Covid-19

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
El Sordo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 844 times
Been thanked: 934 times

Covid-19

Bericht door El Sordo » 23 sep 2020, 13:55

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

J.B. schreef:
23 sep 2020, 13:36
PCGC schreef:
23 sep 2020, 13:34

Ben echt heel benieuwd naar zo’n vaccin en vooral naar hoe lang het beschermd.

En ergens zit er ook een stemmetje in mijn achterhoofd dat zich afvraagt of dit vaccin wel helemaal veilig gaat zijn? Want normaal duurt een studie naar een vaccin en het testen natuurlijk jaren, toch?
Ja, de meeste virussen zijn ook al uitgestorven eer dat er een vaccin is. Maar blijkbaar, omdat het nu een wereldwijd probleem is kan het ineens sneller. Hoewel de bijwerkingen pas veel later duidelijk worden.
Het kan, als ik het goed heb begrepen, met name sneller omdat de basis voor dit vaccin bestaat uit meer uitgewerkte, maar volgens mij nog niet uitgebrachte, vaccins voor eerdere coronavira (bijv. SARS en MERS). Een groot aantal mogelijke bijwerkingen is daarbij ook al in kaart gebracht.
Waar we winnen, maar we het niet van de daken schreeuwen.

Juancho
Legende
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 476 times
Been thanked: 743 times

Bericht door Juancho » 23 sep 2020, 14:06

PCGC schreef:
23 sep 2020, 13:31
Dat bepaal jij in dit geval niet mijn beste.

Ze is nu eenmaal groot nieuws met haar vriendjes en vriendinnetjes, dus is het logisch dat een nieuws programma aandacht aan besteed en de hoofdrolspelers aan tafel wil. Hoe dom ze ook zijn.
Ik bepaal idd niet wie de gasten zijn nee, zou een mooie boel worden dan :D . Maar dat neemt niet weg dat ik wel mijn mening mag geven als er gasten komen te zitten die letterlijk nul te zeggen hebben. En dat is dan geen eens een mening, maar er komt letterlijk nul uit. Dus tja... :D

Los van dat vind ik niet dat je als serieus nieuws programma ruimte moet maken voor dit soort mensen. Die moeten vooral lekker op hun eigen domeinen blijven met die volgers. Dat is dan wel weer mijn mening.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2305 times
Been thanked: 870 times

Bericht door Ren Höek » 23 sep 2020, 14:09

J.B. schreef:
23 sep 2020, 13:48
Serieus, door wie? Dat is helemaal geen goed nieuws..
Door o.a. de WHO.
Het is nog afwachten, maar een pandemie is sowieso niet zomaar verdwenen.

Grasmat
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: P.S.V.
Has thanked: 614 times
Been thanked: 418 times

Bericht door Grasmat » 23 sep 2020, 14:54

Maar een redelijk werkend vaccin in combinatie met (nu al) meer kennis en betere behandelmethodes zorgt er hopelijk wel voor dat als het aantal doden/IC opnames relatief laag blijft, er niet iedere keer weer een lockdown of strenge maatregelen moeten komen wanneer het weer iets slechter gaat.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 178 times
Been thanked: 333 times

Bericht door Brael » 23 sep 2020, 15:28

Zo'n golf als we in maart/april hebben gekend, komt er ook niet meer natuurlijk. Zolang we de anderhalve-meter-maatregel en allerlei andere maatregelen hebben, zal het virus nooit meer zo hard kunnen toeslaan als in maart, toen we nul maatregelen hadden. Dus daar hoeven we ook niet bang voor te zijn.

Maar voordat we terug naar ons oude leven kunnen, zal er wel een vaccin moeten zijn. Al sta ik vooralsnog op het standpunt dat ik dit vaccin oversla, daarvoor heb ik er toch net iets te weinig vertrouwen in.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2127 times
Been thanked: 1139 times

Bericht door J.B. » 23 sep 2020, 16:41

El Sordo schreef:
23 sep 2020, 13:55
J.B. schreef:

Ja, de meeste virussen zijn ook al uitgestorven eer dat er een vaccin is. Maar blijkbaar, omdat het nu een wereldwijd probleem is kan het ineens sneller. Hoewel de bijwerkingen pas veel later duidelijk worden.
Het kan, als ik het goed heb begrepen, met name sneller omdat de basis voor dit vaccin bestaat uit meer uitgewerkte, maar volgens mij nog niet uitgebrachte, vaccins voor eerdere coronavira (bijv. SARS en MERS). Een groot aantal mogelijke bijwerkingen is daarbij ook al in kaart gebracht.
Ok, alleen zal dit dan een nieuw vaccin zijn. Ja, ik bedoel, ik zeg ook maar wat ik hoor her en der. Soort van amateur viroloog..
Tijd om Super Mario maar weer eens van zolder te gaan halen..

El Sordo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door El Sordo » 23 sep 2020, 16:45

Het is nieuw, maar de bouwstenen van een vaccin voor een coronavirus liggen er al, zeg maar. Maar ik baseer me ook alleen maar op wat ik lees hoor. :)

Johnnie Walker
Veelbelovend talent
Has thanked: 16 times
Been thanked: 25 times

Bericht door Johnnie Walker » 23 sep 2020, 17:10

El Sordo schreef:
J.B. schreef:

Een partij die dit extreem duidelijk en snel uit weet te leggen is Coronavirus, explained, bekend van Netflix. Aflevering 2 van seizoen 1 'the race for a vaccine' is in dit opzicht een aanrader. De aflevering duurt iets meer dan 20 minuten als ik mij niet vergis.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 23 sep 2020, 17:14

Johnnie Walker schreef:
23 sep 2020, 17:10
El Sordo schreef:

Een partij die dit extreem duidelijk en snel uit weet te leggen is Coronavirus, explained, bekend van Netflix. Aflevering 2 van seizoen 1 'the race for a vaccine' is in dit opzicht een aanrader. De aflevering duurt iets meer dan 20 minuten als ik mij niet vergis.
Moet ik eerst een netflix abo. afsluiten.. Of m illegaal ergens kijken kan ook. :mrgreen:

Grasmat
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: P.S.V.
Has thanked: 614 times
Been thanked: 418 times

Bericht door Grasmat » 23 sep 2020, 18:58

Willem Engel, brein achter die C artiesten onzin en bovenal: gevaarlijke onruststoker. Wat een randdebiel:

https://www.destentor.nl/algemeen/doods ... ~a0d75be6/

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1189 times
Been thanked: 898 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 sep 2020, 19:34

Brael schreef:
23 sep 2020, 15:28
Al sta ik vooralsnog op het standpunt dat ik dit vaccin oversla, daarvoor heb ik er toch net iets te weinig vertrouwen in.
Wat mij betreft zal die beslissing compleet afhangen van het specifieke vaccin wat beschikbaar is: hoe effectief is het, hoe betrouwbaar zijn de tests die gedaan zijn, welke vraagtekens blijven er werkelijk staan doordat men niet op lange termijn kon testen, enz. Is het totale plaatje OK dan kom maar op met dat spul.

GillesdelaCroquette
International
Has thanked: 113 times
Been thanked: 245 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 23 sep 2020, 19:48

Grasmat schreef:
23 sep 2020, 18:58
Willem Engel, brein achter die C artiesten onzin en bovenal: gevaarlijke onruststoker. Wat een randdebiel:

https://www.destentor.nl/algemeen/doods ... ~a0d75be6/
Het wordt tijd dat die kerel opgepakt wordt en een paar maandjes gaat zitten. Dan heeft ie eindelijk eens tijd om na te denken over de consequenties van zijn goedkope leugenachtige ophitserij.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 23 sep 2020, 20:09

ziege maar ook zagge schreef:
23 sep 2020, 19:34
Brael schreef:
23 sep 2020, 15:28
Al sta ik vooralsnog op het standpunt dat ik dit vaccin oversla, daarvoor heb ik er toch net iets te weinig vertrouwen in.
Wat mij betreft zal die beslissing compleet afhangen van het specifieke vaccin wat beschikbaar is: hoe effectief is het, hoe betrouwbaar zijn de tests die gedaan zijn, welke vraagtekens blijven er werkelijk staan doordat men niet op lange termijn kon testen, enz. Is het totale plaatje OK dan kom maar op met dat spul.
Ik vrees dat we te weinig antwoord krijgen op die vragen om sceptici (waaronder ikzelf) te overtuigen.
Bovendien heeft onze overheid wat betreft openheid en eerlijkheid in deze crisis wel een aantal deuken in het vertrouwen geslagen.

Welkom terug(?) trouwens!

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 sep 2020, 20:27

Brael schreef:
23 sep 2020, 20:09
Ik vrees dat we te weinig antwoord krijgen op die vragen om sceptici (waaronder ikzelf) te overtuigen.
Bovendien heeft onze overheid wat betreft openheid en eerlijkheid in deze crisis wel een aantal deuken in het vertrouwen geslagen.

Welkom terug(?) trouwens!
Tnx :)

Vrees, tsja we zullen zien, of die vrees bewaarheid wordt weten we nu nog niet he... daarom dus: ik zie het wel zodra er iets beschikbaar komt.

Wat betreft betrouwbaarheid van de Nederlandse politiek: gelukkig maken zij geen vaccins en voeren ze ook geen tests uit; dat zal gedaan en gerapporteerd worden door de fabrikanten en geëvalueerd worden door experts van over de hele wereld. Zowel die rapporten als die evaluaties zal ik dan checken.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 23 sep 2020, 20:35

Nouja, hetzelfde zou je mogen denken van adviezen aangaande het gebruik van mondkapjes. Maar daar bleek de lange arm van Rutte toch ook een eindje te reiken.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 sep 2020, 20:51

Mij was allang duidelijk dat dat protocol niet ideaal was maarja er was dan ook een niet-ideaal gebrek dus veel opties waren er niet behalve waarschijnlijk een correctere woordkeuze. Ik vond het ook totaal niet acceptabel dat verpleeghuispersoneel niet getest werd, dat ze zelfs niet ff elke aan het begin van elke shift een simpele temperatuurcheck kregen.

Ik verwacht dat ik bij vaccins ook door eventuele bullshit heen zal kunnen prikken. Zoals ik al zei: de officiële rapporten (bijv. van Oxford) zullen door duizenden experts wereldwijd geëvalueerd worden... maar, reken maar dat er nog veel meer niet-experts een mening over zullen hebben en die zullen ongetwijfeld in 'alternatieve anti-MSM media' nog veel meer aandacht krijgen, we zullen weer compleet overladen worden door allerlei onzin, complottheorieën enz.

Ik zal de meest betrouwbare experts eruit pikken en die evaluaties checken, vervolgens de meest plausibele kritieken checken en kijken of die hout snijden... het resulterende beeld zal mijn keuze bepalen. Den Haag zal daarbij wat mij betreft geen factor zijn.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 23 sep 2020, 21:02

Veel succes. Post even een samenvatting als het zo ver is ;)

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 sep 2020, 21:32

Komt goed :thumbsup:

GillesdelaCroquette
International
Has thanked: 113 times
Been thanked: 245 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 23 sep 2020, 21:43

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 912 times
Been thanked: 2586 times

Bericht door ShovingNE2 » 24 sep 2020, 07:57

Ik stel voor dat we Willem Engel en zijn sekte eens gaan oppakken en opsluiten. Gewoon op zijn Russisch: oppakken, vastzetten en de hele boel zolang rekken dat ze niet eerder vrij zijn voordat we massaal gevaccineerd zijn. En Engel onder dwang vaccineren. En een chip in zijn arm schieten. :D

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6877480 ... teststraat

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 514 times
Been thanked: 1009 times

Bericht door deninho32 » 24 sep 2020, 08:08

Vroeger gingen zulke mensen naar de Grote Beek, maar nu geven we ze een podium.. Wie is er dan gek?
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 92 times
Been thanked: 178 times

Bericht door grasveld » 24 sep 2020, 10:25

ziege maar ook zagge schreef:
23 sep 2020, 19:34
Zo sta ik er ook in. Maar als ze mij voor de keuze stellen: óf gevaccineerd worden óf daadwerkelijk COVID19 krijgen, dan kies ik gewoon voor de normale ziekte. Ik ben onder de 30, slank en heb verder geen andere (bekende) ziektes. Ik eet gezond, sport veel. Dan zou ik toch liever het normale virus hebben dan een of ander luguber snel ontwikkeld vaccin.

Ben recentelijk getest op COVID omdat ik heel ziek was. Onder andere koorts, keelpijn, verstopte neus, niezen... Helaas geen COVID. Voor niks zo ziek geweest. :roll:

El Sordo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door El Sordo » 24 sep 2020, 10:41

Wat is er precies 'luguber' aan een vaccin? Dat wordt nog steeds gewoon goed getest, hè.

Daarnaast denk ik dat je de mogelijke bijwerkingen van COVID onderschat, ook onder zgn. gezonde jongeren. Je zult er wellicht niet aan overlijden, maar er zijn duizenden mensen die langdurig klachten houden na besmetting, waarbij m.n. de longen en het hart worden geraakt. Als ik alleen al in mijn eigen omgeving kijk, heeft ongeveer de helft van degenen (jong, gezond, etc.)die corona hebben gehad daar twee/drie maanden later nog steeds veel last van. Ik zou het niet zomaar miskennen.

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 92 times
Been thanked: 178 times

Bericht door grasveld » 24 sep 2020, 10:58

El Sordo schreef:
24 sep 2020, 10:41
Wat is er precies 'luguber' aan een vaccin? Dat wordt nog steeds gewoon goed getest, hè.
In mijn ogen zit de luguberheid met name in de snelheid waarmee het ontwikkeld is. Plus het feit dat er enorm gesteggel is tussen overheden en ontwikkelaars over wie eventueel op moet draaien voor bijwerkingen jaren later. Dat stemt mij niet gerust. Wellicht is dit bij ieder vaccin het geval, maar gezien het nu zo prominent is krijgen wij dit allemaal mee.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet van de 'anti vax' of hoe die groep ook genoemd wordt.

Ik heb gewoon liever het echte virus. Ik ken ook wat mensen die het gehad hebben, en die hebben het amper tot niet gemerkt. Eén iemand was een tijdje wat vermoeid, maar die was dan ook niet echt in goede conditie en die werkt in het ziekenhuis. Wellicht heeft hij een enorme lading van het virus binnen gekregen, een die een gemiddeld mens niet zo maar binnen krijgt.

En buiten dat kunnen we ook maar weinig waarde hechten aan het anekdotisch bewijs. Het RIVM vermoedt dat inmiddels meer dan één miljoen Nederlanders het Coronavirus gehad hebben. Als het daadwerkelijk zo erg was qua 'last houden van', dan was het inmiddels wel wetenschappelijk aangetoond en kwamen we verder dan 'ik ken wat mensen die...' verhalen.

El Sordo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door El Sordo » 24 sep 2020, 11:14

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 24 sep 2020, 11:15

ShovingNE2 schreef:
24 sep 2020, 07:57
Ik stel voor dat we Willem Engel en zijn sekte eens gaan oppakken en opsluiten. Gewoon op zijn Russisch: oppakken, vastzetten en de hele boel zolang rekken dat ze niet eerder vrij zijn voordat we massaal gevaccineerd zijn. En Engel onder dwang vaccineren. En een chip in zijn arm schieten. :D

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6877480 ... teststraat
Die mafkees is de boel alleen maar aan het ophouden en frustreren. Ik weet niet hoe dat juridisch zit, maar mag dit wel? Op deze manier `actie` voeren? Schijnt in ieder geval dat het verzorgingstehuis waar ie lekker op los ging aangifte heeft gedaan..

Plaats reactie