Formule 1

Discussieer hier met PSV-supporters over andere sporten dan voetbal.
Plaats reactie
RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Formule 1

Bericht door RaJitsu » 12 aug 2020, 23:34

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ren Höek schreef:
11 aug 2020, 07:59
Hahaha, er kan geen compliment naar Max en RBR af lijkt het.
En vanzelfsprekend wordt Hamilton nog even 'beschermd', want die zeurt natuurlijk nooit en is eigenlijk de meest sportieve man ooit.
Jij wil vooral bevestigd zien wat je denkt, maar de zgn. 'feiten' die je aanneemt kloppen niet. Het is overigens ook zeer typisch dat wanneer je gewoon een waar verhaal probeert te vertellen die niet (overdreven) complimenteus is voor iemands favoriet, dat deze persoon dan wel fan moet zijn van een ander. Waarom zou ik een compliment moeten geven voor iets dat evident is? We weten toch dat het een mooie overwinning is? Dus wat valt daaraan te bespreken behalve de context in detail?

Maar goed, jij gelooft ook dat Hamilton het altijd over 'the best fans' heeft. En Abiteboul? Die heeft natuurlijk ook enorm veel beloftes gedaan altijd?
RBR maar een stelletje losers met een te grote mond.
Dus jij vond er niets mis mee dat ze de hele periode voor de start deden alsof ze wel effe mee zouden doen om de titel en dit vervolgens totaal niet het geval bleek te zijn?
Zelfs Mercedes protégé Ocon is ineens een topper in wording.
Ocon is op zeker een getalenteerde coureur. Hij versloeg niet voor niets Verstappen in de F3, waar het materiaal gelijk is. Is Max beter? Waarschijnlijk wel, maar betekent dit dat Ocon dan geen topper meer kan zijn? Dat is onzin. Verder rijdt Ocon gewoon voor Renault nu.

Ben jij niet te veel Max-fan en staat alles omtrent je F1-redenatie in functie daarvan? Tegen Hamilton, want die staat op een plek waar je Max wil zien, tegen Ocon, want hij is twee jaar terug in contact gekomen met Max waardoor Max een bijna zekere winst verloor?
tijn0 schreef:
11 aug 2020, 09:51
"Kan een topper in wording zijn", ik lees nog een slag om de arm, @Ren Höek 😋.

Overigens, @RaJitsu , Max (en dus RB) heeft in de afgelopen jaren meerdere keren lange stints gereden, waar alle andere teams vroeg naar binnen moesten. Ik kan het niet alleen toeschrijven aan een vermeend nadeel in termen van grip. Hij/ze doen structureel iets goed op dit gebied.
Binnen drie ronden waren bij verschillende andere teams de banden kapot. Max is goed in bandensparen, maar dit verschil is niet zo groot als in deze situatie. Het was gewoon de Red Bull en het gebrek aan problemen bij Albon, die ook nog eens door het veld moest komen en veel minder goed kon sparen, als hij dit al zo goed kon als Max, is daar bevestiging van.
Maikel_91 schreef:
11 aug 2020, 10:04

Geloof mij maar
Uuh, op basis waarvan?
enige reden dat Bottas daar zit is omdat Toto Wolff zijn zaakwaarnemer is :) Ze laten Bottas vallen zodra ze ook maar een beetje het idee hebben dat ze iemand van 't kaliber Verstappen/Leclerc zouden kunnen tekenen
Ze hadden Ocon (waar Toto ook de zaakwaarnemer van is) kunnen hebben, hebben ze niet genomen. Russell hadden ze ook kunnen nemen. Heeft weliswaar een contract, maar dat had Bottas ook. Bottas heeft ze geen reden gegeven om hem te laten gaan. Hij maakt weinig fouten en is gewoon snel.
Ren Höek schreef:
11 aug 2020, 10:06
Max en Hamilton zijn beide 'bandenfluisteraars', maar Max in combi met de RBR is duidelijk beter op dat gebied dan Hamilton in combi met de Mercedes.
Zou kunnen. Maar afgelopen zondag was het gewoon dat de banden beter werkte en dat ze niets overdreven aan 'fluisteren' hoefden te doen. De banden zagen er gewoon prima uit, waar anderen na een paar ronden hun banden al kapot reden. Was het bijv. iets dat na een bepaalde periode speelde op die banden speelde, dan zou ik zeggen dat het te maken kon hebben met het om kunnen gaan met de banden.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2305 times
Been thanked: 870 times

Bericht door Ren Höek » 13 aug 2020, 08:49

RaJitsu schreef:
12 aug 2020, 23:34
Ben jij niet te veel Max-fan en staat alles omtrent je F1-redenatie in functie daarvan?
Leuk om te proberen de zaken om te draaien, maar zo werkt het natuurlijk niet.
Jij bent degene die altijd en overal Hamilton verdedigd, die zelden tot nooit positief/complimenteus is over Max en RBR en die naar eigen zeggen objectief is. Alleen al dit laatste heb ik bijvoorbeeld nooit beweerd.

Ik heb altijd aangegeven fan van Max te zijn, omdat hij wereldtop is, vanwege zijn rijstijl en omdat hij Nederlander is.
Daardoor praat ik niet alles goed van hem, maar ik kijk vanzelfsprekend positiever naar hem. Over Hamilton ben ik juist ook heel erg positief, alleen heb ik de kanttekening dat hij nogal kan gaan zeuren als het niet loopt zoals hij wil en als hij onder druk komt te staan. Maakt dit hem een mindere coureur, zeker niet, maar het mag gezegd worden lijkt me. Al weiger jij dit te erkennen om een of andere reden.

Maar goed, het is wel klaar wat mij betreft. Jij hebt vanzelfsprekend gelijk, jij bent de enige objectieve en alle anderen snappen het niet en/of zijn teveel Max fan. Duidelijk.

PS: Nu ben ik zelfs tegen Ocon omdat hij Max een keer heeft geraakt :lol:
Maar bedankt voor het nogmaals verduidelijken van mijn punt.,

Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1247 times
Been thanked: 2090 times

Bericht door Maikel_91 » 13 aug 2020, 09:44

RaJitsu schreef:
12 aug 2020, 23:34
Ze hadden Ocon (waar Toto ook de zaakwaarnemer van is) kunnen hebben, hebben ze niet genomen. Russell hadden ze ook kunnen nemen. Heeft weliswaar een contract, maar dat had Bottas ook. Bottas heeft ze geen reden gegeven om hem te laten gaan. Hij maakt weinig fouten en is gewoon snel.
Je vergeet: 'Bottas schikt zich in een rol als 2e rijder waar anderen dat niet zouden doen.'

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2305 times
Been thanked: 870 times

Bericht door Ren Höek » 13 aug 2020, 10:42

Maikel_91 schreef:
13 aug 2020, 09:44
Je vergeet: 'Bottas schikt zich in een rol als 2e rijder waar anderen dat niet zouden doen.'
Zeker waar!
En in tegenstelling tot Ocon en Russell heeft Bottas zich natuurlijk al bewezen en zal hij ook geen beginnersfouten meer maken. Bottas is een ideale 2e rijder.

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door RaJitsu » 13 aug 2020, 14:29

Maikel_91 schreef:
13 aug 2020, 09:44
Noem eens een voorbeeld van waar andere coureurs niet doen wat Bottas gedaan heeft? Bottas is geen tweede coureur en eigenlijk is niemand dit, behalve bij Ferrari, waar ze dan ook met regelmaat teamorders hebben uitgedeeld. In alle jaren dat Bottas bij Mercedes gereden heeft, heeft hij misschien 4 teamorders gehad? Waarbij hij twee keer echt zijn race moest benadelen in de zin van dat hij Hamilton een keer voorbij moest laten (wat hij in een race later terugkreeg) en een keer Raikkonen in Hamilton heeft moeten duwen. Niets wat je bij andere teams niet ook ziet.

Apart daarvan hebben we altijd gezien dat ze feitelijk het gevecht mogen aangaan, zoals ze ook in de afgelopen race weer aangaven en vorig jaar op Silverstone ook een gevecht afleverden.

En in de gevallen dat teamorders worden uitgedeeld, was dit wanneer Bottas geen kans meer had op de titel.
Ren Höek schreef:
13 aug 2020, 10:42
En in tegenstelling tot Ocon en Russell heeft Bottas zich natuurlijk al bewezen en zal hij ook geen beginnersfouten meer maken. Bottas is een ideale 2e rijder.
Deels mee eens. Ja, Bottas is meer ervaren en maakt weinig fouten en dit is zeker belangrijk. Maar je moet op een gegeven moment de grote talenten wel een kans geven om zich te laten zien in topmateriaal. Logica is Bottas, maar met een racehart wil je ook een Ocon of Russel bij een beter team zien. Ik heb ergens ook het idee dat rijden bij minder goede teams je talent schaadt omdat je niet kan werken aan factoren die komen kijken wanneer je competitief bent. Maar goed, dat is meer idealistisch-management ipv rationeel management.

Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 919 times
Been thanked: 720 times

Bericht door Sensation » 13 aug 2020, 19:59

Anyway vanaf Spa geen party mode meer in Quali
#SzoboszlaiForBallonD'Or

tijn0
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 373 times
Been thanked: 492 times

Bericht door tijn0 » 13 aug 2020, 21:06

Bijzonder om die regels halverwege het jaar te wijzigen. Al vind ik de regel op zich heel logisch en vond ik het vreemd dat deze niet eerder is ingevoerd.

Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 919 times
Been thanked: 720 times

Bericht door Sensation » 13 aug 2020, 22:32

tijn0 schreef:
13 aug 2020, 21:06
Bijzonder om die regels halverwege het jaar te wijzigen. Al vind ik de regel op zich heel logisch en vond ik het vreemd dat deze niet eerder is ingevoerd.
Aan de andere kant wel terecht punt wat door Bottas is aangehaald, je mag dus maar met 1 motorstand rijden, terwijl deze ook vaak aangepast wordt tijdens een race om bijv in te halen
#SzoboszlaiForBallonD'Or

tijn0
Nationale topspeler

Bericht door tijn0 » 15 aug 2020, 13:03

Bizarre crash van supercoureur (toch @RaJitsu 😋?) Ocon in VT3!

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door RaJitsu » 15 aug 2020, 23:49

tijn0 schreef:
13 aug 2020, 21:06
Ik weet het niet. Ik bedoel, het is al iets dat ze al decennia lang doen, en onderdeel van wat F1 zo high-tech maakt. Het is weer een onderdeel van beperking, waar de F1 m.i. het uiterste zou moeten zijn van wat auto-technisch mogelijk is.

En inderdaad wat Sensation ook al aangeeft. Waarom overtake-modi dan wel toestaan?

Ik moet trouwens zien in hoeverre dit echt een verandering teweeg gaat brengen. Want ze hebben allemaal een kwalificatiemodus. Renault wint daar redelijk mee, Honda wat minder, en de laatstgenoemde heeft wat problemen met de betrouwbaarheid. Waar ze in het verleden een soort van alles of niets-instelling hebben gebruikt om wedstrijden te winnen, is dit nu dus geen optie.

tijn0
Nationale topspeler

Bericht door tijn0 » 16 aug 2020, 11:23

Overtake gebruik je ook in de race, een opgevoerde motor niet.

Ik moet ook niet wat er veranderen gaat, maar ik vond het idee dat ze in de parc fermé wel een motorstand mochten aanpassen gek.

Benieuwd naar vanmiddag. Toto en Lewis spelen de rol van onderhond, ondanks dat Lewis een meter of tien voor Max mag starten. Gevoelsmatig zeg ik dat vanmiddag bepaalt of het seizoen nog spannend kan worden, of definitief klaar is.

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door RaJitsu » 16 aug 2020, 14:29

tijn0 schreef:
16 aug 2020, 11:23
Overtake gebruik je ook in de race, een opgevoerde motor niet.
Wel degelijk. Ze kunnen verschillende mappings gebruiken afhankelijk van de omstandigheden en wat ze qua brandstofgebruik nodig hebben en wat door invloeden als het klimaat de meest handige optie is. Soms variëren ze het zelfs in een ronde. Ik zie het ook wel gebeuren dat de volgende stap andere settings zijn zoals rembalans.
Overigens is overtake ook gewoon het opvoeren van de motor in een meer extreme zin. En je zag hoe Norris in Oostenrijk zijn podium daar ook mee scoorde door zich door zijn engineer te laten begeleiden om steeds x-aantal seconden de overtake te gebruiken, balans aan te passen en wellicht ook de mapping (ik weet niet wat hun codes betekenen, dus wat er precies steeds aangepast werd behalve overtake is onduidelijk).

In het verleden mochten fabrikanten zelfs mappings voor zichzelf houden en hoefden ze het niet te delen met de klantenteams. In een race enkele jaren geleden moest Grosjean een podium pakken om punten weg te houden van Ferrari, en gaf Mercedes toestemming aan de Lotus-support een andere mapping te gebruiken. Grosjean heeft gezegd dat die auto nooit zo goed gevoeld heeft.
Benieuwd naar vanmiddag. Toto en Lewis spelen de rol van onderhond, ondanks dat Lewis een meter of tien voor Max mag starten. Gevoelsmatig zeg ik dat vanmiddag bepaalt of het seizoen nog spannend kan worden, of definitief klaar is.
Door de invloed van de banden is de kwalificatie minder van belang behalve tussen teamgenoten. Als je gewoon de snellere combinatie hebt, ben je gewoon sneller. Bij hoge temperaturen is de combinatie met RBR gewoon goed. Volgens verschillende mensen heeft dit te maken met het feit dat ze juist minder vermogen en downforce hebben en dus de banden minder snel kapot rijden doordat de banden onder die auto's minder snel rubben.

tijn0
Nationale topspeler

Bericht door tijn0 » 16 aug 2020, 14:39

Maar een mapping is toch een elektronische aanpassing? Dat mag je toch gewoon doen, of mag dat ook niet? Benieuwd hoe ze dat willen controleren.

Dat van de grip klinkt plausibel. Mercedes rijdt de bochten om, alsof het een recht stuk is. Dat laat Doornbos ook telkens zien. Max daarentegen moet steeds kleine correcties uitvoeren.

Maar het is een logisch gevolg van heel veel grip, dat de slijtage harder gaat.

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door RaJitsu » 16 aug 2020, 14:49

tijn0 schreef:
16 aug 2020, 14:39
Maar een mapping is toch een elektronische aanpassing? Dat mag je toch gewoon doen, of mag dat ook niet? Benieuwd hoe ze dat willen controleren.
Hoe denk jij dat ze de motorsettings aanpassen dan? Dat is gewoon een digitaal proces waarop de PU begrijpt dat deze ander gedrag moet vertonen. Alles is uitleesbaar dus de FIA heeft gewoon toegang tot deze data. Ik weet niet of ze het realtime kunnen en dat er iets verandert, ik neem aan van wel.

Het is ook interessant om te zien hoe ze gaan proberen om hiermee te cheaten (je kan erop wachten dat teams dit gaan proberen). Bijv. door iets vooraf al iets in te programmeren...

tijn0
Nationale topspeler

Bericht door tijn0 » 16 aug 2020, 14:51

Weet ik het, een schroefje aandraaien? Je hebt mechansiche en elektronische aanpassingen, zoals je ook een spoiler kunt aandraaien om de stand aan te passen. Ik heb toch geen verstand van de techniek van die machines.

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door RaJitsu » 16 aug 2020, 15:05

De PU is gewoon de motor (verbrandingsmotor en electrische motor). En dan zijn er ook nog settings aan de versnellingsbak die aangepast kunnen worden. Ze draaien daarin natuurlijk niet iets met een schroevendraaier aan. Ook het tunen van straatauto's gebeurt door het motormanagement aan te passen (laptop eraan en zaken veranderen) totdat je op een niveau komt dat je echt onderdelen moet upgraden.

Aerodynamische aanpassingen gebeuren wel met de hand (en alleen maar omdat het niet toegestaan is dit automatisch te doen).

Ze konden vroeger zelfs de hele auto resetten vanaf de muur, draadloos dus. Zo werden bepaalde problemen vrij makkelijk opgelost. Ook dit is niet meer toegestaan.

tijn0
Nationale topspeler

Bericht door tijn0 » 16 aug 2020, 15:17

Aan de start lag het in elk geval niet.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 369 times
Been thanked: 700 times

Bericht door PCGC » 16 aug 2020, 15:51

Max met het verkeerde been uit bed gestapt in ieder geval...
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

tijn0
Nationale topspeler

Bericht door tijn0 » 16 aug 2020, 16:20

Lijkt er weer op dat Mercedes zich ten onrechte klein heeft gepresenteerd. Rijden een hele sterke race.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 16 aug 2020, 16:27

Had toch niemand anders verwacht? Anders dan hoop bedoel ik.
Bottas wordt elke ronde gecoacht door zijn engineers welke bochten hij moet oppassen met zijn banden, Hamilton een extra ronde buiten laten omdat ze nog eens dubbel willen checken welke banden ze onder gaan schroeven, die nemen 0.0% risico dit weekend.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

tijn0
Nationale topspeler

Bericht door tijn0 » 16 aug 2020, 16:29

Jup, maar zelf noemden ze Max favoriet. Op basis van wat we zien niet terecht.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 16 aug 2020, 16:31

Dat is gewoon om de druk op Max te zetten, niets minder. Denk dat er binnen Mercedes niemand had geloofd dat ze dit weer uit handen zouden geven.
Ze hebben het keurig gemanaged.

nilssonH
Site Admin
Has thanked: 420 times
Been thanked: 431 times

Bericht door nilssonH » 16 aug 2020, 16:41

Het verschil tussen Verstappen en Albon is wel opnieuw pijnlijk groot.

tijn0
Nationale topspeler

Bericht door tijn0 » 16 aug 2020, 16:48

Jup, maar tussen Mercedes en Red Bull ook.

nilssonH
Site Admin
Has thanked: 420 times
Been thanked: 431 times

Bericht door nilssonH » 16 aug 2020, 18:03

Yup, helaas wel.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1247 times
Been thanked: 2090 times

Bericht door Maikel_91 » 16 aug 2020, 18:58

Bottas liet weer zien geen bijzondere rijder te zijn. Niet beter dan een Albon.

Hamilton wel heel sterk vandaag. Vind 't heel tof dat Vettel wat punten heeft gescoord. Je gunt die man dat wel na hoe Ferrari moet hem om gaat.

Plaats reactie