BeNeLiga 2025(?)

Clubs en wedstrijden uit de Eredivisie kunnen hier besproken worden.
Plaats reactie
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18116
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Brael schreef: 10 dec 2020, 10:00 Kortom, die kiezen voor hun eigen belang, en houden sportieve vooruitgang tegen. Hmmm, waar hebben we dat argument eerder gehoord :lol:
Juist, FC Limburg. Het had zoveel mooier kunnen zijn daar.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Je moest eens weten hoe mooi het hier is ;)
Gebruikersavatar
Struviet
Meervoudig international
3
Berichten: 1284
Lid geworden op: 15 aug 2020

Magnus schreef: 10 dec 2020, 11:14 Omdat visuele impulsen altijd lekkerder zijn dan een lap tekst lezen:

Afbeelding
Alleen al het feit dat je nacompetitie kan spelen omdat je toevallig de één na slechte Nederlandse ploeg bent, terwijl je netjes 11e of 12e wordt bewijst waarom dit een hele rare competitie gaat worden. Slaat nergens op.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18116
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Struviet schreef: 10 dec 2020, 11:43
Magnus schreef: 10 dec 2020, 11:14 Omdat visuele impulsen altijd lekkerder zijn dan een lap tekst lezen:

Afbeelding
Alleen al het feit dat je nacompetitie kan spelen omdat je toevallig de één na slechte Nederlandse ploeg bent, terwijl je netjes 11e of 12e wordt bewijst waarom dit een hele rare competitie gaat worden. Slaat nergens op.
Je moet gewoon ergens beginnen. Aanvankelijk zal er wellicht een groot niveauverschil zijn, waardoor sommige clubs bang zijn te verzuipen. Als deze angst door resultaten en ervaring weggenomen kan worden, dan zal het ongetwijfeld naar een vrijer model gevormd worden waarin het gewoon ieder voor zich is.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
tijn0

Of je voegt de competities samen, en dan maakt de "afkomst" van de club niet uit, of je houdt ze gescheiden. Maar niet samenvoegen en dan stiekem toch scheiden.
Laatst gewijzigd door tijn0 op 10 dec 2020, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Het feit dat deze angst er blijkbaar is, geeft ook aan dat niet alle partijen er vertrouwen in hebben dat het een evenwichtige competitie wordt. Als die angst waarheid wordt, zit je wel met een probleem. Blijf je dan tot in lengte van jaren met een scheve competitie spelen, waar de nummer 4 CL kan halen en de nummer 12 kan degraderen?

Want ik hoef natuurlijk niemand uit te leggen dat dat het niveau van de competitie en het niveau van de Europese prestaties niet ten goede komt.

En waarom zouden er verplicht twee promovendi uit elk land moeten komen? Wat als de mogelijke promovendi uit Nederland beduidend sterker zijn dan de Belgische, dan is het op sportief vlak toch veel eerlijker om 4 Nederlandse clubs te laten promoveren?

Maar ja, dat werkt natuurlijk niet, omdat je de competities onder de BeNeLiga niet ook samengevoegd hebt. Die blijven apart, wat voor dit soort kromme situaties gaat zorgen.
loginnaam
Nationale topspeler
4
Berichten: 2891
Lid geworden op: 10 nov 2019

Brael schreef: 10 dec 2020, 09:23 Nee het zal niet gauw gebeuren, maar het is een vreemde competitie-opzet.

Een realistisch scenario vind ik bijvoorbeeld dat de slechtste Nederlandse ploeg nog steeds 4 Belgische ploegen achter zich laat, op een keurige 14e plek eindigt, maar dus toch moet degraderen.

Het wordt zo een soort samenvoegen op basis van wantrouwen.
Er is niets realistisch aan een scenario dat de slechtste Nederlandse ploeg nog 4 van de 8 Belgische ploegen onder zich weet te houden als je bedenkt dat er al 5 verschillende Belgische clubs deze eeuw kampioen zijn geworden en er dan ook nog een club als Antwerp is die het een club van de Nederlandse top 4 ook al lastig genoeg kon maken. Als er in de Beneliga al een keer 4 clubs uit hetzelfde land onderaan zullen eindigen dan zijn dat waarschijnlijk 4 Nederlandse clubs omdat er simpelweg meer Nederlandse clubs aan meedoen. Maar zelfs dat lijkt me niet waarschijnlijk, in de meeste jaren verwacht ik dat in de onderste 3 er clubs uit beide landen bij zullen zitten, zodat rechstreekse degradatie terwijl de ploeg onder je rechtstreeks veilig is niet voor zal komen.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Nee goed, "realistisch" is inderdaad niet de juiste term.
Maar het feit dat dit soort scenario's mogelijk zijn (en vroeg of laat dus ook gaan gebeuren) vind ik al slecht. En inderdaad, zelfs als je als Nederlandse club 2 Belgische clubs onder je houdt (of andersom) degradeer je dus niet alleen op sportieve gronden, maar degradeer je op sportieve gronden gemixt met geografische redenen.
Hetzelfde geldt bovenin voor de verdeling van de Europese tickets.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18116
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Brael schreef: 10 dec 2020, 12:54 Nee goed, "realistisch" is inderdaad niet de juiste term.
Maar het feit dat dit soort scenario's mogelijk zijn (en vroeg of laat dus ook gaan gebeuren) vind ik al slecht. En inderdaad, zelfs als je als Nederlandse club 2 Belgische clubs onder je houdt (of andersom) degradeer je dus niet alleen op sportieve gronden, maar degradeer je op sportieve gronden gemixt met geografische redenen.
Hetzelfde geldt bovenin voor de verdeling van de Europese tickets.
Ja er is ook een scenario mogelijk waarbij Fortuna Sittard kampioen van de Eredivisie wordt, maar dat acht niemand waarschijnlijk. Ik zou van tevoren niet alles willen uitsluiten en dichttimmeren. Ga gewoon eens van start, en observeer wat er gebeurt. Net als de opzet van de gewone Eredivisie en Eerste Klasse, kun je de Beneliga gewoon bijsturen. Worden 4 Belgische ploegen altijd 14 t/m 18? Dan kun je de competitie verkleinen tot 4 Belgische clubs (andersom ook). Worden PSV/Ajax/AZ/Feyenoord ieder jaar 1 t/m 4, dan zou je kunnen overwegen om het op te doeken. Zijn de verhoudingen sowieso scheef, speel dan voor de winter met 10/8 clubs een nationale competitie inclusief uitroepen NL en BE kampioen, en doe dan na de winter met de beste 4 van elk land een Beneliga competitie. Er zijn zat mogelijkheden te bedenken, maar vooraf al niet aan beginnen omdat er mogelijk iets niet helemaal goed gaat of onevenredig kan verlopen, dat zou ik erg jammer vinden.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Magnus
Meervoudig international
3
Berichten: 1076
Lid geworden op: 10 nov 2020

Brael schreef: 10 dec 2020, 12:54 Nee goed, "realistisch" is inderdaad niet de juiste term.
Maar het feit dat dit soort scenario's mogelijk zijn (en vroeg of laat dus ook gaan gebeuren) vind ik al slecht. En inderdaad, zelfs als je als Nederlandse club 2 Belgische clubs onder je houdt (of andersom) degradeer je dus niet alleen op sportieve gronden, maar degradeer je op sportieve gronden gemixt met geografische redenen.
Hetzelfde geldt bovenin voor de verdeling van de Europese tickets.
Maar in deze opzet kun je ook niet echt anders. Je kunt wel 4 Belgische teams laten degraderen, maar wie komen er dan terug? 4 Belgische promovendi en de Nederlandse clubs kunnen niet promoveren? Of laat je Belgische clubs degraderen naar de Eredivisie?

Ik vind dit plan ook niet veel, maar het is in mijn ogen wel heel logisch dat de degradanten per land worden uitgesplitst i.p.v. gewoon de onderste teams.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

[mention]Josef Dettelbacher[/mention] Ik vind het wél heel waarschijnlijk dat geografische redenen uiteindelijk mee gaan bepalen wie er degradeert, en wie er de Europese tickets krijgt.

Ergens vooraf niet aan beginnen omdat er mogelijk iets fout kan lopen, kan inderdaad zonde zijn. Je kunt ook beslissen om er dan nog eens goed over na te denken, en terug naar de tekentafel te gaan, totdat je een optie hebt waar dit soort gaten niet meer inzitten. Maar het is gewoon een duidelijk nadeel van deze structuur, en dat moet je wel meenemen in je pro's en contra's.

[mention]Magnus[/mention] Inderdaad, in dit plan is het wel logisch. Maar dat wil nog niet zeggen dat het wenselijk is.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30695
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

tijn0 schreef: 10 dec 2020, 12:28 Of je voegt de competities samen, en dan maakt de "afkomst" van de club niet uit, of je houdt ze gescheiden. Maar niet samenvoegen en dan stiekem toch scheiden.
Mee eens, maar zoals zo vaak zijn de belangen en daarmee de angst te groot en dus moeten er kromme afspraken worden gemaakt.

Vaak is dat wel de manier waarop je zaken toch aan de gang krijgt. Na verloop van tijd gaat men zich dan achter de oren krabben en beseffen dat het anders moet, op dat moment zal dat ook gemakkelijker te veranderen zijn. Zoals bijvoorbeeld ehh.... dat steeds verhuizen van Brussel naar Straatsburg van het EP :lol:


Krom of niet, ik zie het gewoon echt niet gebeuren. Misschien als we eerst die BeNeCup invoeren.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18116
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Brael schreef: 10 dec 2020, 13:24 @Josef Dettelbacher Ik vind het wél heel waarschijnlijk dat geografische redenen uiteindelijk mee gaan bepalen wie er degradeert, en wie er de Europese tickets krijgt.

Ergens vooraf niet aan beginnen omdat er mogelijk iets fout kan lopen, kan inderdaad zonde zijn. Je kunt ook beslissen om er dan nog eens goed over na te denken, en terug naar de tekentafel te gaan, totdat je een optie hebt waar dit soort gaten niet meer inzitten. Maar het is gewoon een duidelijk nadeel van deze structuur, en dat moet je wel meenemen in je pro's en contra's.

@Magnus Inderdaad, in dit plan is het wel logisch. Maar dat wil nog niet zeggen dat het wenselijk is.
Zou kunnen, maar geografische redenen spelen nu ook al een rol. Denk niet dat Ajax zo succesvol zou zijn als het gesitueerd was in Tiel of Deurne bijvoorbeeld. Reisafstanden spelen nu ook al een rol. Maar juist het feit dat je uit Belgie of Nederland komt, zou steeds minder relevant moeten worden, gezien die financiele voordelen voor elke deelnemer merkbaar moeten worden. Maar het is wel zo dat als je als club bang bent om zwaardere tegenstand te krijgen, je inderdaad niet mee moet doen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Dat zijn natuurlijk niet de geografische redenen die ik bedoel, dat snap je zelf ook wel toch?
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18116
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Brael schreef: 10 dec 2020, 13:43 Dat zijn natuurlijk niet de geografische redenen die ik bedoel, dat snap je zelf ook wel toch?
Ik heb reisafstand, regiovoordeel, budget op basis van afkomst benoemd, wat volgens mij prima past bij "geografische redenen", dus ik kan je denigrerende sneertje niet helemaal plaatsen?
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21095
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Je doet dit om een sterkere competitie te creëren en het niveau te verhogen toch? Dan wil je daar ook de sterkste teams in hebben dus zou afkomst dan wel geografie geen enkele rol moeten spelen. Ik snap prima dat er een heleboel andere belangen meespelen maar dan hou je jezelf met die competitie voor de gek en had je het net zo goed niet kunnen samenvoegen. Onderste 2 of 4 teams laten degraderen en laat de kampioenen/nummers 2 uit de overgebleven Belgische en Nederlandse competitie maar tegen elkaar spelen om een plek in die BeNeliga.

Utopisch wellicht, maar wel de zuiverste manier om de sterksten over te houden.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Josef Dettelbacher schreef: 10 dec 2020, 13:47
Brael schreef: 10 dec 2020, 13:43 Dat zijn natuurlijk niet de geografische redenen die ik bedoel, dat snap je zelf ook wel toch?
Ik heb reisafstand, regiovoordeel, budget op basis van afkomst benoemd, wat volgens mij prima past bij "geografische redenen", dus ik kan je denigrerende sneertje niet helemaal plaatsen?
Zoals gezegd zijn dat natuurlijk niet de geografische redenen die ik bedoel. Prima dat je het niet kan of wil plaatsen, dan houden we er verder over op.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18116
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Brael schreef: 10 dec 2020, 13:55
Josef Dettelbacher schreef: 10 dec 2020, 13:47

Ik heb reisafstand, regiovoordeel, budget op basis van afkomst benoemd, wat volgens mij prima past bij "geografische redenen", dus ik kan je denigrerende sneertje niet helemaal plaatsen?
Zoals gezegd zijn dat natuurlijk niet de geografische redenen die ik bedoel. Prima dat je het niet kan of wil plaatsen, dan houden we er verder over op.
Vriend, zeg dan gewoon wat je wél bedoelt. Dan kunnen we verder zonder dit gedoe.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Dat heb ik al een keer of wat gepost, ik hoopte dat het wel duidelijk was.

De geografie waar ik het over heb, zorgt ervoor dat de ranglijst niet meer de enige leidraad is om clubs op te beoordelen, maar dat geografie gaat meespelen. Nederandse clubs die beter presteren dan Belgische clubs, kunnen mogelijk tóch degraderen, waarbij hun concurrenten uit België in de BeNeLiga mogen blijven, ondanks dat ze slechter gepresteerd hebben.

Dat principe belemmert voor een deel de sportieve voordelen die je uit een samenvoeging van beide competities zou kunnen halen.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18116
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Brael schreef: 10 dec 2020, 14:04 Dat heb ik al een keer of wat gepost, ik hoopte dat het wel duidelijk was.

De geografie waar ik het over heb, zorgt ervoor dat de ranglijst niet meer de enige leidraad is om clubs op te beoordelen, maar dat geografie gaat meespelen. Nederandse clubs die beter presteren dan Belgische clubs, kunnen mogelijk tóch degraderen, waarbij hun concurrenten uit België in de BeNeLiga mogen blijven, ondanks dat ze slechter gepresteerd hebben.

Dat principe belemmert voor een deel de sportieve voordelen die je uit een samenvoeging van beide competities zou kunnen halen.
ok helder. Ik had een ander beeld bij "geografisch meebepalen". In mijn ogen bepaalt dat namelijk niet de ranglijst, maar heeft het wel invloed op de gevolgen van die ranglijst. Ethisch of moreel gezien heb je daar wel een punt, maar ik denk dat zoiets prima te managen is als je weet waar je aan begint. Je hebt om niet te degraderen als NL club 9 concurrenten, en de uitslag wordt bepaald door de resultaten tegen 17 tegenstanders. Het kampioenschap is gewoon zuiver, want dat kan er maar één zijn. Voor de Europese tickets heb je hetzelfde als bij degradatie: je directe concurrenten zijn de NL clubs, gemeten over de resultaten tegen álle clubs. Uiteindelijk heb je dus een soort van Nederlandse ranglijst, maar wel het leuke van een internationale competitie, namelijk betere tegenstanders die elkaar meer punten kunnen afsnoepen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Je wil dus wel de competities samenvoegen, maar eigenlijk een aparte ranglijst behouden. De enige andere sport waar ik dat van ken, is het Amerikaanse basketball. Maar dat zit nog ingewikkelder in elkaar.

Maar goed, in mijn ogen is zoiets een compromis, dat voortkomt uit onzekerheid. Áls je dan ergens voor gaat, moet je er vol voor gaan, vind ik. En bij twijfel, niet springen.

Overigens excuus voor mijn sneer van eerder, ik kreeg de indruk dat je het niet "wilde" snappen, maar ik zat verkeerd.
Gebruikersavatar
Magnus
Meervoudig international
3
Berichten: 1076
Lid geworden op: 10 nov 2020

Grasmat schreef: 10 dec 2020, 13:51 Je doet dit om een sterkere competitie te creëren en het niveau te verhogen toch? Dan wil je daar ook de sterkste teams in hebben dus zou afkomst dan wel geografie geen enkele rol moeten spelen. Ik snap prima dat er een heleboel andere belangen meespelen maar dan hou je jezelf met die competitie voor de gek en had je het net zo goed niet kunnen samenvoegen. Onderste 2 of 4 teams laten degraderen en laat de kampioenen/nummers 2 uit de overgebleven Belgische en Nederlandse competitie maar tegen elkaar spelen om een plek in die BeNeliga.

Utopisch wellicht, maar wel de zuiverste manier om de sterksten over te houden.
Net als dat ik bij Brael aangaf, ook voor jou deze vraag. Wat doe je met de degradanten? Stel dat er 4 Belgische clubs degraderen, moeten er dan alleen maar Belgische teams kunnen promoveren? (waarschijnlijk vind je dit niet, want dat zou oneerlijk zijn) Of ben je van mening dat de Belgische clubs dan moeten kunnen degraderen naar de Nederlandse Eredivisie?
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Idealiter heb je dan ook geen "Nederlandse Eredivisie" meer, maar voeg je de niveaus daaronder ook samen.
Gebruikersavatar
Magnus
Meervoudig international
3
Berichten: 1076
Lid geworden op: 10 nov 2020

Brael schreef: 10 dec 2020, 14:43 Idealiter heb je dan ook geen "Nederlandse Eredivisie" meer, maar voeg je de niveaus daaronder ook samen.
Dat is inderdaad een optie, maar dat wil ik duidelijk maken met die opmerking. Ben je voor 'gemengde' degradatie, dan ben je eigenlijk ook automatisch voor gemengde competities onder de BeNeLiga.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18116
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Brael schreef: 10 dec 2020, 14:25

Overigens excuus voor mijn sneer van eerder, ik kreeg de indruk dat je het niet "wilde" snappen, maar ik zat verkeerd.
Geen probleem, aardig van je :pul:
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21095
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Magnus schreef: 10 dec 2020, 14:45
Brael schreef: 10 dec 2020, 14:43 Idealiter heb je dan ook geen "Nederlandse Eredivisie" meer, maar voeg je de niveaus daaronder ook samen.
Dat is inderdaad een optie, maar dat wil ik duidelijk maken met die opmerking. Ben je voor 'gemengde' degradatie, dan ben je eigenlijk ook automatisch voor gemengde competities onder de BeNeLiga.
Dat zou wel het meest logische en wenselijke zijn om dat aan te kunnen houden. Dan trek je het versterken van de competities eronder ook door. Alleen ook daar zitten haken en ogen aan want ergens moet je een grens (haha, pun not intended) trekken.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

BeNeLiga 2025(?)