Champions League

Landen, clubs, spelers en competities.
Plaats reactie
Manolev25
Meervoudig international
4
Berichten: 1478
Lid geworden op: 11 sep 2019
Clubvoorkeur: PSV und der BVB

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Die bal moet 'ie gewoon met links wegwerken inderdaad, domme fout die ze de wedstrijd kost
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Nog meningen over de nieuwe CL opzet? De zogenaamde Super League was gelukkig maar heel even een leuke afleiding ;)


Persoonlijk sta ik er wat dubbel in - enerzijds leuk dat je als kleinere club meer kunt spelen en meer kans hebt om tot de laatste rondes door te dringen, anderzijds zijn daar de bedenkingen qua spelersbelasting (nog drukker programma) en het feit dat de grootste clubs de hand boven 't hoofd wordt gehouden middels wildcards.

Maar het meest zal ik de uit / thuis dynamiek missen... thuis verliezen tegen hele grote jongens en ze dan in eigen huis brutaal verrassen terwijl ze dachten dat ze al door waren, of juist andersom ze in de return helemaal dol draaien in een kolkend Philips stadion... doordat het steeds twee wedstrijden zijn krijgt die tweede wedstrijd veel meer lading, rekeningen moeten vereffend worden, men mist spelers die in de heenwedstrijd tegen een kaart aanliepen, tactiek wordt aangepast op basis van het verloop van die eerste pot enz. enz. Steeds maar één wedstrijd tegen een tegenstander voelt veel 'anoniemer', vluchtiger. Saaier.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
Park
Nationale topspeler
6
Berichten: 2112
Lid geworden op: 25 aug 2017

ziege maar ook zagge schreef: 21 apr 2021, 19:55 Persoonlijk sta ik er wat dubbel in - enerzijds leuk dat je als kleinere club meer kunt spelen en meer kans hebt om tot de laatste rondes door te dringen
Hoezo meer kans om tot de laatste rondes door te dringen? Juist met zoveel wedstrijden komen de beste clubs wel bovendrijven, niet de kleine clubs.
Net zoals je in eredivisie de stand na paar wedstrijden nog niet lijkt op eindstand lijkt dat na een stuk meer wedstrijden veel meer op de eindstand.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Ik denk dat dat erg meevalt omdat die playoffs zo breed van opzet zijn, ik verwacht dat de laatste 2 van de 10 wedstrijden nog bepalend kunnen zijn of je in die groep eindigt waarna je dus nog steeds door kunt gaan via een ouderwetse uit&thuis ronde. Verlies je die dan heb je toch mooi 12 wedstrijden lang geleefd met de kans om door te gaan.

Eindig je bij de laatste 12 tsja, dan moet je ook niet klagen denk ik ;)
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik heb hier: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... -voor-ajax

even gelezen wat het inhoudt (was een van de eerste hits bij mij in Google). Die denigrerende sneer naar Feyenoord is natuurlijk om te lachen en te janken tegelijk..

Maar inhoudelijk: ik moet zeggen dat het mij wel bevalt. In tegenstelling tot iemand hierboven dicht ik een team als PSV meer kans toe:
- omdat het voor de topclubs niet in 3*2 wedstrijden hoeft te gebeuren, heb je kans dat ze er af en toe een laten lopen omdat er in hun competitie een zware pot aankomt.
- ook snoepen ze elkaar punten af
- hoe meer wedstrijden, hoe groter de kans op kaarten en dus schorsingen, of blessures. Dat geldt natuurlijk voor iedereen, maar ik zeg maar zo: bij ons kan Messi, Mbappe of C Ronaldo niet uitvallen..
- omdat je dus TWAALF wedstrijden gegarandeerd Champions League speelt, zijn we veel aantrekkelijker voor spelers uit grote competities zoals Götze. Ze hebben veel meer kans om zich te etaleren én zich te meten met top tegenstanders. Nu zijn het vaak 6 wedstrijden en daarna is het "tot volgend seizoen". M.a.w. het gaat opeens een stuk minder pijn doen tijdens de onderhandelingen wanneer je ze moet vertellen dat er bij Excelsior en RKC maar 27 supporters in een uitverkocht stadion passen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Josef Dettelbacher schreef: 21 apr 2021, 21:47- omdat je dus TWAALF wedstrijden gegarandeerd Champions League speelt
Kleine correctie: 10 gegarandeerd, het worden er pas 12 als je de playoffs van die eerste ronde haalt.


Voor degenen die het nog niet gecheckt hadden de belangrijkste aanpassingen in een notendop:
  • 4 extra teams (waaronder 2 wildcards voor 'historisch belangrijke clubs' of zoiets)
  • Geen groepsfase meer, in plaats daarvan één gigantische poule/competitie waarin je tegen 10 tegenstanders (dus niet tegen allemaal) maar één keer speelt: uit óf thuis (beide 5x)
  • P1 t/m p8 zijn geplaatst voor de eindfase, p9 t/m p24 spelen playoffs (één uit&thuis ronde), p25 t/m p36 mogen naar huis
  • Eindfase is gewoon knockout met 16 teams... 8-8, 4-4, 2-2, finale

NB: in de play-offs worden p9 t/m p16 gematched met p17 t/m p24, de twee beste ploegen uit deze groep spelen dan dus bijv. niet tegen elkaar.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

ziege maar ook zagge schreef: 21 apr 2021, 22:11
Josef Dettelbacher schreef: 21 apr 2021, 21:47- omdat je dus TWAALF wedstrijden gegarandeerd Champions League speelt
Kleine correctie: 10 gegarandeerd, het worden er pas 12 als je de playoffs van die eerste ronde haalt.


Voor degenen die het nog niet gecheckt hadden de belangrijkste aanpassingen in een notendop:
  • 4 extra teams (waaronder 2 wildcards voor 'historisch belangrijke clubs' of zoiets)
  • Geen groepsfase meer, in plaats daarvan één gigantische poule/competitie waarin je tegen 10 tegenstanders (dus niet tegen allemaal) maar één keer speelt: uit óf thuis (beide 5x)
  • P1 t/m p8 zijn geplaatst voor de eindfase, p9 t/m p24 spelen playoffs (één uit&thuis ronde), p25 t/m p36 mogen naar huis
  • Eindfase is gewoon knockout met 16 teams... 8-8, 4-4, 2-2, finale
Nog altijd 4 meer gegarandeerd dan nu :)
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Park
Nationale topspeler
6
Berichten: 2112
Lid geworden op: 25 aug 2017

Josef Dettelbacher schreef: 21 apr 2021, 21:47 Maar inhoudelijk: ik moet zeggen dat het mij wel bevalt. In tegenstelling tot iemand hierboven dicht ik een team als PSV meer kans toe:
- omdat het voor de topclubs niet in 3*2 wedstrijden hoeft te gebeuren, heb je kans dat ze er af en toe een laten lopen omdat er in hun competitie een zware pot aankomt.
- ook snoepen ze elkaar punten af
- hoe meer wedstrijden, hoe groter de kans op kaarten en dus schorsingen, of blessures. Dat geldt natuurlijk voor iedereen, maar ik zeg maar zo: bij ons kan Messi, Mbappe of C Ronaldo niet uitvallen..
- omdat je dus TWAALF wedstrijden gegarandeerd Champions League speelt, zijn we veel aantrekkelijker voor spelers uit grote competities zoals Götze. Ze hebben veel meer kans om zich te etaleren én zich te meten met top tegenstanders. Nu zijn het vaak 6 wedstrijden en daarna is het "tot volgend seizoen". M.a.w. het gaat opeens een stuk minder pijn doen tijdens de onderhandelingen wanneer je ze moet vertellen dat er bij Excelsior en RKC maar 27 supporters in een uitverkocht stadion passen.
Snap niet hoe je daar zo positief over bent. Ja grote clubs kunnen een keer wat laten lopen en schorsingen of blessures hebben, maar die hebben selecties waarbij het verschil kleiner is als topspeler wegvalt. Kleinere clubs hebben niet zo'n brede selectie, dus die dingen zijn alleen maar slechter voor kleinere clubs.

Wordt stuk moeilijker te onderhandelen als we nooit meer kampioen worden, omdat ajax gigantisch rijk is doordat CL deelname dubbel zoveel opbrengt. Nieuwe CL opzet met zoveel meer geld wordt doodsteek voor nationale competities. Hoop uiteraard dat ik niet gelijk heb hierin, maar financiële verschillen worden veel te groot.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Daar heb je wel een punt, [mention]Park[/mention]
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Park schreef: 21 apr 2021, 22:20
Josef Dettelbacher schreef: 21 apr 2021, 21:47 Maar inhoudelijk: ik moet zeggen dat het mij wel bevalt. In tegenstelling tot iemand hierboven dicht ik een team als PSV meer kans toe:
- omdat het voor de topclubs niet in 3*2 wedstrijden hoeft te gebeuren, heb je kans dat ze er af en toe een laten lopen omdat er in hun competitie een zware pot aankomt.
- ook snoepen ze elkaar punten af
- hoe meer wedstrijden, hoe groter de kans op kaarten en dus schorsingen, of blessures. Dat geldt natuurlijk voor iedereen, maar ik zeg maar zo: bij ons kan Messi, Mbappe of C Ronaldo niet uitvallen..
- omdat je dus TWAALF wedstrijden gegarandeerd Champions League speelt, zijn we veel aantrekkelijker voor spelers uit grote competities zoals Götze. Ze hebben veel meer kans om zich te etaleren én zich te meten met top tegenstanders. Nu zijn het vaak 6 wedstrijden en daarna is het "tot volgend seizoen". M.a.w. het gaat opeens een stuk minder pijn doen tijdens de onderhandelingen wanneer je ze moet vertellen dat er bij Excelsior en RKC maar 27 supporters in een uitverkocht stadion passen.
Snap niet hoe je daar zo positief over bent. Ja grote clubs kunnen een keer wat laten lopen en schorsingen of blessures hebben, maar die hebben selecties waarbij het verschil kleiner is als topspeler wegvalt. Kleinere clubs hebben niet zo'n brede selectie, dus die dingen zijn alleen maar slechter voor kleinere clubs.

Wordt stuk moeilijker te onderhandelen als we nooit meer kampioen worden, omdat ajax gigantisch rijk is doordat CL deelname dubbel zoveel opbrengt. Nieuwe CL opzet met zoveel meer geld wordt doodsteek voor nationale competities. Hoop uiteraard dat ik niet gelijk heb hierin, maar financiële verschillen worden veel te groot.
Dit is toch vanaf 24/25? Dan ga je er nu dus al vanuit dat Ajax de komende 4 jaar kampioen wordt en PSV geen kans maakt. Dan zou ik maar stoppen met voetbal kijken, dan zie je alleen maar ellende.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

In de oorspronkelijke nieuwe plannen was al berekend dat het startgeld van een Nederlandse deelnemer richting de 90 miljoen zou gaan. Om het grote boze geld van de Super League te counteren heeft de UEFA in al haar liefde voor het spelletje besloten om het startgeld te verhogen van 4,5 miljard naar 7 miljard. De eerste Nederlandse deelnemer gaat dan ongeveer 125-140 miljoen krijgen. De deelnemer die in de EL eindigt krijgt 10 miljoen.

Of Ajax het nou is of PSV: de Eredivisie is vanaf 2024-25 voorgoed kapot. En waarom? Omdat de grootste voetballer allertijden die door bijna iedereen geadoreerd wordt zo nodig een half miljard in 4 jaar wil verdienen. De Messi's van deze wereld maken het voetbal totaal kapot.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Of zijn het de clubs die het willen betalen aan die spelers? Als je gezamenlijk afspreekt dat 5 miljoen de max is, voor wie dan ook, dan is er niets aan de hand.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Messi hoeft maar te dreigen dat hij weggaat en ze boeken 100 miljoen over.

Ik hoop nog altijd vurig (tegen beter weten in) dat Barca failliet gaat. Dat Messi niet de geschiedenis in gaat als de grootste voetballer ooit, maar als de speler die Barca financieel ten gronde richtte. Lijkt mij geweldig.

Maar leuk die opzet hoor. De Eredivisie is dood. Ook als wij mogen meespelen: dan worden potjes tegen FC Utrecht net zo plichtmatig en makkelijk als recent de 3-0 tegen Heracles. Kunnen we zelfs niet meer schelden op Feyenoord dat ze het alleen tegen ons kunnen. Ik vind dat niet leuk.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Nee dat ís ook niet leuk. Eigenlijk moet de KNVB hier een vangnet voor regelen: Europees spelende clubs mogen 50% van het geld houden. De rest wordt verdeeld over de rest (of over de top 10 van het vorige seizoen). Vooralsnog houd ik me er maar aan vast dat men in Duitsland ook nog plezier beleeft aan de competitie.

Maar weet je, vanuit de ogen van een Vitesse, Twente, Heerenveen, Groningen, etc was de Eredivisie natuurlijk al kapot met de huidige inkomsten uit de Champions League. De inkomsten van een jaartje CL zijn hoger dan hun hele begroting.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

Ik ben het volledig eens met showvink, maar ik bedacht me onlangs ook: wij vinden onszelf heel wat als we allerlei potjes tegen Heracles en Groningen winnen. Dat we dat met 5 tot 10 keer zoveel geld doen is natuurlijk net zo scheef.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Alleen dat worden dan potjes waarbij het 5-0 wordt. En de Vitesses, Utrechts, Heerenveens en Feyenoords van deze wereld worden dan wat Heracles nu is. Dit wedstrijden zijn echt niet meer spannend als wij een paar keer 125 miljoen binnen tikken aan startgeld.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Sensation
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 12456
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: Ja

Josef Dettelbacher schreef: 22 apr 2021, 07:50 Nee dat ís ook niet leuk. Eigenlijk moet de KNVB hier een vangnet voor regelen: Europees spelende clubs mogen 50% van het geld houden. De rest wordt verdeeld over de rest (of over de top 10 van het vorige seizoen). Vooralsnog houd ik me er maar aan vast dat men in Duitsland ook nog plezier beleeft aan de competitie.

Maar weet je, vanuit de ogen van een Vitesse, Twente, Heerenveen, Groningen, etc was de Eredivisie natuurlijk al kapot met de huidige inkomsten uit de Champions League. De inkomsten van een jaartje CL zijn hoger dan hun hele begroting.
Maak die verschillen nog groter. Stel het startgeld is echt 125mil, dan mag de club daarvan 20mil zelf houden. Alle andere clubs krijgen 1/17e deel daarvan wat neerkomt op ruim 6mil per club. Dit maakt de hele Eredivisie sterker wat voor elke Nederlandse club weer gunstig is.
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Dat zou mooi zijn maar gaat natuurlijk niet gebeuren, kijk nu maar naar Ajax. Je gaat je huishouding afstemmen erop en niet 80% afstaan aan de rest. Ben het helemaal eens met Shoving, als dit doorgaat is het doodsteek voor veel nationale competities. En al die trainers en spelers die nu op basis van de kritiek zich openlijk afzetten tegen de SL hebben boter op hun hoofd want zij zijn deels onderdeel van wat er mis is met het voetbal. We zijn op punt gekomen dat de voetbalbubble bijna klapt, wat dat betreft mag het zonder publiek voor sommige clubs nog wel wat langer aanhouden.
Heya Hallvar
Nationale topspeler
6
Berichten: 1842
Lid geworden op: 1 sep 2017

De redenatie van zo'n FLorentino Perez is natuurlijk alleszeggend: we hebben in de pandemie miljarden minder inkomsten dus we moeten veel meer miljarden binnen halen om te overleven. Of het nu de SL of CL is al voor de pandemie waren het ziekelijke plannen om de groten nog verder te verrijken. Dit zou juist een moment moeten zijn voor een reset om de ontverantwoorde risico's (bij Barcelona, Real, etc) uit te bannen. Ze kunnen het beter hebben over salary caps, maximum selecties, beperkte transferwindows om hun eigen business model stabieler te maken.
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

De nieuwe opzet is eigenlijk het probleem niet, het zijn inderdaad de verhoogde inkomsten die het probleem zijn.
Niet zozeer voor de topcompetities, maar wel voor de competities daaronder, zoals de onze. De verschillen tussen de club of clubs die CL voetbal halen zijn al groot, maar worden dan zo goed als onoverbrugbaar.

Dat lijkt me geen goede zaak.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Ajax heeft het idee niet voor niets ingebracht. Sar is de initiatiefnemer hiervan. Hopelijk zijn wij de eersten die erin gaan en dat Ajax dan wat klappen krijgt.

Of ik dan nog om de week naar een stadion ga rijden voor een wedstrijd zonder spanning.... mwoah.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

Als je ziet hoe Ajax de boel heeft gemanipuleerd om die 40 mln dit jaar zo goed als volledig in eigen zak te steken... Die gaan echt niet delen.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Josef Dettelbacher schreef: 21 apr 2021, 21:47 Ik heb hier: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... -voor-ajax

even gelezen wat het inhoudt (was een van de eerste hits bij mij in Google). Die denigrerende sneer naar Feyenoord is natuurlijk om te lachen en te janken tegelijk..

Maar inhoudelijk: ik moet zeggen dat het mij wel bevalt. In tegenstelling tot iemand hierboven dicht ik een team als PSV meer kans toe:
- omdat het voor de topclubs niet in 3*2 wedstrijden hoeft te gebeuren, heb je kans dat ze er af en toe een laten lopen omdat er in hun competitie een zware pot aankomt.
- ook snoepen ze elkaar punten af
- hoe meer wedstrijden, hoe groter de kans op kaarten en dus schorsingen, of blessures. Dat geldt natuurlijk voor iedereen, maar ik zeg maar zo: bij ons kan Messi, Mbappe of C Ronaldo niet uitvallen..
- omdat je dus TWAALF wedstrijden gegarandeerd Champions League speelt, zijn we veel aantrekkelijker voor spelers uit grote competities zoals Götze. Ze hebben veel meer kans om zich te etaleren én zich te meten met top tegenstanders. Nu zijn het vaak 6 wedstrijden en daarna is het "tot volgend seizoen". M.a.w. het gaat opeens een stuk minder pijn doen tijdens de onderhandelingen wanneer je ze moet vertellen dat er bij Excelsior en RKC maar 27 supporters in een uitverkocht stadion passen.
Wat betreft de kans voor een club als PSV om door te gaan: die wordt volgens mij kleiner.
In een huidige Champions League poule hoef je eigenlijk maar 1x te verrassen (en de rest constant te presteren) om als kleine club door te kunnen. In de nieuwe opzet zul je toch iets structureler "boven je stand" moeten presteren om te overwinteren: de kans dat 1x verrassen daarvoor genoeg is, wordt natuurlijk kleiner naarmate je meer wedstrijden speelt.

Het zal ook niet de vraag zijn of de echte grote clubs af en toe een wedstrijd zullen laten lopen. Die echte grote clubs plaatsen zich altijd wel voor de knock out fase, ongeacht welke opzet je ervan maakt. Het gaat erom dat je als PSV zijnde tegenstanders die eigenlijk nét iets beter geacht worden, kunt verrassen. En die kans wordt natuurlijk kleiner, hoe langer de competitie-opzet wordt.

Positieve punten zijn wat mij betreft het stoppen met uit- en thuiswedstrijden: de ene wedstrijd maakt het een stuk dynamischer.
Daarnaast zorgt het Zwitserse model ervoor dat je meer wedstrijden gaat spelen tegen clubs die ongeveer even sterk zijn, dat is natuurlijk veel leuker dan 2x afgedroogd te worden door Real Madrid.
Als derde positieve punt de zekerheid dat je 10 wedstrijd speelt, dat maakt het een stuk interessanter, zowel financieel als sportief.

Maar daar wringt ook direct de schoen, zoals enkelen hierboven al terecht aanhaalden. De CL-deelnemer uit Nederland gaat een enorme financiële voorsprong krijgen, die een enorme scheefgroei gaat veroorzaken. Daar moet echt op voorhand over nagedacht worden, anders kun je de Eredivisie schriftelijk gaan afdoen.

Daarnaast zal Ajax in de nieuwe opzet eigenlijk altijd mogen deelnemen aan de CL, omdat er 2 wildcards worden uitgedeeld aan clubs die de hoogste coefficient hebben, maar zich via de huidige competitie niet direct geplaatst hebben. Een kampioenschap van PSV zal voor Ajax financieel dus weinig uit maken, want als ze 2e worden, mogen ze hoogstwaarschijnlijk toch direct de CL in.
Laatst gewijzigd door Brael op 22 apr 2021, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Brael schreef: 22 apr 2021, 11:44
Josef Dettelbacher schreef: 21 apr 2021, 21:47 Ik heb hier: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... -voor-ajax

even gelezen wat het inhoudt (was een van de eerste hits bij mij in Google). Die denigrerende sneer naar Feyenoord is natuurlijk om te lachen en te janken tegelijk..

Maar inhoudelijk: ik moet zeggen dat het mij wel bevalt. In tegenstelling tot iemand hierboven dicht ik een team als PSV meer kans toe:
- omdat het voor de topclubs niet in 3*2 wedstrijden hoeft te gebeuren, heb je kans dat ze er af en toe een laten lopen omdat er in hun competitie een zware pot aankomt.
- ook snoepen ze elkaar punten af
- hoe meer wedstrijden, hoe groter de kans op kaarten en dus schorsingen, of blessures. Dat geldt natuurlijk voor iedereen, maar ik zeg maar zo: bij ons kan Messi, Mbappe of C Ronaldo niet uitvallen..
- omdat je dus TWAALF wedstrijden gegarandeerd Champions League speelt, zijn we veel aantrekkelijker voor spelers uit grote competities zoals Götze. Ze hebben veel meer kans om zich te etaleren én zich te meten met top tegenstanders. Nu zijn het vaak 6 wedstrijden en daarna is het "tot volgend seizoen". M.a.w. het gaat opeens een stuk minder pijn doen tijdens de onderhandelingen wanneer je ze moet vertellen dat er bij Excelsior en RKC maar 27 supporters in een uitverkocht stadion passen.
Wat betreft de kans voor een club als PSV om door te gaan: die wordt volgens mij kleiner.
In een huidige Champions League poule hoef je eigenlijk maar 1x te verrassen (en de rest constant te presteren) om als kleine club door te kunnen. In de nieuwe opzet zul je toch iets structureler "boven je stand" moeten presteren om te overwinteren: de kans dat 1x verrassen daarvoor genoeg is, wordt natuurlijk kleiner naarmate je meer wedstrijden speelt.

Het zal ook niet de vraag zijn of de echte grote clubs af en toe een wedstrijd zullen laten lopen. Die echte grote clubs plaatsen zich altijd wel voor de knock out fase, ongeacht welke opzet je ervan maakt. Het gaat erom dat je als PSV zijnde tegenstanders die eigenlijk nét iets beter geacht worden, kunt verrassen. En die kans wordt natuurlijk kleiner, hoe langer de competitie-opzet wordt.

Ok, maar dan blijft dat je nu gegarandeerd 10 wedstrijden speelt. In het huidige format staat dat gelijk aan de kwartfinale halen. Natuurlijk niet écht, maar de kans is wel zo verschrikkelijk klein dat PSV dat anders wél haalt. Dan kies ik liever voor die garantie op 10 wedstrijden, waarbij er mogelijk nog een aantal bij komen.

Verder ben in bang dat er in 2023/24 een enorme wapenwedloop tussen Ajax en PSV zal plaatsvinden, om als eerste die 150 miljoen binnen te tikken. Voor Ajax belangrijk (vanuit hun perspectief) om PSV voor altijd op afstand te zetten, voor PSV belangrijk omdat die 150 miljoen bonus betekent dat je in één klap de financiële achterstand van de afgelopen 5 jaar hebt goedgemaakt. Dan gaat de ongezonde druk er direct vanaf, omdat het daarna niet uitmaakt of Ajax 300 of 600 miljoen binnenharkt. Met die 150 kun je je prima verweren.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Ik had em nog aangevuld. Je gaat nooit en te nimmer een financiele achterstand op Ajax inhalen. Ajax plaatst zich (als ze in Nederland minimaal 2e worden) hoogstwaarschijnlijk altijd direct voor de CL via de wildcard.

Het maximale wat je als PSV nog kan doen via Europees voetbal, is financieel gelijke tred houden met Ajax.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Brael schreef: 22 apr 2021, 11:44
Josef Dettelbacher schreef: 21 apr 2021, 21:47

Daarnaast zal Ajax in de nieuwe opzet eigenlijk altijd mogen deelnemen aan de CL, omdat er 2 wildcards worden uitgedeeld aan clubs die de hoogste coefficient hebben, maar zich via de huidige competitie niet direct geplaatst hebben. Een kampioenschap van PSV zal voor Ajax financieel dus weinig uit maken, want als ze 2e worden, mogen ze hoogstwaarschijnlijk toch direct de CL in.
Oh hier had ik overheen gelezen. Dat is idd dan wel zeer ruk. Dat heeft Flap goed voor elkaar gekregen, dan kan PSV dus nooit meer inlopen. Hoogstens op afstand bij blijven.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Champions League