Dit is de laatste posting van de vorige pagina:
https://www.ad.nl/binnenland/alliander- ... ae94182b8/nieuwbouw/bestaande bouw/verduurzamen/aankoop/verkoop
-
- Vedette
- 5
- Gegeven waarderingen: 2387
- Gekregen waarderingen: 783
-
- Talent
- Gegeven waarderingen: 15
- Gekregen waarderingen: 2
- DadOfFour
- Nationale topspeler
- 2
- Clubvoorkeur: PSV
- Favoriete speler: Xavi Simons
- Gegeven waarderingen: 1099
- Gekregen waarderingen: 860
Bijna dagelijkse kost hier, gebeurt regelmatig dat ik mijn internetverbinding en mijn extra schermen ineens kwijt ben..
Al is de elektra hier ook wel een beetje met de Spaanse slag aangelegd, dus dat helpt ook niet...
Segons la mesura que faràs, tal mesura trobaràs
- Josef Dettelbacher
- Legende
- 5
- Gegeven waarderingen: 215
- Gekregen waarderingen: 2795
-
Awards:
Wow de Spaanse slag, die is nóg erger dan de Franse

- Deze gebruikers waarderen Josef Dettelbacher voor dit bericht:
- DadOfFour
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
- ShovingNE2
- Site Admin
- 5
- Seizoenkaart: Vak PR
- Favoriete speler: Joël Drommel
- Gegeven waarderingen: 507
- Gekregen waarderingen: 951
En dan mogen er vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto's worden verkocht en er nog duizenden warmtepompen bij moeten komen.
Mensen stoppen met nadeken als ze op bestuurlijke posities bij de overheid terecht komen. Het is godsonmogelijk. De grond is vol: er passen geen kabels meer bij. Succes in de randstad. Daar gaat het voor het eerst op zwart denk ik.
- Josef Dettelbacher
- Legende
- 5
-
Awards:
Dit is de start van de sterke lobby om thuisbatterijen te gaan aanschaffen.ShovingNE2 schreef: ↑09 mar 2023, 16:25En dan mogen er vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto's worden verkocht en er nog duizenden warmtepompen bij moeten komen.
Mensen stoppen met nadeken als ze op bestuurlijke posities bij de overheid terecht komen. Het is godsonmogelijk. De grond is vol: er passen geen kabels meer bij. Succes in de randstad. Daar gaat het voor het eerst op zwart denk ik.
- ShovingNE2
- Site Admin
- 5
Dat zou ik zeker doen als je zonnepanelen op het dak hebt. Er komt een tijd dat ze je hele dure knaken gaan betalen voor jouw stroom die je opslaat als alles gaat knipperen in de randstad hoor.Josef Dettelbacher schreef: ↑09 mar 2023, 18:25Dit is de start van de sterke lobby om thuisbatterijen te gaan aanschaffen.
- Standbeeld
- Legende
- 1
- Clubvoorkeur: PE ES VE
- Gegeven waarderingen: 1385
- Gekregen waarderingen: 2319
- ShovingNE2
- Site Admin
- 5
- Josef Dettelbacher
- Legende
- 5
-
Awards:
Als gas definitief verleden tijd is, gaat een kwh gewoon richting de 75ct tot 1 euro verwacht ikShovingNE2 schreef: ↑09 mar 2023, 18:41 Te duur nog. Je betaalt nu ongeveer 1000 euro per 1KWH volgens mij.
Maar naarmate het meer geproduceerd wordt zal het zakken.
-
- Basisspeler
- 1
- Favoriete speler: Richard Ledezma
- Gegeven waarderingen: 128
- Gekregen waarderingen: 73
Omdat ze vrij nutteloos zijn op huishoudniveau.
In de tijden dat je de opslag nodig hebt heb je de opwek niet en vice versa, als de opwek er is dan zit het snel vol en heb je er alsnog niets aan.
- Josef Dettelbacher
- Legende
- 5
-
Awards:
Je gaat alleen wel voorbij aan dynamische tarieven.
Stel de energie is maar een paar cent snachts, dan kan het lonen om je batterij van 5 a 10 kwh op te laden voor gebruik overdag. Ik las ergens dat windkracht en industrievraag als factoren van grotere invloed zijn op de prijs dan zonuren.
-
- Vedette
- 5
- Gegeven waarderingen: 534
- Gekregen waarderingen: 1361
Haha ik herken het. Elke zomer hier ook weer, iedereen vol airco open plus de vaste dingen ‘s avonds zoals vaatwasser, was machine, droger en dan ineens poef, stroom uitval.
Overheid waarschuwt er tegenwoordig ook voor, berichten als “as woensdag om 19.00uur gelieve zo min mogelijk stroom te gebruiken ivm kans op overbelasting netwerk”
#FreeGeneratie4
- Josef Dettelbacher
- Legende
- 5
-
Awards:
En die gekke Ozzies leggen hun zonnepanelen ook richting het noorden.PCGC schreef: ↑09 mar 2023, 20:36Haha ik herken het. Elke zomer hier ook weer, iedereen vol airco open plus de vaste dingen ‘s avonds zoals vaatwasser, was machine, droger en dan ineens poef, stroom uitval.
Overheid waarschuwt er tegenwoordig ook voor, berichten als “as woensdag om 19.00uur gelieve zo min mogelijk stroom te gebruiken ivm kans op overbelasting netwerk”
![]()
Jullie hebben daar regelmatig toch ook water rantsoen, dat je maar 3 minuten mag douchen en geen auto's wassen enzo?
-
- Vedette
- 5
Heb ik nog nooit van gehoord , misschien is het er wel hoor, maar daar hou ik me niet aan.Josef Dettelbacher schreef: ↑09 mar 2023, 21:34En die gekke Ozzies leggen hun zonnepanelen ook richting het noorden.PCGC schreef: ↑09 mar 2023, 20:36
Haha ik herken het. Elke zomer hier ook weer, iedereen vol airco open plus de vaste dingen ‘s avonds zoals vaatwasser, was machine, droger en dan ineens poef, stroom uitval.
![]()
Jullie hebben daar regelmatig toch ook water rantsoen, dat je maar 3 minuten mag douchen en geen auto's wassen enzo?
#FreeGeneratie4
- DadOfFour
- Nationale topspeler
- 2
- Gegeven waarderingen: 1099
- Gekregen waarderingen: 860
Hier ligt het echt aan de beunhazen die het pand hebben neergeplempt hier... Het is alleen de rechterkant van het gebouw (2 apt per verdieping) en op de gekste momenten..PCGC schreef: ↑09 mar 2023, 20:36Haha ik herken het. Elke zomer hier ook weer, iedereen vol airco open plus de vaste dingen ‘s avonds zoals vaatwasser, was machine, droger en dan ineens poef, stroom uitval.
![]()
Laatst lag zelfs de stoom in de hele straat eruit, maar dat kwam omdat iemand een container in de fik had gezet, die naast een auto stond, die onder eletrakabels stond... Dat die dingen boven de grond lopen, helpt ook niet echt...
Segons la mesura que faràs, tal mesura trobaràs
- Josef Dettelbacher
- Legende
- 5
-
Awards:
Ik heb tijdens een wilde vakantie zo'n 15 jaar geleden een paar weken doorgebracht bij een vrouwtje en haar ouders in Queensland. Dat speelde toen, of misschien waren ze gewoon gierig..PCGC schreef: ↑09 mar 2023, 22:52Heb ik nog nooit van gehoord , misschien is het er wel hoor, maar daar hou ik me niet aan.Josef Dettelbacher schreef: ↑09 mar 2023, 21:34
En die gekke Ozzies leggen hun zonnepanelen ook richting het noorden.
-
- International
- Gegeven waarderingen: 338
- Gekregen waarderingen: 146
Volgens mij heb ik dat ook ooit eens gelezen.Josef Dettelbacher schreef: ↑09 mar 2023, 23:17Ik heb tijdens een wilde vakantie zo'n 15 jaar geleden een paar weken doorgebracht bij een vrouwtje en haar ouders in Queensland. Dat speelde toen, of misschien waren ze gewoon gierig..
Maar die ouders hebben jou voor de gek gehouden...Als je niet kunt douchen, kun jij jezelf niet teveel in t zweet werken, dus blijft hun dochter onaangetast ;-) Slimme taktiek!
-
- Basisspeler
- 1
Zover ik tot nu toe heb kunnen zien is de RoI daarvoor is niet heel goed. Te lang om de kosten te dekken. In Belgie waar het meer om peak shaving gaat heeft het wel sneller een voordeel. Dat is er in Nederland niet noch staat het op een concrete agenda.Josef Dettelbacher schreef: ↑09 mar 2023, 20:12Je gaat alleen wel voorbij aan dynamische tarieven.
Stel de energie is maar een paar cent snachts, dan kan het lonen om je batterij van 5 a 10 kwh op te laden voor gebruik overdag. Ik las ergens dat windkracht en industrievraag als factoren van grotere invloed zijn op de prijs dan zonuren.
afbouw saldering maakt de RoI iets beter maar nog steeds niet geweldig.
mbt dynamische tarieven. In de zomer heb ik bijvoorbeeld al afdoende opwek om meer dan 3 dagen te dekken, een grotere opslag verlegt de winst enkel. In de winter geraakt die opslag nooit vol.
- Josef Dettelbacher
- Legende
- 5
-
Awards:
Nog niet, maar naar mijn gevoel gaan we tegen 2030 hele andere tarieven voor stroom zien dan we nu gewend zijn (pre-oorlog). Lange tijd is stroom goedkoop geweest t.o.v. gas, maar als gas straks passé is voor de meeste huishoudens, moet er meer belasting op stroom komen om de inkomsten op peil te houden. Ook zullen de netbeheerders de kosten opkrikken om die capaciteitsproblemen aan te pakken, verwacht ik.Prof_napo schreef: ↑10 mar 2023, 08:42Zover ik tot nu toe heb kunnen zien is de RoI daarvoor is niet heel goed. Te lang om de kosten te dekken. In Belgie waar het meer om peak shaving gaat heeft het wel sneller een voordeel. Dat is er in Nederland niet noch staat het op een concrete agenda.Josef Dettelbacher schreef: ↑09 mar 2023, 20:12
Je gaat alleen wel voorbij aan dynamische tarieven.
mbt dynamische tarieven. In de zomer heb ik bijvoorbeeld al afdoende opwek om meer dan 3 dagen te dekken, een grotere opslag verlegt de winst enkel. In de winter geraakt die opslag nooit vol.
Én, ik denk dat we over een jaar of 10 ook wel repurposed autobatterijen in of op onze garages hebben. Batterijen uit tweedehands auto's die nú rondrijden zeg maar. Die zijn niet meer goed genoeg voor verkeer, maar wél groter dan standaard thuisbatterijen. Dit is overigens puur speculatie mijnerzijds.
-
- Basisspeler
- 1
Over 7 jaar is er wellicht minder gasverbruik op huishoudenniveau, voor landelijke energieopwekking hebben we dan nog een lange weg te gaan. Zelfs als we voor kerncentrales zouden gaan is dat niet operationeel, opbouw van wind- en zonneenergie gaat snel maar ook niet zo snel dat het de opwek 47 miljard kWh zal wegvallen, de link tussen gasprijs en kwh-prijs komt dan ook voornamelijk daardoor.Josef Dettelbacher schreef: ↑10 mar 2023, 20:27Nog niet, maar naar mijn gevoel gaan we tegen 2030 hele andere tarieven voor stroom zien dan we nu gewend zijn (pre-oorlog). Lange tijd is stroom goedkoop geweest t.o.v. gas, maar als gas straks passé is voor de meeste huishoudens, moet er meer belasting op stroom komen om de inkomsten op peil te houden. Ook zullen de netbeheerders de kosten opkrikken om die capaciteitsproblemen aan te pakken, verwacht ik.Prof_napo schreef: ↑10 mar 2023, 08:42
Zover ik tot nu toe heb kunnen zien is de RoI daarvoor is niet heel goed. Te lang om de kosten te dekken. In Belgie waar het meer om peak shaving gaat heeft het wel sneller een voordeel. Dat is er in Nederland niet noch staat het op een concrete agenda.
Én, ik denk dat we over een jaar of 10 ook wel repurposed autobatterijen in of op onze garages hebben. Batterijen uit tweedehands auto's die nú rondrijden zeg maar. Die zijn niet meer goed genoeg voor verkeer, maar wél groter dan standaard thuisbatterijen. Dit is overigens puur speculatie mijnerzijds.
Hogere gasprijs == hogere kwh prijs
- Stofzuiger
- Regelmatige invaller
- 2
- Gegeven waarderingen: 24
- Gekregen waarderingen: 47
Zo, mijn twee airco's hangen sinds gisteren:
- Woonkamer begane grond: Daikin Perfera (vloermodel) 5 kW FVXM50A + buitenunit RXM50R .
- Kantoor (voorheen slaapkamer) 1e verdieping: Daikin Perfera (wandmodel) 2 kW FTXM20R + buitenunit RXM20R9.
Mensen, wát een geweldige manier van verwarmen is dit zeg! Ik ben razend enthousiast! Eerder twijfelde ik of één airco genoeg is om mijn hele begane grond te verwarmen. Nou, daarover hoef ik me geen enkele zorg meer te maken. Het is méér dan genoeg. Zelfs zonder continu te verwarmen is mijn woonkamer al na 5 minuten na het inschakelen comfortabel warm. Ik heb de airco zelfs op de stille stand staan, dus hij hoeft hiervoor niet eens hard te werken. Het geluid van het blazen valt ook geweldig mee. Het is maar af en toe te horen en is zeker niet hinderlijk. Dit komt natuurlijk ook omdat de airco aan de andere kant van mijn woonkamer hangt, 10 meter van mijn zithoek (zie plaatje). Dat was trouwens ook een zorg: kan één airco die afstand overbruggen? Nou, met gemak. Het is ook na 5 minuten heerlijk behaaglijk in mijn zithoek. Je zou kunnen zeggen dat 5 kW misschien net iets te veel is voor mijn woonkamer van 130 m3 en dat een nog stillere en iets zuinigere 3.5 kW misschien de betere keus was. Maar ik heb toch voor de 5 gekozen. Tijdens de afgelopen winter klaagden namelijk veel airco-bezitters over hun 3.5 airco's die de koude dagen net niet aan konden. Daar zal ik zéker geen last van krijgen.

Ook de 2 kW airco op mijn kantoor (een kleine slaapkamer) is geweldig. Hier had ik de zorg dat zelfs 2 kW nog te zwaar zou zijn voor die piepkleine ruimte. Maar ook dit werkt in de praktijk fantastisch uit. Hij is superstil, pendelt nauwelijks en houdt die lastige kleine ruimte moeiteloos op een constante temperatuur. Door de plaatsing van de airco achter mij (zie plaatje) vreesde ik nog even dat ik misschien geblaas in mijn nek zou voelen, maar ook hier is totaal geen sprake van. Ik merk nauwelijks dat hij aan staat.

Het verwarmen met airco's werkt dus fantastisch goed. De warmte is comfortabel, geluid is zeer acceptabel en de snelheid van opwarmen is fenomenaal. Het grootste deel van de dag ben ik op mijn kantoor. Tot nu toe moest de cv in mijn woonkamer altijd aan staan, omdat de thermostaat daar hangt en ik anders geen warmte op mijn kantoorkamer zou hebben. Nu hoeft dat dus niet meer. Met de huidige buitentemperaturen doe ik gewoon de airco aan in de ruimte waar ik op dat moment in verblijf. Dat is ontzettend energiezuinig en werkt ook nog eens heel makkelijk via een app. Dus als ik tegen 18.00 uur klaar ben met werken, zet ik de airco in de woonkamer alvast aan. De rest van de dag staat hij uit. Mijn inwonende dochter gaat op dezelfde manier met de app om: verwarmen als je het nodig hebt.
De installatie van de airco's was voor mij voorlopig de laatste stap om mijn energierekening te verlagen. Een klein jaar geleden ging die namelijk omhoog naar een onbetaalbare 600 euro per maand. Door de installatie van zonnepanelen en airco's heb ik nu alleen nog gas nodig voor warmwater. Binnenkort ga ik namelijk ook elektrisch koken (aansluiting is al gemaakt). Ik heb nu natuurlijk nog geen idee wat mijn energierekening vanaf nu zal zijn. Maar ik verwacht dat ik misschien wel onder de 100 euro per maand terecht kom. Dat is op zich geen grote besparing ten opzichte van de 130 euro die ik 2 jaar geleden (voor de energiecrisis) betaalde, maar die prijzen komen nooit meer terug. Nu ben ik in elk geval iets meer energie-onafhankelijk en kan ik mijn energierekening blijven betalen, zelfs als ik over een aantal jaren met pensioen ga.
Ik zag als een berg tegen dit project op. Vooral omdat je enorm veel moet uitzoeken en maar moet hopen dat leveranciers goed werk leveren. Maar het hele project is super gelukt. Ver boven verwachting. Maar het was niet goedkoop. De kosten waren ongeveer als volgt:
- Verzwaren energieaansluiting van 1 fase naar 3 fase door Enexis: € 300,00.
- Aansluitingen maken voor zonnepanelen, airco's en elektrische kookplaat en aanpassen groepenkast door elektriciën: € 1.600,00.
- Installeren van 14 zonnepanelen (vermogen circa 6 kWh): € 7.100,00.
- Installeren van 2 airco's: € 8.000,00.
- Kopen elektrische kookplaat (nog niet gedaan): € 1.000,00.
Totaal: € 18.000,00 inclusief BTW.
Het had allemaal misschien best goedkoper gekund. Prijzen van producten en leveranciers zijn de laatste twee jaar natuurlijk omhoog geschoten, daar heb ik veel last van gehad. Ik had ook voor goedkopere airco's kunnen kiezen, maar ik wilde absoluut de beste kwaliteit voor het hoogste comfort (o.a. geluid) en om er zo lang mogelijk mee te kunnen doen. En daarnaast wist ik dat mijn leveranciers, die ik zelf kende of via mijn buren, betrouwbaar waren en kwaliteit leveren. En die zekerheid is ook wat waard.
Ik ben vooral ontzettend blij dat ik mijn bescheiden spaargeld op deze manier goed heb kunnen inzetten. Want ik had maar één kans. Zouden de oplossingen zijn tegengevallen, dan had ik geen geld meer gehad om iets anders te doen. Gelukkig ziet het ernaar uit dat alles perfect is geslaagd. Ik heb er zelf ook veel voor gedaan, door veel te lezen, een aantal bouwkundige dingen voor te bereiden, en door veel te vragen, ook op dit forum. Ik wil jullie hiervoor ontzettend bedanken, vooral @Josef Dettelbacher. Want zonder jouw adviezen, zeker in het begin, had ik het echt niet aangedurfd. Kei bedankt!
- Woonkamer begane grond: Daikin Perfera (vloermodel) 5 kW FVXM50A + buitenunit RXM50R .
- Kantoor (voorheen slaapkamer) 1e verdieping: Daikin Perfera (wandmodel) 2 kW FTXM20R + buitenunit RXM20R9.
Mensen, wát een geweldige manier van verwarmen is dit zeg! Ik ben razend enthousiast! Eerder twijfelde ik of één airco genoeg is om mijn hele begane grond te verwarmen. Nou, daarover hoef ik me geen enkele zorg meer te maken. Het is méér dan genoeg. Zelfs zonder continu te verwarmen is mijn woonkamer al na 5 minuten na het inschakelen comfortabel warm. Ik heb de airco zelfs op de stille stand staan, dus hij hoeft hiervoor niet eens hard te werken. Het geluid van het blazen valt ook geweldig mee. Het is maar af en toe te horen en is zeker niet hinderlijk. Dit komt natuurlijk ook omdat de airco aan de andere kant van mijn woonkamer hangt, 10 meter van mijn zithoek (zie plaatje). Dat was trouwens ook een zorg: kan één airco die afstand overbruggen? Nou, met gemak. Het is ook na 5 minuten heerlijk behaaglijk in mijn zithoek. Je zou kunnen zeggen dat 5 kW misschien net iets te veel is voor mijn woonkamer van 130 m3 en dat een nog stillere en iets zuinigere 3.5 kW misschien de betere keus was. Maar ik heb toch voor de 5 gekozen. Tijdens de afgelopen winter klaagden namelijk veel airco-bezitters over hun 3.5 airco's die de koude dagen net niet aan konden. Daar zal ik zéker geen last van krijgen.

Ook de 2 kW airco op mijn kantoor (een kleine slaapkamer) is geweldig. Hier had ik de zorg dat zelfs 2 kW nog te zwaar zou zijn voor die piepkleine ruimte. Maar ook dit werkt in de praktijk fantastisch uit. Hij is superstil, pendelt nauwelijks en houdt die lastige kleine ruimte moeiteloos op een constante temperatuur. Door de plaatsing van de airco achter mij (zie plaatje) vreesde ik nog even dat ik misschien geblaas in mijn nek zou voelen, maar ook hier is totaal geen sprake van. Ik merk nauwelijks dat hij aan staat.

Het verwarmen met airco's werkt dus fantastisch goed. De warmte is comfortabel, geluid is zeer acceptabel en de snelheid van opwarmen is fenomenaal. Het grootste deel van de dag ben ik op mijn kantoor. Tot nu toe moest de cv in mijn woonkamer altijd aan staan, omdat de thermostaat daar hangt en ik anders geen warmte op mijn kantoorkamer zou hebben. Nu hoeft dat dus niet meer. Met de huidige buitentemperaturen doe ik gewoon de airco aan in de ruimte waar ik op dat moment in verblijf. Dat is ontzettend energiezuinig en werkt ook nog eens heel makkelijk via een app. Dus als ik tegen 18.00 uur klaar ben met werken, zet ik de airco in de woonkamer alvast aan. De rest van de dag staat hij uit. Mijn inwonende dochter gaat op dezelfde manier met de app om: verwarmen als je het nodig hebt.
De installatie van de airco's was voor mij voorlopig de laatste stap om mijn energierekening te verlagen. Een klein jaar geleden ging die namelijk omhoog naar een onbetaalbare 600 euro per maand. Door de installatie van zonnepanelen en airco's heb ik nu alleen nog gas nodig voor warmwater. Binnenkort ga ik namelijk ook elektrisch koken (aansluiting is al gemaakt). Ik heb nu natuurlijk nog geen idee wat mijn energierekening vanaf nu zal zijn. Maar ik verwacht dat ik misschien wel onder de 100 euro per maand terecht kom. Dat is op zich geen grote besparing ten opzichte van de 130 euro die ik 2 jaar geleden (voor de energiecrisis) betaalde, maar die prijzen komen nooit meer terug. Nu ben ik in elk geval iets meer energie-onafhankelijk en kan ik mijn energierekening blijven betalen, zelfs als ik over een aantal jaren met pensioen ga.
Ik zag als een berg tegen dit project op. Vooral omdat je enorm veel moet uitzoeken en maar moet hopen dat leveranciers goed werk leveren. Maar het hele project is super gelukt. Ver boven verwachting. Maar het was niet goedkoop. De kosten waren ongeveer als volgt:
- Verzwaren energieaansluiting van 1 fase naar 3 fase door Enexis: € 300,00.
- Aansluitingen maken voor zonnepanelen, airco's en elektrische kookplaat en aanpassen groepenkast door elektriciën: € 1.600,00.
- Installeren van 14 zonnepanelen (vermogen circa 6 kWh): € 7.100,00.
- Installeren van 2 airco's: € 8.000,00.
- Kopen elektrische kookplaat (nog niet gedaan): € 1.000,00.
Totaal: € 18.000,00 inclusief BTW.
Het had allemaal misschien best goedkoper gekund. Prijzen van producten en leveranciers zijn de laatste twee jaar natuurlijk omhoog geschoten, daar heb ik veel last van gehad. Ik had ook voor goedkopere airco's kunnen kiezen, maar ik wilde absoluut de beste kwaliteit voor het hoogste comfort (o.a. geluid) en om er zo lang mogelijk mee te kunnen doen. En daarnaast wist ik dat mijn leveranciers, die ik zelf kende of via mijn buren, betrouwbaar waren en kwaliteit leveren. En die zekerheid is ook wat waard.
Ik ben vooral ontzettend blij dat ik mijn bescheiden spaargeld op deze manier goed heb kunnen inzetten. Want ik had maar één kans. Zouden de oplossingen zijn tegengevallen, dan had ik geen geld meer gehad om iets anders te doen. Gelukkig ziet het ernaar uit dat alles perfect is geslaagd. Ik heb er zelf ook veel voor gedaan, door veel te lezen, een aantal bouwkundige dingen voor te bereiden, en door veel te vragen, ook op dit forum. Ik wil jullie hiervoor ontzettend bedanken, vooral @Josef Dettelbacher. Want zonder jouw adviezen, zeker in het begin, had ik het echt niet aangedurfd. Kei bedankt!

- Deze gebruikers waarderen Stofzuiger voor dit bericht (totaal 2):
- Juancho • Ren Höek
- Josef Dettelbacher
- Legende
- 5
-
Awards:
Ontzettend gaaf om te lezen @Stofzuiger!
Ik heb sinds vandaag ook 3 airco's op de slaapkamers hangen. De 4e in de woonkamer komt nog, vertraagde levertijd. Ik ben voor die 4 tussen de 6500-7000 euro kwijt, maar ik ben dan ook niet (meer) voor de allerbeste optie gegaan. Het Japanse Panasonic icm met een SCOP van 4.2 vond ik voldoende om ervoor te kiezen. Hoewel het vandaag lekker weer is, duurder het maarliefst 2 hele minuten om de kinderslaapkamer op te warmen, dus ik gok dat we er veel (voordelig) plezier van zullen hebben.
Ik moet net als jou alleen nog wat zien te vinden voor mijn warm water. Dat kan goed nog n jaartje (of twee) op zich laten wachten, eerst even kijken hoe het nu qua kosten zal uitpakken. Heb alvast een 3 kilowattuurmeters besteld waar ik de airco's in zal pluggen. Gewoon om het per dag te checken
Ik heb sinds vandaag ook 3 airco's op de slaapkamers hangen. De 4e in de woonkamer komt nog, vertraagde levertijd. Ik ben voor die 4 tussen de 6500-7000 euro kwijt, maar ik ben dan ook niet (meer) voor de allerbeste optie gegaan. Het Japanse Panasonic icm met een SCOP van 4.2 vond ik voldoende om ervoor te kiezen. Hoewel het vandaag lekker weer is, duurder het maarliefst 2 hele minuten om de kinderslaapkamer op te warmen, dus ik gok dat we er veel (voordelig) plezier van zullen hebben.
Ik moet net als jou alleen nog wat zien te vinden voor mijn warm water. Dat kan goed nog n jaartje (of twee) op zich laten wachten, eerst even kijken hoe het nu qua kosten zal uitpakken. Heb alvast een 3 kilowattuurmeters besteld waar ik de airco's in zal pluggen. Gewoon om het per dag te checken

- Stofzuiger
- Regelmatige invaller
- 2
- Gegeven waarderingen: 24
- Gekregen waarderingen: 47
Ah, ze hangen ook al bij jou! Super! Over Panasonic heb ik trouwens niets slechts gelezen, dus dat zal ook prima zijn.Josef Dettelbacher schreef: ↑17 mar 2023, 17:10 Ontzettend gaaf om te lezen @Stofzuiger!
Ik moet net als jou alleen nog wat zien te vinden voor mijn warm water. Dat kan goed nog n jaartje (of twee) op zich laten wachten, eerst even kijken hoe het nu qua kosten zal uitpakken. Heb alvast een 3 kilowattuurmeters besteld waar ik de airco's in zal pluggen. Gewoon om het per dag te checken![]()
Ja, ik wil het energieverbruik ook nog wat beter gaan meten dan alleen de Daikin-app (Onecta). Heb je een linkje van de kilowattuurmeters die jij hebt besteld?
- Josef Dettelbacher
- Legende
- 5
-
Awards:
- Deze gebruikers waarderen Josef Dettelbacher voor dit bericht:
- Stofzuiger
-
- Vedette
- 5
Vandaag was het weer zover, 36 graden, iedereen komt thuis van school/werk rond een uur of 4-5, knalt als eerste massaal de airco en BOEM, stroomuitval. Duizenden huishoudens zonder stroom. Gelukkig zelf geen last.PCGC schreef: ↑09 mar 2023, 20:36Haha ik herken het. Elke zomer hier ook weer, iedereen vol airco open plus de vaste dingen ‘s avonds zoals vaatwasser, was machine, droger en dan ineens poef, stroom uitval.
![]()
#FreeGeneratie4
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut