Roger Schmidt

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Als na een uur je drie beste en meest creatieve spelers niet meer op het veld staan gaat het lastig worden kansen te creëeren.
Dutch Cowboy
Lid 2e elftal
3
Berichten: 164
Lid geworden op: 4 nov 2020
Seizoenkaart: Vak J
Clubvoorkeur: PSV

Zojuist de laatste 10 pagina’s van dit topic doorgeploegd. Hier is de gigantische kater wat gezakt.
De belangrijkste redenen van het verlies zijn.
Feyenoord was fitter doordat ze twee dagen meer rust hebben gehad en voor de competitie de wedstrijd uitgesteld was.
We missen Sangare enorm, bij de eerste goal gaf Propper veel te veel ruimte.
Het laatste half uur zie je daardoor dat spelers te laat komen.
Feyenoord hield het natuurlijk achter volledig dicht en PSV had moeite om daardoor kansen te creëren.

Balen. Ik ga er vanuit dat dit een eenmalig incident is.

Los hiervan in het stadion leek het erop dat bij 0-2 Vertessen zijn voet weggeveegd werd in het strafschopgebied, maar ik heb hier niks meer van gehoord of dit een strafschop was.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26041
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Dus de kater was wat gezakt en je denkt: ik ga de kater van mijn PSV-matties eens even teruglezen? :mrgreen:
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
AddoCultheld
Internationale topspeler
3
Berichten: 3266
Lid geworden op: 19 okt 2020

Dutch Cowboy schreef: 20 sep 2021, 21:30

Balen. Ik ga er vanuit dat dit een eenmalig incident is.

Was het dat maar. Schmidt gaat de komende weken gewoon vrolijk verder met zijn wisseltombola.
Dutch Cowboy
Lid 2e elftal
3
Berichten: 164
Lid geworden op: 4 nov 2020
Seizoenkaart: Vak J
Clubvoorkeur: PSV

Even terugkijken wie wel verder kijkt dan puur het wisselen ;0)
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Het probleem is overigens wel degelijk de (hoge) pressing want dat is de manier waarop Schmidt zijn transitiemogelijkheden wilt creëren en uiteindelijk zijn kansen. Dat PSV weinig kansen creëert vanuit balbezit is niet gek. Je speelt nu tegen een betere ploeg, die zonaal is ingesteld, die slimmere spelers heeft en die gewoon als collectief beter verdedigen en de ruimtes klein houden. Als je dan geen balbezit georiënteerde ploeg bent en je hebt een aantal spelers die duidelijk niet binnen die speelstijl passen, dan wordt het lastig om vanuit daar kansen te creëren. Dat is ook iets waar de ploegen van Schmidt vaker moeite mee hebben tegen betere tegenstanders en wat gewoon inherent is aan zijn speelstijl. Zie o.a. Leipzig, Liverpool en Salzburg.

Het creëren van kansen moet voornamelijk komen vanuit transities hetgeen wat verzorgd moet worden dmv balveroveringen bij hoge pressing. En dat lukt PSV niet voldoende, even los van de achterliggende reden. Dan krijg je dus situaties dat PSV meer in een laag blok komt te spelen, daar de bal verovert en vanuit positiespel kansen moet gaan creëren. Dat lukt ze logischerwijs ook niet enfin.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Gebruikersavatar
Vreetzak
Verbannen
2
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 aug 2021
Clubvoorkeur: PSV

Komende woensdag 0-3 van Go Ahead winnen en iedereen is het alweer vergeten. Verliezen kan. De manier waarop was zuur maar we moeten vooruit kijken.
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Wat zie jij dan als oplossing, Heruone? Ik lees dat overgaan op een meer balbezit georiënteerde aanpak eigenlijk ook niet ideaal is, gezien we daar de spelers niet voor hebben. Maar we zitten in september en hebben nu al moeite om in een druk schema de pressing succesvol uit te voeren, laat staan dat we dat tot mei volhouden.
Gebruikersavatar
DC_PSV
Vedette
6
Berichten: 9069
Lid geworden op: 9 feb 2018

Liever 1x met 4-0 verliezen, dan 4x met 1-0 (of 1x met 10-0😁).
#simplythebest
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ykhim schreef: 20 sep 2021, 23:02 Wat zie jij dan als oplossing, Heruone? Ik lees dat overgaan op een meer balbezit georiënteerde aanpak eigenlijk ook niet ideaal is, gezien we daar de spelers niet voor hebben. Maar we zitten in september en hebben nu al moeite om in een druk schema de pressing succesvol uit te voeren, laat staan dat we dat tot mei volhouden.
Geen idee tbh, ik denk dat het voornamelijk een intensiteit issue is en niet zozeer een fitheid ding, alhoewel het ergens natuurlijk wel met elkaar correleert. Dat is iets wat ik ook al tegen [mention]Ailon[/mention] heb gezegd: zodra je hoog gaat pressen speel je automatisch met je laatste linie tegen de middellijn en met je voorste linie tegen de zestien van de tegenstander. Oftewel het speelveld is enorm groot oftewel er gaan potentiele ruimtes ontstaan die benut kunnen worden. Zodra je echter de as voldoende af weet te schermen, tegenstanders kan dwingen richting een specifieke kant en vanuit daar kan kantelen, heb je daar geen last van. Dat zijn simpel gezegd de uitgangspunten. Wil je dat goed uitvoeren en vanuit daar kansen creëren, dan is intensiteit de key factor. Zodra er een bepaalde pressingtrigger afgaat wil je de bal zsm naar een specifieke speler/ruimte dwingen en in die ruimte zsm een overtal kunnen creëren om balverovering te kunnen laten plaatsvinden. Ik heb nu vaak het gevoel dat een pressingtrigger af gaat, een speler vervolgens een loopactie maakt (soms al op een te lage intensiteit), de bal ergens naar toe wordt gespeeld en dat die speler dan alsnog teveel tijd heeft om een oplossing te vinden, omdat er niet voldoende intensief gekanteld wordt, waardoor de volgende speler weer vrij komt die eigenlijk niet vrij mag komen, etc. Dan krijg je een domino effect.

Vanuit dat opzicht is het rouleren van Schmidt vanuit zijn optiek ook niet eens zo heel gek eigenlijk (in zijn algemeen bedoeld, niet op basis van tegen Feyenoord). En sowieso is rouleren iets waar we in Nederland een schijthekel aan hebben, maar wat ze bij de topclubs in met name Engeland en Duitsland, twee landen waar meer van dit soort high intensity voetbal plaats vindt, volgens mij wel vaker doen.

Ik vind het overigens ook ergens frapant en opvallend dat ploegen van Schmidt gekenmerkt worden vaak juist om hun fitheid, maar dat dat thema eigenlijk nu al 1.5 jaar een van de voornaamste discussies is bij PSV. Daarmee wil ik niks aan concluderen oid, maar dat opent wmb wel de vraag of het Nederlandse voetbalklimaat eigenlijk wel geschikt is voor Schmidt? Die loop stats van Götze tegen Sociedad van 12 km en daarvan 34% op high intensity oid zijn voor ons Nederlandse ploegen eigenlijk vrijwel in een uitzondering, terwijl dat in Engeland en in Duitsland volgens mij wekelijks wordt gelopen voor mijn gevoel.

Ik denk overigens dat je vanuit balbezit wel degelijk meer patronen erin kan krijgen, o.a. met Van Ginkel als loper en Götze als speler die vooral intuïtief de ruimtes zoekt, enkel zal je nooit een possessie georiënteerde ploeg worden zoals Ajax of AZ dat beheersen. PSV is overigens lang niet zo slecht want in structuur zonder bal vanuit een laag blok met twee linies kort op elkaar staat het oprecht als een huis. Evenals PSV wmb redelijk sterk oogt in het omschakelen in defensief opzicht dit seizoen. Dat zijn twee essentiële factoren als je het over organisatie en stabiliteit hebt.
Laatst gewijzigd door Heruone op 20 sep 2021, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

Wat ik daar uit haal is dat Schmidt zelf de fitheid issue veroorzaakt door op een bepaalde manier te willen spelen, en dat die manier van spelen niet per definitie de beste aanpak is voor deze spelersgroep. Als de linies kort op elkaar staan staat het als een huis schrijf je, en in zo’n situatie hebben we zelf ruimte voor de omschakeling.
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Ben ik het mee eens maar dat kan je niet in alle wedstrijden doen. Tegen Cambuur of morgen werkt dat toch niet? Tenzij ze naïef spelen, maar dan nog, wij moeten aanvallen en drukken. Daarom zeg ik ook, de weerstand in de Eredivisie is te laag. Alleen maar kut ploegen. Als ze nou allemaal zoals Ajax of Feyenoord spelen dan gaat het niveau veel sneller omhoog en moet je je aanpassen.
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

ShovingNE2 schreef: 20 sep 2021, 21:35 Dus de kater was wat gezakt en je denkt: ik ga de kater van mijn PSV-matties eens even teruglezen? :mrgreen:
Heb jij al een blender gekocht?
Sparts
Vaste waarde in elftal
3
Berichten: 562
Lid geworden op: 7 jan 2021
Clubvoorkeur: PSV

Zowel Madueke en Van Ginkel speelden de afgelopen twee wedstrijden als een vaatdoek. Dus helemaal niet gek om die te wisselen. Gotze kon het de eerste helft niet belopen, dus die wissel, evenals een slecht spelende Propper en Zahavi waren volstrekt logisch. Gakpo erui en Madueke laat erin zijn daarentegen moeilijker te verkroppen.

Al met al wordt Sangare gewoon ontzettend gemist en het is problematisch dat we geen andere defensieve middenvelder in de selectie hebben. Vooral in pressing aangezien hij zo’n beetje in zijn eentje altijd degen was die een bal naar het middenveld opving.

Wat me aanvallend opvalt is dat wanneer er een keer een bal van de zijkant komt (ook al is dat niet de primaire aanvalswijze), de bezetting voor het doel, ondanks zoveel aanvallers, best wel slecht is. Uiteraard hebben we niet de beste koppers, maar ze staan ook nog eens allemaal bij elkaar lijkt het.
Kolkmania
Bankzitter
2
Berichten: 272
Lid geworden op: 28 jun 2021

Heruone schreef: 20 sep 2021, 23:50
Ykhim schreef: 20 sep 2021, 23:02 Wat zie jij dan als oplossing, Heruone? Ik lees dat overgaan op een meer balbezit georiënteerde aanpak eigenlijk ook niet ideaal is, gezien we daar de spelers niet voor hebben. Maar we zitten in september en hebben nu al moeite om in een druk schema de pressing succesvol uit te voeren, laat staan dat we dat tot mei volhouden.
Geen idee tbh, ik denk dat het voornamelijk een intensiteit issue is en niet zozeer een fitheid ding, alhoewel het ergens natuurlijk wel met elkaar correleert. Dat is iets wat ik ook al tegen @Ailon heb gezegd: zodra je hoog gaat pressen speel je automatisch met je laatste linie tegen de middellijn en met je voorste linie tegen de zestien van de tegenstander. Oftewel het speelveld is enorm groot oftewel er gaan potentiele ruimtes ontstaan die benut kunnen worden. Zodra je echter de as voldoende af weet te schermen, tegenstanders kan dwingen richting een specifieke kant en vanuit daar kan kantelen, heb je daar geen last van. Dat zijn simpel gezegd de uitgangspunten. Wil je dat goed uitvoeren en vanuit daar kansen creëren, dan is intensiteit de key factor. Zodra er een bepaalde pressingtrigger afgaat wil je de bal zsm naar een specifieke speler/ruimte dwingen en in die ruimte zsm een overtal kunnen creëren om balverovering te kunnen laten plaatsvinden. Ik heb nu vaak het gevoel dat een pressingtrigger af gaat, een speler vervolgens een loopactie maakt (soms al op een te lage intensiteit), de bal ergens naar toe wordt gespeeld en dat die speler dan alsnog teveel tijd heeft om een oplossing te vinden, omdat er niet voldoende intensief gekanteld wordt, waardoor de volgende speler weer vrij komt die eigenlijk niet vrij mag komen, etc. Dan krijg je een domino effect.

Vanuit dat opzicht is het rouleren van Schmidt vanuit zijn optiek ook niet eens zo heel gek eigenlijk (in zijn algemeen bedoeld, niet op basis van tegen Feyenoord). En sowieso is rouleren iets waar we in Nederland een schijthekel aan hebben, maar wat ze bij de topclubs in met name Engeland en Duitsland, twee landen waar meer van dit soort high intensity voetbal plaats vindt, volgens mij wel vaker doen.

Ik vind het overigens ook ergens frapant en opvallend dat ploegen van Schmidt gekenmerkt worden vaak juist om hun fitheid, maar dat dat thema eigenlijk nu al 1.5 jaar een van de voornaamste discussies is bij PSV. Daarmee wil ik niks aan concluderen oid, maar dat opent wmb wel de vraag of het Nederlandse voetbalklimaat eigenlijk wel geschikt is voor Schmidt? Die loop stats van Götze tegen Sociedad van 12 km en daarvan 34% op high intensity oid zijn voor ons Nederlandse ploegen eigenlijk vrijwel in een uitzondering, terwijl dat in Engeland en in Duitsland volgens mij wekelijks wordt gelopen voor mijn gevoel.

Ik denk overigens dat je vanuit balbezit wel degelijk meer patronen erin kan krijgen, o.a. met Van Ginkel als loper en Götze als speler die vooral intuïtief de ruimtes zoekt, enkel zal je nooit een possessie georiënteerde ploeg worden zoals Ajax of AZ dat beheersen. PSV is overigens lang niet zo slecht want in structuur zonder bal vanuit een laag blok met twee linies kort op elkaar staat het oprecht als een huis. Evenals PSV wmb redelijk sterk oogt in het omschakelen in defensief opzicht dit seizoen. Dat zijn twee essentiële factoren als je het over organisatie en stabiliteit hebt.
Mooi verhaal. Denk dat de consistentie van de intensiteit een terecht punt is en ook zeker dé belangrijkste factor dat Schmidt zo vaak wisselt. Het is wel een direct gevolg van de manier van pressen. Het is niet dat de bal bewust naar één kant (of het nu een flank of de as van het veld is) wordt geforceerd, waar we in een kleine ruimte de bal kunnen veroveren. We blijven in een vrij grote ruimte in de zone staan waardoor er van iedereen enorm veel gevraagd wordt.

Gevolg is dat we veel energie vragen vanuit de creatieve jongens (Gakpo, Götze en Madueke) en we geen adequate vervangers hebben, wanneer zij niet meer kunnen voldoen aan de eisen in balbezit tegenpartij.

John de Jong treft hier enigszins blaam, aangezien iedereen hier zag aankomen dat we geen creatieve jongens achter de hand hebben die kansen voor anderen kunnen creëren (denk aan Berisha). Anderzijds is het de taak van de trainer om het beste uit je groep te halen. Er zijn echt eenvoudigere methodes te verzinnen om de bal hoog te veroveren, waarin Madueke en Gakpo wat worden ontlast.

Moet zeggen dat ik het niet helemaal eens ben met je punt over possessie georiënteerd zijn. We spelen echt niet zoals Klopp in zijn jaren bij Dortmund, waarin we heel veel risico's in het aanvalsspel leggen waardoor je bewust omschakelingsmomenten creëert. Voornaamste redenen dat we slecht door een laag blok komen zijn:
1. Het is simpelweg moeilijk om door een goed georganiseerd team te voetballen, als het krachtenverschil klein is, zul je niet kans-op-kans creëeren.
2. We hebben een spits die heel beperkt is in de kleine ruimtes, dat maakt het combineren zoveel moeilijker.
3. Onze restverdediging staat niet altijd stabiel, waardoor we teveel grote kansen tegenkrijgen, waardoor je niet geduldig kan aanvallen. Als je eenmaal achterstaat wordt het nog moeilijker.
Gebruikersavatar
Haqq
Verbannen
2
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

En daarom moet je efficiënt met je kansen omgaan die we krijgen. Laten wij daar net nou de spelers er niet voor hebben. Laat staan de geilheid om meer doelpunten te maken.
PsvBmg
Basisspeler
2
Berichten: 410
Lid geworden op: 14 jul 2021
Clubvoorkeur: PSV

Het gekke is dat ondanks de vele wissels iedereen wel geheel op lijkt, word er dan te hard getraind?


Schmidt moet vanaf nu gewoon gaan spelen met een vaste 11 en stoppen met dat gewisseld.
Drommel- teze,ramalho,obispo,max- van ginkel,sangare- madueke,gotze,gakpo- zahavi

Vertessen,boscagli,propper,doan als vaste wissels.

Vinicius heb ik nog niks goed zien doen
Thomas en mauro hebben het niveau niet
Bruma is niks en word niks

Geef je basis vertrouwen
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26041
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

RIO schreef: 21 sep 2021, 07:41
ShovingNE2 schreef: 20 sep 2021, 21:35 Dus de kater was wat gezakt en je denkt: ik ga de kater van mijn PSV-matties eens even teruglezen? :mrgreen:
Heb jij al een blender gekocht?
Die is alweer kapot. Kon niet tegen stalen ballen. :cool:
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26041
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

PsvBmg schreef: 21 sep 2021, 09:56 Het gekke is dat ondanks de vele wissels iedereen wel geheel op lijkt, word er dan te hard getraind?
Waar blijkt dat uit? Behalve de laatste 20 minuten na een serie van 13 duels om de zoveel dagen na een week met 3 topduels in 8 dagen.

Leken ze op tegen Real Sociedad dan? Wij lagen niet met kramp op de grond, de tegenstander wel.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Je moet dingen ook niet door elkaar gaan halen. Dat we 0-4 van Feyenoord verliezen heeft volgens mij niet te maken met nu al ''op'' zijn, maar vooral met nauwelijks hersteld zijn van donderdag. Je merkt het vervolgens in alle details: simpele pass, aanname, loopactie, net dat ene duel dat je op het middenveld verliest. Niet eens allemaal puur fysieke componenten.

Hopelijk krijgen we morgen wat andere jongens aan het werk te zien. Doan, Thomas, Vinícius, Pröpper, denk ik dan vooral aan. Daarmee moet je kunnen winnen en het stelt de voorhoedespelers in staat om goed te herstellen.
Gebruikersavatar
psvgouda
Vedette
2
Berichten: 7737
Lid geworden op: 13 apr 2021
Seizoenkaart: Vak P
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag

Nauwelijks hersteld: in ieder geval onvoldoende. Het gaat vaak om kleine verschillen in het voetbal, precies zoals je aangeeft, om de details: net wel of niet met vervolgens maximale gevolgen, wel of niet een kans, doelpunt, enz. voeg dat bij het gegeven van de complexiteit van voetbal iha en er zijn vele momenten waarop er wat goed of mis kan gaan en waar details de doorslag kunnen geven. Of zit ik nu helemaal te raaskallen? Of is het al teveel een open deur?
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Vind ik niet, nee. Zeker tegen clubs als Feyenoord gaat het uiteindelijk om details. Die ene pass die net goed moet zijn, of die ene keuze die net juist moet zijn. Lukt dat niet en gaan er meer kleine dingen mis, dan krijg je zoiets als afgelopen zondag. Veel slordigheden, steeds net niet, regelmatig net te laat. 0-4 is geflatteerd, maar de nederlaag is wel terecht.
Gebruikersavatar
psvgouda
Vedette
2
Berichten: 7737
Lid geworden op: 13 apr 2021
Seizoenkaart: Vak P
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag

Qed
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

ShovingNE2 schreef: 21 sep 2021, 10:13
RIO schreef: 21 sep 2021, 07:41

Heb jij al een blender gekocht?
Die is alweer kapot. Kon niet tegen stalen ballen. :cool:
Hand in hand, stalen ballen.
Gebruikersavatar
psvgouda
Vedette
2
Berichten: 7737
Lid geworden op: 13 apr 2021
Seizoenkaart: Vak P
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag

Iemand een samenvatting hiervan? Of is de deur al te zeer open?
https://www.ed.nl/dossier-PSV/PSV-probe ... AjA08rg2Ht
PSV90
Nationale topspeler
6
Berichten: 2759
Lid geworden op: 5 dec 2017

Op het moment dat Feyenoord de 0-2 maakt staat er - op Boscagli na, maar dat is een gelegheidsmiddenvelder - niet één basisspeler op het middenveld of in de aanval. Indirect heeft dat natuurlijk wel te maken wel te maken met vermoeidheid.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Roger Schmidt