Mohamed Ihattaren 🎈

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Je hebt dit seizoen twee voorbeelden uit een aanzienlijke groep voetballers. Je kan daar over de afgelopen twintig jaar wellicht een handjevol aan toevoegen. Misschien twee handjes zelfs. Geen indrukwekkende casus al met al.
Laatst gewijzigd door Ykhim op 07 okt 2021, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8683
Lid geworden op: 1 aug 2019

ShovingNE2 schreef: 07 okt 2021, 10:36
Brael schreef: 07 okt 2021, 10:12 Als je verder onderbouwing wil, nodig ik je graag uit zelf te zoeken.
Deze hoor ik sinds Covid is uitgebarsten ook heel vaak. ;)
Prima, ik hoef verder niemand te overtuigen ofzo.
Dus als je interesse hebt in bronnen, moet je zelf op zoek gaan. Anders moet je me op mijn woord geloven, of niet, ook prima.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Nee hoor. Niet belangrijk genoeg om tijd in te steken. :)

Ontopic: Sampdoria gaat best kut he?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23353
Lid geworden op: 8 feb 2018

Brael schreef: 07 okt 2021, 10:36
Ardbeg schreef: 07 okt 2021, 10:23

Nee hoor, kom maar met je wijze woorden. Via PM. Als je het echt beter weet, draag het maar aan.
Mijn argumenten staan er al he, voor iedereen te lezen. Het kan zijn dat je het niet zo bedoelt, maar je schrijft het gewoon keer op keer verkeerd op.
Ardbeg schreef: 07 okt 2021, 10:27 En racistisch getint vind ik al te ver gaan. Als je zegt dat bepaalde karaktereigenschappen (of ze nu positief of negatief zijn) bij bepaalde bevolkingsgroepen vaker voorkomen. Of dit nu genetisch, cultureel of vanuit de genen komt.
Net zoals hier weer.

Zoals gezegd, mijn argumenten staan er. Als je er op in wil gaan, be my guest.
Oh nee, ik heb "genetisch" en daarna "vanuit de genen" geschreven. Top argumentatie. Ik vind je hautaine manier vervelend, dus je gaat op negeer. Ik heb al een paar keer gevraagd om het gesprek middels PM aan te gaan, dat weiger je te doen. Houdoe!
Brael
Vedette
4
Berichten: 8683
Lid geworden op: 1 aug 2019

Ardbeg schreef: 07 okt 2021, 10:41 Oh nee, ik heb "genetisch" en daarna "vanuit de genen" geschreven. Top argumentatie. Ik vind je hautaine manier vervelend, dus je gaat op negeer. Ik heb al een paar keer gevraagd om het gesprek middels PM aan te gaan, dat weiger je te doen. Houdoe!
Het punt was alleen dat jij "aan de beurt" was om op mij te reageren, niet andersom ;)

Ciao.
Batsu
Vaste waarde in elftal
4
Berichten: 602
Lid geworden op: 16 apr 2019

Tamponnetje iemand?
Gebruikersavatar
Ailon
Vedette
6
Berichten: 5368
Lid geworden op: 25 aug 2017

Persoonlijk vind ik dit een vervelende discussie aan het worden.
Het is net of sommigen graag een soort ethisch hogere moraliteit willen uitdragen in hun posten.
Wat dat betreft wil ik me graag aansluiten bij medeposter [mention]psvgouda[/mention] die stelt dat classificeren en discrimineren vaak op een hoop worden gegooid.

Verder nog een knuppeltje in het bekende hok..
"Marokkanen zijn over het algemeen minder geschikt voor teamsporten dan Nederlanders".... Geen uitspraak van mij maar van een ervaringsdeskundige van Marokkaanse afkomst.
Een goede bron geeft smakelijker water dan een verzuurde mening.
PCGC
Vedette
6
Berichten: 9435
Lid geworden op: 26 aug 2017

Awards:

Omdat ze vaker van teamgenoten stelen bedoel je?



Geintje mensen!
#FreeGeneratie4
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ailon schreef: 07 okt 2021, 11:01Verder nog een knuppeltje in het bekende hok..
"Marokkanen zijn over het algemeen minder geschikt voor teamsporten dan Nederlanders".... Geen uitspraak van mij maar van een ervaringsdeskundige van Marokkaanse afkomst.
Maar je gedoogt de uitspraak dus wel? :mrgreen:

Ik zou bij dit soort uitspraken (en dus niet alleen die van jou) weleens harde data willen zien. In de Eredivisie lopen tig spelers met vergelijkbare achtergrond rond die zich prima gedragen, die prima in het team passen en waar je nooit een slecht woord over hoort. Dat valt dan, gezien zogenaamde genen of achtergrond, klaarblijkelijk onder 'abnormaal' als ik sommigen hier mag geloven. Interessante theorie wel.
Gebruikersavatar
Ailon
Vedette
6
Berichten: 5368
Lid geworden op: 25 aug 2017

Ykhim schreef: 07 okt 2021, 15:54
Ailon schreef: 07 okt 2021, 11:01Verder nog een knuppeltje in het bekende hok..
"Marokkanen zijn over het algemeen minder geschikt voor teamsporten dan Nederlanders".... Geen uitspraak van mij maar van een ervaringsdeskundige van Marokkaanse afkomst.
Maar je gedoogt de uitspraak dus wel? :mrgreen:

Ik zou bij dit soort uitspraken (en dus niet alleen die van jou) weleens harde data willen zien. In de Eredivisie lopen tig spelers met vergelijkbare achtergrond rond die zich prima gedragen, die prima in het team passen en waar je nooit een slecht woord over hoort. Dat valt dan, gezien zogenaamde genen of achtergrond, klaarblijkelijk onder 'abnormaal' als ik sommigen hier mag geloven. Interessante theorie wel.
Mij geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb, waarde Ykhim.
Dit was een uitspraak van een Marokkaanse voorzitter van een hoog spelende amateurvereniging met een groot percentage allochtone voetballers.
Die heeft hij ook bij herhaling gedaan en werkelijk niemand heeft hem ooit 'n keer racisme onder de neus gewreven. Noch niet bijna.
En ik dus ook niet :mrgreen:

Wat ik hiermee wil zeggen is dat we moeten uitkijken "plakplaatjes" op iemand leggen voor een uitspraak die een gevoel zonder bijbedoelingen weergeeft zonder dat er "harde cijfers" voorhanden zijn.

PS
Ik ben benieuwd wat de reactie zou zijn als een Nederlandse voorzitter van een club met een groot percentage allochtonen die uitspraak had gedaan :mrgreen:
Een goede bron geeft smakelijker water dan een verzuurde mening.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30697
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Ailon schreef: 07 okt 2021, 11:01Verder nog een knuppeltje in het bekende hok..
"Marokkanen zijn over het algemeen minder geschikt voor teamsporten dan Nederlanders".... Geen uitspraak van mij maar van een ervaringsdeskundige van Marokkaanse afkomst.
Zo zijn er ook coaches die totaal niet met vedettes om kunnen gaan - ligt dat dan aan de coach of aan de speler? Je kunt stellen dat bepaalde mensen het niet zo goed doen binnen een bepaalde manier van werken, de vraag is dan vooral hoe je daar mee om moet gaan: moet je je manier van werken aanpassen of zou je misschien kunnen denken aan een andere vorm van persoonlijke begeleiding oid? Of geef je het helemaal op met die mensen?

Het lijkt me dat de eigenschappen die sommigen bij veel Marokkanen menen te zien ook weer niet exclusief voorbehouden zijn aan die jongens, bovendien hebben niet alle Marokkanen er 'last' van, het is m.i. dus een stuk zinvoller om betreffende eigenschappen specifiek te benoemen, te bekijken waarom dat een probleem is en hoe je daarmee kunt dealen.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Brael
Vedette
4
Berichten: 8683
Lid geworden op: 1 aug 2019

Dat zie je natuurlijk wel vaker he, dat "eigen" mensen zich wel negatief mogen uitlaten over hun eigen groep, maar als mensen "van buiten" het doen, wordt het niet geaccepteerd.

Anyhow, hoewel je er natuurlijk geen cijfers van kunt vinden, kan ik me gevoelsmatig heel goed vinden in de uitspraak die hier geponeerd wordt. Heb zelf ook vaker met Marokkaanse jongens gevoetbald, en op één of andere manier lijken zaken als teamgevoel daar minder aanwezig te zijn. Dat terwijl die jongens buiten het voetballen om (want ook in de kantine zag je ze zelden), wel enorm betrokken zijn bij hun omgeving. Alleen hebben ze vaak te maken met twee werelden waarin ze leven, de Marokkaanse familie en de Nederlandse maatschappij. Dat botst nogal eens ;)

Ik denk dat je ook heel veel moet kunnen zeggen, zeker als het om observeren (in tegenstelling tot veroordelen) gaat. Maar waar je ontzettend voor moet oppassen, wil je niet in het racisme-mes lopen, is dat je jezelf goed verwoordt. Want jezelf verkeerd verwoorden kan betekenen dat je, ondanks dat je het misschien niet zo bedoelt, hele racistische dingen kunt zeggen. En de mensen die mij hier al een tijdje zien posten, weten dat ik zo ongeveer de laatste ben die zal klagen over racisme, maar dit vind ik wel een belangrijk punt.
Gebruikersavatar
psvgouda
Vedette
2
Berichten: 7737
Lid geworden op: 13 apr 2021
Seizoenkaart: Vak P
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag

Heb een tijd lang een database gehad met (jeugd-) spelers rapportages van mijn cluppie, waar ik zo'n kleine twintig jaar trainer ben geweest. Daarin opgenomen tevens de gedragscomponent. Leeftijdscategorie 13-ca. 19, de oude C, B en A categorie. Al geruime tijd is het aandeel van de 'Marokkaanse' groep substantieel geweest (Gouda hè?). Helaas heb ik die database niet meer, want geen trainer meer. Maar mijn herinnering is dat dat Marokkaanse deel van de spelers iets hoger scoorde qua gedrags problematiek dan andere, maar niet heel veel. Wat je wel zou verwachten. Verder een globaal beeld zoals EL Khayati dat onlangs aangaf in voetbalpraat: wat lastiger in de omgang qua kritiek, wat meer solistisch ingesteld. Maar wat daarbij nooit vergeten mag worden, zeker in dit geval niet, dat het om pubers ging, 'nuf said... Dáár ging het imo vooral om. Had ook notoire, 'Nederlandse' zeikstralen die je regelmatig op zoek deden gaan naar het dichtstbijzijnde behang om ze achter te plakken. Ik weet het niet goed of het verschil nu zo groot is, hoewel de grootste 'probleemgevallen' die ik zelf heb meegemaakt helaas wel bij de genoemde groep jongens met Marokkaanse achtergrond zaten. Maar tegelijkertijd moet ik erbij zeggen dat daar maar al te vaak ook andere problemen sterker op de achtergrond meespeelden die een niet-'Marokkaanse' jongere net zo goed tot ratje hadden kunnen maken als de wel 'Marokkaanse' (werkeloosheid, scheidingen, pestgedrag op school etc.). Feit was wel, maar dat is van een andere orde, dat hier een tijd sprake was van een rondtrekkend groepje dat om de zoveel tijd er bij de ene vereniging uitgetrapt werd om dan bij de volgende aan te kloppen om er daar ook weer na verloop van tijd uitgezet te worden, enz. Ben nu nog betrokken bij ons tweede elftal (reserves hoofdklasse) waar er geen specifieke aan een groep met dergelijke achtergrond problemen te zien zijn, althans voor zover ik daar weet van heb. Je moet er erg voorzichtig mee zijn, dat wel: het is in mijn ervaring minder erg 'bevolkingsgroep' gerelateerd dan vaak gesteld wordt, maar helemaal ver gezocht is het ook weer niet. En vooral: stel het niet voorop dàt het wel zo zal zijn, mensen praten elkaar zo gemakkelijk na, ook hier binnen de Goudse verenigingen. Eerlijke benadering en cijfermatige onderbouwing (die ik dus niet letterlijk meer kan geven) zorgen voor die broodnodige nuancering. Mijn eigen 'ervarings' conclusie: ik vind het allemaal zo interessant niet meer om het zo te benoemen, de verschillen lijken vager te worden, en dat is niet onbegrijpelijk
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ailon schreef: 07 okt 2021, 16:09Wat ik hiermee wil zeggen is dat we moeten uitkijken "plakplaatjes" op iemand leggen voor een uitspraak die een gevoel zonder bijbedoelingen weergeeft zonder dat er "harde cijfers" voorhanden zijn.
Dat was ook exact wat ik zei ;)

Ik vind wel dat Brael een punt heeft: als je je in dit soort discussies mengt en daarin een standpunt inneemt, dan moet je in elk geval zorgvuldig uitdrukken en al helemaal als je het allemaal op gevoel doet. Bovendien denk ik ook wel dat e.e.a. overdreven wordt, met name het zogenaamde probleemgedrag. Dat is niet alleen een vrij scherpe terminologie, het is ook nog eens behoorlijk afhankelijk van het perspectief waarmee je ernaar kijkt.
Gebruikersavatar
Ailon
Vedette
6
Berichten: 5368
Lid geworden op: 25 aug 2017

ziege maar ook zagge schreef: 07 okt 2021, 16:24 Het lijkt me dat de eigenschappen die sommigen bij veel Marokkanen menen te zien ook weer niet exclusief voorbehouden zijn aan die jongens, bovendien hebben niet alle Marokkanen er 'last' van, het is m.i. dus een stuk zinvoller om betreffende eigenschappen specifiek te benoemen, te bekijken waarom dat een probleem is en hoe je daarmee kunt dealen.
Die discussie heb ik al lang achter de rug maar dan niet in het veldvoetbal maar met name in het zaalvoetbal waar op niveau de allochtonen sterk vertegenwoordigd zijn.
Een goede bron geeft smakelijker water dan een verzuurde mening.
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

Maakt het veel uit of bepaalde karaktereigenschappen genetisch bepaald zijn of door je omgeving/opvoeding komt? We kunnen toch stellen dat we bij PSV een aardige lijst hebben met jonge talenten met een Marokkaanse achtergond die veelbelovend begonnen om vervolgens met veel trammelant via de achtergrond te vertrekken.

Ik ben wel benieuwd of daar bij het selecteren van jeugdspelers extra naar wordt gekeken. Of er zaken anders worden gedaan.
Gebruikersavatar
TylerDurdn
Internationale topspeler
5
Berichten: 3062
Lid geworden op: 12 aug 2018

Vanuit de kelderklasse van het amateurvoetbal kan ik wel bevestigen dat de meeste problemen elftallen, elftallen zijn met overwegend Marokkaanse spelers. Clubs als Helmondia, Woenselse boys, Klein Arsenal (inmiddels opgegeven) en Blauw Geel '38 Veghel hebben daar enorm veel overlast van of van gehad.
Nu ben ik geen gedragsexpert dus onthoud ik mezelf verder van enig commentaar.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

We gaan nu wel erg off topic. Gelieve weer over Ihattaren persoonlijk te roddelen.

Terug naar de basis. MO. Wat een Opvreter.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Het is absoluut een combinatie van factoren. Haal je een baby weg bij 2 gestoorde racistische ouders, en laat je deze opgroeien in een liefdevol gezin met normen en waarden, dan is de kans klein dat het kind ook een racist wordt.

Aan de andere kant is opgroeien in een liefdevol gezin ook geen garantie op succes. Ik zelf zit wel in kamp Brael: Je kan niks uitsluiten, maar je kan wel omstandigheden creeren die er voor zorgen dat een kind gelukkig/succesvol gaat worden, door liefdevol op te laten groeien, normen en waarden mee te geven maar ook met de juiste vrijheid om dingen te ontdekken, goede scholen, veel reizen om andere culturen te ontdekken, te inspireren en motiveren enz.

Je geeft een kind handvaten mee om succesvol en gelukkig te worden, zonder op te dringen wat JIJ als succesvol ziet. Bijvoorbeeld, je kan voetbal heel leuk vinden maar als je kind liever gaat paardrijden, dan moet je dat accepteren, motiveren en het kind er in steunen. Niet proberen een mini-me te creeren en zeker niet een kind zo te trainen om te compenseren wat je zelf niet hebt kunnen redden in je eigen jeugd. Vaak genoeg gezien dat moeder graag een balletdanseres wou worden, het niet redde en dat dus dochterlief tegen wil en dank op balletles moest, zonder dat ze echt wou.

Ook al lijkt een kind kwa uiterlijk en wellicht ook kwa larakter op jou: het is een eigen persoon met eigen interesses.

Wat betreft Marokkkanen en excuses voor het generaliseren: die worden vaak gepamperd. Zeker zonen worden gezien als kleine goden in gezinnen. Dat zit een beetje in hun cultuur, net als in het midden Oosten je dat ook wel ziet. Het is absoluut opvoeding (dus niet alleen ouders, maar dus ook ooms, tantes, school, vriendjes, buurtkinderen enz) die hier een zeer bepalende rol in spelen.

El Ahmadi is een voorbeeld en ook Ramzi van jongens die volgens mij wel het maximale uit hun carriere hebben kunnen halen en waar je nooit gezeur over hoorde. Ik vind zo'n Touzani ook een goed voorbeeld van een jongen met een positieve mindset die probeert te inspireren en kinderen op het juiste pad te houden.

Maar ik kan mij goed voorstellen dat een Ihattaren, die krankzinnig veel talent heeft, als een jonge God werd gezien binnen de familie en er buiten. En probeer dan nog maar eens met kritiek om te gaan, als iedereen je reet kust vanaf je 6e of zo en iedereen zegt hoe geweldig je bent, zonder kritische noot. Zeker als je zo'n jongen ook al die tijd naar de mond hebt gepraat en zegt dingen als ' die trainer begrijpt er niks van, trek je er niks van aan, je bent de beste Mo, en laat je niet kapot maken enz..'
Laatst gewijzigd door Menno1 op 07 okt 2021, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TylerDurdn
Internationale topspeler
5
Berichten: 3062
Lid geworden op: 12 aug 2018

Is hij inmiddels al wedstrijdfit?
Iemand enig idee wanneer de volgende pesto pasta eet kampioenschappen weer zijn en zal Mo tijdig wedstrijd fit zijn?
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Nk net geweest.

Mo is gediskwalificeerd wegens het nemen van onsportieve voorsprong.

https://randyblogs.nl/nk-kapsalon-eten-groot-succes/
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21096
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Fuck, helemaal gemist. Dit was verreweg mijn beste kans om ergens Nederlands kampioen in te worden. :huil:

(En ja ik heb het woordje fictie gezien)
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

ON TOPIC NU!

"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

https://www.telegraaf.nl/sport/75390741 ... in-utrecht

Gaat lekker met onze vriend. Ik hoop geen echte trieste omstandigheden overigens. Een nieuwe kebab zaak om de hoek dan maar.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Inderdaad. Hopelijk geen trieste omstandigheden.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
guus
Internationale topspeler
4
Berichten: 4432
Lid geworden op: 2 nov 2019

ShovingNE2 schreef: 15 okt 2021, 07:02 Inderdaad. Hopelijk geen trieste omstandigheden.
Als het met Mo zelf te maken heeft dan is dat natuurlijk niet verrassend. PSV heeft letterlijk alles gedaan om hem te helpen, niets hielp. Dan is het een utopie om te denken dat dit een club in Italië wel even gaat lukken om Mo op de rit te krijgen.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Mohamed Ihattaren 🎈