Covid-19

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Gesloten
Gebruikersavatar
trouwepsvfan
Vedette
4
Berichten: 6849
Lid geworden op: 11 aug 2019
Seizoenkaart: Vak JJ
Clubvoorkeur: PSV

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Oh sorry. Ik ben jurist. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is: dus zolang er geen verband is aangetoond is er geen verband
Strong and independent woman, parttime airfryer ambassadeur
Bes1987
Bankzitter
2
Berichten: 247
Lid geworden op: 5 apr 2021
Clubvoorkeur: PSV

Zou raar zijn als er vrouwen zijn die dit als bijwerking opgeven als ze die klachten ook al voor de vaccinatie zouden hebben. Lijkt me sterk eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
trouwepsvfan
Vedette
4
Berichten: 6849
Lid geworden op: 11 aug 2019
Seizoenkaart: Vak JJ
Clubvoorkeur: PSV

Bes1987 schreef: 10 okt 2021, 16:58 Zou raar zijn als er vrouwen zijn die dit als bijwerking opgeven als ze die klachten ook al voor de vaccinatie zouden hebben. Lijkt me sterk eerlijk gezegd.
Het hele punt van een ‘menstruatie stoornis’ is nou juist dat je cyclus normaal redelijk gelijk loopt en dan ineens (vaak maar 1x) anders is.

Honderdduizenden vrouwen ervaren per maand dat hun menstruatie ineens anders is dan normaal. Nu gaan ze dat melden bij Lareb. Normaa accepteren ze het gewoon.
Strong and independent woman, parttime airfryer ambassadeur
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Sinds covid zijn veel meer mensen op dit forum ongesteld. Ik zie een (maand)verband.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

trouwepsvfan schreef: 10 okt 2021, 16:26 Oh sorry. Ik ben jurist. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is: dus zolang er geen verband is aangetoond is er geen verband
Zeker. Lekker blijven hangen in je eigen wereldje.
Gebruikersavatar
trouwepsvfan
Vedette
4
Berichten: 6849
Lid geworden op: 11 aug 2019
Seizoenkaart: Vak JJ
Clubvoorkeur: PSV

Brael schreef: 10 okt 2021, 18:21
trouwepsvfan schreef: 10 okt 2021, 16:26 Oh sorry. Ik ben jurist. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is: dus zolang er geen verband is aangetoond is er geen verband
Zeker. Lekker blijven hangen in je eigen wereldje.
Wat een vreemde reactie. Zolang er geen wetenschappelijk verband is tussen vaccinatie en een verstoorde menstruatie is er geen verband, maar geloof lekker wat je wil geloven ‘in je eigen wereldje’
Strong and independent woman, parttime airfryer ambassadeur
Gebruikersavatar
trouwepsvfan
Vedette
4
Berichten: 6849
Lid geworden op: 11 aug 2019
Seizoenkaart: Vak JJ
Clubvoorkeur: PSV

Bij mij loopt alles - ook na de vaccinatie - nog op de klok gelijk. Kan nog steeds op het uur inschatten wanneer ik verander in een haatheks. Heerlijk 🧙🏽‍♀️
Strong and independent woman, parttime airfryer ambassadeur
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Zullen we dat als countdown boven het forum zetten TPS?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
trouwepsvfan
Vedette
4
Berichten: 6849
Lid geworden op: 11 aug 2019
Seizoenkaart: Vak JJ
Clubvoorkeur: PSV

🧙🏽‍♀️🧙🏽‍♀️🧙🏽‍♀️

Bij mij zit er een causaal verband tussen het aanta post in het Roger Schmidt topic en de cyclus.

Kan geen vaccinatie tegenop!
Strong and independent woman, parttime airfryer ambassadeur
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Bes1987 schreef: 10 okt 2021, 16:58 Zou raar zijn als er vrouwen zijn die dit als bijwerking opgeven als ze die klachten ook al voor de vaccinatie zouden hebben. Lijkt me sterk eerlijk gezegd.
Nee maar menstruatieproblemen komen heel vaak plotseling en bijna elke vrouw maakt het wel eens mee. Voor zover ik snap treden de meeste van de opgemerkte klachten pas maanden na de prik op, het is als vrouw dan vrijwel onmogelijk om dat met welke zekerheid dan ook aan een prik te linken die je dus al lang geleden gehad hebt. Desalniettemin wordt het serieus genoeg genomen om te onderzoeken.

Wat niet erg helpt is dat er al vanaf het moment dat er geprikt wordt allerlei onzin rondgaat over effecten op je vruchtbaarheid enz. Als dames dat soort berichten op hun timeline hebben of misschien in een omgeving zitten die dat gelooft dan wordt het bijna vanzelfsprekend om bij menstruatieproblemen aan die prik te denken.

Zie bijv.: https://www.bbc.com/news/health-57552527

Wat betreft de discussie over bewijs: oorzakelijk verband kan soms bewezen worden, maar het is andersom meestal vrijwel onmogelijk om te bewijzen dat er absoluut geen verband is. Volgens mij is het dan ook standard practise om, als er geen verband aangetoond kan worden, ervan uit te gaan dat er geen verband is - althans voor wat betreft praktische regelgeving en adviezen. Als je niet vertrouwt op deze werkwijze dan zal in veel gevallen eenmaal gezaaide angst onmogelijk weggenomen kunnen worden.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

ShovingNE2 schreef: 10 okt 2021, 16:07 Nee. Totaal niet relevant of interessant dat er onvrede is in het kabinet.

Als je volle bak pro kabinetsbeleid bent dan snap ik de stelling.

Maar natuurlijk is dat nieuws. Het was de nummer 2 van het CDA.
Ook al vind jij het wel nieuws dan is dit nog steeds geen bewijs dat 'de media' zich voor het karretje van het kabinet laat spannen in de zin dat samen een bepaalde narratief (m.b.t bijv. corona en vaccinatie) afgesproken wordt en dat de media zich daar dan naar voegt. Geen enkele krant (in Nederland) laat zich door Rutte vertellen wat ze wel of niet mogen publiceren. Geen enkele Nederlandse krant is bang om het kabinet zwaar onderuit te halen als ze daar reden toe zien. Die verstrengeling is er gewoon niet op dat niveau, maar veel mensen denken dat wel.

De kritiek op specifieke parlementaire journalisten zoals Omtzigt die verwoordde is al ouder, Mingele heeft bij mijn weten nog wel eens uitgesproken dat hij daar zelf ook moeite mee had en er zijn wel vaker stemmen opgegaan om mensen bijv. vaker te vervangen zodat ze niet te dikke vriendjes worden. Het punt is dat je als journalist ook afhankelijk bent van mensen die je informatie toespelen die eigenlijk niet voor publicatie bedoeld is, niet al die informatie zul je direct willen publiceren, bovendien moet je die verhalen ook nog even door een derde bevestigd krijgen voordat je zeker kunt weten dat het gerucht waarheid is. Een gerucht niet publiceren of besluiten dat een feit (nog) niet nieuwswaardig genoeg is ook heel wat anders dan bijv. bewust het tegendeel melden.

Stel bijv. dat een journalist op het punt had gestaan om iets te publiceren over het geval Keijzer maar daarvan afgezien heeft door welke politieke druk dan ook, dan zou het pas een echt spannend verhaal worden wat betreffende journalist hoogstwaarschijnlijk zijn carrière zou kosten. Wat jij aanhaalt vind ik daarbij vergeleken bijzonder klein bier. Maar misschien weet je meer over dit verhaal?


Ik heb trouwens echt nooit de illusie gehad dat men binnen het kabinet steeds éénsgezind was over alle maatregelen, jij wel? Je doet alsof er iets vreselijks aan de hand was wat onder de pet gehouden is, maar volgens mij is het nogal vanzelfsprekend dat niet iedereen even enthousiast was over maatregelen die zo ver gaan als wat we meegemaakt hebben.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

trouwepsvfan schreef: 10 okt 2021, 18:25
Brael schreef: 10 okt 2021, 18:21 Zeker. Lekker blijven hangen in je eigen wereldje.
Wat een vreemde reactie. Zolang er geen wetenschappelijk verband is tussen vaccinatie en een verstoorde menstruatie is er geen verband, maar geloof lekker wat je wil geloven ‘in je eigen wereldje’
De vreemde reactie is toch echt van jou. Dat er geen verband is aangetoond, is iets anders dan dat er geen verband is, wat jij stellig beweert. Het onderzoek is simpelweg nog niet afgerond. Je kunt dan wel met logica vanuit je juridische wereldje tegen onafgerond wetenschappelijk onderzoek aankijken, maar die logica gaat mank.

Wat ik verder al dan niet geloof, is hierin niet relevant.
trouwepsvfan schreef: 10 okt 2021, 18:51 Bij mij loopt alles - ook na de vaccinatie - nog op de klok gelijk. Kan nog steeds op het uur inschatten wanneer ik verander in een haatheks. Heerlijk 🧙🏽‍♀️
En hoe ben je dan tijdens je menstruatie?
ziege maar ook zagge schreef: 10 okt 2021, 19:06 Wat betreft de discussie over bewijs: oorzakelijk verband kan soms bewezen worden, maar het is andersom meestal vrijwel onmogelijk om te bewijzen dat er absoluut geen verband is. Volgens mij is het dan ook standard practise om, als er geen verband aangetoond kan worden, ervan uit te gaan dat er geen verband is - althans voor wat betreft praktische regelgeving en adviezen. Als je niet vertrouwt op deze werkwijze dan zal in veel gevallen eenmaal gezaaide angst onmogelijk weggenomen kunnen worden.
Grotendeels mee eens, met de belangrijke kanttekening dat er nu onderzocht wordt of er een oorzakelijk verband is. Het is dus niet zo dat het onderzocht is en er geen verband kon worden aangetoond, de situatie is momenteel zo dat er onderzoek gaande is. Zolang het onderzoek niet is afgerond, is er logischerwijs ook nog geen conclusie te trekken of dat verband al dan niet wetenschappelijk aangetoond kon worden.

Dan is het natuurlijk wel op de zaken vooruit lopen door stellig te beweren dat er geen verband is.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

ziege maar ook zagge schreef: 10 okt 2021, 19:21 Ook al vind jij het wel nieuws dan is dit nog steeds geen bewijs dat 'de media' zich voor het karretje van het kabinet laat spannen in de zin dat samen een bepaalde narratief (m.b.t bijv. corona en vaccinatie) afgesproken wordt en dat de media zich daar dan naar voegt.
Dat beweer ik ook niet. Ik ben het met Omtzigt eens en die zegt dat de parlementaire pers en politici een veel te vriendschappelijke band hebben en daardoor lang niet zo kritisch zijn als ze zouden moeten zijn.

Keizer werd in een paar uur ontslagen door Rutte (wat verder ook niet kon, maar hey: de grondwet wordt wel vaker met voeten getreden door Rutte cs.). Dat had alles te maken wat er aan vooraf ging. Dat CDA bewindslieden daarmee akkoord gingen zegt ook alles. Natuurlijk is het nieuws als blijkt dat er grote onvrede is binnen het kabinet over coronaregels. Maar ze wilden de 800 spindoctoren te vriend houden: anders geen info meer. What's next: achteraf zeggen er nog een paar dat zij aan de kant van Keizer stonden en dat de pers dan zegt: 'ja dat wisten wij wel'. Wat weten ze nog meer allemaal wat ze niet brengen omdat ze vriendjes zijn in ruil voor nieuwtjes.

Het zijn goddomme allemaal breaking Mike's. In bed met het kabinet. (mooie titel voor een boek).
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
trouwepsvfan
Vedette
4
Berichten: 6849
Lid geworden op: 11 aug 2019
Seizoenkaart: Vak JJ
Clubvoorkeur: PSV

Brael schreef: 10 okt 2021, 23:58
trouwepsvfan schreef: 10 okt 2021, 18:51 Bij mij loopt alles - ook na de vaccinatie - nog op de klok gelijk. Kan nog steeds op het uur inschatten wanneer ik verander in een haatheks. Heerlijk 🧙🏽‍♀️
En hoe ben je dan tijdens je menstruatie?
Misschien we net als jij, door mensen vinnige verwijten te gaan maken dat ze in hun eigen wereldje zitten, maar de Aleve Feminax zorgt er altijd voor dat ik me vaak nog wel kan inhouden dat hier op het forum te roepen. Maar ik geef toe, dat lukt niet altijd. Zullen vast een paar voorbeelden in dit topic zitten.

Vind het helemaal prima verder wat je er van vindt of gelooft. Ik ga geen verband aan nemen tussen het vaccin en mogelijke bijwerkingen totdat dat verband wetenschappelijk is aangetoond. Wat jij verder vindt of gelooft moet je helemaal zelf weten. Vond het persoonlijke verwijt een tikkeltje onnodig, but soit.

Er gaan echt de gekste verhalen rond over bijwerkingen van het vaccin. Daarom ben ik liever gewoon extra voorzichtig en wacht ik op de wetenschap. Er zijn ook vrouwen die roepen dat ze niet meer klaarkomen sinds ze het vaccin gehad hebben. In jouw redenatie moeten we dat mogelijke verband dus maar serieus nemen tot de wetenschap de tijd heeft gehad om over zulke beweringen het tegendeel te bewijzen
Strong and independent woman, parttime airfryer ambassadeur
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

trouwepsvfan schreef: 11 okt 2021, 07:39 Vind het helemaal prima verder wat je er van vindt of gelooft. Ik ga geen verband aan nemen tussen het vaccin en mogelijke bijwerkingen totdat dat verband wetenschappelijk is aangetoond. Wat jij verder vindt of gelooft moet je helemaal zelf weten.
Ik zeg ook niet dat het verstandig is om een verband aan te nemen als dat niet is aangetoond. Dan snap je nog steeds niet wat ik zei. Het is alleen voorbarig om te stellen dat er geen verband is, als het onderzoek nog loopt.
trouwepsvfan schreef: 11 okt 2021, 07:39 Er gaan echt de gekste verhalen rond over bijwerkingen van het vaccin. Daarom ben ik liever gewoon extra voorzichtig en wacht ik op de wetenschap.
Dat is nu juist mijn punt. Door te roepen dat er geen verband is, wacht je niet op de wetenschap, maar loop je erop vooruit.
Gebruikersavatar
trouwepsvfan
Vedette
4
Berichten: 6849
Lid geworden op: 11 aug 2019
Seizoenkaart: Vak JJ
Clubvoorkeur: PSV

Brael schreef: 11 okt 2021, 08:53
trouwepsvfan schreef: 11 okt 2021, 07:39 Vind het helemaal prima verder wat je er van vindt of gelooft. Ik ga geen verband aan nemen tussen het vaccin en mogelijke bijwerkingen totdat dat verband wetenschappelijk is aangetoond. Wat jij verder vindt of gelooft moet je helemaal zelf weten.
Ik zeg ook niet dat het verstandig is om een verband aan te nemen als dat niet is aangetoond. Dan snap je nog steeds niet wat ik zei. Het is alleen voorbarig om te stellen dat er geen verband is, als het onderzoek nog loopt.
trouwepsvfan schreef: 11 okt 2021, 07:39 Er gaan echt de gekste verhalen rond over bijwerkingen van het vaccin. Daarom ben ik liever gewoon extra voorzichtig en wacht ik op de wetenschap.
Dat is nu juist mijn punt. Door te roepen dat er geen verband is, wacht je niet op de wetenschap, maar loop je erop vooruit.
Met ‘wachten op de wetenschap’ bedoel ik dat ik geen verband aanneem tot het wetenschappelijk is aangetoond, jij mag je eigen benadering kiezen. Prima.
Strong and independent woman, parttime airfryer ambassadeur
Gebruikersavatar
29.04.2007
Nationale topspeler
3
Berichten: 1808
Lid geworden op: 4 nov 2020
Seizoenkaart: Vak Y
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Wauw, dat tot op de komma nauwkeurig discussiëren is soms echt vermoeiend om te lezen.

TPF bekijkt het gewoon zoals 'onschuldig tot het tegendeel bewezen is', jij bekijkt het als 'we weten nog niet of iemand schuldig/onschuldig is, we wachten het onderzoek af'. Allebei geven jullie aan dat als het wetenschappelijk bewezen wordt, er sprake is van een verband. TPF kan dus nog van mening veranderen, prima toch. En door...

Edit: TPF was me net voor, het was dus een reactie op Brael.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

trouwepsvfan schreef: 11 okt 2021, 11:09 Met ‘wachten op de wetenschap’ bedoel ik dat ik geen verband aanneem tot het wetenschappelijk is aangetoond, jij mag je eigen benadering kiezen. Prima.
Het enige punt dat ik wilde maken, is dat er een verschil is tussen "geen verband aannemen" of "stellig beweren dat er geen verband bestaat". Dat laatste deed jij, en dat is wetenschappelijk gezien gewoon fout. Dat is niet echt "mijn benadering", dat is gewoon hoe wetenschap werkt.

Het komt mierenneukerig over, maar het is best wel een fundamentele fout in de interpretatie van wetenschap. Een fout die bovendien vaak gemaakt wordt.
Gebruikersavatar
trouwepsvfan
Vedette
4
Berichten: 6849
Lid geworden op: 11 aug 2019
Seizoenkaart: Vak JJ
Clubvoorkeur: PSV

Brael schreef: 11 okt 2021, 11:19
trouwepsvfan schreef: 11 okt 2021, 11:09 Met ‘wachten op de wetenschap’ bedoel ik dat ik geen verband aanneem tot het wetenschappelijk is aangetoond, jij mag je eigen benadering kiezen. Prima.
Het enige punt dat ik wilde maken, is dat er een verschil is tussen "geen verband aannemen" of "stellig beweren dat er geen verband bestaat". Dat laatste deed jij, en dat is wetenschappelijk gezien gewoon fout. Dat is niet echt "mijn benadering", dat is gewoon hoe wetenschap werkt.

Het komt mierenneukerig over, maar het is best wel een fundamentele fout in de interpretatie van wetenschap. Een fout die bovendien vaak gemaakt wordt.
Op zich had je dat ook zo kunnen formuleren toen ik begon over mijn benadering (die ik door beroepsdeformatie hebt ontleend aan 'onschuldig tot het tegendeel bewezen is') ipv dat je op de man ging spelen dat ik toch alleen maar in mijn eigen wereldje staan.

Enfin, volgens mij begrijpen we elkaar verder prima.
Strong and independent woman, parttime airfryer ambassadeur
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

trouwepsvfan schreef: 11 okt 2021, 11:57
Brael schreef: 11 okt 2021, 11:19 Het enige punt dat ik wilde maken, is dat er een verschil is tussen "geen verband aannemen" of "stellig beweren dat er geen verband bestaat". Dat laatste deed jij, en dat is wetenschappelijk gezien gewoon fout. Dat is niet echt "mijn benadering", dat is gewoon hoe wetenschap werkt.

Het komt mierenneukerig over, maar het is best wel een fundamentele fout in de interpretatie van wetenschap. Een fout die bovendien vaak gemaakt wordt.
Op zich had je dat ook zo kunnen formuleren toen ik begon over mijn benadering (die ik door beroepsdeformatie hebt ontleend aan 'onschuldig tot het tegendeel bewezen is') ipv dat je op de man ging spelen dat ik toch alleen maar in mijn eigen wereldje staan.

Enfin, volgens mij begrijpen we elkaar verder prima.
Ik bedoelde met dat je in je eigen wereldje bleef, exact wat je hierboven beschrijft. Dat je vanwege beroepsdeformatie (jouw wereldje dus) een logica hanteert die buiten dat wereldje lang niet altijd op gaat.

Het was een beetje: "ik ben jurist, dus ik behandel wetenschappelijk onderzoek over medische zaken ook lekker als jurist".
Batsu
Vaste waarde in elftal
4
Berichten: 602
Lid geworden op: 16 apr 2019

Jongens laat gaan zeg of doe dit via PM
Gebruikersavatar
Gestelnaar
Nationale topspeler
6
Berichten: 1574
Lid geworden op: 20 sep 2017
Seizoenkaart: Vak X
Clubvoorkeur: Philips Sport Vereniging

Awards:

Inderdaad, wat een vermoeiende discussie.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

https://www.nu.nl/coronavirus/6161747/d ... kbaar.html

Het nieuwe systeem is "rechtvaardiger", aldus voorzitter Pier Eringa van Stichting Open Nederland, de organisatie achter Testen voor Toegang. In het oude systeem was er weliswaar vrijwel overal binnen een half uur autorijden een testlocatie beschikbaar, maar op plekken waar er maar weinig vraag was naar testen kostte dat relatief veel geld.


Rechtvaardiger voor de commerciële testaanbieder dus, bedoelt meneer Eringa. Daarmee geeft ie mooi aan waar zijn interesse in 't geheel ligt.

https://c.tenor.com/6Hixx4SFAeQAAAAM/ba ... -yours.gif
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Molnupiravir én booster shots komen intussen weer een stapje dichterbij:

https://www.nytimes.com/live/2021/10/11 ... t-vaccines
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

ziege maar ook zagge schreef: 11 okt 2021, 13:55 https://www.nu.nl/coronavirus/6161747/d ... kbaar.html

Het nieuwe systeem is "rechtvaardiger", aldus voorzitter Pier Eringa van Stichting Open Nederland, de organisatie achter Testen voor Toegang. In het oude systeem was er weliswaar vrijwel overal binnen een half uur autorijden een testlocatie beschikbaar, maar op plekken waar er maar weinig vraag was naar testen kostte dat relatief veel geld.


Rechtvaardiger voor de commerciële testaanbieder dus, bedoelt meneer Eringa. Daarmee geeft ie mooi aan waar zijn interesse in 't geheel ligt.

https://c.tenor.com/6Hixx4SFAeQAAAAM/ba ... -yours.gif
Lijkt me ook wel logisch als je ziet dat ze testaanbieders gaan betalen per afgenomen test. Dan gaan ze zich naar dat financiële model organiseren natuurlijk.

Als je het (voor de hele bevolking) eerlijk wil verdelen, bepaal je als overheid gewoon waar er teststraten komen, en betaal je de aanbieders daarvan een redelijke som, ongeacht of die teststraat nu in hartje Amsterdam staat of op Vlieland.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!

Covid-19