Profielschets nieuwe TD

Alles over directie, coaches, trainingen, beleid, etc.
Plaats reactie
Ronaldio
Meervoudig international
1
Berichten: 1184
Lid geworden op: 23 jul 2022
Clubvoorkeur: PSV

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Voor mij moet de profielschets voldoen aan de volgende voorwaarden:

1. Het moet iemand van buiten de club zijn. Iemand die durft in te grijpen in bijv. de scouting. Zonder vriendjes of al jaren collega te zijn is dat gewoon een stuk makkelijker. Daarnaast geeft het weer een frisse blik op de interne organisatie, en neemt hij wellicht nog een nieuw netwerk spelers/scouts mee naar PSV.

2. Moet iemand met ervaring zijn. Geen beginner. Iemand die dus weet hoe de winden waaien in de voetballerij.

3. Zakelijk inzicht en goed aan de onderhandelingstafel (Fossen is ook al weg)


Kandidaat nr. 1: Max Huiberts.
Heeft bij AZ jaarlijks een flinke positieve transferbalans. Verkoopt makkelijk middelmatige spelers voor veel geld. En heeft weinig geld nodig om toch verrassende inkopen te doen.
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23354
Lid geworden op: 8 feb 2018

Huiberts? No thanks.
loginnaam
Nationale topspeler
4
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 nov 2019

Juancho schreef: 21 sep 2022, 17:22
loginnaam schreef: 21 sep 2022, 17:18

Een maand waarin we ook de CL hadden kunnen halen en dus meer budget kunnen hebben. Zo moeilijk is het allemaal niet. Maar ik begrijp dat jij liever iemand als Pratto of Walemark had gezien, een aanvaller uit de hele wereld en direct inzetbaar?
Ah ok, de keuze was dus alleen El G, Walemark of Pratto als ik je goed begrijp?
Iemand als schrijf ik Juancho. En qua budget zou je wel bij dat soort spelers uitkomen, waarbij het gewoon een gok blijft hoe het gaat uitpakken. En dan is een Nederlandse speler met ervaring in de Premier League opeens een stuk begrijpelijkere keuze, ook al heeft hij ook nog een paar weken nodig om fit te worden. Voor het type speler wat jij graag had zien komen, met wat meer zekerheid qua prestaties, hadden we ook echt eerst Gakpo moeten verkopen.
Menno1
Legende
6
Berichten: 14847
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ardbeg schreef: 21 sep 2022, 14:17 Nee, verre van waterdicht. Niet eens een beetje waterdicht. Je mist namelijk de hele teringlading aan aangedragen spelers die je niet in scope hebt. Tevens doe je de verkeerde aanname dat alle namen die voor ons nog niet bekend waren van de scouting komen. De voornaamste taak van de scouting is niet het aandragen van onbekende spelers maar spelers die in het plaatje passen van wat PSV nodig heeft. Dus als je denkt dat je er niet ver vandaan zit met de stelling waar je de scouting mee denkt te kunnen beoordelen: Think again.

Ik denk dat je aankoopbeleid en mogelijkheden met scouting verwart.
Waar je wel een soort parallel in ziet is het volgende:

- scouten in grotere competities: Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje
- Jonge spelers die (jeugd) international zijn bij grote landen of in grote competities spelen: Bruma, Boscagli, Lato, Sangare, Savio, Lato, Baumgartl o.a.

Op zich is dat best een goede strategie, alleen hebben wij best veel misperen gehad met Lato, Baumgartl en Bruma o.a. Maar het is geen bord op schoot scouting geweest. Maar ben op zich best wel voorstander halen van spelers proberen weg te plukken uit Jong Engeland, Jong Frankrijk, Jong Duitsland die haalbaar kunnen zijn. Alleen kan je kritisch bekijken waarom een jeugd international niet bij pakweg bayern of Dortmund speelt, maar in Baumgartl's geval bij Stuttgart (en daarom haalbaar was.)

Met Sangare heb je de jackpot, met Madueke ook. Met Lato, Bruma en Baumgartl zat je er keihard naast helaas. Boscagli is op zich ook wel een succesje.

Ik vraag mij nog steeds af waarom Huiberts geen goede kandidaat zou zijn voor PSV? Niet dat hij alles goed doet/deed, maar AZ is wel een goed gerunde club, met een uitstekende opleiding, prima verkoop record en inpassen jeugd spelers. Toch wel wat bij PSV ook verlangd wordt. Er waren vraagtekens/kritiek op aankopen in vorige seizoenen, maar dat lijkt ook verbeterd met oa Kerkez nu. En dat kan ook met mogelijkheden of gebrek daar aan te maken hebben; ze hebben een beperkt inkoop budget, AZ blijft een kleinere club met een lager salaris dus minder mogelijkheden dan bij PSV.

Ik vind het wel een jongen die doortastend overkomt, een club dus met een goed beleid waar hij ook invloed op heeft. Dus waarom hij keihard afgeschreven wordt door sommigen is mij een raadsel.
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Omdat AZ onder zijn leiding van serieuze titelkandidaat (aan de hand van met name eigen jeugd) tot een serieuze subtopper is verworden. Het aankoopbeleid is ontzettend beroerd en weinig ambitieus. Dat AZ verder goed geleid wordt, dat staat vast en komt ook mede op zijn conto, inderdaad. Maar ik weet niet of ik het genoeg vind om hem als een serieuze kandidaat te zien.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ykhim schreef: 21 sep 2022, 19:51 Omdat AZ onder zijn leiding van serieuze titelkandidaat (aan de hand van met name eigen jeugd) tot een serieuze subtopper is verworden. Het aankoopbeleid is ontzettend beroerd en weinig ambitieus. Dat AZ verder goed geleid wordt, dat staat vast en komt ook mede op zijn conto, inderdaad. Maar ik weet niet of ik het genoeg vind om hem als een serieuze kandidaat te zien.
Precies, dus moet je zijn voorganger hebben.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Menno1
Legende
6
Berichten: 14847
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ykhim schreef: 21 sep 2022, 15:40 Ik vind het vooral bijzonder dat men bij scouting alleen het beeld heeft van een orgaan dat spelers moet ontdekken en analyseren. Alsof bekende namen geen scouting behoeven, alsof je hun situatie niet alsnog in beeld moet brengen. Zulke grafiekjes hierboven zeggen nauwelijk iets over de scouting bij PSV.

Ik kan het voor PSV niet goed beoordelen, maar de meeste scouts die ik persoonlijk ken, doen tegenwoordig echt veel meer dan alleen op de tribune (of achter de laptop) zitten en in een boekje schrijven.
Even challengen: een Berry van Aerle, doet hij dat ook? Ben het met je eens hoor, het is niet meer dat je in een regenjas langs de kant notities aanbrengt over een speler en dat doorbrieft naar een hoofd scouting/TD. Maar juist dat gevoel heb ik nog wel met een old school scout als een van Aerle. Goed voorbeeld was zijn bijdrage aan de Skiete Willy podcast, waar de tranen uit mijn ogen sprongen toen hem gevraagd werd wat een ideale spits voor PSV zou zijn. Dat was zo'n houtje touwtje 'analyse' waar de honden geen brood van lusten.

Ik ga op de route Heruone zitten: Het liefst zie je dat PSV een soort huisstijl gaat ontwikkelen en zich daaraan vasthoudt. En of dat nu tiki-taki, counteren, of wat dan ook is, dat interesseert mij niet eens zo zeer. Maar kies een bepaalde lijn en bouw daar je team om heen. Kijk alleen al naar het lijstje Cocu-van Bommel - Schmidt - van Nistelrooij; daar zit geen consistentie in kwa voetbal visie, met vooral Schmidt als een totale 180 vwb voetbalvisie. En als TM/ scouting moet je dan iedere keer weer spelers zoeken die in de visie van een trainer past, wat eigenlijk een passant is. Dat is niet optimaal, sterker nog, je moet iedere keer maar weer aanpassen.

Het lijkt mij veel eenvoudiger ook voor scouts, als er een duidelijke visie is vwb het voetbal wat je als PSV wilt spelen. Dan kan je veel gerichter scouten, is de aanpassing van spelers ook eenvoudiger als er een trainerswissel is en is er dus consistentie ipv dat je iedere keer maar weer moet aanpassen en corrigeren.
koetje
Legende
6
Berichten: 10469
Lid geworden op: 25 aug 2017

Menno1 schreef: 21 sep 2022, 20:04
Ik ga op de route Heruone zitten: Het liefst zie je dat PSV een soort huisstijl gaat ontwikkelen en zich daaraan vasthoudt. En of dat nu tiki-taki, counteren, of wat dan ook is, dat interesseert mij niet eens zo zeer. Maar kies een bepaalde lijn en bouw daar je team om heen. Kijk alleen al naar het lijstje Cocu-van Bommel - Schmidt - van Nistelrooij; daar zit geen consistentie in kwa voetbal visie, met vooral Schmidt als een totale 180 vwb voetbalvisie. En als TM/ scouting moet je dan iedere keer weer spelers zoeken die in de visie van een trainer past, wat eigenlijk een passant is. Dat is niet optimaal, sterker nog, je moet iedere keer maar weer aanpassen.

Het lijkt mij veel eenvoudiger ook voor scouts, als er een duidelijke visie is vwb het voetbal wat je als PSV wilt spelen. Dan kan je veel gerichter scouten, is de aanpassing van spelers ook eenvoudiger als er een trainerswissel is en is er dus consistentie ipv dat je iedere keer maar weer moet aanpassen en corrigeren.
Dat is natuurlijk het beste. Zie Ajax. Daar gaat Ten Hag en nemen ze Schreuder die op dezelfde weg verder gaat.

De wissel Gerbrands/Brands was een goede. Toon heeft toch een beetje zitten aankloten met eerst Van Bommel/De Jong en daarna 180 graden anders met Schmidt. Je bouwt niks op. Met het PSV van eind vorig seizoen had je die voorronde CL bijvoorbeeld waarschijnlijk wel net overleeft.

Nu met Brands en Ruud begin je een nieuw project voor 3 tot 5 jaar. Daarom is het powerplay heenzenden van De Jong wel een groot risico. Die maakte voor Brands ook onderdeel uit van het project. Daar is nu wellicht een andere dynamiek ontstaan. Benieuwd of dat positief of negatief uitpakt.

Brands is als AD dominant op technisch gebied. Die blijft zijn lijn volgen. De innovatie had ook anders georganiseerd kunnen worden binnen het technische deel. Daarvoor hoef je poppetje De Jong niet te vervangen. Je kan denken aan een manager data naast TM Vennegoor bijvoorbeeld of het herorganiseren van je scouting.

Zie Brands nu niet opeens voor een exoot gaat. Die blijft kijken in zijn eigen kringetje. Zo zit hij in elkaar. Betwijfel of met een nieuwe TD het opeens anders zal gaan. Juist omdat je als RVC met Brands iemand heb aangetrokken voor het aantrekken van de technische lijnen.
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23354
Lid geworden op: 8 feb 2018

Hoe groot schatten jullie de kans Huiberts in?
Laatst gewijzigd door Ardbeg op 21 sep 2022, 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.
koetje
Legende
6
Berichten: 10469
Lid geworden op: 25 aug 2017

Ardbeg schreef: 21 sep 2022, 20:43 Hoe groot schaten jullie de kans Huiberts in?
Klein. AZ is daar niet echt van.
Menno1
Legende
6
Berichten: 14847
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 21 sep 2022, 19:58
Ykhim schreef: 21 sep 2022, 19:51 Omdat AZ onder zijn leiding van serieuze titelkandidaat (aan de hand van met name eigen jeugd) tot een serieuze subtopper is verworden. Het aankoopbeleid is ontzettend beroerd en weinig ambitieus. Dat AZ verder goed geleid wordt, dat staat vast en komt ook mede op zijn conto, inderdaad. Maar ik weet niet of ik het genoeg vind om hem als een serieuze kandidaat te zien.
Precies, dus moet je zijn voorganger hebben.
Dat was Brands volgens mij. :lol:
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
5
Berichten: 3994
Lid geworden op: 7 aug 2018

Huiberts word ik niet enthousiast van.
Heeft nooit grote aankopen gedaan,het niveau wat er bij PSV wordt gevraagd is van een ander kaliber spelers. Blinkt ook niet echt uit in buitenkansjes binnenhalen,alleen goed de jeugd voor mooie bedragen verkocht en een paaraankopen als Janssen, Jahanbaksh, Weghorst en Idrissi.. mag hoger ingezet worden
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23354
Lid geworden op: 8 feb 2018

Menno1 schreef: 21 sep 2022, 21:04
Josef Dettelbacher schreef: 21 sep 2022, 19:58

Precies, dus moet je zijn voorganger hebben.
Dat was Brands volgens mij. :lol:
Nee, Stewart toch?
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ardbeg schreef: 21 sep 2022, 21:21
Menno1 schreef: 21 sep 2022, 21:04

Dat was Brands volgens mij. :lol:
Nee, Stewart toch?
Precies, Stewart.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Menno1
Legende
6
Berichten: 14847
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 21 sep 2022, 21:23
Ardbeg schreef: 21 sep 2022, 21:21

Nee, Stewart toch?
Precies, Stewart.
Oh ja, mooi. Halen we die. :)
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ik vind het heel lastig te zeggen of Huiberts een goede TD is. Hij loopt wel al lang mee in het vak (als scout, technisch coördinator en TD) bij AZ en heeft toch ook best hele creatieve namen op zijn repertoire staan, ondanks beperkte uitgaven bij AZ.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

Wat mij betreft is het in elk geval belangrijk dat de TD ervaring heeft. Om weer een door PSV zelf gekneed persoon door te schuiven zorgt niet voor een koersverandering lijkt me, de persoon zal dan altijd, vanwege de onervarenheid, leunen op Brands en consorten. Daarom hoop ik dat er lef wordt getoond en een TD van buitenaf wordt gehaald die zich al bewezen heeft. ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren, op het moment lekt er nagenoeg niets uit en ik heb ook niet het idee dat Marco of Rik deze keer vooraf al iets zullen horen....denk dat die voorlopig even gepasseerd worden. Hopelijk gaat PSV ballen tonen en positief verrassen!
Gebruikersavatar
El Sordo
Vedette
6
Berichten: 7917
Lid geworden op: 25 aug 2017

Er lijkt ook enige haast bij geboden met het WK over twee maanden en, kort daarop, het winterwindow dat begin januari opent. Lijkt me prettig als een nieuwe TD toch op het gemak ingewerkt kan worden en bekend kan raken met de club. Ook hier een voorkeur voor iemand van buitenaf.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Menno1 schreef: 21 sep 2022, 19:47 Waar je wel een soort parallel in ziet is het volgende:

- scouten in grotere competities: Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje
- Jonge spelers die (jeugd) international zijn bij grote landen of in grote competities spelen: Bruma, Boscagli, Lato, Sangare, Savio, Lato, Baumgartl o.a.

Op zich is dat best een goede strategie, alleen hebben wij best veel misperen gehad met Lato, Baumgartl en Bruma o.a. Maar het is geen bord op schoot scouting geweest. Maar ben op zich best wel voorstander halen van spelers proberen weg te plukken uit Jong Engeland, Jong Frankrijk, Jong Duitsland die haalbaar kunnen zijn. Alleen kan je kritisch bekijken waarom een jeugd international niet bij pakweg bayern of Dortmund speelt, maar in Baumgartl's geval bij Stuttgart (en daarom haalbaar was.)
Helemaal eens. Als je een deel van je spelers hieruit kan halen en dat aanvult met ervaring, het liefst in de as kan dat prima beleid zijn.
Menno1 schreef: 21 sep 2022, 19:47 Ik vraag mij nog steeds af waarom Huiberts geen goede kandidaat zou zijn voor PSV? Niet dat hij alles goed doet/deed, maar AZ is wel een goed gerunde club, met een uitstekende opleiding, prima verkoop record en inpassen jeugd spelers. Toch wel wat bij PSV ook verlangd wordt. Er waren vraagtekens/kritiek op aankopen in vorige seizoenen, maar dat lijkt ook verbeterd met oa Kerkez nu. En dat kan ook met mogelijkheden of gebrek daar aan te maken hebben; ze hebben een beperkt inkoop budget, AZ blijft een kleinere club met een lager salaris dus minder mogelijkheden dan bij PSV.
Uiteraard heeft AZ minder mogelijkheden, daarom moet je kijken naar 'welke spelers hebben AZ verder gebracht'. Hij begon op januari 2016. Als je kijkt dat AZ in 2018 op 12 punten achter ons eindigde en een jaar later op 28 punten achter ons. Omdat hij Jahanbakhsh door een jeugdspeler van ons vervangt en denkt dat de spits van ADO prima Weg Wouthorst kan opvangen. Dat laatste deed hij ook nog eens te laat zodat ze geen Europees voetbal speelden.

Max is wat mij betreft de John de Jong avant la lettre.

Afbeelding
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
DonyellMalen
Legende
3
Berichten: 10001
Lid geworden op: 4 nov 2020
Clubvoorkeur: PSV

Robson de Souza schreef: 22 sep 2022, 08:34 Wat mij betreft is het in elk geval belangrijk dat de TD ervaring heeft. Om weer een door PSV zelf gekneed persoon door te schuiven zorgt niet voor een koersverandering lijkt me, de persoon zal dan altijd, vanwege de onervarenheid, leunen op Brands en consorten. Daarom hoop ik dat er lef wordt getoond en een TD van buitenaf wordt gehaald die zich al bewezen heeft. ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren, op het moment lekt er nagenoeg niets uit en ik heb ook niet het idee dat Marco of Rik deze keer vooraf al iets zullen horen....denk dat die voorlopig even gepasseerd worden. Hopelijk gaat PSV ballen tonen en positief verrassen!
Spijker op de kop wat mij betreft. Rik kan dan wel weer met een leuk artikel komen over dat PSV het wellicht intern wil gaan oplossen, maar dat zie ik niet werken door bovenstaande redenen.

https://www.ed.nl/PSV/PSV-wil-de-brokst ... haring_web
Madueke
Vedette
4
Berichten: 8973
Lid geworden op: 26 jun 2019

Rik is zijn bron kwijt, dus natuurlijk hoopt ie dat JVoH of Faber het gaat worden. Bij een buitenlandse keuze moet ie de relatie weer helemaal opnieuw opbouwen en is ie voorlopig afhankelijk van praatgrage zaakwaarnemers.
Gebruikersavatar
Dr. Gonzo
Vaste waarde in elftal
2
Berichten: 672
Lid geworden op: 24 jan 2022
Clubvoorkeur: PSV

Wat mij betreft komt er een ervaren, bewezen (internationale) TD.
VoH en Faber komen als technisch managers daaronder te werken (de een jeugd, de ander assistent TD)
Nieuw Hoofd Jeugdopleiding (Riemersma)

Jeugd, scouting, en aan- en verkoopbeleid. Als we als club stappen willen maken zullen we het daar moeten zoeken. Dus geen oplossingen zoeken om vriendjes blij te maken, geen TD aanstellen die het vak nog moet leren
DeEintovenaar
Nationale topspeler
2
Berichten: 1947
Lid geworden op: 24 mar 2022

Dr. Gonzo schreef: 22 sep 2022, 11:07 Wat mij betreft komt er een ervaren, bewezen (internationale) TD.
VoH en Faber komen als technisch managers daaronder te werken (de een jeugd, de ander assistent TD)
Nieuw Hoofd Jeugdopleiding (Riemersma)

Jeugd, scouting, en aan- en verkoopbeleid. Als we als club stappen willen maken zullen we het daar moeten zoeken. Dus geen oplossingen zoeken om vriendjes blij te maken, geen TD aanstellen die het vak nog moet leren
Hier kan ik me wel in vinden. Het is te hopen dat ze met een TD komen die echt al genoeg ervaring heeft en ons verder kan helpen. Het liefst ook aangesteld op korte termijn.
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7217
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

Dat je als club eerst intern kijkt naar een vervanger is heel logisch.
De geschikte kandidaat zal er niet tussen zitten en dan komt PSV toch wel extern uit.
James Rodriguez
Bankzitter
1
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 jun 2022
Clubvoorkeur: PSV

Berlusconi
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

Madueke schreef: 22 sep 2022, 10:58 Rik is zijn bron kwijt, dus natuurlijk hoopt ie dat JVoH of Faber het gaat worden. Bij een buitenlandse keuze moet ie de relatie weer helemaal opnieuw opbouwen en is ie voorlopig afhankelijk van praatgrage zaakwaarnemers.
Dat Brands de taken voorlopig waarneemt geeft volgens mij al voor een deel aan dat ze niet voor Faber of Vennegoor zullen gaan, anders hadden zij de taken al "voorlopig waargenomen"...

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Profielschets nieuwe TD