Covid-19

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Gesloten
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Josef Dettelbacher schreef: 09 sep 2021, 21:27 @ziege maar ook zagge Nederland staat volgens mij in de top 5 van de Hofstede-index op individualisme. Die eigenschap lijkt me bij pandemieën zoals deze al gelijk funest. Dan kun je nog wel zo goed zijn in organiseren, we zijn "nu eenmaal" niet echt bereid tot opofferingen ten behoeve van het grote geheel.
Sterker nog, de weerstand tegen het collectief lijkt intussen zo groot dat we nog liever onszelf in de voet schieten - dus liever juist offers brengen - dan even ergens samen de schouders onder te zetten.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Brael schreef: 09 sep 2021, 21:27 Het voordeel van laaggeletterden is dan weer dat ze wel gewoon het Nederlandse nieuws zouden kunnen begrijpen, op radio of tv. Dat lukt veel allochtonen niet.
Ik denk dat je dat behoorlijk overschat. Ik heb een tijd geleden nog weleens samengewerkt met mensen die onderzoek deden naar informatievoorziening in de zorg (gericht op laaggeletterdheid) en toen werd ook duidelijk hoe schrikbarend weinig laag- en ongeletterden meekrijgen van de wereld om zich heen. Je verwacht dat ze nieuws kunnen begrijpen, maar in praktijk komen ze er überhaupt niet of nauwelijks mee in aanraking en vertrouwen ze hoofdzakelijk op mensen in hun omgeving. Dat gaat dan niet alleen om informatie, maar ook om praktische zaken als belastingformulieren, medische afspraken of wat dan ook. Nou weet ik niet hoe dat voor die groep exact zit met corona, maar iets zegt me dat ze tegen dezelfde problemen aanlopen en dat er door een gebrek aan aandacht een groot probleem blijft bestaan binnen die groep: prikangst, angst voor enge vaccinaties of andere behandelingen en eventueel een omgeving die ze vertelt dat het allemaal onveilig is. Het grote onbekende en de daaraan gelieerde onzekerheid. Daar valt echt wat te winnen, vermoed ik. En ja: die situatie bestaat óók in meer of mindere mate in sommige moslimgemeenschappen in de regio's van Rotterdam of Amsterdam, weet ik uit eigen ervaring. Dat heeft absoluut meer te maken met informatievoorziening dan met religieuze of culturele achtergrond.

Overigens is er in het begrijpelijk maken van de informatie ter plekke (bijvoorbeeld in ziekenhuizen) wel duidelijk verbetering zichtbaar t.o.v. vijf, tien jaar geleden, zoals op de vorige pagina redelijk geschetst is. Maar in coronatijd is het toch ingewikkeld gebleken om cruciale informatie daar te bezorgen waar het nodig is, ook als het niet over on- of laaggeletterden gaat.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Suggereren dat er sprake zou zijn van onbegrip is m.i. sowieso nogal mild, volgens mij hebben we vooral te maken gehad met zeer wijdverbreide onwil. Die 30% die niet thuisbleef na een positieve test wist echt wel wat de bedoeling was. Mensen hebben er massaal lak aan gehad.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

ziege maar ook zagge schreef: 09 sep 2021, 22:49 Suggereren dat er sprake zou zijn van onbegrip is m.i. sowieso nogal mild, volgens mij hebben we vooral te maken gehad met zeer wijdverbreide onwil. Die 30% die niet thuisbleef na een positieve test wist echt wel wat de bedoeling was. Mensen hebben er massaal lak aan gehad.
En dan heb je nog de groep mensen die zich bewust niet laten testen om geen positieve uitslag te kunnen krijgen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Je ziet hetzelfde nu terug met de vaccinaties, iedereen die ik heb zien uitspreken dat ie het niet ging doen begon met 'ik behoor niet tot de risicogroep, dus...', pas daarna volgt dan de stapeling van twijfels en halve waarheden rondom vaccinaties en alternatieve shit.

Het feit dat de hele wereld in een crisis zit die zijn weerga niet kent is blijkbaar gewoon niet zo relevant. Mensen die geen handen meer schudden, niet omhelzen of zoenen maar afstand moeten houden, scholen dicht, thuiswerken, mondkapjes, toegangsbeperkingen, wachtrijen, om nog niet te spreken van de vele mensen die alleen moesten sterven of andersom niet bij hun geliefde konden zijn, een groot deel van de Nederlanders dacht anno 2021: 'boeie'. Ja als ze zelf op vakantie moeten en er elders anders gewoonweg niet in komen, ja dan wel.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Ykhim schreef: 09 sep 2021, 22:34 Ik denk dat je dat behoorlijk overschat. Ik heb een tijd geleden nog weleens samengewerkt met mensen die onderzoek deden naar informatievoorziening in de zorg (gericht op laaggeletterdheid) en toen werd ook duidelijk hoe schrikbarend weinig laag- en ongeletterden meekrijgen van de wereld om zich heen. Je verwacht dat ze nieuws kunnen begrijpen, maar in praktijk komen ze er überhaupt niet of nauwelijks mee in aanraking en vertrouwen ze hoofdzakelijk op mensen in hun omgeving. Dat gaat dan niet alleen om informatie, maar ook om praktische zaken als belastingformulieren, medische afspraken of wat dan ook. Nou weet ik niet hoe dat voor die groep exact zit met corona, maar iets zegt me dat ze tegen dezelfde problemen aanlopen en dat er door een gebrek aan aandacht een groot probleem blijft bestaan binnen die groep: prikangst, angst voor enge vaccinaties of andere behandelingen en eventueel een omgeving die ze vertelt dat het allemaal onveilig is. Het grote onbekende en de daaraan gelieerde onzekerheid. Daar valt echt wat te winnen, vermoed ik. En ja: die situatie bestaat óók in meer of mindere mate in sommige moslimgemeenschappen in de regio's van Rotterdam of Amsterdam, weet ik uit eigen ervaring. Dat heeft absoluut meer te maken met informatievoorziening dan met religieuze of culturele achtergrond.

Overigens is er in het begrijpelijk maken van de informatie ter plekke (bijvoorbeeld in ziekenhuizen) wel duidelijk verbetering zichtbaar t.o.v. vijf, tien jaar geleden, zoals op de vorige pagina redelijk geschetst is. Maar in coronatijd is het toch ingewikkeld gebleken om cruciale informatie daar te bezorgen waar het nodig is, ook als het niet over on- of laaggeletterden gaat.
Weet niet of ik het over- of onderschat, heb simpelweg niet zo'n beeld bij hoe groot die groep is en wat ze wel of niet meekrijgen in het dagelijks leven. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je op z'n minst Nederlands spreekt en verstaat (ook al kun je dan niet lezen), dat er toch heel wat meer informatie binnenkomt dan wanneer je de Nederlandse taal helemaal niet machtig bent.

Het probleem van mensen die nauwelijks zijn te bereiken vanuit officiële instanties en die vanuit die positie dus (soms noodgedwongen) vertrouwen op het oordeel van zoon/dochter of de buurvrouw, is inderdaad bekend. Alleen is dat wel een diepgeworteld maatschappelijk fenomeen/probleem, dat je, zeker tijdens een crisis, niet 1-2-3 getackeld krijgt. Zeker niet als je sowieso al gekortwiekt bent op alle mogelijke overheidsinstanties.

Wat betreft de verbeterde informatievoorziening: in ziekenhuizen etc. ben ik dit wel met je eens. Kort en bondig is daar de boodschap. Maar in officiële brieven is dat dan weer niet handig. Het blijkt dat het gebruik van korte en bondige zinnen met zich meebrengt dat teksten minder samenhangend zijn, daardoor minder goed leesbaar zijn (ook voor mensen die moeite hebben met de taal) en er links en rechts wat informatie verloren gaat.

"Jan is moe. Jan heeft gerend."

"Jan is moe, want Jan heeft gerend."

Uit die tweede zin haal je meer informatie dan uit de eerste zin, ondanks dat die tweede zin ingewikkelder van opzet is. Dit komt voornamelijk door het gebruik van het signaalwoord "want".

Het is natuurlijk een heel simpel voorbeeld, maar dit principe werkt ook in langere teksten en zinnen door.

Over de communicatiestrategie tijdens coronatijd kunnen we nog wel een heel boek schrijven, daar hebben de instanties echt hopeloos gefaald. Dat begon al met dat hele Twitter-draadje van het RIVM, toen corona nog niet officieel in Nederland was, waarin met de grootste stelligheid allerlei zaken werden verkondigd die twee weken later al totaal niet waar bleken te zijn. En toen moest de pandemie nog beginnen. Begin dan maar eens om het vertrouwen terug te winnen.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Brael schreef: 09 sep 2021, 23:08
Ykhim schreef: 09 sep 2021, 22:34 Ik denk dat je dat behoorlijk overschat. Ik heb een tijd geleden nog weleens samengewerkt met mensen die onderzoek deden naar informatievoorziening in de zorg (gericht op laaggeletterdheid) en toen werd ook duidelijk hoe schrikbarend weinig laag- en ongeletterden meekrijgen van de wereld om zich heen. Je verwacht dat ze nieuws kunnen begrijpen, maar in praktijk komen ze er überhaupt niet of nauwelijks mee in aanraking en vertrouwen ze hoofdzakelijk op mensen in hun omgeving. Dat gaat dan niet alleen om informatie, maar ook om praktische zaken als belastingformulieren, medische afspraken of wat dan ook. Nou weet ik niet hoe dat voor die groep exact zit met corona, maar iets zegt me dat ze tegen dezelfde problemen aanlopen en dat er door een gebrek aan aandacht een groot probleem blijft bestaan binnen die groep: prikangst, angst voor enge vaccinaties of andere behandelingen en eventueel een omgeving die ze vertelt dat het allemaal onveilig is. Het grote onbekende en de daaraan gelieerde onzekerheid. Daar valt echt wat te winnen, vermoed ik. En ja: die situatie bestaat óók in meer of mindere mate in sommige moslimgemeenschappen in de regio's van Rotterdam of Amsterdam, weet ik uit eigen ervaring. Dat heeft absoluut meer te maken met informatievoorziening dan met religieuze of culturele achtergrond.

Overigens is er in het begrijpelijk maken van de informatie ter plekke (bijvoorbeeld in ziekenhuizen) wel duidelijk verbetering zichtbaar t.o.v. vijf, tien jaar geleden, zoals op de vorige pagina redelijk geschetst is. Maar in coronatijd is het toch ingewikkeld gebleken om cruciale informatie daar te bezorgen waar het nodig is, ook als het niet over on- of laaggeletterden gaat.
Weet niet of ik het over- of onderschat, heb simpelweg niet zo'n beeld bij hoe groot die groep is en wat ze wel of niet meekrijgen in het dagelijks leven. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je op z'n minst Nederlands spreekt en verstaat (ook al kun je dan niet lezen), dat er toch heel wat meer informatie binnenkomt dan wanneer je de Nederlandse taal helemaal niet machtig bent.

Het probleem van mensen die nauwelijks zijn te bereiken vanuit officiële instanties en die vanuit die positie dus (soms noodgedwongen) vertrouwen op het oordeel van zoon/dochter of de buurvrouw, is inderdaad bekend. Alleen is dat wel een diepgeworteld maatschappelijk fenomeen/probleem, dat je, zeker tijdens een crisis, niet 1-2-3 getackeld krijgt. Zeker niet als je sowieso al gekortwiekt bent op alle mogelijke overheidsinstanties.

Wat betreft de verbeterde informatievoorziening: in ziekenhuizen etc. ben ik dit wel met je eens. Kort en bondig is daar de boodschap. Maar in officiële brieven is dat dan weer niet handig. Het blijkt dat het gebruik van korte en bondige zinnen met zich meebrengt dat teksten minder samenhangend zijn, daardoor minder goed leesbaar zijn (ook voor mensen die moeite hebben met de taal) en er links en rechts wat informatie verloren gaat.

"Jan is moe. Jan heeft gerend."

"Jan is moe, want Jan heeft gerend."

Uit die tweede zin haal je meer informatie dan uit de eerste zin, ondanks dat die tweede zin ingewikkelder van opzet is. Dit komt voornamelijk door het gebruik van het signaalwoord "want".

Het is natuurlijk een heel simpel voorbeeld, maar dit principe werkt ook in langere teksten en zinnen door.

Over de communicatiestrategie tijdens coronatijd kunnen we nog wel een heel boek schrijven, daar hebben de instanties echt hopeloos gefaald. Dat begon al met dat hele Twitter-draadje van het RIVM, toen corona nog niet officieel in Nederland was, waarin met de grootste stelligheid allerlei zaken werden verkondigd die twee weken later al totaal niet waar bleken te zijn. En toen moest de pandemie nog beginnen. Begin dan maar eens om het vertrouwen terug te winnen.
Je gaat hierbij uit van de Nederlandse kijk op taal, en dat is ongetwijfeld van toepassing op autochtone laaggeletterden. Er zijn echter ook talen/culturen waarin zo'n woordje "want" niet altijd gebruikt wordt,omdat uit de context vaak al duidelijk is waarom Jan moe is.

Ik ga er trouwens vanuit dat door experts is onderzocht welke zinsformulering voor de laaggeletterden het beste werkt om de boodschap over te brengen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

ziege maar ook zagge schreef: 09 sep 2021, 22:58
Het feit dat de hele wereld in een crisis zit die zijn weerga niet kent is blijkbaar gewoon niet zo relevant.
Ik denk eerlijk gezegd dat voor veel mensen de echte impact van de crisis aan hen voorbij gaat. Het is her en der hooguit wat ongemakkelijk. Ga maar na: weinig werkloosheid, je mag gewoon naar buiten, de kinderen kunnen naar school, thuiswerken functioneert, er gaan al lang geen bosjes mensen meer dood, je mag zelfs op vakantie.. we kennen hier maar weinig échte lijden. En dan heb ik het over massale sterfte, rijen voor voedsel uitgifte, massale werkloosheid en op straat gezet worden, etc. Het wordt altijd wel opgelost op de een of andere manier.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Brael schreef: 09 sep 2021, 23:08Weet niet of ik het over- of onderschat, heb simpelweg niet zo'n beeld bij hoe groot die groep is en wat ze wel of niet meekrijgen in het dagelijks leven. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je op z'n minst Nederlands spreekt en verstaat (ook al kun je dan niet lezen), dat er toch heel wat meer informatie binnenkomt dan wanneer je de Nederlandse taal helemaal niet machtig bent.
De groep laag- en ongeletterden bestaat uit bijna 3 miljoen mensen. Da's meer dan 1/6 van de bevolking. En ja: dat kun je gewoon opzoeken. Problematiek varieert van moeite hebben met het lezen en/of begrijpen van informatie tot er helemaal niks van begrijpen (kortom een glijdende schaal), wat je overigens overwegend en logischerwijs bij mensen van buitenaf ziet. Dat betreft niet per se de niet-Westerse allochtoon, al hoeven we ook niet te ontkennen dat die groep binnen dit probleem nog een aparte risicogroep betreft. Sowieso zie je binnen de groep laaggeletterden behoorlijk wat gezondheidsproblemen en -risico's, maar de details daarover zal ik eenieder besparen. Maar het problematische hiervan is, zoals gezegd, dat het in veel gevallen niet eens primair gaat om het niet of nauwelijks kunnen spreken of schrijven van de taal. Als consequentie daarvan gaat de informatievoorziening van een individu achteruit, zowel in kwaliteit als in kwantiteit, dus in welke mate mensen nieuws tot zich nemen. Het leidt niet alleen tot een zeker intellectueel isolement (waaruit dus ook die gezondheidsrisico's voortvloeien), maar ook tot sociaal isolement of juist het beperken tot ''de eigen soort''. Leven in je eigen bubbel, so to say. Die eigen bubbel hoeft overigens niet per definitie negatief te zijn, kijk bijvoorbeeld naar sommige kerkelijke gemeenschappen in Amerika die er hoogstpersoonlijk voor zorgen dat iedereen in die gemeenschap op de hoogte is van het belang van vaccineren en erop hameren dat iedereen een prikje haalt. Zo kan het dus óók.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat soort verhalen ook te vinden zijn over moslimgemeenschappen in Nederland. Interessant sociologisch fenomeen.
Het probleem van mensen die nauwelijks zijn te bereiken vanuit officiële instanties en die vanuit die positie dus (soms noodgedwongen) vertrouwen op het oordeel van zoon/dochter of de buurvrouw, is inderdaad bekend. Alleen is dat wel een diepgeworteld maatschappelijk fenomeen/probleem, dat je, zeker tijdens een crisis, niet 1-2-3 getackeld krijgt. Zeker niet als je sowieso al gekortwiekt bent op alle mogelijke overheidsinstanties.
Dat ben ik op zich met je eens, maar volgens mij zit er nog wel een behoorlijk gat tussen het tackelen van een diepgeworteld probleem en het fatsoenlijk proberen te bereiken van zo'n grote groep. Maar op wat spaarzame artikelen in de media na kan ik weinig vinden over hoe het kabinet wil proberen om die enorme groep laaggeletterden te bereiken. Die aandacht voor die risicogroep is echt minimaal, zeg ik als buitenstaander.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

ziege maar ook zagge schreef: 09 sep 2021, 21:19 Het is echt droef om te constateren maar Nederland is al lang niet meer dat landje waar we de boel zo goed konden regelen, die tijd lijkt intussen ver achter ons te liggen.
We kunnen het echt nog wel. Zolang je ministeries er maar ver weg van houdt. Om exact dezelfde reden hadden en hebben we onze mensen nog niet terug uit Afghanistan bijvoorbeeld. Ministeries zijn alleen met beeldvorming bezig en met afschuiven van verantwoordelijkheid. Hoe komt hun bewindspersoon eruit.

Exact hetzelfde wat je ziet bij de formatie: 6 maanden is er niet gesproken over de inhoud, maar is het als een kleuterklas gegaan over wie wat over wie heeft gezegd. Een half jaar: tijdens de grootste na-oorlogse crisis. Onze politieke systeem en de ministeries zijn bijzonder ernstig ziek en ze weigeren medicatie te nemen. Ze gaan gewoon door met elkaar messen in de rug steken terwijl ze een dag later ze om tafel moeten om weer een kabinet mogelijk zien te maken.

Doodziek, tot op het hart verrot.

Maar natuurlijk kunnen wij nog organiseren. Alleen niet met het volk wat nu de touwtjes in handen heeft.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Helaas - die 30% die niet thuisbleef na een positieve test, dat gaat om zo'n 650.000 niet-kabinetsleden. De vaccinatiegraad ligt intussen zo'n beetje stil wat alleen de mensen zelf kunnen veranderen. En de partij die het soort politiek creëert waar jij kritiek op heeft is niet voor niks de partij die de dienst uitmaakt: wij stemmen daar steeds weer op omdat we het prima vinden.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

ziege maar ook zagge schreef: 10 sep 2021, 08:17 En de partij die het soort politiek creëert waar jij kritiek op heeft is niet voor niks de partij die de dienst uitmaakt: wij stemmen daar steeds weer op omdat we het prima vinden.
Wij? Nee: hullie. Ik stem er niet op. :)

Maar je ziet het overal: het wantrouwen is zo groot, men luistert liever naar een salsadansleraar dan de wetenschap. Dan ben je ook toe aan een MRI-scan hoor.

Gaat ook niet meer veranderen. We gaan een splitsing krijgen in de samenleving: gevaccineerd en ongevaccineerd. Ook in de ziekenhuizen. Je kan bijna niet anders want het alternatief is een lockdown.

Wappies roepen overal 'Het maakt niet uit dat ik niet gevaccineerd bent, jij bent het toch?' En als je dan als argument gebruikt dat de ziekenhuizen nu al 2 jaar achterstand hebben en nog een keertje vollopen absoluut niet kan dan zeggen ze dat het een hoax is. Niemand ligt met covid in het ziekenhuis. En vooral dat paardemiddel nemen.

Vroeger was Gordon sluitpost der menselijke intelligentie, maar hij is ruimschoots ingehaald door bizar veel wappies.

Disclaimer: er zijn uiteraard nog een aantal andere redenen om je niet te vaccineren. Ik doel op de groep die het niet doet want Baudet / Engel.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

ShovingNE2 schreef: 10 sep 2021, 08:20
ziege maar ook zagge schreef: 10 sep 2021, 08:17 En de partij die het soort politiek creëert waar jij kritiek op heeft is niet voor niks de partij die de dienst uitmaakt: wij stemmen daar steeds weer op omdat we het prima vinden.
Wij? Nee: hullie. Ik stem er niet op. :)

Maar je ziet het overal: het wantrouwen is zo groot, men luistert liever naar een salsadansleraar dan de wetenschap. Dan ben je ook toe aan een MRI-scan hoor.

Zonde van het geld en kostbare tijd. Gewoon allemaal droppen in Urk, en dat stuk land afsteken zodat het terug een eiland wordt. Zouden die mensen zelf ook graag willen
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Dat gemier over die zogenaamde splitsing in de samenleving vind ik echt vermoeiend worden... We zitten nl. in een pandemie die het leven op aarde radicaal heeft veranderd, de welvaartskloof groeit in Nederland sowieso al decennia waar geen haan naar kraait, de pandemie levert een splitsing van jewelste op tussen arm en rijk op internationale schaal, daarnaast zitten we met een bizarre splitsing tussen heden en het verleden toen we nog normaal konden leven zonder virus. Maar kijk nou, wat een geluk, we hebben in no-time super effectieve vaccins ontwikkeld die ons uit de shit kunnen halen - maar we zijn terughoudend omdat die voor een splitsing zouden kunnen zorgen??

Gewoon prikken met die hap. Dat we die coronacheck (die er juist voor zorgt dat je ook als niet-gevaccineerde kunt mee blijven doen én bijdragen aan verkleining van het virus) niet al veel langer veel breder inzetten is m.i gewoon stupiditeit, een gapend gebrek aan politiek leiderschap. Maar dat 30% niet thuisbleef bij een besmetting is, vermoed ik, vooral desinteresse, lompheid, gebrek aan gemeenschapszin. Dat die lompheid intussen zó groot is vind ik best een eye opener. En die lompheid en desinteresse krijgen we linea recta terug uit de politiek, waar wij weer op stemmen, kortom het is één pot nat. Naar de politiek wijzen vind ik dan ook een zwaktebod; alsof je de oorzaak van het probleem lekker daar in Den Haag neer kunt leggen, dus niet bij jezelf.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Ykhim schreef: 09 sep 2021, 23:57 De groep laag- en ongeletterden bestaat uit bijna 3 miljoen mensen. Da's meer dan 1/6 van de bevolking. En ja: dat kun je gewoon opzoeken.
Heb het inderdaad eens opgezocht, maar je gooit dan de mensen die moeite hebben met rekenen in dezelfde groep. Verder nog steeds een enorm grote groep trouwens. Maar ik weet ook niet welke mensen ze precies in deze groep rekenen. Er zijn bijv. 300.000 mensen in Nederland blind of slechtziend. Die horen (lijkt me) automatisch tot de groep mensen die moeite heeft met lezen.
Ook hebben we heel wat buitenlandse studenten en expats, die doorgaans behoorlijk intelligent zijn, maar vaak geen Nederlandse teksten kunnen begrijpen. Ik weet ook niet of deze groep mee wordt genomen in de telling. Wel van belang, want die groep komt natuurlijk toch wel aan zijn informatie omtrent covid, al is het dan niet via Nederlandse kanalen.
Ykhim schreef: 09 sep 2021, 23:57 Dat ben ik op zich met je eens, maar volgens mij zit er nog wel een behoorlijk gat tussen het tackelen van een diepgeworteld probleem en het fatsoenlijk proberen te bereiken van zo'n grote groep.
Wat is volgens jou het verschil tussen het tackelen van het diepgewortelde probleem, en het fatsoenlijk proberen te bereiken van die groep?
Volgens mij is juist het probleem dat die groep zeer slecht te bereiken is vanuit officiële instanties.

Daarom zeg ik ook dat het een diepgeworteld probleem/fenomeen is. Want dat mensen in hun eigen bubbeltje leven, hoeft in heel veel gevallen niet echt een probleem op te leveren. Zoals je aangeeft zijn er ook bubbels waarin heel goed voor elkaar gezorgd wordt. Maar in de huidige situatie, waar informatievoorziening vanuit de overheid extra van belang is, wordt het diepgewortelde fenomeen wel problematisch.
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

ziege maar ook zagge schreef: 09 sep 2021, 22:58 Je ziet hetzelfde nu terug met de vaccinaties, iedereen die ik heb zien uitspreken dat ie het niet ging doen begon met 'ik behoor niet tot de risicogroep, dus...', pas daarna volgt dan de stapeling van twijfels en halve waarheden rondom vaccinaties en alternatieve shit.

Het feit dat de hele wereld in een crisis zit die zijn weerga niet kent is blijkbaar gewoon niet zo relevant. Mensen die geen handen meer schudden, niet omhelzen of zoenen maar afstand moeten houden, scholen dicht, thuiswerken, mondkapjes, toegangsbeperkingen, wachtrijen, om nog niet te spreken van de vele mensen die alleen moesten sterven of andersom niet bij hun geliefde konden zijn, een groot deel van de Nederlanders dacht anno 2021: 'boeie'. Ja als ze zelf op vakantie moeten en er elders anders gewoonweg niet in komen, ja dan wel.
Ik vind dat ze het ontzettend hebben laten liggen bij de voorlichting en bij-effecten van Covid. Ik vond dat er veel te weinig aandacht is geweest voor zaken als

- Long Covid, wat ook gewoon jongeren treft. Plus allerlei andere gezondheidsrisico's.
- Het muterende virus, bepaalde mutaties kunnen gevaarlijker worden
- Het is maar een griepje, nee, dit virus is een broertje van Sars. Laat mensen maar eens opzoeken hoe dodelijk dat was
- Hte gegeven dat het vaccin niet van scratch is ontwikkeld maar dat we met het Sars vaccin al heel heel ver waren omdat deze Covid verwant is aan Sars.

Maak maar eens een reportage van allerlei jongeren die nu met langdurige klachten zitten en laat dat maar eens zien op TV.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

VeresRivne schreef: 10 sep 2021, 09:32 Maak maar eens een reportage van allerlei jongeren die nu met langdurige klachten zitten en laat dat maar eens zien op TV.
En dan staat Willem E. En Thierry B. ergens op een pleintje te oreren dat het helemaal niet waar is en allemaal in scene gezet. Als zelfs een huisarts aan zijn grijze haren een IC moet worden opgesleept voordat hij snapte dat wat hij verkondigde (ic's zijn leeg) absolute onzin was.

Wappies denken en doen het tegenovergestelde van wat de media en overheid zegt.

Het wachten is op een mutatie waar de vaccins goed tegen werken, maar ongevaccineerden zo hard raken dat ze weer bij bosjes overlijden. Wellicht dat het dan doordringt.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Doorgaans muteren virussen uiteindelijk naar besmettelijkere, maar minder dodelijke varianten. Dus buiten dat ik het niet hoop dat we met een dodelijkere variant te maken krijgen, is het ook nog eens niet heel waarschijnlijk.

Jongeren met langdurige klachten na een corona-besmetting, zijn wat mij betreft best wel in het nieuws geweest. Maar misschien heb ik een bias, omdat ik één van die jongeren persoonlijk ken.

Verder denk ik dat het wantrouwen richting de overheid al veel verder teruggaat, dat heeft niet alleen betrekking op covid. Het komt nu alleen nog eens extra duidelijk aan de oppervlakte.
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

ziege maar ook zagge schreef: 09 sep 2021, 21:19 Het is echt droef om te constateren maar Nederland is al lang niet meer dat landje waar we de boel zo goed konden regelen
Dit doet me wel denken aan de column van Chris Klomp, we zien door een aantal beperkingen ons land als een 3e wereld land of iets dergelijks. Moet je eens kijken hoe we deze crisis zijn doorgekomen en hoe snel achteraf wij 80% van de bevolking volledig hebben gevaccineerd. Wij regelen ontieglijk veel dingen heel erg goed en op een aantal vlakken kan het inderdaad nog beter maar overall mogen we allemaal de handjes dichtknijpen dat we in NL wonen.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Natuurlijk mogen we allemaal de handjes dichtknijpen dat we in NL wonen. Maar je kunt niet ontkennen dat heel veel voorzieningen, met name overheidsgerelateerde zaken, heel hard achteruit hollen.

En dan kun je, full Rutte style, wel blijven roepen dat we allemaal in zo'n mooi landje wonen (wat natuurlijk ook zo is), maar dat is toch een beetje struisvogel-politiek.
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Dat ontken ik niet, en uiteraard is het aandeel van VVD hierin rechtevenredig maar de andere partijen zijn ook altijd onderdeel geweest van 1e en 2e kamer, dus de schuld is een gedeelde. Wat ik alleen wil aangeven is dat het ook veel beeldvorming is, hard achteruit hollen, ik vind dat nog wel meevallen maar er is wel aandacht nodig en veranderingen ook eens. Maar in algemene zin is de sociale voorziening in Nederland van een absurd hoog niveau.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

De vraag is waar je op wil focussen.

Wil je "positief" ertegenaan kijken (dat schijnt helemaal hip te zijn, positiviteit ;) ) en blijven roepen dat we het zo goed hebben, of wil je problemen signaleren en aanpakken? Nu is dat laatste, zeker vanuit de zittende politiek, erg lastig, omdat stap 1 dan is om in te zien dat je die problemen zelf grotendeels veroorzaakt hebt.

Maar nu ik dit opschrijf vrees ik dat we gaan afdwalen, dus ik zal het hier dan ook bij laten.
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Beiden gaat prima, je kan prima positief zijn en problemen signaleren en aanpakken. Want moet om je problemen te signaleren per definitie negatief of pessimistisch zijn? Om dat on topic te brengen, ja er is veel misgegaan bij bestrijden Covid crisis, maar veel meer beter en zo geldt dat in algemene zin. Dat is geen struisvogelpolitiek, dat is een andere kijk op dingen.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Het was ook geen óf óf vraag, de vraag was waar je op zou focussen ;)

Verder zeg ik niet dat problemen signaleren en aanpakken negatief is, maar dat het andere wel (in mijn optiek overdreven) positief is. Want ja, veel dingen gaan goed. Maar ze gaan wel steeds minder goed. En die trend wordt te veel genegeerd, als je blijft roepen dat veel dingen goed gaan.
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Ah, ik denk dat wij het eigenlijk heel erg eens zijn ;-) Ik probeer van het positieve uit te gaan en met kritische blik wel te kijken wat er beter kan, prive, werk en sociaal/politiek. In mijn optiek zijn veel media/talkshows ed te overdreven negatief en op zoek naar die confrontatie in het kader van kijkcijfers, met als dieptepunt het kruisverhoor van Beau aan het adres van Hugo de Jonge.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Van het positieve uitgaan en kijken wat er beter kan, lijkt me inderdaad altijd een prima insteek. Maar ik vind het ook interessant om trends waar te nemen. Als iets eerst voor 100% goed ging, en nu nog maar voor 80%, dan vind ik het een behoorlijk zwaktebod als een politicus dan gaat zeggen: "ja, maar in 80% van de gevallen gaat het wél goed." Dat kan wel zijn, maar die 20% achteruitgang is wel onder jouw bewind gebeurd. Daar is een reden voor, en daar moet je een oplossing voor vinden.

Andersom geldt dat natuurlijk ook, als iets eerst voor 20% goed ging, en nu voor 50%, dan ben je op de goede weg, ondanks dat er nog heel veel te verbeteren valt.

Om beleid te verdedigen, vind ik het daarom een redelijk zwaktebod als je gaat zeggen wat er allemaal goed gaat. Je moet laten zien dat dingen beter zijn geworden onder jouw bewind.

Covid-19