Zwarte Pieten discussie

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
milansandro
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 767 times
Been thanked: 265 times

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 16:25

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Deze is ook wel leuk..
https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... lYAquZVu-u

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2328 times
Been thanked: 874 times

Bericht door Ren Höek » 21 nov 2018, 16:32

Tsja, uit je 1e link:
Tijdens het lezen van de woorden white privilege verslikte ik me in een slok water. In Nederland hebben autochtone en allochtone Nederlanders dezelfde rechten en plichten. Het wetboek maakt geen onderscheid in huidskleur of afkomst. Daarom slaat het begrip white privilege nergens op.
Wederom, dan snap je niet wat het inhoudt.

Uit je 2e link:
‘Ik stoor mij enorm aan de berichtgeving over de vermeende tweedeling en structurele discriminatie van allochtonen die in Nederland zou plaatsvinden. Wij doen het juist relatief goed
Niemand ontkent dat het in Nederland relatief goed gaat, maar het gebruik van het woord relatief houdt in dat het probleem dus nog wel steeds bestaat.

En wat betreft die "vermeende tweedeling", de discussie over zwarte piet maakt duidelijk hoeveel racisme er nog voor komt in Nederland. Niet door de discussie zelf, wel door de talloze racistische reacties op met name social media richting voornamelijk de KOZP.

milansandro
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 16:40

Volgens mij snap jij zelf niet eens wat het inhoudt...en gebruik jij het voor je identiteitspolitiek..
Succes met je White privilege zou ik zeggen..
We komen er toch niet uit met elkaar..

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 245 times
Been thanked: 250 times

Awards:

Bericht door Trixm » 21 nov 2018, 16:42

milansandro schreef:Ik snap heel goed wat White privilege inhoudt en in de Nederlandse samenleving gaat dit niet op...
Wellicht in de Amerikaanse samenleving wel omdat die een historie hebben van slavernij en racisme..
Je kunt niet White privilege 1 op 1 gaan importeren uit die samenleving puur omdat wij hier in Nederland geen systematische onderdrukking hebben gehad van minderheden zoals in de VS..
In Nederland hebben donkere mensen niet achterin een bus moeten zitten..
Je kunt die problemen die dat land heeft gehad ( en nog steeds heeft) niet naar Nederland importeren en tegen de Nederlanders zeggen: jullie doen dat ook!
Dat klopt gewoon niet...
Is er racisme in Nederland? vast wel...maar zeker niet op die grote schaal die Sylvana zegt dat dat er wel is..
Als je alleen maar tegen iedereen roept racisme dan kun je de echte racisten niet meer onderscheiden.
Racisme is niet in een vorm te gieten. White privilege gaatt bijvoorbeeld ook over kansen op de arbeidsmarkt kansen op de woningmarkt, sociale vooringenomenheid, een beveiliger die achter je aan loopt als je een winkel binnenloopt en zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen.

Nogmaals ik bekritiseer je niet, maar er is genoeg literatuur over het slavernijerleden van Nederland. Nederland wordt gezien als de bedenker van de commerciële slavernij. Door te zeggen dat Nederland geen verleden in de slavernij heeft komt je wat naïef over.

Verder de discussie hier. Ik zie meerdere mensen roepen dat andere mensen polariseren. Ik zou die mensen eens aanraden om naar hunzelf te kijken. Zodra je een andere groep wegzet ben je al snel polariserend bezig. Probeer wat meer te kijken naar hoe het leven van een ander is in plaats van alleen je eigen perspectief te projecteren. Het is geen discussie met een waarheid, maar een met velen.
"If triangles had a god, they would give him three sides."

milansandro
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 16:49

Niet mijn woorden verdraaien aub...
Ik heb nergens gezegd dat Nederland zich niet heeft beziggehouden met slavernij..
Goed lezen Trixm!
Ik ageerde tegen het feit dat Sylvana het zo brengt dat de HELE Nederlandse bevolking zich daarmee bezighield wat gewoon een pertinente leugen is.
De keuterboeren en de gehorigen uit het noorden van het land hebben niks te doen gehad met de slavernij...
Het was een bijzonder klein gedeelte van de bevolking die zich daarmee bezighield...vooral uit Amsterdam en omstreken..

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Trixm » 21 nov 2018, 17:11

milansandro schreef:Niet mijn woorden verdraaien aub...
Ik heb nergens gezegd dat Nederland zich niet heeft beziggehouden met slavernij..
Goed lezen Trixm!
Ik ageerde tegen het feit dat Sylvana het zo brengt dat de HELE Nederlandse bevolking zich daarmee bezighield wat gewoon een pertinente leugen is.
De keuterboeren en de gehorigen uit het noorden van het land hebben niks te doen gehad met de slavernij...
Het was een bijzonder klein gedeelte van de bevolking die zich daarmee bezighield...vooral uit Amsterdam en omstreken..
Je stelling impliceert dat Nederland geen verleden van slavernij heeft?

"Wellicht in de Amerikaanse samenleving wel omdat die een historie hebben van slavernij en racisme.."

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 21 nov 2018, 17:29

Het is duidelijk Trixm, wij snappen het gewoon niet.

milansandro
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 17:30

Op zo'n grote schaal is er in Nederland geen slavernij geweest inderdaad..
Wij hebben hier geen plantages gehad waar miljoenen slaven hebben gewerkt..
Wij hebben hier niet de klu klux klan gehad..
Wij hebben hier geen rassenrellen gehad..
We hebben gehandeld in slaven..een zeer klein elitair gedeelte heeft dit gedaan..
De rest van de Nederlandse bevolking absoluut niet!

milansandro
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 17:32

@ren hoek
Als jij je wil wentelen in de erfzonde van White privilege...ga je gang..
Ik ga daarin niet mee..hoezeer jullie mij dat willen aanpraten..

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 21 nov 2018, 17:36

Je kunt echt niet lezen.
Dat je alleen al begint over aanpraten zegt meer dan voldoende, dit heet namelijk gewoon een discussie.

Jij claimt dat white privilege niet opgaat in de Nederlandse samenleving.
Alleen al de bewezen discriminatie van allochtonen op de arbeidsmarkt bewijst je ongelijk. Niemand zegt dat het een groot probleem is, maar jij ontkent het volledig en daar gaat de discussie over. Zo simpel is het.

milansandro
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 17:50

Jij kunt niet goed lezen...
Ik heb aangetoond dat White privilege hier inderdaad niet opgaat..
Iedereen in de Nederlandse maatschappij heeft evenveel kans op een goede opleiding, goede baan, genoeg mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen..daar gaat het om..
Slachtofferkaart trekken wat betreft discriminatie op de werkvloer is typisch voor types zoals jij die maar niet willen begrijpen en inzien dat White privilege onzin is en alleen maar gebruikt wordt om zichzelf als slachtoffer te bezien..

https://eu.montgomeryadvertiser.com/sto ... /10100723/

Hier nog wat leesvoer voor je..

En daar laat ik het bij..
Succes met je White privilege!

Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1256 times
Been thanked: 2117 times

Bericht door Maikel_91 » 21 nov 2018, 17:58

milansandro schreef:Jij kunt niet goed lezen...
Ik heb aangetoond dat White privilege hier inderdaad niet opgaat..
Iedereen in de Nederlandse maatschappij heeft evenveel kans op een goede opleiding, goede baan, genoeg mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen..daar gaat het om..
Slachtofferkaart trekken wat betreft discriminatie op de werkvloer is typisch voor types zoals jij die maar niet willen begrijpen en inzien dat White privilege onzin is en alleen maar gebruikt wordt om zichzelf als slachtoffer te bezien..

https://eu.montgomeryadvertiser.com/sto ... /10100723/

Hier nog wat leesvoer voor je..

En daar laat ik het bij..
Succes met je White privilege!
Als je hard wilt maken dat er in Nederland geen sprake is van White privilege is het niet heel sterk als je komt met een bron die over Amerika gaat.

Als je niet ziet dat er in Nederland sprake is van discriminatie op ieder vlak dan ook, dan heb je echt je ogen dicht of dan wil je het gewoon niet zien. Er wordt overal gediscrimineerd hier, op afkomst, leeftijd en zelfs geslacht.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 21 nov 2018, 18:10

milansandro schreef:Ik heb aangetoond dat White privilege hier inderdaad niet opgaat..
Hoe heb je dat aangetoond dan?

Ik herhaal mezelf: Simpel voorbeeld van het bestaan ervan in Nederland: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laatste ... onen-vaker
Dat zijn dus leugens volgens jou?

milansandro
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 18:24

De SJW's van het netwerk :D
@maikel_91
Heb deze bron aangehaald omdat de term " White privilege" rechtstreeks uit de VS is geïmporteerd en wordt geïmplementeerd in de Nederlandse samenleving door mensen die gefocused zijn op slachtofferschap en zich wentelen in hun slachtofferrol.

In plaats van zelf het heft in handen te nemen en zichzelf te ontwikkelen is het voor sommigen prettiger om alles en iedereen de schuld te geven, behalve zichzelf..

Ik geloof niet in White privilege..
Je zegt toch ook niet Asian privilege, of Spanish privilege, of Afro American privilege?
Zou je dat doen wordt je meteen bericht van racisme..
Nogmaals, White privilege is onzin en bestaat niet in Nederland!
Discriminatie op de werkvloer is er..maar niet alleen voor allochtonen..ook voor ouderen.
Maar wentelen die zich in een slachtofferrol en krijsen meteen discriminatie?

Dit is echt de laatste regel van mij..
Nog een keer voor alle SJW's hierdoor: succes met je White privilege!
Ik heb het niet!

Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1256 times
Been thanked: 2117 times

Bericht door Maikel_91 » 21 nov 2018, 18:28

milansandro schreef:De SJW's van het netwerk :D
@maikel_91
Heb deze bron aangehaald omdat de term " White privilege" rechtstreeks uit de VS is geïmporteerd en wordt geïmplementeerd in de Nederlandse samenleving door mensen die gefocused zijn op slachtofferschap en zich wentelen in hun slachtofferrol.

In plaats van zelf het heft in handen te nemen en zichzelf te ontwikkelen is het voor sommigen prettiger om alles en iedereen de schuld te geven, behalve zichzelf..
Zeker waar, al die mensen met Nederlandse vlaggetjes achter hun naam op Twitter die de schuld geven aan allochtonen voor alles wat mis is met Nederland zouden echt eens naar zichzelf moeten kijken :wink:

Mensen SJW's noemen is een teken dat jij helaas niet in staat bent een fatsoenlijke discussie te hebben over dit onderwerp. Als jij blind voor discriminatie wilt zijn, prima.

Types als Sylvana vind ik wel vreselijk en al dat geroeptoeter van sommige. Maar het bestaan ervan ontkennen gaat me te ver, er is genoeg wat aantoont dat het wel degelijk een ding is.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 968 times
Been thanked: 1323 times

Bericht door ruuddevil » 21 nov 2018, 18:55

Kunnen we het in plaats van white privilege hebben over white pleasure? Of was het white paradise?

milansandro
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 18:56

Beste Maikel_91
Ik zal uit respect voor jou mog 1 keer reageren..
Ik heb niks met nationalistische symbolen noch met mensen die een bepaalde bevolkingsgroep de schuld geven van wat er mis is in Nederland..
Waar ik veel moeite mee heb is dat er mensen zijn die meteen in een slachtofferrol springen
Een samenleving die IEDEREEN kansen biedt op een opleiding, baan, talloze manieren om iets van z' n leven te maken daar kan van geen white privilege sprake zijn...
Talloze mensen van elke geloof en afkomst hebben dit al duidelijk gemaakt.
Of het nu in de sport, politiek, entertainment is...
Dat er meer blanke mensen in een op bepalende posities in Nederland zitten heeft ook met demografie te maken..
Er wonen nu eenmaal meer blanken in Nederland dan andere bevolkingsgroepen..
Net zoals er in Azie meer aziaten wonen dan bijvoorbeeld afrikanen...
Wat betreft bijvoorbeeld arbeidsdiscriminatie: ongetwijfeld zal die er in zeer geringe mate zijn..helemaal uitbannen gaat helaas niet..
Zie jij trouwens blanke mensen in een shishazaak werken?
Of een turkse levensmiddelenzaak?
Is dat dan geen arbeidsdiscriminatie?
Hoe verlopen de sollicitaties daar?
Mag dan daar alleen de eigen bevolkingsgroep werken?
Allemaal vragen...

Maar nu ben ik er echt klaar mee..
Bedankt voor julle input.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 917 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 21 nov 2018, 19:19

milansandro schreef:Sylvana Simons...
Beroepsklager..
Heeft altijd een handje van om blanke (vooral) mannen te betichten van "white privilege" en dergelijke..
Polariseert enorm met haar " white privilege"..
Heef het voortdurend over het nederlandse slavernijverleden waarbij zij de blanke bevolking maar op 1 hoop schept en denkt dat in de gouden eeuw iedere nederlander een slavenhouder is geweest..
Had zich aangesloten bij de politieke partij DENK :lol:
A match made in heaven :lol:
Hedendaagse slavernij heeft ze geen zin in om dat te bestrijden..
Nee, het gaat om de blanke hollander...en dat ze moeten betalen!!
Rijp voor de psychiater...die Sylvana..
Ik vind dat schermen met die Amerikaanse racismeterminologie ook nogal misplaatst en inderdaad onnodig polariserend, we zouden daar ver weg van moeten willen blijven. De partijen zijn hier (gelukkig) veel minder sterk verdeeld en racisme veel minder verweven in de maatschappij en cultuur (wellicht omdat de slavernij vooral buiten ons land plaatsvond). Genoeg gekleurde vrienden waarmee ik altijd smakelijk heb kunnen lachen om de meest racistische grappen, voor mij teken van de ontspannenheid die hier wel, maar daar veel minder bestaat.

Maar als iemand zaken anders ziet ga ik graag de discussie met ze aan. En als ze willen demonstreren mag dat van mij ook, zo vaak als ze maar willen. Wat ik totaal niet begrijp is de weerstand die mensen menen te moeten geven, meteen via social media mensen dood en het land uit wensen enzo. En dus inderdaad proberen demonstraties te dwarsbomen. Waarom die gevoeligheid? Je bepaalt toch gewoon zelf of je het ermee eens bent en zo niet, so what, láát ze lekker? Waarom die lange tenen? Ga desnoods zelf demonstreren voor een tegengeluid als je dat nodig vindt, waarom dat achterbakse, lompe gedrag?

Sylvana die naar de psychiater moet vind ik eigenlijk ook al wat ver gaan, ze debatteert immers gewoon met argumenten. Op een pedant toontje misschien en ik ben 't deels niet met haar eens, maar maakt dat haar werkelijk geestelijk gestoord?

milansandro
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 19:30

Sylvana is zo geobserdeerd door kleur ( white privilege, white washing, de witte man) dat ze inderdaad naar de psychiater mag..
Net zoals blanken die neerbuigend over donkere mensen doen overigens..

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2145 times
Been thanked: 1145 times

Bericht door J.B. » 21 nov 2018, 19:30

milansandro schreef:Sylvana Simons...
Beroepsklager..
Heeft altijd een handje van om blanke (vooral) mannen te betichten van "white privilege" en dergelijke..
Polariseert enorm met haar " white privilege"..
Heef het voortdurend over het nederlandse slavernijverleden waarbij zij de blanke bevolking maar op 1 hoop schept en denkt dat in de gouden eeuw iedere nederlander een slavenhouder is geweest..
Had zich aangesloten bij de politieke partij DENK :lol:
A match made in heaven :lol:
Hedendaagse slavernij heeft ze geen zin in om dat te bestrijden..
Nee, het gaat om de blanke hollander...en dat ze moeten betalen!!
Rijp voor de psychiater...die Sylvana..
Een beetje overdreven, maar de kern klopt wel m.i. Ze slaat inderdaad nogal door. Vandaar dat ik zei dat ze niet de persoon is die de spokesperson moet zijn voor de gekleurde bevolking. Wie dat dan wel moet zijn, geen idee. Misschien een sporter of iemand die echt iets heeft bereikt behalve op TMF clipjes aan elkaar praten?
net mn game library geupdate... laat die lockdown maar komen.

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Trixm » 21 nov 2018, 19:54

milansandro schreef:Op zo'n grote schaal is er in Nederland geen slavernij geweest inderdaad..
Wij hebben hier geen plantages gehad waar miljoenen slaven hebben gewerkt..
Wij hebben hier niet de klu klux klan gehad..
Wij hebben hier geen rassenrellen gehad..
We hebben gehandeld in slaven..een zeer klein elitair gedeelte heeft dit gedaan..
De rest van de Nederlandse bevolking absoluut niet!

Je zet jezelf wel enorm voor schut. Je zou er verstandig aan doen om wat Nederlands historie op te doen. De Nederlanders, de VOC (toch echt opgericht door de SG) waren de opzetters van de commerciële slavernij.. Sterker nog, wij hebben het concept van slaven verkopen bedacht! We hebben landen gekolonialiseerd en uitgeput. Dit is een beknopte samenvatting van een rijke historie. Daar profiteert iedereen van. Net zoals wij allemaal nog steeds profiteren van Shell. Daar kun je van vinden wat je wil. Maar het ontkennen is gewoon kinderlijk. Ik vraag me dan ook af of je de 12 bent gepasseerd. Mocht dat nog niet zo zijn word je vast nog wel wat rijker in informatie op de middelbare school.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 516 times
Been thanked: 1012 times

Bericht door deninho32 » 21 nov 2018, 20:01

Conclusie: milansandro snapt de term white privilege niet. Al die boodschappenlijstjes die hij plaatst (daar lijkt het in ieder geval op met telkens een nieuwe regel na een paar woorden) bevestigen dat steeds meer. Bijzonder kostelijk. :D
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 968 times
Been thanked: 1323 times

Bericht door ruuddevil » 21 nov 2018, 20:19

Conclusie 2: het Rob Jetten niveau hier is hoog.

milansandro
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 20:31

Conclusie 1: trixm.
Kijk maar eens wie verantwoordeliji was voor de bulk van de translantische slavenhandel..
Je zou nog schrikken..
Conclusie 2: deninho
Bijzonder kostelijk dat je in deze discussie probeert in te breken.
Laat gaan joh...niveau is te hoog voor jou :D

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 516 times
Been thanked: 1012 times

Bericht door deninho32 » 21 nov 2018, 20:44

Heerlijk, onze eigen ajax-man (of jongen?) die over niveau spreekt. Verder blijft de conclusie staan. Je begrijpt het begrip white privilege niet. Is niet erg of zo, maar lees je eens in zou ik zeggen.. Niet alleen maar plaatjes kijken hoor. :wink:
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

milansandro
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 21 nov 2018, 20:45

En trouwens trixm heb jij op wel op de basischool begrijpend lezen gehad?
Waar ontken ik dat Nederland niet mee heeft gedaan aan de slavenhandel?
Je lult uit je nek gewoon..

Gesloten