De klimaatverandering

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 917 times

Awards:

De klimaatverandering

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 mei 2020, 11:30

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

@Brael Het maakt me echt niet uit hoe je je leven leidt... het gaat me er alleen om dat we als mensheid voor een gigantische uitdaging staan en dat jij dan actief vanaf de zijlijn tegen de groep gaat staan roepen dat het allemaal zinloos is en dat we net zo goed niks kunnen doen. Dat is gewoon gigantisch irritant, snappie. Als je ergens niet aan bij wil dragen, tsja dan so be it maar waarom anderen dan wel vervelen met je negatieve houding? Open dan een biefstuk topic of iets anders waar je een beetje positief over kunt zijn. Kom je mij ook nog wel tegen want een lekkere biefstuk gaat er hier echt wel in 8-)

Brael
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 181 times
Been thanked: 342 times

Bericht door Brael » 04 mei 2020, 13:32

ziege maar ook zagge schreef:
04 mei 2020, 11:30
@Brael Het maakt me echt niet uit hoe je je leven leidt... het gaat me er alleen om dat we als mensheid voor een gigantische uitdaging staan en dat jij dan actief vanaf de zijlijn tegen de groep gaat staan roepen dat het allemaal zinloos is en dat we net zo goed niks kunnen doen. Dat is gewoon gigantisch irritant, snappie. Als je ergens niet aan bij wil dragen, tsja dan so be it maar waarom anderen dan wel vervelen met je negatieve houding? Open dan een biefstuk topic of iets anders waar je een beetje positief over kunt zijn. Kom je mij ook nog wel tegen want een lekkere biefstuk gaat er hier echt wel in 8-)
Nogmaals, we zijn hier niet in een werkgroep om het klimaatprobleem aan te pakken. Als dat het geval was, zou ik je irritatie nog snappen. Maar dat is niet het geval, we zijn hier op een forum om meningen uit te wisselen. Ik geef net zo goed mijn mening als dat jij dat doet, dus nee, ik snap je irritatie niet.

Om een of andere reden mag ik van jou niet vanaf de zijlijn actief roepen dat het op deze manier niet gaat lukken, maar mag jij van jezelf wel actief vanaf de zijlijn roepen dat het allemaal wél gaat lukken (en het dan in woorden wel roepen, maar het in daden nog tegenwerken ook).

Zijn alleen meningen die in jouw straatje passen, toegestaan? Zijn alleen "positieve" meningen toegstaan? Volgens mij is op beide vragen het antwoord eenduidig "nee". Als je je ergert aan andere meningen, is een forum echt niet de juiste plek voor je. Dus nogmaals: nee, ik snap je irritatie niet, en jouw irritatie is verder ook alleen jouw probleem, niet het mijne.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 mei 2020, 14:19

Nou nou, het zit je wel hoog he... Maar ik verbied je niks, jij mag best alleen negativiteit blijven spuien hoor, doe vooral je best! Maak je veel vrienden mee!

Maar, zullen we dit vanaf nu even in PM doen of maak je er even een apart topicje voor aan? Dan kan het hier over het klimaat blijven gaan.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 mei 2020, 14:28

Intussen zie ik de klimaatcrisis steeds vaker gelinkt worden aan de Coronacrisis... zoals ook de auteur van dit stuk redelijk treffend verwoordt: er is echt iets veranderd door deze crisis, opeens zien we dat ons dagelijks leven wel degelijk radicaal kan veranderen van de ene op de andere dag. Sinds Corona is onze wereld totáál anders.

Bovenstaande schrijver put o.a. hoop uit het besef dat we wel degelijk met z'n allen kunnen samenwerken (vrijwel iedereen volgt de aanwijzingen, blijft thuis of houdt afstand) om iets klaar te spelen. Hier o.a. wat aandacht voor minder positieve correlatie:

https://www.theguardian.com/environment ... n-pandemic

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2141 times
Been thanked: 1145 times

Bericht door J.B. » 04 mei 2020, 15:09

04 mei 2020, 14:28
Intussen zie ik de klimaatcrisis steeds vaker gelinkt worden aan de Coronacrisis... zoals ook de auteur van dit stuk redelijk treffend verwoordt: er is echt iets veranderd door deze crisis, opeens zien we dat ons dagelijks leven wel degelijk radicaal kan veranderen van de ene op de andere dag. Sinds Corona is onze wereld totáál anders.

Bovenstaande schrijver put o.a. hoop uit het besef dat we wel degelijk met z'n allen kunnen samenwerken (vrijwel iedereen volgt de aanwijzingen, blijft thuis of houdt afstand) om iets klaar te spelen. Hier o.a. wat aandacht voor minder positieve correlatie:

https://www.theguardian.com/environment ... n-pandemic
Ik had in het begin al gezegd, hoe langer deze situatie duurt, hoe groter de impact op menselijk gedag in de toekomst. Eigenlijk had na 2 weken een vaccin niets uitgehaald, nu dit nog wel even gaat duren zal achteraf een zegen blijken. Hoewel het nu vooral heel erg klote is..
net mn game library geupdate... laat die lockdown maar komen.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 923 times
Been thanked: 2621 times

Bericht door ShovingNE2 » 04 mei 2020, 16:22

Intussen zie ik de klimaatcrisis steeds vaker gelinkt worden aan de Coronacrisis...
Yep. En ik geloof er bot gezegd geen flikker van. Ik zie vooral een excuus om een extremere agenda er door te drukken. Ik zie ook steeds vaker berichten dat het virus gewoon bewust uit een lab komt.
J.B. schreef:
04 mei 2020, 15:09
nu dit nog wel even gaat duren zal achteraf een zegen blijken. Hoewel het nu vooral heel erg klote is..
Kees Verhoeven zei vandaag op twitter dat het Coronavirus vooral een mooie kans was. Je snapt ineens dat die partij gehalveerd wordt in de peilingen. Prachtig zo'n kans die de hele wereldeconomie naar de kloten helpt met tegen de miljoen doden. Hoe krijgt een volksvertegenwoordiger het uit zijn strot. Maar goed: op naar de nul zetels.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 mei 2020, 16:25

ShovingNE2 schreef:
04 mei 2020, 16:22
Intussen zie ik de klimaatcrisis steeds vaker gelinkt worden aan de Coronacrisis...
Yep. En ik geloof er bot gezegd geen flikker van. Ik zie vooral een excuus om een extremere agenda er door te drukken. Ik zie ook steeds vaker berichten dat het virus gewoon bewust uit een lab komt.
En ik zie ook berichten dat het virus door 5G komt. Dat is speculeren. Feit is dat door ons hutjemutje reisgedrag en overbevolking het virus meer kans heeft zich te verspreiden. Ik hou het maar even bij de feiten voor het gemak..

En wtf is Kees Verhoeven

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 04 mei 2020, 16:41

J.B. schreef:
04 mei 2020, 16:25
En ik zie ook berichten dat het virus door 5G komt. Dat is speculeren. Feit is dat door ons hutjemutje reisgedrag en overbevolking het virus meer kans heeft zich te verspreiden. Ik hou het maar even bij de feiten voor het gemak..
Ik ben het helemaal met je eens.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 mei 2020, 16:51

ShovingNE2 schreef:
De klimaatverandering leidt tot verhoogd gevaar op pandemie maar zo bedoel ik het helemaal niet, ik bedoel dat mensen een correlatie zien in de zin van: wereldwijde ramp waar we samen aan moeten werken. Die klimaatcrisis is veel en veel groter dan dit, massale uitsterving ligt op de loer en nog steeds stijgt de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, Parijs is echt een goede stap maar eigenlijk véél te laat en (daarom) te weinig.

Mensen konden zich tot voor kort gewoonweg niet voorstellen dat het leven van de ene op de andere dag totaal kan veranderen - maar nu wel. Dat kan een positief effect hebben op de manier waarop we tegen de klimaatcrisis aankijken. Anderzijds zorgt Corona ervoor dat de aanpak van het klimaat een klap krijgt. Hoe dan ook zijn er dus allerlei verbanden te zien.

ShovingNE2 schreef:
Prachtig zo'n kans die de hele wereldeconomie naar de kloten helpt met tegen de miljoen doden. Hoe krijgt een volksvertegenwoordiger het uit zijn strot. Maar goed: op naar de nul zetels.
Het ligt eraan hoe je tegen de dingen aankijkt. Vergeleken met de klimaatcrisis is dit Corona verhaal klein bier, dat is het punt. Als je dat inziet dan kun je dit opeens een kans noemen: het soort verandering wat we eigenlijk nodig hebben was rond de jaarwisseling nog vrijwel ondankbaar. Nu opeens niet meer.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 04 mei 2020, 18:23

04 mei 2020, 16:51
Die klimaatcrisis is veel en veel groter dan dit, massale uitsterving ligt op de loer en nog steeds stijgt de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, Parijs is echt een goede stap maar eigenlijk véél te laat en (daarom) te weinig.
Ben het niet met je oneens aangaande het laatste deel van je zin. Maar zolang wij Rusland, China en India niet meekrijgen is het sowieso zinloos en hooguit een beetje uitstel van executie. En of we dan over 150 jaar of over 200 jaar definitief stuk zijn. Tja. 'Parijs' moeten we zien te halen, maar als er vanuit die drie landen niet alleen in woord maar ook in daad geen verbetering plaatsvindt dan hoef je ook geen stap verder te doen. Dan ga je het niet tegenhouden.

Aantekening: de zinssnede 'massale uitsterving ligt op de loer', vind ik echt zo'n verschrikkelijke bangmakerij en doemdenkerij. Als je serieus denkt dat dat er aan zit te komen dan zou ik erop los gaan leven, want dat gaan we echt nooit meer tegen houden dan. :lol:

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 mei 2020, 18:47

Dat is wat ons te wachten staat als we niet veel meer doen dan we nu doen.

Jij zegt 'als we landen niet meekrijgen is het allemaal zinloos' maar die krijgen we never nooit mee als we zelf niks doen, dus dat is een beetje het paard achter de wagen spannen. En ook hier hebben we zelf m.i. veel invloed: China en Rusland zouden bijv. omvallen zonder de handel met de EU, dus wij kunnen zaken afdwingen - niet duurzaam geproduceerd dan komt het de EU bijv. niet meer in. In het ergste geval zullen we oorlog moeten voeren met de landen die niet mee willen werken, want het wordt helaas hoogstwaarschijnlijk een zaak van leven of dood. De vooruitzichten zijn grimmig, Shoving.... héél grimmig.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 mei 2020, 18:50

Kijk, dit is precies het probleem van `ons westen`. We zitten te navelstaren. `Ja, maar als die niet meedoet dan hoeven wij niets te doen`. Zoals Ziege al zei, paard achter de wagen spannen. Navelstaren. Excuses zoeken om niets te hoeven doen.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 04 mei 2020, 18:58

Wacht ff he. Ik reageer op bizarre angstbeelden die ZMOZ nu in ieder topic verspreid.

Ecuadoriaanse toestanden (mensen leggen de lijken gewoon op straat)
'Massale uitsterving ligt op de loer'.

Dat is idioterie en bizarre bangmakerij om denkbeelden er door te drukken.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 mei 2020, 21:45

ShovingNE2 schreef:
04 mei 2020, 18:58

Idioterie en bizarre bangmakerij:
Impacts on Biodiversity and Ecosystems

Loss of Species and Extinction — The report studied 105,000 species of insects, plants and vertebrates. At 1.5 degrees Celsius warming, 6 percent of the insects, 8 percent of the plants and 4 percent of the vertebrates will see their climatically determined geographic range reduced by more than half.

Pollinating insects, such as bees, hoverflies and blowflies that support and maintain terrestrial productivity, including agriculture for human food consumption, have significantly greater geographic ranges at 1.5 degrees Celsius warming than at warming of 2 degrees.

At 2 degrees Celsius warming, those numbers jump to 18 percent, 16 percent and 8 percent, respectively. The consequences of such range changes could be considerable. Take insects, for example. Pollinating insects, such as bees, hoverflies and blowflies that support and maintain terrestrial productivity, including agriculture for human food consumption, have significantly greater geographic ranges at 1.5 degrees Celsius warming than at warming of 2 degrees. (bron: NASA)

Dus een halve graad extra opwarming (=2 graden in totaal) zorgt hier voor minimaal een verdubbeling van het aantal soorten wat zwáár in de problemen komt. Voor het gemak weer even dat grafiekje wat hier eerder aangehaald werd:

Als we zo doorgaan lijken we 2 graden bij lange na niet te gaan halen, zal het eerder 3 graden of meer worden. Neem die insecten: 6% bij 1,5 graad, 18% bij 2 graden. Een factor 3.

Is dat 54% bij 2,5 graad? Hoeveel bij 3 graden? Hoeveel bij méér dan 3 graden?

Die extrapolatie verzin ik zelf, misschien valt het mee. Maar misschien valt het ook tegen: vaak werken effecten door. Hoe dan ook is, laten we zeggen een derde van de beesten en planten dood bij >3 graad m.i. geen ongegronde bangmakerij.

Maar misschien is het idd overdreven om 'een derde dood' te vertalen naar massale uitsterving, misschien is 'een derde' helemaal geen massa? :shock:

We zitten met z'n allen nog steeds teveel in die ene Egyptische rivier ben ik bang... we kunnen echt meer bereiken maar we need to step it up. En daarom: een groene economische recovery graag. Waar bijv. VN en IMF ook op aandringen, trouwens.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 mei 2020, 23:25

ShovingNE2 schreef:
Wacht ff he. Ik reageer op bizarre angstbeelden die ZMOZ nu in ieder topic verspreid.

Ecuadoriaanse toestanden (mensen leggen de lijken gewoon op straat)

Een beetje genuanceerder had gekund :mrgreen:

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 05 mei 2020, 09:21

04 mei 2020, 14:19
Nou nou, het zit je wel hoog he... Maar ik verbied je niks, jij mag best alleen negativiteit blijven spuien hoor, doe vooral je best! Maak je veel vrienden mee!
Ik had vooral het idee dat een andere mening jou erg hoog zat, aangezien je meerdere malen vond dat die mening geen online podium, of überhaupt geen podium verdiende. Dat jij, net zoals die andere 55% die de klimaatproblemen zo belangrijk vinden, ook keihard zou zakken voor de "can you practice what you preach" test, is de bevestiging van mijn standpunt. Mensen roepen wel dat het allemaal heel erg noodzakelijk is, maar ze zijn niet bereid daar ook offers voor te doen (mezelf incluis).

Het enige verschil tussen ons tweeën wat dat betreft: Ik erken dat het probleem op deze manier onomkeerbaar is, jij ontkent het. Dat je je eigen positieve maar hypocriete mening dan om een of andere reden meer waard vindt dan die van mij, is typerend voor de hooghartige Gutmensch.

Overigens ben ik hier niet om vrienden te maken, vrienden heb ik genoeg. Ik ben hier om mijn mening te geven. En die mening wil ik ook nog wel goed onderbouwen, zo ben ik dan ook wel weer.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 05 mei 2020, 10:00

Ik geloof het niet ZMOZ. Voor jouw wetenschappelijk verhaal dat massale uitsterving propageert zet ik een ander tegenover. Dat is een beetje het probleem met de wetenschap: welke kant geloof je.

En als het wel klopt heeft het geen zin om je er druk over te maken: want we gaan het niet omdraaien. Simpelweg omdat landen als China, Rusland en India niets doen. En aan de VS twijfel ik ook heel sterk.

Zolang het stichten van een gezin van meer dan 1 kind nog steeds gestimuleerd wordt in Nederland met bakken subsidie die richting gezinnen wordt gegooid vind ik de rest ook helemaal zinloos. Dat is dan toch alleen maar uitstel van executie. Uiteindelijk zal je de bevolkingsgroei moeten afremmen of zelfs terugdringen. Dus of we nou over 200 jaar uitsterven of over 150 jaar: who cares.
Brael schreef:
05 mei 2020, 09:21
"can you practice what you preach" test
Hier ben ik het roerend mee eens hoor. De Klimaat Kardinalen Jetten en Klaver willen ons van alles opdringen maar ondertussen vliegt Jetten voor plezierreisjes al jaren lang de hele aarde rond en heeft Klaver inmiddels kind nummer drie op de aardbol gezet. En omdat hij 3 kinderen wil moet ik mijn levensstijl aanpassen. Als hij zo begaan was met de aarde had hij geen drie kinderen op de aarde gezet. 1 maximaal. Dus flikker op met je profetie. Ik geloof alleen mensen die er naar leven. Jetten en Klaver doen het voor hun carrière.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 mei 2020, 10:03

ShovingNE2 schreef:
05 mei 2020, 10:00
Ik geloof het niet ZMOZ. Voor jouw wetenschappelijk verhaal dat massale uitsterving propageert zet ik een ander tegenover. Dat is een beetje het probleem met de wetenschap: welke kant geloof je.

En als het wel klopt heeft het geen zin om je er druk over te maken: want we gaan het niet omdraaien. Simpelweg omdat landen als China, Rusland en India niets doen. En aan de VS twijfel ik ook heel sterk.

Zolang het stichten van een gezin van meer dan 1 kind nog steeds gestimuleerd wordt in Nederland met bakken subsidie die richting gezinnen wordt gegooid vind ik de rest ook helemaal zinloos. Dat is dan toch alleen maar uitstel van executie. Uiteindelijk zal je de bevolkingsgroei moeten afremmen of zelfs terugdringen. Dus of we nou over 200 jaar uitsterven of over 150 jaar: who cares.
Kinderbijslag korten om maar wat te noemen. Dat schijnt nogal een heilig huisje te zijn in Nederland. Daarmee stimuleer je in ieder geval aan potentiele ouders na te denken over hoe snel en hoeveel kinderen ze eigenlijk willen en kunnen nemen. Het draait om prikkels in deze. Geen dwang. Er zijn gewoon middelen voor om bepaalde dingen een bepaalde richting op te sturen en dit is er eentje van.

Wat betreft die klimaat en opwarming. Zal ik je vertellen dat we daar gewoon te laat mee zijn, en dat zelfs nu mensen er niet het nut van inzien (beetje dom, maar a la, wat doe je eraan). Gevoed door populisten die het helemaal ontkennen (schaapjesgedrag ook hier). Dus wat dat betreft krijgen we waar we recht op hebben. Bosbranden her en der, droogtes en de daarbij horende schaarste. Het zal wel. Dit hebben we aan onszelf te danken en zullen hiermee moeten dealen. Dat excuustruus gedrag kennen we nu al een paar decennia en dat blijft in de mens zitten. Op de handen zitten, wijzen naar anderen. Flauwekul argumenten in discussies gebruiken (ja, jij rijdt ook nog benzine, je mag niks zeggen). Lekker, dus iemand die met longkanker terminaal ligt te zijn maar gerookt heeft mag dus ook niks zeggen of klagen erover. Dan weet ik dat alvast. Maakt toekomstige discussies ook een stuk eenvoudiger..
Laatst gewijzigd door J.B. op 05 mei 2020, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 05 mei 2020, 10:05

Helemaal eens. Stop maar na kind 1. Je gaat zelf de opvang maar betalen of regelen als je meer dan 1 kind wil.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 mei 2020, 10:14

04 mei 2020, 21:45
ShovingNE2 schreef:

Idioterie en bizarre bangmakerij:
Impacts on Biodiversity and Ecosystems

Loss of Species and Extinction — The report studied 105,000 species of insects, plants and vertebrates. At 1.5 degrees Celsius warming, 6 percent of the insects, 8 percent of the plants and 4 percent of the vertebrates will see their climatically determined geographic range reduced by more than half.

Pollinating insects, such as bees, hoverflies and blowflies that support and maintain terrestrial productivity, including agriculture for human food consumption, have significantly greater geographic ranges at 1.5 degrees Celsius warming than at warming of 2 degrees.

At 2 degrees Celsius warming, those numbers jump to 18 percent, 16 percent and 8 percent, respectively. The consequences of such range changes could be considerable. Take insects, for example. Pollinating insects, such as bees, hoverflies and blowflies that support and maintain terrestrial productivity, including agriculture for human food consumption, have significantly greater geographic ranges at 1.5 degrees Celsius warming than at warming of 2 degrees. (bron: NASA)

Dus een halve graad extra opwarming (=2 graden in totaal) zorgt hier voor minimaal een verdubbeling van het aantal soorten wat zwáár in de problemen komt. Voor het gemak weer even dat grafiekje wat hier eerder aangehaald werd:

Als we zo doorgaan lijken we 2 graden bij lange na niet te gaan halen, zal het eerder 3 graden of meer worden. Neem die insecten: 6% bij 1,5 graad, 18% bij 2 graden. Een factor 3.

Is dat 54% bij 2,5 graad? Hoeveel bij 3 graden? Hoeveel bij méér dan 3 graden?

Die extrapolatie verzin ik zelf, misschien valt het mee. Maar misschien valt het ook tegen: vaak werken effecten door. Hoe dan ook is, laten we zeggen een derde van de beesten en planten dood bij >3 graad m.i. geen ongegronde bangmakerij.

Maar misschien is het idd overdreven om 'een derde dood' te vertalen naar massale uitsterving, misschien is 'een derde' helemaal geen massa? :shock:

We zitten met z'n allen nog steeds teveel in die ene Egyptische rivier ben ik bang... we kunnen echt meer bereiken maar we need to step it up. En daarom: een groene economische recovery graag. Waar bijv. VN en IMF ook op aandringen, trouwens.
Het is te laat Ziege. Ik blijf het zeggen. En zolang mensen blijven zoeken naar excuses (ook hier dus) zullen ook goede plannen vertraging oplopen. Er blijven mensen die liever wijzen en excuses zoeken en ondertussen gaan navelstaren. Ignorance en denial, is wel zo makkelijk. En dat komt als een boemerang terug. De ironie...

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 05 mei 2020, 20:54

ShovingNE2 schreef:
05 mei 2020, 10:00
Ik geloof het niet ZMOZ. Voor jouw wetenschappelijk verhaal dat massale uitsterving propageert zet ik een ander tegenover.
Ik zit te wachten, neem dat je nog zit te Goegeloeren?

Dit blijft m.i. trouwens een mooie overview van effecten bij verschillene temperatuurstijgingen:
https://interactive.carbonbrief.org/imp ... n=Redirect

Daarnaast, hier een geinig onderzoek naar de vraag of wetenschappers nou eigenlijk de neiging hebben om de effecten te overdrijven of niet. Resultaat: helaas, ook de alarmerende berichten vanuit het IPCC lijken gemiddeld relatief optimistisch te zijn:
Over the past two decades, skeptics of the reality and significance of anthropogenic climate change have
frequently accused climate scientists of ‘‘alarmism’’: of over-interpreting or overreacting to evidence of
human impacts on the climate system
. However, the available evidence suggests that scientists have in
fact been conservative in their projections of the impacts of climate change
. In particular, we discuss
recent studies showing that at least some of the key attributes of global warming from increased
atmospheric greenhouse gases have been under-predicted, particularly in IPCC assessments of the
physical science, by Working Group I. We also note the less frequent manifestation of over-prediction of
key characteristics of climate in such assessments. We suggest, therefore, that scientists are biased not
toward alarmism but rather the reverse: toward cautious estimates, where we define caution as erring
on the side of less rather than more alarming predictions. We call this tendency ‘‘erring on the side of
least drama (ESLD).’’
https://www.wur.nl/upload_mm/2/0/b/f260 ... erring.pdf

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 mei 2020, 23:35

Dat die discussie uberhaupt nog steeds gaat over 'of mensen er iets mee te maken hebben' zelfs dan moet iedereen zich wel gaan bezighouden met de vraag hoe zorgen we ervoor dat we zomers van 40+ doorkomen. Hoe zorgen we ervoor dat nu droge gebieden in Nederland meer water krijgen bijvoorbeeld. Ok, de warmte neemt toe, maar er is in principe water genoeg. Meer groen aanleggen in steden om de boel koel te houden, en witte muren natuurlijk aan de buitenkant van je huis. Over een jaar of 5 lekker siesta in Nederland. Niets mis met een powernapje. Je moet je aanpassen @ziege maar ook zagge simpel zat.

tijn0
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 391 times
Been thanked: 511 times

Bericht door tijn0 » 06 mei 2020, 07:02

05 mei 2020, 20:54

Dit blijft m.i. trouwens een mooie overview van effecten bij verschillene temperatuurstijgingen:
Die is me iets te deprimerend.

Kunnen we geen stof de atmosfeer in schieten? De wereld koelde wel eerder af, door as van een vulkaan, of komeetinslag, misschien kunnen we dat zelf ook doen. We moeten toch al mondkapjes op.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 89 times
Been thanked: 1038 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 06 mei 2020, 07:17

Zo, over 2,5e week worden de zonnepanelen gelegd. Ga zo'n 1000 kwh meer opwekken dan ik verbruik, dus voorlopig komt dat salderen nog goed van pas.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 06 mei 2020, 10:29

tijn0 schreef:
06 mei 2020, 07:02

Kunnen we geen stof de atmosfeer in schieten? De wereld koelde wel eerder af, door as van een vulkaan, of komeetinslag, misschien kunnen we dat zelf ook doen. We moeten toch al mondkapjes op.
Ik zou niet zomaar iets de atmosfeer in schieten. Straks is het middel erger dan de kwaal.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 06 mei 2020, 10:58

tijn0 schreef:
06 mei 2020, 07:02

Ander plan, alweer van een tijdje geleden, was om CO2 uit de lucht op te vangen en het ondergronds op te slaan. Klonk toen veelbelovend, inmiddels is dat plan een beetje naar de achtergrond verdreven geloof ik. Heb er zelf in elk geval nooit meer iets van gehoord.

Gesloten