nieuwbouw/bestaande bouw/verduurzamen/aankoop/verkoop

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Plaats reactie
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ah dan heb je waarschijnlijk nu de energiekorting van de overheid plus een eventuele welkomstbonus verrekend gekregen
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
PSV90
Nationale topspeler
6
Berichten: 2759
Lid geworden op: 5 dec 2017

Hier, gezin van 4 in relatief kleine 2-onder-1 kap woning uit 1990. Ben niet echt bezig met besparen van energie, maar gebruik ook niet onnodig veel. Verwarm alleen de woonkamer/keuken en de badkamer, verwarmde slaapkamers vind ik onprettig. Veel wassen ivm de kinderen. Airco op zolder voor koelen/verwarmen i.v.m. regelmatig thuiswerken.

3000 kWh verbruik
2500 kWh opwek
850m3 gas
Vast contract tot medio 2024 dus huidige energiekosten zeer beperkt.

CV combi-ketel is binnen enkele jaren aan vervanging toe. Vraag me af waar ik verstandig aan doe. Zo lang het mag nog een 'traditioneel' model laten installeren of toch een andere oplossing? Bedoeling is wel om binnen 5 tot 10 jaar een keer groter te gaan wonen.

Ben over het algemeen wel klimaat- en milieubewust bezig, maar sceptisch over de 'van het gas af'-strategie. Voel zelf in ieder geval niet de behoefte om daarin te pionieren, de overheid komt maar met een plan over hoe mensen hun woningen gaan verwarmen. Ik wil hiermee aangeven dat gasverbruik reduceren voor mij geen doel opzich is.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Als je moet vervangen én je gaat verhuizen, dan zou ik altijd kiezen voor de duurzamere optie, omdat je dit in verbruik scheelt, en bij verkoop je huis aantrekkelijker maakt. Die eventuele meerkosten haal je er absoluut uit.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
PSV90
Nationale topspeler
6
Berichten: 2759
Lid geworden op: 5 dec 2017

En de duurzamere optie is dan een hybride warmtepomp? Of eerder zoiets? https://trendyverwarmen.nl/novum-ketel/ ... FXEALw_wcB

Ik denk niet mijn woning geschikt is voor enkel een warmtepomp en ben niet van plan vergaande aanpassingen aan de woning te doen gezien mijn nu al relatief lage verbruik.

Overigens (zonder het politiek te willen maken), er wordt nog voor miljoenen euro's geïnvesteerd in het vervangen van gasnetten (moet in mijn wijk nog gebeuren). Er wordt ook gekeken of gasnetten geschikt zijn voor waterstof. Er wordt op wijkniveau gewerkt aan plannen voor het verwarmen van woningen (bijv. warmtenetten). Waarom zou ik nu als individu vol gaan inzetten op het elektrificeren van mijn woning als helemaal niet duidelijk is of dat de oplossing wordt? Bovendien kan het elektriceitsnet het ook niet aan als iedereen dat doet.

Uiteraard snap ik mensen bij wie de energierekening nu explodeert wel als ze actie in deze richting ondernemen.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

PSV90 schreef: 23 sep 2022, 11:32 En de duurzamere optie is dan een hybride warmtepomp? Of eerder zoiets? https://trendyverwarmen.nl/novum-ketel/ ... FXEALw_wcB

Ik denk niet mijn woning geschikt is voor enkel een warmtepomp en ben niet van plan vergaande aanpassingen aan de woning te doen gezien mijn nu al relatief lage verbruik.

Overigens (zonder het politiek te willen maken), er wordt nog voor miljoenen euro's geïnvesteerd in het vervangen van gasnetten (moet in mijn wijk nog gebeuren). Er wordt ook gekeken of gasnetten geschikt zijn voor waterstof. Er wordt op wijkniveau gewerkt aan plannen voor het verwarmen van woningen (bijv. warmtenetten). Waarom zou ik nu als individu vol gaan inzetten op het elektrificeren van mijn woning als helemaal niet duidelijk is of dat de oplossing wordt? Bovendien kan het elektriceitsnet het ook niet aan als iedereen dat doet.

Uiteraard snap ik mensen bij wie de energierekening nu explodeert wel als ze actie in deze richting ondernemen.
Nee dat apparaat in jouw link is pure kwats. Oplichterij zou ik het willen noemen.

In jouw geval denk ik idd een hybride warmtepomp. Met subsidie eraf betaal je niet heel veel meer dan een gewone cv ketel, en dat deel dat je wel meer betaalt, komt weer terug via besparing en verkoop.

Ik voorspel dat naarmate die deadline van geen puur-gas cv dichterbij komt, woningen met minimaal hybride steeds (of nóg) gewilder worden.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
PSV90
Nationale topspeler
6
Berichten: 2759
Lid geworden op: 5 dec 2017

Zal me eens verdieping in de hybride optie en de mogelijke subsidies.
Josef Dettelbacher schreef: 23 sep 2022, 11:49 Ik voorspel dat naarmate die deadline van geen puur-gas cv dichterbij komt, woningen met minimaal hybride steeds (of nóg) gewilder worden.
Je zou hier prima gelijk in kunnen hebben. Vanaf 2026 mag je volgens mij geen traditionele combiketel meer installeren. Mijn gedachte is echter als ik die bijvoorbeeld volgend jaar installeer, kan deze woning 10-15 jaar vooruit. Tegen die tijd zullen de wijkplannen zijn uitgewerkt en deels geïmplementeerd, bovendien zullen alle technieken om gasloos te verwarmen zijn doorontwikkeld.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik vraag me dus serieus af of je in de nabije toekomst nog veel veranderingen zult zien.

Waar het wat mij betreft allemaal op neer komt: "hoe kun je zonder gas/met zo weinig mogelijk gas een woning verwarmen zonder enorme investering?"

Zo'n warmtenet is aardig, maar dat zijn megainvesteringen, en je bent qua prijs afhankelijk van één aanbieder. Ik wil dat persoonlijk helemaal niet, want dan zie ik de bui al hangen qua maandelijkse kosten.

Kom ik weer terug op bovenstaande vraag: wat kun je dan wel: hybride of elektrisch. Elektrisch heb je in vele soorten: warmtepomp met water, convectorkachel, infra rood, airco, elektrische vloerverwarming, etc. Ga je dan kijken wat het meest efficiënt is in verbruik: warmtepomp en airco (gebruiken zelfde principe, maar de ene geeft warme lucht, de ander water). Dan kijk je naar wat mensen tegen houdt om dit te doen: dat is bij een warmtepomp de voorwaarden qua isolatie, en een airco wordt co2 via koelmiddel verweten. Wat is voor deze twee de oplossing?

- een warmtepomp die hoge temperatuur water kan genereren zodat verder alles in huis intact blijft en het toch comfort biedt. Veel meer valt er namelijk aan een reguliere warmtepomp niet meer door te ontwikkelen, geen de beperkingen vooral zitten in het huis.
- een airco met milieuvriendelijker koelmiddel. (Geldt overigens ook voor de reguliere warmtepomp).

Volgens mij bestaat optie 1 al, al zal die vast nog efficiënter en goedkoper kunnen. Optie 2 is ook in ontwikkeling.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Stofzuiger
Basisspeler
3
Berichten: 435
Lid geworden op: 14 mar 2021
Clubvoorkeur: PSV

PSV90 schreef: 23 sep 2022, 11:32 Overigens (zonder het politiek te willen maken), er wordt nog voor miljoenen euro's geïnvesteerd in het vervangen van gasnetten (moet in mijn wijk nog gebeuren). Er wordt ook gekeken of gasnetten geschikt zijn voor waterstof. Er wordt op wijkniveau gewerkt aan plannen voor het verwarmen van woningen (bijv. warmtenetten). Waarom zou ik nu als individu vol gaan inzetten op het elektrificeren van mijn woning als helemaal niet duidelijk is of dat de oplossing wordt? Bovendien kan het elektriceitsnet het ook niet aan als iedereen dat doet.
Het is een onzekerheid die me echt buikpijn geeft. Ik ben op dit moment volop bezig met het organiseren en offertes aanvragen om zonnepanelen en 3 airco's te installeren om voor verwarming van het gas af te gaan. En dit betekent niet alleen het kopen en laten installeren van de apparaten zelf, maar ook mijn dak renoveren om zonnepanelen op te kunnen leggen, mijn meterkast laten upgraden, verzwaring van mijn elektriciteitsaansluiting aanvragen en nog meer kleine dingen eromheen.

En als ik dan ga nadenken of elektrificering inderdaad the way to go is, en als ik luister naar mensen met dezelfde argumenten als jij en naar de huidige discussie over de stroomprijs, dan ben ik zó bang dat ik misschien niet de juiste keuze maak en dat ik straks, na plm 15.000 euro te hebben uitgegeven/geleend, nog steeds een energierekening heb die ik niet meer kan betalen. Het maakt me letterlijk misselijk.

Is elektrificering de juiste keuze? Of moet ik alles maar stop zetten en gewoon doorgaan met mijn huidige 1400 m3 gas en 2131 kWh stroom? Maar die rekening is straks, als het prijsplafond weer is afgelopen, óók niet meer te betalen.

Of andere keuze: nu niets doen (of alleen zonnepanelen) en wachten op een goedkopere/betere hybride of hoog temperatuur warmtepomp?

Graag advies, want ik kom er bijna niet meer uit... :I
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Verduurzaming en het verwarmingsvraagstuk is en blijft maatwerk. Ik geloof niet dat er een one size fits all oplossing komt voor iedereen, omdat er zoveel verschillende typen huizen zijn en locaties zijn.

Maar hoe je het ook went of keert, elektrificatie zal voor het gros dé aanpak zijn, simpelweg omdat je dit voor een deel kunt opvangen met zonnepanelen. Zo'n warmtenet, daar moet ik persoonlijk niet aan denken om dit opgelegd te krijgen. Als er iets is wat ik echt never nooit zou willen, is gedwongen afname bij één leverancier. Juist in de concurrentie zit de betaalbaarheid van je energie, en het is niet voor niets dat jaarlijks overstappen loont (even los van deze crisis).

Echter, hoe snel en hoe ingrijpend jij de zaken aanpakt [mention]Stofzuiger[/mention] , dat bepaal je helemaal zelf. Die zonnepanelen zijn een no brainer (ik zou ze pas laten leggen in februari, dan ga je gelijk verdienen ipv eerst die investering terugbetalen). Vanaf daar kun je steeds een stapje verder gaan als je het eng vindt.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Los van de huidige prijzen moeten we sowieso van het gas af, dus elektrificering lijkt me altijd de juiste keuze.
Ook als het komende energieplafond er tijdelijk voor zorgt dat elektriciteit nog relatief duur is.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
PSV90
Nationale topspeler
6
Berichten: 2759
Lid geworden op: 5 dec 2017

[mention]Stofzuiger[/mention] Doordat onze uitgangssituatie anders is denk ik de 'luxe' te hebben om te wachten. Maar ik denk net als de anderen dat je niet echt de fout kunt gaan met je plannen zolang je je huidige CV systeem op basis van gas intact laat. Dan ben je in ieder geval flexibel en minder afhankelijk.

Zonnepanelen zijn sowieso een goed idee. De airco's worden in het slechtste geval op termijn voorbijgestreefd door een beter/goedkoper alternatief, maar dan hebben ze nog altijd hun waarde doordat ze kunnen koelen in de zomer.

Ik heb niet alle pagina's van dit topic gelezen, maar energie besparen door isolatie en bewust gebruik is natuurlijk altijd een goed idee. Maar ik weet niet wat er op dat vlak voor jou nog mogelijk is.

Het is alleen jammer dat je nu als individu mag uitzoeken wat voor jou de beste oplossing is, terwijl je grotendeels afhankelijk bent van keuzes die door de overheid/derden worden gemaakt.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

In Wageningen hebben we een aparte website met alle mogelijk hulp, grote inkoop (zonnenpanelen) en subsidieregelingen. Bekijk vooral in de eigen gemeente mogelijkheden, want mensen laten wat liggen op dit gebied.

https://wageningenduurzaam.nl/wageningenwoontduurzaam/
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
loginnaam
Nationale topspeler
4
Berichten: 2891
Lid geworden op: 10 nov 2019

Josef Dettelbacher schreef: 24 sep 2022, 08:46 Verduurzaming en het verwarmingsvraagstuk is en blijft maatwerk. Ik geloof niet dat er een one size fits all oplossing komt voor iedereen, omdat er zoveel verschillende typen huizen zijn en locaties zijn.

Maar hoe je het ook went of keert, elektrificatie zal voor het gros dé aanpak zijn, simpelweg omdat je dit voor een deel kunt opvangen met zonnepanelen. Zo'n warmtenet, daar moet ik persoonlijk niet aan denken om dit opgelegd te krijgen. Als er iets is wat ik echt never nooit zou willen, is gedwongen afname bij één leverancier. Juist in de concurrentie zit de betaalbaarheid van je energie, en het is niet voor niets dat jaarlijks overstappen loont (even los van deze crisis).

Echter, hoe snel en hoe ingrijpend jij de zaken aanpakt @Stofzuiger , dat bepaal je helemaal zelf. Die zonnepanelen zijn een no brainer (ik zou ze pas laten leggen in februari, dan ga je gelijk verdienen ipv eerst die investering terugbetalen). Vanaf daar kun je steeds een stapje verder gaan als je het eng vindt.
Zonnepanelen gaan op lange termijn niet de elektriciteit opleveren die je voor warmte nodig hebt. Zonnepanelen leveren nl. vooral elektriciteit in de zomer, warmte heb je juist vooral in de winter nodig. En daar gaat een thuisbatterij niets aan veranderen. Saldering, zeker van stroom geleverd in de zomer vs stroom verbruikt in de winter, gaat ook niet voor altijd blijven bestaan. Ik zou dus voorzichtig zijn met alles maar op elektrificatie te zetten.

Warmtenetten hebben nu inderdaad het nadeel van een vaste leverancier, idealiter wordt daar in de toekomst de netwerkbeheerder ook losgekoppeld van de leverancier die de warmte verkoopt, maar de vraag is of dat vanwege de manier waarop de warmte per warmtenet wordt gegenereerd uiteindelijk gaat lukken.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

loginnaam schreef: 24 sep 2022, 16:20
Josef Dettelbacher schreef: 24 sep 2022, 08:46 Verduurzaming en het verwarmingsvraagstuk is en blijft maatwerk. Ik geloof niet dat er een one size fits all oplossing komt voor iedereen, omdat er zoveel verschillende typen huizen zijn en locaties zijn.

Maar hoe je het ook went of keert, elektrificatie zal voor het gros dé aanpak zijn, simpelweg omdat je dit voor een deel kunt opvangen met zonnepanelen. Zo'n warmtenet, daar moet ik persoonlijk niet aan denken om dit opgelegd te krijgen. Als er iets is wat ik echt never nooit zou willen, is gedwongen afname bij één leverancier. Juist in de concurrentie zit de betaalbaarheid van je energie, en het is niet voor niets dat jaarlijks overstappen loont (even los van deze crisis).

Echter, hoe snel en hoe ingrijpend jij de zaken aanpakt @Stofzuiger , dat bepaal je helemaal zelf. Die zonnepanelen zijn een no brainer (ik zou ze pas laten leggen in februari, dan ga je gelijk verdienen ipv eerst die investering terugbetalen). Vanaf daar kun je steeds een stapje verder gaan als je het eng vindt.
Zonnepanelen gaan op lange termijn niet de elektriciteit opleveren die je voor warmte nodig hebt. Zonnepanelen leveren nl. vooral elektriciteit in de zomer, warmte heb je juist vooral in de winter nodig. En daar gaat een thuisbatterij niets aan veranderen. Saldering, zeker van stroom geleverd in de zomer vs stroom verbruikt in de winter, gaat ook niet voor altijd blijven bestaan. Ik zou dus voorzichtig zijn met alles maar op elektrificatie te zetten.

Warmtenetten hebben nu inderdaad het nadeel van een vaste leverancier, idealiter wordt daar in de toekomst de netwerkbeheerder ook losgekoppeld van de leverancier die de warmte verkoopt, maar de vraag is of dat vanwege de manier waarop de warmte per warmtenet wordt gegenereerd uiteindelijk gaat lukken.
Persoonlijk ga ik dan ook niet uit van volledige zelfvoorziening. Die zonnepanelen heb je sowieso binnen twee jaar terugverdiend met de huidige tarieven, en daarna gaan ze je enorm veel kosten besparen (nu nog met salderen, straks qua wegstrepen verbruik en teruglevering). En als de capaciteit van batterijen net zo toeneemt als die van zonnepanelen in 10 jaar tijd, dan heb je over 5 tot 10 jaar moeiteloos 100 tot 200 kwh opslag in huis.

Maar hoe dan ook: het moeten betalen voor energie blijft, en dat is ook geen probleem vind ik.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
loginnaam
Nationale topspeler
4
Berichten: 2891
Lid geworden op: 10 nov 2019

Josef Dettelbacher schreef: 24 sep 2022, 17:04
loginnaam schreef: 24 sep 2022, 16:20

Zonnepanelen gaan op lange termijn niet de elektriciteit opleveren die je voor warmte nodig hebt. Zonnepanelen leveren nl. vooral elektriciteit in de zomer, warmte heb je juist vooral in de winter nodig. En daar gaat een thuisbatterij niets aan veranderen. Saldering, zeker van stroom geleverd in de zomer vs stroom verbruikt in de winter, gaat ook niet voor altijd blijven bestaan. Ik zou dus voorzichtig zijn met alles maar op elektrificatie te zetten.

Warmtenetten hebben nu inderdaad het nadeel van een vaste leverancier, idealiter wordt daar in de toekomst de netwerkbeheerder ook losgekoppeld van de leverancier die de warmte verkoopt, maar de vraag is of dat vanwege de manier waarop de warmte per warmtenet wordt gegenereerd uiteindelijk gaat lukken.
Persoonlijk ga ik dan ook niet uit van volledige zelfvoorziening. Die zonnepanelen heb je sowieso binnen twee jaar terugverdiend met de huidige tarieven, en daarna gaan ze je enorm veel kosten besparen (nu nog met salderen, straks qua wegstrepen verbruik en teruglevering). En als de capaciteit van batterijen net zo toeneemt als die van zonnepanelen in 10 jaar tijd, dan heb je over 5 tot 10 jaar moeiteloos 100 tot 200 kwh opslag in huis.

Maar hoe dan ook: het moeten betalen voor energie blijft, en dat is ook geen probleem vind ik.
Mee eens inderdaad dat als je het kan, je nu gewoon zonnepanelen moet laten leggen want met de huidige tarieven zijn die zo terugverdiend. Ik hoorde gisteren wel van familie die zonnepanelen willen hebben iets over wachttijden van 1 jaar nu...

Over 5-10 jaar 100-200 kWh als capaciteit lijkt me sterk, maar zelfs als die capaciteit er gaat zijn, zet dat nog geen zoden aan de dijk. Dat zorgt ervoor dat je net september en misschien oktober ook nog kan overbruggen zonder stroom van het net te halen maar daarna is hij gewoon leeg en heb je niks aan die capaciteit. Hartstikke inefficiënt dus. Pas als er een technologische verbetering komt waarmee capaciteiten van 1000 kWh en meer, dus richting je halve jaarverbruik haalbaar is, gaat het mogelijk interessant worden. Daar zijn we volgens mij nog heel ver van verwijderd.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik denk dat je daar misrekent. Ook in november, december en januari wek je energie op, zij het niet gigantisch. Als die via de batterij overdag kunt opslaan en in de avond gebruiken (los van wat je koelkast, pc en andere apparatuur verbruikt), dan heeft dat weldegelijk nut. Maar nogmaals: ik ga niet uit van zelfvoorzienendheid, maar van besparing.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik bedoelde trouwens niet 100-200 kwh uit één batterij he, maar een set van een aantal, zodat je in totaal 100-200 hebt tegen betaalbare prijzen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
loginnaam
Nationale topspeler
4
Berichten: 2891
Lid geworden op: 10 nov 2019

Josef Dettelbacher schreef: 24 sep 2022, 18:28 Ik denk dat je daar misrekent. Ook in november, december en januari wek je energie op, zij het niet gigantisch. Als die via de batterij overdag kunt opslaan en in de avond gebruiken (los van wat je koelkast, pc en andere apparatuur verbruikt), dan heeft dat weldegelijk nut. Maar nogmaals: ik ga niet uit van zelfvoorzienendheid, maar van besparing.
Daar heb je geen 100-200 kWh aan capaciteit voor nodig, 10-15 kWh is meer dan genoeg voor de meeste mensen want ze gebruiken op een dag niet meer dan dat. En zonnepanelen gaan in de winter niet eens genoeg elektriciteit opwekken voor je dagelijkse gebruik laat staan voor meerdere dagen wanneer je een paar zonnige dagen hebt gehad. Dus ook een reeks van 10 batterijen met een opslagcapaciteit van elk 10-15 kWh is dan gewoon geld over de balk gooierij, en dan kijk ik nog niet eens of er in huis wel plek is voor zoveel batterijen.
milansandro
Vedette
6
Berichten: 9607
Lid geworden op: 4 feb 2018

https://www.ed.nl/opinie/van-het-gas-af ... &auth_rd=1
Even goed doorlezen en dan nadenken hoe idioot die energietranstie in Nederland eigenlijk is..
Activism is a way for useless people to feel important
— Thomas Sowell
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

loginnaam schreef: 24 sep 2022, 21:02
Josef Dettelbacher schreef: 24 sep 2022, 18:28 Ik denk dat je daar misrekent. Ook in november, december en januari wek je energie op, zij het niet gigantisch. Als die via de batterij overdag kunt opslaan en in de avond gebruiken (los van wat je koelkast, pc en andere apparatuur verbruikt), dan heeft dat weldegelijk nut. Maar nogmaals: ik ga niet uit van zelfvoorzienendheid, maar van besparing.
Daar heb je geen 100-200 kWh aan capaciteit voor nodig, 10-15 kWh is meer dan genoeg voor de meeste mensen want ze gebruiken op een dag niet meer dan dat. En zonnepanelen gaan in de winter niet eens genoeg elektriciteit opwekken voor je dagelijkse gebruik laat staan voor meerdere dagen wanneer je een paar zonnige dagen hebt gehad. Dus ook een reeks van 10 batterijen met een opslagcapaciteit van elk 10-15 kWh is dan gewoon geld over de balk gooierij, en dan kijk ik nog niet eens of er in huis wel plek is voor zoveel batterijen.
Ik ga er geen welles nietes verhaal van maken, want we gaan wederom uit van twee verschillende scenario's: dagverbruik vs bufferopbouw. Ik wil het verder ook niet te rooskleurig afdoen, maar ik heb vertrouwen in de wetenschap en doorontwikkeling van producten op basis van de ontwikkelingen die ik zie. Vermogen van zonnepanelen is zo goed als verdubbeld in 10 jaar tijd. De autoindustrie is er volop mee bezig (zelfs Japanse fabrikanten zijn om), er ligt een enorme uitdaging voor consumenten thuis, overheden zetten vol in op verduurzaming. Kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig om doorontwikkeling mogelijk te maken. Meer capaciteit tegen lagere prijzen.

Overigens mijn eigen situatie:

Gemiddeld dagverbruik kwh (verwarming momenteel op gas): 4,5 kWh
Gemiddeld maandverbruik kWh: 135-140 kwh
Aantal dagen november 2021 met meer dan 4.5: 11, totaal opgewekt: 130 kwh
In december: 8, totaal opgewekt: 82 kwh
Januari 2022: 7, totaal opgewekt: 92 kwh

Stel dat ik november in zou gaan met een volle batterij van 200 kwh, dan zou ik die maand moeiteloos doorkomen gezien er maximaal 4.5 per dag af gaat, ik vaak altijd wel wat genereer, en ik op 11 dagen kan bijvullen. In december genereer ik niet veel, naar toch op de meeste dagen wel de helft van het dag verbruik. Ik denk dat mijn batterij pas ergens in januari of februari leeg zou zijn. Uiteraard gaat het harder wanneer ik elektrisch verwarmen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

milansandro schreef: 24 sep 2022, 21:35 https://www.ed.nl/opinie/van-het-gas-af ... &auth_rd=1
Even goed doorlezen en dan nadenken hoe idioot die energietranstie in Nederland eigenlijk is..
Ik vraag het maar gewoon: heb je het ook kritisch gelezen?
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

In een koude en grauwe maand gaat er makkelijk 750-800 Kwh doorheen, voor verwarming én warmwater samen. Dat gaat voorlopig geen batterij oplossen, laat staan als we ook nog eens elektrisch gaan rijden. Nu met salderen is het nog prima maar over 10 jaar is dat anders. Je kan met een batterij/ set batterijen en een auto als onderdeel van de grid wel grootste deel vh jaar volledig zelfvoorzienend worden. Overcapaciteit lever je terug een redelijk tarief en daarmee probeer je zoveel mogelijk de kosten van de winter te dekken.
loginnaam
Nationale topspeler
4
Berichten: 2891
Lid geworden op: 10 nov 2019

Josef Dettelbacher schreef: 24 sep 2022, 21:59
loginnaam schreef: 24 sep 2022, 21:02

Daar heb je geen 100-200 kWh aan capaciteit voor nodig, 10-15 kWh is meer dan genoeg voor de meeste mensen want ze gebruiken op een dag niet meer dan dat. En zonnepanelen gaan in de winter niet eens genoeg elektriciteit opwekken voor je dagelijkse gebruik laat staan voor meerdere dagen wanneer je een paar zonnige dagen hebt gehad. Dus ook een reeks van 10 batterijen met een opslagcapaciteit van elk 10-15 kWh is dan gewoon geld over de balk gooierij, en dan kijk ik nog niet eens of er in huis wel plek is voor zoveel batterijen.
Ik ga er geen welles nietes verhaal van maken, want we gaan wederom uit van twee verschillende scenario's: dagverbruik vs bufferopbouw. Ik wil het verder ook niet te rooskleurig afdoen, maar ik heb vertrouwen in de wetenschap en doorontwikkeling van producten op basis van de ontwikkelingen die ik zie. Vermogen van zonnepanelen is zo goed als verdubbeld in 10 jaar tijd. De autoindustrie is er volop mee bezig (zelfs Japanse fabrikanten zijn om), er ligt een enorme uitdaging voor consumenten thuis, overheden zetten vol in op verduurzaming. Kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig om doorontwikkeling mogelijk te maken. Meer capaciteit tegen lagere prijzen.

Overigens mijn eigen situatie:

Gemiddeld dagverbruik kwh (verwarming momenteel op gas): 4,5 kWh
Gemiddeld maandverbruik kWh: 135-140 kwh
Aantal dagen november 2021 met meer dan 4.5: 11, totaal opgewekt: 130 kwh
In december: 8, totaal opgewekt: 82 kwh
Januari 2022: 7, totaal opgewekt: 92 kwh

Stel dat ik november in zou gaan met een volle batterij van 200 kwh, dan zou ik die maand moeiteloos doorkomen gezien er maximaal 4.5 per dag af gaat, ik vaak altijd wel wat genereer, en ik op 11 dagen kan bijvullen. In december genereer ik niet veel, naar toch op de meeste dagen wel de helft van het dag verbruik. Ik denk dat mijn batterij pas ergens in januari of februari leeg zou zijn. Uiteraard gaat het harder wanneer ik elektrisch verwarmen.
Als ik kijk naar jouw productie en verbruikscijfers kijk, dan kan je ook wel met minder dan 200 kWh-capaciteit aan. Je genereert maar 120kWh te weinig van november tot en met januari voor je verbruik. Echter, zoals je zelf al aangeeft verwarm je nog niet elektrisch en zonder vaatwasser en droger ben je ook niet echt representatief voor de gemiddelde Nederlander ;)

Verder betekent dat ook dat een 200 kWh batterij ipv een 10 kWh batterij jou op jaarbasis maar 120 kWh (of misschien een paar kWh meer als er meerdere slechtere dagen achter elkaar zijn) bespaart. Dat gaat in geen enkel geval kostenefficiënt zijn, het zal nog altijd veel goedkoper zijn om die paar kWh dan van het net te halen ipv veel geld te gaan betalen voor een grotere batterij waarvan je de extra capaciteit effectief gezien maar 1x per jaar gebruikt (t.o.v vrijwel dagelijks gebruik van een capaciteit van een paar kWh om je gedurende de dag gegenereerde stroom 's avonds en 's nachts te kunnen gebruiken).

Ik zal daar mijn cijfers tegenover zetten:
- dagelijks gemiddeld verbruik is 12-13 kWh (en in de winter is dat wat hoger dan in de zomer)
- zonnepanelen met een verwachte opbrengst van 3220 kWh per jaar, daadwerkelijke opbrengst sinds eind oktober 2021 toen ze zijn gelegd is 3780 kWh
- opbrengst in november 2021 was 73,2 kWh met een maximum dagopbrengst van 5.39 kWh
- december en januari hoef ik het helemaal niet over te hebben, pas eind februari had ik 2 dagen met opbrengst (12 kWh) die in de buurt van mijn dagelijkse verbruik kwamen
- vanaf pakweg april waren de meeste dagen genoeg om de opbrengst van de dag zelf af te dekken met maar enkele losse, slechte dagen ertussen. Recordopbrengst was in juli met 619kWh in de maand.
- de laatste 2 weken is het weer echter omgeslagen en zijn er nog maar een paar dagen geweest met genoeg opbrengst. Als ik een 200 kWh batterij zou hebben dan zou ik daar nu al op interen. En waarschijnlijk zou die voor eind oktober helemaal leeg zijn. Om pas in de loop van mei weer helemaal gevuld te zijn.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik weet eigenlijk helemaal niet meer waarom ik het überhaupt over een batterij had :wonder:

Het staat sowieso niet op mijn to do list, omdat zelfvoorzienendheid sowieso geen doel is voor mij. Ik vind het prima om gewoon een deel van het net af te nemen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

milansandro schreef: 24 sep 2022, 21:35 https://www.ed.nl/opinie/van-het-gas-af ... &auth_rd=1
Even goed doorlezen en dan nadenken hoe idioot die energietranstie in Nederland eigenlijk is..
Nu ik dit lees heb ik 2 woorden: kut overheid. Ik dacht dat dit te maken had met Rusland en dat het gas afgesloten zou worden en dat we niet afhankelijk willen zijn van dat klote land. Blijkbaar is het vooral de overheid die haar burgers in de kou wil laten staan. Onbegrijpelijk en onacceptabel. Ik ben al bijna 20 jaar geleden vertrokken uit Nederland dus heb er geen last van maar als ik lees wat men hier moet doen om geen kou te lijden in de winter dan is dat echt belachelijk.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Deze ga ik gelijk afkappen. Dit gaat over verduurzaming en energiebesparing van de woning. De politieke discussie waarom dit topic nodig is en wiens schuld dat is of wiens schuld niet gaan we hier niet voeren zoals ook aangegeven in de openingspost.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

nieuwbouw/bestaande bouw/verduurzamen/aankoop/verkoop