Santiago Arias

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.

Santiago Arias naar PSV

Peiling eindigde op 18 aug 2022, 12:00

Prima toevoeging voor de selectie
54
74%
Niet meer aan beginnen
19
26%
 
Totaal aantal stemmen: 73
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

nilssonH schreef: 15 aug 2021, 20:07 Nouja Arias kwam in eerste instantie ook als jongen van 21, dus lijkt mij wat te zwart-wit om te stellen dat je perse een ervaren speler moet halen.
Eerste seizoen van Arias was ronduit belabberd als ik mij goed herinner.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Revolinho
Internationale topspeler
3
Berichten: 3996
Lid geworden op: 9 okt 2020

Fuck leeftijdsopbouw. Een paar gasten van eind 30. Doe mij maar een heel elftal, zolang het maar een kampioensteam is. Met je leeftijdsopbouw.
nilssonH
Moderator
5
Berichten: 10173
Lid geworden op: 18 mei 2018
Seizoenkaart: Vak B
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

ShovingNE2 schreef: 15 aug 2021, 20:13 Eerste seizoen van Arias was ronduit belabberd als ik mij goed herinner.
Hij had even nodig om zich aan te passen, en werd een keer na +- 30 minuten gewisseld nadat ie helemaal zoek was gespeeld door fucking Xander Houtkoop :mrgreen: Maar volgens mij tweede seizoenshelft destijds al meer dan prima, en jaar daarna al helemaal.
Breur
Internationale topspeler
6
Berichten: 3744
Lid geworden op: 1 mar 2018

Revolinho schreef: 15 aug 2021, 20:13 Fuck leeftijdsopbouw. Een paar gasten van eind 30. Doe mij maar een heel elftal, zolang het maar een kampioensteam is. Met je leeftijdsopbouw.
Niet persé voor Arias maar voor een team ij onze positie dat elk jaar moet verkopen om zwarte cijfers te schrijven is dat natuurlijk ontzettende korte termijn visie. Het blijft belangrijk dat je je selectie niet gaat uithollen. Buiten de transfergelden moeten de salarissen ook nog ergens van betaald wordenz maar goed ik ga ervan uit dat je dit wel snapt. Een paar ervaren spelers icm talenten op enkele posities liefst aanvallend is gewoon een goede en gezonde balans.
Gebruikersavatar
Joenepsv
Legende
6
Berichten: 11197
Lid geworden op: 30 jan 2018

Awards:

ShovingNE2 schreef: 15 aug 2021, 20:05
Joenepsv schreef: 15 aug 2021, 19:44 Een derde van de selectie is ouder dan 27.
Iedereen boven de 27 is niet meer te verkopen of zo? 27... je bent nog niet eens op de piek van je kunnen als voetballer.
Nee dat zeg ik toch niet? Ik geef gewoon aan dat we een bepaald percentage aan ervaring in huis hebben en dat ik dat genoeg vindt. Jij weet ook wel dat een speler van 29 die nog in de eredivisie speelt niet de hoofdprijs oplevert. Ik kan buiten Luuk niet zo snel een speler opnoemen die echt een klapper hebben gemaakt de afgelopen jaren.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Ik zie op dit moment een zwakke plek in ons elftal: rechtsback. Koop een jonkie met potentie en het is afwachten. Ik wil daar nu kwaliteit en ervaring. Gooi je knaken maar in een spits/buitenspeler/nummer 10.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Joenepsv
Legende
6
Berichten: 11197
Lid geworden op: 30 jan 2018

Awards:

ShovingNE2 schreef: 15 aug 2021, 20:24 Ik zie op dit moment een zwakke plek in ons elftal: rechtsback. Koop een jonkie met potentie en het is afwachten. Ik wil daar nu kwaliteit en ervaring. Gooi je knaken maar in een spits/buitenspeler/nummer 10.
Eensch op alle punten behalve het feit dat kwaliteit niet altijd aan ervaring gekoppeld hoeft te zijn. Maar inderdaad de rb positie is zwak bezet.
Gebruikersavatar
El Sordo
Vedette
6
Berichten: 7917
Lid geworden op: 25 aug 2017

Waarom zeg je dan steeds dat we al voldoende ervaring hebben als je het niet direct koppelt aan kwaliteit? We hebben nu met Ramalho, Max, Ginkel, Götze en Zahavi vijf basisspelers die beide brengen en op de bank (helaas) nog Pröpper. En wat een vooruitgang! Ook voor Madueke, Boscagli, Sangaré en Gakpo. Zij gaan ontwikkelen, presteren en geld opleveren door de combinatie kwaliteit/ervaring die ze naast en achter zich hebben. Met Arias en nog een topspits van 23/24 ben je voor de komende twee jaar klaar.

Als je elk jaar een speler als Madueke of Gakpo kunt afleveren mag het hele elftal verder wmb bestaan uit spelers als Götze, Zahavi en Ginkel.
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

Teze is een stuk beter centraal. Mag van mij samen met Boscagli uitvechten wie er naast Ramalho komt te staan. Mwene is een nuttige backup maar niet meer dan dat. Als er ruimte hoop ik dat we ons op die positie gaan versterken.

Arias is op voorhand een interessante optie. Zijn eerste periode was top. Een van de beste rechtbacks die ik heb gezien bij PSV. Niet alleen een prima speler maar met zijn grinta een aanjager in de ploeg. Bovendien een sympathieke gozer als ik hem zo bezig zag.

Ik vraag me wel af of hij fit is en nog steeds hetzelfde niveau heeft. En of het salaris technisch kan. Als hij het niveau en de fitheid van zijn eerste periode heeft zou Ik zijn komst toejuichen. En als hij een qua salaris niet absurde bedragen vraagt.

Het is wel zo dat Arias weinig heeft gespeeld de laatste jaren en met blessureleed te maken heeft gehad. Dan is het aan de club te beoordelen of hij op dit moment een meerwaarde zou zijn. Ik hoop daarom wel dat er naar meer opties wordt gekeken.
Thoresen
Meervoudig international
5
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 mei 2018

Eerste seizoen was niet belabberd. Hij werd in de wedstrijd thuis tegen GAE door Antonia aan alle kanten voorbij gelopen. 1 wedstrijd=beeldvorming. Daarna top RB
Revolinho
Internationale topspeler
3
Berichten: 3996
Lid geworden op: 9 okt 2020

Santi was 21 ofzo en kwam net kijken op dit niveau. Net als de rest van dat team toen, hebben ze 1 leerseizoen gehad en hebben daarna Nederland veroverd. En een stukje Europa.

Van mij mag Lewandowski komen voor de spitspositie. Modric als stand in voor Götze. Alaba als RB. Sergio Ramos voor de LCV. Als ze maar kwaliteit brengen op de momenten dat het er echt om draait. Net die beslissende factor zijn in de strijd om de prijzen. Dan word je kampioen en zie je daarna wel verder. Geld stroomt binnen als je kampioen word. Je krijgt ook meer uitstraling naar het buitenland. Spelers komen eerder, commerciele inkomsten worden hoger. Gakpo en Madueke worden nóg meer waard, opeens wilt iedereen Obispo hebben, Thomas kan opeens naar West Ham United, Götze wilt opeens verlengen, Max kan naar Dortmund, etc.

Restwaarde is met name belangrijk voor clubs die geen enkele andere manier van geld verdienen hebben, dus minder kans op prijzen. De AZ en Feyenoords van deze wereld. PSV moet alles op alles zetten voor de titel, zodat het daarmee weer ander geld kan aantrekken.
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23354
Lid geworden op: 8 feb 2018

ShovingNE2 schreef: 15 aug 2021, 20:05
Joenepsv schreef: 15 aug 2021, 19:44 Een derde van de selectie is ouder dan 27.
Iedereen boven de 27 is niet meer te verkopen of zo? 27... je bent nog niet eens op de piek van je kunnen als voetballer.
Idd.
Tevens: Je kunt wel veilig stellen dat als je Arias op rechtsback geen goed idee vindt ten faveure van Mwene of Teze, je echt moet gaan afvragen of je het plaatje wel snapt.
Gebruikersavatar
Lorenzo von Matterhorn
Internationale topspeler
6
Berichten: 3047
Lid geworden op: 30 jan 2018
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

nilssonH schreef: 15 aug 2021, 20:17 Hij had even nodig om zich aan te passen, en werd een keer na +- 30 minuten gewisseld nadat ie helemaal zoek was gespeeld door fucking Xander Houtkoop :mrgreen:
Thoresen schreef: 15 aug 2021, 22:03 Hij werd in de wedstrijd thuis tegen GAE door Antonia aan alle kanten voorbij gelopen.
Niet gek dat hij een kutpot speelde, tegen twee man.
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

Het plaatje moet wel kloppen kijkend naar wat je er hebt staan en wat je er achter hebt lopen. Met het halen van een rechtsback wordt het voor Teze heel erg moeilijk. Is niet erg als je als club te weinig in Teze ziet de komende jaren. Resultaat is wel dat de kans groot is dat hij volgend seizoen voor een vrij laag bedrag een transfer gaat maken. Verder heb je idealiter wel inrichting van je team wat bestaat uit een bepaald percentage routine, aankopen met doorverkoopwaarde en spelers van onderaf, maar dat kan je per seizoen wel een beetje tweaken waardoor het geen ijzeren wet hoeft te zijn. Eigenlijk kan je je de volgende vragen stellen

- Verwacht ik dat Arias significant beter is dan wat we nu hebben rondlopen
- Heb ik vertrouwen dat Teze in afzienbare tijd flinke progressie gaat maken op de rechtsbackpostie
- Neem ik genoegen met kapitaalsvermindering en een op den duur eerder vertrek van Teze
- Bijt het wat betreft deze positie op de korte- en middellange termijn. (alleen korte termijn indien huur)
- Past het binnen de financiële kaders

Als 1,3 en 5 ja zijn en 2 en 4 nee dan heb je je antwoord waarom je denkt dat het een goede aankoop zou zijn. Met andere antwoorden zou je het één en ander moeten gaan heroverwegen of zou het juist geen goede aankoop zijn. Een sportief goede aankoop hoeft niet per definitie een goede aankoop voor je selectie te zijn. Een vervanger destijds voor Mertens had PSV niet het sportieve en financiële plezier gebracht van Depay, terwijl die sportief misschien ook wel voldaan had en zelfs op dat moment wat verder was geweest.
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Revolinho schreef: 15 aug 2021, 22:38Restwaarde is met name belangrijk voor clubs die geen enkele andere manier van geld verdienen hebben, dus minder kans op prijzen.
Ik denk dat PSV rap klaar is als het niet meer gaat inzetten op restwaarde. Je betoog is leuk, maar het vergeet één cruciaal element in het geheel: we hebben een concurrent en die heeft een aardige selectie en een nog betere jeugdopleiding. Als PSV vol zou inzetten op meer gelouterde, ervaren spelers van in de 30, dan is het snel klaar met onze club, want je goochelt gewoon met CL-deelname. Als je geen kampioen wordt (wat niet gek zou zijn gezien het niveau van Ajax), heb je een groot probleem, want dan moet je de CL dus nog maar eens zien te halen - de huidige situatie, een beetje - en inkomsten uit transfers ga je dan niet of nauwelijks krijgen. Ondertussen zal het salarishuis wel exploderen, want die gelouterde spelers komen hier niet voor een appel en een kleurboek voetballen.

Restwaarde is cruciaal. En in zo'n beetje alle succeselftallen van PSV zie je dat er een mooie mix bestaat tussen ervaring en enorme kwaliteit enerzijds, en anderzijds talentvolle spelers die elke wedstrijd uit het niks kunnen 'exploderen' en het plafond van het team daarmee omhoog gooien. Hadden we Berghuis gehaald, dan had Madueke gebankt en dan had je nooit zo'n geweldige seizoensstart beleefd, bijvoorbeeld. Die restwaarde stelt PSV in staat om op langere termijn competitief te blijven, zowel sportief als financieel.

Het meest zorgelijke is dat de vijver met cashcows een beetje opdroogt achter onze huidige selectie. Van de vier volgende aankopen kunnen er maximaal twee van het kaliber Arias en de Jong zijn (ook omdat je daarmee de bank van meer ervaring en vet voorziet, wie er ook op gaat zitten), maar er zullen dan ook twee spelers bij moeten komen die potentie hebben om door te groeien, die het talent hebben om meer waard te worden. Ik zag vanmiddag bij puur toeval nog eens het Feyenoord van Mario Been, vergeleken met AZ, Ajax, Twente en PSV. Het was weinig verrassend dat die vier clubs daarna een tijdje zijn weggelopen bij Feyenoord. Al die selecties hadden een veel betere balans tussen ervaring en talent. Zo'n scenario moet je voorkomen. Je moet niet alleen in het nu denken, maar ook in de toekomst; jezelf de vraag stellen wat de huidige selectie naar waarschijnlijkheid betekent voor die van over een x aantal jaar.
Laatst gewijzigd door Ykhim op 16 aug 2021, 01:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Precies. Je moet waken voor een Feyenoord 2008 scenario. Het is nu 2021 en eigenlijk zijn ze er nooit helemaal van hersteld. Zelfs hun toevallig fantastische lichting met de Wijnaldums en Fers moesten goedkoop weg gedaan worden want anders was het over.

Ik pas voor zo’n scenario. Voor va banque ga je maar naar Vegas toe
Revolinho
Internationale topspeler
3
Berichten: 3996
Lid geworden op: 9 okt 2020

Mooi verhaal, maar niet meer dan dat. Zorg voor een kampioensteam en the rest will follow. Ja ik wil ook graag eigen jeugd zien, maar niet per se ten koste van alles. Als we 7 jonge spelers hebben die ons kampioen gaan maken, mooi zo. Is het er maar 1, ook prima. Is het er geen een en is alles verder rond de 30? Zolang we kampioen worden, prima.

We hebben momenteel Gakpo, Madueke, Teze, Obispo en de jonkies Fofana en Oppegard als jonkies erbij. Verder hebben Max en Sangare volgens mij een prima restwaarde. Wat er nu komt, moet van mij gewoon kampioenswaardig zijn en de leeftijd zal me aan mn reet roesten.

#announcearias
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

''Zolang we kampioen worden, prima''. En dat is dus ook het hele probleem met die manier van denken, want je hebt nou eenmaal te maken met een concurrent die óók ijzersterk is en grote kans maakt op de titel. Je kan 90 punten halen en alsnog tweede worden in deze competitie omdat de ander 91 punten haalt, ik zie het zo voor me. Dan schiet je gewoon in je eigen voet wanneer alles in je selectie rond de 30 is. Het is zelfs nu, met deze sterke en ervaren selectie, niet ondenkbaar dat we klop krijgen van Benfica, wat overigens ook de reden zal zijn dat PSV al weken wacht op de transfermarkt. We zitten nu overigens in een situatie waarin het qua CL-loting niet heeft tegengezeten, of waarin het in elk geval erger had gekund. Je kan inderdaad stevig investeren in de Jong en Arias, of andere dure spelers van dat kaliber, maar als je vervolgens de CL niet haalt, dan heb je een financieel probleem.

De competitiviteit van PSV voor de komende jaren ligt nu - gek genoeg - voor een stevig deel in handen van Gakpo en Madueke, want die moeten straks de centen opleveren waar we mee verder kunnen. Als de huidige Gakpo niet snel beter gaat spelen, dan kun je een topdeal vergeten. En stel dat Madueke alles afscheurt in z'n knie, dan ben je helemaal de lul. Met de kosten die we nu maken door te investeren in ervaring heb je ook spelers nodig die flink wat opleveren. Zoals gezegd ben ik ook niet tegen de komst van de Jong en Arias, maar dan moet je ook gaan investeren in spelers die het ná dit seizoen ook kunnen laten zien en het talent hebben om verder te groeien, wat dan moet gebeuren aan de hand van de ervaren jongens. Het is een dynamisch geheel wat dat betreft.

Alle ballen op de korte termijn kost clubs structureel het hoofd. Elk jaar, in elk land. Vraag maar aan ADO. Of Barcelona. Of Feyenoord. Of Internazionale. Of Roda JC. Of Schalke. Ik kan nog wel een dag doorgaan met zulke voorbeelden.
Gebruikersavatar
Joenepsv
Legende
6
Berichten: 11197
Lid geworden op: 30 jan 2018

Awards:

Ykhim schreef: 16 aug 2021, 00:47
Revolinho schreef: 15 aug 2021, 22:38Restwaarde is met name belangrijk voor clubs die geen enkele andere manier van geld verdienen hebben, dus minder kans op prijzen.
Ik denk dat PSV rap klaar is als het niet meer gaat inzetten op restwaarde. Je betoog is leuk, maar het vergeet één cruciaal element in het geheel: we hebben een concurrent en die heeft een aardige selectie en een nog betere jeugdopleiding. Als PSV vol zou inzetten op meer gelouterde, ervaren spelers van in de 30, dan is het snel klaar met onze club, want je goochelt gewoon met CL-deelname. Als je geen kampioen wordt (wat niet gek zou zijn gezien het niveau van Ajax), heb je een groot probleem, want dan moet je de CL dus nog maar eens zien te halen - de huidige situatie, een beetje - en inkomsten uit transfers ga je dan niet of nauwelijks krijgen. Ondertussen zal het salarishuis wel exploderen, want die gelouterde spelers komen hier niet voor een appel en een kleurboek voetballen.

Restwaarde is cruciaal. En in zo'n beetje alle succeselftallen van PSV zie je dat er een mooie mix bestaat tussen ervaring en enorme kwaliteit enerzijds, en anderzijds talentvolle spelers die elke wedstrijd uit het niks kunnen 'exploderen' en het plafond van het team daarmee omhoog gooien. Hadden we Berghuis gehaald, dan had Madueke gebankt en dan had je nooit zo'n geweldige seizoensstart beleefd, bijvoorbeeld. Die restwaarde stelt PSV in staat om op langere termijn competitief te blijven, zowel sportief als financieel.

Het meest zorgelijke is dat de vijver met cashcows een beetje opdroogt achter onze huidige selectie. Van de vier volgende aankopen kunnen er maximaal twee van het kaliber Arias en de Jong zijn (ook omdat je daarmee de bank van meer ervaring en vet voorziet, wie er ook op gaat zitten), maar er zullen dan ook twee spelers bij moeten komen die potentie hebben om door te groeien, die het talent hebben om meer waard te worden. Ik zag vanmiddag bij puur toeval nog eens het Feyenoord van Mario Been, vergeleken met AZ, Ajax, Twente en PSV. Het was weinig verrassend dat die vier clubs daarna een tijdje zijn weggelopen bij Feyenoord. Al die selecties hadden een veel betere balans tussen ervaring en talent. Zo'n scenario moet je voorkomen. Je moet niet alleen in het nu denken, maar ook in de toekomst; jezelf de vraag stellen wat de huidige selectie naar waarschijnlijkheid betekent voor die van over een x aantal jaar.
Had het zelf niet beter kunnen zeggen/typen :pul: :PSV:
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Joenepsv schreef: 15 aug 2021, 20:33 Eensch op alle punten behalve het feit dat kwaliteit niet altijd aan ervaring gekoppeld hoeft te zijn. Maar inderdaad de rb positie is zwak bezet.
Zeker eens met dat alleen ervaring niet voldoende is. Maar Arias is het voetballen niet verleerd hoor ;)

Je kan inderdaad een boom opzetten of je Arias moet halen of iemand met restwaarde. Maar volgens mij is iedereen het erover eens dat na de aanval het deze positie is die aandacht behoeft en dat je graag beter wil dan Teze/Mwene.

Maar Teze gaat op rechtsback in ieder geval geen geld waard worden. Dat is bijna lood om oud ijzer qua restwaarde in vergelijking met Santi.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Lorenzo von Matterhorn
Internationale topspeler
6
Berichten: 3047
Lid geworden op: 30 jan 2018
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Arias voor twee jaar is uitstekend. Verlengen met Sambo aub. Dit seizoen herstellen, volgend seizoen verhuren. Dát is onze toekomstige rechtsback i.p.v. Teze. Teze is een meer dan prima backup voor Ramalho. En Mwene is een prima backup voor Arias.

Er is weinig mis met 'oude' spelers halen, als je daarachter een talent klaarstoomt voor het eerste. In de defensie is ervaring zeer belangrijk. Teze/Mwene gaan teleurstellen in Europa vrees ik. De restwaarde van Gakpo/Madueke wordt daar ook niet beter van.
Kolkmania
Bankzitter
2
Berichten: 272
Lid geworden op: 28 jun 2021

Ik vond het aantrekken van een nieuwe RB best afhankelijk van de verwachte ontwikkeling van Sambo. Nu die jongen er weer een jaar uitligt (en zijn contractsituatie), zou ik het geen gek idee vinden om Arias te halen.

Eén belangrijk punt in deze afweging, is dat het spelen van Teze op de backpositie bijna een negatief effect heeft op zijn waarde. Geen gevoel voor juiste moment diepgaan en technisch in de kleine ruimtes zwak. Het is gewoon geen speler die je in het huidige voetbal aan de zijkant zet.
Gebruikersavatar
Sensation
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 12457
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: Ja

Arias - Mwene
Ramalho - Teze
Boscagli - Obispo
Max - Mwene - Oppegard

Zou echt een prima bezetting zijn, kan je ook met een gerust hard Europa mee in!
Joosth
Vaste waarde in elftal
3
Berichten: 646
Lid geworden op: 4 nov 2020

Awards:

Ik vind Arias juist niet zo’n goede keuze. Naast de transfersom zul je hem een flink salaris moeten geven. Laatste jaren (mede door zijn zware blessure) heel weinig gespeeld.
Eindhovenvoetbal
Nationale topspeler
3
Berichten: 2824
Lid geworden op: 25 aug 2020

Ik vind Arias een absolute no bruiner. Geweldige speler. Past perfect in de speelstijl ook.
Gebruikersavatar
Joenepsv
Legende
6
Berichten: 11197
Lid geworden op: 30 jan 2018

Awards:

ShovingNE2 schreef: 16 aug 2021, 06:58
Joenepsv schreef: 15 aug 2021, 20:33 Eensch op alle punten behalve het feit dat kwaliteit niet altijd aan ervaring gekoppeld hoeft te zijn. Maar inderdaad de rb positie is zwak bezet.
Zeker eens met dat alleen ervaring niet voldoende is. Maar Arias is het voetballen niet verleerd hoor ;)

Je kan inderdaad een boom opzetten of je Arias moet halen of iemand met restwaarde. Maar volgens mij is iedereen het erover eens dat na de aanval het deze positie is die aandacht behoeft en dat je graag beter wil dan Teze/Mwene.

Maar Teze gaat op rechtsback in ieder geval geen geld waard worden. Dat is bijna lood om oud ijzer qua restwaarde in vergelijking met Santi.
Ben tot nu ook nog niet kapot van Teze maar hij mag wel een echte kans krijgen. Defensief is het prima en getuige zijn prima assist zaterdag zit er voetballend ook wel wat in. Die jongen zal alleen maar beter worden verwacht ik.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Santiago Arias