ruuddevil schreef: ↑21 sep 2021, 19:24
Welke generatie GT2 had je? Ondanks dat ie er voor is gemaakt zou ik nooit met zo’n unieke auto het circuit op gaan, stel je voor dat het mis gaat. Ben sowieso geen racer overigens.
Een 993. Maar het was een beetje een frankenstein-ding. Het was het chassis en basis van de race-auto die we legaal hadden gemaakt voor de weg en een aandrijflijn van gebruikte elementen in gelepeld hadden (van sloopauto's en een doneerauto). Ik had ook die plastic vooruitstekende voorspoiler erop gelaten. Dat mocht volgens de Innovam. Ondanks dat ik daaraan twijfelde is hij daarmee wel goedgekeurd.
Verder eens met de voorbeelden die je noemt hoor. Vroeger vond ik de Toyota Supra geweldig, of de Nissan 300Z. De Honda S2000. Maar echt de perfecte combi van techniek, design en sportiviteit vind ik toch in Duitsland. Lexus maakt ook goede auto’s, maar het design is het toch net niet. Al vind ik de RC een mooie auto.
Het is een persoonlijke voorkeur. Veel mensen hebben een voorkeur voor Duitse auto's. Die hebben ook de Europese markt als een van hun voornaamste richtmarkt (wel steeds minder), waar de Japanners meer kijken naar Azië (incl. het Midden-Oosten), Rusland en de VS. Dat zijn dan ook de landen waar zij goed verkopen. Maar zoals je zelf al aangeeft, zijn de Japanners die het ook voor Europa het prima zouden kunnen doen er wel (en die ook de naam hebben).
We hebben in Europa echter er altijd wat moeite mee ook wat meer te betalen voor een Japanse auto. Zeker als er een merk op staat dat ook op goedkopere auto's staat. Dat is precies waarom Lexus nu een ding was. Vroeger heetten die auto's gewoon Toyota. Met Honda is dat nog steeds zo, waarvan verschillende modellen waarvan eigenlijk allen hier niet meer te koop zijn behalve de NSX in de VS onder het Acura-label uitgebracht worden.
Restwaarde is ook een ding. Leasemaatschappijen gaan er niet aan, waarmee het een soort selffulfilling prophecy wordt, omdat dat betekent dat er veel minder van verkocht worden, mensen het minder vaak zien en dus ook minder vaak proberen. Men denkt dat het interieur onder de maat is, het slecht rijdt, en dat Europese merken misschien minder lang meegaan, maar gedurende die periode wel degelijker aanvoelen. Onzin, maar het is wel een idee dat speelt. Het wordt niet geholpen door het gegeven dat de VAG-merken met BMW en Mercedes de markt stevig in handen hebben. Ook merken als Volvo en Jaguar weten het maar lastig te doorbreken.
Qua design geldt overigens dat ze in Azië heus wel een specifiek idee hebben van hoe ze dit moeten doen. Maar ze doen dat voor hun eigen markten. Je ziet het ook aan zaken als websites en tijdschriften zoals die daar ingedeeld worden. Voor ons ziet het er rommelig uit, maar voor hun is dat gewoon zoals mensen dat willen.
Wat dit betreft is het wel knap wat het Koreaanse Hyundai heeft weten te doen de laatste 10 jaar. Verkopen veel, en alles gebaseerd op eigen techniek. Hoewel het wel vooral in Europa is. Hetzelfde geldt voor Toyota dat gewoon al jaren het grootste merk is, en daar geen aankopen voor heeft hoeven doen (anders dan bijv. een Renault of VAG), goed beoordeelde auto's maakt en ook alles baseert op eigen techniek, waarvan de betrouwbaarheid zich al jaren bewijst, waarbij zij ook nog eens amper aan
uitstootboetes hoeven te betalen.
Jammer dat ze hier amper de credits voor krijgen. Om het verhaal weer terug naar de F1 te halen, is wat dit aangaat het ook wel logisch dat Honda vertrekt. Ze oriënteren zich op de EV-markt, maar qua PR doet de F1 vrij weinig voor ze. De focus ligt op de coureurs en Red Bull als team, en amper bij Honda. Ze moeten gewoon gewoon met een eigen team komen, en zie ze dat ook wel doen als ze inderdaad in 2026 terug gaan komen.
Hoop ook dat Toyota deze stap neemt overigens. Het is een stuk goedkoper geworden, dus hopelijk hoeven ze niet hun WEC en WRC projecten daarvoor op te geven. Hun windtunnel wordt nog steeds door een hoop F1-teams gebruikt, dus het duurste onderdeel van de infrastructuur ligt er al