EU politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2317 times
Been thanked: 870 times

EU politiek

Bericht door Ren Höek » 26 mar 2020, 08:03

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

ShovingNE2 schreef:
26 mar 2020, 06:53
Maar hoe vaak duiken gespreksverslagen tussen verdachte en advocaat wel niet op in strafdossiers.
Geen idee, hoe vaak?
Ik vertrouw de overheid niet met data.
Dit ben ik met je eens.
Zie ook het sleepnet van de AIVD.
Dit gezegd hebbende, ik heb nog minder vertrouwen in hoe bedrijven met onze data omgaan...

ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 917 times
Been thanked: 2609 times

Bericht door ShovingNE2 » 26 mar 2020, 10:09

Ren Höek schreef:
26 mar 2020, 08:03
ShovingNE2 schreef:
26 mar 2020, 06:53
Maar hoe vaak duiken gespreksverslagen tussen verdachte en advocaat wel niet op in strafdossiers.
Geen idee, hoe vaak?
Ik vertrouw de overheid niet met data.
Dit ben ik met je eens.
Zie ook het sleepnet van de AIVD.
Dit gezegd hebbende, ik heb nog minder vertrouwen in hoe bedrijven met onze data omgaan...
Google maar: afgelopen jaar zijn er diverse strafzaken geweest waarbij OM niet ontvankelijk werd bevonden hierdoor. En dat zijn alleen zaken waarbij ze zo stom waren tapverslagen in het dossier te laten zitten.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2317 times
Been thanked: 870 times

Bericht door Ren Höek » 26 mar 2020, 10:36

ShovingNE2 schreef:
26 mar 2020, 10:09
Google maar: afgelopen jaar zijn er diverse strafzaken geweest waarbij OM niet ontvankelijk werd bevonden hierdoor. En dat zijn alleen zaken waarbij ze zo stom waren tapverslagen in het dossier te laten zitten.
Klopt en dat is ook echt waardeloos van het OM.
Maar afgelopen jaar zijn er een 1,5 miljoen rechtszaken geweest, dus vandaar mijn vraag hoe vaak ;)

Waar mensen werken worden fouten gemaakt, al is het OM verplicht om dat te minimaliseren. En dat gaat ze niet altijd goed af.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 26 mar 2020, 13:26

In die betreffende kwesties was het geen fout. Was het heel doelbewust en er was verder op gegaan. Ze weten als geen ander dat het een advocaat en een verdachte zijn die communiceren. Dat zijn geen fouten.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1205 times
Been thanked: 909 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 26 mar 2020, 13:43

Over het algemeen zijn je burgerrechten beter beschermd in 'Brussel' dan in Den Haag, dat is m.i. al jaren zo.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 26 mar 2020, 17:41

Ik wantrouw iedere overheid als het gaat om data. En dat je in Den Haag niet zeker bent van je rechten heeft de Belastingdienst Maffia wel aangetoond.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 26 mar 2020, 21:30

Terecht wantrouwen, keer op keer blijkt dat we er absoluut niet van uit kunnen gaan dat overheidsinstanties zich netjes aan de wet houden. We hebben dus keiharde garanties nodig, misbruik van die data moet gewoon onmogelijk zijn. Wat bijv. mogelijk is als die totaal geanonimiseerd is, in andere situaties zullen we wat anders moeten verzinnen.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 27 mar 2020, 19:03

DeTaurus schreef:
27 mar 2020, 18:56
ShovingNE2 schreef:
27 mar 2020, 18:49
DeTaurus schreef:
27 mar 2020, 18:34

En jammer dat het blijkbaar op de 1 of andere manier zo gevoelig ligt bij mensen die dit niet begrijpen.
Als je een andere mening hebt over de verdeling van gelden dan begrijp je het niet. Haha.

Maar verkeerde topic, ik had het in het andere topic moeten gooien.
Ik heb het een beetje verkeerd verwoord.

Bedoelde in zijn algemeenheid te zeggen dat ik niet snap dat dit zo’n politiek gevoelig onderwerp is dat onder zo’n vergrootglas ligt (net als Wallonië en Vlaanderen), terwijl elk gebied met eenzelfde monetaire eenheid economisch succesvollere en minder succesvolle gebieden kent.

Ik begrijp niet waar het verschil in zit. Waarom wordt deze discussie nooit over Amerikaanse Staten of Nederlandse provincies gevoerd? Waarom is solidariteit daartussen min of meer vanzelfsprekend?

Individuele meningen over deze specifieke situatie kunnen goed onderbouwd zijn, maar de gevoeligheid begrijp ik niet.
Omdat je twee totaal verschillende culturen (zuid europa en noord europa) niet solidair kan maken en moet willen maken. Dit noodfonds wat puur of corona gaat en niet over economische omstandigheden wordt toch anders verdeeld.

Ik zou niet weten waarom wij bijvoorbeeld solidair met Griekenland moeten zijn als zij pensioenleeftijd 55 nog normaal vinden terwijl wij op 67 zitten. wij hebben pijnlijke maatregelen genomen en de staatsschuld teruggedrongen. Zij deden het niet en lieten de staatsschuld oplopen. En daar mogen wij voor branden. Dat is niet solidair zijn, dat is gewoon de rekening voor de buren betalen omdat zij 3x per week uit eten willen.

Het is hoogst noodzakelijk dat we de euro gaan opsplitsen. Landen als Griekenland al en binnenkort ook Spanje en Italie moeten kunnen devalueren als het lastig gaat. Als iemand denkt dat wij rekeningen voor het zuiden blijven betalen dan ga je van een koude kermis terugkomen. Als je die insteek hebt dan ga je keihard richting einde EU.

DeTaurus
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV, Liverpool
Has thanked: 180 times
Been thanked: 157 times

Bericht door DeTaurus » 27 mar 2020, 19:16

ShovingNE2 schreef:
27 mar 2020, 19:03
DeTaurus schreef:
27 mar 2020, 18:56
ShovingNE2 schreef:
27 mar 2020, 18:49

Als je een andere mening hebt over de verdeling van gelden dan begrijp je het niet. Haha.

Maar verkeerde topic, ik had het in het andere topic moeten gooien.
Ik heb het een beetje verkeerd verwoord.

Bedoelde in zijn algemeenheid te zeggen dat ik niet snap dat dit zo’n politiek gevoelig onderwerp is dat onder zo’n vergrootglas ligt (net als Wallonië en Vlaanderen), terwijl elk gebied met eenzelfde monetaire eenheid economisch succesvollere en minder succesvolle gebieden kent.

Ik begrijp niet waar het verschil in zit. Waarom wordt deze discussie nooit over Amerikaanse Staten of Nederlandse provincies gevoerd? Waarom is solidariteit daartussen min of meer vanzelfsprekend?

Individuele meningen over deze specifieke situatie kunnen goed onderbouwd zijn, maar de gevoeligheid begrijp ik niet.
Omdat je twee totaal verschillende culturen (zuid europa en noord europa) niet solidair kan maken en moet willen maken. Dit noodfonds wat puur of corona gaat en niet over economische omstandigheden wordt toch anders verdeeld.

Ik zou niet weten waarom wij bijvoorbeeld solidair met Griekenland moeten zijn als zij pensioenleeftijd 55 nog normaal vinden terwijl wij op 67 zitten. wij hebben pijnlijke maatregelen genomen en de staatsschuld teruggedrongen. Zij deden het niet en lieten de staatsschuld oplopen. En daar mogen wij voor branden. Dat is niet solidair zijn, dat is gewoon de rekening voor de buren betalen omdat zij 3x per week uit eten willen.

Het is hoogst noodzakelijk dat we de euro gaan opsplitsen. Landen als Griekenland al en binnenkort ook Spanje en Italie moeten kunnen devalueren als het lastig gaat. Als iemand denkt dat wij rekeningen voor het zuiden blijven betalen dan ga je van een koude kermis terugkomen. Als je die insteek hebt dan ga je keihard richting einde EU.
Ik vind die vergelijking een beetje mank gaan aangezien onze (economische) levensstandaard een stuk hoger ligt dan die van zuidelijke landen.

Steeds wordt de pensioenleeftijd benoemd, maar de hoogte van dat pensioen en andere factoren worden buiten beschouwing gelaten.
Sinds de invoering van de Euro zijn wij alleen maar rijker geworden en de verschillen met zuidelijke landen zijn economisch drastisch toegenomen. In die zin hebben wij onszelf ook in meer staat kunnen stellen om reserves op te bouwen terwijl we het economisch beter hebben dan de zuidelijke landen.

Ik heb boeken gelezen waarin wetenschappers inderdaad zeggen dat de Euro zeker voor de zuidelijke landen heel slecht is. Er valt wat voor te zeggen om dat af te schaffen, al vind ik het zelf wat te ingewikkeld om de gevolgen echt te begrijpen. Veel mensen die hier 40 jaar voor gestudeerd hebben zijn het hierover oneens.
Op dit moment is de situatie zo dat we monetair federaal zijn en politiek niet. Los van de beslissing of de Euro een goed idee was geweest; om ze op dit moment te laten zitten en ze geen aanspraak laten maken op een vooraf afgesproken noodfonds is in mijn ogen egoïstisch en economisch en politiek gezien ook niet slim.

Dat er door culturele verschillen een soort concurrentie ontstaat in de maatschappij tussen landen onderling dat ben ik met je eens. Dat zie ik ook. De vraag is: is dit wenselijk? Is dit het beste?
Ik vraag me af waarom dit culturele verschil zo belangrijk is. Heeft het zo’n grote invloed op de gezamenlijke baten op economisch gebied? Ikzelf kan mij dat niet voorstellen dat dit zo’n belangrijke factor moet zijn.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 27 mar 2020, 20:06

ShovingNE2 schreef:
Omdat je twee totaal verschillende culturen (zuid europa en noord europa) niet solidair kan maken
Want dat staat in de Bijbel of zo?

Ik geloof dat echt niet, wij geven bijv. altijd gul als er ergens in de derde wereld een ramp plaatsvindt terwijl die culturen doorgaans véél verder van ons af staan dan bijv. de Italianen. Culturele afstand zegt dus helemaal niks over vermogen tot solidariteit.

Verschil in politieke en economische mores is m.i. veel lastiger voor de Unie dan culturele verschillen.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 27 mar 2020, 20:38

Hier trouwens het artikel waar Plasterk op flipte, en bedankt voor de bronvermelding Ronald:

https://www.ftm.nl/artikelen/eu-coronaf ... uwe-zakken

Een kleine quote:

De reden dat Nederland zo weinig krijgt, is dat de Nederlandse autoriteiten die de subsidies uit de fondsen verdelen vrijwel al het geld uit de huidige begrotingsperiode hebben toegekend. In lidstaten waar wél hoge bedragen beschikbaar zijn, hadden zich voor de corona-uitbraak simpelweg nog niet genoeg geschikte projecten gemeld.'

Wij hadden betreffende potjes al geplunderd, dus.
Vertelde Plasterk dat er ook bij @ShovingNE2 ?

Zo gaat het vrijwel altijd met stemmingmakerij... duik je in de materie dan blijkt het véél genuanceerder te liggen. Maar de meesten nemen die moeite niet he, die gaan gewoon braaf overal op social media rondbazuinen dat het allemaal hartstikke ziek is en komt door culturele verschillen.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 27 mar 2020, 20:49

ziege maar ook zagge schreef:
27 mar 2020, 20:06
ShovingNE2 schreef:
Omdat je twee totaal verschillende culturen (zuid europa en noord europa) niet solidair kan maken
Want dat staat in de Bijbel of zo?

Ik geloof dat echt niet, wij geven bijv. altijd gul als er ergens in de derde wereld een ramp plaatsvindt terwijl die culturen doorgaans véél verder van ons af staan dan bijv. de Italianen. Culturele afstand zegt dus helemaal niks over vermogen tot solidariteit.

Verschil in politieke en economische mores is m.i. veel lastiger voor de Unie dan culturele verschillen.
Ja, op menselijk vlak kan dat prima. Maar we hebben het hier over hele economieën in de lucht houden die vervolgens geen moeite doen om het begrotingstekort terug te dringen en beter beleid willen voeren. Dat is niet houdbaar. De hele Euro in deze setting was een prestige project. Het zal niet in een jaar of in twee jaar gebeuren; maar hij wordt een keer opgesplitst. If not klapt de hele EU. En op een enkele Latijn sprekend figuur zit daar niemand echt op te wachten. Al is dat met de toetreding van noord macedonie en albanie weer een stapje dichterbij. Even snel er door jassen tijdens de grootste crisis sinds WOII.

Splits maar op: noord/zuid. Kan je tenminste weer op een normale manier een economie uit het slop trekken. Devalueren indien nodig, ipv met een nooit op te brengen schuldenlast op te zadelen.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 27 mar 2020, 21:34

En op basis waarvan zit je nu weer in deze discussie? Op basis van he-le-maal niks.

Is wel vaker zo he, dat het niet zozeer de makken van de EU of de culturele verschillen tussen lidstaten zijn die voor ontevredenheid zorgen, maar aanmatigende social media posts die de boel foutief presenteren.

Vanaf nu weet je dus: posts van Ronald Plasterk voortaan even dubbel checken voordat je ze doorzet.

DeTaurus
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV, Liverpool
Has thanked: 180 times
Been thanked: 157 times

Bericht door DeTaurus » 27 mar 2020, 21:59

27 mar 2020, 21:34
En op basis waarvan zit je nu weer in deze discussie? Op basis van he-le-maal niks.

Is wel vaker zo he, dat het niet zozeer de makken van de EU of de culturele verschillen tussen lidstaten zijn die voor ontevredenheid zorgen, maar aanmatigende social media posts die de boel foutief presenteren.

Vanaf nu weet je dus: posts van Ronald Plasterk voortaan even dubbel checken voordat je ze doorzet.
Ik vind het bericht ook een beetje lijken op een samenvoeging van krantenkoppen/social media berichten.
Niet echt samenhangend. Moeilijk op te reageren.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 28 mar 2020, 18:26

DeTaurus schreef:
27 mar 2020, 21:59
Ik vind het bericht ook een beetje lijken op een samenvoeging van krantenkoppen/social media berichten.
Niet echt samenhangend. Moeilijk op te reageren.
Nou ja duidelijk is iig waar de grafiek van Plasterk vandaan komt en dat Plasterk daar compleet onzinnige conclusies aan verbindt.

Ronald Plasterk ziet dus iets, verzint daar een "kijk nou eens hoe erg" verhaal bij en plempt dat op Twitter, zo en veel plezier ermee maar weer allemaal. Anderen pikken dat op, denken "ja zie je wel het is erg!!" en zetten hetzelfde bericht weer door terwijl ze óók niet effe de moeite doen om überhaupt te bron te checken - wel zetten ze er dan nog even een eigen tekstje bij waaruit zo mogelijk nóg diepere verontwaardiging blijkt. En zo bereikt een steeds grotere (virale!) golf van negativiteit een steeds groter publiek, terwijl die hele golf drijft op een misverstand bij 'patiënt zero', in dit geval Ronald Plasterk - iemand die lang geleden een aardige reputatie had. Lang geleden.

Iedereen die zich op social media begeeft zou zich m.i. bewust moeten zijn van zijn eigen verantwoordelijkheid voor dit mechanisme. De regel moet m.i. zijn: niet iets doorposten zonder dat je het zelf gecheckt hebt. Oftewel: handen wassen voordat je dat virus aan een onschuldige doorgeeft. En patiënt zero natuurlijk voortaan mijden als de ziekte tot hij bewezen gezond is verklaard.

Yep, internet desinformatie is óók een pandemie en zouden we minstens zo serieus moeten nemen, vind ik. Plasterk: nu even minimaal 14 dagen in zelfquarantaine graag, dank u.

Brael
Internationale topspeler
Has thanked: 179 times
Been thanked: 334 times

Bericht door Brael » 30 mar 2020, 14:33

Hoe dan ook, de Euro opsplitsen zou een goed idee zijn.

https://www.parool.nl/nieuws/de-euro-be ... ~b0bab71d/

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 30 mar 2020, 18:06

Yep. Dat zou een prima idee zijn.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 30 mar 2020, 20:16

Er zijn ook andere opties, zoals het aanpakken van het mandaat van de ECB. Intussen is de Euro dus ook een flink succes te noemen, zoals ook uit dat artikel in Parool blijkt.

Het idee dat de euro moet opsplitsen is ook zwáár onderhevig aan het geloof dat een aantal belangrijke zuidelijke eurolanden hun economie niet zouden kunnen verbeteren. Ik deel dat geloof niet, tuurlijk kan dat wel. Tot nu toe niet gelukt, so what? Die hele euro bestaat dus nét 20 jaar, het experiment staat nog in de kinderschoenen. Over nog eens 20 jaar gaat het alweer een stuk beter, zul je zien.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 31 mar 2020, 14:24

30 mar 2020, 20:16
Het idee dat de euro moet opsplitsen is ook zwáár onderhevig aan het geloof dat een aantal belangrijke zuidelijke eurolanden hun economie niet zouden kunnen verbeteren. Ik deel dat geloof niet, tuurlijk kan dat wel.
Waar baseer je dat op dan?
Ze moeten niet alleen hun economie verbeteren trouwens, maar hun economie verbeteren in combinatie met strikte bezuinigingsmaatregelen. En of het kán is niet zo'n relevante vraag. De vraag is of het redelijkerwijs in de verwachting ligt dat het op relatief korte termijn gaat gebeuren.
Tot nu toe niet gelukt, so what?
:lol:
Over nog eens 20 jaar gaat het alweer een stuk beter, zul je zien.
Waarom denk je dat?

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 31 mar 2020, 17:46

https://www.reuters.com/article/coronav ... SL8N2BK71Y

Apart. Intern steggelen over wie in de EU de rekening betaalt, maar wel even bijna een half miljard aftikken aan Marokko.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2133 times
Been thanked: 1143 times

Bericht door J.B. » 31 mar 2020, 17:51

En hier het echte verhaal

Tijd om Super Mario maar weer eens van zolder te gaan halen..

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 31 mar 2020, 20:04

Zo werkt dat dus. Het is eigenlijk zo'n beetje het RT model he: ook op het oog onschuldige nieuwsberichten plaatsen om zogenaamd 'relevant' te zijn, maar er intussen wel voor zorgen dat je zieke propaganda er altijd weer tussendoor glipt. Dat 'Oekraïne referendum' was ook zo'n gluiperige actie - meneer had totaal geen interesse in Oekraïne maar wilde gewoon lekker iets anti-EU doen, waarvoor hij het geoorloofd vond om het hele land op te hitsen met de agitprop uit het Kremlin.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 31 mar 2020, 20:37

Terug naar de inhoud dan maar. Blijft natuurlijk een opmerkelijke actie, om bijna een half miljard naar Marokko over te maken. Zou daar iets voor "in ruil" komen?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 31 mar 2020, 20:43

Je kunt natuurlijk ook even de details afwachten voordat je je laat mobiliseren door de Baudet brigade.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 31 mar 2020, 21:15

Ik stel een vraag, die me niet irrelevant lijkt.
Ik wil ook meer details, vandaar mijn vraag.

Wel typerend dat op een nieuwsartikel geen enkele inhoudelijke reactie komt, maar wel al 3 anti-Baudet posts.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2133 times
Been thanked: 1143 times

Bericht door J.B. » 31 mar 2020, 21:59

Laat ik de vraag omdraaien. Wat is er mis met een steunpakket aan Marokko. Ik zie dat probleem totaal niet.
Tijd om Super Mario maar weer eens van zolder te gaan halen..

Gesloten