nieuwbouw/bestaande bouw/verduurzamen/aankoop/verkoop

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Deze ga ik gelijk afkappen. Dit gaat over verduurzaming en energiebesparing van de woning. De politieke discussie waarom dit topic nodig is en wiens schuld dat is of wiens schuld niet gaan we hier niet voeren zoals ook aangegeven in de openingspost.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik krijg binnenkort een offerte voor nieuwe kozijnen met hr+++ glas, en eind december wordt de airco geinstalleerd. Ik zal ervaring met verbruik en comfort hier ook delen, dat is wellicht wat overtuigender voor eigen beslissing dan verhalen die je elders op internet verneemt en waar je niet op door kunt vragen zelf.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Ik heb begrepen dat HR+++ vooral fijner is om geluid te weren, qua isolatie is het het prijsverschil met HR++ niet waard.
Maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ren Höek schreef: 28 sep 2022, 08:59 Ik heb begrepen dat HR+++ vooral fijner is om geluid te weren, qua isolatie is het het prijsverschil met HR++ niet waard.
Maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk.
In m'n huidige woning heb ik overal hr++, en daar ben ik inderdaad al zeer tevreden over. Maar als ik dan in de online calculator zie dat +++ maar 30 tot 50 euro per ruit meer kost, en ik er ook nog meer subsidie voor krijg, dan is het voor mij een no brainer als je toch jaren 90 dubbel glas moet vervangen.

Glas blijft sowieso de zwakke plek in je isolerende schil. Het beste hr+++ glas staat ongeveer gelijk aan rd 2.5 (jaren 90 isolatienorm als het ware), maar die schatting kan ik mis hebben.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Excuus, ongeveer 75 euro per ruit verschil
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 28 sep 2022, 09:09 Maar als ik dan in de online calculator zie dat +++ maar 30 tot 50 euro per ruit meer kost, en ik er ook nog meer subsidie voor krijg, dan is het voor mij een no brainer als je toch jaren 90 dubbel glas moet vervangen.
Volgens mij zitten de kosten vooral in de nieuwe kozijnen die benodigd zijn voor HR+++ glas, die zijn niet goedkoop.
Maar inderdaad, als je toch de ruiten wil vervangen dan is kijken naar HR+++ sowieso goed natuurlijk.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Interesting..

Net een gesprek gehad met de kozijnenman, en hij geeft aan dat het zonde van het geld is om hr+++ toe te passen als je óók ventilatieroosters laat plaatsen. Dat rooster heft het namelijk weer op. Het heeft alleen toegevoegde waarde als je WTW hebt.

Ik ga dus alsnog voor hr++
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Aha ja die ventilatie roosters hebben wij ook door het hele huis boven de ramen. Kan je met ene simpele schuifknop open/dicht doen. Zitten zelfs in onze grote schuifpui naar de tuin.

Toevallig laast die mawr dicht gedaan toen we merkte dat het begon te tochten 😁
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Juancho schreef: 28 sep 2022, 23:57 Aha ja die ventilatie roosters hebben wij ook door het hele huis boven de ramen. Kan je met ene simpele schuifknop open/dicht doen. Zitten zelfs in onze grote schuifpui naar de tuin.

Toevallig laast die mawr dicht gedaan toen we merkte dat het begon te tochten 😁
Ja klopt, maar ventilatie is ook wel belangrijk ;)
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Het is pas 3 oktober, maar sinds vandaag heb ik net zo veel energie opgewekt als vorig jaar in totaal. Ik steven af op 4000 kwh met een systeem dat mij verkocht is als 3000 kwh per jaar.

Fun fact: met de huidige tarieven en het gemiddelde verbruik van een Nederlands gezin, zou dit systeem in één jaar terugverdiend zijn.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Interessant om in gaten te houden: een lucht-water warmtepomp met a+++ rating, kan met oude radiatoren werken en kan 60/75 graden bereiken.

https://www.pv-magazine.com/2022/10/04/ ... to-europe/

En in het Nederlands:

https://www.installatie.nl/nieuws/warmt ... itvoering/

Toch wel veelbelovend moet ik zeggen. Benieuwd wat het gaat kosten.
Laatst gewijzigd door Josef Dettelbacher op 05 okt 2022, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Gesprek gehad met een adviseur.
Spauwmuur (had de offerte al bij een bedrijf aangevraagd)
3 ramen moet ander glas in: hr++ (de rest van de ramen heb ik jaren geleden al laten doen)
Op de 3e verdieping dakisolatie.

Dan de max aan panelen op het dak en daarna kan de warmtepomp.
Wordt een meerjarenproject; op die pomp alleen al zit blijkbaar een levertijd van een jaar.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Mr. Spock schreef: 05 okt 2022, 21:04 Gesprek gehad met een adviseur.
Spauwmuur (had de offerte al bij een bedrijf aangevraagd)
3 ramen moet ander glas in: hr++ (de rest van de ramen heb ik jaren geleden al laten doen)
Op de 3e verdieping dakisolatie.

Dan de max aan panelen op het dak en daarna kan de warmtepomp.
Wordt een meerjarenproject; op die pomp alleen al zit blijkbaar een levertijd van een jaar.
Een spauwmuur? Woon jij op stratumseind?
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Josef Dettelbacher schreef: 05 okt 2022, 21:06
Mr. Spock schreef: 05 okt 2022, 21:04 Gesprek gehad met een adviseur.
Spauwmuur (had de offerte al bij een bedrijf aangevraagd)
3 ramen moet ander glas in: hr++ (de rest van de ramen heb ik jaren geleden al laten doen)
Op de 3e verdieping dakisolatie.

Dan de max aan panelen op het dak en daarna kan de warmtepomp.
Wordt een meerjarenproject; op die pomp alleen al zit blijkbaar een levertijd van een jaar.
Een spauwmuur? Woon jij op stratumseind?
Spauwmuur, spouwmuur.
Kotsen, braken, spauwen.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Uit welk jaar is je woning [mention]Mr. Spock[/mention] ?
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Josef Dettelbacher schreef: 05 okt 2022, 21:13 Uit welk jaar is je woning @Mr. Spock ?
1954
Zijn pas de 2e bewoners.
10 jaar geleden toen we het kochten het hele huis gestript en alles opnieuw erin. Qua ramen/kozijnen toen al alles vervangen naar HR++ (op 3 na). Dakisolatie ook overwogen maar niet gedaan.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Mr. Spock schreef: 05 okt 2022, 21:19
Josef Dettelbacher schreef: 05 okt 2022, 21:13 Uit welk jaar is je woning @Mr. Spock ?
1954
Zijn pas de 2e bewoners.
10 jaar geleden toen we het kochten het hele huis gestript en alles opnieuw erin. Qua ramen/kozijnen toen al alles vervangen naar HR++ (op 3 na). Dakisolatie ook overwogen maar niet gedaan.
Ok, dan zit er waarschijnlijk nog geen isolatie, en kun je het vanuit binnen doen. Dat is veel goedkoper dan via buiten. Niet vergeten om ook achter eventuele knieschotten te isoleren.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Josef Dettelbacher schreef: 05 okt 2022, 21:24
Mr. Spock schreef: 05 okt 2022, 21:19
1954
Zijn pas de 2e bewoners.
10 jaar geleden toen we het kochten het hele huis gestript en alles opnieuw erin. Qua ramen/kozijnen toen al alles vervangen naar HR++ (op 3 na). Dakisolatie ook overwogen maar niet gedaan.
Ok, dan zit er waarschijnlijk nog geen isolatie, en kun je het vanuit binnen doen. Dat is veel goedkoper dan via buiten. Niet vergeten om ook achter eventuele knieschotten te isoleren.
Klopt, kan van binnen. Heb dat nooit laten isoleren omdat het enkel als bergruimte werd gebruikt. Ik heb naast de begane grond 2 verdiepingen + zolder, dus van die zolder is nooit een kamer oid gemaakt.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

[mention]Mr. Spock[/mention] mogelijk is PIF isolatie een interessante optie voor je. Dat kun je gewoon samen met je vrouw doen en dat scheelt veel geld. Het spul is ook nog goed te betalen.

Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Josef Dettelbacher schreef: 05 okt 2022, 21:30 @Mr. Spock mogelijk is PIF isolatie een interessante optie voor je. Dat kun je gewoon samen met je vrouw doen en dat scheelt veel geld. Het spul is ook nog goed te betalen.

LOL.
Dat werd tijdens het gesprek aan me gevraagd: "zijn jullie handig?"
"Nee"
Ok, anders kon je het dak zelf doen :mrgreen:
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Mr. Spock schreef: 05 okt 2022, 21:35
Josef Dettelbacher schreef: 05 okt 2022, 21:30 @Mr. Spock mogelijk is PIF isolatie een interessante optie voor je. Dat kun je gewoon samen met je vrouw doen en dat scheelt veel geld. Het spul is ook nog goed te betalen.

LOL.
Dat werd tijdens het gesprek aan me gevraagd: "zijn jullie handig?"
"Nee"
Ok, anders kon je het dak zelf doen :mrgreen:
Dit wel hoor. Handig zie ik meer als je eigen overkapping maken, of de badkamer tegelen. Dit spul tegen de muur schroeven kan echt iedereen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Stofzuiger
Basisspeler
3
Berichten: 435
Lid geworden op: 14 mar 2021
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 05 okt 2022, 20:56 Interessant om in gaten te houden: een lucht-water warmtepomp met a+++ rating, kan met oude radiatoren werken en kan 60/75 graden bereiken.

https://www.pv-magazine.com/2022/10/04/ ... to-europe/

En in het Nederlands:

https://www.installatie.nl/nieuws/warmt ... itvoering/

Toch wel veelbelovend moet ik zeggen. Benieuwd wat het gaat kosten.
Zeker interessant. Ik denk dat we dit soort hoge temperatuur apparaten dit jaar wel meer gaan zien. Het maakt ook mijn overstap naar L/L (airco's) weer onzeker. Als er op korte termijn daadwerkelijk goede L/W warmtepompen komen voor bestaande situaties met radiatoren, die bovendien een goede COP hebben, dan moet ik de airco's misschien nog maar even uitstellen. Wat denk jij [mention]Josef Dettelbacher[/mention] ?
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik laat de airco in de woonkamer sowieso installeren eind december, dus dan heb je over januari en februari echte verbruiksgegevens om te zien hoeveel kwh het kost om te verwarmen in de winter.
Deze panasonic lijkt me heel interessant, maar ik heb nu nog geen idee van wat dit gaat kosten, hoeveel het verbruik daadwerkelijk is, op welke termijn je aan de beurt bent, en meer van dat soort vragen. Met de overheidssteun is bij mensen zoals in jouw situatie iig de directe noodzaak verdwenen, wat maakt dat je jezelf iets meer tijd kunt verschaffen om een beslissing te nemen. Dat is ook prettig. Persoonlijk denk ik dat airco+warmtepompboiler nog steeds het zuinigst zal zijn, maar dat moet uiteraard nog blijken :)
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Josef Dettelbacher schreef: 05 okt 2022, 20:56 Interessant om in gaten te houden: een lucht-water warmtepomp met a+++ rating, kan met oude radiatoren werken en kan 60/75 graden bereiken.

https://www.pv-magazine.com/2022/10/04/ ... to-europe/

En in het Nederlands:

https://www.installatie.nl/nieuws/warmt ... itvoering/

Toch wel veelbelovend moet ik zeggen. Benieuwd wat het gaat kosten.
Vriend van mij heeft zo'm hoge temp warmtepomp laten installeren vorige maand. 9K alles bij elkaar voor hem, zonnepalen voldoende, dus heeft het met paar jaar terug verdiend, want de gasaansluiting is zijn huis uit.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Op weg naar nr 25 schreef: 06 okt 2022, 11:00
Josef Dettelbacher schreef: 05 okt 2022, 20:56 Interessant om in gaten te houden: een lucht-water warmtepomp met a+++ rating, kan met oude radiatoren werken en kan 60/75 graden bereiken.

https://www.pv-magazine.com/2022/10/04/ ... to-europe/

En in het Nederlands:

https://www.installatie.nl/nieuws/warmt ... itvoering/

Toch wel veelbelovend moet ik zeggen. Benieuwd wat het gaat kosten.
Vriend van mij heeft zo'm hoge temp warmtepomp laten installeren vorige maand. 9K alles bij elkaar voor hem, zonnepalen voldoende, dus heeft het met paar jaar terug verdiend, want de gasaansluiting is zijn huis uit.
Deel het verbruik hier de komende maanden, is heel interessant (Y)
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Stofzuiger
Basisspeler
3
Berichten: 435
Lid geworden op: 14 mar 2021
Clubvoorkeur: PSV

Op weg naar nr 25 schreef: 06 okt 2022, 11:00
Josef Dettelbacher schreef: 05 okt 2022, 20:56 Interessant om in gaten te houden: een lucht-water warmtepomp met a+++ rating, kan met oude radiatoren werken en kan 60/75 graden bereiken.

https://www.pv-magazine.com/2022/10/04/ ... to-europe/

En in het Nederlands:

https://www.installatie.nl/nieuws/warmt ... itvoering/

Toch wel veelbelovend moet ik zeggen. Benieuwd wat het gaat kosten.
Vriend van mij heeft zo'm hoge temp warmtepomp laten installeren vorige maand. 9K alles bij elkaar voor hem, zonnepalen voldoende, dus heeft het met paar jaar terug verdiend, want de gasaansluiting is zijn huis uit.
Ben ook heel benieuwd. Kun je svp doorgeven welk merk, type etc?

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

nieuwbouw/bestaande bouw/verduurzamen/aankoop/verkoop