Voetbaljournalistiek

Columns over voetbal of hele andere zaken.
Plaats reactie
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15286
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Vandaag geen column over PSV of PSV-ers. Vandaag wil ik graag een stukje wijden aan de “journalisten”, die in het voetbal rondlopen om te schrijven, praten en vraaggesprekken te hebben over de Eredivisie, hun clubs, trainers, scheidsrechters en spelers.

Het niveau van de Eredivisie is soms van een bedroevend niveau. Wie warm wordt van affiches als VVV-Sparta of ADO-Heracles, zal waarschijnlijk voor AZ spelen en er een mooi bedrag op gezet hebben. We kunnen, wat mij betreft, dan ook coulant zijn voor de mensen, die voor hun werk aanwezig moeten zijn bij deze wedstrijden en er iets over moeten zeggen of schrijven. Zo’n wedstrijd krijgt de journalisten, die ze verdienen en niks dan respect voor het enthousiasme wat ze daarbij veinzen. Waar mijn schoen begint te wringen, is hoe er in grote programma’s wordt gesproken, in grote kranten wordt geschreven en hoe interviews voor en na wedstrijden worden vormgegeven.

Journalisme is een vak. Een groot goed is de vrije pers, die kritisch mag kijken naar maatschappelijke zaken. De meest serieuze journalisten houden zich bezig met nieuws en actualiteiten en werken bij kwaliteitskranten als NRC en de Volkskrant of programma’s als EenVandaag of andere programma’s, die journalistiek als vak hoog houden en minder gericht zijn op sensatie. In Nederland zijn er veel ijzersterke journalisten en columnisten, die het nieuws verslaggeven en duiden en het onderscheid tussen de twee zeer goed kennen en bewaken. In de sportjournalistiek hoort enige sensatielust. Geruchten horen erbij, maar dienen wel onderzocht te worden. Dit is onder andere duidelijk bij wielrennen, waar journalisten onderzoek doen naar dopinggebruik en kritisch, doch waarderend verslag deden van koersen, ondanks beperkte middelen, die worden besteed aan de verslaggeving van deze sport.

In het voetbal en de voetbaljournalistiek gaat veel meer geld om. De mogelijkheden om gedegen onderzoek te doen en diepgang aan te brengen in reportages is daardoor enerzijds groter. Anderzijds is de druk om dagelijks “nieuws” te brengen is echter ook groter. Dit komt het niveau niet ten goede. De concurrentie met gratis diensten is voor de traditionele media lastig en kan dwingen tot het delen van niet geverifieerde informatie. Echter is er nog maar een handjevol voetbaljournalisten, die hierbij in ogenschouw houdt wanneer ze gefundeerde informatie delen en wanneer geruchten. Wanneer ze een mening uiten of een duiding bieden bij de feiten. Het journalisme en de verantwoordelijkheid, die hierbij hoort, wordt daardoor niet meer erkent als het vak dat het is. De doorsnee stukjes van een voetbaljournalist zijn niet te onderscheiden van de doorsnee stukjes op een fanforum. De doorsnee “vragen” van voetbaljournalisten zijn meningen, die eindigen met “...toch?”, waarmee wordt gesuggereerd dat ze een mening willen horen, maar waarmee ze eigenlijk een mening willen geven. Soms kan dit een middel zijn om een draaiende voetballer of trainer uit zijn media-praatje te halen, maar dit is het niet als dit de enige manier van bevraging is. Het versterkt namelijk juist dat spelers en trainers niks meer zeggen, want elk knikje wordt uitvergroot als zijnde een teken van onvrede.

Het leidt ertoe dat het conflict tussen Nijhuis en Schmidt continu onderdeel van gesprek is, zonder enige diepgang. Je bent voor Nijhuis of voor Schmidt, maar enige argumenten worden niet onderzocht. Moet PSV een scheidsrechter niet altijd gastvrij ontvangen en moet een trainer voor en na een wedstrijd niet altijd even een handje geven? Moet Nijhuis niet na een wedstrijd reageren op een mogelijke rode kaart voor een speler van Feyenoord? Hoe gaat PSV met Nijhuis als scheidsrechter om als er weer emotioneel publiek op de tribunes zit? Heeft Nijhuis met andere scheidsrechters of de KNVB kritisch gekeken naar zijn optredens bij wedstrijden van PSV? Allemaal relevante vragen, die niet gesteld worden, waardoor ongefundeerde meningen blijven bestaan bij zowel de media als de fans. Als er in september heftige reacties zijn vanuit de supporters van PSV bij een twijfelachtig besluit van Nijhuis, zullen de supporters veroordeeld worden door de media, die dit hadden kunnen wegnemen door hun journalistieke taak te vervullen. Echter levert diepgaande, daadwerkelijke journalistiek in het voetbal minder op en kost het meer dan de oppervlakkige, polariserende berichtgeving, die nu regel is.

Dit maakt dat ik deze column wil afsluiten met een mooie, open vraag om een discussie op gang te brengen: Het niveau van de voetbaljournalisten in Nederland is van een nog bedroevender niveau dan de slechtste wedstrijden in de Eredivisie, toch?
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Ik zou zeggen: toch! ;)
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21098
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Goede open en totaal niet sturende suggestieve slotvraag :mrgreen:

Maar wel eens, haha.
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik heb maar één vraag: hoe kijk jij naar Ihattaren en ben je van mening dat hij deze week goed getraind heeft?
Gebruikersavatar
Ailon
Vedette
6
Berichten: 5368
Lid geworden op: 25 aug 2017

Goed leesbaar artikel en een slotconclusie waar ik me helemaal in kan vinden.

In geen een bedrijfstak wordt zoveel "off-the-record" geluld als in het betaalde voetbal en ook "nepniews" (ofwel leugentjes om bestwil) verspreid om de ware toedracht achter de schermen te houden. Betaald Voetbal is dus allerminst transparant als het op communicatie aankomt.
En vaak wordt dit ook nog als een soort dwangmiddel gebruikt in de vorm van "toch publiceren betekent uitgesloten worden van nieuws".
Het wordt vaak gedaan om bepaald nieuws, wat wel gepubliceerd mag worden, met wat achtergrondinfo in te kleuren

In een aantal gevallen wordt informatie niet als "off-the-record" medegedeeld maar mag de bron niet vernoemd worden.
Dat was namelijk schering en inslag tijdens die mislukte "fluwelen revolutie jaren" van ene JC bij ajax. De achterliggende bedoeling is gewoon "intentioneel lekken".

De wat serieuzere sportjournalistiek - en die is er voor een heel klein gedeelte - wordt hierdoor wel in een soort keurslijf gedwongen.
Een goede bron geeft smakelijker water dan een verzuurde mening.
Gebruikersavatar
Tomm
Internationale topspeler
6
Berichten: 4637
Lid geworden op: 1 feb 2018
Seizoenkaart: Vak F
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Je alinea over de situatie met nijhuis slaat de spijker op z’n kop en is tekenend voor het huidige voetbalmedia landschap. Ik schreef het in een ander topic ook al; alles is gericht op sensatie voor de socials en voetbal copy-paste sites. Oneliners die met tal van uitroeptekens uit verband worden gerukt om mensen een hokje in te duwen. Voor nuance of de achterliggende oorzaken is geen plaats. Des te dankbaarder ben ik met een forum als dit waar, ondanks de zeker aanwezige PSV bril, ook best inhoudelijk en objectief gediscussieerd wordt.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Leuk stuk. Deels hebben wij het ook zelf in de hand natuurlijk. Want als iets is uitgekleed dan is het de (voetbal)pers wel.

Lezen jullie de samenvatting op VoetbalPrimeur of hebben jullie en Abo op VI Pro. Lezen jullie de stukken van Elfrink\Wijffels in een incognitovenster of hebben jullie een online abo voor een paar euro per maand op AD/ED?

Het zijn de keuzes die wij maken daarin die ook de kwaliteit bepaalt van de artikelen. Niet voor niets is Voetbalzone een kweekvijver voor VI (geweest?). Krijgt VP de knaken voor het werk van Timmer? Of zijn werkgever VI?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Magnus
Meervoudig international
3
Berichten: 1076
Lid geworden op: 10 nov 2020

ShovingNE2 schreef: 16 mar 2021, 07:38 Leuk stuk. Deels hebben wij het ook zelf in de hand natuurlijk. Want als iets is uitgekleed dan is het de (voetbal)pers wel.

Lezen jullie de samenvatting op VoetbalPrimeur of hebben jullie en Abo op VI Pro. Lezen jullie de stukken van Elfrink\Wijffels in een incognitovenster of hebben jullie een online abo voor een paar euro per maand op AD/ED?

Het zijn de keuzes die wij maken daarin die ook de kwaliteit bepaalt van de artikelen. Niet voor niets is Voetbalzone een kweekvijver voor VI (geweest?). Krijgt VP de knaken voor het werk van Timmer? Of zijn werkgever VI?
Het is inderdaad wel een kip of het ei verhaal. Is de kwaliteit belabberd omdat wij nergens voor willen betalen, of betalen wij niet omdat de kwaliteit belabberd is? Zelf heb ik vroeger wel een abbo op de VI gehad, maar tegenwoordig zou ik het niet eens meer overwegen. Ik ben nu zo'n "stiekemerd" die de artikelen wel via andere wegen leest, maar bij 4 van de 5 artikelen heb ik na het lezen ook gewoon spijt dat ik er tijd aan heb besteed. De kwaliteit is wel echt embarmelijk. En dat is dan VI Pro, het ED en AD zijn vaak nog veel slechter met hun stukjes.

Dat beantwoordt dus niet echt de vraag waar de schuld ligt, maar het bevestigt voor mij wel dat we nooit meer teruggaan naar de oude situatie. Niemand gaat geld investeren in de hoop dat de kwaliteit daarmee terugkomt.
Gebruikersavatar
El Sordo
Vedette
6
Berichten: 7917
Lid geworden op: 25 aug 2017

ShovingNE2 schreef: 16 mar 2021, 07:38 Leuk stuk. Deels hebben wij het ook zelf in de hand natuurlijk. Want als iets is uitgekleed dan is het de (voetbal)pers wel.

Lezen jullie de samenvatting op VoetbalPrimeur of hebben jullie en Abo op VI Pro. Lezen jullie de stukken van Elfrink\Wijffels in een incognitovenster of hebben jullie een online abo voor een paar euro per maand op AD/ED?

Het zijn de keuzes die wij maken daarin die ook de kwaliteit bepaalt van de artikelen. Niet voor niets is Voetbalzone een kweekvijver voor VI (geweest?). Krijgt VP de knaken voor het werk van Timmer? Of zijn werkgever VI?
Ik vermoed ook dat het ook niet zo tweeledig te benaderen is. Als er meer geld beschikbaar is, betekent dat vaak meer ruimte voor kwaliteit, maar als de kwaliteit ontbreekt hebben geïnteresseerden geen behoefte om daar geld aan uit te geven. Het begint, wat mij betreft, bij de sportredacties van verschillende media die matige journalisten/verslaggevers aannemen, hen daarbij (waarschijnlijk) de opdracht geven om dagelijks met content te komen én een grote focus te leggen op 'clicks' en zo een zeer selectief beeld schetsen. Daar gaat ook een voorheen gerenommeerd medium als VI vrolijk in mee. Op die manier ben je deels ook zelf verantwoordelijk voor die neerwaartse spiraal.

Ik lees maar zelden een scherpe analyse of, beter nog, goede voetbalgerelateerde onderzoeksjournalistiek. En Elfrink, Wijffels, Timmer en vrijwel alle andere prominente voetbalverslaggevers bieden wmb gewoon te weinig kwaliteit -- analytisch én verhalend -- om daar geld in te willen steken.

Nadat afgelopen jaar een aantal keer het maximaal tien minuten durende journaal op radio 1 onderbroken werd voor een fucking doelpunt in de eredivisie, ben ik ook daarmee gestopt. Van daadwerkelijk nieuws naar een frikkerige Hugo Borst met zijn 'we hebben een doelpunt!'. Wat een intense droefenis.
Laatst gewijzigd door El Sordo op 16 mar 2021, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

VI Pro en VI het blad zijn niet vergelijken.
Het blad is vooral voor de Ajacieden, VI Pro daarentegen is het abonnement meer dan waard.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
JoJo
Regelmatige invaller
3
Berichten: 338
Lid geworden op: 4 nov 2020
Favoriete speler: Joey

Ren Höek schreef: 16 mar 2021, 10:53 VI Pro en VI het blad zijn niet vergelijken.
Het blad is vooral voor de Ajacieden, VI Pro daarentegen is het abonnement meer dan waard.
Ajax (cieden) hebben toch het meeste geld roepen ze altijd? Of doen ze toch hun geuzennaam eer aan hier.
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15286
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Leuke discussie hier. Zelf ben ik betalend lid van een krant en van ESPN en Ziggo Sport. Dus ik vind dat ik iets mag verwachten van betaalde media om er iets van te maken. Ik ben bang dat [mention]Magnus[/mention] gelijk heeft dat de kwaliteitsmedia niet stabiel meer terug zal komen, al hoop ik er stiekem wel op. Alleen scoort het niet. Dat zie je aan Rondo, wat mijns inziens meestal inhoudelijk het beste voetbalpraatprogramma is, maar ook met afstand het minst bekeken.
Zelf lees ik vaak ellenlange stukken ook niet, terwijl dat vaak gebeurt bij diepgravende journalistiek. Echter vind ik wel dat ik van interviews met spelers, trainers en scheidsrechters wel iets meer niveau mag verwachten dan er nu is.
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21098
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Rondo is vooral lang niet voor iedereen te bekijken. Iedereen die geen ziggo heeft valt al af. En het zit ook niet op een zapbare plek waar je langs komt itt tot die andere twee. Ik vermoed dat Rondo op de plek van SV net zo goed zou scoren aangezien het principe hetzelfde is, alleen met andere (betere) poppetjes.

Dus ik denk wel dat je factor hoe beter/serieuzer hoe minder kijkers op zich wel klopt, maar dat die factor niet heel erg groot is. VI is inmiddels niet meer dan entertainment, die doelgroep is simpelweg anders geworden. Ik zou dat eigenlijk niet eens meer willen vergelijken met die andere twee programma's die in ieder geval iets meer gebaseerd op feiten en daadwerkelijk bekeken wedstrijden oordelen. Al valt voornamelijk op het gebied van oordelen op feiten en cijfers in alle tv programma's nog behoorlijk winst te halen op kwaliteitsgebied.
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Het merendeel is kwalitatief uitermate teleurstellend. Zelfs dat interview door onze Toet(?) van Zahavi, heel matig.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Voetbaljournalistiek