Johann Vogel schreef: ↑31 jul 2021, 12:30
mateja schreef: ↑31 jul 2021, 12:08
Qua geld en regio zou er veel meer in kunnen zitten.
Is dat zo? Ik dacht altijd dat van Seumeren elk jaar de tekorten aanvult om toch de begroting rond te krijgen. Ik vraag me ook of de club buiten de stad zo ontzettend leeft. Als je twintig kilometer naar het noorden gaat kom je in het achterland van Ajax, twintig kilometer naar het westen naar het achterland van Feyenoord en als je naar het zuiden gaat dat van PSV.
Ik ben het eens dat vanuit de jeugd er veels te weinig doorkomt. In de vierde stad van Nederland verwacht je meer talent. Al vind ik het voor de Eredivisie niet verkeerd dat er een ploeg als Utrecht is met een redelijk volwassen ploeg.
Daarnaast blijft het lastig met een supporter als eigenaar. Enerzijds heeft Utrecht de man nodig om hun dure huishouding te kunnen handhaven. Anderzijds is een supporter als eigenaar geen goede keuze omdat er geen rationele maar emotionele keuzes worden gemaakt.
Op die twee vlakken zou het beter kunnen. Maar de uitkomst blijft dat Ajax en PSV de topclubs van het land blijven. Dat Feyenoord ondanks hun wanbeleid nog wel financieel ver voor liggen dat ze in principe altijd in de top vier moeten eindigen. En bij AZ ligt een dusdanige sterke basis die in de afgelopen twintig jaar is opgebouwd, die versla je ook niet even. Wat rest is een gevecht met Vitesse om plek vijf.
Als er toch een club is waar veel meer uit te halen is zet ik mijn geld op ADO Den Haag. Maar dat is een andere discussie.
Ik denk dat qua achterland, veel te maken heeft met resultaten. De galgenwaard is flink gegroeid en de bezoekersaantallen fluctueren enorm (logisch uiteraard). Het kan daar compleet vol zitten als er Europees wordt gespeeld, en uitgestorven als ze 10e staan, bij wijze van spreken. Als je kijkt naar de steden/dorpen om Utrecht heen zie je inderdaad veel fans van grotere clubs, maar denk dat dit snel zou veranderen bij betere resultaten.
Er is voldoende talent in de regio en stad Utrecht, die zitten alleen in de jeugdopleiding van ajax en van ons. Met Mo en Timber daar 2 recente voorbeelden van. Deze jongens worden over het algemeen niet uit de jeudopleiding van Utrecht gevist, maar van amateurclubs hier in de stad. Dus de jeugdscouting mag wel wat alerter zijn, of ze moeten meer inzetten op de jeugd en dit echt serieus gaan nemen (dus beter perspectief voorschotelen). Ik snap dat concurreren met de topclubs niet makkelijk is, maar ze zijn daar ook niet bepaald inventief in zeg maar.
Veel van wat je zegt klopt uiteraard, maar dat is wel hoe de situatie nu is, maar niet zoals het had hoeven zijn met beter beleid. Een Den Haag moet bijvoorbeeld veel meer concurreren met Rotterdam qua ligging, Utrecht heeft dat probleem toch wat minder. Utrechters zijn vaak trots op hun stad (weet ik uit ervaring

), dus zou je toch meer uit de regio moeten kunnen halen zou je zeggen...
Oh en Van Seumeren is van oorsprong geen fan van Utrecht hoor, die zat jarenlang op de tribune bij een andere club