nieuwbouw/bestaande bouw/verduurzamen/aankoop/verkoop

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Plaats reactie
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

DeEintovenaar schreef: 22 feb 2023, 18:48
Josef Dettelbacher schreef: 22 feb 2023, 18:46

Ik zit met n heel gezin in n tweekapper van 130m2, en dat is heel goed te doen hoor. Je zou het dus eventueel een treetje lager kunnen zoeken, en later eventueel nog een stap maken als je daadwerkelijk kinderen hebt rondlopen op basisschool leeftijd.
Wij wonen momenteel gewoon in een simpel rijtjeshuis. Ik (bijna 23) en mijn broertje (19) en dan mijn ouders. Het is af en toe wat krapjes maar ben niks anders gewend en het is eigenlijk wel prima te doen. Ouders kunnen prima naar een groter huis maar hoeven dat niet, ook omdat wij toch bijna uit huis gaan, en ze liever geld uitgeven aan wat vaker op vakantie enz.
Sterker nog, tot 2019 had ik al 26 jaar niet meer in een koophuis gewoond. Mijn ouders zijn in 1993 gescheiden, en daarna hebben ze alleen nog maar social gehuurd. In 2019 heb ik na studieschuld afgelost te hebben een simpele rijwoning gekocht, en dat huis opzich was meer dan prima om nog lang in te wonen. Ik ging me alleen irriteren aan de rest van de buurt, omdat je dan qua tuinen toch wel dicht op elkaar zit en er altijd wel ergens een feestje ofzo is. Toen hebben we besloten om de gelijk opgedane overwaarde in te zetten om iets te kopen waar we ons nog lang zien wonen, en dat is ook in de krappe en overspannen markt gelukt. Het betreft een instapklaar huis, maar de verkoper kon er pas na 15 maanden uit. Dat heeft veel kopers afgeschrikt, wij vonden dat niet zo erg en konden wij het dus met minimale overbieding in bezit krijgen. En nu woon ik op m'n 36e dus voor het eerst in een tweekapper.

Veel vrienden en kennissen die gelijk allemaal meer willen, zijn vooral zelf opgegroeid in een vrijstaand huis. Ik heb dat nadelen niet :mrgreen:
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
DeEintovenaar
Nationale topspeler
2
Berichten: 1947
Lid geworden op: 24 mar 2022

Standbeeld schreef: 22 feb 2023, 19:11
Juancho schreef: 22 feb 2023, 18:44Maar het is een hele onzekere tijd en ik merk gewoon dat het me ook begint te frustreren en irriteren.
Dat kan ik mij wel enigzins voorstellen. Maar, het moment dat iets je begint te irriteren waar je nauwelijks/beperkt invloed op hebt, is misschien ook meteen het moment om je mindset/plannen te veranderen. Ik bedoel zoiets moet natuurlijk nooit ten koste gaan van jezelf. :mrgreen:
DeEintovenaar schreef: 22 feb 2023, 18:26Ik ben bijna 23, rond mijn rechtenstudie af dit jaar als het goed is en zou toch wel een eigen plekje willen. Liefst koop maar dat wordt langzaamaan onrealistisch.
Ik weet natuurlijk niet wat je gespaard hebt, maar enkel een startsalaris na een rechtenstudie afgerond te hebben, zet geen zoden aan de dijk. Als we voor het gemak 3k bruto per maand nemen als startsalaris, dan kan je net wat meer dan de helft van de genoemde 300k financieren (indien je geen schulden hebt zoals een studieschuld bijvoorbeeld). Dus het is niet zo dat het "langzaamaan onrealistisch" wordt, maar dat was het nagenoeg altijd al.
Klopt helemaal. Het verschil in bedrag wat je kan krijgen na afstuderen is niet eens echt veranderd. Wel de huizen die beschikbaar zijn voor die bedragen. Als ik dan zie dat in mijn dorp eigenlijk nooit huizen onder de 3.5 ton aangeboden worden zakt de moed me in de schoenen. En ik hoef niet meteen mijn droomhuis, dat is niet realistisch en dat wil ik ook niet. Maar het zou mooi zijn als je een perspectief hebt dat je bijvoorbeeld na 1 tot 1.5 jaar werken iets zou kunnen kopen. Zeker met het inkomen van raadslid naast het inkomen van het werk.
DeEintovenaar
Nationale topspeler
2
Berichten: 1947
Lid geworden op: 24 mar 2022

Josef Dettelbacher schreef: 22 feb 2023, 19:22
DeEintovenaar schreef: 22 feb 2023, 18:48

Wij wonen momenteel gewoon in een simpel rijtjeshuis. Ik (bijna 23) en mijn broertje (19) en dan mijn ouders. Het is af en toe wat krapjes maar ben niks anders gewend en het is eigenlijk wel prima te doen. Ouders kunnen prima naar een groter huis maar hoeven dat niet, ook omdat wij toch bijna uit huis gaan, en ze liever geld uitgeven aan wat vaker op vakantie enz.
Sterker nog, tot 2019 had ik al 26 jaar niet meer in een koophuis gewoond. Mijn ouders zijn in 1993 gescheiden, en daarna hebben ze alleen nog maar social gehuurd. In 2019 heb ik na studieschuld afgelost te hebben een simpele rijwoning gekocht, en dat huis opzich was meer dan prima om nog lang in te wonen. Ik ging me alleen irriteren aan de rest van de buurt, omdat je dan qua tuinen toch wel dicht op elkaar zit en er altijd wel ergens een feestje ofzo is. Toen hebben we besloten om de gelijk opgedane overwaarde in te zetten om iets te kopen waar we ons nog lang zien wonen, en dat is ook in de krappe en overspannen markt gelukt. Het betreft een instapklaar huis, maar de verkoper kon er pas na 15 maanden uit. Dat heeft veel kopers afgeschrikt, wij vonden dat niet zo erg en konden wij het dus met minimale overbieding in bezit krijgen. En nu woon ik op m'n 36e dus voor het eerst in een tweekapper.

Veel vrienden en kennissen die gelijk allemaal meer willen, zijn vooral zelf opgegroeid in een vrijstaand huis. Ik heb dat nadelen niet :mrgreen:
Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Mijn eisen zijn (vind ik zelf) helemaal niet zo groot. Ik wil geleidelijk aan toewerken naar een groter huis uiteindelijk. Ook het voordeel van hele leven al in een huurhuis te wonen. Net genoeg ruimte, leven is prima en verwachtingen zijn laag haha.
Je overwegingen zijn volkomen te begrijpen en mooi om te lezen dat je nu in zo'n mooi huis woont!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Niet helemaal mee eens. In de periode 2010-2014 was het volgens mij wél mogelijk. Wel beetje afhankelijk van waar je woont en wilt wonen natuurlijk. In Tilburg heb je heel lang appartementen en opknaphuizen voor onder de ton kunnen kopen. Zelfs in Rotterdam. Dat is heel lang een betaalbare woonstad gebleven.

Ik kan me nog herinneren dat ik in Rotterdam Charlois in de crisistijd een appartement van 78k te koop zag staan, met best leuk glas in lood. Vanaf zo'n beetje 2015 is dat natuurlijk wel knetterhard onmogelijk geworden.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ik ben in 2008 afgestudeerd en heb in de zomer van 2009 m'n eerste eigen appartement gekocht op een hele mooie en gewilde locatie. Koste toen 158.000 voor echt een riant appartement. Was ik zo trots op! Dat gun ik vooral afgestuurd mensen ook, die lekker aan het werk zijn en iets opbouwen.

Maarja, anderzijds gun ik ons, jaren en een woning verder, ook een mooie stap. En dat hele treintje loopt gewoon totaal niet.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Juancho schreef: 22 feb 2023, 19:46 Ik ben in 2008 afgestudeerd en heb in de zomer van 2009 m'n eerste eigen appartement gekocht op een hele mooie en gewilde locatie. Koste toen 158.000 voor echt een riant appartement. Was ik zo trots op! Dat gun ik vooral afgestuurd mensen ook, die lekker aan het werk zijn en iets opbouwen.

Maarja, anderzijds gun ik ons, jaren en een woning verder, ook een mooie stap. En dat hele treintje loopt gewoon totaal niet.
Ergens vind ik de gedachte dat huizen vanzelfsprekend meer waard worden, ook maar vreemd. De gedachte dat je ook 30 jaar bezig bent met aflossen, vind ik eigenlijk ook behoorlijk bizar. Aan het eind van de dag hebben we het "maar" over stenen, beton, hout en cement. De hoeveelheid manuren vind ik in een huis eigenlijk ook nog wel meevallen, zeker tegenwoordig.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Standbeeld schreef: 22 feb 2023, 19:11 Dat kan ik mij wel enigzins voorstellen. Maar, het moment dat iets je begint te irriteren waar je nauwelijks/beperkt invloed op hebt, is misschien ook meteen het moment om je mindset/plannen te veranderen. Ik bedoel zoiets moet natuurlijk nooit ten koste gaan van jezelf. :mrgreen:
Zekers hoor. Ik stel mijn verwachtingen sowieso nu al steeds met 6 maand vooruit. Nu verwacht ik niks voor de kerst 2023 zeg maar. Alles daarvoor is leuk meegenomen. Maar als we kerst zouden kunnen vieren in onze nieuwe woning ben ik super blij. En lukt dat niet, en die kans acht ik heel groot, dan zal het weer de zomer van 2024 worden.

Ik zie/merk gewoon veelste weinig verandering in de markt, terwijl ik elke dag wel weer berichten lees over de huizenmarkt. Lagere prijzen, langere verkoop duur, veel minder kijkers, stabiele prijzen, rente die iets schommelt... Maar ondertussen kan je er niks mee.

Het lastig wat ik soms vind is dat zo'n stap super tof moet zijn en ik ben er ook oprecht enorm in geïnteresseerd. Ik volg alles dagelijks en vind het gewoon ook leuk om huizen te kijken. Dat is het issue niet en ook niet van mijn partner. Ik heb al een paar keer gehad dat ik een makelaar belde over een woning die pas binnen 1 a 2 dagen op de markt gaat komen en dat ze zeiden, zozo jij bent er snel bij :mrgreen:

Het is alleen jammer dat je echt wel huizen ziet die vrijwel alles of soms meer dan dat van de eisen/wensen lijst aftikt maar die nog altijd volstrekt waanzinnige vraagprijzen hebben. Dat irriteert. Want ik/wij weten ook....we willen een stap vooruit en gaan geen concessies doen. Anders blijven we met alle plezier hier nog wonen. We zouden wellicht een type woning die we nu hebben kunnen kopen maar dan als hoekhuis en misschien een paar m2 meer. Dat is voor ons geen stap vooruit.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

@Juancho het is ook niet zo'n goed moment eerlijk gezegd. Voorbeeld adhv mijn situatie. Hypotheek 375.000. De rente is bij de rabobank (in mijn categorie 20 jaar vast, minder dan 90% financiering) een jaar tijd van 1,8 naar 4.95 procent gegaan. Dat scheelt 600 euro per maand aan rente. Na 20 jaar heb je dan bijna 150k extra betaald, terwijl je misschien maar 30-50k minder hoeft te betalen voor het huis momenteel tov n jaar geleden. Nu is deze berekening niet geheel waterdicht, maar het geeft wel aan dat de huizenprijzen nog behoorlijk wat verder moeten zakken om die renteverhoging te compenseren. Huiseigenaren willen er nog niet aan, die proberen alsnog op de boot te springen die ze eigenlijk al gemist hebben.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

@Josef Dettelbacher eens hoor. We zullen daarom ook nooit all in gaan, tot je Max of er zelfs over. Daarvoor wonen we nu prima en gaan we geen 2x zo'n hoge hypotheek betalen. Er zijn grenzen. Dan wachten nog maar ene jaar, of als het moet 2. Of 3. Hoewel ik de doorbraak nu ff niet zie zal er vast wel een moment komen dat de boel in elkaar donderdag en je weer normale prijzen, rentes en doorstroming kan krijgen.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
koetje
Legende
6
Berichten: 10469
Lid geworden op: 25 aug 2017

Snap dat Juancho wil doorselecteren, maar het is beter te wachten op het buitenkansje die later op de markt komt tegen lagere prijzen. Je mist een tijdje dat extra woongenot maar dat is altijd beter dan structureel vastzitten aan iets wat het dan toch niet is. Komt het niet tot dat buitenkansje dan moet je koesteren wat je hebt en proberen dat te verbeteren. Dat kan ook waarde creëren.
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Wij waren heel serieus aan het zoeken, maar natuurlijk net in de piekperiode.
In de omgeving Eindhoven ook nog, waar een zwaar tekort is aan huizen en heel veel anderen op zoek waren. Waarbij het niet helpt dat o.a. ASML in de buurt zit, expats hebben namelijk geld zat.

Ons doel was niet zozeer een groter huis (ons woonoppervlakte is 145 m2 en dat is groot genoeg), maar vooral een grotere tuin (voor de kinderen, die worden ouder) en minder huizen om ons heen (een vrijer uitzicht). Dat wilde blijkbaar iedereen, dus de concurrentie was enorm. Evenals de prijzen.
Wat verder weg was het wel betaalbaar, maar de kinderen wilden niet naar een andere school en het hield voor ons ook wel wat in (extra auto erbij, werk/familie/vrienden verder weg, dus daar niet meer kunnen op de fiets).

Na 2 jaar zoeken, veel bekijken, soms bieden, gevolgd door iedere keer een teleurstelling, hebben we besloten te stoppen met zoeken. Net voor het begin van de stijgingen van de rente hebben we onze hypotheek laten omzetten, waardoor we alsnog redelijk konden profiteren van de lage rente. Daar zijn we nu heel blij mee. En hebben we geïnvesteerd in ons huis, om dat te verbeteren. En daar zijn we ook blij mee.

Misschien gaan we nog verhuizen, misschien niet. Met deze rente is wat wij willen sowieso niet te doen voorlopig, dan zullen we onze hypotheek voor een groter gedeelte afbetaald moeten hebben. Maar het stoppen met zoeken heeft veel rust gegeven. Ik kijk nog wel eens rond (gewoon uit interesse om het te volgen), maar de prijzen zijn nog steeds hoog. En de toppers gaan nog steeds weg voor heel veel geld.
Laatst gewijzigd door Ren Höek op 23 feb 2023, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Prof_napo
Nationale topspeler
2
Berichten: 2892
Lid geworden op: 23 feb 2022
Clubvoorkeur: v.v. UNA

Josef Dettelbacher schreef: 22 feb 2023, 20:07
Juancho schreef: 22 feb 2023, 19:46 Ik ben in 2008 afgestudeerd en heb in de zomer van 2009 m'n eerste eigen appartement gekocht op een hele mooie en gewilde locatie. Koste toen 158.000 voor echt een riant appartement. Was ik zo trots op! Dat gun ik vooral afgestuurd mensen ook, die lekker aan het werk zijn en iets opbouwen.

Maarja, anderzijds gun ik ons, jaren en een woning verder, ook een mooie stap. En dat hele treintje loopt gewoon totaal niet.
Ergens vind ik de gedachte dat huizen vanzelfsprekend meer waard worden, ook maar vreemd. De gedachte dat je ook 30 jaar bezig bent met aflossen, vind ik eigenlijk ook behoorlijk bizar. Aan het eind van de dag hebben we het "maar" over stenen, beton, hout en cement. De hoeveelheid manuren vind ik in een huis eigenlijk ook nog wel meevallen, zeker tegenwoordig.
Het bizarre is wellicht geeneens de stenen, het beton, het hout, en het cement maar voornamelijk dat de prijs gestaafd is op de grond waar het op staat. De grond is een grote factor en zelfs een compleet afgeleefd huis met effectief een restwaarde van nul ( wat resulteert in een negatieve waarde want sloopkosten/afvoer ) gaat voor een aantal ton op een goede locatie.

De alsmaar scherper wordende bouweisen en de complixiteit/kosten die dat meebrengt helpen daar natuurlijk niet aan mee. Een goedkope nieuwbouwwoning is al direct duur door die twee factoren, hoge eisen aan duurzaamheid ( goed voor de lange termijn / maandelijkse kosten maar minder goed voor de aanschafprijs ) en be schaarse grond ( doordat gemeentes weinig uitgeven ) met een hoge transactiewaarde.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Er zijn dus meerdere mensen die tegen hetzelfde probleem aan lopen :). Investeren in ons huidige huis zien we eigenlijk niet zo zitten. Ten eerste kunnen we er niet meer m2 bij krijgen want dan wordt de tuin weer te klein. En wat we wel zouden willen doen is 2x andere wc's en de badkamer verbouwen. Alleen dat is vooral smaak, dus ook niet direct waardeverhogend. Tenzij je het heel neutraal houdt maar dat is het nu allemaal juist al :). Dus we zullen hier niet snel grote dingen gaan doen, zonde van het geld.

Geduldig wachten en toch nog wel scherp blijven op de markt is beter om te doen. Verwachtingen managen en misschien dat dan die ene buitenkans alsnog een komt in de komende pak um beet 2 jaar. We hebben zoals gezegd geen haast, wonen prima, goed geïsoleerd warm huis dus daar zitten weinig negatieve punten aan. De redenen waarom we willen verhuizen zijn echt wel belangrijk en daarom zal ik de zoektocht zeker niet staken. Niet zolang ik het ook nog heel leuk vind :)
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Prof_napo schreef: 23 feb 2023, 08:51
Josef Dettelbacher schreef: 22 feb 2023, 20:07

Ergens vind ik de gedachte dat huizen vanzelfsprekend meer waard worden, ook maar vreemd. De gedachte dat je ook 30 jaar bezig bent met aflossen, vind ik eigenlijk ook behoorlijk bizar. Aan het eind van de dag hebben we het "maar" over stenen, beton, hout en cement. De hoeveelheid manuren vind ik in een huis eigenlijk ook nog wel meevallen, zeker tegenwoordig.
Het bizarre is wellicht geeneens de stenen, het beton, het hout, en het cement maar voornamelijk dat de prijs gestaafd is op de grond waar het op staat. De grond is een grote factor en zelfs een compleet afgeleefd huis met effectief een restwaarde van nul ( wat resulteert in een negatieve waarde want sloopkosten/afvoer ) gaat voor een aantal ton op een goede locatie.

De alsmaar scherper wordende bouweisen en de complixiteit/kosten die dat meebrengt helpen daar natuurlijk niet aan mee. Een goedkope nieuwbouwwoning is al direct duur door die twee factoren, hoge eisen aan duurzaamheid ( goed voor de lange termijn / maandelijkse kosten maar minder goed voor de aanschafprijs ) en be schaarse grond ( doordat gemeentes weinig uitgeven ) met een hoge transactiewaarde.
En daar zit óók weer iets oneerlijks in vind ik, want de A locaties zijn al lang en breed vergeven. Vrijwel alles wat wordt bijgebouwd in dorpen, is allemaal aan de rand ver van winkels. Als je heel erg geluk hebt, komen er ook wat extra voorzieningen bij, maar dat heb ik tot nu toe bijna alleen nog maar in steden gezien, zoals Paleiskwartier Den Bosch en Vathorst in Amersfoort.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
DeEintovenaar
Nationale topspeler
2
Berichten: 1947
Lid geworden op: 24 mar 2022

Josef Dettelbacher schreef: 23 feb 2023, 09:32
Prof_napo schreef: 23 feb 2023, 08:51

Het bizarre is wellicht geeneens de stenen, het beton, het hout, en het cement maar voornamelijk dat de prijs gestaafd is op de grond waar het op staat. De grond is een grote factor en zelfs een compleet afgeleefd huis met effectief een restwaarde van nul ( wat resulteert in een negatieve waarde want sloopkosten/afvoer ) gaat voor een aantal ton op een goede locatie.

De alsmaar scherper wordende bouweisen en de complixiteit/kosten die dat meebrengt helpen daar natuurlijk niet aan mee. Een goedkope nieuwbouwwoning is al direct duur door die twee factoren, hoge eisen aan duurzaamheid ( goed voor de lange termijn / maandelijkse kosten maar minder goed voor de aanschafprijs ) en be schaarse grond ( doordat gemeentes weinig uitgeven ) met een hoge transactiewaarde.
En daar zit óók weer iets oneerlijks in vind ik, want de A locaties zijn al lang en breed vergeven. Vrijwel alles wat wordt bijgebouwd in dorpen, is allemaal aan de rand ver van winkels. Als je heel erg geluk hebt, komen er ook wat extra voorzieningen bij, maar dat heb ik tot nu toe bijna alleen nog maar in steden gezien, zoals Paleiskwartier Den Bosch en Vathorst in Amersfoort.
In Veghel zijn we er ook mee bezig als gemeente. Daar willen we ook meer voorzieningen in Veghels Buiten. Probleem is alleen dat mensen die er nu wonen zich daartegen verzetten omdat die mensen in rust willen wonen wat buiten het centrum.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

DeEintovenaar schreef: 23 feb 2023, 09:40
Josef Dettelbacher schreef: 23 feb 2023, 09:32

En daar zit óók weer iets oneerlijks in vind ik, want de A locaties zijn al lang en breed vergeven. Vrijwel alles wat wordt bijgebouwd in dorpen, is allemaal aan de rand ver van winkels. Als je heel erg geluk hebt, komen er ook wat extra voorzieningen bij, maar dat heb ik tot nu toe bijna alleen nog maar in steden gezien, zoals Paleiskwartier Den Bosch en Vathorst in Amersfoort.
In Veghel zijn we er ook mee bezig als gemeente. Daar willen we ook meer voorzieningen in Veghels Buiten. Probleem is alleen dat mensen die er nu wonen zich daartegen verzetten omdat die mensen in rust willen wonen wat buiten het centrum.
Mja Veghel, ik word al depressief als ik erheen moet langs het kanaal :lol:
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ons zoekgebied, waar we nu al wonen, is een nieuwbouwwijk aan de rand van het centrum. Eigenlijk ideaal, met 15-20 min fietsen sta je in de binnenstad, de wijk is ondertussen al enorm groot (zo'n 25k en er wordt flink bijgebouwd), het heeft een eigen winkelcentrum die komende jaren zelfs wordt uitgebreid. Het heeft parken, een grote recreatieplas, veel wandel routes etc etc. Dus eigenlijk al bijna een stad aan de stad vast geplakt. We wonen er heerlijk met onze hond en willen er ook niet weg eigenlijk.

Volgens mij had ik al eerder hier gepost dat we ook hebben gekeken naar nieuwbouw, maar toen we gingen doorberekenen met wat opties die we perse wilden werd het al snel idioot duur. Helaas. Misschien dat er wel mensen zijn die nu in een voor ons perfecte woning wonen en die over 1-2 jaar hun nieuwbouw woning krijgen. Mini doorstroom zeg maar. Zag onlangs wel dat alle kavels zo'n beetje verkocht zijn (zijn er honderden). Dus hopelijk komen er daardoor later in het jaar / begin volgend jaar wat meer huizen voor terug op de markt.

Kreeg net overigens al reactie terug van de makelaar over een bezichtiging die we zouden willen. Belangstelling is enorm en er werd al flink overboden (vraagprijs: €535.000) dus we haken maar weer af. Blijft over die ene woning waar we het laatst over hadden, die al leeg staat, wat liefde en aandacht nodig heeft maar wel de potentie voor ons heeft. Maar als we heel realistisch zijn is de kans vrijwel 0 dat dat iets wordt. Bewoners zullen altijd eerst beetje bij beetje zakken lijkt me en dat trekt weer meer kijkers aan.

Geduld dan maar weer.... :)
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25082
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Juancho schreef: 23 feb 2023, 10:13Blijft over die ene woning waar we het laatst over hadden, die al leeg staat, wat liefde en aandacht nodig heeft maar wel de potentie voor ons heeft. Maar als we heel realistisch zijn is de kans vrijwel 0 dat dat iets wordt. Bewoners zullen altijd eerst beetje bij beetje zakken lijkt me en dat trekt weer meer kijkers aan.
Heb je ondertussen al een nieuw bod gedaan? Of ga je afwachten totdat zij zelf de prijs gaan verlagen?
DeEintovenaar
Nationale topspeler
2
Berichten: 1947
Lid geworden op: 24 mar 2022

Josef Dettelbacher schreef: 23 feb 2023, 09:52
DeEintovenaar schreef: 23 feb 2023, 09:40

In Veghel zijn we er ook mee bezig als gemeente. Daar willen we ook meer voorzieningen in Veghels Buiten. Probleem is alleen dat mensen die er nu wonen zich daartegen verzetten omdat die mensen in rust willen wonen wat buiten het centrum.
Mja Veghel, ik word al depressief als ik erheen moet langs het kanaal :lol:
Hahah dan ben je niet de enige. Gelukkig woon ik er zelf ook niet. Word er ook depressief van :lol:
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Standbeeld schreef: 23 feb 2023, 10:21
Juancho schreef: 23 feb 2023, 10:13Blijft over die ene woning waar we het laatst over hadden, die al leeg staat, wat liefde en aandacht nodig heeft maar wel de potentie voor ons heeft. Maar als we heel realistisch zijn is de kans vrijwel 0 dat dat iets wordt. Bewoners zullen altijd eerst beetje bij beetje zakken lijkt me en dat trekt weer meer kijkers aan.
Heb je ondertussen al een nieuw bod gedaan? Of ga je afwachten totdat zij zelf de prijs gaan verlagen?
Woensdag hebben we een update gesprek met onze adviseur. Dan nemen we dit ook mee en dan gaan we waarschijnlijk nog 1x een poging doen of iig informeren of de verkopers nu wel in gesprek willen om te bekijken of we eruit komen.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Prof_napo
Nationale topspeler
2
Berichten: 2892
Lid geworden op: 23 feb 2022
Clubvoorkeur: v.v. UNA

DeEintovenaar schreef: 23 feb 2023, 09:40
Josef Dettelbacher schreef: 23 feb 2023, 09:32

En daar zit óók weer iets oneerlijks in vind ik, want de A locaties zijn al lang en breed vergeven. Vrijwel alles wat wordt bijgebouwd in dorpen, is allemaal aan de rand ver van winkels. Als je heel erg geluk hebt, komen er ook wat extra voorzieningen bij, maar dat heb ik tot nu toe bijna alleen nog maar in steden gezien, zoals Paleiskwartier Den Bosch en Vathorst in Amersfoort.
In Veghel zijn we er ook mee bezig als gemeente. Daar willen we ook meer voorzieningen in Veghels Buiten. Probleem is alleen dat mensen die er nu wonen zich daartegen verzetten omdat die mensen in rust willen wonen wat buiten het centrum.
Oneerlijk is wellicht niet het juiste woord, de realiteit is dat gemakkelijke locaties lang en breed gebruikt zijn. Vinexwijken zijn voornamelijk daar gebouwd. Binnenstads bouwen is lsatig, je kan delen herontwikkelen maar als daar nu al koopwoningen zijn is dat prijzig om dat uit te kopen, blokken met huurwoningen is een optie. Je komt dan echter vrij snel in beperkte kavels en/of hoogbouw.

Een nieuwe wijk bouwen heeft uiteindelijk tijd nodig - lees vele tijd - om alle gewenste faciliteiten te krijgen. Leidsche rijn in utrecht is daar een voorbeeld van. De realisatie van scholen en supermarkten gaat meestal wel redelijk maar de kleinere horeca kost je jaren eer er afdoende basis om daar financieel gezond te kunnen draaien.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Juancho schreef: 23 feb 2023, 10:13

Kreeg net overigens al reactie terug van de makelaar over een bezichtiging die we zouden willen. Belangstelling is enorm en er werd al flink overboden (vraagprijs: €535.000) dus we haken maar weer af.
Tip: tóch een bod gaan doen.

Waarom: makelaar kan bluffen, en moet sowieso jouw bod delen met de verkopers.

Daarnaast wordt er gewerkt met een biedlogboek als de makelaar is aangesloten bij NVM, VBO of Vadtgoedpro. Dit wil zeggen dat je na een aantal weken inzage kunt krijgen in de biedingen, en daarmee kun je dan een betere inschatting maken voor de volgende keer. Dit kan alleen als je ook daadwerkelijk een bod hebt gedaan, dus alleen daarom loont het al. Paar keer misgrijpen en opvragen, en je weet zo hoe de vork in de steel zit.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 23 feb 2023, 10:39
Juancho schreef: 23 feb 2023, 10:13

Kreeg net overigens al reactie terug van de makelaar over een bezichtiging die we zouden willen. Belangstelling is enorm en er werd al flink overboden (vraagprijs: €535.000) dus we haken maar weer af.
Tip: tóch een bod gaan doen.

Waarom: makelaar kan bluffen, en moet sowieso jouw bod delen met de verkopers.

Daarnaast wordt er gewerkt met een biedlogboek als de makelaar is aangesloten bij NVM, VBO of Vadtgoedpro. Dit wil zeggen dat je na een aantal weken inzage kunt krijgen in de biedingen, en daarmee kun je dan een betere inschatting maken voor de volgende keer. Dit kan alleen als je ook daadwerkelijk een bod hebt gedaan, dus alleen daarom loont het al. Paar keer misgrijpen en opvragen, en je weet zo hoe de vork in de steel zit.
Snap ik maar we kunnen niet eens meer bezichtigen :). Dus er zullen echt wel biedingen liggen, boven de vraagprijs en die ook al heel serieus genomen worden. Anders had de makelaar ons natuurlijk iig laten bezichtigen ;).
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Juancho schreef: 23 feb 2023, 10:55
Josef Dettelbacher schreef: 23 feb 2023, 10:39

Tip: tóch een bod gaan doen.

Waarom: makelaar kan bluffen, en moet sowieso jouw bod delen met de verkopers.

Daarnaast wordt er gewerkt met een biedlogboek als de makelaar is aangesloten bij NVM, VBO of Vadtgoedpro. Dit wil zeggen dat je na een aantal weken inzage kunt krijgen in de biedingen, en daarmee kun je dan een betere inschatting maken voor de volgende keer. Dit kan alleen als je ook daadwerkelijk een bod hebt gedaan, dus alleen daarom loont het al. Paar keer misgrijpen en opvragen, en je weet zo hoe de vork in de steel zit.
Snap ik maar we kunnen niet eens meer bezichtigen :). Dus er zullen echt wel biedingen liggen, boven de vraagprijs en die ook al heel serieus genomen worden. Anders had de makelaar ons natuurlijk iig laten bezichtigen ;).
Je kunt ook gewoon bieden he, dat kan altijd. Ook als het niet bod niet realistisch is. Je moet serieus minder respect voor makelaars hebben, dat zijn gewoon parasieten in een te duur pak.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Wij gaan zeker niet bieden op een woning die we niet minimaal 1x en eigenlijk 2 of 3x bezichtig hebben. Heeft voor ons 0,0 waarde, zo wanhopig zijn we niet. En al helemaal niet bij een woning waarbij we al wat twijfels hebben en juist willen bezichtigen om bepaalde zaken te voelen en ervaren.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 23 feb 2023, 10:58 Je moet serieus minder respect voor makelaars hebben, dat zijn gewoon parasieten in een te duur pak.
Er zijn meer dan genoeg fatsoenlijke makelaars, maar er lopen inderdaad ook heel wat cowboys rond.
De politiek heeft dit ook (eindelijk) ingezien, maar het zal wel even gaan duren voordat er verbetering is. Dit is een artikel uit november 2021:

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... -ollongren
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

nieuwbouw/bestaande bouw/verduurzamen/aankoop/verkoop