Kritiek als leidraad voor toekomstbeleid

Columns over voetbal of hele andere zaken.
Plaats reactie
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Disclaimer vooraf: onderstaande is in potentie voer voor scherpe discussie, maar hopelijk wordt het in dat geval niet onvriendelijk. Wees lief. Bij voorbaat dank.

Vorige week maakte iemand hier een ogenschijnlijk belachelijke opmerking: Schmidt geeft niks om de Eredivisie, wel om Europees voetbal. Ik zeg ogenschijnlijk belachelijk omdat het in zekere zin een gebrek aan professionalisme lijkt te insinueren. Een coach van PSV dient zich volgens traditionele gebruiken te focussen op de Eredivisie en die minstens één keer gedurende zijn bewind te winnen, het liefst vaker natuurlijk, kijk naar Cocu. Als je echter alles op een rijtje zet, van historie tot aan heden, van eigen middelen tot die van de concurrentie, dan is de conclusie inmiddels dat Ajax meer middelen heeft en het redelijkerwijs aan de stand verplicht is kampioen te worden. Wie de luxe heeft om spelers als Neres, Tagliafico en Klaassen te laten banken, die MOET kampioen worden en eigenlijk zelfs op 80% Het is inderdaad slikken om zoiets te moeten zeggen. Nee: het Bayern van Nederland zijn ze niet. Tienmaal op een rij gaat niet gebeuren en spelers van PSV zijn onhaalbaar voor Ajax. Daar men in Duitsland openlijk en serieus speculeert over een eventuele transfer van Haaland naar Bayern zegt genoeg. In Nederland zal hooguit de Telegraaf eens roepen dat Ajax moet proberen Gakpo te halen, maar met enige realiteitszin heeft het niks te maken. Maar zonder schaamte kun je redelijkerwijs zeggen: Ajax is, qua totaalpakket, nog een stapje verder. Vind ik niet leuk om te zeggen, maar het dient als opstapje richting een latere alinea.

Even terug naar PSV dan. Het tijdperk Brands/Cocu begon wat stroef, maar kwam vanaf 2014 in een stroomversnelling. Donkere jaren lagen ineens achter ons, we hadden weer een groep topspelers: Willems, Guardado, Wijnaldum, Memphis, de Jong. Er vertrokken er een paar, Pereiro, van Ginkel, Pröpper en Moreno kwamen ervoor in de plaats. Hendrix ontwikkelde zich tot een nuttige speler in kampioenselftallen, Bruma bloeide op aan de hand van Moreno en Arias werd uiteindelijk Speler van het Jaar in 2018. Allerlei jeugdproducten braken door. In vier seizoenen werden we driemaal kampioen, zagen we de allerbeste spelers in de Champions League tegen PSV spelen en werd Atlético in 2016 zelfs bijna op de knieën gedwongen. Het scheelde meerdere keren centimeters. Net niet, maar god, wat waren de tijden mooi. Na een matig seizoen in 2017 werden we uitgeschakeld tegen Osijek. Voor het eerst in een miljoen jaar geen Europese wedstrijden, maar PSV greep het aan als mogelijkheid tot verbetering. De waarheid werd intern gesproken en hoewel gewenste targets niet meer haalbaar bleken wegens een gat in de begroting, kreeg Cocu het voor elkaar om een elftal neer te zetten dat heel veel wedstrijden won, ook als het niet fraai kon. We werden met gemak en grote voorsprong kampioen t.o.v. een elftal dat het seizoen ervoor de finale van de Europa League had gehaald. Maar daarna kwam de klad erin toen Brands én Cocu vertrokken en er twee rookies op hun plekken kwamen te zitten. Een fraai elftal gaf het onder van Bommel weg en Ajax werd kampioen terwijl het ook goed presteerde in de CL. Daarna werd het alleen nog maar erger. Een puinhoop en talrijke dieptepunten in de clubgeschiedenis. Het stadion werd bestormd. Clubicoon ontslagen. Meer gezeik en een elftal van niks. John de Jong mocht blijven en mocht de mede door hem gecreëerde puinhopen opruimen. Een opknapbeurt die tot op heden nog steeds niet voltooid is. In Amsterdam kon men het geluk niet op. Helemaal curieus wordt het als je bedenkt dat men bij Ajax in 2017 de onbewuste keuze maakte om succes in de Eredivisie te laten varen ten faveure van glorie in Europa. Het kostte een titel op korte termijn, maar leverde immens succes op voor de langere termijn.

Dat is een bruggetje naar de ogenschijnlijk belachelijke opmerking: Schmidt geeft niet zoveel om de Eredivisie, wel om Europa. Nu ga ik er dus een controversieel standpunt uitgooien: misschien is dat stiekem de weg die we zouden moeten nemen. Laat me toelichten waarom. Zelfs als je alles goed doet (neem deze selectie plus het opvullen van hiaten als rechtsback, back-up Sangaré en meer), is er nog steeds een redelijke kans dat Ajax bovenaan eindigt. Ze hebben daar een spits staan die net wat minder gekost heeft dan onze gehele basiself. Laat staan de rest van het elftal, het geld werd daar uitgegeven alsof het niks is. Er staat daar nu een mix van ervaring, persoonlijkheid, talent en voetbalkwaliteiten. Jaloers ben ik niet, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen: er staat een aardige selectie daar. Er zijn slechts twee manieren om dat gat te dichten: zorgen dat je zelf de juiste beslissingen blijft maken en daarmee een goed elftal kunt neerzetten (het sportieve component), maar ondertussen óók zorgen dat er financiële winsten worden geboekt zodat je zelf die enorme middelen kunt opbouwen (het financiële component). In de komende dagen zal de discussie rondom John de Jong ook hier weer losbarsten, maar één ding staat vast: de portemonnee is deze zomer stevig gevuld, terwijl de selectie beter is geworden dan 'ie voorheen was. Je hebt met het verlengen van toptalenten ook continuïteit opgebouwd. Het is zaak om die lijn door te trekken en dat kun je doen door óf enorm te verkopen (lees: Madueke) óf Europees dermate goed te presteren dat je daarmee het geld binnenhaalt, idealiter in de CL. Lukt dat niet, dan is de EL een fraai alternatief, maar ondertussen is Nederland hard op weg om twee vaste CL-tickets te veroveren. Een belangrijk detail in dit hele idee.

Het brengt me bij mijn punt: de focus moet op Europees voetbal. Daarmee pleit ik niet om de Eredivisie helemaal te laten varen, verre van zelfs. Die tweede plek is een vereiste en dat moet met een selectie als de huidige niet eens een opgave zijn. Maar succes in Europa is tegelijkertijd een mes dat aan allerlei kanten snijdt:
- Het levert de nodige centen op en dat loopt al gauw in de miljoenen, zelfs in de EL.
- Prestaties in Europa wegen voor scouts steeds zwaarder dan prestaties in de Eredivisie. Elke goal die Gakpo Europees maakt staat ongeveer gelijk aan vijf goals in de Eredivisie. Uiteindelijk worden spelers meer waard als er Europees wat neergezet wordt.
- De coëfficiënten zorgen op lange termijn voor meer financiële garanties voor de Eredivisie. Op clubniveau is het zaak om slechte seizoenen weg te werken zodat we niet consequent in pot 3 of 4 komen te zitten. Dat kan alleen door te presteren.

Voordat je overgaat tot een kritische post: kauw even op de vraag wat voor de lange termijn in breder perspectief meer gaat opleveren. Een zwaarbevochten landstitel en CL als gevolg, of een goedbetaalde Europese campagne met alle bijbehorende centen en exposure als gevolg, en waarbij deelname als CL niet onrealistisch is?
Johnnie Walker
Lid van verdienste
4
Berichten: 1928
Lid geworden op: 26 jun 2019
Seizoenkaart: Vak B
Clubvoorkeur: Philips

Awards:

[mention]Ykhim[/mention] wat zijn de gevolgen volgens jou als de focus op Europa komt te liggen?

Het belang van goed presteren in CL staat buiten kijf, maar zie nog niet echt wat er verandert als we zeggen: Europa is prioriteit 1. B-keus op zaterdag en dan A-keus op dinsdag? Spelers eerder naar de kant om te sparen? Dat doen we normaliter al toch?

Of je tactiek, ook in de Eredivisie, aanpassen op Europa?
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5184
Lid geworden op: 7 feb 2019

[mention]Ykhim[/mention] Je bent in mijn ogen wel dingen enorm van een kant aan het inkleuren.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Johnnie Walker schreef: 25 sep 2021, 22:11 @Ykhim wat zijn de gevolgen volgens jou als de focus op Europa komt te liggen?
Lastig om het voor het gehele seizoen in alle mogelijke scenario's concreet uit te leggen, maar ik denk in eerste instantie toch vooral aan verwachtingsmanagement: accepteren dat een titel voorlopig een lastig verhaal wordt en dat de prioriteit daardoor op Europa komt te liggen. Dat betekent automatisch dat je nationaal minder risico's gaat nemen. Is Götze niet okselfris voor een wedstrijd tegen Feyenoord? Bank ermee.

Ik vond Vitesse-thuis van vorig jaar een mooi voorbeeld van hoe het eruit zou kunnen zien: je gaat uiteraard voor de zege, maar niet in de sterkste elf. Mocht de wedstrijd erom vragen kun je altijd nog bijschakelen, maar het oog is gericht op de Europese wedstrijd die volgt. Dergelijk beleid kun je pessimistisch uitleggen als handdoek in de ring gooien, ik noem het liever prioriteiten stellen. Staat in mijn ogen ook los van de spelvisie die je als club hanteert. Intensief of niet: spelers moeten zo fit mogelijk aan Europese wedstrijden beginnen. Ook als je wat wissels doorvoert moet je in staat zijn om in elk geval 12 Eredivisie-clubs op de rug te leggen, zo eerlijk moet je dan ook zijn. Vervolgens is er dan nog de categorie Utrecht-Vitesse-Groningen, waarin je eventueel ook kunt rouleren en kunt accelereren wanneer nodig, zoals hierboven uitgelegd. Tegen AZ, Feyenoord en Ajax ga je normaal gesproken met sterkste elf beginnen, tenzij er echt spelers niet okselfris zijn en er een paar dagen later belangrijkers op het programma staat.
VeresRivne schreef: 25 sep 2021, 22:28 @Ykhim Je bent in mijn ogen wel dingen enorm van een kant aan het inkleuren.
Hoort een beetje bij de rol hè :mrgreen:

Is ook lastig om als PSV'er alles van alle kanten genuanceerd uit te leggen, soms komen er gewoon wat simplificaties aan te pas. Helpt daarin ook niet mee dat de situaties waar ik het over heb in essentie overeenkomsten vertonen, maar ook behoorlijk wat verschillen kennen. Voel je vrij om er wat aan toe te voegen!
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5184
Lid geworden op: 7 feb 2019

Nou ok dan.

Wat me altijd opvalt hoe opportunistisch de voetbalwereld in elkaar zit maar ook menig supporter. Ajax stond volgens sommigen op instorten toen het vorig jaar voor de winterstop struikelde tegen Willem II, ook dit seizoen was het na de JC schaal en Twenteuit weinig. Hetzelfde gebeurt nu met PSV dat in een dipperiode zit, meteen worden de zwarte scenario's naar boven gehaald. Maar in wezen is er weinig aan de hand. Tegen Feyenoord loopt PSV ook in haar beste jaren averij op, Willem II uit is ook een partij die vaak genoeg fout gaat en voor PSV een van de zwaardere wedstrijden, zoals Ajax opvallend vaak tegen Heracles uit struikelt. Om kampioen te worden zul je twee dingen nodig moeten hebben in de eredivisie. Je zal een signifcant aantal wedstrijden tegen zwakkere broeders moeten winnen en daar weinig moeten laten liggen. Dat is met deze selectie meer dan mogelijk, Feyenoord bewees dat het zelfs met een matige selectie en teamspirit mogelijk is. De tweede voorwaarde is dat je in onderlinge resultaten niet twee keer verliest van je concurrent. Ook dat laatste gebeurt zelden tussen nummer een en twee.

Het probleem van PSV is met name dat je te veel goals tegen krijgt. Cocu bouwde elftallen die veel minder avontuurlijk waren. Ik vond het voetbal en het vermaak daarbij een stuk minder. Heel vaak werd ook met kleine verschillen gewonnen en laat in de wedstrijd maar in het punten pakken zat wel meer regelmaat. Naast andere pionnen van die elftallen werd het vooral gedragen door Depay en - later - Luuk De Jong, met Willems in zijn goede dagen als tandem. PSV ontbreekt dat makkelijke scoren toch wel, wie weet heeft Vinicius straks die rol. Er zijn bij PSV voldoende die wat kunnen forceren maar de rol van consistende goalscorer nog niet op zich kunnen nemen.

Ajax heeft onder Bosz natuurlijk niet de competitie laten lopen. Door een vrij bruuske overgang van De Boer naar Bosz voetbal en een incomplete selectie werd er vooral in het begin onnodig gemorst en Europees gerommeld tegen o.a. Rostov. Aan het einde van de competitie haalde Ajax een puntenaantal waarmee je kampioen kon worden, het was dat Feyenoord boven zichzelf uitsteeg.

Zowel het Ajax onder De Boer als het jubileumelftal onder Advocaat besloten de Europa League te laten lopen. De mythe dat je dan meer punten pakt kan de kast in. Omgekeerd lijkt het me ook niet gunstig voor PSV om vooral de boel op Europa te zetten. Spelers moeten in een bepaald ritme komen, en in twee standen opereren is absoluut niet bevorderlijk. Waar PSV zich wel een dienst mee kan bewijzen is door veel punten te pakken en ver te komen, als de rest van NL ook zijn ding doet kan de tweede plek in de eredivisie weer een vaste CL plek worden. Daarmee voorkom je veel ellende met kwalificatiepotten. Het enige wat je zou kunnen doen is de beker laten lopen. Als Ajacied zou ik er bij mijn ploeg op tegen zijn overigens.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

VeresRivne schreef: 25 sep 2021, 23:57Wat me altijd opvalt hoe opportunistisch de voetbalwereld in elkaar zit maar ook menig supporter. Ajax stond volgens sommigen op instorten toen het vorig jaar voor de winterstop struikelde tegen Willem II, ook dit seizoen was het na de JC schaal en Twenteuit weinig. Hetzelfde gebeurt nu met PSV dat in een dipperiode zit, meteen worden de zwarte scenario's naar boven gehaald. Maar in wezen is er weinig aan de hand. Tegen Feyenoord loopt PSV ook in haar beste jaren averij op, Willem II uit is ook een partij die vaak genoeg fout gaat en voor PSV een van de zwaardere wedstrijden, zoals Ajax opvallend vaak tegen Heracles uit struikelt. Om kampioen te worden zul je twee dingen nodig moeten hebben in de eredivisie. Je zal een signifcant aantal wedstrijden tegen zwakkere broeders moeten winnen en daar weinig moeten laten liggen. Dat is met deze selectie meer dan mogelijk, Feyenoord bewees dat het zelfs met een matige selectie en teamspirit mogelijk is. De tweede voorwaarde is dat je in onderlinge resultaten niet twee keer verliest van je concurrent. Ook dat laatste gebeurt zelden tussen nummer een en twee.
De voetbalwereld is zeker opportunistisch, zonder meer. Ook vandaag allerlei drama te zien op dit netwerk, met als mooiste dat de positie van Drommel nu al niet meer houdbaar is. Gaat nergens over.

Ik denk alleen wel dat je het dan over geïsoleerde momentopnames hebt. Als je kijkt naar het bredere plaatje en daarbij de patronen in ogenschouw neemt, dan kun je meer conclusies trekken. PSV creëert bijvoorbeeld al een langere tijd structureel te weinig kansen. Dan moet je of gruwelijk goed omgaan met die kansen of je moet eens gaan kijken waar het dan tactisch fout gaat. Een andere: PSV in toppers. Als je AZ en Europese wedstrijden meerekent, dan staat de teller op niet meer dan een handjevol zeges in de laatste 20 toppers. Dat is volstrekt onaanvaardbaar en ook dan kun je naar onderliggende oorzaken zoeken, waarbij het in dit specifieke voorbeeld lastig is om daar conclusies over te trekken.

Het gat met Ajax en de kans op een landstitel is een wat complexere zaak, maar in hoofdlijnen kun je natuurlijk prima concluderen dat Ajax meer middelen en meer sportieve mogelijkheden heeft en daardoor dus ook een grotere kans op succes heeft. Ik wil ook niet zeggen dat de titel onmogelijk is geworden, maar in de huidige toestand wel ingewikkeld. Ja: tegen kleinere clubs moeten we over het algemeen kunnen winnen, maar het zijn juist die topwedstrijden die een obstakel vormen en waarin we maar geen progressie lijken te boeken. Ajax versloegen we weliswaar knap met 0-4 en tegen AZ werd het 0-3, maar tegen Benfica, Sociedad en Feyenoord win je geen wedstrijd. Dat past in het plaatje van vorig seizoen. En het seizoen ervoor. Ik dwaal overigens af van het onderwerp.
Het probleem van PSV is met name dat je te veel goals tegen krijgt.
Op dit moment zeker, maar ik heb elders geconstateerd dat de defensie in essentie niet het probleem is. Het staat goed, het geeft weinig weg, maar op dit moment vliegen alle ballen erin. Dat ligt niet alleen aan Drommel of aan Max of aan Mwene. Het is een combinatie van pech en individuele fouten die, zeker in dit systeem met deze poppetjes, ook gewoon kunnen voorkomen. Ik verwacht alleen wel dat de defensie dermate stabiel is dat deze fase niet zal aanhouden tot aan mei. Het probleem ligt wat mij betreft juist voorin en dat is eigenlijk niet acceptabel gezien de kwaliteit die er rondlopen. We creëren te weinig en nu komen we zelfs in een situatie waarin we niet alles in het netje leggen. Dat is waar het vorig seizoen bij vlagen óók misging, waarbij de defensie er ook niet altijd goed uitzag. Dat laatste is nu redelijk verholpen, het eerste niet. Nogmaals: patroon. Ik denk dat andere topics zich beter lenen voor deze discussies.
Ajax heeft onder Bosz natuurlijk niet de competitie laten lopen. Door een vrij bruuske overgang van De Boer naar Bosz voetbal en een incomplete selectie werd er vooral in het begin onnodig gemorst en Europees gerommeld tegen o.a. Rostov. Aan het einde van de competitie haalde Ajax een puntenaantal waarmee je kampioen kon worden, het was dat Feyenoord boven zichzelf uitsteeg.
Dat is een deel van het verhaal, ja, maar anderzijds kende Ajax per toeval een buitengewoon succesvol Europees seizoen. Dat heeft jullie in de weekenden na zo'n donderdagwedstrijd echt wel wat gekost, met voor jullie als dieptepunt een uitwedstrijd bij een verschrikkelijk matig PSV. Werd 1-0 uit een vrije trap van Locadia, maar we bakten er niks van. Ajax was echter dermate uitgeput van een veldslag op donderdag (ik meen tegen Schalke) dat het geen vuist kon maken. Dat noem ik dan ''de competitie laten lopen'', hoewel je over die noemer kunt debatteren. Je had niet voluit hoeven gaan in Gelsenkirchen, wetende dat je drie dagen daarna een cruciale uitwedstrijd in de Eredivisie voor de boeg had. Maar als je dan toch lekker in die EL zit, dan kun je inderdaad maar volle bak gaan ook.

Uiteindelijk heeft dat seizoen en die Europese campagne er mede toe geleid dat Ajax staat waar het nu staat. Is inderdaad niet de hele verklaring voor jullie succes, wel een deel ervan.
Spelers moeten in een bepaald ritme komen, en in twee standen opereren is absoluut niet bevorderlijk.
Ik pleit er ook niet voor om in twee standen te opereren. Maar binnen een club of een selectie kun je prima prioriteiten stellen: tegen Vitesse gaan we óók voor de zege, maar het echte werk is pas op de donderdag erna, beperk de risico's. Of dat je juist op donderdag voluit gaat en accepteert dat het de zondag erna wat minder zal zijn. Uiteindelijk heeft het ook een beetje te maken met de wedstrijdmentaliteit van dit huidige team, waarbij ik geschrokken ben van de naïviteit van vorige week. Als je donderdag voluit bent gegaan en je wil zondag óók kans maken op de zege, dan gebruik je in een van de twee wedstrijden toch een ander, minder intensief strijdplan? Waarom zou je jezelf zo laten afmatten, wetende dat de energie toch al laag is of op een ander moment hoger moet zijn?
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15287
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Uiteindelijk gaan wij natuurlijk in die EL niet ver komen als we het niveau van de afgelopen week ook daar zouden laten zien. En als wij wel goed presteren, zitten we in een groep met outsiders om de EL te winnen. Alles moet wel heel perfect vallen wil je dan een finale halen. Zeker als je tweede wordt in de poule wordt dat verdomde moeilijk. Dus als je een Europees toernooi wil winnen, moet je derde worden in de groep, want in de Conference League zouden we dat nog wel kunnen…
Gebruikersavatar
Magnus
Meervoudig international
3
Berichten: 1076
Lid geworden op: 10 nov 2020

Interessante discussie. Heb er zelf niet zo veel aan toe te voegen, maar met plezier de bijdrages van Ykhim en VeresRivne gelezen.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Kritiek als leidraad voor toekomstbeleid