Raad van Commissarissen (RvC)

Alles over directie, coaches, trainingen, beleid, etc.
Standbeeld
Vedette
1
Clubvoorkeur: PE ES VE
Gegeven waarderingen: 996
Gekregen waarderingen: 1656

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Menno1 schreef: 20 sep 2022, 16:36
Standbeeld schreef: 20 sep 2022, 16:13 Omdat het hier besproken werd heb ik toch maar die podcast met Elfrink, Paul en Mascha geluisterd. Ik heb wel de indruk gekregen dat Rik persoonlijk met John heeft gesproken. Ik geloof dan ook dat Rik wel aardig in de buurt van de waarheid zal zitten. Waarvan akte.
Ik vind Rik geen geweldige voetbal kenner of journalist. Maar wel een integere kerel en geen drama queen die probeert ellende te veroorzaken voor de clicks.

Ik heb meer vertrouwen in zijn woorden dan die van Brands. Zeker als je ook de body language van Brands en Ruud er bij neemt.

Hopelijk lossen ze het op, maar kijk niet gek op als Marcel ook vertrekt of eruit wordt gegooid.
Eens tot de laatste alinea. Ik geloof Brands niet als hij zegt dat hij niet wist dat er iets speelde tussen De Jong en de RvC. Dit met De Jong komt niet zomaar uit de lucht vallen. Slechts mijn gevoel bij de gehele situatie.
Menno1
Legende
5
Clubvoorkeur: PSV
Gegeven waarderingen: 1533
Gekregen waarderingen: 2175

Standbeeld schreef: 20 sep 2022, 16:51
Menno1 schreef: 20 sep 2022, 16:36

Ik vind Rik geen geweldige voetbal kenner of journalist. Maar wel een integere kerel en geen drama queen die probeert ellende te veroorzaken voor de clicks.

Ik heb meer vertrouwen in zijn woorden dan die van Brands. Zeker als je ook de body language van Brands en Ruud er bij neemt.

Hopelijk lossen ze het op, maar kijk niet gek op als Marcel ook vertrekt of eruit wordt gegooid.
Eens tot de laatste alinea. Ik geloof Brands niet als hij zegt dat hij niet wist dat er iets speelde tussen De Jong en de RvC. Dit met De Jong komt niet zomaar uit de lucht vallen. Slechts mijn gevoel bij de gehele situatie.
Na de podcast te hebben geluisterd en alles bij elkaar opgeteld kom ik eigenlijk maar tot 1 conclusie: We hebben een groot financieel probleem.

Ik hoor jullie denken: heb je hem weer, maar the writing is on the wall:

- Brands zegt bij zijn aantreden nadrukkelijk dat het zijn missie is om PSV financieel goed te houden.
- De Jong koopt deze zomer alleen maar voor lage transferbedragen in of transfervrij of huurlingen.
- Er is begroot op play off CL plus 8 punten EL
- De RvC, met name vd Wallen, staan bekend om risicos te durven nemen. Echter ze waren bereid om Gakpo voor een flut bedrag te verkopen: dat doe je niet uit luxe.
- 30 miljoen vast, in 6(!!) termijnen van 5 miljoen werd blijkbaar geaccepteerd door de RvC
- De Jong kreeg nadrukkelijk de opdracht om 1 grote speler van de hand te doen na mislopen CL
- IN het ED hebben ze het over een begrotings gat van maar liefst 22 miljoen

Tel het maar bij elkaar op. Don't shoot the messenger! Maar we gaan het wel zien als het jaarverslag komt. Raar trouwens dat er aan Jaap geen vragen worden gesteld, want het lijkt mij duidelijk (helaas) dat het financieel klote gaat, met risico op een negatief eigen vermogen.
Deze gebruikers waarderen Menno1 voor dit bericht:
Juancho
Mr.Unibet
Jeugdinternational
1
Seizoenkaart: Vak H
Gegeven waarderingen: 7
Gekregen waarderingen: 23

Wat maakt betalen in termijnen uit voor je begroting? Schijnt gezien je uitroeptekens van groot belang te zijn, leg uit..
koetje
Vedette
5
Gegeven waarderingen: 768
Gekregen waarderingen: 738

Mr.Unibet schreef: 20 sep 2022, 18:07 Wat maakt betalen in termijnen uit voor je begroting? Schijnt gezien je uitroeptekens van groot belang te zijn, leg uit..
Voor de begroting en het eigen vermogen/garantievermogen niks

Wel slecht voor de cashflow van de club: cash is king.
Menno1
Legende
5

Mr.Unibet schreef: 20 sep 2022, 18:07 Wat maakt betalen in termijnen uit voor je begroting? Schijnt gezien je uitroeptekens van groot belang te zijn, leg uit..
als je met de huidige inflatie over 6 jaar de laatste 5 miljoen krijgt, dan is de eigenlijke waarde wat? 2 miljoen waard? 6 termijnen is gewoon absurd, zeker als het ook nog een flut bedrag is.
Laatst gewijzigd door Menno1 op 20 sep 2022, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Juancho
Legende
5
Favoriete speler: Érick Gutiérrez
Gegeven waarderingen: 1019
Gekregen waarderingen: 1047

Menno1 schreef: 20 sep 2022, 18:24
als je met de huidige inflatie over 8 jaar de laatste 5 miljoen krijgt, dan is de eigenlijke waarde wat? 2 miljoen waard? 6 termijnen is gewoon absurd, zeker als het ook nog een flut bedrag is.
Die Engelse clubs die zwemmen in het geld moet je gewoon ala Daniel Levy bij de strot pakken en even heel goed duidelijk maken dat ze of de boel overmaken of anders op kunnen sodemieteren.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Ronaldio
Talent
Favoriete speler: Joey Veerman
Gegeven waarderingen: 0
Gekregen waarderingen: 13

Menno1 schreef: 20 sep 2022, 18:02
Tel het maar bij elkaar op. Don't shoot the messenger! Maar we gaan het wel zien als het jaarverslag komt. Raar trouwens dat er aan Jaap geen vragen worden gesteld, want het lijkt mij duidelijk (helaas) dat het financieel klote gaat, met risico op een negatief eigen vermogen.
Kan ik me niet voorstellen.

Jaar 22/23*
Verkocht 13 miljoen. Ingekocht 8,5 miljoen. Balans is 4,5 positief.

(* Dit jaar loopt nog. Nog een winterse en zomerse transferperiode te gaan)

Jaar 21/22
Verkocht 53 miljoen. Ingekocht 14 miljoen. Balans is 39 miljoen positief

Jaar 20/21
Balans 6 miljoen negatief

Jaar 19/20
Balans 72 miljoen positief

Er zijn behoorlijk wat goede verkopen gedaan de afgelopen jaren Lozano, Bergwijn, Malen om maar wat te noemen.

Gakpo en Sangarè voor 80 miljoen verkopen en CL halen door de titel te pakken is ook gewoon een mogelijk scenario.
Mr.Unibet
Jeugdinternational
1

Menno1 schreef: 20 sep 2022, 18:24
als je met de huidige inflatie over 8 jaar de laatste 5 miljoen krijgt, dan is de eigenlijke waarde wat? 2 miljoen waard? 6 termijnen is gewoon absurd, zeker als het ook nog een flut bedrag is.
Dat vroeg ik niet, maar breng het dan niet alsof het wat voor je begroting uitmaakt. Iedere speler is met hyperinflatie een koopje, dus kunnen wij net zo goed beter Messi halen als ik de redenatie volg. Zoals Koetje aangeeft wel voor cashflow uiteraard, maar in je begroting doet het niets.
Standbeeld
Vedette
1

Menno1 schreef: 20 sep 2022, 18:02
Standbeeld schreef: 20 sep 2022, 16:51
Na de podcast te hebben geluisterd en alles bij elkaar opgeteld kom ik eigenlijk maar tot 1 conclusie: We hebben een groot financieel probleem.

Ik hoor jullie denken: heb je hem weer, maar the writing is on the wall:

- Brands zegt bij zijn aantreden nadrukkelijk dat het zijn missie is om PSV financieel goed te houden.
- De Jong koopt deze zomer alleen maar voor lage transferbedragen in of transfervrij of huurlingen.
- Er is begroot op play off CL plus 8 punten EL
- De RvC, met name vd Wallen, staan bekend om risicos te durven nemen. Echter ze waren bereid om Gakpo voor een flut bedrag te verkopen: dat doe je niet uit luxe.
- 30 miljoen vast, in 6(!!) termijnen van 5 miljoen werd blijkbaar geaccepteerd door de RvC
- De Jong kreeg nadrukkelijk de opdracht om 1 grote speler van de hand te doen na mislopen CL
- IN het ED hebben ze het over een begrotings gat van maar liefst 22 miljoen

Het is eigenlijk precies zoals Rik al zei: je moet voor 1 juli 2023 een grote transfer bewerkstelligen om geen negatief eigen vermogen te creëeren (begrotingsgat is 22mln en we hebben een eigen vermogen van 17mln). En dat gaat allemaal wel lukken, maar vooraf is één ding duidelijk meegegeven met De Jong: deze window moeten de cijfers al zo zijn dat je jezelf de rest van het seizoen niet druk hoeft te maken. Dat kan door een grote transfer óf door CL halen. De Jong heeft op dat laatste ingezet. Gegokt en verloren. Dat was de druppel.

De stelling dat we "een groot financieel probleem hebben" deel ik dan ook niet. We hebben pas een groot financieel probleem als de transferopbrengsten voor 1 juli 2023 onvoldoende zijn. Die kans is klein. Normaliter wil je wel af van deze situatie en dat kan enkel als je eigen vermogen opbouwt.
ComeOnPSV
Internationale topspeler
3
Favoriete speler: Ibrahim Sangaré
Gegeven waarderingen: 424
Gekregen waarderingen: 629

Wat ik me wel afvraag is wat voor bedrag er moet binnenkomen om het seizoen te dekken?
Ik begrijp met afschrijvingen etc. dat het moeilijk te bepalen is, maar dan nog zie ik liever een Max verkocht worden in de winter dan een Cody of Sangaré.
Standbeeld
Vedette
1

ComeOnPSV schreef: 20 sep 2022, 18:47 Wat ik me wel afvraag is wat voor bedrag er moet binnenkomen om het seizoen te dekken?
Ik begrijp met afschrijvingen etc. dat het moeilijk te bepalen is, maar dan nog zie ik liever een Max verkocht worden in de winter dan een Cody of Sangaré.
Volgens Rik 22mln. Afhankelijk van Europese prestaties mogelijk minder.. of meer. Maar ik denk dat PSV pas aan het einde van het seizoen gaat verkopen. Of er moet een heel erg hoog bedrag op tafel komen.
Mr.Unibet
Jeugdinternational
1

ComeOnPSV schreef: 20 sep 2022, 18:47 Wat ik me wel afvraag is wat voor bedrag er moet binnenkomen om het seizoen te dekken?
Even afwachten tot het jaarverslag er is. Denk rond de 30 miljoen (na aftrek commissies etc) zit je dan rond die 22 miljoen die genoemd wordt.
Menno1
Legende
5

22 miljoen is het gat blijkbaar. Dus met 1 Max ga je het niet redden. Om fatsoenlijk te investeren ga je straks dus eigenlijk Sangare en Gakpo verkopen. Dat is bruto 80-90 miljoen (als je mazzel hebt) maar netto reken ik gemakshalve op 70% van dat bedrag (afschrijvingskosten, zaakwaarnemers %, spelers %, belastingen) dus dan hou je in het beste geval over: 60 miljoen netto. Daar trek je dan weer 22 miljoen vanaf: dus hou je over ongeveer 35 miljoen. En dan is het nog maar de vraag hoeveel van die 35 miljoen je daadwerkelijk mag herinvesteren....

En ja, dat is rekenen op de achterkant van een bierviltje, maar het geeft vooral aan dat we ons niet rijk hoeven te rekenen als we Sangare en Gakpo verkopen.

Om stappen vooruit te maken moeten we echt naar beneden gaan in de afschrijvingen, iets wat we nu ook doen met het binnenharken van transfervrije spelers en huurlingen, maar ook (structureel) CL halen. Anders blijft het gerommel in de marge helaas.
ComeOnPSV
Internationale topspeler
3

Oke.
Stel het is die 22 miljoen kan je kijken of je het met 2 spelerverkopen gaat oplossen of met 1 speler.
Gakpo, Sangare en Madueke zijn dan wel de gegadigden.

Ik kan ermee leven als PSV bij een goed bod afscheid neemt van Madueke bijvoorbeeld, maar als we er nog goed voorstaan in de competitie en Europees vind ik het idioot om Cody of Ibi te verkopen in de winter.
Heb het gevoel dat de RVC dat het liefste wil...
Standbeeld
Vedette
1

Ondanks hoe alles is gelopen heb ik na de podcast van vandaag wel het idee gekregen dat Vd Wallen en Tonnetje van Veen het beste met PSV voor hebben. Die willen gewoon maar één ding en dat is presteren en succesvol worden. Ze schuwen het niet om mensen buiten te gooien als er niet gepresteerd wordt. Samen hebben ze dus ook al flink aan de boom zitten rammelen bij Jumbo Visma. Beiden hebben ze er een grote teringhekel aan om ajax zo ver uit te zien lopen.
Menno1
Legende
5

ComeOnPSV schreef: 20 sep 2022, 18:58 Oke.
Stel het is die 22 miljoen kan je kijken of je het met 2 spelerverkopen gaat oplossen of met 1 speler.

Ik kan ermee leven als PSV bij een goed bod afscheid neemt van Madueke bijvoorbeeld, maar als we er nog goed voorstaan in de competitie en Europees vind ik het idioot om Cody of Ibi te verkopen in de winter.
De RvC is hyperambitieus. Die willen Ajax achterhalen, dat was de narrative door die lening van 30 miljoen o.a.

En juist daarom heb ik het idee dat we financieel in de shit zitten, want diezelfde ambitieuze RvC hamerde op een verkoop van Gakpo. Dat willen ze niet uit luxe, in tegendeel. Dit doen ze omdat het bittere noodzaak is blijkbaar. We gaan het straks wel zien, maar kijk niet gek op als er nog lijken uit de kast komen rollen. Ik hoop dat ik helemaal fout zit...
Standbeeld
Vedette
1

Een stukje over wielerploeg Jumbo Visma. Na een teleurstellende Tour in 2016 is er hard ingegrepen. Ze hebben de organisatie compleet laten doorlichten, nieuwe mensen aangesteld en voor extra financiële middelen gezorgd.
Ton van Veen en Robert van der Wallen zijn vanaf dat moment de drijfveren achter het grootste Nederlandse sportsponsorproject, die nooit beroerd waren en zijn om door te pakken, maar er ook voor zorgden dat er extra financiële middelen voor de ploeg werden vrijgemaakt. Zij leerden de wielerploeg om niet vanuit een underdogpositie te opereren, maar met de borst vooruit voor het allerhoogste te gaan. Vanuit de schaatsploeg was de inbreng van Jac Orie essentieel. Hij heeft bij de wielerploeg de lat op het gebied van coaching en training een stuk hoger gelegd.
Nog steeds zijn Van Veen en Van der Wallen de personen die bij alle belangrijke beslissingen van de wielerploeg een beslissende stem hebben. Hoewel zij zich primair niet met het sportieve beleid bemoeien, worden ze wel bij alle essentiële zaken betrokken. Het succes van Jumbo-Visma in deze Tour de France mag voor een deel op het conto van deze twee bestuurders worden geschreven. Als zij eind 2016 niet hadden durven in te grijpen en de rigoureuze slag in professionaliteit in gang hadden gezet, dan had Vingegaard nooit in de kleuren van de Nederlandse supermarktketen in de positie kunnen komen om deze Tour de France te winnen.
Bron: https://www.wielerflits.nl/nieuws/rigou ... mbo-visma/
Deze gebruikers waarderen Standbeeld voor dit bericht:
ruuddevil
koetje
Vedette
5

Standbeeld schreef: 20 sep 2022, 19:02 Ondanks hoe alles is gelopen heb ik na de podcast van vandaag wel het idee gekregen dat Vd Wallen en Tonnetje van Veen het beste met PSV voor hebben. Die willen gewoon maar één ding en dat is presteren en succesvol worden.
Ik weet het niet. Als Van der Wallen en Van Veen er met ' eigen' geld in zitten of hun zakenvriendjes van het partnerfonds koest willen houden oogt het allemaal als belangenverstrengeling. Beetje een reprise van de RVC onder Jan Timmer waarbij leden van de RVC zeker eigen belangen hadden.
Standbeeld
Vedette
1

koetje schreef: 20 sep 2022, 19:11
Standbeeld schreef: 20 sep 2022, 19:02 Ondanks hoe alles is gelopen heb ik na de podcast van vandaag wel het idee gekregen dat Vd Wallen en Tonnetje van Veen het beste met PSV voor hebben. Die willen gewoon maar één ding en dat is presteren en succesvol worden.
Ik weet het niet. Als Van der Wallen en Van Veen er met ' eigen' geld in zitten of hun zakenvriendjes van het partnerfonds koest willen houden oogt het allemaal als belangenverstrengeling. Beetje een reprise van de RVC onder Jan Timmer waarbij leden van de RVC zeker eigen belangen hadden.
Ze zitten er beiden niet met eigen geld in.
psvgouda
Internationale topspeler
1
Seizoenkaart: Vak P
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Noni Madueke
Gegeven waarderingen: 453
Gekregen waarderingen: 511

Lijkt mij ook strijdig met de code of governance?
Standbeeld
Vedette
1

Het is nu ook gebeurd en het wordt niet meer teruggedraaid. Ik probeer nu gewoon aanknopingspunten te zoeken waardoor ik weer mijn volle support kan gaan leveren. Dat betekent niet dat ik niet (meer) kritisch ben, maar probeer er niet meer angstvallig aan vast te blijven houden (de beslissingen die zij genomen hebben). We gaan het zien of het uitpakt zoals ze willen.
Op weg naar nr 25
Internationale topspeler
3
Gegeven waarderingen: 1087
Gekregen waarderingen: 545

ComeOnPSV schreef: 20 sep 2022, 18:58 Oke.

Dat willen ze niet het liefste maar het is noodzakelijk.
Van Veen en vd Wallen zijn geen domme mannen met een groot ego maar mensen die weten en durven hard in te grijpen om vooruit te komen.
ComeOnPSV
Internationale topspeler
3

Standbeeld schreef: 20 sep 2022, 19:11 Een stukje over wielerploeg Jumbo Visma. Na een teleurstellende Tour in 2016 is er hard ingegrepen. Ze hebben de organisatie compleet laten doorlichten, nieuwe mensen aangesteld en voor extra financiële middelen gezorgd.
Ton van Veen en Robert van der Wallen zijn vanaf dat moment de drijfveren achter het grootste Nederlandse sportsponsorproject, die nooit beroerd waren en zijn om door te pakken, maar er ook voor zorgden dat er extra financiële middelen voor de ploeg werden vrijgemaakt. Zij leerden de wielerploeg om niet vanuit een underdogpositie te opereren, maar met de borst vooruit voor het allerhoogste te gaan. Vanuit de schaatsploeg was de inbreng van Jac Orie essentieel. Hij heeft bij de wielerploeg de lat op het gebied van coaching en training een stuk hoger gelegd.
Nog steeds zijn Van Veen en Van der Wallen de personen die bij alle belangrijke beslissingen van de wielerploeg een beslissende stem hebben. Hoewel zij zich primair niet met het sportieve beleid bemoeien, worden ze wel bij alle essentiële zaken betrokken. Het succes van Jumbo-Visma in deze Tour de France mag voor een deel op het conto van deze twee bestuurders worden geschreven. Als zij eind 2016 niet hadden durven in te grijpen en de rigoureuze slag in professionaliteit in gang hadden gezet, dan had Vingegaard nooit in de kleuren van de Nederlandse supermarktketen in de positie kunnen komen om deze Tour de France te winnen.
Bron: https://www.wielerflits.nl/nieuws/rigou ... mbo-visma/
Moet je eens kijken tot waar het geleid heeft.
Ik heb alle vertrouwen in deze heren.
Wij weten niet wat er achter de schermen gebeurd is, maar ik weet wel dat er bij Jumbo wielerploeg bijvoorbeeld afscheid genomen is Nico Verhoeven:
Bron:
https://www.wielerflits.nl/nieuws/jumbo ... verhoeven/

Het kan natuurlijk zijn dat John intern gewoon niet de ambitie meer kon nastreven. Dan is het helemaal niet zo gek dat hij eruit moet.
Dan hadden ze natuurlijk ook de reden als bij Verhoeven kunnen benoemen.

Ze zijn in ieder geval niet vies van iemand eruit gooien die niet meer het niveau haalt wat gehaald moet worden.
Standbeeld
Vedette
1

Eerder zei iemand hier wel terecht dat zo'n succes bij een wielerploeg nagenoeg te koop is gezien het budget waarmee ze werken. Dat is bij een voetbalclub natuurlijk wel anders. Maar dat ze iig de eerste stappen hebben genomen om PSV hopelijk weer naar de top te krijgen, dat is duidelijk.
koetje
Vedette
5

Standbeeld schreef: 20 sep 2022, 19:14
koetje schreef: 20 sep 2022, 19:11

Ze zitten er beiden niet met eigen geld in.
Uit het ED van vandaag.

Initiator
Later werd door de club gecommuniceerd dat de plek van BrandLoyalty is ingenomen door Opportunity Partners, de investeringsmaatschappij van Van der Wallen. In 2021 nam PSV nog een andere lening van 30 miljoen euro op, via bijvoorbeeld een aantal zakelijke contacten van Van der Wallen. Hij was wel de initiator van het fonds, maar niet degene die het kapitaal binnenbracht.

Daarnaast doet Jumbo ook mee in het partnerfonds wat tot voor kort de werkgever van Van Veen was.
Menno1
Legende
5

Brands werd aardig in zijn hemd gezet door de RvC natuurlijk, maar ik geloof ook wel in de beste intenties van de RvC. Het verdient zeker niet de schoonheidsprijs en communicatie intern en extern was volledig ruk, maar laten we ook uitgaan dat deze beslissing uiteindelijke een goede gaat zijn voor PSV. De Jong was simpelweg een light weight op die plek en hoewel hem te vervangen door een ander poppetje niet alle problemen oplost, kan het wel een begin zijn naar sportieve en financiele verbetering.

Het gaat vooral om the big picture: wat is de visie, wat zijn de doelstellingen, wat zijn de tactieken die ons daar naartoe gaan brengen? Kortom wat is PSV's North Star?
Het grote plan is bij ons onbekend, maar dat hoeft niet te betekenen dat het er niet is. Als dat plan betekend dat er helaas slachtoffers zoals de Jong vallen, then so be it. Het pappen en. nathouden dat we sinds 2018 min of meer al zien, moet nu eens ophouden. Hopelijk is dit het startpunt naar betere tijden. En om verwachtingen te temperen: het kan best nog een tijdje duren voordat we positieve effecten gaan zien. Zeker als mijn vermoedens van een financiele malaise terecht blijken te zijn; dan gaat het nog wel even duren voordat we weer competitief kunnen zijn.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Raad van Commissarissen (RvC)