, een fractie meer tijd nemen voor een goede pass en iets nauwkeuriger een aanval uitspelen. Ik denk dat dat de verhouding kansen-doelpunten ten goede komt.
Ben het eens met de strekking van je post, maar daarin zit wel een hele belangrijke paradox die mensen onbewust vergeten: de zogenaamde trechter waar velen het over hebben is geen gevolg van het simpelweg nadrukkelijk bezetten en willen spelen door de as, maar meer door het juist niet benutten van de ruimtes daarvan. Je zal altijd door de as en/of de halfspaces moeten spelen, wil je de breedte kunnen benutten, bijv. in de vorm van een overtal situatie of in de vorm van kwalitatieve superioriteit in de vorm van 1 vs 1 duels creëren. Neem bijv. Ajax of Man City, die staan qua veldbezetting eigenlijk opvallend vaak niet heel anders hoor, maar qua trechter is daar niet heel veel sprake van. Integendeel zelfs:

Afbeelding


Naarmate je dichterbij de zestien van de tegenstander komt en dus dieper op de helft van de tegenstander zal het speelveld, zowel in de lengte als in de veldbezetting in de minimale breedte vaak kleiner worden. Oftewel de ruimtes waarin spelers zich bevinden is beperkter en de tijd totdat een open passinglijn weer gesloten is, is kleiner. Dat betekend vaak niet dat ze er niet zijn, de vraag zit hem vooral in of en hoe ze benut worden. Spelers moeten betere aannames hebben, passes moeten sneller gegeven worden, kijkgedrag moet beter ontwikkeld zijn, cognitief vermogen om te weten wat de oplossing is, inzichtelijk vermogen tot het herkennen van overtallen, positionele positionering, lichaamshouding t.o.v. de bal en body movement gedurende aannames, etc. Dat is een van de redenen waarom teams onder pressing coaches het vaak lastig hebben tegen gesloten tegenstanders en eenzelfde verschijnselen vertonen. Bij Liverpool speelt bijv. Henderson, iemand die niet in staat is om die passes te geven. Bij ons is dat van Ginkel.

Het sluit een beetje op de nuance die ik probeerde te brengen met het de theoretische filosofische kwestie van de roedel eerder benoemd in deze post ;)
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

In een interview met VI komt Ramalho weer met dat verhaal dat we een jong team hebben. Aantoonbaar gelul en het komt van onze excuus Duitser die met zijn gezever de spelers altijd een excuus geeft om te falen.
Gebruikersavatar
Joenepsv
Legende
6
Berichten: 11197
Lid geworden op: 30 jan 2018

Awards:

Dat is inderdaad gelul. Volgens mij hebben we het gemiddelde oudste team sinds jaren. Ramalho, Max, Mwene, Ginkel, Gotze en Zahavi zijn allen ouder dan 27. Andere basisspelers als Sangaré, Drommel en Boscagli zijn ook niet bepaald meer te bestempelen als jong talent.
Gebruikersavatar
Maikel
Site Admin
5
Berichten: 17716
Lid geworden op: 10 mei 2018
Clubvoorkeur: PSV

Ykhim schreef: 26 okt 2021, 19:59 Maikel, je bent een toffe peer, maar wijzen naar kwaliteit terwijl je een wereldkampioen, de aanvoerder, twee Europese toptalenten, de beste speler van het Midden-Oosten en de voormalig topscorer van Portugal ter beschikking hebt, lijkt me niet heel terecht. Daar staat voor Eredivisie-begrippen een bak aan kwaliteit, da's niet te bevatten. Aan de trainer om daar wat van te maken en tot dusver gebeurt het nauwelijks. De moed zakt je in de schoenen bij het zien van ons aanvalsspel. Natuurlijk kan hij de kansen niet zelf afmaken, maar hij kan er wel voor zorgen dat we aan de bal meer brengen dan we nu laten zien.

Het moet beter en Schmidt heeft er de middelen voor.
Laten we wel zijn, Götze is verre van de speler die hij ooit was. Zahavi is absoluut niet de beste speler van het Midden-Oosten. We hebben ook een eenmansmiddenveld omdat alleen Sangaré fatsoenlijk speelt. Van Ginkel doet half mee, Pröpper bakt er niks van, Thomas is te zwak. De backs zijn onderbemand en niet van het juiste niveau. We hebben een keeper die talentvol is maar waarvan het nog altijd de vraag is of het er echt helemaal uit gaat komen(ookal ben ik best tevreden over Drommel in het algemeen). Ik kan het balletje heel makkelijk terug kaatsen. Ja, voor de Eredivisie een bak kwaliteit, maar een stuk minder dan onze grote concurrent.

Het is niet zo dat de spelers als Zahavi en Vinicius geen kansen krijgen he, de ploeg creëert kansen zat. Maar als je spitsen hebt die de bal voor open goal missen in de voorronde van de CL, die een bal op de lat schieten vanaf 1 meter voor de doellijn tegen PEC Zwolle en noem maar op wat voor kansen er gemist worden. Wat moet je als trainer dan doen? Er zelf maar gaan staan?
Het probleem zal in het midden liggen, maar als ik nu zie hoe er over Schmidt wordt gedaan vind ik dat echt belachelijk. Fans die hun eigen trainer clown noemen en noem maar op. Echt bizar.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Roger Schmidt