Formule 1

Discussieer hier met PSV-supporters over andere sporten dan voetbal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Welke generatie GT2 had je? Ondanks dat ie er voor is gemaakt zou ik nooit met zo’n unieke auto het circuit op gaan, stel je voor dat het mis gaat. Ben sowieso geen racer overigens.

Verder eens met de voorbeelden die je noemt hoor. Vroeger vond ik de Toyota Supra geweldig, of de Nissan 300Z. De Honda S2000. Maar echt de perfecte combi van techniek, design en sportiviteit vind ik toch in Duitsland. Lexus maakt ook goede auto’s, maar het design is het toch net niet. Al vind ik de RC een mooie auto.
Gebruikersavatar
RaJitsu
Vaste waarde in elftal
6
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 aug 2017

ruuddevil schreef: 21 sep 2021, 19:24 Welke generatie GT2 had je? Ondanks dat ie er voor is gemaakt zou ik nooit met zo’n unieke auto het circuit op gaan, stel je voor dat het mis gaat. Ben sowieso geen racer overigens.
Een 993. Maar het was een beetje een frankenstein-ding. Het was het chassis en basis van de race-auto die we legaal hadden gemaakt voor de weg en een aandrijflijn van gebruikte elementen in gelepeld hadden (van sloopauto's en een doneerauto). Ik had ook die plastic vooruitstekende voorspoiler erop gelaten. Dat mocht volgens de Innovam. Ondanks dat ik daaraan twijfelde is hij daarmee wel goedgekeurd.
Verder eens met de voorbeelden die je noemt hoor. Vroeger vond ik de Toyota Supra geweldig, of de Nissan 300Z. De Honda S2000. Maar echt de perfecte combi van techniek, design en sportiviteit vind ik toch in Duitsland. Lexus maakt ook goede auto’s, maar het design is het toch net niet. Al vind ik de RC een mooie auto.
Het is een persoonlijke voorkeur. Veel mensen hebben een voorkeur voor Duitse auto's. Die hebben ook de Europese markt als een van hun voornaamste richtmarkt (wel steeds minder), waar de Japanners meer kijken naar Azië (incl. het Midden-Oosten), Rusland en de VS. Dat zijn dan ook de landen waar zij goed verkopen. Maar zoals je zelf al aangeeft, zijn de Japanners die het ook voor Europa het prima zouden kunnen doen er wel (en die ook de naam hebben).

We hebben in Europa echter er altijd wat moeite mee ook wat meer te betalen voor een Japanse auto. Zeker als er een merk op staat dat ook op goedkopere auto's staat. Dat is precies waarom Lexus nu een ding was. Vroeger heetten die auto's gewoon Toyota. Met Honda is dat nog steeds zo, waarvan verschillende modellen waarvan eigenlijk allen hier niet meer te koop zijn behalve de NSX in de VS onder het Acura-label uitgebracht worden.

Restwaarde is ook een ding. Leasemaatschappijen gaan er niet aan, waarmee het een soort selffulfilling prophecy wordt, omdat dat betekent dat er veel minder van verkocht worden, mensen het minder vaak zien en dus ook minder vaak proberen. Men denkt dat het interieur onder de maat is, het slecht rijdt, en dat Europese merken misschien minder lang meegaan, maar gedurende die periode wel degelijker aanvoelen. Onzin, maar het is wel een idee dat speelt. Het wordt niet geholpen door het gegeven dat de VAG-merken met BMW en Mercedes de markt stevig in handen hebben. Ook merken als Volvo en Jaguar weten het maar lastig te doorbreken.

Qua design geldt overigens dat ze in Azië heus wel een specifiek idee hebben van hoe ze dit moeten doen. Maar ze doen dat voor hun eigen markten. Je ziet het ook aan zaken als websites en tijdschriften zoals die daar ingedeeld worden. Voor ons ziet het er rommelig uit, maar voor hun is dat gewoon zoals mensen dat willen.

Wat dit betreft is het wel knap wat het Koreaanse Hyundai heeft weten te doen de laatste 10 jaar. Verkopen veel, en alles gebaseerd op eigen techniek. Hoewel het wel vooral in Europa is. Hetzelfde geldt voor Toyota dat gewoon al jaren het grootste merk is, en daar geen aankopen voor heeft hoeven doen (anders dan bijv. een Renault of VAG), goed beoordeelde auto's maakt en ook alles baseert op eigen techniek, waarvan de betrouwbaarheid zich al jaren bewijst, waarbij zij ook nog eens amper aan uitstootboetes hoeven te betalen.

Jammer dat ze hier amper de credits voor krijgen. Om het verhaal weer terug naar de F1 te halen, is wat dit aangaat het ook wel logisch dat Honda vertrekt. Ze oriënteren zich op de EV-markt, maar qua PR doet de F1 vrij weinig voor ze. De focus ligt op de coureurs en Red Bull als team, en amper bij Honda. Ze moeten gewoon gewoon met een eigen team komen, en zie ze dat ook wel doen als ze inderdaad in 2026 terug gaan komen.

Hoop ook dat Toyota deze stap neemt overigens. Het is een stuk goedkoper geworden, dus hopelijk hoeven ze niet hun WEC en WRC projecten daarvoor op te geven. Hun windtunnel wordt nog steeds door een hoop F1-teams gebruikt, dus het duurste onderdeel van de infrastructuur ligt er al :)
Gebruikersavatar
Golden Stars
Bankzitter
3
Berichten: 220
Lid geworden op: 4 nov 2020

Mooie race hoor.
Regen maakt het nog specialer.
Norris gegokt en verloren.
Gebruikersavatar
StratumZuid
Internationale topspeler
4
Berichten: 4920
Lid geworden op: 18 jul 2019

Wat een baas die Max
In PHILIPS blauw St.Joris den draak doorstekende,
alles van goud
Gebruikersavatar
Maikel
Site Admin
5
Berichten: 17716
Lid geworden op: 10 mei 2018
Clubvoorkeur: PSV

Verstappen morele winnaar van 't weekend
PCGC
Vedette
6
Berichten: 9435
Lid geworden op: 26 aug 2017

Awards:

Er gaan nu circuits aankomen waarbij ie Lewis zou moeten kunnen hebben of in ieder geval niet de zwakkere is.

Turkije, Mexico, Brazilië. USA is een Mercedes circuit maar wie weet.

En hopelijk pakt Lewis nog een keer een nieuwe motor.
#FreeGeneratie4
Gebruikersavatar
Maikel
Site Admin
5
Berichten: 17716
Lid geworden op: 10 mei 2018
Clubvoorkeur: PSV



Pfoe
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

De regen was echt een geschenk voor Max, anders was hij 6e ofzo geworden.
Nu kon hij door een perfect getimede stop en zijn kwaliteiten nog heel veel goedmaken de laatste 6 rondjes:



https://www.formula1.com/en/latest/vide ... 21588.html
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

[mention]RaJitsu[/mention] is er al iets bekend over terugbetalingen voor de F1 van Spa?
Gebruikersavatar
RaJitsu
Vaste waarde in elftal
6
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 aug 2017

Brael schreef: 28 sep 2021, 09:38 @RaJitsu is er al iets bekend over terugbetalingen voor de F1 van Spa?
Nope. Alleen dat ze er naar gingen kijken. Maar dit soort dingen kan even duren. Het is pas een maand geleden.
nilssonH
Moderator
5
Berichten: 10173
Lid geworden op: 18 mei 2018
Seizoenkaart: Vak B
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Terechte reactie van Hamilton, waarom in hemelsnaam daar naar binnen gaan?
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21095
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Ha mooi dat er toch nog twee man tussen Verstappen en Hammie zijn gekomen, 6 punten is toch weer een iets beter buffertje dan slechts 1.
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Max is uitgelopen op Hamilton, Bottas wint eindelijk weer eens en Checo werd zowaar 3e.
Een gunstige uitslag!
nilssonH schreef: 10 okt 2021, 15:31 Terechte reactie van Hamilton, waarom in hemelsnaam daar naar binnen gaan?
Ik heb de race helaas niet kunnen zien, maar volgens Toto verloor Hamilton tijd op de rest en had hij eigenlijk naar binnen moeten komen toen het team daarover begon. Al heb ik niet het idee dat zijn late bandenwissel hem iets positiefs bracht.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Het leek erop dat Lewis gokte dat hij nog zou kunnen wisselen naar droog-weer-banden, waarmee hij zijn concurrenten die op intermediates reden nog zou kunnen verrassen. Maar de baan droogde langzamer op dan Lewis dacht. Gegokt en verloren dus.

Of het nog slim was om naar binnen te gaan, zal ook erg afhangen van de slijtage van zijn banden. Lewis riep wel heel hard dat hij de race had kunnen uitrijden op dit setje banden, maar Lewis was ook al heel vroeg aan het klagen over slijtage. Dan kun je misschien beter eieren voor je geld kiezen, in plaats van dat je met een klapband ergens in het grind eindigt.
Gebruikersavatar
RaJitsu
Vaste waarde in elftal
6
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 aug 2017

nilssonH schreef: 10 okt 2021, 15:31 Terechte reactie van Hamilton, waarom in hemelsnaam daar naar binnen gaan?
Lastig. Hamilton heeft niet de inzage die Mercedes heeft met alle factoren die je mee moet nemen. Hamilton kon zijn auto goed onder controle houden, maar hij verloor tijd tov Verstappen en ze moesten ook de mensen die achter hem kwamen coveren. Op basis van Ocon zou je zeggen dat het mogelijk was, aangezien hij een buffer had. Maar misschien waren de banden met zijn manier van rijden die nodig was om snelheid erin te houden wel eerder gegaan dan die van Ocon?

Uiteindelijk ben je natuurlijk helemaal nergens als je misgokt, nu hebben ze nog een 5e plek.
Brael schreef: 11 okt 2021, 11:07 Het leek erop dat Lewis gokte dat hij nog zou kunnen wisselen naar droog-weer-banden, waarmee hij zijn concurrenten die op intermediates reden nog zou kunnen verrassen. Maar de baan droogde langzamer op dan Lewis dacht. Gegokt en verloren dus.
Dit sowieso niet. Het was duidelijk dat droog geen optie was. Vettel probeerde het, maar dit was vooraf al een flink risico. In hindsight hadden ze misschien eerder moeten pitten. Maar ze waren dan feitelijk al te laat toen Perez de pit in ging. Daar moest hij vervolgens weer het gevecht mee aangaan op het moment dat ze tijd gingen verliezen (maar dan zat hij tenminste slechts achter Perez een een plekje hoger dan nu, dat dan wel weer).

Het lastige is dat de strategiecomputer die ze gebruiken niet alle factoren mee kan nemen. Bijv. dat die inters beter worden als ze versleten zijn onder specifieke omstandigheden en dat nieuwe inters over een bepaald punt heen moeten voordat ze goed beginnen te werken.

De Ferrari's beginnen aardig op snelheid te komen. Zou zomaar kunnen dat die volgend jaar er inderdaad bij zullen staan en dat de geruchten over een goede powerunit die ze volgend jaar willen inzetten, kloppen. Het lijkt erop dat ze net als Honda zaken voor volgend jaar naar dit jaar hebben getrokken zodat deze updates nog meegenomen kunnen worden voor de engine freeze.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

RaJitsu schreef: 11 okt 2021, 15:29 Dit sowieso niet. Het was duidelijk dat droog geen optie was. Vettel probeerde het, maar dit was vooraf al een flink risico.
Hamilton meldde toch meerdere keren via de boordradio dat hij vermoedde/hoopte dat hij nog over kon stappen op slicks.

Uiteindelijk denk ik dat het team moeite had om Lewis te overrulen toen ze hem de eerste keer binnen riepen, en dat hij eigenlijk zijn eigen glazen daarmee heeft ingegooid.
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21095
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Hoe dan ook, linksom of rechtsom: Max vervangt zijn motor, moet helemaal achteraan starten en wordt 2e. Hammie wisselt motoronderdelen, hoeft maar 10 plaatsen terug en wordt slechts 5e. In die vergelijking een lekkere meevaller dus en het zou mooi zijn als de zuinigheid/wisselangst(?) van Mercedes ergens nog afgestraft wordt met een ploffende motor. :mrgreen:
Gebruikersavatar
RaJitsu
Vaste waarde in elftal
6
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 aug 2017

Brael schreef: 11 okt 2021, 15:37
RaJitsu schreef: 11 okt 2021, 15:29 Dit sowieso niet. Het was duidelijk dat droog geen optie was. Vettel probeerde het, maar dit was vooraf al een flink risico.
Hamilton meldde toch meerdere keren via de boordradio dat hij vermoedde/hoopte dat hij nog over kon stappen op slicks.
Ik heb het hem niet over de boordradio horen roepen. Maar hij hoopte er inderdaad wel op. Maar op het moment dat de discussies speelden, wilde hij gewoon op inters blijven rijden, en kennelijk wilde hij zoals Ocon gewoon helemaal niet meer binnenkomen.
Uiteindelijk denk ik dat het team moeite had om Lewis te overrulen toen ze hem de eerste keer binnen riepen, en dat hij eigenlijk zijn eigen glazen daarmee heeft ingegooid.
Ik denk dat het voor het team net zo goed moeilijk was, omdat hij op dat moment nog zo snel was. Button zei ook dat het de verkeerde beslissing was, en dat je die keus pas maakt op het moment dat je snelheid verliest. Zeker omdat ze met een wissel achter Perez waren gekomen, je het 'dirty' deel eraf moest rijden en dan nog met Perez moest vechten.
Dus ik denk dat het team op dat moment ook dacht dat ze Perez voor konden blijven en minimaal plekken zouden verliezen.

Overigens was het ook opvallend dat Tsunoda wel aardig ging gisteren. In gevecht met Hamilton (hoewel hij zijn banden daarvoor opgeofferd heeft), maar ook tijdens de kwalificatie. Vraag me af of dit een omkeer-punt is of slechts eenmalig. Het blijft verbazingwekkend hoe hij zo goed kon zijn in de F2 in een vrij competitief veld met gelijkwaardige auto's, maar in de AT zo matig blijft gaan.
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Hamilton is al terug gekomen op zijn klaagzang gisteren.
Pirelli heeft aangegeven dat de kans groot was dat zijn banden het niet gehouden zouden hebben en Toto heeft gezegd dat ze de banden eerder hadden moeten wisselen. Ook zei hij dat Hamilton tijd aan het verliezen was en het niet wisselen van de banden sowieso plekken gekost zou hebben.

Dit soort beslissingen zijn altijd lastig, maar deze keer deden ze het bij RBR perfect en bij Mercedes niet.
De snelheid bij Mercedes was in ieder geval wel heel goed, ik ben benieuwd hoe dat de komende races gaan zijn.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Hij heeft er toch een aantal keer over gecommuniceerd via de boordradio. Dit komt bijvoorbeeld van het liveblog van AD:
42/58
Hamilton krijgt te horen dat ze de stop gaan maken, maar is het daar niet mee eens. 'Het voelt alsof we buiten moeten blijven.' Oké, is het antwoord, dat geeft het team wat meer bedenktijd. Met een stop zou hij terugkomen achter Pérez.

44/58
Nu zegt Hamilton dat het misschien niet heel lang meer duurt voordat droogweerbanden in the picture komen. Dat zou hem flinke winst kunnen opleveren ten opzichte van de mannen op inters.
Dat het voor het team ook geen makkelijke beslissing was, ben ik niet met je eens. Je ziet namelijk duidelijk dat Perez direct na zijn stop structureel snellere rondetijden begon te rijden dan Hamilton, waar hem dat voor zijn stop niet lukte. Dus verloor Hamilton op dat moment al snelheid ten opzichte van Perez, en hadden ze hem direct binnen moeten halen, om hem de strijd met Perez aan te kunnen laten gaan. Of ze hadden hem helemaal niet moeten laten stoppen, maar dit was echt de verkeerde beslissing. De enige logische verklaring is dat ze een nul-stop-strategie probeerden, maar uiteindelijk duidelijke aanwijzingen kregen dat de banden het niet zouden redden.
Gebruikersavatar
Heurelho
Verbannen
2
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Aai aai aai. Eerste vrije training is Max een seconde! langzamer. Tot nu toe in 2e training 0.8 seconden. Dat ziet er niet goed uit.
Gebruikersavatar
Sensation
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 12454
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: Ja

Die tweede vrije training telt niet helemaal, heeft geen fatsoenlijke snelle ronde gereden. Perez zat wel goed, maar Mercedes heeft echt wel wat over aangezien Perez een tiende langzamer reed dan Bottas in VT1.

Wordt nog een spannend einde van het seizoen, Mercedes lijkt echt veel sterker maar de nummer 1 is nog altijd Max, het moet nu af en toe ff mee zitten.
Gebruikersavatar
RaJitsu
Vaste waarde in elftal
6
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 aug 2017

Heurelho schreef: 22 okt 2021, 22:25 Aai aai aai. Eerste vrije training is Max een seconde! langzamer. Tot nu toe in 2e training 0.8 seconden. Dat ziet er niet goed uit.
Vrije trainingen zeggen niet veel.
Sensation schreef: 23 okt 2021, 12:10 Die tweede vrije training telt niet helemaal, heeft geen fatsoenlijke snelle ronde gereden. Perez zat wel goed, maar Mercedes heeft echt wel wat over aangezien Perez een tiende langzamer reed dan Bottas in VT1.
Je weet nooit wat voor programma ze aan het afwerken zijn. Ze rijden hier al een tijdje, en de omstandigheden is niets onbekends aan, dus je weet dan wat je kan verwachten en je hebt ruimte om wat dingen te testen. Je zag ze bij o.a. zelfs wat meetapparatuur testen, en onderdelen als de achtervleugel terwijl daar voor dit jaar weinig aan ontwikkeld gaat worden en het concept volgend jaar heel anders wordt.
Wordt nog een spannend einde van het seizoen, Mercedes lijkt echt veel sterker maar de nummer 1 is nog altijd Max, het moet nu af en toe ff mee zitten.
De vraag is wat er qua betrouwbaarheid gaat gebeuren. We dachten dat dit bij Merc beter was dan bij Honda, maar dat lijkt niet helemaal waar te zijn. Bottas heeft weer een nieuwe motor genomen.
PCGC
Vedette
6
Berichten: 9435
Lid geworden op: 26 aug 2017

Awards:

P1
#FreeGeneratie4
Gebruikersavatar
Sensation
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 12454
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: Ja

Pfoe wat was dit een heerlijke quali zeg, enorm spannend en Perez die nu echt goed mee doet!
Gebruikersavatar
Maikel
Site Admin
5
Berichten: 17716
Lid geworden op: 10 mei 2018
Clubvoorkeur: PSV

Max de baas.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Formule 1