Ajax deel II

Clubs en wedstrijden uit de Eredivisie kunnen hier besproken worden.
Ittot
Internationale topspeler
3
Berichten: 3151
Lid geworden op: 26 sep 2020

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

We hoeven ons komende jaren echt geen zorgen te maken over Ajax en hun financiën. Met de transferklappers die zij jaarlijks maken zitten ze nog wel even gebeiteld. Enige manier waardoor zij het een klein beetje benauwd krijgen is als ze een keer geen CL halen. Maar ook dan hebben ze meer dan voldoende geld om dat ook op te vangen. Het is helaas de realiteit, maar dan zullen wij gewoon creatief moeten zijn met transfers zoals met Simons.
Gebruikersavatar
DonyellMalen
Legende
3
Berichten: 10001
Lid geworden op: 4 nov 2020
Clubvoorkeur: PSV

Chucky schreef: 28 sep 2022, 13:09 Timber en Alvarez zullen wel vertrekken inderdaad, maar ik verwacht dat die 2 samen ook weer richting de 100 miljoen op zullen gaan leveren. Als het niet meer is.
Gaat helaas meer zijn. Timber zal op z'n minst het bedrag van Martinez moeten opleveren; bijna 70 miljoen. Daarnaast hebben ze 50 miljoen op Alvarez afgeslagen... tel uit je winst..
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Die zijn financieel voorlopig echt wel heel gezond.
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21098
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Financieel gezond, moreel failliet.

Dat vat de boevenbende wel aardig samen.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Chucky schreef: 28 sep 2022, 13:09 Timber en Alvarez zullen wel vertrekken inderdaad, maar ik verwacht dat die 2 samen ook weer richting de 100 miljoen op zullen gaan leveren. Als het niet meer is.
Die 2 zullen idd helaas (veel) meer op gaan leveren dan Gakpo en Sangare samen. En dan praat je over verdediger/middenvelder vs aanvaller/middenvelder.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Ittot
Internationale topspeler
3
Berichten: 3151
Lid geworden op: 26 sep 2020

Juancho schreef: 28 sep 2022, 14:10
Chucky schreef: 28 sep 2022, 13:09 Timber en Alvarez zullen wel vertrekken inderdaad, maar ik verwacht dat die 2 samen ook weer richting de 100 miljoen op zullen gaan leveren. Als het niet meer is.
Die 2 zullen idd helaas (veel) meer op gaan leveren dan Gakpo en Sangare samen. En dan praat je over verdediger/middenvelder vs aanvaller/middenvelder.
Dat klopt, maar dat hebben we ook echt aan onszelf te danken. Met alle respect hoor maar we vliegen er tegen de fucking Rangers uit in de CL terwijl we het thuis alleen maar hoeven af te maken. Dan speel je CL. Als je dan een keer geluk hebt of je speelt een paar goede wedstrijden is de waarde van Cody en Sangare ook tussen de 50 en 70 miljoen.
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5184
Lid geworden op: 7 feb 2019

Juancho schreef: 28 sep 2022, 14:10
Chucky schreef: 28 sep 2022, 13:09 Timber en Alvarez zullen wel vertrekken inderdaad, maar ik verwacht dat die 2 samen ook weer richting de 100 miljoen op zullen gaan leveren. Als het niet meer is.
Die 2 zullen idd helaas (veel) meer op gaan leveren dan Gakpo en Sangare samen. En dan praat je over verdediger/middenvelder vs aanvaller/middenvelder.
Mwoah ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

VeresRivne schreef: 28 sep 2022, 14:31
Juancho schreef: 28 sep 2022, 14:10

Die 2 zullen idd helaas (veel) meer op gaan leveren dan Gakpo en Sangare samen. En dan praat je over verdediger/middenvelder vs aanvaller/middenvelder.
Mwoah ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken.
Sangare heeft een afkoopsom (in de zomer) en die zal Alvarez sowieso wel (dik) overschrijden. En bij Timber zal het me niks verbazen als dat de Ligt bedragen gaan worden, zeker als hij een prima CL/WK draait. Gakpo kan meevallen, maar ook daar zijn afspraken mee gemaakt. Al staan die gelukkig niet zwart op wit maar we weten allemaal wat dit betekent bij PSV.

Kortom, ik verwacht daar wel een wezenlijk verschil in onder aan de streep. Zou mij niks verbazen als het dit wordt, en dat schat ik vooral de bedragen van Ajax nog wat lager in:

Sangare: 37 miljoen (waarbij het al bekend is dat PSV na aftrek van alles er 25 miljoen netto aan overhoudt wat de club ook niet volledig zal/kan/mag herinvesteren)
Gakpo: 45 miljoen
Totaal: 82 miljoen

Alvarez: 50 miljoen
Timber: 60 miljoen
Totaal: 110 miljoen
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Ittot
Internationale topspeler
3
Berichten: 3151
Lid geworden op: 26 sep 2020

Juancho schreef: 28 sep 2022, 14:36
VeresRivne schreef: 28 sep 2022, 14:31

Mwoah ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken.
Sangare heeft een afkoopsom (in de zomer) en die zal Alvarez sowieso wel (dik) overschrijden. En bij Timber zal het me niks verbazen als dat de Ligt bedragen gaan worden, zeker als hij een prima CL/WK draait. Gakpo kan meevallen, maar ook daar zijn afspraken mee gemaakt. Al staan die gelukkig niet zwart op wit maar we weten allemaal wat dit betekent bij PSV.

Kortom, ik verwacht daar wel een wezenlijk verschil in onder aan de streep. Zou mij niks verbazen als het dit wordt, en dat schat ik vooral de bedragen van Ajax nog wat lager in:

Sangare: 37 miljoen (waarbij het al bekend is dat PSV na aftrek van alles er 25 miljoen netto aan overhoudt wat de club ook niet volledig zal/kan/mag herinvesteren)
Gakpo: 45 miljoen
Totaal: 82 miljoen

Alvarez: 50 miljoen
Timber: 60 miljoen
Totaal: 110 miljoen
Ik denk dat het verschil groter gaat zijn. Niet omdat ik vind dat dat terecht is maar ik verwacht dat Alvarez minimaal 50 miljoen oplevert en waarschijnlijk nog meer
en eerder richting de 55 a 60 miljoen en Timber minimaal 70 tot misschien wel 90 miljoen. Nogmaals, niet dat ze het waard zijn maar dit is helaas wel wat Ajax ontvangt voor hun spelers. Daarbij moet ik zeggen dat ik Timber samen met de Jong de enige speler vind die ook echt de potentie heeft om de top te halen itt de Ligt, Dest etc,.

:
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ittot schreef: 28 sep 2022, 14:49
Juancho schreef: 28 sep 2022, 14:36

Sangare heeft een afkoopsom (in de zomer) en die zal Alvarez sowieso wel (dik) overschrijden. En bij Timber zal het me niks verbazen als dat de Ligt bedragen gaan worden, zeker als hij een prima CL/WK draait. Gakpo kan meevallen, maar ook daar zijn afspraken mee gemaakt. Al staan die gelukkig niet zwart op wit maar we weten allemaal wat dit betekent bij PSV.

Kortom, ik verwacht daar wel een wezenlijk verschil in onder aan de streep. Zou mij niks verbazen als het dit wordt, en dat schat ik vooral de bedragen van Ajax nog wat lager in:

Sangare: 37 miljoen (waarbij het al bekend is dat PSV na aftrek van alles er 25 miljoen netto aan overhoudt wat de club ook niet volledig zal/kan/mag herinvesteren)
Gakpo: 45 miljoen
Totaal: 82 miljoen

Alvarez: 50 miljoen
Timber: 60 miljoen
Totaal: 110 miljoen
Ik denk dat het verschil groter gaat zijn. Niet omdat ik vind dat dat terecht is maar ik verwacht dat Alvarez minimaal 50 miljoen oplevert en waarschijnlijk nog meer
en eerder richting de 55 a 60 miljoen en Timber minimaal 70 tot misschien wel 90 miljoen. Nogmaals, niet dat ze het waard zijn maar dit is helaas wel wat Ajax ontvangt voor hun spelers. Daarbij moet ik zeggen dat ik Timber samen met de Jong de enige speler vind die ook echt de potentie heeft om de top te halen itt de Ligt, Dest etc,.

:
Ik ook maar ik gaf al aan dat het minimaal is, ik denk bijv. een Timber echt idioot veel gaat opleveren. Helemaal als ten Hag hem bijv. naar Man Utd wil halen. Maar het is sowieso een hele goede en moderne verdediger waar ongetwijfeld veel meer topclubs interesse in gaan krijgen.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
JoJo
Regelmatige invaller
3
Berichten: 338
Lid geworden op: 4 nov 2020
Favoriete speler: Joey

Juancho schreef: 28 sep 2022, 14:58
Ittot schreef: 28 sep 2022, 14:49

Ik denk dat het verschil groter gaat zijn. Niet omdat ik vind dat dat terecht is maar ik verwacht dat Alvarez minimaal 50 miljoen oplevert en waarschijnlijk nog meer
en eerder richting de 55 a 60 miljoen en Timber minimaal 70 tot misschien wel 90 miljoen. Nogmaals, niet dat ze het waard zijn maar dit is helaas wel wat Ajax ontvangt voor hun spelers. Daarbij moet ik zeggen dat ik Timber samen met de Jong de enige speler vind die ook echt de potentie heeft om de top te halen itt de Ligt, Dest etc,.

:
Ik ook maar ik gaf al aan dat het minimaal is, ik denk bijv. een Timber echt idioot veel gaat opleveren. Helemaal als ten Hag hem bijv. naar Man Utd wil halen. Maar het is sowieso een hele goede en moderne verdediger waar ongetwijfeld veel meer topclubs interesse in gaan krijgen.
Wacht maar tot Cody hem 4 panna's geeft, dan praat je wel anders.
Gebruikersavatar
Lorenzo von Matterhorn
Internationale topspeler
6
Berichten: 3047
Lid geworden op: 30 jan 2018
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Schattig dat jullie denken dat Timber voor 60 miljoen weg gaat. Die gaat meer opleveren dan Matthijs de Ligt. Een goed WK en hij gaat voor 90 miljoen. Schrijf maar vast op.
Zuc0
Nationale topspeler
1
Berichten: 1984
Lid geworden op: 22 jun 2022
Seizoenkaart: Vak DD
Clubvoorkeur: PSV

Echt niet [mention]Lorenzo von Matterhorn[/mention]. Als hij naar MU gaat en Ten Hag is nog trainer wordt het minimaal 120 excl. bonussen.
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

Lorenzo von Matterhorn schreef: 28 sep 2022, 16:57 Schattig dat jullie denken dat Timber voor 60 miljoen weg gaat. Die gaat meer opleveren dan Matthijs de Ligt. Een goed WK en hij gaat voor 90 miljoen. Schrijf maar vast op.
Of hij valt door de mand op het WK. Als de tegenstander snel is en kan koppen heeft hij verdedigend problemen…
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14384
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Lorenzo von Matterhorn schreef: 28 sep 2022, 16:57 Schattig dat jullie denken dat Timber voor 60 miljoen weg gaat. Die gaat meer opleveren dan Matthijs de Ligt. Een goed WK en hij gaat voor 90 miljoen. Schrijf maar vast op.
Is inderdaad ook al voetballer van het jaar geworden. Die gaat echt veel opleveren.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23354
Lid geworden op: 8 feb 2018

😂
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14384
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Zelfs voor jouw doen een korte en weinig inhoudelijke reactie. Jij verwacht van niet?
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Lorenzo von Matterhorn schreef: 28 sep 2022, 16:57 Schattig dat jullie denken dat Timber voor 60 miljoen weg gaat. Die gaat meer opleveren dan Matthijs de Ligt. Een goed WK en hij gaat voor 90 miljoen. Schrijf maar vast op.
Probeer ik het positief in te schatten.... Is het weer niet goed! 😡 😡
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5184
Lid geworden op: 7 feb 2019

Van VI

Het seizoen 2021/22 was voor Ajax een sportief succes. Wederom pakten de Amsterdammers het landskampioenschap en ze overwinterden in de Champions League. Niettemin werd het op een na grootste financiële verlies uit de clubhistorie geleden.
Ajax maakte gisteren een netto verlies bekend van 24,3 miljoen euro. Het slechtste resultaat in twintig jaar. Alleen in het seizoen 2001/02 vielen de cijfers nog negatiever uit. Toen leed de club een recordverlies van 25,8 miljoen euro. Is er een einde gekomen aan de financiële successtory? En hoe zijn de rode cijfers ontstaan? Een nadere blik op de resultaten.
INKOMSTEN

Clubdirecteur Edwin van der Sar wil met Ajax structureel behoren tot de Europese top. Om dat te bereiken stelde hij een paar jaar geleden dat een begroting nodig zou zijn van circa 200 miljoen euro. Die, voor Nederlandse begrippen, hoge grens is een realistisch streven gebleken, want Ajax is qua inkomsten nu bijna aanbeland op dat punt. Zelfs in een jaar waarin door de coronacrisis behoorlijk wat wedstrijden ontoegankelijk waren voor publiek werd een fraaie omzet (de opbrengsten exclusief transfers) genoteerd van 189 miljoen euro. Alleen in het spectaculaire jaar waarin Ajax tot de laatste vier in de Champions League reikte (2018/19), verdiende het meer (199 miljoen).
Ontwikkeling omzet Ajax

seizoen Omzet
2012/13 105,6 miljoen
2013/14 103,8 miljoen
2014/15 105,4 miljoen
2015/16 93,4 miljoen
2016/17 118,2 miljoen
2017/18 92,3 miljoen
2018/19 199,5 miljoen
2019/20 162,3 miljoen
2020/21 125,2 miljoen
2021/22 189,2 miljoen
De uitstekende omzet heeft deels te maken met de goede prestaties in Europa. Erik ten Hag en zijn manschappen wonnen alle wedstrijden in de groepsfase van de Champions League en voor het eerst in drie jaar pakte Ajax de overwinteringsbonus op het hoogste niveau.
Veel beter nieuws voor de landskampioen is echter dat Ajax ook de bodem in de structurele begroting opnieuw verder heeft opgehoogd. De commerciële portfolio werd uitgebreid met onder meer frisdrankgigant Coca-Cola, online supermarkt Flink en cryptoplatform Blox. De inkomsten uit bedrijfssponsoring groeiden naar 39 miljoen euro. Tot de uitbraak van de coronacrisis bedroeg deze post nog 34 miljoen euro. Deze commerciële inkomsten vormen het fundament van de begroting van Ajax. Aangezien het vaak gaat om meerjarige contracten, zijn deze revenuen een redelijk vast gegeven. Dit in tegenstelling tot de UEFA-premies, die sterk afhankelijk zijn van de eindstand in de Eredivisie en de prestaties in de groepsfase.
De inkomsten uit bedrijfssponsoring groeiden naar 39 miljoen euro
De inkomsten uit skyboxen en zakelijke stoelen zijn in bovenstaand bedrag niet verwerkt. Hiermee werd nog eens 11,6 miljoen verdiend en dit was een paar miljoen hoger uitgevallen als alle wedstrijden met publiek waren gespeeld. Opgeteld verdient Ajax inmiddels dus meer dan 50 miljoen aan bedrijven die reclame en stoelen inkopen. Daarmee is de bedrijfssponsoring qua aandeel in de begroting inmiddels net zo relevant geworden als deelname aan de Champions League.
De commerciële afdeling levert een uitstekende prestatie, want ook uit het merchandise-resultaat blijkt dat Ajax er goed in slaagt om zijn populariteit te verzilveren. Vooral dankzij de lancering van het succesvolle Bob Marley-shirt (foto links) groeiden de opbrengsten naar bijna 36 miljoen euro. Oftewel een toename van maar liefst 65 procent. De merchandise-inkomsten van de 36-voudige landskampioen zijn nu dik drie keer zo hoog als bij Feyenoord en zeven keer zo hoog als bij PSV.
Verbeterpunten zijn er ook nog. Een zorgenkindje blijft het tv-geld. De uitzendrechten spelen een wel heel marginale rol in de totale begroting van Ajax. Met een kleine elf miljoen dragen de tv-inkomsten slechts 5,5 procent bij aan de omzet. Bij de topclubs waarmee Ajax in Europa concurreert, ligt dit over het algemeen rond de 40 procent. Ajax kan hier momenteel niets aan veranderen. De nationale tv-deal loopt nog door tot en met 2024/25. Verder valt op dat Ajax amper iets verdient uit horeca, omdat dit geld naar de Arena gaat.
KOSTEN

Aan de kostenkant blijkt dat Ajax behoorlijk met geld blijft smijten. Na de koerswijziging in 2018 — het kapitaal van de bankrekening naar het veld — stegen de salarisuitgaven even explosief, maar in de jaren erna stabiliseerden de loonkosten zich tussen 90 en 95 miljoen euro. Dit leek voorlopig het plafond te zijn, maar de Amsterdammers deden er ondanks de onzekerheid gedurende de coronacrisis toch vijftien procent bovenop. Afgelopen seizoen waren ze 109 miljoen euro kwijt.
Met een personeelskostenratio (de salaris in relatie tot de omzet) van 58 procent voldoet Ajax ruimschoots aan het UEFA-advies over een gezonde salarishuishouding (maximaal 70 procent). Een voorwaarde voor deze gezonde verhouding is uiteraard wel dat Ajax in de Champions League speelt.
Ontwikkeling salaris Ajax

seizoen Salariskosten spelersgroep/staf Salariskosten totaal Personeelskostenratio
2017/18 38,8 miljoen 52,9 miljoen 57%
2018/19 74,3 miljoen 92,2 miljoen 46%
2019/20 76,0 miljoen 92,4 miljoen 57%
2020/21 78,3 miljoen 94,7 miljoen 76%
2021/22 91,4 miljoen 109,4 miljoen 58%
In totaal namen de salarissen afgelopen seizoen dus met vijftien miljoen toe. Hiervan was drie miljoen te verklaren door hogere bonussen naar aanleiding van de overwintering in de Champions League. De overige twaalf miljoen is het gevolg van mutaties in de spelersgroep, contractverlengingen en uitbreiding van het personeelsbestand van Ajax. De 109 miljoen salariskosten onderstrepen eens te meer de financiële overmacht in Nederland. PSV en Feyenoord moeten hun verslagen nog publiceren, maar in het seizoen 2020/21 gaven zij 47 respectievelijk 37 miljoen uit aan salaris. AZ deed het met 22 miljoen.
Andere uitgaven van Ajax zijn onder meer organisatorische kosten rond wedstrijden, de huur van de Johan Cruijff Arena en reiskosten. Ook dit zijn bedragen die elk jaar terugkomen. De totale bedrijfslasten van Ajax zijn nu opgelopen tot 197 miljoen euro. Hierin is overigens wel een deel van de schadevergoeding aan Abdelhak Nouri verwerkt. Zonder deze eenmalige compensatie waren de bedrijfskosten uitgekomen op 193 miljoen euro.
Ontwikkeling kosten Ajax

seizoen Kosten
2012/13 95,4 miljoen
2013/14 95,1 miljoen
2014/15 92,2 miljoen
2015/16 85,5 miljoen
2016/17 106,6 miljoen
2017/18 105,2 miljoen
2018/19 165,2 miljoen
2019/20 165,4 miljoen
2020/21 158,3 miljoen
2021/22 196,8 miljoen
OPERATIONEEL RESULTAAT

De opbrengsten verminderd met de kosten worden het operationele resultaat genoemd. Dit is het resultaat exclusief transfers. Ajax ging de laatste jaren vol in de aanval. De kosten zijn verhoogd en die investeringen moet gedurende het seizoen worden terugverdiend met sportief succes. Het gevolg van deze aanpak is dat de begroting niet altijd sluitend meer is. Voor het derde jaar op rij leed Ajax een operationeel verlies. De coronacrisis speelt hierbij uiteraard een rol.
Ontwikkeling operationeel resultaat Ajax

seizoen Operationeel resultaat
2012/13 10,2 miljoen
2013/14 8,7 miljoen
2014/15 13,2 miljoen
2015/16 0,7 miljoen
2016/17 8,4 miljoen
2017/18 -12,2 miljoen
2018/19 34,3 miljoen
2019/20 -3,1 miljoen
2020/21 -33,1 miljoen
2021/22 -7,6 miljoen
Ajax geeft zelf aan dat de pandemie een forse impact heeft gehad. Ajax speelde zes wedstrijden met beperkt publiek en in de wintermaanden bleef de Johan Cruijff Arena zes keer helemaal leeg voor de wedstrijden tegen Sporting, Willem II, AZ, Fortuna Sittard, Barendrecht en Excelsior Maassluis. Overigens hoefde de club gedupeerde supporters en sponsors niet volledig te schadeloos te stellen, want zij zagen voor een bedrag van twee miljoen euro af van compensatie.
Het negatieve operationele resultaat kan niet geheel worden afgewenteld op de coronacrisis. Deels is het ook een keuze. Vanzelfsprekend was de omzet een aantal miljoenen gunstiger uitgevallen als alle wedstrijden in een vol stadion waren gespeeld, maar ook dan was het gezien de dure huishouding een lastige opgave geweest om operationeel zwarte cijfers te schrijven. Bovendien was de situatie anders dan aan het begin van de coronacrisis, toen iedereen werd overvallen door de nieuwe situatie. In de zomer van 2021 was dit niet meer het geval. Destijds waren er beperkende maatregelen van kracht en bleef het risico bestaan van nieuwe lockdowns. Desondanks voerde Ajax de salariskosten met vijftien procent op.
Opvallend is verder dat het negatieve operationele resultaat is bereikt ondanks het winnen van alle Europese groepswedstrijden (2,8 miljoen bonus per stuk) en het bereiken van de laatste zestien in de Champions League (9,6 miljoen exclusief recette). De kosten zijn naar een dermate hoog niveau opgevoerd, dat alleen kwalificatie voor de Champions League niet meer voldoende lijkt voor operationeel zwarte cijfers.
TRANSFERS

Normaal gesproken is het niet zo’n probleem voor Ajax om een operationeel tekort van die omvang weg te poetsen. Of een club winst of verlies maakt wordt immers niet alleen bepaald door het reguliere huishoudboekje, maar ook door transfers. Met name het transferbeleid is door de jaren heel succesvol geweest bij Ajax. Afgelopen zomer werden nog enorme hoofdprijzen binnengehaald met de uitverkoop van een heel sterrenensemble.

Veel van deze transfers zijn echter pas gerealiseerd na 1 juli 2022. Dit betekent dat die opbrengsten pas meetellen in het boekjaar 2022/23. In de cijfers die Ajax gisteren presenteerde zijn de deals tussen 1 juli 2021 en 30 juni 2022 meegenomen. En dat was voor Ajax een minder gunstig transferjaar. Ryan Gravenberch, Noa Lang, David Neres, Kjell Scherpen en Jurgen Ekkelenkamp zorgden samen voor een verkoopresultaat van 38 miljoen euro. Daar staan de transferkosten tegenover. Dit zijn de afschrijvingen op de aanschafprijs van de spelersgroep (transfersommen worden afgeschreven over de looptijd van het spelerscontract). Deze afschrijvingen bedroegen vorig seizoen 57 miljoen. De kosten van het transferbeleid waren dus 19 miljoen hoger dan de opbrengsten. Dit betekent dus dat Ajax een negatief transfersaldo van 19 miljoen boekte.
Ontwikkeling transferresultaat Ajax

seizoen Transferresultaat
2012/13 10,2 miljoen
2013/14 12,5 miljoen
2014/15 15,6 miljoen
2015/16 -1,9 miljoen
2016/17 60,5 miljoen
2017/18 14,3 miljoen
2018/19 33,9 miljoen
2019/20 31,9 miljoen
2020/21 25,6 miljoen
2021/22 -19,3 miljoen
Dit negatieve transfersaldo komt bovenop het negatieve operationele resultaat. Na belastingen kwam Ajax zo uit op een netto verlies van 24,3 miljoen. Duidelijk is dat het voor Ajax belangrijk is geweest dat de opvolgers van Marc Overmars de teleurstellende resultaten nog enigszins hebben kunnen dempen door twee weken voor de sluiting van het boekjaar (30 juni 2022) Ryan Gravenberch voor 18,5 miljoen te verkopen aan Bayern München. Zo kon de schade worden beperkt.
Pas bij 57 miljoen aan verkoopresultaat speelt Ajax quitte
Net als bij het negatieve operationele resultaat wijst Ajax bij het transferresultaat naar de coronacrisis. Zowel het aantal mondiale transfers als het circulerende geldvolume is in 2021 sterk afgenomen. Ajax is als opleidings- en verkoopclub sterk getroffen door de veranderde marktomstandigheden. Een kanttekening daarbij is nog wel dat het door de hoge afschrijvingen ook een grotere uitdaging is geworden om transferwinst te behalen. Immers, pas bij 57 miljoen aan verkoopresultaat speelt Ajax quitte. Een kenmerk van de transfermarkt is dat de verkoopresultaten door de jaren heen sterk kunnen fluctueren. In de seizoenen voor de coronacrisis waren de transferresultaten van Ajax bijna altijd positief, maar de hoogte van de winsten wisselde wel behoorlijk.
Helemaal een onmogelijke markt was de zomer van 2021 bovendien niet, want toch ook is gebleken dat concurrenten wel goed hebben verkocht. PSV zal over 2021/22 een positief transferresultaat publiceren dankzij de verkoop van Donyell Malen, Denzel Dumfries en Pablo Rosario. AZ verkocht vorige zomer ondanks de mondiaal tegenvallende transfermarkt Myron Boadu, Calvin Stengs en Teun Koopmeiners.
PERSPECTIEVEN

Afgelopen zomer heeft Ajax een sterke inhaalslag gemaakt op de transfermarkt. De na 1 juli verhandelde spelers — Antony, Lisandro Martínez, Sébastian Haller, Nicolás Tagliafico en Perr Schuurs — hebben volgens Ajax geleid tot een positief verkoopresultaat van 115,5 miljoen euro (dit zijn de inkomende transfergelden min de afschrijving waarvoor ze nog in de boeken stonden). Daar staat een vergelijkbaar bedrag aan nieuwe verplichtingen tegenover. Het aantrekken van nieuwe spelers — vooral Steven Bergwijn, Calvin Bassey, Brian Brobbey, Owen Wijndal en Ahmetcan Kaplan — heeft Ajax 119,8 miljoen gekost.

De nieuwe spelers tekenden voor vijf jaar. Gezamenlijk zijn ze dus goed voor een afschrijving van 24 miljoen euro per jaar (119,8 miljoen gedeeld door vijf). Dit bedrag aan nieuwe afschrijvingen is ongeveer weg te strepen tegen de resterende afschrijving van de verkochte spelers die nog in de boeken stond. Helemaal precies valt het nu niet te zeggen, maar vermoedelijk blijft het afschrijvingsniveau bij Ajax in de buurt van de zestig miljoen schommelen. Dit bedrag wordt dit seizoen dus ruimschoots overtroffen door het goede verkoopresultaat van 115 miljoen. Stel dat Ajax tot 30 juni 2023 niemand meer zou aan- of verkopen, dan maakt Ajax een transferwinst van ongeveer 55 miljoen.
Voor wat betreft het reguliere huishoudboekje staat Ajax vooral door de hoge salariskosten voor een uitdaging, maar dankzij de deelname aan de Champions League kan het operationele resultaat dit seizoen nooit extreem negatief uitvallen. Vandaar dat Ajax nu al, nog geen drie maanden na de opening van het boekjaar, kan zeggen dat het seizoen 2022/23 met netto winst zal worden afgesloten.
Ondanks de fraaie vooruitzichten voor dit seizoen lijkt het toch niet heel vreemd dat de raad van commissarissen op Deadline Day uiteindelijk het kopen van Lucas Ocampos torpedeerde. Deze toch grote aankoop zou meerdere jaren een effect hebben gehad op de toch al aanzienlijke transferafschrijvingen en de salarispost. Ajax heeft de strategie om gematigde financiële risico’s te nemen en het is aan de raad van commissarissen om daar op toe te zien. De risico’s moeten wel beheersbaar blijven, ook als het op het veld eens een keer tegenzit.
De grote moeilijkheid in de bedrijfsvoering van Ajax is de onvoorspelbaarheid van de UEFA-premies
De grote moeilijkheid in de bedrijfsvoering van Ajax is de onvoorspelbaarheid van de UEFA-premies. Ook dit seizoen geeft alleen de eerste plaats in de Eredivisie recht op deelname aan de Champions League. De druk op het steeds herhalen van het kampioenschap blijft groot. Stel dat Ajax de Champions League een keer misloopt, dan leidt dat onherroepelijk tot een operationeel tekort van tientallen miljoenen. Immers, de bedrijfskosten (vooral salarissen die voor meerdere jaren zijn afgesproken, wedstrijdkosten, stadionhuur) kunnen niet van de ene op de andere dag worden teruggeschroefd. Gezien de hoge afschrijvingen op de spelersgroep is zo’n groot operationeel tekort niet per definitie eenvoudig te compenseren met transferwinst.
Gunstig voor Ajax is dat het er alle schijn van heeft dat dit risico op korte termijn minder groot wordt. Vier jaar na de koerswijziging onder leiding van Van der Sar stevent de Eredivisie af op een tweede directe Champions League-ticket. Als de voorsprong op de coëfficiëntenranglijst dit seizoen wordt vastgehouden, is in het seizoen 2023/24 de landstitel geen voorwaarde meer voor directe toegang. Zelfs de nummer drie maakt dan nog kans, via de voorronde. Voor Ajax zouden de inkomsten dan beter voorspelbaar worden.

De laatste keer dat Ajax in de Eredivisie niet bij de eerste twee finishte, was in 2009, toen de financiële verschillen veel kleiner waren dan nu. Geruststellend voor de clubleiding zal ook zijn dat de toenemende zekerheid over deelname lijkt te gaan samenvallen met de invoering van de Champions League-XL (vanaf 2024/25). Deze vernieuwde opzet met meer groepswedstrijden zal gaan leiden tot een sterk positief effect op de omzet van Ajax. De UEFA-premies stijgen naar verwachting met dertig procent en de Johan Cruijff Arena kan dan vaker worden uitverkocht. Een jaar later, in 2025, loopt eindelijk het twaalfjarige Nederlandse tv-contract af en wordt verwacht dat de Eredivisie de uitzendrechten tegen een veel gunstiger tarief kan verkopen. Ook dit zal uiteraard een voordelige uitwerking hebben op de Ajax-begroting. Een omzet van 250 miljoen lijkt tegen die tijd mogelijk.
Kortom. Ondanks het op een na grootste financiële verlies ooit zal Ajax geen aanleiding zien om de koers bij te stellen. In 2022/23 is winst al verzekerd, het eigen vermogen blijft stevig (197 miljoen) en op de middellange termijn is er alle perspectief op verdere groei.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23354
Lid geworden op: 8 feb 2018

deninho32 schreef: 28 sep 2022, 17:52 Zelfs voor jouw doen een korte en weinig inhoudelijke reactie. Jij verwacht van niet?
Doe je zelf toch ook regelmatig, enkel een smiley? Ik reageer vaak genoeg inhoudelijk maar dat gaat niet over ajax dus dat lees je niet 😉 (grapje he.) . Ik moest gewoon lachen dat de ene nog grotere bedragen roept dan de andere, da's alles.
Tijn
Internationale topspeler
6
Berichten: 3998
Lid geworden op: 26 aug 2017

Awards:

Robson de Souza schreef: 28 sep 2022, 17:23
Lorenzo von Matterhorn schreef: 28 sep 2022, 16:57 Schattig dat jullie denken dat Timber voor 60 miljoen weg gaat. Die gaat meer opleveren dan Matthijs de Ligt. Een goed WK en hij gaat voor 90 miljoen. Schrijf maar vast op.
Of hij valt door de mand op het WK. Als de tegenstander snel is en kan koppen heeft hij verdedigend problemen…
Als hij de fout maakt is er niemand die het hem kwalijk neemt, de media schrijven het gewoon aan een ander toe desnoods.
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14384
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Afbeelding
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Menno1
Legende
6
Berichten: 14848
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

VeresRivne schreef: 28 sep 2022, 14:31
Juancho schreef: 28 sep 2022, 14:10

Die 2 zullen idd helaas (veel) meer op gaan leveren dan Gakpo en Sangare samen. En dan praat je over verdediger/middenvelder vs aanvaller/middenvelder.
Mwoah ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken.
Ik denk dat Timber alleen al meer gaat opleveren dan Sangare EN Gakpo. Veel gaat het niet schelen in ieder geval. Die gaat voor 80+ weg straks.
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14384
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Menno1 schreef: 28 sep 2022, 20:37
VeresRivne schreef: 28 sep 2022, 14:31

Mwoah ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken.
Ik denk dat Timber alleen al meer gaat opleveren dan Sangare EN Gakpo. Veel gaat het niet schelen in ieder geval. Die gaat voor 80+ weg straks.
Het heeft ook niet zoveel zin om op dit gebied met Ajax te blijven vergelijken. Het is denk ik zinniger om naar Feyenoord te kijken en die voor te blijven.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Gebruikersavatar
DadOfFour
Internationale topspeler
3
Berichten: 3250
Lid geworden op: 28 feb 2021
Clubvoorkeur: PSV

En laten we niet vergeten dat het allemaal een complot is! Er wordt teveel voor Ajax spelers betaald omdat de NWO ons aller PSav kapot wil maken!
La vida és massa curta per no fer broma
Gebruikersavatar
Persepolis
Vedette
6
Berichten: 7237
Lid geworden op: 30 jan 2018
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Record verkoop PSV: 45 miljoen
Record verkoop Feyenoord: 25 miljoen
Totale verkoop PSV afgelopen 5 jaar: 197 miljoen
Feyenoord: 107 miljoen

Heeft net zo min zin om naar Feyenoord te kijken dan Ajax hoor. Of je moet heel erg met zelfvertrouwen issues kampen.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Ajax deel II