BeNeLiga 2025(?)

Clubs en wedstrijden uit de Eredivisie kunnen hier besproken worden.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

De laatste jaren heeft Engeland hier wel een inhaalslag gemaakt. Op de eindronde van 2018 was de Premier League uitstekend vertegenwoordigd, en de laatste jaren doen ze in de CL ook weer mee, met zelfs een Engelse finale 2 jaar geleden.

Natuurlijk wordt er roofbouw gepleegd op die spelers. Maar clubs hebben steeds betere manieren gevonden om daarmee om te gaan, dmv periodisering, roulatiesystemen etc. Maar heel belangrijk: spelers worden ook gewoon steeds fitter.

En uiteindelijk levert elke wedstrijd die je met je team speelt, wel geld op. Als je als competitie meer geld wil binnenharken, is het dus niet zo'n vreemd idee om ook meer wedstrijden te gaan spelen. Van de 5 grote competities, spelen er 4 een competitie met 20 clubs, plus een uitgebreid bekertoernooi (of soms zelfs meerdere).
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Josef Dettelbacher schreef: 18 dec 2020, 08:52
RIO schreef: 18 dec 2020, 07:59 Intensiteit betekent geen hoger niveau. Ik denk namelijk dat de Spaanse liga een hoger niveau heeft dan de PL en de Bundesliga ook heel sterk is, schat ik op hetzelfde niveau als de PL.
Ik denk juist van niet. De top in Engeland is veel breder dan die van Duitsland en Spanje. Degradatiekandidaten in Engeland kunnen gewoon +/- 20 miljoen neerleggen voor spelers (zie Propper en Locadia). Bayern wordt in Duitsland zelden pijn gedaan, en in Spanje is het in de competitie ook vaak een beslissing tussen Barca en Real, met Atletico als serieuze uitdager.
In Engeland gaat het nu ook al een tweetal jaren tussen City en Liverpool, dus ik zie hetzelfde patroon. Engels clubs hebben meer geld dus is het makkelijker om spelers te kopen, maar een Propper of Locadia zijn niet beter dan Ascacibar of een Dilrosun van hertha. De top onder Bayern is net zo breed met Leverkusen, BVB, RBL, Hertha, Hoffenheim, BMG en er komen veel meer talentvolle spelers door dan in Engeland.

Om on-topic te gaan, ik denk zeker wel dat we beter af zijn met wedstrijden tegen Club, Anderlecht, Genk, Antwerp dan tegen Emmen, RKC, Ado, Fortuna etc.
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

In de Bundesliga is Bayern de afgelopen 10 jaar maar liefst 8 keer kampioen geworden, waarbij ze 'gewoon' de toppers bij hun grootste concurrent (Dortmund) kunnen weghalen. Mede daardoor is Bayern dus al 8 seizoenen op rij (!) de kampioen.
De laatste keer dat een ander team dan Bayern of Dortmund kampioen werd is 2008/2009, met Wolfsburg.

De Premier League kent de afgelopen 10 jaar toch 5 verschillende kampioenen, waaronder de enorme verrassing Leicester City.

Bayern is in de Bundesliga de duidelijke alleenheerser, waar City ondanks al hun miljarden dit niet lukt. Daarvoor zijn de andere clubs in de PL te rijk.

In de Eredivisie zijn PSV en Ajax duidelijk de beste clubs, met ruime voorsprong op de rest.
Het zou niet verkeerd zijn om die situatie wat op te schudden.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

https://www.vi.nl/nieuws/real-madrid-wi ... verdedigen

Inmiddels doet Real Madrid opnieuw een oproep om zijn eigen Super League te beginnen. Een Europees elite-toernooi dat nog een stapje hoger zou moeten staan dan de Champions League, als ik het goed begrijp.
tijn0

Op dit moment krijgen de fans een voetbalkalender voorgeschoteld die erg ingewikkeld is, soms is het niet eens meer duidelijk in welk toernooi of welke competitie wordt gespeeld.'
Goed...

Volgens mij is het vrij helder: Spaanse topclubs gaan failliet en willen meer geld genereren. Dat doen ze dan om de fans te beschermen. Tuurlijk.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Ik heb zo maar een ideetje: misschien voetballers geen 14 miljoen per jaar of nog meer laten verdienen? Of 225 miljoen voor twee buitenspelers betalen en die nauwelijks laten spelen?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Ze zijn er zó aan gewend dat ze veel en veel rijker zijn dan de rest dat ze intussen blijkbaar denken dat dat nodig is voor het voetbal :lol:
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Ik zou het eigenlijk wel geweldig vinden als een Barca of Real Madrid failliet gaat. Mooi signaal. Zijn in 2 jaar weer terug in La Liga op niveau, maar het lijkt me prachtig.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
tijn0

Mij ook. En dan vol blijven houden dat je in de Superleague thuishoort.

Maar ja, als mensen de kans krijgen een competitie op de richten enkel en alleen voor het geld, zelfs al schaadt het mogelijk competities... ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat het niet gebeuren zal, zeg maar.

Overigens voor mij ook de een reden om geen Beneliga te willen, maar dat terzijde. Dat gaat uiteindelijk om dezelfde argumenten als de Superleague.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

https://www.vi.nl/nieuws/gerbrands-over ... aster-zijn

EDIT: het was me nog niet zo opgevallen, maar zelfs Vd Sar lijkt hier iets zinnigs te zeggen. Het moet niet gekker worden.
Gebruikersavatar
Park
Nationale topspeler
6
Berichten: 2112
Lid geworden op: 25 aug 2017

Zoals Gerbrands gisteren over BeNeLiga zei, voor PSV is het belangrijkste dat Europese tickets niet veranderen. PSV speelt altijd Europees en dat moet zo blijven. Lijkt mij niet dat UEFA hiermee instemt, dat een BeNeLiga 10 Europese tickets krijgt, evenveel als Nederland en België nu samen. Dus die BeNeLiga zal er dan ook niet komen. Komende tijd wordt in ieder geval wel belangrijk wat er gaat gebeuren met BeNeLiga met ook de beslissingen bij UEFA over de Europese toernooien vanaf 2024.
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12992
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

Toon had 100% gelijk, die Beneliga gaat er gelukkig niet komen. Financieel is het verwaarloosbaar, zeker als er geen extra tickets komen.

Mbt hervormen ben ik wel voorstander om iets te veranderen aan de opzet maar aub geen Belgisch model waar je voor Jan Joker de eerste 20 wedstrijden speelt. Het is niet voor niets dat het nergens anders wordt overwogen.

Ik denk dat als we als Eredivisie een stap willen maken dat we het goed moeten doen in Europa. Wat wellicht zou kunnen helpen is om de teams die Europees spelen een keer of 3 'vrij' te geven in de drukke kalander rond oktober/november. Of je doet dan wat bekerrondes waar je Europese teams voor vrij loot. In januari kun je een paar keer doordeweeks een extra speelronde doen om die ruimte te maken en wellicht met 16 clubs. Als je het beter in Europa doet gaat er meer geld en aanzien naar de ED en spelers worden voor meer geld verkocht wat weer in de ED gepompt kan worden door spelers te halen van de clubs die niet Europees spelen.

Een gezamelijke beker met Belgie is wel een leuk idee, maar dan moet er eerst ruimte gemaakt worden in de kalender. De TOTO KNVB beker vind ik dus echt een verschrikkelijk tournooi dus die hoeft van mij niet perse met amateurs.
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15287
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Pffff.. tien minuten Cercle Brugge - Club Brugge gekeken, maar geef mij maar Willem II - PSV hoor.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Geniet er maar van op 9 mei, want het is voorlopig de laatste keer denk ik.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Jwoeloe
Moderator
6
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

ShovingNE2 schreef: 28 jan 2021, 20:39 Geniet er maar van op 9 mei, want het is voorlopig de laatste keer denk ik.
Nee joh, 3 punten nu en het ziet er alweer een stuk rooskleuriger uit. ;)
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15287
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Haha, Cambuur-PSV is ook prima. Maar dat Club Brugge is echt matig en die steken er met kop en schouders bovenuit daar. Dat is echt bedroevend.
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21098
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Thijs85 schreef: 28 jan 2021, 20:31 Pffff.. tien minuten Cercle Brugge - Club Brugge gekeken, maar geef mij maar Willem II - PSV hoor.
Ha ik had precies hetzelfde. Kwam die pot toevallig tegen, zitten kijken maar er is echt geen zak aan. Zelfs Brugge, Anderlecht en Genk. Leuk dat ze iets beter zijn dan een Heracles of Groningen, maar ik heb er echt helemaal niks mee.
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15287
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Grasmat schreef: 28 jan 2021, 21:00
Thijs85 schreef: 28 jan 2021, 20:31 Pffff.. tien minuten Cercle Brugge - Club Brugge gekeken, maar geef mij maar Willem II - PSV hoor.
Ha ik had precies hetzelfde. Kwam die pot toevallig tegen, zitten kijken maar er is echt geen zak aan. Zelfs Brugge, Anderlecht en Genk. Leuk dat ze iets beter zijn dan een Heracles of Groningen, maar ik heb er echt helemaal niks mee.
Precies. Het zegt ook nogal wat dat die Club draait op spelers, die in de Eredivisie maximaal goede subtoppers waren.
nilssonH
Moderator
5
Berichten: 10173
Lid geworden op: 18 mei 2018
Seizoenkaart: Vak B
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Het lijkt nu toch serieus te worden (?)

Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Dat de Belgen voorstander waren, was al bekend. De Nederlanders staan er sceptischer in, daar zal dus ook alles van af hangen.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/be ... ~a92a9582/
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21098
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Ik denk dat we beter gewoon Club Brugge kunnen opnemen in onze competitie. Dat is de enige met toegevoegde waarde. Wel op voorwaarde dat ze die engnek van een Lang thuislaten, dat wel.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Ik zie best wel voordelen en ben ook wel voorstander tegen de juiste voorwaarden, maar ik zie het echt niet gebeuren. Enige opening is dat er 3 ipv 2 groepsfase CL plekken komt en in totaal 7 a 8 europese plaatsen.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Johan-Cruijff
Geselecteerd voor Oranje
5
Berichten: 803
Lid geworden op: 30 aug 2018
Clubvoorkeur: Ajax

ShovingNE2 schreef: 18 mar 2021, 09:45 Ik zie best wel voordelen en ben ook wel voorstander tegen de juiste voorwaarden, maar ik zie het echt niet gebeuren. Enige opening is dat er 3 ipv 2 groepsfase CL plekken komt en in totaal 7 a 8 europese plaatsen.
Dit zal voor de competitie an sich het meest belangrijke punt zijn. Om de fusie goed te laten verlopen moet er nog een discussie plaats gaan vinden over de hoeveelheid clubs van ieder land en hoe ze de divisie eronder gaan inrichten. Als België een sterke voorkeur heeft voor een BeNeLiga kun je dat wellicht gebruiken om wat meer af te dwingen. Wie weet kunnen de Belgen ons verleiden wanneer ze aangeven dat er 8 Belgische clubs in de competitie komen en 10 Nederlandse clubs. Dat maakt het wellicht wat interessanter voor Nederland.

Los van de discussie vind ik zelf dat een gezamenlijk bekertoernooi een betere opstart zou zijn om te bekijken hoe de samenwerking verloopt. Leven deze wedstrijden, brengt het wat extra's en interesseert het de supporter? Dat is eenvoudig terug te zien in supportersaantallen bij wedstrijden (wanneer het weer kan en mag) en de televisiecijfers.

Ik sta er niet per se negatief tegenover, maar ben ook geen groot voorstander. Het aantal Europese plekken en de onderlinge verdeling van het aantal clubs zal doorslaggevend zijn. Voor de clubs zal het financiële plaatje het belangrijkste zijn en het creëren van een sterkere competitie.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

ShovingNE2 schreef: 18 mar 2021, 09:45 Ik zie best wel voordelen en ben ook wel voorstander tegen de juiste voorwaarden, maar ik zie het echt niet gebeuren. Enige opening is dat er 3 ipv 2 groepsfase CL plekken komt en in totaal 7 a 8 europese plaatsen.
Dit gaat inderdaad nooit gebeuren. Als België en Nederland samengaan, gaan we bij elkaar opgeteld sowieso Europese plekken inleveren.
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21098
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Mocht er een BeNeliga komen dan kunnen we de Belgen wel eindelijk afhelpen van dat achterlijke systeem dat ze gebruiken om de competitie te finishen:

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

BeNeLiga 2025(?)