Heruone schreef: ↑23 feb 2023, 16:35
Ik wil door op het fundament van een moderne tactisch sterke trainer. Die innoveert, die spelers beter maakt, die werkt n.a.v. de maatstaven van het internationale topvoetbal (en dat kan ook een beginnende trainer zijn, zie EtH bij Utrecht/Ajax). En vooral ook een trainer die past met zijn speelstijl bij een club als PSV die normaliter meestrijd om de titel. Of dat nu een trainer a la Schmidt, Bosz, Slot of EtH is, maakt mij eigenlijk weinig uit. Ik denk sowieso dat de verschillen tussen die trainers, hoewel die op basis van spelprincipes en spelideeën vrij groot lijkt, in de praktijk vaak redelijk klein zijn.
Dat dikgedrukte denk ik overigens dat je nog best wel eens in kan vergissen.
Nou ja, als je even naar de belangrijkste spelers in onze huidige selectie kijkt, dan zie je dat de hele voorhoede überhaupt niet onder Schmidt gespeeld heeft. Op het middenveld geldt hetzelfde voor Xavi Simons en Guus Til. Veerman heeft slechts een half jaartje Schmidt-ervaring (deed hij overigens wel naar behoren). Het koppel Guti-Sangaré was op een gegeven moment natuurlijk doorslaggevend onder Schmidt, maar de kans dat die na de zomer nog allebei bij PSV spelen, is niet zo groot. Ook Walter Benitez heeft niet onder Schmidt gespeeld.
De enige linie waar een substantieel deel wel onder Schmidt speelde, is de verdediging, die juist onder Schmidt te vaak door het ijs zakte. Als je daarnaast kijkt dat een groot deel van de (technische en fysieke) staf ook samen met Schmidt vertrokken is, vrees ik dat veel van wat hij heeft proberen op te bouwen, ook weer verloren is gegaan.
Dat we verder allemaal hopen op een moderne en tactisch sterke trainer, moge duidelijk zijn. Bosz schaar ik daar zelf wat minder onder, die vind ik een tikkeltje te naïef (en Bosz is ook te koppig om die naïviteit helemaal los te laten). Bovendien vraag ik me af (maar ik volg Bosz niet structureel) of zijn speelwijze nog wel zo modern en tactisch sterk is. De tijden dat hij succesvol was (ja ik weet dat hij geen prijzen wint), ligt toch alweer een tijdje achter ons. Sinds zijn vertrek bij Ajax heeft hij niet heel veel noemenswaardigs gepresteerd, afgaande op de ranglijsten. Na een half jaar ontslagen bij Dortmund, een jaar knap 4e geworden bij Leverkusen, waarna hij daarna langzaam begon af te zakken met een 5e en 6e plek, en bij Lyon bivakkeerde hij in de grauwe middenmoot.