Actualiteiten

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
grasveld
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 92 times
Been thanked: 180 times

Actualiteiten

Bericht door grasveld » 23 jun 2020, 11:49

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ren Höek schreef:
23 jun 2020, 11:37
grasveld schreef:
23 jun 2020, 11:19
dan kijk ik er niet van op dat kinderen gepest worden op bepaalde vlakken.
Kinderen pesten niet, die constateren (jonge kinderen dan).
Daarom zijn kinderen in het begin ook goudeerlijk, die zeggen wat ze zien. Zonder enig waardeoordeel.

Zo heb ik een keer een discussie gehad met een iemand die lijdt aan achondroplasie (oftewel dwerggroei).
Mijn oudste dochter was toentertijd 4 jaar, zag hem en zei tegen ons dat die meneer klein was. Hij hoorde dat en werd boos op mijn dochter, waardoor ze schrok van hem en dat accepteerde ik niet. Toen ik hem uitlegde dat zij alleen aangaf wat ze zag, dat dit ook gewoon klopte en dat ze er verder niets mee bedoelde kalmeerde hij (en maakte hij zijn excuses), hij was zo gewend om uitgelachen te worden dat hij in zijn automatische verdediging schoot.

Mijn oudste dochter is nu echter 9 en het oordelen zonder waarde is al een stuk minder geworden.
We proberen dat nog zoveel mogelijk te sturen indien we dat gewenst vinden en ze pakt dat prima op, maar kinderen leren pesten van anderen. Vooral van de volwassenen, wij zijn dat zo gewend dat we niet beter weten (niet zozeer het pesten, maar wel het (ver)oordelen).

En dat is ook precies wat dat artikel probeert te duiden, bepaald gedrag is vaak niet bewust en opzettelijk.
Daarom is bewustwording zo belangrijk, pas daarna kan verandering plaatsvinden.
Wat jij post onderschrijf ik volledig, maar ik had een andere invalshoek. Kinderen pesten niet, maar de 'gepeste' kinderen ervaren het waarschijnlijk wel als pesten. Als jij op school zit en je bent wat dikker dan gemiddeld, en 10 klasgenootjes constateren dit en zeggen dit tegen je, dan kun jij je wel gepest voelen.

tijn0
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 389 times
Been thanked: 506 times

Bericht door tijn0 » 23 jun 2020, 11:51

Vanaf groep 3 wordt er zeker gepest. Ik heb het zelf ervaren en gezien.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 516 times
Been thanked: 1012 times

Bericht door deninho32 » 23 jun 2020, 12:03

Dat klopt helemaal. Ik geef voorlichting op basisscholen over pesten en vooroordelen en het is nog steeds een groot probleem. Met de komst van social media is dat probleem nog veel groter geworden. Vaak is het niet bedoeld om te pesten, maar om wat te plagen. Dat verschil is op die leeftijd vaak nog niet duidelijk. Ook als ze wat ouder zijn hebben ze vaak geen idee wat ze de ander aandoen. Als je het gesprek met ze aangaat zie je de realiteit binnendruppelen en is er veel meer begrip.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2324 times
Been thanked: 873 times

Bericht door Ren Höek » 23 jun 2020, 12:09

grasveld schreef:
23 jun 2020, 11:49
Wat jij post onderschrijf ik volledig, maar ik had een andere invalshoek. Kinderen pesten niet, maar de 'gepeste' kinderen ervaren het waarschijnlijk wel als pesten. Als jij op school zit en je bent wat dikker dan gemiddeld, en 10 klasgenootjes constateren dit en zeggen dit tegen je, dan kun jij je wel gepest voelen.
Dat is inderdaad een mogelijkheid, al is de kans groot dat de ouders dan (on)bewust opmerkingen hebben gemaakt over gewicht. Mijn dochters waren op jonge leeftijd in ieder geval niet bezig met gewicht, omvang en de huidskleur van iemand, dat kwam later pas (dat klinkt ineens oud, maar ze zijn 7 en 9 :mrgreen: ).

Nu moeten we thuis meer op onze woorden letten, want ondanks dat ze regelmatig last lijken te hebben van gehoorverlies horen ze altijd precies hetgeen dat niet voor hun oren is bestemd. Wat op zich niet verkeerd is overigens, ze kunnen je op die manier namelijk een spiegel voorhouden en dat stemt wel eens tot nadenken.

Edit: Praten met (je) kinderen is sowieso belangrijk. Wat maken ze mee, wat doet dat met ze, wat vinden ze ervan, wat kunnen ze ervan leren. Als ze eenmaal naar school gaan wordt het verzorgen steeds minder belangrijk en het opvoeden juist steeds belangrijker.

Helaas hebben niet alle ouders dat door.

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 23 jun 2020, 12:30

Veel ouders hebben geen tijd of geen idee.. Wij sluiten die voorlichtingen altijd af met een presentatie door de kinderen voor de ouders. Ze hebben echt geen idee wat er speelt op sociale media en dergelijke. Meestal komen we in klassen waar 90% van de kinderen bijvoorbeeld een heleboel vreemden in hun vriendenlijst heeft. Daar moet je als ouder al alert op zijn.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1254 times
Been thanked: 2107 times

Bericht door Maikel_91 » 23 jun 2020, 12:32

Kinderen roepen sowieso veel dingen waarvan ze niet weten wat het betekend. Ik heb zelf in groep 7 wel eens iemand kankerleijer genoemd in een boze bui omdat ik dat ergens gehoord had. Wist ik veel wat het betekende, ik wist dat het een scheldwoord was en ik was boos dus dan gebruik je dat. Wat overigens tot flinke gesprekken heeft geleid op school met de juf. Ook was ik in groep 6 een pester en kreeg toen vanuit school boekjes mee om te leren over pestgedrag en mijn ouders waren enorm boos op me aangezien mijn moeder haar hele jeugd gepest werd. Heb dat toen gauw afgeleerd.

Kinderen weten van de helft niet wat de impact kan zijn van datgene wat ze zeggen, het is aan de omgeving om ze daar bewust van te maken en ze te leren omgaan met mensen die er wellicht 'anders' uitzien dan zij zelf.

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 23 jun 2020, 13:15

Wtf, ophef bij Burnley om een spandoek achter een vliegtuig met de tekst "White lives matter". Gaan ze excuses aanbieden.. Doen die levens er niet toe dan of zo. Wat een kolder allemaal zeg.

tijn0
Nationale topspeler

Bericht door tijn0 » 23 jun 2020, 14:06

Zonder op de tekst zelf in te gaan, want we weten waar dat eindigt, is dit natuurlijk provocerend bedoeld. Snap alleen niet dat een club excuses moet aanbieden voor een vliegtuig.

Brael
Internationale topspeler
Has thanked: 181 times
Been thanked: 341 times

Bericht door Brael » 23 jun 2020, 14:20

tijn0 schreef:
23 jun 2020, 14:06
Zonder op de tekst zelf in te gaan, want we weten waar dat eindigt, is dit natuurlijk provocerend bedoeld. Snap alleen niet dat een club excuses moet aanbieden voor een vliegtuig.
Hoezo ben je daar zo zeker van?

tijn0
Nationale topspeler

Bericht door tijn0 » 23 jun 2020, 14:43

Omdat ik geen andere verklaring zie, waarom iemand een vliegtuig met die tekst de lucht in zou sturen, op dit moment in de tijd.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 23 jun 2020, 15:22

Hoewel het een plausibele verklaring is, is het wel wat voorbarig om dit als vaststaand feit te presenteren, zonder te weten wie erachter zit en wat de beweegredenen zijn.

tijn0
Nationale topspeler

Bericht door tijn0 » 23 jun 2020, 15:25

If it quacks like a duck... 😉

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 23 jun 2020, 15:37

Ik denk oprecht dat dit soort vroege stellingnames op basis van onvolledige informatie wel zorgen voor meer polarisatie. Wacht nou ff lekker af wie erachter zit en wat ermee bedoeld wordt. Daarna is er nog genoeg tijd om gal te spuwen als dat nodig blijkt.

Paco Casal
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Eindhoven Football Casuals
Has thanked: 313 times
Been thanked: 359 times

Bericht door Paco Casal » 23 jun 2020, 15:38

tijn0
Nationale topspeler

Bericht door tijn0 » 23 jun 2020, 15:59

Brael schreef:
23 jun 2020, 15:37
Ik denk oprecht dat dit soort vroege stellingnames op basis van onvolledige informatie wel zorgen voor meer polarisatie.
Dat zal wel meevallen, ik spreek alleen jullie op dagelijkse basis, dus een wig in de samenleving zal ik niet drijven. En mijn vrouw en kinderen, maar die nemen toch niets wat ik zeg serieus.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 23 jun 2020, 16:47

En wij wel, denk je ;) ?

Even serieus, en niet richting jou persoonlijk, maar in het algemeen: ik denk dat eerst even lezen/luisteren voordat er geoordeeld wordt, heel wat onnodige discussies (en erger) kan voorkómen.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 23 jun 2020, 16:49

deninho32 schreef:
23 jun 2020, 13:15
Wtf, ophef bij Burnley om een spandoek achter een vliegtuig met de tekst "White lives matter". Gaan ze excuses aanbieden.. Doen die levens er niet toe dan of zo. Wat een kolder allemaal zeg.
De ophef komt door het volgende:
In een verklaring nam Burnley al snel afstand van de tekst, die wordt gezien als bagatellisering van Black Lives Matter.
Ik ben het met @tijn0 eens dat deze tekst provocerend was bedoeld.

https://www.nu.nl/voetbal/6059776/burnl ... tekst.html

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 23 jun 2020, 17:00

Je mist het punt een beetje geloof ik. Het gaat er niet om of wij denken dat de tekst provocerend is bedoeld, of niet. Zoals gezegd, het is een plausibele verklaring, maar daarom niet direct waar. Waar het om gaat is om eerst even af te wachten of het brein achter dit idee zich meldt, om te horen wat zijn/haar doel van deze tekst precies was, om vervolgens met kennis van zaken te oordelen, in plaats van te oordelen op basis van aannames.

Iemand die echt alleen maar uit is op provocaties, kan natuurlijk ook heel andere teksten bezigen. Met de tekst an sich is namelijk niks mis, maar het wordt meteen verketterd omdat.....ja waarom eigenlijk? Omdat men aanneemt dat het een anti-BLM-uitspraak is?

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2140 times
Been thanked: 1145 times

Bericht door J.B. » 23 jun 2020, 17:18

tijn0 schreef:
23 jun 2020, 15:59
Brael schreef:
23 jun 2020, 15:37
Ik denk oprecht dat dit soort vroege stellingnames op basis van onvolledige informatie wel zorgen voor meer polarisatie.
Dat zal wel meevallen, ik spreek alleen jullie op dagelijkse basis, dus een wig in de samenleving zal ik niet drijven. En mijn vrouw en kinderen, maar die nemen toch niets wat ik zeg serieus.
Ik zeg gewoon in hongerstaking gaan. Dan leren ze het wel :evil:
net mn game library geupdate... laat die lockdown maar komen.

PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 103 times
Been thanked: 82 times

Bericht door PSV90 » 23 jun 2020, 17:26

Ik ben meer benieuwd naar voorbeelden waar er wel een zinvolle dialoog/discussie bestaat m.b.t. BLM/discriminatie/racisme. Telkens de uitwassen van beide kanten aankaarten is prima, maar weinig constructief.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2140 times
Been thanked: 1145 times

Bericht door J.B. » 23 jun 2020, 17:32

PSV90 schreef:
23 jun 2020, 17:26
Ik ben meer benieuwd naar voorbeelden waar er wel een zinvolle dialoog/discussie bestaat m.b.t. BLM/discriminatie/racisme. Telkens de uitwassen van beide kanten aankaarten is prima, maar weinig constructief.
Dat is al een beetje gaande. Het zal uiteindelijk inderdaad via de dialoog moeten. Nu lijkt alsof iedereen wordt gediscrimineerd, wie hebben we nog niet gehad. Transgenders? Homo`s? Mensen die kaal zijn? Ouderen? Even afvinken. Als iedereen zn zegje heeft gedaan kunnen we echt gaan praten denk ik.

Zo hoorde vorig weekend op een terras een blonde vrouw zeggen dat ze ook wordt gediscrimineerd omdat ze wordt nagefloten (gezien haar leeftijd was het een beetje wishful thinking, maar toch). Ik moest er wel om lachen eerlijk gezegd.
net mn game library geupdate... laat die lockdown maar komen.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 23 jun 2020, 18:47

Brael schreef:
23 jun 2020, 17:00
Het gaat er niet om of wij denken dat de tekst provocerend is bedoeld, of niet.
Dat doen wij niet alleen, dat doen ze bij Burnley ook.
En die zullen het beter weten dan wij.

Maar typisch dat je het nu ineens pas gelooft als degene die het spandoek heeft gemaakt het zelf zou aangeven in de media. En die zou dan vanzelfsprekend altijd de waarheid spreken?

koetje
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 216 times
Been thanked: 329 times

Bericht door koetje » 23 jun 2020, 19:03

Het is allemaal wel heel erg op eieren lopen. Nu gaat en club zelfs excuses maken voor iets wat ze niet hebben gedaan. Zeg gewoon dat is niet door ons en de actie wordt niet ondersteund.

Verder bijzonder dat een oproep dat iedereen op de wereld er toe doet controversieel is. Snap het, maar aan de andere kant ook weer niet.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 23 jun 2020, 19:11

Vanzelfsprekend deden de hooligans niets fout en was het allemaal de schuld van de politie, die waarschuwing klinkt ook heel vredelievend:

https://www.ad.nl/binnenland/hooligans- ... a3173bfb2/

tijn0
Nationale topspeler

Bericht door tijn0 » 23 jun 2020, 19:33

Is dat vrouwtje met die debiele borstbedekkers hetzelfde vrouwtje dat "alleen maar lief met bloemen rondliep", zoals ik op Twitter las, en toen "zomaar door de politie werd aangevallen"? Ziet er inderdaad uit alsof ze een is met de vrede.
koetje schreef:
23 jun 2020, 19:03

Verder bijzonder dat een oproep dat iedereen op de wereld er toe doet controversieel is. Snap het, maar aan de andere kant ook weer niet.
Ik vond dit plaatje wel verhelderend. Of je het ermee eens bent, of niet, zo wordt het ervaren.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door tijn0 op 23 jun 2020, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1254 times
Been thanked: 2107 times

Bericht door Maikel_91 » 23 jun 2020, 19:34

Dat is inderdaad dat vrouwtje.
Lekker provoceren maar zodra er een tegenreactie komt gelijk slachtofferrol.

Gesloten